Thorn Prikker: zwerver tussen natuur en leer Televisie en radio Kind van een overgangstijd DAALDEROP Wiegezvaai" gaf in Haarlem zijn tournee-première T e snel 'ii senoritas zonder flauwe kul. gewoon tabak. 100% tabak. TTzrffwrita HERDENKING IN STEDELIJK MUSEUM m mmm i D Boiler TV vanavond Griekenland toen en nu SEMI-PROFESSIONEEL CABARET NTS-„Biafra" op BBC-tv WËËÈÊMÊm Radio-dinsdag van Hofnar 10 stuks f2; TV maandag TV dinsdag MAANDAG 30 SEPTEMBER 1968 7 Veelzijdig talent Erkenning elders Hein Steehouwer MAMWINIMWIWIIIIWIIIWVWIIIIIIMWUMHHIIIIMM I VIIWWWWWWWWWWWWMW AMSTERDAM Op 6 juni 1868 wordt Johan Thorn Prikker in Den Haag geboren, hij sterft op 5 mei 1932 in Keulen. In ons land kwam hij wei nig aan bod, hoewel hij in de littera tuur plichtsgetrouw wordt genoemd naast Toorop, Roland Holst, Derkin deren, Konijnenburg en anderen. In Duitsland was hij een gezocht leraar en monumentalist. Hij beïnvloedde in Duitsland zijn leerling Campendonk, die professor werd aan de Amster damse Academie. In de latere jaren van zijn leven zijn er in ons land ten toonstellingen van zijn werk gehou den. Vooral herdenkingstentoonstel lingen. Zonder wat Campendonk op zijn beurt aan zijn Nederlandse leer lingen doorgaf, en door diens bewon dering voor Thorn Prikker, waren die exposities er misschien nooit geweest. Behalve deze éne dan? De expositie van nü, tot 20 oktober in het Stede lijk Museum, ter gelegenheid van het feit, dat Thorn Prikker een eeuw ge leden is geboren. THORN PRIKKERS vader bezat een schildersbedrijf. Op zijn dertiende wordt hij leerling van de Haagse kunstacade mie. Hij zal zijn leven lang blijven schom melen tussen ambacht en vrije kunst, met de nadruk op het eerste'. Ook in andere opzichten zal hij blijven schommelen, na dat hij op zijn 21ste jaar van de acade mie wegens wanordelijk gedrag wordt verwijderd. Het is dan 1887, een benij denwaardige periode in de schilderkunst. De tijd van het post-impressionisme, de begintijd van het expressionisme, het symbolisme. De Art and Craft movement in Engeland zal gaan beginnen, Art nouveau in Frankrijk, Jugendstil in Duitsland, wat jaren later zullen dan figuren als Picasso en ande ren uit diens kring van zich doen spre ken. De verering voor Van Gogh zet in ons land door, Kees van Dongen wordt in Frankrijk beroemd om zijn fauvisme, terwijl hier nog de invloeden van de „La tijnse" Seurat nog worden ondergaan. In al die jaren is er een hevige strijd tussen natuur en leer, tussen „schilderen wat het oog te bieden heeft" in verschillende stijlen en het verwerken van de indruk ken via de zeef van esthetische en/of wijsgerige idealen tot een beeld, dat zich met de werkelijkheid bezighoudt, doch er zich tevens van verwijdert. Die strijd is nog niet uitgewoed. Ze zal wel blijven. Het is een diep ingegrifte te genstelling, die van natuur en leer, en er zijn tientallen schakeringen tussen denk baar. Zoeken bepaalde kunstenaars aan die strijd te ontkomen door jong een be paalde richting te kiezen en hun persoon lijkheid daarbinnen tot uiting te brengen, anderen blijven zwerver tussen die twee polen. Zo'n zwerver is Thorn Prikker geweest, beïnvloed door veel richtingen, maar al tijd toch trouw aan zichzelf, soms nako mend bij anderen, soms hen voorgaande. AAN DE INGANG van zijn kunste naarsleven staat „Koolland" van 1891. In een veld rode kolen bukt zich een oogsten de vrouw. Alle kleuren en vormen vloeien in elkaar over de voorstelling is schim mig. Aan het eind van zijn leven maakt hij gebrande glazen, volkomen abstract in mathematische vormen, eenvoudige rechthoeken en cirkeldelingen. De kleur- is-vorm-jongens van nu zouden er benij denswaardige voorbeelden in vinden. Op de tentoonstelling hangt deze affiche, een steendruk. Het is een reclame voor het blad „Revue Bimestrielle"omstreeks de eeuw wisseling uitgegeven door H. Klein- mann Cie, in Haarlem. Thorn Prikker werkte vaker voor die uit gave. Van Kleinmann kreeg hij meer opdrachten voor grafische doeleinden. De Erven Loosjes in Haarlem stonden ook in contact met Thorn Prikker, blijkens een op de expositie aanwezig titelblad van „De Hollandsche Revue", die door Frans Netscher werd geredigeerd. Er waren meer contacten met Haar lem. In 1913 exposeerde het Museum van Kunstnijverheid in Haarlem negen fragmenten van de ramen, die Thorn Prikker maakte voor het koor en het dwarsschip van de Drei- königenkirche in Neuss. Opdracht gever was pastoor Josef Geiler, een groot bewonderaar van Prikkers werk. In kerkelijke kringen werden bezwaren tegen deze ramen ge maakt, ze werden niet aangenomen en de pastoor werd door de bisschop zelfs overgeplaatst. In 1921 is er in het genoemde Haar lemse museum weer een expositie van Prikkers werk, overgenomen van de Rotterdamse Kunstkring. Mocht Prikker in ons land dus wei nig waardering hebben gevonden, Haarlem was een gunstige uit zondering. ADVERTENTIE aalderop is de grootste fabriek van elektrische boilers in Nederland. Elke Daalderop boiler is een perfekt apparaat dat u maar één keer hoeft te kopen om altijd heet water in huis te hebben. Dag in, dag uit, jaar in, jaar uit. Stilletjes doet hij z'n werk tegen laag nachtstroomtarief - en om dat zo'n boiler geen schoorsteen nodig heeft, kunt u hem overal plaatsen. Elke keuken is geschikt voor een elektrische boiler. Omdat het water elektrisch wordt opgewarmd is een boiler de veiligste en beste weg naar heer lijk heet water uit alle kranen! Vraag uw installateur wat het beste is voor uw huis: een 50, 80 of 120 liter. En vraag vooral naar de boven ste beste boiler: een Daalderop „Sint Franciscus", een bijzonder groot doek in tempera, in 1930 ge schilderd. Het is typerend voor een periode, waarin het onderwerp in tegenstelling tot zijn vroege werk bijna ondergaat in decoratieve elementen. Daarvoor reeds maakte hij geheel abstract werk, daarna ook, tot zijn dood, enige jaren later. HILVERSUM Op het eerste net een programma over Griekenland. Op namen van Griekse tragedies uit de oudheid worden afgewisseld met beel den van de militaire dictatuur nu. Nederland 1. Na het dagelijks Fon- taine-fabeltje de jeugdserie van NCRV en KRO „Rinaldo Rinaldini", een co productie met de Duitse en Joegosla vische televisie. De serie, waarvan van avond het eerste deel, is gebaseerd op een roman van Goethe's tijdgenoot Christian August Vulpius over de vrij heidsstrijder Rinaldini, die, van adel lijke afkomst, de zijde van de armen koos en rover werd. Daarna actuali teiten van de kerken in „Kenmerk'. Na het nieuws de vijfde van de acht delen van de Hollandse serie „Glazen stad", die nog geen goede kritieken heeft geoogst. Om tien over negen een documentaire over Nieuwesluis, dat moet plaatsmaken voor de economie van het Europoortgebied. De bewo ners moeten naar de Rotterdamse nieuwbouw. Dan, om vijf voor tien, krijgen de Griekse leiders het zwaar te verduren van hun schrijvende landge noten van twee en half duizend jaar geleden. Als dagsluiting gemengde koorzang, gevolgd door de NVSH met tien minuten over pornografie. Na het laatste journaal een herhaling in de Teleac-cursus „Meten en vergelijken". Nederland 2. Na het verhaaltje van de NTS een verhaaltje van de AVRO, Tineke van Leer in „Nog een verhaal tje". (Nederland II, drie over zeven). gevolgd door „Muziekmozaïek" van Willem Duys. Een experiment uit Hel mond ditmaal, waar kinderen hun reacties op klassieke muziek creatief uiten in gedichten, tekeningen en dans jes. Na het journaal actualiteiten in AVRO's „Televizier", gevolgd door de wild west-serie High Chaparral. Tot slot de damesroman in televisievorm „Peyton Place" en het gewestelijk nieuws van Ria Bremer in „Regiovi zier". MWUUMAMUyMMUWyUW(MIMIIWMIMAAAiyyiAMWMAAMyUIMUyMMUIIIAMWWIAAAAAAAMU| Tussen die twee uitersten is van alles mogelijk. Alles heeft Thorn Prikker be slist niet geprobeerd, maar wel heel veel. Hij verlaat al heel spoedig zijn Koolland- fase en zal zich verder met zeer omlijnde kunst bezighouden. Daaraan heeft hij ook zijn naam te danken: de beheersing van de lijn, maar ook het vlak daarbin nen. Dat vlak kan dan een symbolische, religieuze of meditatieve voorstelling to nen, het kan volstrekt abstract zijn, maar voor alles is de lijn bepalend, het bindend element, of het nu in een schilderij is, een mozaïek, intarsiawerk, batikontwer- pen, zijn talrijke kerkvensters en wat al niet meer. Thorn Prikker voelde zich thuis in zijn tijd. „Bruid van Christus", het bekende werk, dat nog altijd een evenement blijkt op de expositie in het Stedelijk, ontstijgt die tijd door het sublieme lijnenspel. Sen sitieve lijnen, die de voorstelling duiden en tevens te boven gaan, omsluiten vlak ken die in bruine en grijs-groene tinten zijn gepointilleerd. De voorstelling is sterk medidatief, zoals we dat van Toorop ken nen. Dit werk is forser, minder decadent, dan veel van Toorops werk. Het is con structiever, ambachtelijker. Er is ook een ander werk, een proefmo- zaïek voor het Arnoldushaus in Essen uit 1914, dat schijnt vooruit te lopen op „Boo gie Woogie" van Mondriaan uit diens oor logsparen in Amerika. Het zijn vierkante vlakjes in tintelende kleuren. In 1931, een jaar voor zijn dood, werkt hij met letters en mathematische vor men uitsluitend rechthoeken in het Magdalenaraam voor het ziekenhuis in Recklinghausen. Hij is er een medestan der van Klee mee, "vooruitlopend op veel schilders van nu. Ik wil er mee zeggen dat Thorn Prikker, een halve eeuw later geboren, nu vooraan zou hebben gestaan, zowel in zijn wijze van werken als in zijn wijze van doceren. GOED, in Duitsland is Thorn Prikker vroeg erkend en gevierd. Hij doceerde er aan tal van instellingen en kreeg groter opdrachten dan in zijn vaderland, waar ook wel iets te vinden is, bijvoorbeeld in de Amsterdamse raadzaal en in de Rot terdamse burgerzaal. Hier en daar in een particulier huis is nog monumentaal werk van hem te vinden en de musea bezitten natuurlijk werk, vooral het Kröller-Mül- ler Museum. Dat is dan te danken aan Henry van de Velde, die een vriend van Thorn Prikker en van de familie Kröller was en die het oorspronkelijke ontwerp voor het museum heeft gemaakt. Deze Belgische architect onderhield een con tact tussen de „Duitse" monumentalist en ons land, zoals ook Campendonk dat deed. Ik zal verder niet ingaan op Thorn Prikkers leven of op de merites van zijn tentoonstelling. Wat hier geschreven is moet vooral een aansporing zijn om zelf te gaan kijken en zich in meestal ver- vooroorlogse litteratuur nog eens te verdiepen in een figuur, die meer belang stelling in ons land heeft verdiend dan hij heeft gekregen. 99 (Van een medewerker) HAARLEM. Voor Wilma Helder man begon vrijdag- en zaterdagavond haar loopbaan als gastvrouw van Haarlo- heim op de maandelijkse gastenweekends in het kleinkunsttheater aan de Haarlem se Smedestraat. Ze maakte haar debuut in een vraaggesprekje met Watze Tiese- ma, zakelijk leider van de Leidse semi- professionele cabaretgroep Wiegewaai, die, aan het begin van een landelijke tournee, dit weekend bij Haarloheim te gast was. WIEGEWAAI, behalve Watze Tiesema bestaande uit Anandi Teeuw, Hanneke van der Spek, Bob in 't Hout en pianist Jacques van Egmond, behoort al langere tijd tot de betere Nederlandse amateur cabaretgroepen en won dan ook vorig jaar in Amsterdam het concours voor amateur-cabaretiers Café '67. Een pittig groepje, dat sinds dat Amsterdamse succes nog niets aan élan blijkt te hebben inge boet. Ze bezitten de uitbundigheid van jonge amateurs die volop plezier beleven aan het werk dat ze (tot hoorbaar genoe gen van het publiek) mogen brengen en daarbij het vermogen tot een bijna pro fessionele presentatie van hun, overwe gend goede, eigen teksten. Het vermaken staat ook bij deze semi- professionals kennelijk voorop, maar hoewel zij niet rechtstreeks „politiek be drijven" gaan zij de vaak bittere actua liteit niet uit de weg. Die krijgt zijn deel in vrij scherpe liedjes, waarin ieder woord to the point is, zoals in het nummer „In Holland staat een huis", dat de te genstelling tussen woningnood en het uit de grond schieten van almaar weer nieu we kerkgebouwen van onze ontelbare kerkgenootschappen aan de kaak stelt, in de „kinderliedjes met geweld" of in het, ook in Café '67 al gebrachte „Rode Zee", een „bijbelvertelling voor kleintjes", waarin vrij gedurfd de oud-testamenti- sche bloeddorstigheid op de hak wordt genomen. Daarnaast zijn er dan de gewone vro lijke nummertjes, zoals Anandi Teeuws creatie van het meisje dat in barre bossen gaat wandelen in de hoop op een ver krachting, of dat liedje over dat andere, kuise, Hollandse meisje, dat zo gek is op Spaanse mannen en tenslotte Sinterklaas aan de haak slaagt gewone dolle din getjes, die evenals een paar goede pa rodieën (op een preek, op radio Veronica) bij het publiek de lach erin houden tot en met de uitbundige uitsmijter „Het zin gende gezin". De op enkele stoelen na volledig bezette zaal van Haarloheim duidde er wel op, dat onze Haarlemse cabaretgroep (die overigens tot dusver zelf ook nog niet over gebrek aan belangstelling te klagen heeft) met dit intiatief voor een maande lijks gastenweekend de behoeften van het cabaret-minnend Haarlems publiek vrij goed heeft gepeild. Met deze Wiegewaai- voorstellingen is in ieder geval een goede eerste greep gedaan. In oktober zal een groep leerlingen van de Haagse kleinkunstakademie in Haarlo heim te gast zijn. Haarloheim zelf speelt in die maand in het Amsterdamse Nieuwe de la Martheater en is in november zelf te gast in Leiden. HILVERSUM 1 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke muz. 7.30 Nws. 7.32 Ac tualiteiten. 7.45 Klassieke muz. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Moderne muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theol. Etherleergang. 10.35 Klas sieke liederen. 11.00 Nws. 11.02 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Gevar. pro gramma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar) 14.05 Schoolradio 14.30 Muzikaal magazine. (16.00 Nws). 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor kinderen. 18.00 Metropole-orkest. 18.19 Uitzending D'66. 18.30 Nws. 18.46 Ac tualiteiten. 19.05 Licht progr. 19.45 Goedsd. lezing. 20.00 Oude kamermuz. 20.30 In memoriam Anton van Duin kerken. 21.45 Klassieke kamermuz. 21.55 Promenade-orkest. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.42 Overweging. 22.45 Geestelijke liederen. 23.00 Klankbeeld Spanje. 23.30 Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7,10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte muz. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Journaal .8.20 Lichte muz. (8.30 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Reportage. 9.40 Middel eeuwse muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws.). 11.55 beursber. 12.00 shtereo pianorecital 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Lichte Muze. 14.30 Moderne muz. 15.00 Operaconcert. 16.00 Nws. 16.02 Residentie orkest. 17.00 De zingende bougie. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16 Journaal. 18.30 Dansorkest. 19.00 Tref punt. 19.30 Nws 19.35 Variëteitenka binet. 20.45 Muzikaal klankbeeld. 21.50 De Citadel. 22.30 Nws. 22.40 Journaal. 22.55 Nederlandse muz. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Lichte platen. 12.00 Ekspres. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.03 Lichte platen. (17.00 Nws.). 18.00 Sluiting. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.10 12.40 Weerbericht, SOS-berichten voor schippers. 12.48 Lichte muz. 12.55 Bui- tenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolra dio. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muz. 16.15 Voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Voor gen. 18.30 Franse les. 18.32 Gramm.- muz. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte muz. 20.00 Concert. (In de pauze: Boekbe spreking). 21.40 Concert. 22.00 Nws. 22.15 Litterair progr. 22.30 Dansmuz. 23.00 Nws. 23.10 Klassieke muz. 23.30 Nws. 23.35 Ligging van zeeschepen. ADVERTENTIE UTRECHT. Een buitenlandse rei zigster heeft zondagavond omstreeks halfnegen een trein tussen Hedel en Zaltbommel tot stilstand gebracht. In paniek trok de dame aan de noodrem toen de trein een brug passeerde. De geschrokken vrouw verklaarde later tegenover een treinconducteur dat ze dacht dat de trein te hard over de brug was gereden. Toen deze haar had uitgelegd dat men in Nederland ge woon is met dergelijke snelheden te rijden, werd de reis voortgezet. Nederland 1 18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 NCRV: In kleur: Feuilleton (dl. 1). 19.31 IKOR/CVK/RKK: Kenmerk. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NCRV: De glazen stad (dl. 5). 21.10 Documentaire Nieuwesluis. 21.55 Grieks drama. 22.20 Koorzang. 22.25 NVSH: Praatje. 22.35 NTS: Journaal. 23.00 Teleac. Nederland 2 18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 AVRO: Voor de kleuters. 19.08 Muziek Mozaïek. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Televizier. 20.45 In kleur: De High Chaparral. 21.35 Peyton Place. 22.00 Regiovizier. 22.25 NTS: Journaal. Nederland 1 11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 VARA: In kleur: De Lucy Show. 19.31 Koning Klant. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VARA: Achter het Nieuws. 20.45 In kleur: Feuilleton. 21.35 Hadimassa. 22.10 Report. Australische woestijn. 22.55 NTS: Journaal. 23.00 Teleac. Nederland 2 18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 Scala. 20.00 Journaal. 20.16 STER' Reclame. 20.20 NTS: In kleur: Feuilleton (dl. 1). 20.45 Documentaire rond jazz. 21.35 Gesprekken met Nederlanders. 22.10 Journaal HILVERSUM (ANP) Een deel van de door Louis van Gasteren voor de NTS vervaardigde documentaire „bericht uit Biafra wordt vanavond uitgezonden in het BBC-programma „Panorama". Later op de avond neemt Louis van Gasteren deel aan een dis- sussieprogramma over Biafra. vwwwwwwwMnwwwwwvmMrvwwmMnMww

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7