Texelse leraar schrijft voor „Studio" toneelstukken Als eerste Nederlander Ik bedoelde het publiek" „Talent moet rijpen TOTALE UITVERKOOP wegens overname oC ALLE TABOES MOETEN WORDEN DOORBROKEN Francoise en autoschade HENRI ARENDS: Raad van de Kunst over avantgarde Perzische ramp op televisie Ministerie op de radio Hevige beroering rond schorsing Frits v. d. Poel TV donderdag TV-vanavond Radio-donderdag TV woensdag WOENSDAG 9 OKTOBER 1968 15 Roman Opdracht Achtergrond W. J. Lukkenaer VIOLIST ISAAC STERN: Zie onze etalages HAARLEM (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Het repertoire van de Amsterdamse toneelgroep „Studio" vermeldt voor het komende seizoen on dermeer de eenakter .Veilig in de kelder' van Jaap Sikkens. De voorstellingen in de provincie zijn al begonnen. Het stuk is met „The succesful life of three" van Maria Irene Fornés en „Racket baby" van Slawomir Mrozek ondergebracht in de trits „Tri-gloor". Wanneer deze trip tiek in Amsterdam komt is nog onbe kend. Dat hangt af van „0 0", dat momenteel nog volle zalen trekt. Wie is Jaap Sikkens? ALS ik hem opzoek hij woont op Texel blijkt hij in het dagelijks leven leraar aardrijkskunde. Hij is in Gronin gen geboren en getogen. Nog heeft hij lichtelijk het accent van de man die in de schaduw van de Martinitoren is op gegroeid. Zijn vrouw ook. die excuseert er zich later met een lach voor: ze is logopediste en zou het dus kwijt moeten zijn. Zijn kamer biedt een prachtig uitzicht over Texel in de richting van de bossen bij De Koog. Hij woont hier nu vier jaar. Daarvoor zat hij in Groningen op een zolderkamer, werkend voor zijn docto raal examen en voordien aan zijn eerste roman „Glas", die in 1962 bij uitgeverij Strengholt verscheen. DAT boek wordt een experimentele ro man genoemd. Is dat niet wat preten tieus? „Die ondertitel had beter weggekund, ze staat er ten onrechte. Elke schepping Is in feite experimenteel. Ik sta nu niet meer achter dat woord". U hebt steeds verhalend proza ge schreven. Hoe bent u tot het toneel ge komen? „Ik had op een gegeven moment een onderwerp, waarvan ik voelde: daar zit toneel in. Ik had geen enkele ervaring met theater. Toen ik het stuk afhad heb ik het opgestuurd naar „Studio". Me vrouw dr. E. F. Verkade-Cartier van Dis sel en mevrouw Kamerman hebben het daar gelezen. Die waren er zo enthou Jaap Sikkens siast over, dat ze het aan regisseur Kees van Iersel hebben voorgelegd. Die belde me na een week op en stelde me voor, met „Studio" te gaan samenwerken, re petities mee te maken, premières te zien en zo meer. Het stuk paste volgens Van Iersel precies in wat „Studio" wilde, maar het stelde zo hoge technische eisen, dat het alleen voor televisie realiseer baar was. Daarom had hij het doprge- speeld aan de VPRO. waar het komend seizoen onder de titel „De massale on tucht" de ether in gaat. UIT dit contact vloeide een opdracht voort. Dat werd het stuk „Veilig in de kelder". Ook de tekst zond ik Van Ier sel toe. Een week later hoorde ik dat het op het repertoire werd geplaatst en dat Van Iersel er verrukt van was. Regis seur werd Lodewijk de Boer. U kunt zich voorstellen, dat ik daar een beetje trots op ben. Ik ben tenslotte een van de eerste Nederlandse schrijvers, van wie werk bij „Studio" wordt gespeeld. „Ik ga nu eens per week naar de re petities in Amsterdam. Dan bespreek ik met Lodewijk mijn indrukken en mijn visie op de uitvoering. Het valt mij daar bij steeds weer op, dat Lodewijk bijzon der veel feeling heeft voor dit stuk. Er zijn maar weinig mensen, die het al lezende zo volkomen hebben doordacht als hij. We zijn het vooral eens over het dramatische materiaal: over licht en geluid, het stileren van beweging en ge luid, de vervreemding, gevoel voor het absurde en voor contrasten en over rit me van klank en van dramatische ele menten. Er is met hem heel fijn te praten: hij is intelligent en heel nauw keurig". VANUIT welke achtergrond schrijft u? „Ik zie als bestemming van de mens: vrij, bewust en kritisch te leven. De mens moet zich vrij maken van zichzelf en van zijn angsten, vooral van zijn angst voor de dood. Dan alleen kan hij werke lijk leven. Op het ogenblik is de mens heid een massa onbewust leve'nde slaven. Als ik dat zo zeg, lijkt het of ik mezelf erboven stel. Dat is niet zo, want ik voer die strijd in mezelf. Het gevaar bestaat natuurlijk, dat je op die manier jezelf als profeet tegenover de onbewuste mas sa gaat zien. Die» massa wil nivelleren, wil geen uitzondering. Dan komt het ge weld tevoorschijn, vaak in kleine, onbe nullige opmerkingen, in lief-burgerlijk geleuter, in de huichelarij, met daarach ter de onwil om te begrijpen. Daaruit ont staat misverstand, gebrek aan communi catie". ER KOMEN IN HET werk van Jaap Sikkens telkens profeetachtige figuren voor die de verwachting van de cata strofe belichamen. „We gaan naar de verdommenis door het geweld in de mens en de onwil tot redelijkheid. De enkeling ervaart in de confrontatie met de groep de vervreemding: het gevoel, dat je plot seling kan overweldigen, dat de wereld je vreemd is en dat je daarin een vreem deling bent. Je krijgt een haarscherp oordeel over het absurde in dit leven: dood naast leven, liefde naast haat, sen timentaliteit naast geweld, volmaakte techniek naast wanbegrip over alles wat met het leven te maken heeft". Wat kun je dan doen? „Ik dacht: tegen schenen schoppen, heilige huisjes omgooien, de mens dwin gen de realiteit onder ogen te zien. Zo kan hij dan inzicht krijgen in de weg om gelukkig te worden. Daarom moet toneel provoceren. Alle tahoes moeten doorbroken worden. Er moet meer naakt op het toneel. Alles moet mogelijk zijn. Het geweld moet aan de kaak ge steld worden". HILVERSUM Een film naar een zwak zij liet sfeerrijk boek, bijna ge red door een sterke rolbezetting, op het eerste net. Op het tweede net on- Jer meer het wegwerken van kleine carosseriebeschadigingen aan de auto. Nederland 1. In het voorprogramma na de fabeltjeskrant nog meer NTS: het informatieprogramma Scala, met „Van gewest tot gewest, een reporta ge, het weekbladenoverzicht en de parlementaire rubriek. Na het jour naal eerste de politieke partij CHU en de stichting Socutera, dan „Inburge ren", hersengymnastiek voor gemeen teraden met als onderwerp de wet. De raadsleden komen uit Amsterdam en Rotterdam. Vervolgens de Amerikaan se speelfilm „Houdt u van Brahm's' naar het boek van Frangoise Sagan met in de hoofdrollen Ingrid Bergman, Yves Montand en Anthony Perkins. Een veertigjarige vrouw is verloofd met een onbetrouwbare zakenman, die avonturen heeft met jonge meisjes, ïaar steeds bij haar terug mag ko men. Een vijftien jaar jongere miljo- jonairszoon wordt verliefd op haar, maar haar leeftijdsgenoot vraagt haar ten huwelijk. Zij stemt toe en verlaat de jongeman. Tot slot het laatste nieuws. Nederland 2. Na de fabeltjeskrant de KRO met boertig amusement in „Mik". Dan een BBC-show met als gast Margo Henderson. In kleur. Om vijf over negen klusjes in garage, huis ?n tuin en tot slot nieuws in „Brand punt". V) (Van onz kunstredacteur) HAARLEM De heer Henri Arends, dirigent van het Noord-Hollands Philhar- monisch Orkest, deelt ons mee dat een zinsnede in het interview, dat ik vorige week met hem en de heer Mulder had, niet beantwoordt aan wat hij bedoelde te zeggen. In mijn weergave van het ge sprek staat „Kan een gemiddelde orkest musicus een klassiek werk begrijpen? Nee". Hij had willen zeggen „concertbe zoeker" in plaats van „orkestmusicus". ADVERTENTIE DEN HAAG De algemene vergade ring van de Raad voor de Kunst op 19 oktober in de Rolzaal in Den Haag zal openbaar zijn en zich niet alleen met de taak en positie van de Raad bezighou den, maar ook met het vraagstuk van de bevordering van de avant-gardistische kunst. De voorzitter van de. Raad, prof. dr. Ph. J. Idenburg, zal taak en positie van de Raad belichten. De avantgarde krijgt aandacht in inleidingen van de hoofdcon servator van het Stedelijk Museum in Amsterdam, drs. W. A. L. Beeren, en door de voorzitter van de stichtingen „Eigentijdse dans" en „Theater terzijde", drs. S. J. Doorman. Het programma voor de vergadering voorziet niet in een discussie. De Raad voor de Kunst werd dertien jaar geleden ingesteld om de minister van CRM te adviseren bij de vervulling van de taak, die de overheid heeft met be trekking tot de kunsten. Naast een afde ling „algemene zaken" zijn er nog zes an dere: „beeldende kunsten en bouwkunst" „filmkunst", „letteren" „muziek", „ope ra en dans" en „toneel". (Van onze r.t.v.-medewerkster) AMSTERDAM. Na een afwezigheid van drie jaar is hij een paar dagen in ons land geweest: de wereldberoemde in Rusland geboren en in Amerika opge leide violist Isaac Stern wat gezetter, wat grijzer, maar nog even bijna vermoei end vitaal. De Hollandse jenever en de Hollandse vishapjes smaken hem nog best, Amsterdam vindt hij nog steeds verrukkelijk, de akoestiek van het con certgebouw onovertroffen en het klimaat afgrijselijk. Hij wil het wat kalmer aan gaan doen, vertelt hij. Om de dag een concert ge ven in alle hoeken van de wereld wordt hem iets te veel van het goede. Eén maand spelen, één maand ihuis, bij zijn vrouw en drie kinderen, dat wordt het toekomstige patroon. Trots laat hij een kleurenfoto van zijn gezin zien. Stern heeft nog andere plannen: hij wil jong talent gaan coachen. Niet zo maar willekeurige aankomende talen ten, maar een paar heel goede jonge violisten, die hun kunnen eigenlijk al be wezen hebben. Voor minder getalenteer den, zo geeft hij eerlijk toe. heeft hij geen tijd en geen geduld. Werkelijk talent is er redelijk voldoende, werkelijk goede leraren zijn er nauwelijks misschien drie of vier in de gehele wereld. Namen noemt hij uit taktische overwe gingen niet. Goed talent heeft volgens hem een grondige en langdurige bege leiding nodig: „dit is de eeuw van de in stant-maaltijden, de instant-kennis en het instant-succes. Te veel jonge mensen willen vandaag, wat wij vroeger pas over morgen wilden. Zij vergeten dat werke lijk talent tijd moet hebben om te rij pen." Wat niet wegneemt dat Stern optimis tisch is over de toekomst. „Binnen vijf of maximaal tien jaar zijn er meer goede violisten dan lang het geval is geweest. Speciaal voor de Verenigde Staten ziet de toekomst er zonnig uit: wij hebben er geen nationaal individualistisch klas- siek-muzikaal verleden: de Indianen speelden nu eenmaal geen Bach. Wij moesten het van de emigranten hebben, er is in Amerika altijd geld genoeg ge weest om de besten aan te trekken .Ook de salariëring van orkestleden is enorm opgetrokken, zodat ouders hun kinderen een muzikale loopbaan niet meer hoeven af te raden. Wat de nieuwste ontwikkelingen in de concertmuziek betreft: Stern durft er zich niet aan te wagen. „Ik weet er niet genoeg van, ik veroordeel het niet, maar ik heb ook geen behoefte, om andere dan strikt muzikale redenen a la mode te zijn. Een viool is voor mij dé interpre tatie van de menselijke stem; de moder ne muziek gebruikt de viool soms als slaginstrument, dat is mij nog wat vreemd." Het heeft mij lang gekost om Bartok te doorgronden en te interpreteren, de allermodernsten zullen een nog moeilij ker puzzel voor mij zijn. Om die op te lossen heb ik tot nu toe te weinig tijd gehad." Vanaf donderdag 10 oktober a.s. begint onze oprui ming met kortingen, variërend van 20 tot 30% Op al onze artikelen, zoals horloges, klokken, brillant, goud en zilver, uitgezonderd merkartikelen. Van 10 november a.s. af wordt ons bedrijf overgeno men door de firma R. POULUS te Den Haag. De verplichtingen in de vorm van garanties worden door deze vooraanstaande en deskundige firma vol ledig overgenomen. GROOTE HOUTSTRAAT 49 -TEL. 20049 Anthony Perkens in Houdt u van Brahms?" (Nederland I, negen uur). ROTTERDAM Over beide netten zal donderdag 10 oktober om 20.20 uur een televisiereportage worden uitge zonden over het Perzische rampge bied. Onder meer is een filmverslag opgenomen, gemaakt door reporter Niek Heizenberg en cameraman Joop Willemsen in opdracht van de NTS. In het programma zal voorts een be roep worden gedaan op de Nederland se bevolking tot ondersteuning van de slachtoffers van de ramp. Voor dit doel werd onlangs het actiecomité „dorp voor Perzië" opgericht, waar van prinses Margriet het bescherm vrouwschap heeft aanvaard. DEN HAAG Het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen wordt met ingang van 16 oktober opgenomen in het schema van de radio-overheids- uitzendingen. O. en W. komt dan elke drie weken in de ether steeds woensdag van 17.50 tot 18.00 uur op Hilversum 1 met een programma dat, waar moge lijk, zal inhaken op de actualiteit. Zo zullen in de eerste uitzending, die van 16 oktober, de bewindslieden van On derwijs en Wetenschappen, dr. G. H. Veringa en mr. J. H. Grosheide, in een vraaggesprek een toelichting ge ven op enkele nieuwe punten van het beleid. Andere onderwerpen die eventueel voor de volgende uitzendingen in aan merking komen, zijn: de opleiding en opleidingsmogelijkheden voor medi sche studenten, de nota-Posthumus over de herstructurering van het we tenschappelijk onderwijs, de leraren opleiding, de nieuwe schooltypen LEAO. MEAO en HEAO., het buiten gewoon lager onderwijs in ziin vele facetten, de bijscholing van HTS-lera- ren in samenwerking met grote bedrij ven, studenten en studentenorganisa ties in Nederland en de rijksstudietoe- lagenregeling. (Van onze correspondent) HILVERSUM De schorsing van Frits van der Poel heeft onder het personeel van de KRO hevige beroe ring teweeg gebracht. Er is gistermid dag door de oude ,,Brandpunt"-kern een handtekeningenactie op touw ge zet, waarmee men zijn sympathie met Frits van der Poel kon betuigen. De bedoeling is, dat deze lijst met hand tekeningen, vergezeld van een brief waarin men zijn verontrusting uit spreekt over het gebeurde, naar de KRO-voorzitter mr. H. W. van Doorn zal worden gestuurd. Mr. van Doorn zou ook van de groepsraad van de KRO een brief krijgen, waarin staat dat de manier waaroip de schorsing is gebeurd, in strijd is met de CAO. Hierin staat dat de directie pas na een onderhoud met de betrokken werknemer .ot schorsing kan overgaan. In dit geval is de schorsing maan dagavond buiten medeweten van Frits van der Poel uitgesproken en zelfs al in een communiqué aan het ANP ver werkt. Het eerste gesprek tussen mr. van Doorn en de heer Van der Poel had pas de volgende ochtend plaats. „Ik vind het gek, dat ik geschorst ben voor iets, dat niet is uitgezonden en waarschijnlijk ook. als Van Doorn niet had geïntervenieerd, niet was uit gezonden. Dat „item" over Phil Bloom had ik zelf nog niet gezien. Als ik het slecht had gevonden, had ik het weg gegooid en als ik getwijfeld had. had ik de leiding van de KRO laten beslissen". Mr. van Doorn heeft me verboden dat onderdeel uit te zenden. Hij heeft me niet eens de zaak laten uitleggen. Hij is volgens mij in een kwade bui voor het scherm gaan zitten en toen is dat mopje over prinses Christina he- lemaal verkeerd bij hem gevallen. Dat mopje? Ik heb voor het scherm wel hardere gedebiteerd en ik ben er nooit voor geschorst". Als de KRO-leiding hem voor deze twee dingen zou berispen of andere maatregelen tegen hem zou nemen, is Frits van der Poel niet van plan bij de KRO te blijven. „Als ze je een maal hebben laten vallen.Of hij dan toch zal terugkomen op het inder-. tijd door de VARA op hem gedane aanbod weet hij niet. „Ik weet niet of die plaats daar nog open is. De KRO heeft me toen kunnen houden door me meer vrijheid te beloven. Nou, dat is dan nu gebleken. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke muz. (7.00 Nws. 7.32 Ac tualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nws 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek 9.35 Waterstanden). 10.00 Lezing .10.20 Stereo. Barokmuz. 11.00 Nws. 11.02 Voor zieken. 11.55 Mededel. 12.00 Gevar. progr. (12.15 Boekbespre king; 12.26 Mededel. voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualitei ten). 14.00 Stereo. Lichte muz. 14.25 Stereo. Mod. muz. 15.00 Herv. dienst. 15.30 Informatie over mensen en din gen. (16.00-Nws.) 17.45 Sportactualitei- ten. 18.00 Muz. in vrije tijd. 18.30 Nws weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Spektrum. Prot. Chr. Org. 19.20 Het Leger des Heils. 19.35 Stereo-Steravond 21.35 Stereo Lichte muz. 21.50 Kerkor gelconcert. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.38 Parlementair dagover zicht. 22.45 Lichte gevar. muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo. Lichte muz. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Stereo: Lichte muz. (8.30 De groenteman) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Mod. muz. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.(11.00-Nws). 11.30 Stereo. Mod. muz. 11.55 Beursbe richten. 12.00 Instr. ensemble. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Pauzetheater. 13.00 Nws. 13.11 Journaal 13.30 't Muzikantenuur. 14.30 Over gesch. en archeologie. 15.00 Voor zieken. 16.00 Nws. 16.02 Muziekbegrip. 16.20 Moderne muz. 17.00 Amateurs musiceren. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.16 Journaal. 18.20 Uitzending V.V.D 18.30 Stereo In strumentaal ensemble. 18.50 Gesproken brief. 18.55 Voor kleuters. 19.00 Knip perlicht. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Avondgebed. 20.05 Ste reo. Radiophilharm. orkest. 21.30 Hoor spel. 22.30 Nws. 22.40 Journaal. 22.55 Lezing met gramm.platen. 23.30 Stereo. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Voor zieken. 9.40 In str. muziek. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.03 Actuali teiten. 13.08 Knalmuz. 14.00 Nws. 14.03 Pop-in. 15.00 Nws. 15.03 Holster. 16.00 Nws. 16.03 Tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 Verzoek platen. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.30 Olympisch voorprogramma. 12.40 Weerber., SOS-berichten voor schip pers. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.). 15.30 Liqhte muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Hand in hand met Nederland. 17.00 Nws. 17.15 Dansmuz. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Franse les. 18.32 Gramm.muziek 18.35 Wegwijs wezen. 18.40 Pianomuz. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gram.muz. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 19.45 Pol. uitzend. 19.55 Orkestmuz. 20.00 Open baar kunstbezit. 20.10 Pianomuz. 20.30 Hoorspel. 21.40 Lichte muz. 22.00 Nws. 22.15 Plastische kunsten. 22.30 Jazz- muz. 23.00 Nws. 23.10 Orkestmuz. 2340 Iws. Nederland 1 11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 17.00 KRO: Voor kinderen. 18.50 NTS In kleur: De fabeltjeskrant 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 NTS: Scala. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NTS Uitzending C.H.U. 20.30 Socutera 20.35 Wedstrijdprogr. 21.00 Aimez-vous Brahms?, film (18 j.) 22.55 Journaal. Nederland 2 18.50 NTS: In kleur: De fabeltjeskrant 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS Journaal. 19.03 KRO: Amusementsprogr. 20.00 NTS: Journaal 20.16 STER: Reclame. 20.20 KRO: In kleur: Show. 21.05 Zelf Doen 21.40 Brandpunt. 22.05 NTS: Journaal. Nederland 1 11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 14.00 Schooltelevisie. 18.50 NTS: In kleur: De fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 AVRO: In kleur: Feuilleton. 19.30 Sportpanorama. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 AVRO. Televizier. 20.50 TV-spel. 22.05 Advies- en informatierubriek. 22.30 NTS: Journaal. 23.00 Teleac. Nederland 2 18.50 NTS: In kleur: De fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS Journaal. 19.03 Scala. 20.00 Journaal. 20.16 STER. Reclame. 20.20 NCRV Rodeo. 21.05 Hier en Nu. 21.30 Franse chansons. 22.05 DagboeK van Rembrandt. 22.10 IKOR/CVK: Jacqueline Andreoli. 22.40 NTS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 15