VERSLAG VAN EEN ZOMER Fantastische Berlioz door fantastisch orkest PANDA EN DE IMP S POLLE, PELLI EN PINGO Circus en kermis Ons ver volg ver haai TV-vanavond I Radio-dinsdag TV maandag TV dinsdag - Te®» MAANDAG 23 SEPTEMBER 1968 Het uitsteekseltje van Toon J. H. Moolenijzer Een Peruaanse roman door Julio Ramón Ribeyro 26) Ik trof vol ijver mijn voorberei dingen. Ik pakte mijn warmste kle dingstukken in mijl. koffer en deed er ook de boeken bij, die ik nog niet had gelezen. Jacinto gaf me een paar laarzen, die hem te klein waren. Ik trok ze dagen voor ons vertrek al aan en ik voelde me buitengewoon gewichtig. Op een van de drukke en zenuw achtige dagen voor het vertrek, ver scheen Alfredo plotseling in mijn ka mer. Hij was kennelijk nerveus en scheen iets onder zijn trui te hebben. Dat moet je voor me bewaren, zei hij. een pakje te voorschijn halend. Neem het mee naar de mijn. Maar zweer me dat je het niet zal open maken. Ik was al gewoon aan zijn eigen aardigheden en beloofde te doen wat hij vroeg. Ik smeet het .pakje in de koffer. Mijn gedachten werden zozeer in beslag genomen door de voorbe reidingen voor de reis, dat ik het spoedig weer vergat. Tenslotte brak de avond aan voor mijn vertrek. Ik was moe van de opgewonden bedrijvigheid der laat ste dagen en ging daarom vroeg naar mijn kamer. Ik wilde goed uitgesla pen zijn, wanneer we in de vroege ochtend zouden wegrijden. Ik wierp me op mijn ed en keek toe, hoe langzamerhand alle dingen in de aangroeiende schemering begonnen te vervagen. Opeens stond er iemand naast mijn bed die op mij neerzag. Het was Leticia. Jij? zei ik verrast. Sst! fluisterde zij. Ik ben stilletjes naar binnen geslopen omdat ik dacht dat je sliep. Zij week langzaam tot aan het raam terug. Mijn hart klopte zo luid en heftig en werd zo zwaar dat ik eenvoudig niet in staat was om overeind te ko men om mijn mond open te doen. Leticia zette zich half op het kozijn. Haar profiel stond als een silhouet afgetekend tegen het avondlijke licht. Ik heb gehoord dat je romans uit Santiago hebt ontvangen, zei ze. Kan ik er een paar van je lenen? Met een sprong was ik uit mijn bed en ik snelde naar de schakelaar om het licht aan te draaien. In het donker botste ik tegen Leticia aan. Ik voelde dat ze me bij mijn arm vastpakte. Haar gezicht was vlak bij het mijne, een slechts vaag te onder- icheiden ovaal met grote glanzende agen. Je moet niet naar de mijn gaan, zei ze. ook mijn andere arm vast pakkend. Een moment was ik als verstijfd. Was het een bevel of een verzoek? Ik gaf gehoor aan een plotselinge op welling en omhelse haar zo heftig dat ik vreesde dat zij zou breken. Een licht gekreun ontsnapte aan haar mond. Ik dacht dat zij huilde. Ik wil hier niet alleen achterblij ven, fluisterde zij en trommelde met haar vuisten op mijn borst. Ik wist niet wat ik moest zeggen. Ik drukte kussen op haar haren en slapen. Plotseling ging bij Felip het licht aan. Leticia maakte zich blik- sensnel uit mijn armen los en zocht haastig een goed heenkomen. Zij botste in de deur tegen Felipe aan. Terwijl zij hem opzij duwde en langs hem heenschoot, stond hij me met een zonderlinge blik aan te staren en hij probeerde te fluiten. Alles klaar voor de reis? vroeg hij. Ik gaf er geen antwoord op. Zon der me uit te kleden wierp ik me weer op mijn bed. Mijn blik viel op de koffer die gepakt stond. Ik besloot om niet weg te gaan. Maar toen Felipe me de volgende ochtend om vier uur wekte, sloot ik bijna mechanisch de koffer en was in korte tijd reisvaardig. Toen we wegreden begon het te dagen. HOOFDSTUK IX. IN DE MIJN Mijn belangrijkste besluiten zijn steeds het gevolg geweest van vage opwellingen. Ik weet nog steeds niet goed waarom ik toen naar de mijn ben gegaan. In de eerste tijd praatte ik mezelf in. dat mijn vertrek een middel was om me nader tot Leticia te brengen: want door de verwijde ring zou mijn passie nog toenemen. Ook hield ik mezelf voor dat het tijd voor me werd om iets nuttigs te doen, om een vak te leren, om door eigen arbeid geld te verdienen. Maar op het laatst kwam de verdenking bij mij op dat ik uit wraak was weg gegaan. Ik wilde me op mijn nichtje wreken om de vele kleine krenkin gen die ze mij had aangedaan. Ik herinner me, dat ik tijdens de tocht heel na eraan toe ben geweest om mijn wraak eraan te geven. Toen we een half uur rijden van de ha cienda verwijderd waren, draaide ik me om en kon in het dal de daken van San Gabriel zien. Ik werd over weldigd door het voorgevoel dat ik er nooit meer zou terugkeren en ik hield spontaan mijn muildier in. Maar Felipe, die voorop reed, riep me en met hangend hoofd reed ik de anderen weer na. Het duurde echter niet lang, of al mijn aandacht werd in beslag geno men door de oneffenheden in de weg. Ik had geen tijd meer om over Leti cia te piekeren. Eerste reden we door een dicht bos waar we met de ma chete een weg doorheen moesten ba nen. Daniel, de man van de „gringa", die eveneens van de partij was, laad de zijn geweer. Hij beweerde dat er zich in het bos beren en poema's op hielden. Aan het einde van onze klei ne stoet draafde de drijver, die de twee muildieren met de zeeftoestel- len aan de halster leidde. Toen we het woud achter ons had den, reden we over een smal pad de helling op van een berg, waarvan de top tot in de wolken stak. Felipe wees naar boven en zei dat de mijn „daar boven" lag. Het leek me vol strekt onmogelijk om er te komen. Nergens was een pad te zien. De ribbe waarover wij ons voorzichtig voortbewogen was zo smal dat we achter elkaar moesten rijden. Het ravijn dat links van ons lag werd steeds dieper. (Wordt vervolgd). snder het publiek, om het te laten zien wat er gebeurd was". Het is wel zeer merkwaardig dat de redactie van het blad bij ontvangst van deze kopij deze regels overhet hoofd heeft gezien. Driekwart van alle Nederlanders die theaters bezoeken, hebben Toon in ons land zien optreden en de rest heeft hem voor de tv ge- HILVERSUM. Op het tweede net twee circusprogramma's, waaruit we kunnen opmaken dat de KRO daar uitzendt. Dit blijkt ook uit een over zicht van de winterprogramma's van die omroep, dat na het laatste circus staat aangekondigd. Op Nederland 1 de op een na laatste „Kermis der IJdelheid". Nederland 1. Eerst geeft de rubriek „Kenmerk" nieuws over kerk en we reld. Om één minuut over half acht de serie „Dregnet", uit het volle poli- tieleven gegrepen. Na het nieuws „Achter het nieuws", gevolgd door de quiz ..Per seconde wijzer", waarin Be rend Boudewijn zijn vraagjes stoffeert met algemene ontwikkeling. Tot slot van deze VARA-uitzending het Engel se familie-feuilleton „Kermis der IJdelheid", het derde van de vier de len. Na het laatste journaal een her haling van de eerste Teleac-les „Me ten en vergelijken". Nederland 2. Om drie over zeven de Flintstones, dan de eerste circusflit- sen. Zeven minuten „Vredesweek" voor het nieuws, daarna weer circus, Sarrasani. Vijf kwartier, dan een „on volledig overzicht" van de KRO-win- terprogramma's. Een medewerker van De Telegraaf in Toronto (Canada) is enthousiast gaan schrijven over de show die Toon Hermans daar bijwijze van probeersel voor zijn Amerikaanse tournee heeft opgevoerd. De Telegraaf-man raakte in vervoering door Toons improvisatie kunst. Hij schreef: „Bijna vlekkeloos Engels sprekend, week Toon, tien minuten na het begin van de show, van zijn geprepareerde materiaal af. Tussen zijn eerste en zijn tweede nummer raakte het snoer van Toons microfoon vast aan een uit steeksel, en na het te hebben losge maakt. begaf hij zich met het apparaat zien. Zij allen weten dat Toon dat grapje met die microfoondraad, die blijft haken, al twee jaar lang heeft toegepast. Het blijft natuurlijk altijd leuk maar om te zeggen dat Toon van zijn geprepareerde materiaal af week Weinig dingen in Toons show zijn zo zorgvuldig geprepareerd als dat uitsteekseltje (Van onze muziekrecensent) AMSTERDAM. Na al wat er gezegd en geschreven is over het New York Phil harmonie Orchestra en over Leonard Bernstein is het haast ondoenlijk om u iets te vertellen wat u nog niet wist. Maar na wat ik gehoord en gezien heb vrijdag avond in 't Concertgebouw is het mij niet mogelijk erover te zwijgen. Ik hoorde de Symfonie Fantastique van Berlioz gespeeld door een fantastisch orkest, onder leiding van een fantastische dirigent. De symfonie van Haydn waarmee het concert begon was al dadelijk een bewijs van het fabelachtig kunnen van dit orkest Een „levensgevaarlijke" symfonie, waarin de stilte nog aangrijpender was dan de noten. In het Adagio speelden de strijkers de versieringen met een gelijkheid die bij na onwerkelijk aandeed. In het trio van het Menuet speelden de houtblazers met een finesse aan expressie die eigenlijk nooit in een concertzaal gehoord wordt. De fluitist en de hoboïst toverden ons een sa menspel voor, waarbij wij de adem inhiel- den uit angst om de spanning te breken. 10. Panda werd in een stoel neergezeten voor hij wist wat er gebeurde, kwamen er allerlei apparaten op hem af. „Ga weg!" riep hij kwaad. „Ik wil. Maar de rest van zijn woorden ging over in een mach teloos bubbelend gegorgel, want een van de machien tjes begon in volle overgave zijn tanden te poetsen. „Spieren loskloppen.sprak een ander mekaniek, dat aan het masseren sloeg. „Hoe staat bloeddruk?" vroeg een derde apparaat zich af, terwijl hij Panda begon te meten. „Hm.beetje hoge kant. Geef meneer pilletje". Maar nu kreeg het slachtoffer er genoeg van. Hij worstelde zich los en sprong tussen de bezige en babbelende robotjes uit. ,Jk wil niet dat jullie aan me peuteren" riep hij boos. „Ik ga weg!" Maar voor hij bij de uitgang was aangekomen, ging ergens achter hem een deur open, en een verontrust mannetje kwam tevoorschijn. „Bent u niet tevreden?" vroeg dat zorge lijk. „Was de service niet naar uw zin? Klopte de Zelf-Bediening niet?" BEN ER EEN BEETJE BAW6 VAN 6EW0R- &EN' WAT EEN 6RIE2ÊLI6 VERHAAL H£6 JE ME VOORGELEZENPOLLE JA, MET Z M DRIEËN VOEL JE JE VEEL VEILIGER' MAAR PIN60 KOMT BIJ QN$. DAN KUN NEN WE RUSTIG 5AAN SLAPEN1. WELTERUSTEN EN SLAAP LEKKERiJOW 6ENS JA, OATKANOE MAKKELIJK ZE6 6EN ALS JE IN HET MIDDEN LI6T! c PIB -- Z775A De derde Symfonie van Harris heb ik nauwelijks gehoord. Er was lawaai genoeg maar het was een demonstratie van alles wat je met zo'n orkest kunt doen. Het deed een beetje denken aan een reclame grammofoonplaat van stereofonisch ge luid: Mahler, Bruckner, Strauss, Brahms, Smetana, Dvorak, Tschaikowskv en Rach- maninof, naast elkaar als een staalkaart in een verfwinkel. Mooi. glad en kleurhou- dend, maar niet echt levend, niet ontroe rend. In de pauze heb ik de hoboïst opgezocht om hem te vertellen hoe bijzonder ik ge noten had van zijn spel. Harold Gomberg solo-hoboïst van the Philharmonic: een vriendelijke, vermoeide man vertelde mij: „Wij hebben de Haydn Symfonie op deze toernee nu twintig keer gespeeld, prachti ge muziek, maai- het is elke keer weer een verschrikkelijk moeilijk stuk. Ik hoef het U niet te vertellen, maar de hobo: It is an instrument of the devil". Ik ant woordde: „Maar u speelt toch prachtig!" „Misschien", was zijn antwoordik ben dankbaar als het goed gaat". Hij keek mij peinzend aan met een droevig glim lachje: „Thank you, for the compliment" en met zijn kistje onder zijn arm ver dween hij weer onder het podium. Er is een prachtige grammofoonplaat door the Philharmonic onder leiding van Bernstein, speciaal opgenomen ter ge legenheid van deze toernee.Ik had die plaat al ettelijke keren beluisterd en wist dus ongeveer wat er komen ging, maar de werkelijkheid overtrof mijn verwachtin gen. Circus Sarrasani. (Nederland II, voor half negen). tien HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Actuali teiten. 7.45 Moderne orkestwerken. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Klass. muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theol. etherleergang. 10.35 Mo derne muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor zie ken. 11.55 Meded. 12.00 Gevar. progr. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar. 14.05 Schoolradio. 14.30 Muzikaal ma gazine. 16.00 Nws. 17.00 Overheidsvoor lichting. 17.10 Voor kinderen. 18.00 Me- ropole-orkest. 18.19 Uitzending. P.S.P. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Licht progr. 19.45 Gesprek. 20.00 Klass. muz. 21.05 Lezing Russische littera tuur. 21.20 Gramm. muz. 21.30 Discus- de. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.42 Over weging. 22.45 Geestelijke liederen. 23.00 Klankbeeld Griekenland. 23.30 Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte muz. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Lichte muz. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Reportage. 9.40 Muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.55 Beursberichten. 12.00 Rondom het volkslied. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Over heidsvoorlichting. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Lichte muz. 14.35 Moderne muz. 15.00 Opera concert. 16.00 Nws. 16.02 Residentie or kest. 17.00 De zingende bougie. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16 Journaal. 18.30 Licht orkest. 18.50 Pianorecital. 19.00 Trefpunt. 19.30 Nws. 19.35 Gevarieerd progr. 20.45 Hoorspel. 21.25 Schram- melmuz. 21.50 Tsjechoslowakije, docu mentaire. 22.30 Nws. 22.40 Journaal. 22.55 muz. lezing. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Licht pl.progr. 12.00 Nws. 12.03 Voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres. 14.00 Nws. 14.03 Ekspres vervolg). 15.00 Nws. 15.03 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.03 Licht platenprogr. BÜRSSEL 324 M. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weerbericht. SOS-berichten voor schip pers. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muz. 14.00 Nws. 14.03 Gevar. muz. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesportuitsl. 18.30 Franse les. 18.32 Gramm. muz. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Lich te muz. 18.52 Taal wenken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 19 45 Voor de Middenstand. 19.55 Lichte muz 20.00 Concert. 22.00 Nws Nederland 1 18.50 NTS: Barend de Beer. 1856 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk. 19.31 VARA: In kleur: Politie- feuilleton. 19 56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VARA: Achter het nieuws. 20.45 Quiz. 21.35 In kleur: Engelse comedie. 22.20 NTS: Journaal. 23.00 Teleac. Nederland 2 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19 03 KRO: In kleur: De Flintstones. 19.30 Het circus komt. 19.53 Vredesweek. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 KRO: Circus Sarrasani. 21.36 KRO '68-'69 22.25 NTS: Journaal. Nederland 1 11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19 03 STER: Reclame. 19.06 AVRO: In kleur: Feuilleton. 19.30 Sportpanorama. 19.56 STER: Reclame 20.00 NTS: Jóumaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Televizier. 20 45 Muzikaal amusementsprogr. 21.30 In kleur: De Saint. 22.20 NTS: Journaal. 23.00 Teleac. Nederland 2 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 Intern, jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 Filmrep. Zwitserland. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NTS: In kleur: Dubbelspion. 21.10 Comedie. 22.55 Journaal. WWWWWWHIWWIHIWWIWW HOEZO f BENT U MN 2Ai HE UM 2(EKe Hee/J.'U UJKE AJIEUWS6t6f!t6Heiö mr eevREbisEN WtlT U MN PUS Cl es VERTELLEN WAT U 0MR6HJOS Z46 van- Morgen s EEN VERSLA6- 1248. Het was de bedoeling dat oma en Billy Fok om beurten zouden vertellen waarom zij dachten het meest geschikt te zijn voor het burgemeesterschap. Maar hier werden zij gestoord door een koe, die eensklaps op het podium kwam, gevolgd door de forse gestalte van, boer Koekoek, familie van de be kende klokkenv er koper. „Opschiet'n"zei de boer stug. „Ik moet de koe melk'n en ik kan de bus zolang niet miss'n". Er ontspon zich een woordenwisseling, die vrolijk werd voortgezet op straat, waar de ene partij de andere met de leuzen om de oren sloeg en waar men probeerde eikaars ballonnetjes te laten knallen. Iedereen was boos en iedereen vond. dat het dit jaar fijne verkiezingen waren, waar je echt nauw au! bij betrokken was.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 6