Turbulente schilderijen van
Rudi Bierman bij Boumans
HVS behaalde een royale
zege op de Zeemeeuwen
MET UNIEKE Prijs Prestaties
bij VANCAMPEN
ARIST0NA
KLEUREN
T.V.
1.995,-
KOPEN BIJ
Strandloop Velsen
Mulierlopen
in Velserbeek
Kort ÏJmondnieuws
IN DE IJMOND
IJmuiden
Beverwijk
Heemskerk
Plastic golfplaten
ontvreemd
VANCAMPEN i t\I-M M J 4 I VAMCAMPEM k'/1 .T-M.MJL'I VAM
VAM CAMPEM L V f -M l J L i VAM CAMPEN 171 f -M M L I VAM CÉ
DONDERDAG 17 OKTOBER 1968
7
Opgevoerde expressie
Lange traditie
jpf -"Si
City
Stadsschouwburg
Kennemer Theater
Luxor
Marquette Theater
ARISTONA T.V.
59 cm, geheel auto
matisch voor 1e, 2e en
komende programma's.
Winkelwaarde f 680,-
Inruil oude T.V. f 131,-
U betaalt maar
f 549.-
KLEUREN T.V.
48 cm model 1969
Winkelwaarde 2095,-
Inruil oude T.V. 400,-
vanCampen
prijs 1695,-
Type 1969, 63 cm.
Winkelwaarde
Inruil oude T.V. b.v.
Unieke v. Campen-
prijs
f 2.350,.
f 355,-
DE FAMEUZE PHILIPS
DRAAITOPSTOFZUIGER
met een oorspronkelijke
prijs van f 182,-
nu voor f 119,-
PHILIPS INCLI.MATIC
volautomatische wasmachi
ne met de schuin geplaatste
wastrommel, 2 0% meer
wasbeweging.
Tegen de van Campen
voordeelprijs f 649,-
VÉÉL
MEER
VOOR
VÉÉL
MINDER
CREMERSTRAAT 69 Radio - T.V. DR. SCHAEPMANSTRAAT 23
Bandrecorders enz. en op één minuut afstand Koelkasten - Wasmachines - Stofzuigers enz.
HAARLEM -OOST TEL. 023 -14750
BEVERWIJK Rudi Bierman
uit Amsterdam exposeert in Ga
lerie Boumans. Een goede expositie
van een man met een goede naam.
In 1951 won hij de koninklijke sub
sidie voor beeldende kunst en een
jaar of zeven later zag ik zijn werk
voor het eerst toen hij een der
Talensprijzen had gewonnen. Het be
hoorde tot het beste uit een groot
aantal inzendingen. De confrontatie
bevestigde opnieuw het talent van
Bierman, ook al is zijn werk nu
enigszins veranderd.
Zou men destijds hebben geconclu
deerd, dat Bierman fors schilderde, met
brede streek en duidelijk omschreven
vormen, hij was toch een realist. Hij is
het nog, maar zijn werk is turbulenter
geworden, sterker gebonden aan een gro
te gedrevenheid. Hij heeft een neiging
tot het grootse, wat al blijkt uit sommige
titels, die dan bovendien de inhoud dek
ken. „Amazoneslag" heet een doek met
tuimelende vrouwenfiguren, „Mensen in
offerstier" een ander, dat een sterk
dyonisische inslag heeft. „De machtige
bieders" is een groot doek, dat alleen uit
koppen en zwaaiende armen bestaat en
een ander met de expressief weergegeven
tors van Anton Geesink wijst in dezelfde
richting.
Het is natuurlijk mogelijk om Bierman
hier bij te zetten in een of ander hoekje,
zijn werk een ismen-etiket op te plakken.
Zo'n etiket is natuurlijk volkomen onbe
langrijk, maar wil een gesprek over beel
dende kunst mogelijk blijven, dan is eti
ketteren noodzakelijk. Zonder een afge
sproken jargon zouden schrijver en lezer
elkaar niet begrijpen.
Toch wil ik Bierman, hem een stijl
aanwrijvend, ook nader aanduiden. Dat
hij een typische realistische expressionist
is, is natuurlijk al duidelijk. Hij verte
genwoordigt echter ook nog iets anders,
een lijn in de Nederlandse schilderkunst
en dan de extraverte richting, in tegenstel
ling tot de beschouwelijke. Ik zal een
paar tegenpolen van Bierman noemen en
dan wordt het duidelijk.
Schilders als Willink en Pyke Koch
zijn typisch beschouwelijk. Het zijn neo
realistische gladschilders, wier jeugdzelf-
portretten bijna verwisselbaar zijn, zo
wel wat schilderstijl als psychologische
peiling betreft. Dat beschouwelijke schil
deren, waarbij als het ware de adem
wordt ingehouden ten bate van het pijn
lijk precies weergeven van een innerlijke
boodschap reikt tot heel ver terug. In de
middeleeuwse kloosters is het begonnen
en vi,a Vermeer en vele anderen „is het,
altijd in onze schilderkunst blijven be
staan.
Stel daar een Bierman tegenover
en dan heb ik het niet over de kwaliteit
maar over de wijze van uiten, dan
loopt zijn lijn terug via een Karei Appel,
Van Dongen, Jan Sluyters tot aan een
figuur als de Boeren-Breughel toe. Na
tuurlijk zijn er schilders aan te wijzen,
die een „tussenstijl" hebben gekozen om
dat ze qua karakter tussen de genoemde
exponenten instonden. Geheel onver
mengde typen bestaan natuurlijk niet.
Toch leidt expressief bezig zijn, waarbij
men immers zichzelf heeft te openbaren,
alsof er van die mensen-uit-een-stuk be
staan. Bierman is er dan zo een in de
lijn, die we tegenwoordig gewend zijn
expressionistisch te noemen.
Hij gaat daar zo ver in, dat hij zijn
vormen ondergeschikt maakt aan de ver
hevigde uitdrukkingskracht. Gezichten
worden maskers, een hond of een wolf is
alleen nog maar een „bijtdier". Zijn ero
tisch landschap deint en golft als een zee,
de figuurstukken zijn al niet anders, ze
zijn bijna alle hetzij dramatisch van ex
pressie, hetzij erotisch, slechts een enkel
portret is een tussenweg.
Heeft alles kwaliteit? Nee, niet altijd.
In sommige doeken is de vorm te chao
tisch opgelost om de „onderhuidse" be
doelingen nog doelmatig te kunnen over
dragen, soms zijn de kleuren te veel ver-
„Geesink", een der doeken van
Rudi Bierman, waar zijn voorliefde
voor turbulentie en het weergeven
van kracht in sterke mate uit blijkt
(Van een medewerker)
HAARLEM. Het organiseren van
strandlopen komt steeds meer in zwang
en ze blijven desondanks nog altoos hon
derden deelnemers trekken. De schaats-
verenging „Velsen" houdt zondag 27
oktober voor de eerste keer zo'n eve
nement op het strand van IJmuiden.
Olympisch schaatskampioene Carry Geijs-
sen lost voor deze strandloop het start
schot en zal daarna zelf meelopen.
De start van deze strandloop vindt
plaats bij de Zuidpier in IJmuiden en het
keerpunt ligt bij „Parnassia". Alles bij
een een afstand van omtrent 7,5 km. De
deelnemers moeten de tocht binnen het
uur volbrengen. Voor jongens en meisjes
onder de 16 jaar bedraagt de afstand 4
km.
smeerd. In het algemeen zou hij meer
zorg aan zijn coloriet kunnen besteden.
Toch is hij een figuur, die van het eerste
tot het laatste doek blijft boeien.
Hein Steehouwer
(Van onze atletiekmedewerker)
VELSEN. Voor de 27e maal houdt
de atletiekvereniging Suomi zondag de
nationale Mulierlopen. Het wandelpark
Velserbeek zal wederom het strijdtoneel
vormen voor deze jaarlijkse wedstrijd,
die ditmaal ook een loop voor niet-KNAU-
leden op het programma heeft staan. In
niet minder dan dertien verschillende
groepen, waaronder dames, meisjes, he
ren, jongens, veteranen en scholieren gaan
de deelnemers van start. De wedstrijden
beginnen al om twaalf uur en zullen tot
ongeveer half vier voortduren.
De jongste groep scholieren, leerlingen
van 14 en 15 jaar van de scholen en be-
drijfsscholen uit de omgeving, zal zich het
eerst aan de startstreep opstellen. Zij
zullen 1000 meter moeten afleggen. Ook
de meisjes-scholieren, jongens D en meis
jes B lopen deze afstand. De jongens C
en de meisjes A hebben 1500 meter af
te leggen.
De dames zullen elkaar de eer betwis
ten over een afstand van 2000 m. Tilly
van der Made, de winnares van vorig jaar
verblijft in Mexico en kan dus niet aan
de start verschijnen. Doch juist hierom
zal de strijd des te spannender kunnen
zijn. De veteranen vanaf 40 jaar ontmoe
ten elkaar in een wedstrijd over 3000 m.
De hoofdschotel van het uitgebreide at-
letiekmenu in Velserbeek bestaat weer uit
de wedstrijd voor alle klassen KNAU-le-
den over 5500 m. Bij de favorieten be
hoort Ton Blok van de organiserende ver
eniging.
Geen spreekuur. De wethouder voor
het onderwijs in Velsen, de heer H. de Boer
houdt op woensdag 23 oktober 1968 geen
spreekuur.
(Van onze volleybalmedewerker)
Hoofdklasser HVS heeft gisteravond in
de Kennemer sporthal in Haarlem een
ruime zege behaald op het hoofdstede
lijke Zeemeeuwen, dat in 43 minuten
werd verslagen met 15-6, 15-6 en 15-7. De
druk van de Meeuwen was niet sterk en
HVS kreeg alle gelegenheid om zich vol
ledig op de aanval te concentreren. Een
lawine van smashes, afgewisseld met
plaatsballen daalden op de gasten neer.
Veel hebben de Meeuwen met blokkeren
kunnen keren, maar de HVS'ers bleven
onafgebroken aandringen, bijzonder aan
trekkelijk om te zien.
De dames van die Raeckse en Haag'68
8 speelden een wedstrijd zonder hoogte
punten, die zich negentig minuten voort
sleepte en ten slotte eindigde met een
Haarlemse overwinning: 15-11, 16-18, 15-10
en 15-6. De herenreserves van HVS klop
ten LUSV, waarvan Alliance'22 korte
lings verloor, nogwel in Leiden met 15-9,
4-15, 14-16 en 7-15.
De uitslagen luidden:
Heren: FES 2de Blinkert 3-0; Gios 3
VCIJ 3 2-2; DSS—die Raeckse 2 3-0;
WIK 2—OVRA 4 0-3; VCIJ 2—OVRA 2
0-3; FES—HSVC 0-3; HVS—Zeemeeuwen
3-0, PSVH—die Raeckse 3-1.
Dames: VCIJdie Raeckse 2 0-3; Allian
ce 3 tegen 4 2-2; die RaeckseHaag'68 2
3-1; DSS—FES 3-0; Geel Wit—HBC 2 0-3;
OVRA 2-PWN 3-0; JBS—HVS 3 1-3; de
Glinkert 2-OVRA 8 3-0, FES 3-Serve 2
3-0; Alliance 5Triumph 2 0-3.
ai ilms
EEN ONWEERSTAANBAAR grap
pige Franse filmkomedie draait deze
week tot en met woensdag in City
met ,,Zo gezegd, zo gedaan", waarvan
Robert Dhéry en zijn vrouw Colette
Brosset het scenario verzorgden en
Dhéry zelf de regie op zich nam,
daarbij bovendien naast Louis de Fu-
nès de hoofdrol spelend. Het succes
van Dhéry, zowel op het toneel als
in filmzaken, is in Frankrijk al
spreekwoordelijk geworden en dit
succes, gecombineerd met de attrac
tieve aanwezigheid van een kavsa-
magneet als Louis de Funès, leidt
onvermijdelijk tpt een nieuwe trek
pleister voor het bioscooppubliek.
HET VARHAAL speelt zich ditmaal
voornamelijk op en bij het water af, aan
gezien Louis de Funès de rol speelt van
eigenaar van grote scheepswerven en
Dhéry, in deze film in dienst bij hem als
ontwerper van scheepsmodellen en onder
meer de ontwerper en bouwer van het
kleine jacht „Le petit baigneur". Het suc
ces van dit gerieflijke scheepje blijkt, als
Dhéry net door zijn opvliegende baas is
ontslagen en de film vult zich dan voor
namelijk met een opwindende speurtocht
naar de verdwenen ontwerper; een race
met de tijd, die zich op en onder water
langs de schilderachtige kusten van
Frankrijk voltrekt. Alles bij elkaar dus
een allerplezierigste buitenluchtfilm met
een oersterke komische intrige en talloze
kostelijke tafreeltjes, met als extra attrac
tie de aanwezigheid van twee top-kom.e-
ken van de Franse film.
TIJDENS DE MATINEE van zondag
herleven met „Het rode kaperschip" de
grote dagen van Douglas Fairbanks en
Errol Flynn, want dit is een sterk piraten-
verhaal met vurige zeerovers en verleide
lijke vrouwen, waarbij de flitsende degens
en rokende pistolen geregeld spannende
gevechten op gang mogen houden.
NAAR DE ROMAN „The Centurions"
van Jean Lartegue heeft Mark Robson
nu de film „Lost command" gemaakt,
waarvan het verhaal begint met de val
van de Franse vesting Dien Bien Phoe
in Indochina en het publiek kennis maakt
met een groepje parachutisten, dat eerst
in gevangenschap geraakt en daarna voor
nieuwe gevechtstaken in Algiers wordt
ingezet.
ALS ZOVEEL Amerikaanse oorlogs
films aarzelt „Lost command" tussen een
veroordeling van een oorlog als zinloos
en wreed en het beschrijven van een ro
mantisch heldendom, dat een minder
gruwelijk aspect van de oorlog is. De
voortreffelijke acteur Anthony Quinn
speelt hierin de rol van een Franse com
mandant, die carrière wil maken en hij
wordt daarbij knap geassisteerd door
Alain Delon en Maurice Ronet. Als vrou
welijke attracties zijn hier Michèle Mor
gan en Claudia Cardinale aan toegevoegd,
respectievelijk als een gravin, die Quinn
helpt bij het opbouwen van zijn carrière
en de zuster van een rebellenleider. In
verband met het jubileumconcert van ,.De
Klavierschippers" op vrijdagavond, draait
deze boeiende oorlogsfilm hier alleen
zaterdag- en zondagavond.
DE DESTIJDS ongelooflijk populaire
Shirley Temple kan zondagmiddag neg
eens worden bekeken in een van haar be
roemdste films „De kleine kolonel". Haar
vele fans, die thans de middelbare leeftijd
moeten zijn genaderd of zelfs hebben
overschreden, zullen zich ongetwijfeld
nog herinneren dat Shirley in deze film
het hart van haar barse grootvader (Lio
nel Barrymore) weet te vertederen, het
geen zondagmiddag waarschijnlijk bij vele
bezoekers opnieuw het geval zal zijn.
DE IN BELGIË verboden voorlichtings
film over liefde en huwelijk „Het wonder
der liefde" blijkt ook in Beverwijk een
groot succes te zijn geworden, zodat de
directie van het Kennemer Theater hier
van nu alweer de derde vertoningsweek
heeft moeten aankondigen. Daarnaast
vermeldt het nieuwe weekprogramma nog
drie andere filmtitels. Ten eerste „Het
mysterie van de verdwenen meisjes", de
gebruikelijke dosis sex en sensatie voor
de voorstelling van zaterdagnacht en ver
volgens Stan Laurel en Oliver Hardy in
„IJscotoeristen" en het historische spek
takelstuk „Jason en de duistere machten"
voor de beide matinees van zondag. Het
geen betekent dat er zondagmiddag eerst
gelachen en dan gegriezeld kan worden.
TOT EN MET ZONDAGAVOND mag
het publiek zich „Een paar dollars voor
Django" het hart ophalen en de .'gen
uitkijken op een grote dosis wreedheid en
geweld, zoals Hollywood nimmer in zijn
wild-westfilms heeft willen stoppen. Aan
vechten en schieten dus geen gebrek, wel
echter een authenticiteit en menselijkheid
achter de ruwe fagade, aan welke zaken
het in de beste voorbeelden van dit genre
uit Amerika nimmer heeft ontbroken.
trokken geen lieve jongens zijn geweest,
DAT DE PIONIERS die naar het westen
ligt voor de hand en dat er hij de grote
trek geducht is gevochten en gemoord,
staat historisch vast, maar dat het hier
ging om een stelletje pathologische moor
denaars en sadisten, zoals de Italianen
thans willen suggereren, zullen zelfs zij
niet geloven die aan deze „orgie van ge
weld", zoals deze reeks van Italiaanse
westerns wel eens wordt genoemd, veel
geld blijven verdienen. Aldus blijft
Django alleen aan de (vele) liefhebbers
voorbehouden.
NADAT ZONDAGMIDDAG de beroemd
geworden Amerikaanse oorlogsfilm „Iwo
Jima" met John Wayne weer eens
in Luxor zal zijn vertoond, volgt van
maandag tot en met woensdag „Gevaar
lijk minnespel". In deze film is Alain De
lon de rijke George Campo, die na een
auto-ongeluk zijn geheugen is kwijtge
raakt. Na zijn ontslag uit het ziekenhuis
wordt hij verpleegd door zijn vrouw
Christine die hij absoluut niet meer
kent hun Chinese bediende Kiem en
een arts, tevens huisvriend van de fa
milie. Langzamerhand komen nu bij
Campo vage herinneringen terug en komt
hij tot het besef dat Christine onmogelijk
zijn vrouw kan zijn geweest. Op het ta
melijk zwakke slot na geeft „Gevaarlijk
minnespel" precies wat men van een be
kwaam regisseur als Julien Duvivier mag
verwachten: enkele uren van kundig op
geroepen spanning.
GUNNAR HOGLUNDS film „Zomer
nachten in Zweden" kan een opvallend
debuut worden genoemd, omdat hij erin
slaagt het publiek voortdurend bezig te
houden. Hij doet daarbij wel eens een be
roep op de gespannen aandacht daarvan,
omdat men waarschijnlijk gemakkelijk in
verwarring is te brengen door de veelvul
dige en snelle overschakelingen van heden
naar verleden en terug. In ieder geval
verdient „Kungsleden", zoals de oor
spronkelijke Zweedse titel luidt, zondag
en dinsdagavond een druk bezoek. Het
programma voor de komende week be
staat dan verder uit de oorlogsfilm „Hel
den zonder glorie" voor zaterdagavond
en de tweede matinee van zondag, met
de spannende oerwoudfilm „Olifanten
jagers" voor de eerste matinee.
(Van een onzer verslaggeefsters)
VELSEN Tussen 10 en 15 oktober
zijn op het terrein van Van Gelder Pa
pier dertig plastic golfplaten ontvreemd,
ten nadele van een Amsterdams bedrijf.
De totale waarde is ongeveer 675,-.
Kapitale Koopjes
IfMtM
van Campen