DE KERK VAN HEDEN IS EEN VEELZIJDIG ZALEN-COMPLEX „Ondergronds alpinisme een fascinerende sport MORGENSTERKERK IN HEEMSKERK: TREFPUNT VOOR ALLE GEZINDTEN ZATERDAG 9 NOVEMBER 1968 Erbij 19 Doopvont voor ruwe stucwerkmuur en ongeschaafd houten dak. WAT DE KERKBOUW betreft zijn we de laatste jaren, bij alle gezindten min of meer in de doos vorm met een afzonderlijke klokketoren of, bescheidener, klokkestoel, vervallen. De kerk neemt niet meer de dominerende plaats in, welke ze vroeger had, zo wordt dan gezegd. En dan wil men van de bescheidenheid een deugd maken door op de noodzaak van een zekere nederigheid te wijzen. De kerk is echter nog één van de weinige gebouwen, die een wat vrijere vormgeving toelaten en zo is het, meen ik van belang voor het stede lijk beeld, dat aan deze vorm zo veel mogelijk aandacht wordt besteed. Al is het dan begrijpelijk en zelfs lo gisch en „goed", dat de kerk niet meer het centrum van de belangstelling opeist, ze behoeft daarom nog niet weg te kruipen en zich tot meer of minder ge slaagde dozen te vermommen. Er kan gerust wat mee geëxperimenteerd worden. Als dat gebeurt behoeft men niet te denken, dat Nederland hierin alleen staat: de meest gedurfde „proeven" vindt men zowel in Duitsland als in Italië. Toneelzaal (met bioscoopcabine), plaats biedend aan 200 personen. De sobere kerkzaal ontvangt haar licht symbolisch alleen van boven. Doorgang van hal naar kerkzaal. Doorkijk, tussen pastorie en kosterswoning, op de kerk zaal en, links daarvan, de meditatiekapel. Kerk met (links) meditatiekapel. Het glas-in-beton- raam is van de Amsterdammer Max Reneman. m HET ONDERZOEKEN van onderaardse ravijnen en grotten wordt langzamerhand even popu lair als het bovengrondse alpi nisme. Er zijn bijvoorbeeld in West-Duitsland duizenden ge passioneerde grottenond erzoeke rs. Meestal zijn het amateurliefheb bers van het „onderwereld-alpi- nisme" maar ook geologen, bio logen. archeologen, medici, chemici en zoölogen hebben hun weten schapsgebied tot de grottenkunde uitgebreid. Om miljoenen Duitse televisiekijkers aan dit avontuur te Laten deelnemen, is thans een tele visieteam van de Süddeutsche Rundfunk (Stuttgart) erop uitge trokken om de grotten van de Schwabische Alb met de camera te onderzoeken. Het is de bedoe ling, dat er zo een driedelige docu mentaire ontstaat, die begin 1969 zal worden uitgezonden. hetgeen de gemoedelijkheid, welke men in godsdienstige kringen nastreeft in de hand werkt. DE KERKZAAL lijkt van buiten misschien wat gewild van vorm, doch is van binnen rustig. De zaal zelf is blijkbaar opzettelijk tamelijk donker gehouden doordat brede stenen dammen en een overstekende goot het licht keren. Hierdoor komt van boven langs het plafond een sterke lichtbundel uit de ramen in de kap, terwijl van de zijkant door een raam van Max Reneman eveneens het licht op preekstoel, avond- maaltafel en doopvont (een grote zwerfkei met een gepolijs te kom er in uitgespaard) valt. In die hoek is een wat vreemd uitsteeksel niet geheel verklaarbaar: het dak loopt daar door en keert zich dan met een rechte hoek naar binnen; het is niet duidelijk waarom dit gebeurt. Van buiten geeft het in elk geval een in constructief opzicht onbevredigende indruk. MAAR OVERIGENS is dit kerkcomplex zonder „excen triek" te willen zijn toch zo oorspronkelijk, maar ook zo door dacht, dat het zich gunstig onderscheidt van de vele kerken in Nederland, die „aan de lopende band" gemaakt schijnen te zijn. R. BLIJ3TRA MMM) VOORTS MAG er rekening mee worden gehouden, dat een kerk op het ogenblik niet meer uitsluitend een religieus centrum is, maar ook een sociaal ontmoetingspunt kan zijn. Dit brengt met zich mee, dat „de kerk" niet alleen maar uit een grote zaal bestaat waarin volgens een bepaald ri'.ueel een dienst wordt gehouden of waar gedoopt, getrouwd of gebeden wordt. De kerk van tegenwoordig is een zalencom plex, er kan meer activiteit in de week zijn dan zondags en dientengevolge kan het gebouw alleen al door zijn omvang een tamelijk dominante plaats in de wijk innemen. DIT IS bijvoorbeeld het geval bij de gereformeerde kerk, de „Morgensterkerk" geheten te Heemskerk. De architecten zijn A. Alberts en H. J. W. Meyran. Deze kerk heeft in hoge mate een sociale functie en is hier ook op „ontworpen". Naast de eigenlijke kerkzaal bevinden zich een aantal kleinere ruimten, waarvan er één voor handenarbeid wordt gebruikt. In hetzelfde vertrek houdt men 's zondags een dienst voor kinderen. Verder is er een zaal, die zowel voor recepties als toneeluitvoeringen gebruikt kan worden (er is ruimte voor een filmcabine gereserveerd) en waar men ook een pantry en een bar heeft ingebouwd. BRUILOFTEN, partijendans- en beatavonden worden in deze zaal gehouden. Zij geeft accommodatie voor 200 per sonen. Alle gezindten zijn hier welkom, zo deelde men ons mede. In de naburige rooms-katholieke kerk ingezegende huwelijken worden hier gevierd en de niet-gereformeerden behoeven niet eens de hoofdingang binnen te komen, maar kunnen van een zij-ingang lussen de kosterswoning en het genoemde handenarbeidlokaal gebruik maken. Trouwens, drempelvrees behoeft men niet te hebben, want alle ver- DE HAL IS, om de vernuftige en fraaie indeling, de „blok- werking" van de verschillende onderdelen (kerkzaal, toneel zaal, kosterswoning, predikantenwoning en kleine bijver- trekken) wellicht de best geslaagde ruimte. Vooral de even wijdige baksteenpijlers doen het heel goed. Doordat de archi tecten consequent gesinterde baksteen en ongeschaafd hout hebben gebruikt, terwijl ze de voegen van de stenen met opzet niet scherp hebben afgesneden, heeft het hele gebouw iets primitiefs, iets ruigs gekregen. Hierdoor zal men zich niet opgepoetst voelen en zich ook niet opgepoetst gedragen, trekken of zalen komen uit op een gemeenschappelijke ruim te, een ruime hal, die door zijn architectonische vorm en zijn informeel plaveisel van zware baksteen als het ware een voortzetting van de straat is. DUITS TV-TEAM FILMT DE AARDE VAN BINNEN UIT DE SCHWABISCHE ALB is een dorado voor het internationale gilde van grottenonderzoekers, enerzijds, omdat dit de grottenrijkste streek van Europa is, anderzijds, omdat hier alle voorkomende soorten van holen en spelonken te vinden zijn; verticale en diepe grotten, grotten die zich onder water bevinden en ravijnen, waardoor zich snel stromend water verplaatst. Meer dan duizend grotten zijn in Zuidwest-Duitsland al ontsloten of tenminste ten dele bekend. Ieder jaar worden er twee a drie onbekende mot ten ontdekt, door instortingen of door plotseling optredende bronnen. Het eerste deel van de televisiefilm wordt gemaakt in de grot van Falkenstein bij Reutlingen. Deze is reeds tot t p een diepte van ongeveer drie kilometer ontsloten en is daarmee een van de grootste Duitse grotten. ONDER deskundige leiding en van wetenschappelijke adviezen voorzien, begaven de televisiemensen in duiker pakken en met rubberboten, corns klauterend, soms zwemmend, zich in het binnenste van de aarde. Het onderaardse labyrint maakte op de cameramensen en geluidstechnici een fascinerende en wat griezelige indruk. Het ruisen van de uit het binnenste van de grot komende watermassa's vervulde het reusachtige portaal van de Falkensteinse grot. Overal in de daaropvolgende ruimden stuitten de filmende avonturiers op de vreemde formaties. Stalagmieten en stalactieten groeiden van de bodem en van 1 et plafond, reeksen „kaarsen", gordijnen, cascaden, dikke knobbels en teer fili gram van kalksteen. In het schijnsel van hun carbidlampen en accutoortsen trachtten de televisiemensen, de atmo sfeer van deze sedert miljoenen jaren onaangeroerd gebleven onderaards» wereld te vangen. LEKEN zowel als grottenonderzoe kers kunnen erop rekenen, dat ze binnenkort op hun beeldbuis iets bij zonders te zien krijgen. In het derde deel van de documentaire zal hun de première in een nog niet eerder ont sloten grot geboden worden. Ook de wetenschap is zeer geïnteresseerd in deze film. want er bestaat tot nu toe maar weinig belangwekkend filmma teriaal uit het holenrijke binnenste van de aarde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 19