'Mê.MmêÊëÊ 11 m 1 mÊÊKSÊSmm WOENSDAG 2 OKTOBER 1968 Meester en gezel in de smidse. KRULLEN ZIJN „IN" De kunstsmid aan het werk. (Van een onzer redacteuren) KRULLEN en tierelantijnen u weet het zijn weer enorm in. En dat is, als reactie op de koel-zakelijke, rechttoe-rechtaan-interieurs van de achter ons liggende jaren, ook wel begrijpelijk. Maar helaas is de nieuwe quasi-barok die men thans allerwegen zo geestdriftig omhelst, over het algemeen ordinair massawerk, uitgevoerd in infe rieure materialen als stansblik en vurenhout. Werkelijk goede neo-barok, met de hand gemaakt van authentiek materiaal, is haast niet te krijgen om de eenvoudige reden dat er bijna geen am bachtslieden meer zijn die het moeilijke oude handwerk beheersen; een spaarzame meubel, maker-oude-stijl niet te na gesproken. EÉN ZO'N zeldzame vogel is „Meister" .Josef Schmierler, de laatste echte „grofedelsmid" van Wenen. Hij heeft een smidse in het oudste gedeelte van de Donaustad en werkt alleen op bestelling. De laatste jaren regent het orders voor smeed, ijzeren lampen, tuinhekken, wandversieringen en deurbeslag uit binnen- en buitenland. Daarom heeft meester Schmierler zijn „personeel"dat tot voor kort bestond uit één zoon, uitgebreid met een gezel en twee leerlingen. Maar het fijne werk doet hij nog altijd zelf. Hier loeit nog het ouderwetse smidsvuur, aangewakkerd door blaasbalgen, want van nieuwerwetse dingen wil de oude heer niets weten. Het grote aambeeld dateert nog uit de da gen van overgrootvader Schmierler, stichter van deze smidsdynastie. Grootpapa en ook vader Schmierler hebben moeilijke tijden gekend, omdat kunstsmeedwerk toen zwaar op zijn retour was. Maar nu is alles weer rozengeur en maneschijn en vaak wordt er tot diep in de nacht overgewerkt om een order op tijd klaar te krijgen. Wie zijn de afnemers? KUNSTSMEEDWERK is uit de aard der zaak duur. En daar er nauwelijks concurrenten zijn, kan Meister Schmierler in feite vragen wat hij wil. Maar de meeste klanten zijn overheidsinstellingen, internationale instituten en grote handelshuizen, die aan een bepaald budget gebonden zijn. Par ticulieren daarentegen, die smeedijzeren handwerk bestellen als een statussymbool, laat hij het volle pond betalen, en soms nog wel een beetje meer dan dat. En geef Meister Schmierler eens ongelijk. Hij profiteert van het getij want over een paar jaar kan de barokrage wel afgelopen zijn. Het oude uithangbord spreekt duidelijke taal. Ontwerp voor de toegangspoort van een buitengoed. Deze lamp kost honderd werkuren. Een kostelijk stuk wordt gepolijst. Jacht- en bloemmotieven als deurbeslag. Smeedyzeren traphek voor moderne villa.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 11