Fijne collectie olieverven en grafiek van Ploos van Amstel GRAVEN IN TWEE BETEKENISSEN Vernieuwers doorgaans niet geëngageerd" VNS in nieuwe container- combinatie m Tl a: B 3 A IN 'T GOEDE UUR EXPOSEERT WEER Opstaltarieven worden verhoogd Beter dan knap I 1 tv- Moet een luxueuze wagen ook persé kostbaar zijn? Vergeet het maar. Kijk maar naar de Renault 10. Een haalbare en betaalbare wagen, die tot in de finesses luxueus is afgewerkt. Opvallend is zijn lage, elegante lijn. Slank van buiten, ruim en royaal van binnen. Wint menig Concours d'Elégance. Maar spurt met zeker zoveel plezier over Hollands wegen, Met een vaart van 135 km per uur. Veilig. Betrouwbaar. Snel. En atletisch. Toch is de Renault 10 alledaags zuinig. Dat leest u af op de lage benzinerekeningen. Dat merkt u aan de minieme onderhoudskosten. En natuurlijk aan de bescheiden aanschafprijs van even meer dan zes mille. Vandaar: de luxe van de Renault 10 is extra. Daar betaalt u geen cent méér voor. Wilt u het fijne weten van deze ruime wagen, die na jaren en jaren lang rijplezier nog 'nseen mooie inruilprijs maakt? Vul de bon in. DINSDAG 22 OKTOBER 1968 In Haarlemmermeer Hoogleraar Amsterdamse Academie: - H Europa-A ustralië I an der Glessen r-*-* al xy Kijk wat u krijgt voor f. 6.295,- HAARLEM „In 't Goede Uur'' is geruime tijd geen expositiegelej.en- heid meer geweest, nadat er emge jaren acntereen vele schilders en gra fici aandacht voor hun werk hadden gevraagd De heer Grommers achtte een pauze nuttig en maakte daar bovendien gebruik van door zijn gas ten dia-projectie-avonden aan te bie den. Voortaan echter zal zijn boven zaaltje voor beide doeleinden worden gebruikt. Wie er nu binnenkomt ziet een geheel vernieuwde ruimte voor zich, met een knappe oplossing om de nogal kleine zaal toch zo doelmatig mogelijk voor exposities én voor pro jectie te gebruiken. De eerste die hier exposeert is een „oude" gast, namelijk J. Ploos van Am- stel, een der laatsten van wie hier teke ningen te zien waren voordat de exposi ties tijdelijk werden gestaakt. Het is een bijzonder fijne tentoonstelling geworden met zowel schilderijen als grafisch werk. Ik schrijf dat niet, omdat ik onder de indruk ben van het grote aantal onder scheidingen of het grote aantal tentoon stellingen dat Ploos van Amstel in de loop van ruim tien jaren is ten deel geval len. Een opsomming daarvan heeft hier ook geen zin. Evenmin schrijf ik het, om dat zijn werk mij altijd zó trof. Dat heeft enige tijd geduurd, wat natuurlijk ook aan mij kan liggen. In een vorige recensie schreef ik dat Ploos yan Amstel in schilderijen met als onderwerp opgravingen in Griekenland, een „tweede" leven van zijn onderwerpen aan de dag bracht. Het gevoel van bij opgravingen voor geheimenissen te staan die evenzeer in de aardbodem als in ons zelf leven én het gevoel dat er een kort sluiting mogelijk is, die in één flits de af stand in de tijd kan elimineren en dat er eigenlijk alleen maar een eeuwig „nu" bestaat, werd in dat werk voelbaar ge maakt. De huidige tentoonstelling dringt mij die sensatie nog veel sterker op. Sommige schilders zijn in staat door inlevingsver mogen een landschap voor hen op het doek te transformeren tot de droom die in hen leeft. De Japanse Zen-schilderin gen zijn er de beroemdste voorbeelden van, en ook hier treft men schilders met een min of meer mystieke inslag, die hun inspiratie uit dat verschijnsel putten. Op een heel eigen manier doet Ploos van Am stel dat niet alleen met landschappen van nu, maar eveneens met zijn archeologi sche onderwerpen. Hij doet dat met ogenschijnlijk heel ge ringe middelen, op deze expositie ook in kleine doekjes. De kleuren zijn heel in gehouden, bestorven bijna, maar wel heel verzadigd. Zijn wijze van verf op brengen stelt hem in staat om met struc turen te werken, die zijn geestelijke avontuur" nog sterker aan het daglicht brengen dan in vroeger werk. Een paar doekjes troffen mij in het bijzon der een archeologisch stadspatroon en een labyrint, waarin de uitbeelding van het onderwerp schijnbaar is samengeval len met de archetypische symbolen, die in de diepte-psychologie „mandala's" worden genoemd. In het geval van Ploos van Amstel behoren ze tot de mathema- tisch-abstracte soort. Bij verder graven in zich zelf zou deze schilder nog wel eens op wonderlijke vondsten kunnen stuiten, die zijn werk een sterke impuls zouden kunnen geven in de richting, die hij nu reeds enige jaren is ingeslagen. Over de tekeningen zal ik kort zijn. Ploos van Amstel staat er om bekend een knappe tekenaar te zijn. In precieuze te keningen van de Parijse hallen, die ik destijds zag, kwam dat omwonenden tot uiting. Fijner vind ik het echter om zijn tekeningen van nu te zien die waar het landschappen betreft heel duidelijk dezelfde inslag tonen, die ook zijn oliever ven hebben. Wat sterker is, er ligt een serie moeder-en-kind-tekeningen waarin Ploos van Amstel zijn inlevingsmoment bijna tastbaar maakt door een wijze van tekenen, die geheel los staat van welke stijl dan ook en die volkomen persoonlijk is geworden. Er zijn bijzonder mooie bla den bij. Hein Steehouwer DEN HAAG. De Vereniging van Op stalhouders in de Haarlemmermeer is bij de Kroon in beroep gegaan tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, waarbij is goedgekeurd het besluit van de Hoofdingelanden van de maximum tarieven van de canon, waartegen gronden in recht van opstal worden uitgegeven. Het besluit behelsde de verhoging van de maximum tarieven voor de in recht van opstal reeds uitgegeven en nog uit te geven gronden tot 1,50 en 2 pej- vierkante meter. Het polderbestuur heeft aangevoerd, dat deze verhoging noodza kelijk is voor verschillende factoren, waaronder de kostenstijgingen en de uit breiding van de door de polder uitge voerde werken. De Kroon heeft nu als haar oordeel uitgesproken, dat inderdaad de bedoelde kostenstijgingen dienen te leiden tot verho ging van de opstaltarieven. Een blik in het bovenzaaltje van „In 't Goede Uur". De eerste ten toonstelling in dit vernieuwde interieur is van J. Ploos van Amstel. Uk SM ÉM (Van onze kunstredacteur) HAARLEM. In het tentoonstellings zaaltje boven koffiehuis „Het goede uur" is zaterdagmiddag een expositie geopend van werk van de Haarlemse kunstenaar Ploos van Amstel. Otto B. de Kat, hoog leraar aan de Amsterdamse Rijksacade mie van Beeldende Kunsten, sprak een openingswoord. Over de merites van 't geëxposeer de heeft onze kunstcriticus Hein Steehou wer hiernaast geschreven. Wij willen niet nalaten enige saillante zinsneden van de inleider te citeren. Hij sprak namelijk niet alleen over de verdiensten van Ploos van Amstel, maar ging ook in op het kunstonderwijs, dat momenteel vooral in Amsterdam in het nieuws is. PROFESSOR DE KAT zei, dat er aan leiding was te spreken over „wat men „de crisis in het kunstonderwijs" noemt", omdat „zowel de exposant als de man die hier een kort woord staat te spreken be trokken zijn bij het kunstonderwijs De individuele kunstenaar ontwikkelt zich gedurende zijn gehele leven, en ver nieuwt zich dus. Dit wil echter volstrekt niet zeggen dat hij de zich steeds sneller opvolgende „richtingen", die „en vogue" zijn in zijn werk zal opnemen of ver werken Het is een gevleugeld woord geworden dat een kunstenaar een ver nieuwer moet zijn. Niet alleen moet zijn vormentaal de kenmerken vertonen van oorspronkelijkheid en vernieuwing, maar ook datgene wat hij te zeggen heeft, zou betrokken moeten zijn'bij de geestelijke en maatschappelijke ontwikkeling die het tijdvak waarin hij leeft, markeert. Hij moet „geëngageerd" zijn!" Professor De Kat ging verder met te betogen, dat van een parallel met de maatschappelijke ontwikkeling bij kunst vernieuwers in het verleden doorgaans geen sprake is geweest. „De klok loopt voor of achter, en geeft de eigen tijd aan van de individuele ontwikkeling van de individuele kunstenaar." „En hierbij", aldus de hoogleraar, „kom ik dan terug op het kunstonderwijs als onderdeel van wat er nu in beroering is gekomen. Ik meen dat de oorzaak van de controverse gezocht moet worden op die plaatsen waar men evenzeer de vrije kunstuiting als het kunstonderwijs te zeer aan banden wil leggen Er is gesproken over misleiding van de studen ten, maar zijn degenen, die dit zo luid ruchtig naar voren brengen niet zelf ge- engageerd en gebonden aan wat hun als de gedogmatiseerde enige waarheid van het actuele wordt voorgehouden? Als de eenzijdige koers, die der actua liteit die door vele museumdirecties ge varen wordt door ons niet toegejuicht wordt en erkend als de enige juiste, dan heet het dat wij vijandig staan tegen de moderne stromingen der laatste twintig dertig jaren. Deze generaliserende wijze van spreken toont een mentaliteit die minstens zo geborneerd is als de mentali teit van degenen die alle zogenaamd mo dernen willen doodverven als opportunis ten die alleen het directe en kortstondige succes nastreven." Aldus professor De Kat. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. Twee Engelse scheep vaartconsortia, een Westduitse combinatie van twee rederijen, een Franse rederij en de Vereenigde Nederlandsche Scheep vaartmaatschappij (VNS) gaan met der tien identieke schepen gezamenlijk een containerdienst tussen Europa en Austra lië onderhouden. Door bundeling vafi krachten en nauwe samenwerking willen zij voorkomen, dal in de Australiëvaart met containerschepen een overcapaciteit aan laadruimte ontstaat met als direct gevolg de verspilling van grote kapitalen. Overseas Container Limited (OCL) en Associated Container Transportation (ACT) - de beide consortia, waarin prak tisch alle Engelse lijnen zijn vertegen woordigd, die lid zijn van de conferen ces, die de vaart tussen Europa en Austra lië bestrijken hebben begin dit jaar al negen containerschepen besteld voor de nieuwe dienst. De Franse rederij Messageries Mariti- mes heeft opdracht gegeven voor de bouw van eenzelfde schip en de Hamburg Amerika Linie, de Nord-Deutsche Lloyd en de VNS hebben enkele dagen geleden besloten elk één schip te laten bouwen. Met deze serie orders is het aantal van dertien containerschepen (30.000 ton draagvermogen, laadcapaciteit van 1300 containers van twintig voet) bereikt. Het schip voor rekening van de VNS wordt bij Van der Giessen-de Noord te Krimpen aan de IJssel geconstrueerd. Gun u luxe, maar vertikt ervoor te betalen! «P.i >p£ RENAUPW1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 6