THEMA'S VOOR DISCUSSIES PASTORAAL CONCILIE
Steun aan minderheden eist
inspanning van allen
Nieuwe beschrijving van
ethische normen nodig
Behandeling
begin van
januari
Bisschoppen zullen
gehuwde priesters
een kans geven
>c=l rri
O
Maritza 666 luxe full-zigzagnaaimachine
Maritza 777 luxe
zigzagnaaimachine
VROOM DREESMANN
Motie aangenomen in Noordwijkerhoui
II
WOENSDAG 30 OKTOBER 1968
4
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Aan de leden van
de plenaire vergadering van het Pas
toraal Concilie, voorts aan de dioce
sane pastorale raden en alle priesters
in ons land, zijn de rapporten toege
zonden over de drie grote thema's
waarover de komende conciliever
gadering van 5 tot en met 8 januari
a.s. zich gaat uitspreken: „Zede
lijke levenshouding van de christen
in de wereld", „Huwelijk en gezin",
„Ruimte tot menswording van de
jeugd".
Vrilheid in gedrang
Opgaven
Medische verzorging
Pastoraal
van 235.-
voor
Van 215.-
voor
Deze rapporten zijn geen officiële con
ciliestukken. De concilieleiding en de bis
schoppen hebben ze aanvaard als ge
schikte uitgangspunten voor de discussie,
als waardevolle inspraak in de menings
vorming.
In de eerste paragrafen van het rap
port „Zedelijke levenshouding van de
christen in de wereld" wordt de allerwe
gen ook in de kerk duidelijke ken
tering in het denken en streven aan de
orde gesteld. Het besef groeide dat voor
problemen van armoede en rijkdom in na
tie en wereld, van oorlog en vrede, van
overbevolking, van seksualiteit, huwelijk
en celibaat op grond van nieuwe inzich
ten, veranderde omstandigheden en nieu
we mogelijkheden een beschrijving van
ethische normen nodig is.
Menig christen ervaart nu zijn geloofs
relatie tot de Heer meer als een opdracht
om met diens geest de wereld in te gaan,
dan als een weg om vanuit de wereld tot
hem zijn toevlucht te nemen. Begrippen
als zonde en kwaad zijn verlegd naar de
inbreuk op het heil der wereld zoals
Christus dat heeft verkondigd. Niet zo
zeer de individuele zondigheid is nog
voorwerp van bekommernis, maar het
leed der wereld.
Door de erkenning van een gegeven,
onveranderlijke, absolute waarheid en
moraal raakte de vrijheid in het gedrang.
Tot het moderne levensgevoel hoort het
experiment en principieel de ruimte voor
zwakheid en falen, zelfs voor het kwade.
Voor een statische moraal, vaste codes,
wordt weinig meer gevoeld. De situatie
wordt betrokken op de moraal. Ieder
moet voor zich ujt zijn eigen leven leren
wat goed en kwaad is.
Heeft het christen-zijn zo dan nog wel
betekenis? Het Vaticaans concilie heeft
erkend dat het geloof fundamenteel niet
het karakter van een ethisch „moeten"
kan hebben. Wanneer het geloof in God
en zijn gezondene zin en betekenis heeft,
dan heeft het dit in zichzelf. Dit neemt
niet weg dat elke christen er terecht ten
diepste van overtuigd is dat zijn geloof
een bron van ethische inspiratie kan en
ook moet zijn.
Het rapport gaat dan nader in op het
zedelijk ideaal van het evangelie en de
noodzaak van concrete gedragsregels.
Vorming van normen is ook een sociaal
proces, maar het vertalen van het chris
telijk ideaal in zulke regels kunnen evi
dent alleen zij die sensibel zijn voor de
evangelische inspiratie en tegelijk voor de
situatie waarin het gemeenschapsleven
van onze tijd zich afspeelt.
De reflectie over zedelijke vraagstuk
ken is al lang niet meer zoals vroeger
en monopolie van de christelijke ker
ken. Binnen de katholieke kerk is deze
reflectie ook niet langer de exclusieve
taak van de priestergeleerden. Zo is de
vertaling van het evangelisch ideaal in
aangepaste gedragsregels een taak gewor
den van de hele kerk, die deze overigens
noch als een gesloten, noch als een homo
gene groep vervult. Die regels hebben
geen eeuwigheidskarakter. Zij moeten tel
kens opnieuw in discussie komen en ge
wijzigd kunnen worden.
Dit is geen onrechtmatig relativisme,
maar gevolg van nieuw zicht op de aard
van het menselijk bestaan en van een
hernieuwde reële aanvaarding daarvan
in „de concrete veranderlijkheid en plu
riformiteit, waartoe het evangelie zelf ons
oproept en inspireert", zo wordt gesteld.
Een apart hoofdstuk is gewijd aan
„concrete opgaven van deze tijd" de toe
nemende kennis en rijkdommen scheppen
«teeds ruimer mogelijkheden om het wel
zijn van allen te vergroten. Het is een uit
daging, ook een plicht voor allen dat te
realiseren. Voor een christen mede uit
zijn ethische bezinning, zijn weten dat
aan het aardse welzijn niet alles gelegen
is.
De toenemende samenwerking tussen
de volkeren vraagt om onze medewer
king. Internationale organisaties die vre
de en welvaart willen dienen, die het we
reldbelang stellen boven het eigen-belang
van staten of blokken vragen ook onze
inzet.
Steun aan minderheden eist inspanning
van allen. Een ieder moet de lasten, die
een en ander meebrengt misschien
minder welvaart, belemmering van onze
handel, schrale lonen, minder werkgele
genheid willen dragen.
De toenemende welvaart van de ont
wikkelde landen schept nieuwe mogelijk
heden andere landen op velerlei wijzen
te helpen. De aard van die hulp schept
ethische problemen waar die ingrijpt in
het levenspatroon van de geholpen vol
ken. Bezinning daarop schept morele op
gaven.
Die groeiende welvaart biedt ook nieu
we mogelijkheden om de klasseverschil-
len op te heffen, de materiële verschil
len en die tussen de kansen tot ontplooiing
van de mens. Uit de tegenstellingen voort
gevloeide ressentimenten moeten plaats
maken voor solidariteit.
Het gaat om de realisering van het al
gemeen belang en van een werkelijke
volksgemeenschap. Draagt het huidige po
litieke systeem van neuzen tellen daar
toe bij? Nog te zeer wordt de demo
cratische beginselen geweld aangedaan
door pressie- en meer der heidsgroepen.
Voor de ontwikkeling en mondig doen
worden van grote delen var ons volk wor
den nieuwe vormen van overleg en be
leid gevraagd. De invloed en het gebruik
van de moderne massamedia vormen een
groot moreel probleem. De openbare me
ning nieuwe en invloedrijke macht in
onze moderne wereld vraagt om eer
lijke en objectieve voorlichting. Zij moet
worden geactiveerd, en mag niet worden
„bespeeld".
De vorming van de jeugd vraagt om
meer dan ons huidig onderwijsbestel kan
brengen. Het inzicht is doorgebroken dat
de jeugd zelf mee moet beslissen over
zaken die haar ontwikkeling aangaan.
Daarmee moet dan ook ernst gemaakt
worden. Het beschikken over steeds >e-
tere middelen en methodieken om in op
voeding en vorming aan de onderschei
den facetten van het mens-zijn aandacht
te besteden verplicht tot: verouderde pro
cedures opgeven, alles beter doen. Bij
provo's, studenten, hippies blijkt tot op
straat hoezeer een andere aanpak van de
problemen van menswaardigheid wordt
gevraagd
Bijzondere aandacht vragen ook de re
laties overheid-onderdaan en gemeen
schap-enkeling. De verambtelijking, het
ondoorzichtig en ondoordringbaar worden
van het maatschappelijk leven, de bu
reaucratie, vormen een bron van onbe
hagen en leed, van verontrusting en
verzet. Het is een taak voor de gemeen
schap en voor iedere enkeling deze ver
starring en ontaarding tegen te gaan.
Het isolement van zovele bejaar
den, vrijgezellen, buitenlandse arbeiders,
studenten, vluchtelingen en ook onge
huwde moeders, homofielen, ex-ge vange
nen kan met moderne middelen wor
den tegengegaan. De moderne weten
schappen verschaffen ons inzicht in de
problematiek der eenzamen. Waar het
om gaat is de morele wil een eind te
maken aan die problemen. Binnen de kerk
doet dit probleem zich voor op eigen
wijze. Het verloren gaan van oude ze
kerheden en structuren brengt leed mee
voor velen, die ontworteld en ontgoocheld
zijn door alles wat er de laatste jaren
is gebeurd. Tegenover hen moet barm
hartige bejegening, praktische naasten
liefde worden betracht.
Voor dee kerken van Nederland is een
duidelijke opgave zich mede in te zet
ten voor een oplossing van het mensont
erende probleem van de rassendiscrimi
natie.
De enorme medische kennis en uitge
breide medische middelen en voorzienin
gen waarover wij beschikken scheppen de
opdracht de volksgezondheid te bevorde
ren, in eigen land maar ook daarbuiten.
De ongelijkheid in medische verzorging
tussen onze en de ontwikkelingslanden is
bijzonder schrijnend. Gezamenlijke bezin
ning is nodig met betrekking tot specia
le ethische vragen op medisch terrein die
de eerbied voor het leven raken: orgaan
transplantatie, ingrijpen in genetische
processen, abortus, donorbevruchting,
verlenging van de levensduur en eutha
nasie. Deze en de eeuwenoude vragen
over de waarde van de gezondheid voor
het mens-zijn, de zin van de ziekte, van
de dood, van het leven zelf hebben een
algemeen ethisch aspect: hoe kunnen wij
ons bestaan met zijn lotgevallen mens
waardig doorleven?
De slotzinnen van het rapport luiden:
„Er dient in de kerk een duidelijk in
zicht te groeien in de verschillende grote
opgaven, die voor het scheppen van een
gelukkiger wereld door christenen en niet-
christenen samen moeten worden ver
vuld, alsmede in de wijzen waarop dit
concreet kan geschieden. De kerk moet
ook zichzelf voortdurend kritiseren om zo
haar roeping te kunnen vervullen: een
gemeenschap te zijn van gelovigen die
zich wijdt aan de wereld".
De commissie van concilie-adviseurs
die dit rapport heeft opgesteld bestaat
uit: prof. dr. R. C. Kwant o.s.a., prof.
dr. R. van Kessel, mevr. C. M. A. C.
Andriessen-ten Holter, G. M. Emmel-
kamp, prof. dr. C. J. de Jong, drs. P.
Stolker, prof. dr. J. Stalpers, prof. W.
van Dooren (Hum. Verb.), dr. F. O. van
Gennep (Ned. Herv. Kerk), prof. dr. H.
J. Heering (Ned. Prot. Bond), prof. dr.
G. Rothuizen (Geref. Kerken), ir. A. Baron
von Stubbendorf (Russ. orthodoxe kerk).
(Van onze correspondent)
NOORDWIJKERHOUT Het priester-
beraad heeft dinsdag in een motie uitge
sproken dat gehuwde priesters waarde
vol kunnen zijn. Aan het episcopaat is
gevraagd alles in het werk te stellen op
dat in de Nederlandse kerkprovincie
naast het uit persoonlijke inspiratie ge
kozen priesterschap ook ruimte gevonden
zou kunnen worden voor het geven van
het priesterschap aan gehuwden. Het
voltallig episcopaat heeft dit aan de 130
vertegenwoordigers van de Nederlandse
priesters waarmee sedert zondagavond
wordt vergaderd, toegezegd.
Kardinaal Alfrink heeft namens het Ne
derlandse episcopaat de motie aldus be
antwoord:
De bisschoppen zijn ten aanzien van de
motie bereid getuigenis af te leggen voor
hun bisschoppen-collega's en voor Rome.
Zij zullen alles in het werk stellen de
daarin uitgesproken ruimte te doen ver
werkelijken in overleg met de Neder
landse geloofsgemeenschap, die onder an
dere gepresenteerd wordt in het Neder
lands Pastoraal Concilie. Daarbij zal re
kening worden gehouden met de resultaten
van de desbetreffende priesterenquête en
de samenspraak met de collega's in het bis-
schoppenambt en met de heilige stoel".
Tijdens de stemming over deze motie
was gebleken dat ongeveer de helft van
de deelnemers deze nog niet ver genoeg
gaand vond. Overigens was deze twee
de dag een dag van zeer hete hangijzers,
waarvan kardinaal Alfrink zei dat de
kerk niet gediend zou zijn, wanneer
hangijzers in de ijskast zouden worden
geborgen.
In dit klimaat vroegen de priesters in
een andere motie aan hun bisschoppen
dat zij aan priesters die uit het ambt
moeten treden omdat zij wensen te hu
wen en die op grond van hun feitelijke
pastoriale instelling en bekwaamheid zeer
geschikt zijn voor het ambt, ruime mo
gelijkheid zullen bieden om pastoraal
werkzaam te zijn.
In het beraad over de zogenoemde il
legale zielzorgpraktijken werd door vele
groepen met klem gesteld dat een aan
tal actuele zielzorgvragen niet illegaal
moeten worden opgelost, maar legaal
moeten zijn wil de kerk leefbaar blijven.
In dit verband werd ondermeer gedacht
aan de intercommunie en de sacramente
le waarde van biechtcelebraties. Wanneer
deze praktijken voldoen aan de voorwaar
den, dat zij in collegiaal verband en in
contact met de bisschop geschieden en
dat zij dienen tot opbouw van de levends
gemeenschap, moet er binnen de kerk
ruimte voor zijn.
Deze ruimte is juist en vooral nodig
voor de velen, die los van de kerk zijn
geraakt door de verwarring. Deze ver
warring komt voor een belangrijk deel
voort uit de mening dat uniformiteit de
eenheid zou kunnen bewaren.
Ook de pastorale ervaring met de en
cycliek „Humanae Vitae" kwam ter ta
fel. Vrijwel alle priesters getuigden dat
de inhoud van de encycliek niet het
zwaarst woog bij de meeste gelovigen.
G3
Persvoetdrukregeling
Zigzagsteekbreedte-
aanduiding
Zigzaghandle
Ingebouwde
verlichting
Spanningsregelaar
Beweegbare persvoet
Full-zigzaghandle met
inkse. midden en
rechtse uitslag
(dus met 3 standen)
Handige zigzagbreedte-
begrenzer
Automatische
'spoelwinder
ij Draaiknopbediening
X«voor steeklengte-
bepaling
Verzinkbare
transporteur
Drukknopbediening
voor achteruit naaien
met linkse naalduitslag en voorts
dezelfde mogelijkheden van de
Maritza 666. Tijdelijk van 215.-
voor 198.-
De hypermoderne Maritza 666
full-zigzagnaaimachine wordt
geleverd in een fijne two-tone
kleurenkombinatie. De machine is
voorzien van de modernste snufjes
en i.s nu tijdelijk extra voordelig
geprijsd. Kompleet met praktische
voetweerstand en alle benodigde
accessoires, geborgen in een
solide koffer, tijdelijk van 235.-
voor 210.-
Extra opbergvakje
Transporteur
knopbediening
Naaimachinemeubel waarop het
praktisch werken is met uw naaimachine
en waarin deze met één handgreep
opgeborgen kan worden. Met extra
bergruimte voor uw stoffen en andere
accessoires. Uitgevoerd in zeer luxueus
teakhout van 155.- voor 110.-
*Op de naaimachine wordt 3 jaar en op het
elektrische gedeelte 1 jaar garantie gegeven.