Televisie en Gesprek met de leiding van het N.Ph.O. Henri Arends: „In het concertgebouw moet tegelijk van alles gebeuren" Aiphenaar 1^1ONTDEK ba ha san balm HANDCREMÈ Twien, Joop Wat is er loos met de C-serie? Prijzen voor kinderboeken en Harlem 11 TV-vanavond WIJ ONTVINGEN Radio-zaterdag TV vrijdag TV zaterdag VRIJDAG 4 OKTOBER 1968 KRUISWEG 47-49 TEL.11532 W. J. Lukkenaer uw handen vrag—i desinfecterende crême-zc voor de HALVE PRIJS, bi grote tube SANBALM handcreme A 6. Hitrltm, Tal. 02500 -10616 (Van onze kunstredacteur) HAARLEM. Heeft Noord-Holland belangstelling voor moderne muziek? De ervaring van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest, dat op eenderde van zijn serieconcerten in Haarlem werken uit het min of meer geavanceerde reper toire speelt, zijn niet onverdeeld guns tig. De A-serie (klassieke muziek, gro te solisten) trekt dit jaar honderd mensen meer als vaste bezoekers dan het vorige. Dat betekent, met de verkoop van losse plaatsen mee, een vrijwel volle zaal. De populaire B-serie heeft weer elfhonderd abonnementen, op twaalfhonderd beschik bare plaatsen. De moderne C-serie, die eind deze maand begint, ligt met onge veer vierhonderd abonnementen nu nog vijftig achter op de stand van vorig sei zoen. Ik sprak hierover met de dirigent van het orkest, Henri Arends, en met de heer R. Mulder, orkestdirecteur. Arends: Mensen uit artiestenkringen zie je er niet. We hebben de kunstenaars sociëteit Teisterbant benaderd, we heb ben Jeugd en Muziek en de Ateliers 63 vijftig procent reductie toegezegd, er is niemand gekomen. Mulder: Je zou toch verwachten dat het potentiële bezoekers waren. Arends: Misschien komt het omdat niemand de solisten kent. Mulder: Ik vraag me af of we ons moe ten gaan richten op wat de solist speelt, of een werk kiezen en daarbij solisten zoeken. De sterren die hier komen heb ben een uiterst klein repertoire en dat is niet modern. Uit het geringe aantal C- abonnementen blijkt, dat veel minder mensen modern georiënteerd zijn dan je zou denken, als je al de ruimte ziet. die de pers aan de hedendaagse muziek be steedt. Arends: Of zijn we niet modern genoeg? We spelen geen avantgardistische wer ken. Mulder: Dan krijg je misschien een belangstelling als voor de kamermuziek serie. Wij hebben ons met de series ge richt op de smaak van het publiek. Het blijkt wel: hoe populairder, des te meer belangstelling. Er is bij de B-serie een volkomen nieuw publiek gekomen dat zelfs bij een gemixte serie niet eens kwa Arends: Toch vind ik vierhonderd men- zelf bij een gemixte serie niet eens kwam. «en in deze agglomeratie die naar moder- Dirigent Henri Arends Arends: Ze juichen omdat er iets nieuws opgebracht wordt, iets gedurfd. Kan een gemiddelde orkestmusicus een klassiek werk begrijpen? Nee. Mulder: Maar het zijn er minder dan vorig jaar. Arends: De belangstelling hier is niet minder dan gemiddeld in heel Neder land. Mulder: Misschien is dat in de hele we reld zo. Toch krijgt die muziek veel aan dacht. Ik denk dat dit is omdat de jour nalisten. zeker de jongere, modern ge richt zijn. Vaak zijn het zelf moderne componisten. Arends: Gelukkig maar. Ik vind het heel gezond dat het zo is. Mulder: In Amsterdam was een avant- garde-serie, die is weer opgedoekt. Ik geloof dat de mensen er in het begin naar toe gaan uit snobisme. Zijn ze een paar keer geweest dan hoeven ze niet meer. Een dirigent studeert weken op een mo derne partituur om haar technisch te be heersen. Die kost ook het orkest veel meer tijd dan klassieke muziek. Veel mu sici kunnen zo'n werk dan nog niet meer dan technisch bevatten. Op de uitvoering komen een paar duizend jongeren in de zaal schreeuwen dat het een meesterwerk is. Ze kunnen het volgens mij niet beoor delen. Mulder: Wel waarderen. Arends en Mlder samen: Meer het feit dan de inhoud. Arends en Mulder samen: Meer het feit schien in de sfeer van de jongeren, ook al begrijpen ze haar niet. Het is net zo goed een feest der herkenning als bij de klassieke muziek: ze herkennen iets dat bij deze tijd past. (volgt een discussie over een harpiste, die in een werk van Bruno Maderna mocht meespelen zonder dat ze het stuk kende of een partituur voor zich had). Mulder: Waar blijft de compositie, als iedereen kan doen wat hij wil. Arends: Vergelijk het met schilderen. Een schilder gaat samen met anderen een ding maken. Hij zet een paar lijnen neer. De anderen moeten het afmaken. Er komt toch eenheid in. Maderna wilde wel degelijk dat het harpspel, al was het ge ïmproviseerd, in het verband zou passen. Of dat lukt is dan een kwestie van inspiratie. Mulder: Ik ben vóór zoeken, maar te gen excessen. Ik sta niet negatief tegen over experimenten, maar ze gaan te ver. Mulder: Ze verwijten ons dat we te weinig doen. Trio Track grammofoon met versterker en luidspreker in koffer. Stereo element Con certo 68 van 445.- voor 329.- Trio Star van 345.- voor 239.- Arends: Je vindt dat de lengte van de besprekingen van moderne muziek niet in verhouding staat tot de kwaliteit van die muziek? Dat ligt dacht ik aan het nieuwe, het onbekende ervan, aan dat het geïntroduceerd moet worden. Mulder: Peter Schat is vier jaar bezig geweest iedereen met pressure-groups te bewerken om zijn Labyrint uitgevoerd te krijgen. Hij heeft uiteindelijk vier ton aan subsidies losgebrand. Is het dat waard? AMSTERDAM (ANP) Met de prijs „Kinderboek van het jaar - tot tien jaar" is bekroond de auteur Hans Werner voor het boek „Mattijs Mooimuziek". Met de prijs „Kinderboek van het jaar - tien jaar en ouder" is bekroond de schrijfster Sini van Iterson voor het boek „De adjudant van de vrachtwagen". De prijzen zijn be schikbaar gesteld door de Collective Pro paganda van het Nederlandse Boek. De prijsuitreiking zal geschieden tijdens de opening van de Kinderboekenweek op woensdag 30 oktober. De jury bestond uit de dames mej. A. M. Eisen, mevrouw M. Heyermans en Marijke van Raephorst en 4s heren Guido van Deth en Hans Everts. Arends: Zijn aandeel, het muzikale deel stond ver boven dat van de anderen. De integratie is niet gelukt, is would-be, hangt als los zand aan elkaar, maar het had iets kunnen zijn. Kun je niet beter vier ton uitgeven aan zo'n werk dan aan de tienduizendste uitvoering van „Carmen", hoe mooi die ook is? Mulder: Ik heb inderdaad een frag ment van Schat op vier bandsporen ge hoord dat ontzettend goed was. Zo zijn er veel. Je bent blij als je een fragment vindt dat je pakt. Arends: Als je ziet hoeveel Haydn en ADVERTENTIE ADVERTENTIE Arends: Ik ben het met je eens dat er soms excessief wordt gewerkt. Maar het ligt aan de uitvoerders of ze zo'n werk dan brengen. Ik zou geen show-effectmu- ziek kiezen. SPECIALE AANBIEDING Arends: Ik begrijp dat wel. Bijvoor beeld aan de twaalftoonsmuziek wennen de mensen nooit, als ze als maar volge goten worden met tonale muziek. Vanaf huin geboorte worden ze tonaal geïndoc trineerd. Op die manier wennen ze nooit aan atonale muziek. Als je nu overtuigd bent dat ze er wel aan moeten wennen, vind je het natuurlijk te weinig wat we doen. Mulder: De klassieken worden niet zo gepropageerd. Niet dat dat moet Ik: Welke andere kunstvormen bedoelt u? ADVERTENTIE böëkênböêfcënboëkënböëikënl boekenboekenboeket) boeken! boe kenboe ken boe k en boe* etJ boekenboekenboekenboeken! boekenboeken bo«fcent>oe Ken boe ken boefeen boe u. en oo^Kenl boekenboekenboekenboekenJ boekenboeken boekenboeken 1 boekenboekenboekenboe kenl Bij de uitgeverij Bekking in Amster dam is als politieke pocket nr. 5 versche nen NPDneo-nazistische partijvor ming in de bondsrepubliek" van Werner Smoydzin. Martin van Amerongen schreef een inleiding; dr. C. G. L. Apel doorn verzorgde de vertaling. In de se rie Kruseman's detective-omnibus is on der redactie van Ab Visser een nieuwe en vijfde omnibus verschenen, waarin zijn opgenomen: „De rode doos" van Rex Stout; „Het raadsel van de Ango rakat" van Stuart Palmer, en „De zaak van de blinde muizen" van Martin Free man. Het zijn detectiveromans uit de dertiger jaren, de „gouden eeuw" van de Angelsaksische detectivelitteratuur. Het feit dat de fiets in Nederland zijn eeuwfeest viert is voor dr. J. M. Fuchs en W. J. Simons aanleiding geweest een boek samen te stellen dat onder de ti tel „Voort, in 't zadel, kameraden" bij J. H. de Bussy n.v. in Amsterdam is ver schenen. „Kermis der ijdelheid" van W. M. Thackeray is verschenen bij Wol- ters-Noordhoff n.v. in Groningen in een uitgave waarin de volledige Engelse tekst van de t.v.-serie is opgenomen. In het boek is een aantal foto's afgedrukt. - „Uw sterrenbeeld, uw type" van de Zwitserse psycholoog dr. V. M. von Win ter is een uitgave van Elsevier. Gerang schikt naar de twaalf tekens van de die renriem geeft de schrijver bepaalde be schrijvingen van bepaalde mensentypen. bij de modernen. Ook als je kritisch bent kun je natuurlijk fouten maken. Maar ik vind dat ook een hedendaags werk aan hoge normen moet voldoen. Bij de klas sieken weten we langzamerhand wel wat goed is. Mulder: Daar kun je je geen buil aan vallen. Arends: Voor moderne orkestwerken is vaak een bezetting nodig die wij niet heb ben. Dat en de tijd die het kost om ze in te studeren beperkt de keuze. Ik per soonlijk zou het liefst gemengde program ma's uitvoeren, al is het vaak moeilijk oud en nieuw te combineren. Ik vind het nuttig dat de concertbezoekers met de muziek van nu worden geconfronteerd. Mulder: Maar de instelling van het pu bliek is anders. Ze willen niet gedwongen worden een sandwichprogramma met een modern werk aan te horen. We lieten de keuze aan het publiek. En wat blijkt: de series A en B hebben de voorkeur. Arends: Dat weet je van te voren. Mis schien moeten we in de toekomst toe naar meer kunstvormen in de concertzaal. En dan heel goede solisten en een uiterst lage prijs, een gulden per concert bijvoor beeld. HILVERSUM. Op het eerste net de tienerrubriek van de NCRV „Twien", de eerste van een serie Joop Doderer-shows, Farce majeure en een documentaire over sociale hulp in East Harlem. Op het tweede net de serie „Run for your life" en een jazz programma. Nederland 1. Twien wil wat actueler worden, meer informatie geven maar ook popmuziek blijven serveren. On derwerpen vanavond onder meer seks en communicatie. Pop van Sandy Shaw, the Frogs, Annette Hesterman, Frans Krassenburg en The Herd. Na het journaal actualiteiten in „Hier en nu". Joop Doderer (geen Swiebertje maar toch altijd een beetje) om kwart voor negen met zijn eigen show. Gast is de uitstekende cabaretière Sheila Bernette, die we onlangs zagen in de Engelse groep „Backin' Holland". Ook de tekstschrijver en de choreograaf van Doderer zijn trouwens Engelsen. Leitmotiv ditmaal de spionage. Sheila Bernette. (Nederland I, kwart voor negen). Glazen stad, een serie die bij een aantal kijkers meer instemming ont moet dan bij veel critici, brengt weer nieuws uit de kassenwereld van het Westland. Er vindt ditmaal een sterf geval plaats. Farce majeure is er om de tranen te doen vergeten, maar de reële ellende van East Harlem ver drijft op zijn beurt de lach van de kijkersgezichten. „Niet kletsen maar doen", noemt Van Hillo zijn werkstuk. Nederland 2. Na de fabelkrant weer Arends: Film, litteratuur. Jazz ook, dat heb ik gedaan, maar daarbij krijg je geen volkomen integratie, de oorsprong is te anders. Met geluidsbanden kan wel, maar het bindt je als dirigent. Het liefst zag ik een huis waar tegelijk van alles gebeurt. Ik wil zo iets eens proberen om te zien of het echt aanspreekt. Mulder: Als je eens iets probeert, slaat het zo verdomd weinig aan. Dat zie je met de C-serie. Arends: In verhouding is het niet zo weinig. De zaal is alleen te groot. Je zou het orkest niet op het podium maar in de zaal moeten zetten. Het publiek komt niet alleen om te horen, ook om te zien. Eén ding is zeker, om belangstelling te krijgen moet je hem wekken. En dat kost enorm veel geld. Ik: Hebt u de mening van het publiek gevraagd over wat voor muziek het wil horen? Mulder: Dat hebben we gedaan. Waar je ook enquêteert, overal is het: één Beet hoven, twee Tsjaikofsky, drie Mozart. Dan nog wat Franck, Bartok en Strawin- sky. Minder dan één percent wil moder nere werken. Dat wil zeggen, de belang stelling voor de C-serie in Haarlem is ver houdingsgewijs niet zo klein, maar ik vind het toch teleurstellend. Ik zou graag eens willen horen: Wat is er fout aan die serie? R. Mulder, orkestdirecteur. Beethoven gemaakt hebben dat beneden de middelmaat is, hoeveel maakwerk. Ik: Bent u uitgekeken op het klassieke repertoire? Arends: Ik speel met groter genoegen dan vroeger romantische en klassieke werken. Ik kom terug van: alles spelen dat zich aandient, ik ga kritisch te werk „Scala", de informatierubriek van de NTS. Sport in het weekeinde, gewes telijk nieuws, wegeninformatie, de filmagenda en hee parlementair over zicht. De AVRO schotelt hierna zijn vrouwelijke kijkers weer een dubbele portie Peyton Place voor. Veertig mi nuten actualiteiten van Televizier, dan de serie „Run for your life" over de man, die nog maar beperkt te leven denkt te hebben en daarom het onder ste uit de kan zoekt. Ditmaal belandt hij in een racewagen, gevaar zal hem een zorg zijn. Jazzgitaar-opnamen uit de Rotterdamse Doelen tijdens het Newport Festival besluiten het pro gramma. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke muz. 7.30 Nws. 7.32 Ac tualiteiten. 7.45 Instrumentaal trio. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Klass. en moderne muz. 10.30 Mod. muz. 10.55 Kunstkroniek. 11.00 Nws. 11.02 Lezing. 11.15 Klass. muz. 11.55 Meded. 12.00 Trompetmuz. 12.14 Markt berichten. 12.16 Overheidsvoorlichting. 12.26 Meded. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Missie en zending. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 Plaatjes. 16.00 Nws. 16.30 Etnische muz. 17.00 Soefi-Beweging. 17.30 Voor ieners. 18.19 Uitzending P.P.R. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Jonge artiesten. 19.30 Sjook. 20.00 Verzoekpla ten. 21.30 Bel Canto. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.42 Overweging. 22.45 Goal. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws en ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte muz. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws en Van de voorpagina. 8.15 Gevar. progr. 10.30 Le zing. 10.45 Gouden-plaat-melodieën. 11.00 Nws. 11.02 Amusementsmuz. 11.20 Oosteuropese kroniek. 11.45 Wereld van de kleinkunst. 12.15 Accordeonmuz. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Actueel sportnws. 13.00 Nws. 13.11 Varia. 13.15 Tijd voor teenagers. 14.00 Voor twintigers. 14.40 Jazz Magazine. 15.00 Muziekluisteren. 15.20 Lezing. 15.40 Muziekluisteren. 16.00 Nws. 16.02 Vivjsectie-discussie. 16.30 Opera aria's. 17.25 Weekjournaal 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.16 Commentaar op het nws. 18.22 Instrument, trio. 18.45 Klass. Ver zoekplaten. 19.30 Nws. 19.35 Artistieke Staalkaart. 20.15 Metropole orkest. 20.45 Hoorspel. 21.40 Lichte muz. 22.00 ■Oude muz. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Sprookje met muz. 23.15 Lui luis teren. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Djinn. 10.00 en 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Nieuwe platen. 13.00 Nws. 13.03 Instrument, sextet. 13.30 Zuidzee-serenade. 14.00 T'(w)iene- rama. 15.00 Nws. 15.03 Licht orkest. 15.30 Country and Western music. 16.00 Nws. 16.03 Actualiteiten. 16.07 Lichte platen. 17.00 Nws. 17.02 Hier en nu. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Amusementsmuz. 12.40 Weerbericht. SOS-berichten voor schippers. 12.45 Gitaarmuz. 12.55 Bui- tenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 14.00 Nws. 15.00 Nws 15.03 Gramm. muz. 16.30 Gevar. muz. 17.00 I Nws. 17.10 Noord en Zuid. 17.35 Jazz- muz. 18.00 Nws. 18.03 Amusementspro. I 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muz. I 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte zang. 19.00 Nws. 19.40 Hebt u ze al? 20.00 Amusementspro. 22.00 Nws en berieh- ten. 22.15 Jazzmuz. 23.00 Nws. 23.10 Liedjesprogr. 23.40 Nws. 11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 NCRV: Twien. 1 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. I 20.16 STER: Reclame. 20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek. 20.45 Joop Doderer Show. 21.25 De glazen stad. 22.10 Farce Majeure. I 22.30 In kleur: Filmreportage. 22.45 NTS: Journaal. Nederland 2 18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant 18.56 STER: Reclame, j 19.00 NTS: Journaal, j 19.03 Scala, j 20.00 Journaal. '20.16 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Peyton Place. 21.05 In kleur: Televizier. 21.45 In kleur: Feuilleton. 22.35 Jazzprogramma, j 22.55 NTS: Journaal. Nederland 1 i 9.30 NTS: Teleac. 1 16.00 Journaal 16.02 VARA: Voor oudere kijkers. 17.00 Voor kinderen. 18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS Journaal. 19.03 STER: Reclame. j 19.06 VARA: Rawhide. j 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclames. 20.20 VARA: Cabaretprogramma. 21.00 Per seconde wijzer. 21.50 Feuilleton. 22.40 Achter het Nieuws. j 23.05 NTS: Journaal. Nederland 2 18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. I 19.03 TROS: Progr.-overzicht oktober. 19.08 In kleur: Feuilleton. 20.00 NTS: Journaal. I 20.16 STER: Reclame. 20.20 TROS: Feuilleton. 21.10 Filmreportage. 22.00 Quiz. j 22.30 NTS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 11