BESNIJDEN DUURT KORT, MAAR GEFEEST WORDT ER 24 UUR Eén dag draait alles om de Turkse jongetjes Grensbewoners zijn nu in Duitsland goedkoper uit Alkmaarse tandarts helpt alleen nog fondspatiënten Wie in Portugal niet kan zwijgen, gaat de cel in Drukte over de Pil is ongewenst Tankerhelften dicht bij elkaar NS-machinisten zijn bang voor winterdienst Voor particuliere praktijk geen gegadigden Gruwelijke martelingen in gevangenis van de PIDE Petitie voor Hugo Claus DINSDAG 10 SEPTEMBER 1968 Gezelliger Rattenvanger A l)f)laus i „BUTTERFAHRTEN" OP RETOUR Hobbv EX-COMMANDANT VAN BERGEN-BELSEN ADVISEERDE POLITIEKE POLITIE Oudste bondgenoot Gevaarlijk „Salazar good NKV over encycliek: Garcia de León MMMWWIMWIMWMMWMMAAi (Van onze correspondent drs. Frans van Hasselt) ISTANBOEL De beschaduwde theetuin, die uitziet op de Bosporus en Europa, staat vol bedden. Allemaal lege bedden: je denkt eerst even aan een sanatorium. Maar alle bedden zijn versierd met vlaggetjes en ballonnen en kleurige kussens, en er tussen door spelen tientallen jongetjes in witte pakjes met rode sjerpen. Over een paar uur zullen ze allemaal in die bedden liggen. Ze zullen dan besneden zijn, en zo volbloed-mohammedanen zijn geworden. Naar het voorbeeld van de profeet mohammed, die zelf besneden-en-wel ter wereld 'gekomen zou zijn. Zoiner is besnijdenis-tijd in Turkije, en bij bosjes zie je ze weer lopen, de ver sierde jongetjes in hun speciale pakjes die in de kledingmagazijnen worden ver kocht, met een hoedje of kroontje waar op staat geschreven: Massalah, God be hoede ons. Meestal ziet zo'n knaapje er vrolijk uit: het is zijn dag. De familie trekt de hele dag met hem op, boot- of autotochtjes staan op het programma en hij krijgt alle ijsjes, limonades en andere pleziertjes die hij maar kan bedenken. Het moment van besnijding, laat in de middag meestal, is natuurlijk wel even heel naar, maar ook daarna, in bed, wordt het ventje nog urenlang op zijn wenken bediend. Voorzover hij nog wenken heeft natuurlijk. Als je een jongetje van goede familie bent, organiseert die familie een heel feest te jouwer ere. Ik ben wel eens op een avond zo'n feestzaal binnengelopen. Een orkestje speelde „Europese" muziek, er werd wat gedanst, maar het was alle maal nogal stijfjes en gedwongen. Pas bij nadere aanschouwing zie je dan in een hoek van de zaal een groot bed met daar in een sip jongetje van een jaar of negen op vele matrassen en te midden van tal loze kussens: een prinsje op de erwt. Het hele feest is voor hem. maar hij is zo te zien niet voor het feest. Iedereen die het lokaal binnenkomt, moet eerst naar het erebed toe. Men onderhoudt zich even met de geopereerde, een conversatie die nogal eenzijdig verloopt, schikt zijn lakens wat recht of klopt zijn kussens wat op en geeft hem een cadeautje, meestal wat pa piergeld dat onder een kussen of matras wordt geschoven. Het jongetje reageert op zijn best met een vermoeid glimlachje Pas na deze ceremonie mag de bezoeker zich in het feestgedruis storten. Natuurlijk is het veel gezelliger col lectief te worden besneden, zoals in bovengenoemde theetuin in mijn buurt. Dat valt idan de minder welgestelde 'jongetjes ten deel. Fabrieken, banken en andere grote bedrijven organiseren zulke besnijdenisfeesten voor hun per- Komend, weekeinde zullen de twee delen van de tanker „Melania", die afzonderlijk zijn gebouwd, bij de NDSM aan elkaar worden gelast. Het tegen elkaar aan plaatsen van de tankerhelften is een precies kar wei. Het werk is al ver gevorderd. soneel, bij wijze van „personeelsbin- ding", maar het feest waar ik bij bin nenloop werd betaald en verzorgd door een politieke partij, de republikeinse volkspartij, de grootste oppositiepartij. Ongetwijfeld koestert zij de hoop de jongetjes op deze manier niet alleen in de islam maar ook in eigen politieke gelederen in te wijden. De knaapjes die tussen de bedden ra votten. zijn tussen de vijf en twaalf jaar oud. Ik heb me laten vertellen dat het het beste is, wanneer je op oneven leef tijd wordt besneden, maar ik zie hier heel wat broertjes bij van hoogstens één jaar verschil, dus het luistert blijkbaar niet zo nauw met die leeftijden. Veel fa milies laten namelijk al hun zonen in één moeite door besnijden. Kort na mijn eigen entree in de tuin doen enkele mu sici hun intrede, één beroert de daoul, een grote trom, en de ander bespeelt de zourna, een zeer schelle schalmei. Alle jongetjes worden opgeroepen ach ter de musici aan te sluiten voor een tochtje met een autobus. Er zijn er zowat vijftig en ik zie nu dat er twee bij zijn, de armsten waarschijnlijk, die geen wit maar een gewoon pakje aan hebben met daarover de sjerp. Ik ben blij voor elk van beiden dat hij niet de enige is. De eerste jongen die op het toneel ver schijnt, is waarschijnlijk een vrijwilliger. Zijn moreel is in ieder geval zeer hoog. Wat er precies met hem gebeurt, is door middel van een gordijn enigszins aan de buitenwereld onttrokken, maar van de hele procedure valt toch nog vrij veel te onderscheiden. Twee helpers, van wie één neger, houden het slachtoffer vast, ter wijl een soort clown met een tamboerijn zijn aandacht tracht af te leiden met grappen en met grollen. De clown heeft een lange puntmuts boven een Mephisto- pheles-gezicht en ik moet zeggen dat ik als jongetje alleen al van deze man waar schijnlijk mateloos bang zou zijn gewor den. Dan zijn er nog de musici, die naar mate het moment suprème nadert, steeds rder en doordringender spelen, onge twijfeld om de eventuele kreten van de besnedene te overstemmen met het oog op het moreel van alle lotgenoten die in de ruimte achter de coulissen nog op hun executie wachten. Tenslotte staat er op het dichtbezette toneeltje nog een foto graaf die alle moments suprêmes voor de nageslachten vereeuwigt. In de verte zie ik de stoet verdwijnen achter de man met de schalmei aan, en onwillekeurig word ik herinnerd aan de rattenvanger van Hameln. Want het on heilsmoment nadert nu met rasse schre den. Als de bus na een half uurtje terug komt zijn de jongetjes iets minder fleurig Ieder jongetje wordt nu even in de schoot van zijn familie teruggenomen. Hoewel Sünnet (besnijdenis) van oorsprong een religieus feest is, is het voor alles een familieaangelegenheid, en van ieder kind de familie voltallig aanwezig. Deze vormt nu een beschuttende muur, waar binnen de moeder een tijdje met het kind bezig is. Vijf minuten later hollen alle jongetjes weer tussen de bedden rond maar nu hebben ze allemaal hansopjes aan, en ook de hoedjes en sjerpen zijn verdwenen. Aan de ene kant van de tuin is een soort toneeltje en daarachter een gebouw tje. Aan de achterkant daarvan moeten ze zich nu andermaal allemaal opstellen Ze krijgen een lang lint om hun middel gebonden dat straks als verband zal moe ten dienen. Ja, het wordt nu menens: de geur van desinfecterende middelen begint zich te verspreiden. Er zijn nog maar heel weinig jongetjes vrolijk. Op het toneel heeft zich intussen de besnijder (sünnetci) geïnstalleerd met zijn helpers. Boven hem prijkt een groot bord, waarop staat dat hij eerste klas gediplomeerd is. De sociale status van de besnijder ligt ongeveer tussen die van kapper en tandarts. De eerste operatie verloopt opvallend vlot. De jongen wordt door een derde assistent verbonden en door een vierde van het toneel gedragen en aan de vader overhandigd, die daar beneden stond te wachten. Omdat de jongen niet huilt en zelfs iets ten beste geeft wat op een lach moet lijken, krijgt hij een welverdiend applaus van alle aanwezigen. Met zijn zoon als een klein rampslacht offertje in zijn armen baant de vader zich nu een beetje paniekerig een weg door de menigte en de bedden tot aan het bed waaromheen zijn eigen familie zit. En daar speelt zich een scène af. die in het leven van elke Turk een hoogtepunt moet betekenen. Murw van de napijn in bed gelegd, ziet hij in één oogopslag alle vrouwen uit zijn nog zo korte leven: zijn moeder (in tranen), zijn grootmoeders, zijn tantes, zijn zusjes en nichtjes. Alle maal zijn ze met hem bezig, en de hele verdere avond en nacht zullen zij zorgen dat het hem aan niets ontbreekt behalve aan het kleine stukje huid dat juist is weggenomen. Het moet een ervaring van dieptepsychologische proporties voor de aanstaande man zijn. De ene na de andere jongen wordt nu afgewerkt. De kleineren, en een stuk of wat van de groten, huilen hartverscheu rend, sommigen al voor, sommigen pas na de ingreep. De flinksten worden be loond met applaus, hoewel daar langza merhand wat slapte in komt omdat steeds meer families met hun eigen patiëntjes bezig zijn. Een enkele held. die zelf van het toneel wil lopen wat verboden is krijgt zelfs een ovatie. Maar er is ook een probleemjongen met wie de besnijder zeker drie minuten bezig is: ook verder waarschijnlijk een moeilijk kind. Mede lijdend kijkt men naar de vader, die zijn hevig snikkende last in bezit neemt. Na een klein uur is de voorstelling af gelopen. Alle jongetjes liggen in hun bed- Een pas besneden jongetje temidden van opgetogen familieleden. den. sommige broertjes naast elkaar in één bed, en in één heel breed liggen er drie. Alle families doen zich te goed aan samovars met thee. De besnijder met zijn equipage verlaat het toneel en spoedig zal nu het feestprogramma beginnen, met goochelaar, conferencier, vele zangers en zangeressen. De ouderen zullen daar tot vroeg in de volgende morgen van genie ten. De jongetjes zullen langzamerhand in slaap sukkelen, in de wetenschap dat. ook al zijn ze er niet meer bewust bij, het toch altijd nog hun feest is. (Van onze correspondent) DEN HAAG De machinisten bij de Nederlandse Spoorwegen zien met angst uit naar de komende winterdienst, aldus de federatieve spoorweg vakvereniging (FSV), een categorale bond. Volgens de FSV betekent de nieuwe winterdienst voor de machinisten een aanzienlijke taakver zwaring. De machinisten kennen volgens de bond nu al werkdagen van negen en soms van bijna tien uur, waarbij achter elkaar een aantal werkdagen wordt ge maakt met in totaal zestig tot zelfs tachtig werkuren. De laatste tijd is volgens de bond de verontrusting eerder toe- dan afgenomen, omdat de arbeidstijdverkorting van een kwartier bij NS voor het rijdend perso neel geen verlichting zal geven. Aange zien de machinisten nog meer grieven hebben heeft de FSV een eisenprogram ma opgesteld. Dit programma komt in discussie op een vergadering, die op 28 september in Utrecht wordt gehouden. HEERLEN. De „Butterfahrten" van Duitsers naar Nederland welke de laatste jaren een enorme vlucht hadden geno men, zijn sterk teruggelopen. Nederlandse winkeliers in het Limburgse grensgebied, die twee jaar geleden extra personeel moesten aanstellen om de grote stroom kooplustige Duitsers te kunnen bedienen, zijn nu al blij wanneer op zaterdag nog enkele Duitse klanten in de winkel komen. Nederlandse grensbewoners gaan zaterdags naar Duitsland om daar een gedeelte van hun inkopen te doen. In verband met de prijsstijgingen in Nederland kan dit voor deel opleveren, ook voor autobezitters, daar de benzineprijs in Duitsland lager is dan in Nederland. Veel bewoners van grensgebieden gaan ook even naar Duitsland voor een bezoek aan de kapper. Zij zijn daar een stuk goedkoper uit dan bij hun Nederlandse De rollen zijn nu omgekeerd. Steeds meer barbier. (Van onze correspondent) ALKMAAR. „Hierbij deel ik u mede, dat ik heden mijn particuliere praktijk heb neergelegd. Ik dank u voor het ver trouwen dat u al die jaren in mij gesteld heeft. Reeds gemaakte afspraken verval len dus. Van nu af aan ga ik me geheel wijden aan mijn ziekenfondspatiënten". De tandarts die dit schrijft woont in Alkmaar, maar wil niet met name ge noemd worden. Liever had hij er helemaal niets over in de krant. Maar omdat ook hij inziet dat dit toch een bijzondere zaak is. wil hij verklaren, waarom hij zich nu alleen aan een ziekenfondspraktijk wijdt. Meestal stoten tandartsen hun zieken fondspraktijk af. „Ik wil nog een jaar of tien mee en met een particuliere én een ziekenfonds- praktijk kan ik het niet meer aan. Ik ben zelf zes jaar gesloten geweest voor ziekenfondspatiënten. Maar deze mensen kunnen nergens meer terecht. Daarom ga ik weer open, maar alleen voor nieuwe inwoners. Beslist geen overschrijvingen van andere tandartsen. De sociale tandheelkunde is altijd mijn hobby geweest en dus maak ik nu van mijn werk mijn hobby. Ik ben een jaar lang bezig geweest een opvolger voor mijn particuliere praktijk te vinden, maar nie mand wilde haar overnemen. Ik heb de praktijk zelf gratis aangeboden. Zonder resultaat. Louter ter bescherming van mezelf heb ik de particuliere praktijk moeten afstoten. Als we, vlak voordat we de buitenwijken van Lissabon binnenrijden, langs Caxias komen, wijst mijn taxichauffeur naar een heuvel aan onze linkerhand. „Prisao politico" zegt hij. Met duim en wijsvinger maakt hij het internationale gebaar dat praten betekent terwijl hij eraan toevoegt: „Voor mensen die hun mond niet kunnen houden". Meteen snel achter omkijkend stelt hij nadrukkelijk vast: „Salazar good". Ziezo, hem ma ken ze tenminste niks. Ik moet denken aan een andere erva ring met een politieke gevangenis, jaren geleden in Peniche. Om me ervan te over tuigen dat de vissersvrouwen daar inder daad kant maken die met het befaamde produkt van Valenciennes kan wedijve ren, was ik erheen getrokken. Maar ik kwam er juist in de siësta, de straten wa ren leeg, geen kantklos was in bedrijf. Om alvast wat foto's van het dorp te kun nen maken, koerste ik tegen een heuvel op en belandde voor een streng gebouw met gracht en ophaalbrug. Er stond een soldaat op wacht die. toen ik vlak bij de brug was, eerst in de houding sprong en daarna snel de toegangspoort opende. Hij ging weer mooi staan, ik groette minzaam en reed de binnenplaats op. In een hoek stond een groepje mannen in overall. Met mijn camera beklom ik een in de muur uitgespaarde trap en zag het haventje aan mijn voeten liggen. Nauwelijks echter had ik het eerste plaatje geschoten of twee figuren in militair uniform renden geagiteerd naar de muur en beduidden me naar beneden te komen. Ik toonde een fraai bestempeld papier van de voorlich tingsdienst, ze hoorden natuurlijk meteen dat ik vreemdeling was en ik kon zonder moeilijkheden vertrekken. „Let er in het vervolg wel op dat u nooit zo maar een politieke gevangenis binnenrijdt", zei een van de geüniformeerden bezorgd. „Ze zouden u er wel eens kunnen houden." Nog iets dergelijks sluipt mijn herinne ring binnen. Ongeveer in de tijd van mijn Peniche-avontuur werd een secretaris van de Engelse ambassade toegestaan een on derzoek in te stellen naar de aanwezig heid van politieke gevangenen in Portu gal. Zijn bevindingen waren negatief, hij was op de juiste manier rondgeleid. De zorg voor de politieke rust heeft Salazar opgedragen aan de Policia Inter - nacional e de Defesa de Estado de af korting PIDE heeft al jarenlang een beruchte klank. Het korps heeft van oudsher goede relaties met Nazi-Duits- land onderhouden: Himmler stuurde er een uitstekende adviseur heen, de latere commandant van Bergen Belsen, Kramer. Kort geleden werd de PIDE in de persoon van zijn leider geëerd met een pauselijke onderscheiding. Het is verleidelijk over de werkwijze van de PIDE pagina na pagina aan te halen uit een Engels boek, enkele jaren geleden verschenen, dat nog steeds in Portugal onder de toonbank wordt ver kocht. Peter Fryer en Patricia McGowan Pinheiro zijn de auteurs van „Oldest ally' (oudste bondgenoot) de titel verwijst ernaar dat Portugal inderdaad Engelands oudste bondgenoot is, want reeds in 1147 hielpen Britse troepen mee de Moren uit hun laatste steunpunt, het kasteel S. Jorge in Lissabon, te verdrijven. Wanneer zij feiten noemen zijn deze voor het allergrootste deel gemakkelijk te controleren, al was het alleen maar door er de Londense Times op na te slaan. Zij wijzen erop dat de PIDE personen voor lange tijd gevangen kan houden, zonder dat zelfs maar voorbereidingen worden getroffen om een rechtszaak te beginnen. De ondervragingsmethoden zijn onmenselijk: meermalen krijgt de familie bericht dat de gevangene in zijn cel zelf moord heeft gepleegd. Dan is hij of zij mogelijk onderworpen geweest aan de marteling die. vrij vertaald, standbeeldje spelen wordt genoemd. Joaquiem Carrei- ra bijvoorbeeld fungeerde als slachtoffer hiervan doordat men hem tien dagen lang alleen met zijn vingertoppen tegen een muur liet leunen, terwijl hij herhaalde lijk werd geslagen als hij tekenen van uitputting vertoonde. De mijnwerker Ma nuel da Egua onderging hetzelfde lot en werd bovendien telkens en telkens weer met zijn hoofd tegen de muur geslagen tot hij krankzinnig werd. Joaquiem Lopes de Oliveira hield het vijftien dagen op het hoofdkwartier van de PIDE uit en stierf toen Manuel da Silva, die over de dood van Lopes de Oliveira pamfletten verspreidde, werd zelf gearresteerd en doodgeranseld. Genoeg hierover. Al deze gevallen, ik herhaal het. zijn controleerbaar. Ik heb met opzet recente gruwelen, waarvan mij details zijn verteld, verzwegen omdal het noemen van namen voor familieleden ge vaarlijk kan zijn. Ik mag echter niet na laten aandacht te vragen voor een eurieu ze wijze van uitvoering van een gevan genisstraf. Wordt men wegens een politie ke overtreding (dat kan zijn: kankeren of erger: het aanzetten tot staking) veroor deeld tot een bepaalde gevangenisstraf, dan is het nog helemaal niet zeker dat men na verloop van die tijd ook werkelijk vrijkomt. Galvao, de kaper van de Santa Maria, eerst gunsteling van Salazar, latei- in ongenade omdat hij barbaarse praktij ken van Portugese planters ten nadele van de inheemse bevolking van Angola aan de kaak stelde, is dit overkomen. Veroordeeld tot gevangenisstraf die hij in Peniche en Caxias uitzat, is hij enkele jaren na de verstreken termijn ontvlucht toen hij in het ziekenhuis was opgenomen. Met deze en dergelijke middelen houdt Salazar het land in schijnrust. Hij is haas tig teruggekomen van het besluit de pre sident door het volk zelf te laten kiezen, nadat een in 1958 gehouden proef catastro faal voor hem was verlopen. Bij die ver kiezingen was generaal Humberto Delga- do (in 1965 op Spaans grondgebied ver moord door een „concurrerende verzets groep", aldus de officiële lezing, maar wie gelooft dat?) tegenkandidaat. Hij kwam uit de bus met bijna een kwart van de uitgebrachte stemmen, ondanks het in ve le districten opgelegde verbod propagan da te maken, sterker nog, ondanks de in Portugal gevolgde methode van stemmen In de stemlokalen staan twee bussen op gesteld en men moet dus de moed kun nen opbrengen onder het oog van de PIDE naar de bus van de tegenkandidaat te lo pen! Stel die situatie eens voor in de dor pen waar de economische afhankelijkheid van het merendeel der bewoners nog zeer groot is. Het is niet te gewaagd te stellen dat Delgado in normale omstandigheden een meerderheid zou hebben behaald. Ik maak nu geen enkele afspraak meer. De mensen kunnen uitsluitend op mijn spreekuur komen. Dat was al zo toen ik nog particuliere afspraken had. Liep zo'n spreekuur uit dan moesten de particuliere patiënten wachten tot ik klaar was. Daar door werd ik gedwongen me te haasten met gevolg dat ik dus minder aandacht kon besteden aan mijn fondspatiënten. Dat wil ik niet". Volgens de tandarts heeft het sluiten van zijn particuliere praktijk voor hem belangrijke financiële consequenties, maar hij hoopt later van het ziekenfonds een pensioen te krijgen, afhankelijk van het werk dat hij voor het fonds heeft verricht. Wanneer hij over tien jaar zijn praktijk neerlegt, denkt hij dus de vruchten te plukken van zijn hedendaags ziekenfonds- werk. UTRECHT. Het Nederlands Katho liek Vakverbond vindt het niet nodig en niet gewenst over de pil zoveel ongenuan ceerde drukte te maken. „Men kan zich beter druk maken over Populorum Pro- gressio, daarmee is de mensheid meer gediend", zo herinnert het NKV aan een andere pauselijke encycliek, waarin het vooral gaat over eigen belang en alge meen belang. Het is volgens het NKV duidelijk dat miljoenen katholieken volkomen in strijd leven met de inhoud van paus Paulus' encycliek Populorum Progressio, maar daar maakt de zielzorg zich blijkbaar geen zorgen over. Voor het NKV is de grote moeilijkheid, dat er in de nieuwste encycliek geen nieuwe bewijsvoering wordt opgezet voor het standpunt van de paus. Hij schaart zich helemaal aan de kant van de conservatieve minderheid en uiteraard is dat voor de meer progres sieve meerderheid een moeilijk te verte ren zaak. Het NKV vindt dat men moet leren le ven tussen wrijvingen over persoonlijk geweten en gehoorzaamheid aan God. Gebod en geweten moeten elkaar veeleer ondersteunen dan dat ze elkaar afbreuk doen. Daarom hecht het NKV veel meer waarde aan de encycliek Populorum Pro gressio, waarover minder opwinding is ontstaan dan over de pil. In deze ency cliek gaat het volgens het NKV om veel fundamenteler zaken dan christelijk le ven: om de daadwerkelijke betuiging van liefde in wereldwijde solidariteit. En wat de encycliek Humanae Vitae betreft stelt het NKV dat het de bedoeling van deze encycliek niet kan zijn de door het twee de vatikaans concilie op gang gekomen dialoog bruut af te breken. Zelfs degene, die zijn levenswijze als verloofde of ge huwde in overeenstemming met deze en cycliek in de praktijk brengt, zal dit al leen kunnen verantwoorden als zijn ge weten in volle ernst „ja" heeft gezegd. God is geen dictator en de kerk kan dus geen dictatuur zijn. aldus het NKV. Portugal is een fijn vakantieland, be woond door fijne, hartelijke mensen( die vier jaar in militaire dienst mogen om er Angola en Mozambique onder te houden) Van politieke onrust merkt men als toe rist nagenoeg niets, ontevredenheid wordt niet geuit, de mensen zijn bang. Het re gime, sinds 1928 bepaald door Salazar. probeert de wereld wijs te maken dat Portugal een taak heeft in zijn „overzeese provincies". Kingsley Martin heeft in de New Statesman eens een prachtige ty pering van het bewind gegeven: fascism in the name of Jesus Christ. Nee. als men z'n mond maar houdt kan men rustig op de rand van het bestaans minimum leven en praat men die toch haast voorbij, dan is er altijd het voor beeld van mijn taxichauffeur „Salazar good". (Van onze correspondent) BRUSSEL. Meer dan tweehonderd Belgische en buitenlandse kunstenaars hebben een petitie aan de Belgische mi nister van Justitie gericht. Zij vragen daarin nietigverklaring van het vonnis, dat werd uitgesproken over Hugo Claus, die schuldig werd bevonden aan „Aan slag op de openbare zeden" bij een voor stelling van zijn bewerking van het mid deleeuwse spel „Mascheroen". Daarin speelden drie blote mannen voor „Heilige Drieëenheid". Tot de buitenlanders die zich solidair verklaarden met de veroordeelde behoren de schrijvers Arrabal. Michel Leiris, Andre Pieyres de Mandiargues. de schil der Karei Appel, de regisseur Peter Brook de cineast Alain Resnais en de filmactrice Delphine Seyrig.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 15