Opticiën werd een kruisvaarder Van viiftien kaPellen en de vernielers f- C Inja van Kerk en Vrede ./Tsjecho-Slowakije" nog na heeft het drukker Wachten op wonderen van padre Pio van Pieralcina Ds. v. d. Heuvel over Humanae Vitae Evangelische lectuur is gericht tegen alle troep die op de markt komt" v> r J f\ n Conferenties Centraal Bond in conferentie Kerkganger Minister Schut ZATERDAG 5 OKTOBER 1968 Erbij 16 Boterham Optiekwinkeltje Neergezet (Van onze correspondent) ALMELO Zendeling Koos Verkouter (43 jaar) is een innemende man met een open blik en een rappe tong. Een onverstoorbare blijheid en een onbeperkt godsvertrouwen stralen uit zijn ogen. Enkele dagen geleden is hij met vrouw en kinderen in Almelo neer gestreken om van daaruit zendingsarbeid in heel ooste lijk Nederland te gaan verrichten. Niet dat hij iedereen agressief komt bekeren zoals een Billv Graham. Even min komt hij één kerk of sekte verkopen om onder tussen de andere af te kraken. Koos Verkouter komt alleen evangelische lectuur aan de man brengen. Daartoe heeft hij het kapitaaltje dat hjj bezat in een klein winkeltje gesto ken. Met eigen handen heeft hij het pand een opknapbeurt gegeven en ver volgens ook geheel eigenhandig als boekhandel ingericht. Honderden stichtelijke werkjes, bijbels, wand- spreuken, bijbelse dagboeken, roman netjes over bekeringen en zendings werk, grammofoonplaten met psalm gezang en niet te vergeten zondags schoolboekjes liggen en staan er uit gestald. Alles onder het motto „Evan gelische Lectuur Kruistocht". Vorige week heeft hij de winkel of ficieel geopend. Tal van geestelijke voorlieden nodigde hij uit, maar al leen de leidslieden van de pinksterge meente gaven acte de présence. „Er heeft al iemand gezegd, dat het een pinksterwinkeltje aan het worden is, maar dat willen we per se niet. Ieder een is hier welkom, maar deze men sen komen tot dusver het meest. Ze slepen alles weg". Goede handel dus in de E.L.K. kiosk. Maar geen dik belegde boter ham voor zendeling Verkouter. Alle winst is namelijk voor de organisatie, die in 33 landen van de wereld boe ken in de handel brengt met een evan gelische strekking. En de medewerkers van de E.L.K. leven van hetgeen sym pathisanten hun toestoppen. Daar zijn zij tevreden mee. „Wat noodzakelijk is, komt vanzelf", zegt zendeling Ver kouter, wiens echtgenote officieel zen delinge is van de E.L.K. „Als wij zon der geld zitten, gaan we gewoon op de knietjes. Heer, zeggen wij dan, wij zijn in uw dienst, dan moet u ook voor ons zorgen. Dat lijkt wel een beetje brutaal maar het is toch zo. De Heer heeft ons geroepen en hij zal ons ook onderhouden. Dat geloven we en dat weten we ook. We hebben wei eens bijna zonder eten gezeten en al tijd als de nood het hoogst was kwam de redding vanzelf. Dan was het een cheque van honderd gulden of gewoon eten". Hij denkt er ook geen moment aan om een paar dagen handwerk te gaan verrichten om aan geld te komen als de portemonnaie leeg is. „Dat is ons ook nog nooit overkomen. Er zijn zo veel mensen die met dit werk sym pathiseren, dat er altijd te eten is. Een gok? Nee hoor. We vertrouwen dat God in onze behoefte zal voorzien en dat gebeurt ook". Zestien jaar lang had Koos Verkou ter aan de Schiedamseweg in Rotter dam een goed beklante optiekwinkel. Twee jaar geleden deed hij de zaak Het Idoc te Rome, dat voorheen als informatie- en documentatiecentrum voor de naconciliaire r.k. kerk gefun geerd heeft, is omgezet in een „Oecu menisch Persbureau". Dit is te Rome bekend gemaakt tijdens een perscon ferentie in het centrum aan de Piazza Navona. Op die conferentie voerde ook het woord de directeur van het voorlich tingscentrum bij de wereldraad van kerken, ds. A. H. van den Heuvel, her vormd predikant uit Nederland. Ds. Van den Heuvel besprak de merkwaardige paradox, die zich sinds het verschijnen van de encycliek „Humanae Vitae" heeft voorgedaan. Aan de ene kant heeft zij de oecumenische beweging geen goed gedaan door het eenzij dig optreden van de paus, die zich niet gehouden heeft aan de conciliedecre ten, waarin collegialiteit en wederzijds overleg tussen hem en de bisschoppen wordt voorgeschreven. Ook met ande re kerken is geen overleg gepleegd te gen de wens en de ontwikkeling na het concilie. Van de andere kant heeft de ency cliek juist de oecumene bevorderd door dat duidelijk gebleken is, dat vele rooms-katholieken het met de uitspra ken van de paus niet eens zijn en zich scharen aan de zijde van tegen standers. „Het is opmerkelijk", zo zeide ds. Van den Heuvel, „dat er eigenlijk geen typisch protestantse reacties op de encycliek bestaan. Toch heeft het feit dat vele katholieken zich in hun verzet aan de kant van de protestanten stellen, die in het algemeen genomen, het gezag van de paus niet erkennen, plotseling een heel nieuw oecumenisch aspect opgeleverd". ineens van de hand. Toen was hij er van overtuigd, dat hij op de verkeer de weg was en dat hij als zendeling van de Evangelische Lectuur Kruis tocht aan de slag moest. „De Evan gelische Lectuur Kruistocht is interker kelijk". zegt hij maar als we vragen welke kerken er dan in samenwerken is het antwoord „geen enkele" en maakt hij er „bovenkerkelijk" van. In elk geval zijn het vogels van diverse pluimage, die voor de E.L.K. werken. Het echtpaar Verkouter is hervormd en blijft het ook. „Ik kom uit een ge reformeerde-bondsnest maar ik wil me zelf geen etiket opplakken", zegt hij. Piekerend over het doel van zijn le ven, zijn bestemming op aarde en „de wil van de Heer" kwam Koos Verkou ter er op een gegeven moment toe met zijn echtgenote een zendings- avond van de E.L.K. in Rotterdam bij te wonen. Het werd een openba ring voor hem. „Mijn vrouw en ik kregen beiden, zonder dat we er over praatten, het idee: dat is iets voor ons. Ze hadden alleenstaanden maar ook echtparen nodig voor het zendings werk. Voor iemand, die het niet zelf beleeft, is het misschien moeilijk te be grijpen, maar het ging van een leien dakje. We werden in Amsterdam opge leid. Gedurende zeven weken daarna hebben we in Engeland ons licht op gestoken en toen kwam het moment dat we ergens neergezet zouden worden. Het werd Twente. Deze streek ligt mij bijzonder na aan het hart, want ik ben hier in de oorlog ondergedoken geweest. We hebben hier nu naast Amsterdam de eerste zendingspost van de E.L.K. in Nederland. In Lim burg en in Rotterdam komen ook win kels, evenals in Antwerpen. Dat reke nen we ook maar tot Nederland. Ongeveer zes jaar geleden is de Christian Literature Crusade van start gegaan. Het werd een wereldwijd zen dingsgenootschap met als doelstelling de verspreiding van de evangelische lec tuur. De verspreiders worden zendelin gen genoemd. Er zijn er nu al 380, die in 33 landen werkzaam zijn. De zendelingen beijveren zich weliswaar ongelovigen tot gelovigen te maken, maar zij oefenen geen aandrang uit op de keuze, die de bekeerde maakt uit de vele kerkgenootschappen die er zijn. „Als iemand zich bekeert, zeggen wij „Prijs de heer", maar wij geven geen kerkelijke richting aan", zegt Verkouter. De meeste bijbels en boe ken worden per post verkocht. De Am sterdamse E.L.K.-kiosk verkoopt ze ventig percent van de omzet per post. Tal van kopers wonen in het oosten van het land en het ligt voor de hand, dat de twee zendelingen Verkouter het eerst deze mensen gaan bezoeken. Zorgen over de toekomst hebben zij bepaald niet. Enerzijds heeft Koos Verkouter zijn vakmanschap als za kenman, anderzijds de wetenschap dat „De Heer een volledig plan voor ons heeft". Roken beschouwen de heer en me vrouw Verkouter als zondig, maar verder zijn er geen taboes. „Wij mo gen in feite alles. Hoe dichter wij reëel met de Heer leven hoe minder pro blemen er voor ons zijn over wat mag en wat niet mag". Leest hij dan wel eens een niet stich telijk boek? „Heel graag zelfs", zegt hij. „Ik mag 's avonds graag 'n ontspan nende detective lezen". Veel tijd zal hij daar niet voor hebben, want „de velden zijn wit om geoogst te worden, maar de arbeiders zijn weinig". Al le kerken wil hij gaan helpen met lec tuurvoorziening via colportage en boektafels in kerkgebouwen. Het wordt een ware kruistocht. Evangelische lec tuur levert geen bestsellers en opla gen van honderdduizend of meer op, maar „het is tegengif", zegt Koos Verkouter, „voor de massale hoeveel heid troep, die als lectuur op de markt komt". Boven de laatste kapel van de beroemde kapellenweg in Saas-Fee. Het laatste stuk van deze weg ligt boven de „Feeschlucht", een diepe inzinking, waardoor het water van de gletschers zich een weg zoekt naar het Saasdal. De steile rotsen waarboven de Kapellenweg is aangelegd, worden door de gidsen gebruikt voor oefeningen en demonstraties. Maar de foto toont dat zich ook boven de kapel nog steile rotsen verheffen. De kapel is op een plateautje gebouwd, zodat de deel nemers aan bedevaarten en processies een plaats kunnen vinden. Want het in terieur van de kerk, dat ook al uit een eigenlijke kerkruimte en een voorportaal met banken bestaat, is op dergelijke hoogtijdagen nog te klein. De onderste foto geeft een triest beeld van de strijd tegen vandalen: een weggehaald offerblok en een opschrift van mensen die het verschil tussen kerken en openbare water plaatsen blijkbaar niet kennen. (Van onze redacteur geestelijk leven) In Saas-Fee, door vele kenners het „betoverendste bergdorp" in de Alpen genoemd, is een van de grootste attrac ties de Kapellenweg. Uit het in het Saasdal gelegen Saas-Grund slingert een rotspad omhoog langs een steile wand naar Saas Fee aan de voet van de gletschers. Langs het pad zijn vijf tien kapellen gebouwd, gewijd aan de vijftien geheimen van de rozenkrans. De beelden, door een onbekende mees ster in lang vervlogen tijden gemaakt, worden door hekwerken beschermd, maar toch zijn er verschillende zwaar beschadigd of omgevallen. Voor de toerist, die zich ten doel heeft gesteld deze tocht te maken, is dat een ernstige desillusie. Hij kan duidelijk zijn hoe er stokken zijn ge bruikt om door de spijlen heen de beelden omver te gooien en hij vraagt zich af hoe mensen dit kunnen doen. Maar zo vreemd is het niet, want deze barbaren treft men overal aan. Toen wij de tocht maakten, arriveerden we tenslotte bij het einddoel van de tocht, die voor velen een pelgrimage is: een bekoorlijke kapel uit 1747. waar de processies plegen te eindigen. Een kerkje met een prachtig rococo-orgel, dat tegen de rotsen ligt, en waaronder het gesteente steil afvalt. Tegen de gevel hing een bord: „Helft uns dieses Kleinod erhalten!" Het bekroonde een offerblok, althans de plaats waar eens een offerblok had gehangen. Het was in arren moede weggehaald omdat het toch telkens werd gelicht. Enkele dagen later kwamen we weer langs de kapel. En toen bleek dat er barbaren zijn die trots zijn op hun werk. Nu geen beeldenvernielers of offerblokkenlichters, maar gewoon toeristen, die met enorme rode letters even te kennen hadden gegeven, dat ze er waren geweest. Landgenoten van de besmeurders uit „Utrecht, Holland" deden, beschaamd, onmiddellijk pogin gen het opschrift weg te krabben, het geen na moeizaam werk lukte. Enkele dagen later t roffen we een groep Utrechtse bergbeklimmers bij een berghut. Toen ze verdwenen waren, lag de grond bezaaid met lunchpapieren en lege flessen. De Zwitserse gids ruimde alles op, voor hij hen achterna ging. Hij was het wel gewend, zoals ze het in Saas Fee gewend zijn dat groepen Nederlandse jongeren op de weg blikjes bier drinken of op de trap pen van de dorpskerk hun etensresten achterlaten. Maar of het voor onze naam zo goed is llsiill BAARN. De kracht van het argu ment, het vrijwel ontbreken van colla borateurs en solidariteit vormen een doeltreffend verzet zonder wapens. Het pragmatisch pacifisme van de Tsjecho- slowaken heeft aangetoond dat geweld loosheid wel degelijk een effectief wa pen kan z(jn. Naast het geweld in Viet nam, het Midden-Oosten en Biafra is het Tsjechisch voorbeeld een niet te onderschatten lichtpuntje in de door de gezamelijke kerken georganiseerde vredesweek. C. Inja uit Baarn, leider van het vre desbureau van Kerk en Vrede en de doopsgezinde vredesgroep en geeste lijk verzorger van de dienstweigeraars: „Na Tsjecho-Slowakije is de animo om dienst te weigeren toegenomen. Toen Vietnam door ander nieuws werd verdrongen nam die animo sterk af. De commissie wereldwijd werk voor oecumene en zending van het Christe lijk Jongeren Verbond (Singel 58, tel. 020-222833) te Amsterdam houdt 19 en 20 oktober een Najaarsweekend op de Ernst Sillem Hoeve. Binnen belang stelling voor de ontmoeting Islam- christendom wordt daar aandacht be steed aan Egypte. Oecumenisch Pastoraal Centrum (Dorpsstraat 1, tel. 08800-1873) te Hem men (bij Zetten): 19-20 oktober thema samenkomst „woord en toon": Het kerklied, met medewerking van Jan Jongepier, cantor-organist te Purmer- end. Idem: 7-8 december. Het Kerstlied. Voorts 26-27 oktober Bijbelse zielkun de, met aandacht voor Christus als pas tor, de mens in tweestrijd en de biecht. Medewerker: pastoor N. J. M. Vendrik. De Centraal Bond voor inwendige zending en christelijk maatschappelijk werk te Amsterdam houdt 1-2 novem ber te Arnhem zijn 49-ste jaarlijkse conferentie. Thema: Van Mensenrech ten in een mensenwereld. Medewer kers: prof. dr. J. Verkuyl te Amster dam en de heer J. van den Brink, lei der Philips fabricage proefcentrum te Utrecht. Commissie Kerk Overzee van de Ned. Zendingsraad (Pr. Hendriklaan 37) te Amsterdam, in samenwerking met De Keijenberg te Renkum: 18-19 oktober en 25-26 oktober conferenties Spanningen in Afrika over werken in ontwikkelingslanden, met medewer king van ds. J. M. Hoekstra en ds. A.' de Haan en onder andëren huisvrouwen met ervaringen in Afrika. De Tsjechen hebben voor een nieuwe impuls gezorgd". Is het Tsjechische voorbeeld uniek in de wereldgeschiedenis Inja (een vage glimlach): „In 375 voor Christus vielen de Romeinen de stad Tusqulum aan. Ze trokken met veel machtsvertoon binnen. De inwo ners van de stad reageerden niet. Ze bleven gewoon hun land bewerken, hun waren verkopen. Het leven ging door of er geen Romeinen waren. Ze de den niet bevreesd, niet verwonderd. Ze hadden alleen geduld. Er was een hardnekkige vrede". Is hij teleurgesteld in de Rus sen? Inja: „Ik ben teleurgesteld omdat de Tsjechen niet de kans hebben gekre gen het westen te laten zien dat com munisme en vrijheden wellicht samen kunnen gaan. Het zou een uitdaging zijn geweest. Dat zou een grote ont spanning tot gevolg kunnen hebben ge had. Dan zou ook de gedachte van een vredesweek wat meer algemeen zijn geworden, namelijk dat het evangelie wat anders is dan verdeling in machts blokken. Misschien hadden dan meer mensen naar het evangelie durven luisteren. Misschien was dan de rede, het gesprek, het doordenken op de voorgrond getreden. In plaats van de alles verlammende angst het alles ver lammende wantrouwen". Op 1 en 2 november 1968 houdt de Centraal Bond voor Inwendige Zen ding en Christelijk Maatschappelijk Werk op „De Pietersberg" te Ooster- beek de 49ste conferentie. Het thema van deze conferentie is: „Van mensenrechten in een mensen wereld". Op de eerste conferentiedag worden twee lezingen gehouden: „De rechten van de mens en ontwikkelingshulp", door prof. dr. J. Verkuyl, hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Amster dam. „Ontwikkelingshulp en de rechten van de mens", door de heer J. van den Brink, leider van het Philips Fabricage Proefcentrum te Utrecht. Op de tweede conferentiedag wordt in discussiegroepen en forum de pro blematiek uitgewerk. Professor Ver kuyl zal een samenvatting geven. Nadere inlichtingen kunnen worden aangevraagd bij het bureau van de Centraal Bond voor Inwendige Zen ding, Stadhouderskade 137, Amster- dam-1008, tel. 020 - 72 64 10/73 37 57. Gelooft u in de Russische angst voor het Duitse revanchisme? Inja: „Ik geloof niet dat het om het revanchisme ging, maar dat de Russen bang waren dat de door de Tsjechen gepropageerde liberalisatie ook zou overslaan naar Rusland". Er zijn mensen die beweren dat de NAVO moet worden versterkt om dat het Warschau Pact agressief is, een bedreiging vormt voor wat het vrije westen wordt genoemd. Inja: „Dat is een waanzinnige kreet. Het Warschau-pact is juist ver zwakt doordat het geen besloten bond genootschap meer vormt". inrainnnnnnnnnnnnnnnnnnnimjiium (Van onze correspondent) ROME. Bij de begrafenis van de in Italië en ook daarbuiten zeer ver eerde padre Pio van Pieralcina hebben zich te San Giovanni Rotondo hysteri sche tonelen afgespeeld. De .gebedsgroepen" van padre Pio, een organisatie die ruim zeventien mil joen leden telt. verspreid over de gehele wereld, zijn het er toch mee eens dat het Vaticaan uiterst bedacht zaam te werk gaat voor er een defini tieve uitspraak wordt gedaan over de stigmaten van de Capucijner monnik en voor er een proces tot heiligver klaring kan worden geopend. De vroegere vice-president van Euratom, prof. Medi, een der vurigste aanhangers van padre Pio, verklaarde: „Wij wachten met de grootste kalmte en vol vertrouwen de gebeurtenissen af, daar wij er zeker van zijn dat de genen, die tenslotte hun oordeel moe ten uitspreken, uit den hoge zullen Van één mijner collega's wordt ver teld, dat hij bij het vervullen van een vacaturebeurt in juli behalve het kerk bestuur slechts één kerkganger aan trof. Toen de predikant zijn toespraak begon met: „Gemeente.kwam er een stem uit de kerk: „Zegt u maar Post domniee!" (Uit: Rotterdams vrij zinnig hervormd kerkblad). worden verlicht. Zoals padro Pio zijn leven lang door het licht van de Heili ge Geest werd bijgestaan". Ondertussen heeft de burgemeester van San Giovanni Rotondo, tevens di recteur van het inmmense ziekenhuis dat daar werd gebouwd met de mil jarden die uit heel de wereld toe stroomden, verklaard, dat vier dagen na de dood het stoffelijk overschot van de monnik nog volkomen intact was en dat er geen spoor was van enige lijkenlucht. Hoe groot de verwarring is, blijkt ook uit het feit dat honderden perso nen beweren dat bij de laatste mis die de monnik heeft opgedragen, hij precies zoals hij vijftig jaar lang deed wollen wanten aan de handen droeg om de wonden op zijn handen te ver bergen. Uit foto's blijkt thans dat hij juist die laatste keer voor het eerst die wanten niet droeg, waarmee hij, naar zijn volgelingen menen, te kennen wil de geven dat dit zijn laatste mis was en dat hij zijn dood zag naderen. Het geheim der stigmaten kon op die dag worden onthuld. Nog altijd vertoeven te San Gio vanni Rotondo meer dan honderddui zenden pelgrims, die van heinde en ver zijn toegestroomd, onmiddellijk na het bericht dat „de heilige" was ge storven. Zij wachten op nieuwe won deren. Alle voorwerpen, die op welke wijze dan ook in aanraking zijn geweest met het lichaam van padre Pio. worden als waardevolle reliquieën aan de gelovi gen uitgedeeld. DEN HAAG. Het totaal aantal ge subsidieerde kerkgebouwen in de pe riode van 18 februari tot 11 juni 1968 bedraagt: 470. In de jaren 1964 tot en met 1967 was daarmee aan subsi die gemoeid 55-318.634 gulden en van 1 januari tot 11 juni van dit jaar 4.560.180 gulden. Totaal 59.878.814 gul den. Dat deelt minister Schut (Volkshuis vesting en ruimtelijke ordening) mee in antwoord op vragen van het so cialistische Tweede Kamerlid drs. H. M. Franssen. De verschillende kerkge nootschappen hebben tot nu toe slechts in een beperkt aantal gevallen kerkge bouwen voor gezamenlijke rekening en gebruik gesticht. Gevallen waarbij uitsluitend een deel van het kerkgebouw tegen vergoeding aan een ander kerkgenootschap in huur of mede-gebruik is afgestaan onttrek ken zich volgens minister Schut aan de waarneming. De indruk bestaat dat het daarbij niet gaat om een groot aantal gevallen. In de laatste tijd neemt het aantal kerken bestemd voor meervoudig gebruik toe. Bij de totstandkoming van de wet premie kerkenbouw is, zo deelt de mi nister mee, het beginsel van de or ganisatievrijheid van de kerkgenoot schappen, dat intrinsiek voortvloeit uit de scheiding tussen staat en kerk, meer malen met klem naar voren gebracht. De hoogte van de premie is uitslui tend afhankelijk van de grootte en de aard van het te. stichten kerkgebouw. Minister Schut meent, dat het invoe ren van een verschil in subsidie met het oog op de aard van het gebruik, voor de overheid een bemoeiing met de zaken der kerkgenootschappen zou meebrengen, die als hinderlijk of zelfs discriminerend zou worden ervaren. Het scheppen van een bijzondere zij het ook gunstige regeling voor die vorm van bouwen en exploitf en zou volgens minister Schut immers impli ceren, dat de overheid bemoeienis zou krijgen met de interne organisatie der kerkgenootschappen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 16