Ruimtevaart-film opent het
Amsterdamse „winterseizoen'
Meer dan een
technisch
huzarenstuk
Bonaparte
HAARLEMSE MAJOLICA-
EN TEGELBAKKERS
J
L
UITGAAN IN HAARLEM
2000 m2 SHOW
Iloop vru in en uit bu
IHaranka
tlleubelen
KNAP DENKWERK VAN STANLEY KUBRICK
een "êhkalotiiwui
Louis Davids en
Honey West
S"ortaenp
TV-vanavond
Radio-zaterdag
TV vrijdag
TV zaterdag
VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1968
15
Bedoeling
Jupiter
Topprestaties
UN-DEUX-TROIS
VOILA!
KEIJZER
TAPIJT
Biafrafilm
Autorensport
Tv-close-finish
Kleurenshow
Holografie
Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM Al is er dan geen vas
te datum, waarop de opening van het
filmseizoen gefixeerd kan worden, zo te
gen half september starten meestal de
Liga's Filmkringen Cniéclubs en Filmmu
sea hun werk en worden de wekelijkse
bioscoopagenda's geregelder dan voor
dien opgesierd met een belangrijke pre
miere, een reeks tekenen die erop zou
kunnen wijzen dat de zomerslaap in het
bedrijf zo daar ooit sprake van mocht
zijn geweest ten einde is en dat ook
voor de bioscoopwereld de jacht defini
tief geopend is op de uitgaande Neder
lander.
in de Engelse studio's zowel van MGM
als van Shepperton, tot stand is geko
men en voor een goed deel door Kubrick
zelf ontworpen en uitgedacht is.
MAAR men zou de film te kort doen
door hem alleen als een technisch hoog
standje te zien. In ieder geval heeft Kub
rick er een veel diepere bedoeling mee ge
had en zelfs als die wat hooggestemde
boodschap over de menselijke vooruitgang
die erin verwerkt is niet doorkomt,
dan nog bezit de film tegen het einde een
spannend verloop en een dramatische cli
max, die op ultra-moderne elementen en
mogelijkheden gebaseerd en dus van een
volstrekt ongebruikelijke aard zijn.
Kubricks film begint verrassend in de
pre-historie, 'n merkwaardige introductie
van een ruimtevaart-epos, bovendien 'n te
lange inleiding die zich onder de mensapen
afspeelt en vage aanduidingen geeft over
hoe de menselijke ontwikkeling gestimu
leerd is door bovennatuurlijke invloeden.
Symbool voor die invloeden is 'n zoge
de monoliet, een plat glad voorwerp dat
plotseling vanuit de ruimte in de apenkolo
nie terecht komt en een snelle vooruitgang
zij het misschien over tienduizenden jaren
brengt in de gedragingen van de apen, die
van dat ogenblik af rechtop gaan lopen,
vleesetend worden en middelen ontdekken
om zich te verdedigen en anderen te
doden.
Keir Dullea eet synthetisch voedsel
tijdens zijn vlucht naar Jupiter.
MET TWEE „grote" premières, een in
Rotterdam, een in Amsterdam, respectie
velijk van „2001, Een zwerftocht in de
ruimte" in Cinerama en „Star" in Flora
zou men dit jachtseizoen dan voor ge
opend verklaard kunnen beschouwen,
waarbij de inzet dan al dadelijk met
„veel belovend" omschreven zou kunnen
worden. Want „Star", een groots opgezet
te en fleurige showfilm rond de in Enge
land zo populaire musical-ster Gertrud
Lawrence, werd gemaakt door Robert Wi
se, die met „West Side Story" en „The
sound of music" bewezen heeft een mees
ter in het genre te zijn; en „Een zwerf
tocht in de ruimte", van Stanley Kubrick,
is na de Amerikaanse en Engelse voor
stellingen uitgeroepen tot de meest spec
taculaire en technisch beste ruimtevaart
film die er ooit gemaakt is. Wil een vol
gende film over dit onderwerp Kubricks
werk overtreffen, dan moet hij ter plaat
se als authentieke reportage opgenomen
worden, heeft een enthousiast criticus
verklaard.
„2001 A SPACE ODYSSEY" is dan ook
in de eerste plaats een verrassende re
constructie van wat nu nog een toekomst
droom is, maar volgens Kubrick en zijn
medewerkers in het jaar 2001 een alge
meen aanvaarde en goed gereglementeer
de affaire zal zijn geworden: het reizen
in de ruimte. Als zodanig wordt in de
film dan ook een reis naar de maan met
een tussenlanding op Ruimtestation I en
later een expeditie naar Jupiter voorge
steld, als een vanzelfsprekend gebeuren,
waarover men nauwelijks meer praat en
zich zeker niet langer verbaast. De ge
sprekken die dr. Heywood Floyd, een
Amerikaans geleerde op weg naar de maan
met wachtende passagiers op het tussen
station voert, zijn van eenzelfde alledaags
heid en banaliteit als men op Schiphol of
op het 2de peron van Amsterdam Cen
traal kan beluisteren.
Kubrick heeft de ruimtevaart uit de
sfeer van mysterie en verbazing, die de
„science fiction" nog kent, gehaald en er
de vanzelfsprekendheid van een jarenlan
ge realiteit aangegeven. Hij heeft dit ef
fect voornamelijk bereikt door een uiterst
gedetailleerd en verantwoord beeld te ge
ven van ruimteschepen, tussenstations, en
landingen en van 't heelal dat de ruime-
vaarder in het jaar 2000 nog maar gedeel
telijk in kaart zal hebben gebracht. Dat
alles is voornamelijk een technische pres
tatie van de eerste orde, die merkwaardig
genoeg niet in Hollywood maar in de
Engelse studio's zowel van MGM als van
Shepperton, tot stand is gekomen en voor
een goed deel door Kubrick zelf ont
worpen en uitgedacht is.
ADVERTENTIE
ANEGANG 39, HAARtEM TEL. 16340
NA ZO de mens van de toekomst voor
speld te hebben, schakelt de film naar
het jaar 2001 over, waarin de ruimtemens
opnieuw een monoliet ontdekt, ditmaal
op de maan en fungerend als ontvanger
van seinen uit het oneindige, die de ont
dekkers nopen de ruimte verder te ex
ploreren en te proberen Jupiter te be
reiken. Dit wordt aanleiding tot het der
de deel van de film, de eigenlijke ruimte
film .waarin uitvoerig en dramatisch een
reis naar Jupiter verbeeld wordt. De dra
matische ontwikkelingen in deze episode
ontstaan, als de computer die in feite de
leiding van de expeditie heeft en in zijn
elektronisch brein de orders aan de be
manning van het luchtschip formuleert,
genoeg blijkt te hebben van zijn relatief
ondergeschikte functie en het menselijk
aandeel in de ruimtereis wil elimineren.
Dit lukt hem bijna, maar de enige over
levende (Keir Dullea) grijpt op het laat
ste ogenblik in en verricht een soort her
senoperatie op de computer, die daardoor
van ieder initiatief beroofd wordt.
In het slot-hoofdstuk dat „Jupiter and
beyond the infinite" heet, treedt dan weer
de metafysische Kubrick naar voren om
in een reeks fascinerende, maar moeilijk
te verklaren beelden de Odyssee af te
sluiten en tot een soort eind-conclusie te
komen.
Bij dit alles blijft men sterk onder de
indruk van de visuele pracht van de film
en van de geloofwaardigheid en overtui
gingskracht die Kubrick in ieder van zijn
beelden weet te leggen. „Zó moet het er
straks allemaal uitzien", is men geneigd
te veronderstellen, waarbij vrees voor
een dergelijke koele, mechanische toe
komst en bewondering voor 's mensen
onstuitbare vindingrijkheid en onuitroei
bare ondernemingslust wel vermengd met
elkaar zullen zijn.
ONVERMENGD is de bewondering
voor wat Kubrick en zijn staf van mede
werkers (op wetenschappelijke basis) bij
elkaar gefantaseerd en technisch gereali
seerd hebben. Zij hebben een topprestatie
op filmgebied geleverd, die alleszins ge
schikt is om als feestelijke opening van
het bioscoopseizoen dienst te doen.
Charles Boost
ADVERTENTIE
KAMERBREED
MOTECHT P. STR. MTR.
POSTBUS 39 - HILVERSUM
HAARLEM De Heemsteedse leraar J.
Dingeman Korf heeft enkele jaren geleden
in ons blad verteld over zijn ervaringen en
onderzoekingen van een „boeiende speur
tocht" naar een Haarlemse pottenbakke
rij uit de zeventiende eeuw bij de Kool-
steeg. Met medewerking van Haarlem
mers die ook bijzondere vondsten deden,
heeft hij zijn studie voortgezet. Zijn ge
gevens zijn bijeengebracht in een publi-
katie die onder de titel „Haarlemse majo
lica- en tegelbakkers" bij DE ERVEN F.
BOHN n.v. in Haarlem is verschenen.
Uit de inleiding blijkt dat de jongste
zoon van de heer Dingeman Korf in no
vember 1963 aan de Cruquiusdijk in
Haarlemmermeer twee proenen (driehoe
kige stukken aardewerk, die onderdelen
vormden van een hulpwerktuig voor de
pottenbakker), een schotel- en een tegel
fragment had gevonden. Het onderzoek
werd voortgezet en na enige tijd was men
in het bezit van honderden kleine en gro
te fragmenten. De vondst boeide de heer
Dingeman Korf en een onderzoek wees
uit dat de zwarte grond waarmee de berm
van de dijk bij de Cruquius was aange
vuld afval bevatte van een pottenbakke
rij. Later bleek dat de grond was gegra
ven uit een bouwput in de Koolsteeg in
Haarlem.
Het artikel in ons blad leverde onder
meer als resultaat op dat enkele Haar
lemmers de heer Dingeman Korf op de
hoogte stelden van gelijke vondsten in de
Waarderpolder, in Schalkwijk en aan de
Houtmarkt. Verder verschafte dr. C. van
de Haar, chartermeester van het Haar
lemse Gemeente-archief, die speurwerk in
de historie verrichtte, belangwekkende
inlichtingen. De conclusie van de heer
Dingeman Korf is dat de vondsten af
komstig waren van de pottenbakkerij
De drie potjes" van Cornelis Janszoon
aan de Koolsteeg.
In de publikatie wordt een en ander
uitvoerig belicht. De heer Dingeman Korf
schrijft onder meer tot besluit: „Door al
de toevallige vondsten kon de kennis van
het Haarlemse aardewerk in de periode
tussen ongeveer 1600 en 1660 aanzienlijk
worden verruimd. Het moet nu mogelijk
zijn de zich in particuliere of openbare
verzamelingen bevindende, en thans nog
onder de benaming „Delfts" bekend
staande stukken aan Haarlem toe te
schrijven. Voortgezet archiefonderzoek
door dr. Van de Haar zou ons in de oude
binnenstad de plaatsen kunnen aanwij
zen waar verdere vondsten van afval van
Haarlemse pottenbakkers te verwachten
zijn. Het is te hopen dat, wanneer de sa
nering van de stad wordt gerealiseerd,
men van bevoegde en deskundige zijde
voldoende toezicht zal uitoefenen, tenein
de al dit wetenschappelijk zo belangrijk
materiaal voor verder onderzoek te ver
zamelen en te bewerken."
Hiermee heeft de heer Dingeman
Korf een lans gebroken voor verder om
derzoek. De uitgave bevat bijna twee.
honderd foto's en tekeningen van gevon
den tegels, bordjes, schotels, papkommen
enzovoort.
In de .^nieuwe NIJGH-boeken" ver
scheen van Pierre H. Dubois „Het binnen
ste buiten" (aspecten van het moderne
theater). De uitgave betreft tevens een af
levering van het litteraire tweemaande
lijks tijdschrift „Komma". De schrijver
gaat de groei na van het theater van Ib
sen en de voornaamste stromingen uit het
einde van de vorige eeuw tot het expres
sionisme.
Bij PAUL BRAND in Hilversum ver
schenen in de serie Samen mens zijn, bij
dragen tot geestelijk gezond leven „Licha
melijkheid, seksualiteit en cultuur" van
prof. dr. A. Oldendorff en „Crisis van het
gezin" (op zoek naar een nieuw gezins
type) van dr. Seymour Farber.
De van geografische en geschiedkundi
ge zin getuigende „Wandelingen door Ne
derland" van de doopsgezinde predikant
ds. Jacobus Craandijk verscheen voor het
eerst in 1878. Ds. Craandijk die onder
meer in Haarlem woonde, beschreef wan
delingen in Santpoort (de schrijver heeft
het nog over Zandpoort), langs de duinen
van Bloemendaal, Overveen en Aerden-
hout, door Heemstede en de bollenvelden.
In de loop der jaren zijn bollenvelden
verdwenen en vele geliefkoosde plekjes
volgebouwd, maar de namen zijn in een
groot aantal gevallen nog te vinden.
ADVERTENTIE
§oud - jZlloer - ^torloge* - j£eltumcpieet
Gr. Houtitraat 6, Haarlam, Tel. 02500 -10616
Wmm
HILVERSUM. Een programma
over Louis Davids op het eerste net,
op Nederland twee onder meer Honey
West.
Nederland 1. De KRO begint met
jeugdserie „Christobal". Daarna een
programma met Oudhollandse liedjes,
samengesteld en gezongen door Marie
Cecile Moerdijk met medewerking van
Marco Bakker en het meisjeskoor „de
Zonnepitten" onder de titel „Samen-
spraakjes". Dan is het acht uur, tijd
voor het journaal en de tweede „Bo-
nanza"-aflevering van deze week.
Tien minuten „Miva" over de nood
zaak voor missionarissen om over goe
de vervoermiddelen te beschikken.
Vijfenvijftig minuten krijgt Wim lbo
hierna voor zijn cabaretprogramma
„Namen die je nooit vergeet", ditmaal
over Louis Davids. Medewerkenden:
Aaf Bouber, Heintje Davids, Mary
Dresselhuys, Dora Paulsen, Harry Bo-
da, Sylvain Poons, Willy Walden en
Martie Verdenius, Bert van Dongen,
Ramses Shaffy, Jasperina de Jong en
Adèle Bloemendaal. Tot slot „Brand
punt".
NEDERLAND 2. Barend en het
nieuws gaan vooraf aan het weekjour-
naal en de rubriek „Open Oog" met
tips voor het weekeinde. Na het jour
naal de TROS met de serie „Honey
West". Het volgende programma „Fa
do's" maakte 'n cameraploeg van de
Marie-Cécile Moerdijk met het meis
jeskoor „De zonnepitten" (Nederland
één, twee over half acht).
TROS in Portugal toen ze daar was
voor de vakantierubriek in „Zonzin".
Celia Lobos, Manuel Almeida en Fer
nando Maria zingen Portugese volks
liederen. Daarna de series „The big
valley".
Tot slot een kijke in de Go Go club
van Pim Jacobs in Loosdrecht, waar
een talententest is gehouden. Een jury
onder leiding van Pim Jacobs heeft de
finalisten uitgezocht, die zich van
avond zullen laten horen. Als gasten
treden op de heren van het Leedy
Trio.
De NTS heeft drie filmers, Louis van
Gasteren, Roeland Kerbosch en Joan
van der Keuken, naar Biafra gestuurd
om een film van een half uur te ma
ken over de ellende in dat land. Zo
spoedig mogelijk zal het resultaat van
hun werk op het scherm worden ge
bracht.
De volgende aflevering van de VPRO-
rubriek Wereld op Wielen zal geheel
worden gewijd aan de autorensport en
wel aan de toerwagenraces. Fred v.
d. Vlugt wil ermee bewijzen dat auto
racen niet duur is en dat iedereen er
aan mee kan doen. Hij filmde op het
circuit van Zandvoort wedstrijdjes
waaraan automobilisten deelnamen
die nog nooit geracet hadden.
In München (Duitsland) is bij de at
letiekwedstrijden voor het eerst ge
bruik gemaakt van de televisie om
bij een close finish de winnaar aan te
wijzen. Een TV-systeem is betrouw
baarder dan een finishfoto. Het sys
teem bestaat uit een camera, een
beeldopnemer en een monitor. De fi
nish kan meteen na de opname wor
den herhaald en sluit vergissingen uit.
Philips heeft een mobiele installatie
ontwikkeld voor dit doel.
Bij de republikeinse conventie in
Miami Beach gebruikte de Amerikaan
se tv 122 kleurencamera's. Ze wer
den zowel binnen als buiten de zaal ge
bruikt. Van deze 122 waren 92 van Ne
derlands fabrikaat: 83 studio- en 9
draagbare camera's, verdeeld over de
drie grote Amerikaanse tv-maatschap-
pijen NBC, CBS en ABC.
Bert van Dongen in „Namen die je
nooit vergeet" (Nederland één, tien
voor half tien).
In de loop van september wordt in
Schotland een conferentie die gewijd is
aan de wetenschap van de holografie,
een systeem van fotografisch registre
ren met behulp van een laserstraal. Er
wordt hard gestudeerd op de toepas
sing van de holografie op het gebied
van de televisie. Het resultaat ervan
zou driedimensionale TV zijn, oftewel
dieptekijken.
SCHOUWBURG.
Stadsschouwburg, (Wilsonsplein). Vrij
dag 13 en zaterdag 14 september 20.15 u.:
Toneelgroep Centrum: „Slachtveld".
Zondag 15 september 20.15 u.: Nationale
Philippijnse Dansgroep „Baranggay".
Dinsdag 17 september 20.15 u.: Neder
landse Comedie :„In Wankel Evenwicht".
Donderdag 19 september 20.15 u.:
Haagse Comedie: „Trommel en Trom
petten".
Gebouw St. Bavo, (Smedestraat). Vrij
dag 13 en zaterdag 14 september 20.30 u.:
Cabaret „Haarloheim".
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum (Gr. Heiligland 62):
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17
u. Zondag 13 tot 17 u. Bovendien in het
Prentenkabinet: „Een keuze uit de col
lectie-Van Looy".
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79):
Permanente expositie van oude religieuze
kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld
houwwerken, handschriften en kunstnij
verheid. Dagelijks behalve maandag ge
opend van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot
17 uur.
Teylers Museum (Spaarne 16): Zomer-
tentoonstelling: „Langs de waterkant".
Tekeningen van 17e-eeuwse Hollandse
kunstenaars. Bovendien permanente ten
toonstelling van schilderijen, fossielen,
mineralen en historische natuurkundige
instrumenten. Gopend op werkdagen be
halve op maandag van 10 tot 17 uur.
De eerste zondag van de maand van 13
tot 17 uur.
Vis- en Vleeshal.. Werken van Haarlem
se kunstenaars. Dagelijks van 11-17 en
20-22 uur. Zondags van 13-17 en 20-22 u.
Van 14 tot en met 29 september (Culture
le Manifestatie).
De Ark (Nieuw Heiligland): Zomer-
expositie. Dagelijks van 10 tot 20 uur.
Galerie-t. (Bakenessergracht 67) 11-17
uur. Expositie werken van hedendaagse
internationale schilders. Zondag 14 tot 16
uur. Tot en met 15 september.
Stadskweektuin (Kleverlaan): Gelegen
heid tot gratis bezichtigen van de kassen
en bloemgewassen. Woensdag van 14 tot
17 uur en zaterdags en zondags van 10 tot
12 en 14 tot 17 uur.
Cruquiusmuseum (Cruquiusweg Heem
stede): Permanente expositie van histo
rische stoommachines en grote maquette
van de watersnoodramp van 1953. Maan
dag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur.
Zaterdag van 9 tot 18 u.
Duysterghast. (Boulevard P. Loot,
Zandvoort)Werken van Willem Snitker.
Zaterdag en zondag 14-16 uur. Van 6 tot
en met 30 september.
Raadhuis Bloemendaal. (Bloemendaal-
seweg 158, Overveen)Expositie werken
van Flip van der Burgt en Willeke Went-
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Stereo: Klas. muz. 7.30 Nws. 7.32
Actualiteiten. 7.45 Stereo: Klas. muz.
8.00 Nws. 8.11 Geestelijke liederen.
8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Verzoekprogr. 10.25 Balletmuziek. 10.55
Kunstkroniek. 11.00 Nws. 11.02 Lezing.
IJ. 15 Klassieke muz. 11.55 Mededelin
gen. 12.00 Lichte muz. 12.14 Marktbe
richten. 12.16 Overheidsvoorlichting.
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten.
12.50 Rubriek over missie. 13.00 Ver
zoekplaten. 14.00 Weekblad met plaat
jes. (16.00 Nws). 16.30 Etnische mu
ziek. 17.00 HIRO magazine. 17.30 Tie
nershow. 18.24 Kanjer Koning Kompeti
tie 1968. 18.30 Nws. 18.46 Actualitei
ten. 19.05 Musicerende dilettanten. 19.30
Progr. voor twintigers. 20.00 Verzoek
platen. 21.30 Stereo: Opera-aria's. 22.30
Nws. 22.40 Mededelingen. 22.42 Over
weging. 22.45 Muzikaal sportprogram.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.23 Stereo: Lichte muz.
7.54 Deze Dag. 8.00 Nws. 8.11 Van de
voorpag. 8.15 Gevar. progr. 10.30 Over
boeken en schrijvers. 10.45 Draaiorgel-
muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Koorzang.
11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Stereo:
Salonorkest. 12.10 Jonge artiesten.12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.29 Tussen start en finish. 13.00
Nws. 13.11 Varia. 13.25 Tijd voor teen
agers. 14.00 Progr. voor de jeugd. 14.40
Jazz Magazine. 15.00 Cursus muziek-
luisteren. (15.20 Lezing). 16.00 Nws.
16.02 Progr. dat herinnert aan toen.
16.30 Operamuz. 17.25 Weekjournaal.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.16
Commentaar op het nws. 18.22 Stereo:
Melodieën Expres. 18.45 Stereo: Klas.
muz. 19.30 Nws. 19.35 Artistieke Staal
kaart. 20.15 Stereo: Metropole orkest.
20.50 BBC Symfonie orkest. 21.40 Con
gres Hoger Onderwijs. 22.05 Lezing.
22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50
Lichte muz. 23.15 Stereo: Gevar. progr
23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Gevar. progr. (10.00
en 11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.03 Klein
chanson. 13.00 Nws. 13.03 Miller Sex
tet. 13.30 Zuidzee-serenade. 14.00 Nws.
14.03 T(w)ienermagazine. 15.00 Nws.
15.03 Lichte muz. 15.30 Country- en
Westernmuz. 16.00 Nws. 16.03 Actuali
teiten. 16.07 Licht progr. 17.00 Nws.
17.02-18.00 Sportshow.
BRUSSEL 324
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40
SOSberichten voor schippers. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 14.00
Nws. 15.00 Nws 15.03 Gevar. progr.
(17.00 en 18.00 Nws). 18.28 Paardesport
uitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Lich
te muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken.
18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.40
Lichte muz. 22.00 Nws 22.15 Dansmuz.
23.40 Nws.
zei. Dagelijks 14-17 u. Van 14 september
tot en met 5 oktober.
MUZIEK.
Concertgebouw. (L. Begijnestraat). Za
terdag 14 september 20 u.: Concert m.m.v.
Charles Holland, tenor.
Maandag 16 september 20.15 u.: Concert
Noordhollands Philharmonisch Orkest
o.l. v. Henri Ar ends. Cult. Man.).
Grote of St. Bavokerk. Dinsdag 17 sep
tember 20 u.: Orgelbespeling door Albert
de Klerk m.m.v. Nelly Boerée, trompet.
(Cult. Man.).
Donderdag 19 september 15 u.: Orgel
bespeling door Piet Kee (Cult. Man.).
Dancing Palermo, dansen, dagelijks
20-22 uur.
Treslong (Hillegom) diner dansant
dagelijks.
Hotel Bouwes (Zandvoort), dagelijks
het Italiaans dansorkest The Veneto's met
internationaal artiestenprogramma.
Hotel Esplanade (Zandvoort), Dans en
amusementsmuziek: Het Cosmos Trio,
dagelijks 20 uur.
Cabaret Dancing Caramella (Zand
voort) dagelijks 20-22 u.: Dansen met
Het Holland Kwintet.
DIVERSEN.
Linnaeushof (Bennebroek) Nederlands
grootste speeltuin, Indianendorp, pony
manege, spoortrein enz. Dagelijks.
Nederland 1
11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie.
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 KRO: De avonturen van
Cristobal (film).
19.32 In kleur: Oud-Hollandse liedjes,
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 KRO: In kleur: Bonanza.
2110 Documentaire.
21.20 Progr. rond Louis Davids.
22.15 Brandpunt.
22.45 NTS: Journaal.
Nederland 2
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 Weekjournaal (slechthorenden).
19.25 Progr. vrijetijdsbesteding.
20.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 TROS: Honey West (feuilleton).
20.45 Portugese volksmuz. en -dans.
21.10 In kleur: The big valley (film).
22.00 TROS Talenten Test.
22.30 NTS: Journaal.
Nederland 1
16.00 NTS: Journaal.
16.02 VPRO: Show (in kleur).
16.37 Filmfragmenten.
16.57 In kleur: Mexicaanse dansen.
17.22 Voor de kinderen.
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 VPRO: Musical.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 VPRO: Tsjecho-Slowakije.
20.45 BBC Symphony Orchestra.
21.45 In kleur: Wereld op wielen.
22.30 Gesprek over revolutie.
22.45 NTS: Journaal.
Nederland 2
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 AVRO: Voor de kleintjes.
19.08 In kleur: Feuilleton.
19.33 In kleur: Film.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Peyton Place (feuilleton)
21 05 Lou van Burg Show.
22.20 Documentaire.
22.50 NTS: Journaal.
r