VERSLAG VAN
EEN ZOMER
Moeilijkheden bij de VPRO
nog lang niet opgelost
PANDA EN DE IMP
POLLE, PELL1 EN PINGO
ft
Bronchi letten
Ons vervolgverhaal
TV-vanavond
Voetbal en
toneel
Radio-donderdag
TV woensdag
TV donderdag
WOENSDAG 16 OKTOBER 1968
15
EN LACH Y VOGEL? WAT VOOR
EENS MOOI! A VOGEL?
D
A
V
T
J
O
N
E
S
vmt>
2/eve al ms,
Een Peruaan»» roman door
Julio Ramdn Ribayro
46)
Leonardo had er het zwijgen toe
gedaan. Zijn blik rustte wederom op
de papieren. Hij scheen ze echter niet
te zien. Wanneer hij zo in gedachten
verzonken was, wekte hij steeds de
indruk alsof hij onder de oppervlakte
van het leven was gedoken; het eni
ge dat er dan nog van hem restte
was. te vergelijken met de rokende
schoorsteen van een zinkend schip,
zijn sigaret.
Ik heb veel zorgen, zei hij tenslot
te. Bij voorbeeld Jacinto. Waarom
hebben jullie hem zoveel laten drin-
cen? Hij is helemaal niet agressief,
hij zal nooit iemand lastig vallen. Ik
begrijp het eenvoudig niet. Ben jij
er bij geweest? Ik vertelde hem wat
ik had gezien. Toen ik de naam Ani-
bal doemde glimlachte hij triest.
Wanneer we als kinderen met el
kaar vochten nam Anubal het altijd
voor hem op, vertelde hij. Die
twee waren altijd samen. Ze begre
pen elkaar, zonder dat ze iets hoefden
te zeggen. Mijn moeder en Anibal
zijn vrijwel in dezelfde tijd gestor
ven. Het was verschrikkelijk. Jacinto
is er nooit meer bovenop gekomen.
Hij is heel gevoelig. Maar hoe komt
het dan dat hij Felipe opeens niet
meer kan uitstaan?
Misschien door Lola? suggereerde
ik.
Wat heeft die daarmee te maken?
Lola lijkt op de vrouw van de por
tretten. zij lijkt op uw moeder.
Heb jij dat ook opgemerkt? Hij
keek me achterdochtig aan. Wel,
dan moet ik je nog iets vertellen:
verschillende van die portretten zijn
werkelijk van Lola en niet van onze
moeder. Jacinto heeft ze uit het fa
miliealbum gegapt. En sinds die tijd
haalt hij ze steeds door elkaar.
Ik was nog niet over mijn verras
sing heen toen Leonardo eraan toe
voegde:
Ik zal Lola zo gauw mogelijk
weer naar huis sturen. Kom, dan
;aan we Jacinto even opzoeken.
Het was donker in de kamer. Toen
Leonardo de luiken voor de ramen
had opengesmeten zagen we Jacinto,
op blote voeten en in pyama, in el
kaar gedoken voor zijn bed zitten.
Hij stond op en ging met zijn gezicht
naar de muur toe staan. Zolang we in
de kamer waren draaide hij zich niet
één keer om. Slechts wendde hij nu
en dan zijn gezicht naar ons toe en
keek dan met schuinse en tersluikse
blik naar ons op. Het leek alsof zijn
baard sneller was gegroeid dan an
ders.
Kom, katen we maar gaan, zei
Leonardo kort.
We liepen zwijgend de gang door.
Ik ben bang dat zij weer naar een
inrichting moet, zei Leonardo, op een
toon alsof hij het tegen zichzelf had.
Hij verdween in zijn kamer.
Ik bleef nog een possje onder de
arcades op de patio en zag de sche
mering langzaam opkomen. Zarco,
Colla en de andere honden van de
hacienda stonden rond de patio en
blaften naar de hoog boven bet huis
cirkelende valken. Ik dacht na over
Jacinto en zijn droevig, somber stem
mend lot. Zijn eenzaamheid leek me
afschuwelijk: hij had zelfs geen
vrouw. Hij zou ook nooit kinderen
hebben. Het leek alsof ik in hem alle
kentekenen bijeen zag, die wezen op
het uitsterven van een geslacht.
Ik rilde. Ik voelde opeens behoefte
om gezelschap te zoeken, om te vluch
ten in de beschutting van een ge
sprek. Ik voelde mijn eigen eenzaam
heid als een ziekte of als een boos
voorteken.
Plotseling zag ik Leticia die op en
kele passen van me tegen een pilaar
stond geleund. Zoals steeds was haar
verschijnen volkomen onverwacht.
Waar denk je aan? voeg zij. Je
hebt de hele tijd naar de wolken
staan staren. Dat mag niet. Als je te
lang naar de wolken of de maan kijkt
word je gek.
Ik keek over de patio naar de
stoeiende honden.
Ik dacht er alleen maar aan dat
Jacinto nooit kinderen zal hebben.
Ach, jij moet altijd aan dingen
denken. En er is toch zoveel prettigs
waaraan je kunt denken.
Zij kwam naar me toe. ging naast
me zitten en keek naar de hemel.
Er komt gauw regen.
Ik keek haar aan. Haar gezicht
deed in de avondschemering denken
aan paarlemoer, het was zo doorzich
tig als een masker van was. Maar
haar bleekheid was geen ziekelijke
bleekheid zoals bij Alfredo, maar een
aristocratische: de bleekheid van een
leven in gereserveerdheid. Het enige
mondaine eraan was het schoonheids
moesje op haar wang.
Je hebt je gezicht in de baden van
Cachidan zeker niet gewassen? vroeg
ik.
Hoefco? Ik heb er langer dan een
half uur in gezeten. Ik ben er alleen
uitgegaan, omdat ik bijna een flauw
te had gekregen.
En dat moesje.
Leticia raakte het lachend met een
vinger aan.
Wat ben je toch dom. Ik plak het
er iedere ochtend weer op.
Dan raak je het nooit kwijt!
-En als ik er eens niet aan denk?
Ik zweeg. Het werd steeds donker
der.
Opeens vielen de eerste druppels.
Waar ze neerkwamen verhief zich
een stofwolkje.
Zal ik weggaan?
Ik keek haar nog eens aan. De
vraag was blijkbaar niet boosaardig
bedoeld. Al een paar dagen was Le
ticia de beminnelijkheid en vrolijk
heid in persoon.
Wat mij betreft hoef je nooit weg
te gaan. antwoordde ik. Je hebt
je belofte gehouden: je bent helemaal
anders geworden. Het lijkt haast alsof
je van me weg wil, maar dat geeft
niet. Zoals je nu bent, is het beter.
En dat is voldoende.
Leticia verzonk in gedachten. Zij
trok haar benen naar zich toe om ze
te beschermen tegen de regen en
vouwde haar handen om haar knie.
Het was zo donker dat ik haar pro
fiel slechts vaag kon onderscheiden.
(Wordt vervolgd).
HLIVERSUM Een voetbalwedstrijd
op het eerste net, een toneelstuk op het
tweede.
Nederland I. Het avondprogramma
is in handen van de NTS, die om
kwart over zes begint met het dagelijkse
Olympische overzicht, gezien door Ne
derlandse ogen. Aansluitend de dage
lijkse Fabel, het journaal en de infor
matierubriek „Scala", waarin ook aan
dacht wordt geschonken aan de Olym
pische spelen. Voorts daarin het week
bladoverzicht, het parlemenatir over
zicht en „Van Gewest tot Gewest".
De voetballiefhebbers komen hierna
weer aan bod. In Manchester krijgen
de mannen van Manchester United de
kans revanche te nemen voor de ne
derlaag die ze onlangs in La Plata le
den tegen Estudiantes in de strijd om
het officieuze wereldkampioenschap,
voor clubs. Wint Manchester United,
dan is er een derde wedstrijd nodig.
In de pauze een uitzending van D'66
en na afloop een Socuterafilmpje over
het Prinses Beatrix Poliofonds.
Daarna een zeer toepasselijke film:
„Charlie Chan bij de Olympische Spe
len". In 1936 ;r (Hitier-) Duitsland Tot
slot het laatste journaal en de echte
spelen: tot één uur rechtstreekse beel
den uit Mexico.
Nederland 2. De jeugd komt weer
het eerst aan bod op het tweede net
en wel met het Fabeltje en „Nog een
verhaaltje". De AVRO gaat verder
met „Onze vrienden de dieren", waar
in ditmaal de nijlpaarden uit de Zam-
besierivier in het beeld komen Tot
acht uur vervolgens een aflevering van
de Monkees. Na het journaal Mosaico
Flamenco, een programma van fla
menco's als orkestmuziek. De Spaanse
componist Fobledo was aanwezig bij
een programma van het beroemde dans
paar Susana en Jose. Hij bewerkte de
flamenco's, die hierin als begeleiden
de muziek werden gespeeld en maak
te vervolgens met dezelfde uitvoeren
den dit orkestprogramma. Will Simon
regisseerde.
Hoofdschotel van het AVRO-,pro-
jramma en tegenhanger van de voet
balwedstrijd is een eenakter van de
Engelse dichter-schrijver Christopher
Fry „Als een Phoenix". Annet Nieu-
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. De moeilijkheden
bij de VPRO blijken nog lang niet te
zijn opgelost, zo is gebleken uit een
gesprek, van het dagelijks bestuur
met diverse ledengroeiperingen over
het rapport van de beraadsgroep
nopens de doelstellingen en de her
structurering van deze omroepvereni
ging. Voorzitter Roessingb verklaarde
gisteravond na afloop dat het gesprek
een zeer bevredigend verloop had ge
had, volgens de leider van de belang
rijkste oppositiegroep, de heer F. de
Smit uit Amsterdam had het gesprek
tot geen enkel resultaat geleid.
De heer De Smit, die aan het ge
sprek deelnam met ds. H. J. Dieker-
hoff en Gijs Stappershoef, vertelde dat
er nog zeven groeperingen aanwezig
waren: de rechtsgeoriënteerde Haag
se groep, aangevoerd door de heer
Hovinga, de Zwinglibond, zich bij de
VPRO thuisvoelende humanisten, een
groep vrijzinnige theologen, de Neder
landse Protestantenbond en de Cen
trale commissie voor het vrijzinnig
protestantisme. Twee leden van de be
raadsgroep en het voltallige dagelijks
bestuur van de VPRO waren de ge
sprekspartners.
De meeste groepen hadden wat de
doelstellingen betreft grote bezwaren
tegen de zin: „De VPRO laat zich lei
den door het ethos van christendom
en humanisme", omdat dit teveel
groepen zou buitensluiten. De groep-
De Smit kon zich niet verenigen met
de in het rapport van de beraadsgroep
uiteengezette herstructurering en
daarbij was de voorgestelde invoering
van het districtenstelsel het knel
punt. „Het grotere contact met de
leden, dat het bestuur zo graag ziet,
bevorder je niet met het districten
stelsel; dat maakt het juist dood".
30. Jollipop keek in het flakkerende licht van de kaars
twijfelend naar de Imp. „Ik weet niet of wij wel zoveel
waarde mogen toekennen aan deze.eh.hulp in de
huishouding", sprak hij aarzelend. Het komt mij voor
dat hij zijn reparaties té grondig verricht.„Denk
je?" vroeg Panda. „Maar dat is toch goed? Je kan be
ter iets te goed maken, lijkt me. Dan gaat het nooit
meer kapot. Ik denk dat ik hem meeneem naar het
elektriciteitsgebouw. Misschien kan hij er wel voor zor
gen dat we weer stroom krijgen. En dat zou toch pret
tig zijn". De bediende keek hoofdschuddend zijn meester
na, die opgewekt in de nacht verdween. ,Jk heb mijn
twijfels", prevelde hij. „We gaan misschien iets doen
wat boven onze macht ligt. Daar kon hij best eens
gelijk in hebben. Want de ruimte die Panda na een
uurtje lopen betrad, stond vol met verschrikkelijk in
gewikkelde machines.
DE VARKENTJES ZIJN 60OS OMDAT ZE
ZICH HE8B6M MOETEN WASSEN,
IAAT HEN NAAR HET V06ELTJ6
KIJKEN, DAN LACHEN ZE WEL
WEER
KIJK EENS NAAR HET
VOGELTJE
O M, DIE
MOOI
MOETJt TOE
STEL DAAR
NEERZETTEN
279F-D
'CflMUM
De groep-De Smit is van plan in
de oppositie te gaan. Als „lijmerij",
kenschetste men het gesprek van gis
teravond. „De andere groepen zijn er
met de haren bijgesleept. Enkele groe
pen waren zo naïef te zeggen dat zij
het bestuur voor het eerst spraken".
Het dagelijks bestuur zal de bevin
dingen van het gesprek in de vergade
ring op 19 oktober van het algemeen
bestuur brengen. Daarna wil men een
tweede gesprek met de groeperingen
houden, ofschoon de groep-De Smit
daarin geen heil meer ziet. Het zal
op de algemene ledenvergadering van
de VPRO, die op 14 december in Den
Haag wordt gehouden, wel weer uit
draaien op een felle aanval op het
bestuur.
kAAMWWMUMWMMKJMMWMMMWWMMMMWMMMMMUMWUMMMUMMMMMI
ADVERTENTIE
Hoestdrank in tabletvorm. 95ct
In het rapport van de beraads
groep van de VPRO over nieuwe
doelstellingen en de herstructure
ring vormt de inspraak van leden
en medewerkers een belangrijk
punt. Dat zou onder meer moeten
gebeuren door het invoeren van een
districtenstelsel en het toevoegen
aan het bestuur van twee vertegen
woordigers uit het personeel, die
een adviserende stem zouden krij
gen.
Volgens het rapport van de be
raadsgroep zou de ledenraad, te be
noemen door de districten, het
hoogste orgaan in de VPRO moeten
worden. De ledenraad benoemt het
bestuur van de vereniging. Zij kiest
uit haar midden een voorzitter, die
de vergaderingen van de ledenraad
presideert. Het bestuur van de
VPRO maakt geen deel uit van de
ledenraad, maar woont wel de le
denraadsvergaderingen bij en heeft
daarin een adviserende stem.
in de conceptstatuten wordt uit
gegaan van een scheiding tussen de
leiding van het bedrijf en de ver
eniging. Er is één directeur, die de
verantwoordelijkheid voor het ge
heel van de VPRO heeft, een vaca
ture die nog steeds niet vervuld is.
De functie van de heer Immink, nu
nog verenigingsdirecteur, zou die
van algemeen secretaris moeten
worden. Overigens zou het werk
van de heer Immink, ondanks deze
andere functieomschrijving, hetzelf
de blijven.
wenhuyzen speelt hierin de rol van de
weduwe Dynamene, die samen met
haar gedienstige Doto gespeeld door
Ingeborg Elsevier aanstalten maakt
om haar echtgenoot te vergezellen
naar het land van de doden. Zij vindt
dat helemaal niet erg. maar de kleine
Doto hangt nog teveel aan het zoete
van het leven.
Als het tweetal zich op de dood voor
bereidt, komt een soldaat een praatje
maken. Hij Tegeus, gespeeld door
Maxim Hamel laat bij de twee da
mes de levenslust herleven en de we
duwe komt tot de conclusie, dat ze
toch eigenlijk de levende Tegeus, ver
kiest boven de trouw aan haar dode
echtgenoot. Voor Tegeus, die een aan
tal gehangenen bewaakt, is het echter
onmogelijk de weduwe te volgen, om
dat de familie van een van de ge
hangenen diens stoffelijk overschot,
heeft weggehaald. Tegus ziet maar
een oplossing: zelf de plaats inne
men, zodat Dynamene en Doto toch
weer eenzaam achter moeten blijven.
Dynamene besluit dan het lichaam van
haar toch al overleden man te hangen
inplaats van dat van de geroofde.
Op die manier is Tegeus voor haar
gered en kan zij blijven leven dank
zij haar' overleden echtgenoot, die ze
tot in de dood had willen volgen.
Adelheid van der Most voert de re
gie over dit spel. De avond wordt
besloten met een documentaire die
serder werd uitgesteld. „Actie Pokken-
stad". Hierin wordt een beeld gegeven
van de actie, die een groep Amster
dammers heeft gevoerd om hun stad
voor de ondergang te behoeden door
bet oprichten van de stichting Stads
kern, die vervallen panden wil restau
reren. Het is een documentaire van
Will Simon.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Badinerie. (7.30 Nws; 7.32 Actua
liteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nws.).
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00 Gymn. voor de huisvrouw; 9.35
Waterstanden). 10.00 Lezing. 10.20 Ba-
rokmuz. 11.00 Nws. 11.02 Voor zieken.
11.55 Meded. 12.00 Gevar. progr. (12.15
Boekbespreking; 12.26 Meded. voor
land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41
Actualiteiten. 14.00 Licht platenprogr.
14.35 Pianorecital. 15.00 Herv. uitzen
ding. 15.30 Meer over minder, docu
mentair programma. (16.00-16.02 Nws)
17.45 Sportactualiteiten. 18.00 Koor
zang en fanfare. 18.30 Nieuws en weer-
praatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Spek-
trum. 19.20 Leger des Heils. 1.35 Lich
te orkestmuz. 20.00 Circus Mikkenie.
20.20 Steravond. 21.35 Lichte gramm.-
muz. 21.50 Kerkorgelconcert. 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.38
Parlement, dagoverzicht. 22.45 Onvoor
zien. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm.muz. 7.30 Olym
pisch journaal. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws
8.11 Journaal. 8.20 Lichte gramm.muz.
(8.30 De groenteman). 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Mod. orkestmuz. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws.). 11.30
Klass. liederen. 11.55 Beursberichten.
12.00 Johan Willem Friso Kapel. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29
Modern platteland, praatje. 12.34 Top
pers van toen. 13.00 Nws. 13.11 Jour
naal. 13.30 't Muzikantenuur. 14.30 Do
cumentair klankbeeld. 15.00 Voor zie
ken. 16.00 Nws. 16.02 De Notedop. 17.00
Olympische Spelen. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.16 Journaal. 18.20 Uitz. A.R.P.
19.00 Tout a toi. 19.30 Nws. 19.35 Kerk
veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel.
20.05 Strijktrio. 21.30 Gonk. 22.00
Olympische Spelen. (22.30 en 23.55
Nws.; 22.40 Journaal).
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Voor zieken. 9.40 The
Kilima Hawaiians Show. 10.00 Nws.
10.03 Circus Mikkenie, (herh.). 10.26
Klapstuk (herh.). 11.00 Nws. 11.03 Mu
ziek bij de koffie 12.00 Nws. 12.03 Ad
's-Gravesande en Felix Meurders. 13.00
Nws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 Knal-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Popmuz. 15.00
Nws. 15.03 Holster. 16.00 Nws. 16.03
Hitparade. 17.00 Nws. 17.02 Actuali
teiten. 17.07 Verzoekplatenprogr.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40
Weerber.. SOS-berichten voor schip
pers. 12.48 Dansmuz. 12.55 Buitenl.
persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.
(15.00 Nws.) 15.30 Lichte muz. 16.00
Nws. 16.09 Hand in hand met Neder
land. 17.00 Nws. (Tussen 17.00 en 19.00
Olympische Spelen). 17.15 Lichte muz.
18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les.
18.32 Lichte muz. 18.35 Verkeerswen-
ken. 18.40 Volksliedjes. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws.
19.40 Lichte muz. 19.45 Polit. uitz. 19.55
Lichte muz. 20.00 Vlaamse muz. 20.30
Hoorspel 21.22 Lichte muz. 22.00 Nws.
(Tussen 22.00 en 1.00 Olympische Spe
len). 22.15 Kunstrubriek. 22.30 Jazz-
nuz. 23.00 Nws. 23.10 Orkestmuz. 23.40
Nws. 23.45 Olympische Spelen.
07.30
11 00
17.00
18.15
18 50
18.56
19 00
19.03
19.06
19.43
21.30
21.35
22.40
22.50
NTS: In kleur: Olympische Spelen.
NTS/NOT: Schooltelevisie.
AVRO: Voor kinderen.
NTS: In kleur: Olympische Spelen.
In kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
NTS: Scala.
Voetbalwedstrijd Manchester Un.-
Estudiantes la Plata (in rust: 20.30
Uitz. D'66).
Socutera.
Speelfilm.
STER: Reclame.
NTS: In kleur: Olympische Spelen
Nederland 2
18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 AVRO: T.n kleur: Voor kleuters
19.08 In kleur: Film over waterdieren.
19.30 In kleur: De Monkees.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Spaanse muziek en zang.
21.00 Als een Phoenix, eenakter.
21.50 Aktie Pokkenstad, documentaire.
22.20 NTS: Journaal.
17.30 NTS: In kleur: Olympische Spelen.
11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie.
14.00 Schooltelevisie.
18.50 NTS: In kleur: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 VARA: Magazine voor
wetenschap.
19.16 Film.
19.30 Discussie bejaardenzorg.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 VARA: Achter het nieuws.
20.45 Bij Dorus op schoot.
21.05 Toneelstuk.
22.25 NTS: Journaal.
22.30 Olympische Spelen
Nederland 2
18.15 NTS: In kleur: Olympische Spelen.
18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 Scala.
20.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 KRO: Concert uit het Evoluon.
20.55 Film.
21.45 Brandpunt.
IKOR/CVK/RKK: Kenmerk-Laat
22.40 NTS: Journaal.
23.00 Teleac.
I<WIWAA<MUMMMIA<MWMIMIIIMMW
OH, Mlr HEB8BN
Deze intercom
ttoe komt u aan
DBweeroFDAVY
HST WRAK
ja, bn ais ér Iers Mee
M/5 ZOO 6AAAI, /S DAV
vettoRÉN
iOTAAi uiers, wi-
ÉN IK HÓUD Si ZO
Mee op
/S PAT Pt tucm-
COMPRBSSOffS
DtSKetzet
is knap Nieoivs-
6t£R«S,
iniiw
1268. Met een onschuldig gezicht nader
de Brammetje de sleepbootkapitein, die
trappelde, stampvoette en blafte tegelij
kertijd.
„Jij gemene.jij doorgehaalde. jij
ik-weet-zo-gauw-niet-watte.
Het gezicht van Bram werd streng.
„Hou je mond", beet hij de kapitein
toe, die allerminst gewend rvas zo aan
gesproken te worden en van verbouwe
reerdheid met een klap de kaken sloot.
„Ja! Ik heb vannacht dat nestje naar be
neden gegooid. een verlaten nest, dat ik
in de bomen vond. Het échte nestje bleef
ongestoord".
„Maar niet lang", barstte de sleepboot
kapitein los. Bram hief de hand op en
zei rustig:
„In het Binnen-Aanvaringsreglement
staat, dat hij, die opzettelijk tegen een
brug opvaart, gestraft kan worden met
een gevangenisstraf van zeven jaren. Ik
waarschuw je. Nog één poging om dat
nest te verstoren en ik maak er werk
van Dan kun je zeven jaar wachten tot
dat je ooit weer door een brug kan va
ren."
Nu begreep de kapitein dat hij versla
gen was.