Expositie met verrassingen
in Amsterdam
HET DIER
DOOR DE
IN DE TEKENING
EEUWEN HEEN
Drie boeken in de reeks
Wer eldacademie'
VOOR JONGENS: ZET 'M OP
Contra-troonrede
en Margaret Mead
Schieten is saaier
dan ze denken
Nieuw klavecimbel
met versterker
JEUGD
BOEKEN
SCHOUW
Meer vraag naar
zendtijd voor
TV-reclame
TV-vanavond
Radio-vrijdag
Een platenbon is altijd raak!
Een platenbon is altijd raak
Een platenbon is altijd raak
TV donderdag
Een platenbon is altijd raak
TV vrijdag
DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1968
17
Fantastisch
Monumentaal of
realistisch
Hoogtepunt
95
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. Twee tekeningen I
twee kunstenaars twee stijlen van te
kenen. maar ook: twee verschillende tij
den twee verschillende manieren om
naar het dier te kijken twee verschil
lende opvattingen over het dier. Dat
weerspiegelt zich allemaal in twee stuk
ken wit papier met lijnen van zwart j
krijt die op het ogenblik te zien zijn op
de tentoonstelling „Diertekeningen door
de eeuwen heen" in het Rijksprentenka
binet (Rijksmuseum) in Amsterdam. Men
kan er nog terecht tot 22 september.
Het Prentenkabinet organiseert de
laatste jaren geregeld tentoonstellingen
van grafiek en tekeningen uit eigen be
zit, telkens rondom een bepaald thema
opgezet. Zo komen de schatten, die hier
met zoveel zorg worden bewaard en be
studeerd, langzamerhand onder de ogen
van het publiek. Vaak leidt dat tot het
bijeen brengen van zeer belangwekkende
groepen zoals in dit geval, waarin niet
Twee verschillende opvattingen over
het dier: Roeland Savery's geketen
de aap, aandoenlijk realistisch ge
tekend en het monumentaal uitge
beelde dier van August Allebé, die
alleen oog heeft voor de interes
sante vorm.
in allerlei ornamenten. Dat is in de bloei
tijd van de Jugendstil het geval, bij Theo
van Hoytema en G. W. Dijsselhof.
Dit, om even een zeer vluchtig over
zicht te geven van de tentoonstelling als
geheel, die meer dan 125 tekeningen om
vat. Ik kom even terug op het uitgangs
punt: de vergelijking van twee aapjes
een van Roelant Savery en de ander van
August Allebé. Er is een diepgaand ver
schil in visie tussen de kunstenaar Savery
en zijn collega Allebé. Roeland Savery,
die van 1576 tot 1639 leefde en in die tijd
van Nederland uit half Europa doortrok,
had een grote belangstelling voor vreem
de dieren. Hij tekende veel in de dieren
tuin van keizer Rudolf II in Praag, maar
alleen de ontwikkeling van het artistieke opgezette exemplaren wordt gewerkt,
scheppen maar ook de groeiende aan- maar de afbeeldingen zijn tot in kleine
dacht voor het dier om der wille van het details bijzonder exact, zodat ze nu ook
dier zelf zichtbaar wordt in de tekenin-
nog uitstekende informatie geven over le
vende wezens die men toen interessant
vond. In de twintigste eeuw beheersen
sommige kunstenaars de diervormen zo
goed dat zij ze weer kunnen gebruiken
ook elders zocht hij zijn onderwerpen.
Hij had een grote aandacht voor het we
gen die zijn uitgestald.
De aandacht voor het dier komt trou
wens pas in de zestiende eeuw op. Aan-
vankelijk is een dier nog slechts symbool zen van het dier en kon daardoor iets
voor iets" en dan neemt men het met voelbaar maken van het zieleleven van
de exacte vorm niet zo nauw. Zelfs over- zijn sujetten. Hij tekende onder meer-
heerst vaak de fantasie, zoals in het eerste een jonge aap aan een ketting Dierkun-
blad op de tentoonstelling, waar allerlei digen herkennen er een Noordafnkaanse
monsters worden geconstrueerd. Maar apensoort in, zo exact is de weergave wel.
Lambert Lombard tekent voor keizer Ka- Het zou best kunnen zijn dat Savery
rel V een groot aantal dieren naar het heeft doorgedacht op een in die dagen
leven De portretten" doen alleen nog geliefkoosd christelijk symbool. Men zag
onbeholpen "en weinig levend aan, want in de geketende aap graag een uitbeel-
zo goed heeft Lombard nu ook weer niet ding van de gekluisterde ziel, die pas door
leren kijken Een kleine eeuw later geeft de dood van het lichaam werkelijk vrij
de Vlaming Jac de Gheyn studies van zou worden, maar zo ver hoeft men met
*- - - 1 eens te gaan. De tekenaar heeft hier,
geven van een jong dier aan een ketting,
dat zijn lot in berusting schijnt te aan
vaarden. Hem interesseerde het aapje dat
daar, met een handje op de ketting, wat
in zichzelf gekeerd voor zich uit zit te
staren.
Van de schilder-tekenaar Allebé die
van 1838 tot 1927 leefde, is het andere
portret van een aapje, een schets van een
heel ander karakter. Heeft Savery aan
dacht voor allerlei bijzonderheden, zoals
de vorm van snuit en oortjes, de inplan
ting van de haren, de ligging van de ge
wrichten Allebé zet met wat korte ha
len de hoofdvorm neer, duidt verder met
een enkele schaduw vorm en houding van
de poten en de kop aan en suggereert met
dwarse arceringen de kleur. Hier maar
weinig details, alleen maar een hoofd
vorm en een houding, scherp waargeno
men en snel genoteerd. Het tekeningetje
geeft wel wezenlijke elementen: we zien
toch een levende aap voor ons, maar het
gaat duidelijk niet om een nauwkeurige
weergave. De tekenaar volstaat met een
vluchtige notitie, die bijvoorbeeld in een
schilderij kan worden uitgewerkt. Dat
blijkt ook uit de manier waarop de om
geving is aartgegeven. Savery tekent dui
delijk een vloer, Allebé hecht zo weinig
belang aan de zitplaats dat hij haar
slechts met een paar halen aanduidt.
Toch heeft ook Allebé stellig oog ge
had voor het typische van het beest. Hij
heeft het getekend wat in elkaar ge
doken alsof het last van de kou had. de
wat trieste, schuwe blik zijwaarts gericht
op een ons onbekend doel. De aap van
Allebé zit echter als een gesloten blok.
Het zou een schets voor een monument
kunnen zijn. We zouden de opvatting van
Allebé monumentaal kunnen noemen, die
van Savery realistisch.
Want de Vlaming was het te doen om
het „persoonlijke" van die ene aap die
hij voor zich zag. De Amsterdammer in
teresseerde zich voor de kenmerken van
apen zo men wil: voor de constructie
en daarom schetste hij er een in Artis
Savery zal ergens nog aan de mens heb
ben gedacht, toen hij aan het tekenen
was, Allebé zag alleen het dier als een
interessante vorm.
Bij alle verschillen hebben deze teke
ningen ook veel gemeen. In beide geval
len geven ze ons een goed beeld van een
typische houding van een aap. Niet het
dier is veranderd, maar de manier van
kijken en weergeven.
Daarin manifesteert zich een stuk ar
tistieke en geestelijke ontwikkeling. Wie
zo de tentoonstelling in Amsterdam ziet,
doet nog veel meer boeiende ontdekkin
gen. Want die zijn er overvloedig mo
gelijk.
luinnnirr*""
HILVERSUM Op Nederland één
een contra-troonrede, op het tweede
net een gesprek met Margaret Mead.
Nederland 1. Na de gebruikelijke in
leiding van het avondprogramma dooi
de NTS vervolgt de VARA met voor de
tweede maal de serie naar Thackery's
„Kermis der IJdelheid". In de hoofd
rollen Susan Hampshire, R. Marshden
John Moffat en Robert Fleming. Er
volgen hierna nog twee afleveringen.
Om vijf voor acht de voetbalrepor
tage: AI)0-Graz, waarna Herman Wig-
bold op het scherm komt met „De Der
de Dinsdag in september". In dit pro
gramma gaan enkele leden van oppo
sitiepartijen een eigen regeringspro
gram opstellen en verdedigen, dat con
trasteert met dat van de regering De
herhaling van het Teleacprogramma
van eerder in de week.
Nederland 2. In het voorprogramma
na Barend en het journaal de rubriek
„Van Gewest tot Gewest" en de quiz
„Wat doe je voor de kost". Na het 2-
de journaal zet de KRO het avondpro
gramma voort met het tweede deel van
de documentaire van Thilo Koch over
„Duitsland na de oorlog'. Henk Neu-
man bekortte en bewerkte deze serie,
waarin aandacht wordt besteed aan de
wederopbouw, het vluchtelingenpro
bleem, de Berlijnse blokkade en de
opkomst van de C.D.U. Vervolgens het
tweede en laatste deel van de Duitse
tv-serie naar de roman „Madame Bo-
vary".
Het Convent van Kerken en het IKO
besluiten het programma van deze don
derdag. Zij zenden een aflevering uit
van de BBC-serie „Twijfels en Zeker
heden". Robert Mackenzie heeft een
gesprek met de Amerikaanse antropo
loge Margaret Mead, die studie maak
te van het leven van primitieve stam
men in de Stille Zuidzee.
Jong. Na het laatste nieuws volgt een
^WtfVVVMWWVVVVWWWWVWWVVVWWWVVWVWVWWWWVVVVWVVVWVWVVWWVWWVVW^^W^^^^^
allerlei kleine dieren, al veel „echter" nu.
Maar deze tekenkunst komt tot
hoogtepunt in de achttiende eeuw, wan- I
neer Aert Schouman en Pieter Barbiers
hun honderden aquarellen van dieren en
vogels maken. Veel leven zit er dan wel- I
iswaar niet meer in, omdat vaak naar
dacht ik, een wat aandoenlijk beeld ge
ADVERTENTIE
„Wat geef ik aan een tiener cadeau?'
v.a. ƒ4.25
HAARLEM. In de Wereldakademie,
een reeks boeken die de lezer informatie
wil brengen op alle gebieden van denken
en weten, hebben wij ontvangen: „Mo
hammed en de grote Arabische verove
ringen", door Francesco Gabrieli, „Ge
neeskunde in China", van P. Huard en
M. Wong en „Communicatie in onze we- op het gebied van de preventieve genees-
reld", van José Aranguren. De medewer- kunde door inenting,
kers hebben volgens de uitgevers een
wereldnaam op hun terrein. De uitgevers Het is een
vormen een even internationaal gezel- specialisten, waarin de leek enkele din-
schap als de schrijvers. Onder de eersten gen opvallen waaronder hernieuwde be-
wordt Nederland vertegenwoordigd door I langstelling voor de eigen technieken an
kunde van China en Europa sinds de ze
ventiende eeuw.
Vijf eeuwen voor de beroemde genees
heer Galenus hadden de Chinezen een
organische natuurwijsbegeerte ontwik
keld, die de onze nabij komt en ze waren
de Europeanen voor met pioniersarbeid
boek voor liefhebbers en
Meulenhoff en De Haan. onder de laatst
genoemden door dr. S. Dresden, dr. ir. R.
J. Forbes en professor A. N. J. den Hol
lander. Alle boeken in deze serie zijn
mooi geïllustreerd, op goed papier ge
drukt en voorzien van registers voor lit
teratuur, personen en-of zaken.
Het werk van professor Gabrieli is een
uitvoerige geschiedenis van het leven van
Mohammed en de verbreiding van zijn
de Chinese heelkunde: acupunctuur
(doorprikken van de huid met scherpe
naalden op bepaalde plaatsen), moksa's
(opzettelijk veroorzaakte wonden), mas
sage, gymnastiek en ademhalingsoefenin
gen, vervangers voor yoga, aderlating,
hypnose en kruidentoepassing. Opzienba
rend is ook de mededeling dat de eerste
pogingen in 1946 en 1948^ om penicilline
te bereiden catastrofale gevolgen hadden.
Men vraagt zich af of die gevolgen in
godsdienst, met een samenvatting in het mensenlevens moeten worden gemeten
- i I m u «aa a ra A i 1 ra 4- ...1 1 1 A «ra A 4" AV\ A A O F TTT A I
en men zou dat willen weten omdat wel
wordt verteld dat technische gegevens
uit het buitenland niet konden worden
verkregen omdat het fabricatieproces
streng geheim werd gehouden.
laatste hoofdstuk. Hij stelt daarin vast
dat de opstanding van de hedendaagse
Arabische wereld niet heeft plaats gehad
onder het teken van de Islam, zoals dat
met haar eerste expansie het geval was,
maar onder het teken van het nationalis
me. Men kan niet opnieuw creëren wat- overbevolking wordt te_
eens slaagde in uitzonderlijke omstandig- door van hogerhan)j huwelij-
heden en in een wereld die grondig ver-1 s, 6
schilt van de tegenwoordige: Het Arabi-
Een andere opmerking die de aandacht
sche neo-imperialisme, dat zijn volk uit
de vrijheid en onafhankelijkheid zou wil
len sleuren naar een nieuwe eenheid en
expansie, heeft geen enkele kans op suc
ces in beide kampen, aldus de conclusie
van de schrijver.
Dr. Huard en dr. Wong, beiden hoog
leraar in de geneeskunde aan Franse uni-
ken beneden een bepaalde leeftijd te ver
bieden. Er staat tenminste dat „een streng
dirigisme de enige manier is om eerbied
bij de brengen voor een van boven opge
legde gezinsplanning" en dat ,,de huwbare
leeftijd, die sinds 1950 achttien jaar was
voor meisjes en twintig voor jongens,
praktisch gesproken is verhoogd tot res
pectievelijk 26 en 28 jaar".
De gedachten die de Spaanse socioloog
versiteiten, hebben zich in hun werk niet Aranguren ontwikkelt in zijn boek over
beperkt tot de geneeskunde in China. Ze
behandelen zowel de geneeskunde van
India, Japan, Korea, Perzië (Arabië)
Vietnam en Centraal-Azië, gaan diep in
op de geschiedenis en de wijsgerige ach
tergrond van de oosterse geneeskunde en
de communicatie zijn briljant. In ver
rassend korte hoofdstukken stapelt hij
analyse op analyse, de problemen glashel
der uiteenzettend en uit elkaar schuivend,
totdat hij naar de synthese kan over
gaan. „Communicatie" wordt in zijn stu
HET ZET JE als auteur wel eens voor
I een raadsel, waarom 12-15-jarigen plots
klaps liet behang van de muur schreeu
wen omdat „thuis alles altijd zo hetzelf
de is" en tegelijkertijd zweren bij een
soort boeken, waarin de hoofdpersonen de
series doorzeuren met eenzelfde irritant
eenvormig gedrag. Toegegeven, de saai
heid thuis uit zich niet in het heldhaf
tig gedrag van ma, die herhaaldelijk door
bandieten wordt overvallen en op 'n stoe
vastgekneveld; in het nobele streven van
AMSTERDAM.Tijdens de uitvoering I pa om de bandieten listig doch ethisch
die de „Nederlandschè Bachvereeniging" verantwoord hun vet te geven; in de
zaterdag geeft in de grote kerk in Naar-1 wat naiëf intuïtieve speurzin van zus,
den. zal de klavecimbelpartij uit het waarop de schurken zich verkeken heb-
Brandenburgs concert nr. 5 in D van ben; en in zeeën van vrije tijd, massa's
Bach worden vertolkt op een „elektrisch geld en juichende opvoeders, die het de
akoestisch versterkt" klavecimbel. De di- jonge held allemaal mogelijk maken de
rigent van de Bachvereeniging, Charles heldenrol te spelen welke hij bij zijn ge-
ADVERTENTIE
Cadeau per post
v.a. 4.25
tonen verbindingen aan tussen de genees-1 die niet in de engste maar in de ruimste
zin genomen, met de taal als voornaamste
I middel op alle niveaus. Al lezende komt
men juweeltjes van formuleringen tegen,
die buiten hun verband meestal niet
I bruikbaar zijn om aan te halen.
De illustraties bij de tekst zijn speels
gekozen. Men ziet bijvoorbeeld een dak
panorama van een stad met een woud
van tv-antennes daarboven. Het bijschrift
luidt: Televisie ,een onbekende die ons
huis binnendringt om ons eindeloos te
onderhouden over wat hij wil en zoals het
hem belieft". Hier wordt een afkeer die
de Wolff, zal met dit instrument zelf als
solist optreden.
Dit klavecimbel wordt een instrumen-
boorte al. verpakt in het vruchtvlies, heeft
meegekregen.
DAT IS HET VERSCHIL tussen de saai
heid van thuis en de saaiheid van veel
x 1 „„„Ararat Het werd no de held van thuis en de saaineid van veel
traditionele mfnier gebouwd (het kan dan zogenaamde opwindende jongenslectuur!
ook zonder versterking gebruikt worden), En nu1 kunnen we er tegen
en is bovendien uitgerust met elektroni
sche apparatuur. Het klankvolume kon
zodanig vergroot worden, dat de kla-
vecimbelmuziek voortaan ook in grote
concertzalen geheel tot haar recht komt.
De mechanische trilling van de snaren
worden direct omgezet in een elektrische
aan gaan
staan duwen wat we willen om de jongens
duidelijk te maken dat uniforme avontu
ren net zo saai zijn als het leven thuis,
het blijkt een onbegonnen zaak. Want:
waar geschoten wordt is het spannend.
Jawel! De papieren-wapenleveranciers
onder de jeugdboekenschrijvers leiden
van «v»™, di.
WHrt SS klavecimbel werd door hel n.rmers zitten voor een S™» deel ook
Eerder werd eenzelfde type door Herbert 1OntsDannend daarvan'
von Karajan al toegevoegd aan het instru- spannend waarvan,
mentarium van het Berlijns Filharmo- Van het demonstreren zexer.
nisch Orkest en er staat ook een exem
plaar in de studio's van de ORTF in Pa-1
rijs.
ADVERTENTIE
„Ze houdt van muziek. Dus?"
v.a. ƒ4.25
P. Nowee
Arendsoog zet een val
Uitg. Malmberg
Carel Beke
ARENDSOOG en Witte Veder (wiens
taalgebruik er in de loop van 37 delen ook
niet op vooruit blijkt te gaan en dat voor
een man met zulke grote opmerkings
gave!) als onbezoldigde politiemannen is
ogenschijnlijk weer eens iets anders. Met
dit verschil dat ze nu legaal kunnen ar
resteren en schieten om hoofdinspecteur
Johnson van de San Francisco'se politie
af te helpen van een paar ongrijpbare
gangsters en hun benden. Dit boek is be
slist niet het sterkste uit de serie, waar-
n sommige voorgaande delen veel
sneller op actie waren gebracht, en de
zogenoemde „vulstof" tussen schieten en
knokken door boeiender was.
Pim Pandoer, de meesterspion
Uitg. Malmberg
Franklin W. Dixon
kansen om zich positief te laten gelden.
Onderwerpen om over te schrijven te
over! Duizenden jongens, die na hun
schooltijd in het buitenland gaan zwerven
er werken, verzeild raken in relletjes,
rampgebieden. Waar in onze jeugdlitte-
ratuur vinden we daar een verhaal over?
Waar is een verhaal te vinden over de om- I sommige mensen soms tegen dit nieuwe
gang tussen Nederlandse jongens en de medium koesteren, onnavolgbaar onder
gastarbeiders, de conflicten die er tussen woorden gebracht. Een uitspraak die
beide groepen zijn? Een auteur, die groeit meermalen in andere bewoordingen te-
durft na jaren zo'n problematiek aan. Het rugkomt, is deze: Het is niet de vermeen
feit dat hij het niet doet is voldoende be- de dictatuur van de machines waarvoor
wijs dat hij gewoon op de goedkope toer wij beducht moeten zijn: het zijn de men-
is; dat hij het teveel moeite vindt zich sen. de dictatoren die het gevaar vormen,
grondig te oriënteren over wat er in de Een andere: De strijd voor vrije commu-
jeugd omgaat. En nu hoeft een criticus nicatie tussen de wetenschapsbeoefenaars
zich daar niet dik over te maken als de van alle landen is een van de beste bij
man in kwestie niet schrijven kan. Maar dragen tot de zaak van de wereldvrede,
kan hij het wel. dan wordt het zaak Voor allen die met communicatie in de
zo'n schrijver te registreren als een die ruimste zin van het woord te maken heb-
duidelijk de hele ontwikkeling van de toch ben, een boek om te bezitten. Helaas is
al zo schaarse jeugdlitteratuur afremt. het wat slordig gecorrigeerd.
A. Boerma
HOEWEL er in de ontknoping van dit
fors aangezette spionageverhaal met de
CIA op de achtergrond!!) een aandoen
lijk menselijk trekje meespeelt (Sonja.
de kleine slang, ziet af van haar beloning
in juwelen het zwijggeld van de ben
de en wil het leven van haar vlekke
loze tegenstanders redden omdat die haar
hond gered hebben) blijft het hele ver
haal te geconstrueerd. Het is een recept
van handig dooreengehutselde ingrediën
ten, die altijd gevreten worden. Het blijft
jammer dat een auteur, die een goede
intrige blijkt te kunnen schrijven, na
jaren geen enkele ontwikkeling heeft
doorgemaakt. Het gevaar is niet denk
beeldig dat Beke zo aan zijn Pim Pandoer
is vastgegroeid, er zich zo meevereen-
zelvigd heeft, dat hij er niet meer vanaf
kan. Waarom komt hij anders niet met
een thema, dat even spannend en qua
intrige even boeiend is uitgewerkt als
zijn serieboeken, maar dat werkelijk tot
het leven van oudere jongens behoort?
Nog onlangs hebben we via de teevee
kunnen zien dat tieners en twens niets ku-
nen uitrichten tegen politiek, tanks en spi
onage! Om te doen alsof het wel zo is, is
de jeugd met flauwekul uitschakelen en
afleiden van hun reële mogelijkheden en
De Chinese Jonk
Vert. Thea Jantzen
Uitg. Van Goor
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Muz. (7.30 Nws.; 7.32 Actualitei- j
ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nws.). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Mod. muz. 11.00 Nws j
11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelin-
gen. 12.00 Gevar. progr. (12.22 Wij
van het land. 12.26 Mededelingen t.b.v. I
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Actualiteiten. 13.00 Raden maar
14.05 Schoolradio. 14.30 Muz.progr.
15.00 Muz. 15.30 Essay. 16.00 Nws.
16.02 Actualiteiten. 16.07 Gramm.muz.
16.30 Pop-show. 17.20 Sportkompas.
17.50 Actualiteiten. 18.00 Marinierska- j
pel Koninkl. Marine. 18.19 Uitzending j
C.H.U. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten.
19.00 Wereldpanorama. 19.10 Lichte j
muz. 20.30 Hoorspel. 22.00 Tour de j
jazz. 22.30 Nws. 22.40 Club van de
Maand-show. 23.15 Lichte muz. 23.45
Actualiteiten. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
20 Gramm.muz. 7.54 Deze dag. 8.00
Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Gramm.muz.
(8.30 De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Operamuz. 10.00 Voor de
(11.00 Nws.). 11.55 Beursberichten.
12.00 Progr. ontwikkelingswerk. 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. j
12.29 Overheidsvoorlichting. 12.39 Or
kest. 12.49 Praatje. 13.00 Nws. 13.11
Actualiteiten. 13.20 Blaassextet. 13.40
Klassieke muz. 14.00 Consumentenru- I
briek. 14.10 Dansmuz. 14.30 Radiora-
ma. 15.00 Operettemuz. 15.20 Praatje.
15.30 Intern. Muziekweek. 16.00 Nws.
16.02 Progr. voor thuiszittenden. 16.45
den en commentaar. 18.00 Nws. 18.16
Berichten. 18.20 Lezing. 18.30 Progr.
voor onvolwassenen. 19.00 Jazz-rondo.
19.20 Lezing. 19.30 Nws. 19.35 Kunst-
kroniek. 20.00 Lezing. 20.15 Grand Ga
la du Disque Classique. In de pauze
(ca. 21.00 Vraaggesprek.). 22.30 Nws.
22.40 Meded. 22.45 Actualiteiten. 22.55 j
Muziekprogr. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Klink-klaar. (10.00 j
Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Micro-notities.
12.00 Nws. 12.03 Agent 000. 13.00 Nws.
13.03 Hans Kemna. 13.30 Gevar. pla-
tenprogr. 14.00 Nws. 14.03 Actualitei-
ten. 14.12 Platenprogr. 15.00 Nws. 15.03
Lichte muz. 16.00 Nws. 16.03 Operette-
varia. 17.00 Nws. 17.02 Journaal. 17.05
Tienerprogramma.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40
SOS-berichten voor schippers. 12.48 j
Lichte muz. 12.55 Buitenlands pers-
overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Gevar. muz. (15.00
Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Dansmuz. 17.00 Nws. 17.15
Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Lichte mu
ziek. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Lichte
muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken.
18.55 Gramm.muz. 19.00 Nws. 19.40 Ge
var. muz. 20.30 Amusementsprogr.
21.00 Cabaretpr. 22.00 Nws. 22.15 Dans-
muz. 23.40 Nws.
Nederland 1
11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie.
14.00 Schooltelevisie.
18 50 NTS: Barend de Beer.
1856 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19 03 STER: Reclame.
19 06 VARA: Kermis der IJdelheid.
19.55 Voetbal: ADOGraz.
21.40 Achter het nieuws.
21.10 Achter het nieuws.
22.20 NTS: Journaal.
22.25 Teleactiviteiten.
Nederland 2
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 Van gewest tot gewest.
19 25 Quiz.
20.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 KRO: Documentaire.
21.05 In kleur: Madame Bovary (film).
22.25 IKOR/CVK: Gesprek.
22.55 NTS: Journaal.
HILVERSUM. De door adverteer'
zo iets meer body geeft dan veel andere ders aangevraagde zendtijd voor televisie-
speurdersverhalen Dat neemt niet weg reclame in 1969 is bij sluiting van de in-
nde tweeslachtigheid schrijvingstermijn ruim viermaal groter
verhaal op den duur gebieken dan de beschikbare zendtijd.
Dit heeft de Stichting Etherreclame (Ster)
DE SERIE over Frank en Joe Hardy,
zoons van een detective, en ook zelf altijd j
succesvolle speurders, is in ieder deel op
gehangen aan een wetenswaardigheid, die I
door het hele verhaal meespeelt en het
ook weer in dit verhaal op
irritant gaat worden.
Altijd weten de jongens met hulp van
enige vrienden hele benden uit te schake
len, al lopen ze er wel eens een ontvelde
knie bij op. Onafwendbaar geeft het ge
boefte zich dan „om genade smekend
over Wat maar tot één conclusie kan
leiden: die bende was niet meer dan 'n uit
z'n krachten gegroeide kleuterklas. En
daarmee worden de heldendaden en de
spitsvondige conclusies van de beide Har
dy's niet meer dan opgeklopt vertoon.
Het blijft verbazingwekkend dat auteurs,
die bij machte zijn een logisch plot in el
kaar te draaien en goed gedoseerd uit te
werken zelden logisch zijn in de opzet
en uitwerking van hun karakters. En het
zijn juist die karakters van de handelen
de personen, die de injecties geven voor
nieuwe ontwikkelingen in een verhaal.
Miep Diekmann
meegedeeld.
De vraag voor 1968 was ruim drie
maal groter dan het aanbod. Van 1968 )p
'69 steeg de van overheidswege beschik
baar gestelde reclamezendtijd met 20 per
cent, doch de door de reclamewereld aan
gevraagde zendtijd met ruim 60 percent
Het aantal aanvragen nam ten opzichte
van 1968 toe met ca. 200. Voor ruim 900
produkten cq diensten werd tv-zendtijd
aangevraagd.
ADVERTENTIE
„Morgen is hij jarig. Wat moet ik geven?
v.a. ƒ4.25
11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie.
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
1903 STER: Reclame.
19.06 AVRO: In kleur: Nancy Sinatra j
Show.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Televizier.
In kleur: Film.
Grand Gala du Disque Classique
1968.
22.45 NTS: Journaal.
19.56
20.00
20.16
20.20
20.55
21.45
Nederland 2
18 50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 Weekjournaal (voor slecht
horenden).
19.25 In kleur: Open oog
vrij etij dsbesteding)
20.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NCRV: TV-spel.
22.10 Farce majeure.
22.30 Koorzang.
22 35 NTS: Journaal.
(progr.