SCHRIJVENDELEZERSSCHRIJVENDELEZ
kent
Istoutenbeekl
niet?
COUPON
Schoolboek over BTW
voor de ondernemers
Praalwagens Bloemencorso 1969
krijgen abstracte vormen
BLOMALON
NIEUW
MOTTO
i
In de vishal
JMBHI
TEL. 15000
ZATERDAG 9 NOVEMBER 1968
7
Loodsenaffaire
Zangavond 1
Zangavond 2
Voetbalfinale
Fantastisch idee
Oplossing
Elspeters
Aanvechtbaar
Raar
Historisch verantwoord
Schoolraad zinloos?
Mahatma Gandhi
Maar dan kent u niet alle mogelijk
heden van de woninginrichting.
Neemt u eens een voorproefje op uw I
bezoek en vraag de nieuwe kleuren-
brochure: „Waarom naar Bever
wijk?"
Want het is anders bij Stoutenbeek. I
Even de coupon invullen, posten en
u krijgt zonder kosten een schat van j
informatie.
Zendt mij gratis de nieuwe
kleurrijke brochure
„Waarom naar Beverwijk?"
TAXI 3000
TEL. 23000
'K v -
V. v •\.v\
ADV ERi RN TIE
Als oud trawlerschipper kan ik niet na
laten op de loodsenaffaire te reageren.
Als oud zeeman begin je toch wel kots
misselijk te worden van het geroddel
over de loodsen. Ik kan niet begrijpen
dat oud kapteins (passagiers- en vracht
vaarders) dat zo gemoedelijk slikken. Ik
heb veel te doen gehad met loodsen van
IJmuiden en Delfzijl en ook Belgische
loodsen. Ik heb het genoegen gehad ze
tot mijn beste vrienden te kunnen reke
nen. Kerels uit een stuk. vriendelijk be
hulpzaam. De „looddsenatfaire" is in
hoofdzaak in het geding gekomen door
enkele avonturiers; niet te vergeten land
haaien die om hun «tandje nog een beetje
te redden aan de kuiten trekken en zich
achter de loodsen verschuilen en nog
maar blijven doormodderen. Ik prote
steer en eis namens mijn in beide oor
logen gevallen stoere rondborstige echte
zeelui, de blaam op de Hollandse zeelui
tot een minimum te reduceren en ze de
erkenning te geven die hun toekomt.
A. v.d. STEEN, IJmuiden.
In zijn critiek over de tweede zang
avond van de Velser Gemeenschap heeft
de heer Maas zich wel wat van de scher
pe kant laten zien. Als betrof het de be
oordeling van beroepsmusici. In ongeveer
gelijke stijl heb ik Wouter Paap eens de
volijverige dorpsmondharmonicaclub ho
ren afkraken.
Beide critici zijn eerlijk in hun beoor
deling van kwaliteiten ten opzichte van
perfecte muziek. Maar zonder besef blijk
baar dat een wat gemoedelijker critiek,
gebaseerd op begrip voor belangeloos
hardwerkende lieden die met veel kunst
en vliegwerk hun vereniging gevuld hou
den, positiever kan werken dan het wat
bijterig constateren van tekortkomingen
die de amateurzanger zich zeker zo goed
bewust is. „Harde" voor mij ontluiste
rende critiek lijkt mij niet bepaald het
middel om een kwijnend verenigingsle
ven een hart onder de riem te steken.
B. OUTMAIJER. IJmuiden.
Met enige verwondering heb ik in uw
blad van 2 november het verslag gelezen
over de tweede zangavond van de sectie
zang van de Velser Gemeenschap. Met
enige verwondering, omdat daarin werd
gesproken over een grote hoeveelheid re
ligieuze liederen en een overvloed van
zwart geklede zangers en zangeressen.
Heeft uw verslaggever iets begrepen van
het karakter van deze avond? Wat ver
wacht hij van christelijke koren en in
het bijzonder van kerkkoren? Zelfs het
jongerenkoor dat niet in het zwart op
trad, werd verweten in zijn repertoire
geestelijke liederen te hebben opgeno
men. Maar men kan van christelijke ko
ren geen beatavonden verwachten of lie
deren waarvan de gezelligheid afstraalt.
Als een koor stemmig gekleed optreedt
mag dit voor sommigen een ergernis zijn,
doch dan heeft men niet begrepen iets te
verstaan van in het openbaar optreden.
Het wordt tegenwoordig te gemakkelijk
gezegd dat iets te serieus is. Alle koren
zouden zich volgens uw verslaggever
moeten aanpassen aan deze tijd. zo valt
uit z'n verslag op te maken Mogelijk moet
dat ook wel op velerlei terrein, maar ik
hoop dat onze koren zich ervan bewust
zullen blijven dat ze een bevolkingsgroep
vertegenwoordigen die het gelukkig nog
serieus meent. De etiquette is toch al zoek
in deze wereld ;laten koren daaraan niet
meewerken. En laten we in onze liederen
naar voren doen komen dat w.e christe
lijke koren zijn.
E. ALEMAN, IJmuiden.
Naschrift: Onze verslaggever was
van mening dat een zangavond van de
„Velser Gemeenschap" niet op een kerk
concert hoort te lijken, maar juist de
veelvormigheid van deze gemeenschap
moet weerspiegelen. Als er daarvoor in
verhouding te veel kerkkoren zijn kan
men beter volgend jaar wat van deze
koren combineren, hetgeen de kwaliteit
alleen maar ten goede kan komen. Dat
mag rustig in het zwart, maar én zwart,
én serieus, en dat een hele avond lang is
echt te veel. Waarom is christelijk eigen
lijk synoniem met serieus, en is gezel
ligheid verwerpelijk? Dezelfde verslagge
ver was zaterdag op een concours van
christelijke muziekverenigingen. Er wa
ren verplichte koralen, inderdaad, maar
daarna kwam steeds de gezellige muziek
Kleurrijk was het in elk. geval ook. En
toch was er geen sprake van beatmuziek
wat helemaal niet wil zeggen dat we
alle beatmuziek verwerpen). - Redactie
Naar aanleiding van uw sportverslag
van de Olympische voetbalfinale het vol
gende: Naar mijn mening, ik heb de
w :dstrijd op t.v. gezien, was het niet
de heidsrechter De Leo, die de finale
haar glans ontnam, maar het zich ver
getende team van Bulgarije. Tonelen zo
als we die kennen uit het Europacup
voetbal behoren niet bij de amateurs en
de Olympische Spelen thuis. Scheidsrech
ter De Leo heeft dit begrepen en onmid
dellijk ingegrepen. Als alle scheidsrech
ters dit deden zou er weer voetbal ge
speeld worden wat het aankijken waard
is. Grofheden ontsieren het voetbalspel en
als men daar niet als de kippen bij is
blijft er van het voetbal niet veel meer
over. Opmerkelijk was dat de Bulgaren
na de wedstrijd hun tegenstanders, tegen
wie een overtreding was begaan, door een
hand te geven hun excuses aanboden. Zij
wisten dus kennelijk waarom het ging
A. J. BAX, IJmuiden.
Wij leven vrij wij leven blij
op Neerlands dierb'ren grond.
Wij hoeven zelf niets meer te doen,
en dart'len lustig rond.
Wie snoepen wil hij snoepe vrij
geen tand doet er meer pijn,
want draai maar even aan de kraan
en je hebt je medicijn.
Is het vergif? Nou wat dan nog?
De hoeveelheid is zó klein
en Muntendam zegt: „Slik gerust"
dus zal 't zo erg niet zijn.
En dan de leden van de Raad
die waren er toch vóór,
want zuiver water is niet goed,
daar moet wat fluor door.
Wij hebben ook geen mening meer,
de Raad heeft het voor 't zeggen.
Ons rest dus anders niet meer dan
ons daarbij neer te leggen.
Wij leven vrij wij leven blij
op Neerlands dierb'ren grond.
Wij hoeven zelf niets meer te doen
en lummelen maar wat rond.
Maar vergis u niet, professor dr. Mun
tendam. Er is nog een aantal Nederlan
ders, dat zich niet in slaap laat sussen met
propaganda uit Amerika; die hun pas
herkregen vrijheid niet willen opofferen;
die zelf willen beslissen of zij vergif wil-
lenn slikken of niet; die menen dat de
Gemeenteraad onbevoegd is op medisch
gebied; die de „tirannie willen verdrij
ven"; en die daarbij hard van zich zullen
af bijten.
Als u denkt ze het zwijgen op te kun
nen leggen door ze smalend „Elspeters"
te noemen, lees dan uw geschiedenis
boekje nog eens na. Er was eens (en dit
is geen sprookje) een vreemdeling, die
van een groep strijders-voor-de-vrijheid
zei: „Ce ne sont que des gueux." (het zijn
maar bedelaars). Daaruit ontstond de ere
naam Geuzen. Goed, dan zullen wij
Elspeters zijn. Elspeters als buldoggen.
Taai, vasthoudend en vechtlustig. Bereid
om tot het laatst op de bres te staan
voor onze vrijheid.
R. VOORHOEVE, Bloemendaal
Ter bestrijding van de vele berovingen
en doodslagen van taxichauffeurs, is er
volgens mij een oplossing: Er moet
iemand van een taxigarage aan de sta
tions staan om telkens het geld van de
chauffeurs te innen, zodat ze nooit meer
geld in hun bezit hebben dan het bedrag
van de laatste rit. Wanneer dit bekend
is dan loont het niet meer de moeite om
voor een klein bedrag iemand aan te
randen.
J. SCHMIDT, IJmuiden.
Mag ik eens vragen naar het oordeel
van de lezers over het fantastische idee
van mejuffrouw Klompé, minister van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
werk, om het luister- en kijkgeld op 75.-
te stellen. Ik vraag me af of wij maar alles
moeten accepteren? Mogelijk is het geen
bezwaar voor een ministerstractement
maar ik vind het onbillijk dat mensen
zoals wij, die niet over een werkende
radio beschikken, even zo vrolijk het volle
bedrag moeten betalen, hoewel onze over
jarige t.v. alleen het eerste net kan ont
vangen. Voor de eenheidsprijs van 75.-
kan iemand met een ministerssalaris twee
en meer stations, desgewenst in kleur
ontvangen. Volgens mij is het diefstal
die niet wordt gestraft als anderen min
dere waar krijgen te zien of te horen voor
hetzelfde geld. Het is waanzin, dat het
niet controleerbaar zou zijn wie wel en
wie geen radio heeft, zoals minister
Klompé beweert. Alle toestellen staan
toch bij PTT geregistreerd?
P. C. VAN LEEUWEN
Haarlem-Nrd.
In deze rubriek worden eenmaal per
week brieven opgenomen, die met uit
drukkelijk verzoek tot publikatle aan de
redactie worden toegezonden; voorwaar
den tot publikatle zijn;
Het onderwerp dient van genoegzaam
algemeen belang te zijn en uit het oog
punt van dat algemeen belang te zijn
beschouwd
De Inzender moet de brief met zijn
volle naam en adres ondertekenen en
instemmen met de vermelding van zijn
naam en woonplaats (Dus geen pseudo
niem of Initialen)
De brief moet gesteld zijn In behoorlijk
Nederlands en in begrijpelijke, beknopte
De redactie behoudt zich het recht voor
de brief ter publikatle te bekorten op
niet essentiële punten of opneming te
weigeren
if Opneming van een bepaalde brief be
tekent allerminst, dat de redactie het
eens is met daarin vervatte meningen of
argumenten.
Het ligt niet op mijn weg de reisredacteur
van uw blad in bescherming te nemen
tegenover de beschuldigingen, die de heer
Van Pesch tegen hem uit. Maar wel be
treur ik het, dat de heer Van Pesch het
oirbaar vindt, hier van een „Arabisch"
antisemitisme te spreken. Indien de heer
Van Pesch iets zou afweten van de ge
schiedenis van het „klassieke" antisemi-
time zou hij zich wel gehoed hebben dit
neer te schrijven.
Hoe men ook denkt over het Israëlisch-
Arabisch conflict; of men vindt dat de één
meer gelijk heeft dan de ander of de an
der meer dan de één of zelfs dat men aan
beide zijden een gelijk onderkent, maar
datgene het zwaartst laat wegen wat het
zwaartst telt; het is een conflict van zui
ver politieke aard.
Het tegen de joden gerichte klassieke
antisemitisme echter, dat in de tweedui
zend jaren van zijn bestaan tientallen
millioenen joden het leven heeft gekost
heeft als uitgangspunt (dikwijls onbe
wust) religieuze racistische, economische
of sociale motieven, maar nooit politieke.
Het is juist het inzicht in de onveran
derlijkheid der menselijke natuur, die de
noodzakelijkheid van een joods territo
rium in het leven heeft geroepen. De ge
schiedenis heeft onomstotelijk bewezen,
dat overal waar grotere aantallen van
een bepaalde minderheid bestaan, dit aan
leiding kan geven tot onlustgevoelens, die,
zoals wij in 1940-1945 hebben gezien
zelfs kunnen leiden tot excessen als het
vermoorden van zes miljoen joden.
Voor de joden is de enige oplossing het
vormen van een territorium waar zij de
meerderheid vormen en kunnen leven
zoals elk ander volk leeft. Deze gedach
te was een der motieven, die de Britse
regering ertoe bracht aan de Zionistische
organisatie in 1903 eerst Oeganda als na
tionaal territorium voor het joodse volk
aan te bieden en daarna in 1917 de „Bal
four declaration" uit te geven, waarin
het toenmalige Palestina als tehuis voor
het joodse volk werd aangeboden.
Indien de heer Van Pesch niet uitslui
tend naar Nederland had gekeken, waar
de joden slechts een onbetekenend groep
je vormen van een 20.000 zielen onder
twaalf miljoen inwoners, maar zich op de
hoogte had gesteld hoe vandaag de dag
in alle mogelijke landen, waar joden nog
in grotere aantallen leven, het klassieke
antisemitisme zich weer manifesteert in
alle mogelijke vormen van discriminatie
en achteruitzetting zou hij beter begrij
pen, waarom de drang van het joodse
volk naar een eigen territorium zo sterk
is.
En misschien zou het ook hem evenals
zoveel andere niet-joden begrijpelijk zijn,
waarom, vanuit dit zuiver humanitair
standpunt, de Arabische volken, die nog
over miljoenen hectaren onbewoond en
onontgonnen land beschikken, dit kleine
stukje grond, dat de joden in één gene
ratie tot bloei hebben gebracht, aan het
joodse volk misgunnen.
MAX WOLFF, Haarlem
Ik vraag me af of er nu ook boze brie
ven of stukjes geschreven worden over
het naakt c.q. gedeeltelijk naakt in het tv-
programma Gamma van donderdag 31
oktober. Ik vermoed haast van niet, om
dat dit nu eenmaal nodig was voor een
goede uiteenzetting van de feiten. Toch
blijf ik het raar vinden dat dit wel toe
gestaan is, als het andere zelfs goede
werknemers kost bij bepaalde omroep
verenigingen, terwijl het niet eens ver
toond werd Naakt blijft toch naakt, of
heb ik dat mis?
C. ZWAAN, IJmuiden.
Met belangstelling lees ik regelmatig
de bijdragen in het blad „Erbij", vooral
die op populair historisch terrein. Zo de
ze week het artikel over Keizer Wilhelm
II, aan wie vijftig jaar geleden in ons
land asiel werd verleend.
Enige opmerkingen moeten mij ech
ter naar aanleiding hiervan wel van het
hart.
1. Dat Nederland in de eerste wereldoor
log gespaard bleef omdat Wilhelm
zijn gegeven woord aan koningin Wil-
helmina gestand wilde doen, lijkt mij
vrij kinderlijk gedacht, volgens mij
was dit veel gecompliceerder en spra
ken hier vele andere factoren, en voor
al militaire, een woordje mee.
2. Uw medewerker schrijft woordelijk:
Vaststaat in ieder geval dat Neder
land hem zeer welgezind was.
De huidige generatie zou hieruit de in
druk kunnen krijgen dat het Nederlandse
volk in die tijd aan de zijde van Duits
land en de Keizer stond en niets is min
der waar. Een zeer groot, zo niet het
grootste deel, koos de zijde van de geal
lieerden en was de Keizer allesbehalve
gunstig gezind.
In dit verband moge ik nog wijzen op
de meesterlijke politieke prenten van
Louis Raemackers in één van onze grote
dagbladen, waarin de Keizer dusdanig
werd uitgebeeld dat diplomatieke protes
ten van Duitse zijde het gevolg waren.
Dat er bij aankomst mensen waren die
juichten, en „leve Wilhelm" riepen, zegt
niets; die waren er later zelfs bij Mus
sert.
Gaarne nog veel van dergelijke bijdra
gen, maar laten we het wel een beetje
historisch verantwoord houden.
A. L. de PAGTER, Zandvoort
In de Haarlemse raadszitting van 30
oktober heb ik het een en ander opge
merkt over het voorstel van B. en W
een curatorium in te stellen voor
het voorgezet onderwijs in Haarlem. Vol
gens uw verslag zou ik daarbij gezegd
hebben dat ik het nut van een school
raad niet inzag. Ik kom op dit punt graag
even terug. Niet alleen omdat uw verslag
op dit punt niet geheel juist is want
iets dergelijks heb ik bepaald niet ge
zegd maar ook omdat deze mededeling
bij de betrokkenen, in de eerste plaats
de onderwijsmensen een door mij be
paald niet gewenste indruk zou wekken.
Ik acht de Schoolraad, zoals die volgens
artikel 45 van de Mammoetwet mogelijk
zal worden, integendeel een wenselijke en
belangrijke zaak. Ik heb slechts gesteld
dat het curatorium, zoals B. en W. zich
dat voorstellen, naar mijn mening een
geheel andere taak hoort te hebben dan
de Schoolraad, en wel een adviserende
en bemiddelende, terwijl aan de School
raad geheel andere en mogelijke juist be
stuurlijke of mede-besturende funkties,
zullen kunnen toevallen. Naar mijn me
ning dient 'n scherpe scheiding te worden
gemaakt tussen de bevoegdheden van het
curatorium en de schoolraad. In het ant
woord van B. en W. kwam tot mijn spijt
dit punt niet uit de verf. Ik heb namelijk
met nadruk gevraagd of het Curatorium
mede als beroepsinstantie gedacht was en
ik heb er geen twijfel over laten be
staan dat dit naar mijn mening niet juist
zou zijn. Het antwoord van de wethouder
was kort de opening van de Kinder
boekenweek stond voor de deur en
ik kan mij voorstellen dat dit punt daar
door onder de B. en W.-tafel is gevallen.
Dat is geen bezwaar, want wanneer zo
straks de taken van het curatorium na
der worden vastgesteld, komt het toch
weer aan de orde.
DRS. H. BOVENKERK, Haarlem.
In India en vele andere landen wordt
het komende jaar herdacht, dat Mahatma
Gandhi nonderd jaar geleden geboren
werd. Bij het artikel in uw blad van 9 ok
tober over de merkwaardigste en vermoe
delijk grootste man van de eerste helft
van deze eeifw wil ik een paar aanteke
ningen maken.
De schrijver begint met te zeggen, dat
Gandhi, inspiratiebron voor het geweld
loos verzet in de gehele wereld, vermoord
werd door een revolutionaire moslem. Aan
het eind van het artikel herhaalt hij dit.
Het is niet waar. Gandhi werd op 30 ja
nuari 1948 tijdens zijn gebedsbijeenkomst
in New Delhi doodgeschoten door een or
thodoxe Hindoe, lid van een militante on
verdraagzame Hindoebeweging, omdat hij
moslems en Hindoes, de beide grootste
groepen in India, trachtte te verzoenen
Zoals ook in het artikel tot uiting komt.
Gandhi's geloof was universeel. Zijn Ash
ram, zijn religieuze nederzetting, was een
centrum van religieus, sociaal en geeste
lijk leven. Aan de wand hingen afbeeldin
gen van Boeddha, Christus en Zoroaster,
de Koran lag naast de Bhagavad Gita en
de Bijbel alle dogma en vooroordeel
was de Hindoe Gandhi vreemd. „Ik houd
er niet van," zei hij, „dat mijn huis geslo
ten is en de ramen geblindeerd zijn. Mijn
geloof is geen gevangenis Maar het is
vastberaden gekeerd tegen de onduldbare
trots van ras, religie of kleur".
Enkele van zijn boeken zijn in het Ne
derlands vertaald, onder meer zijn be
roemde Autobiography, bewerkt door C
F. Andrews (1931). Over hem zijn biblio
theken volgeschreven in alle wereldtalen
ook in het Nederlands. Wie belangstelling
heeft leze vooral: „All men are brothers
„Life and thoughts of Mahatma Gandhi
as told in his own words". Het is een
Unesco-uitgave van 1958 die enige prach
tige foto's bevat. Helaas bestaat er nog
geen Nederlandse vertaling van.
Ook in Nederland is een Gandhi-Comité
opgericht. Secretariaat Unesco Centrum
Nederland, Oranje Nassaulaan 5, Amster
dam. Er v/orden bijeenkomsten georgani
seerd. Op 15 november opent de Gandhi-
tentoonstelling in het Instituut voor de
Tropen te Amsterdam. Bij het secretariaat
zijn artikelen over Gandhi, ook voor de
jeugd, en litteratuurlijsten te krijgen,
evenals informatie over sprekers en films
Laten we hopen dat in onze harde ge
welddadige wereld van nu vele verenigin
gen en scholen aandacht aan de herinne
ring zullen schenken.
Einstein, tenslotte, heeft gezegd, dat de
wereld over duizend jaar moeilijk zal
kunnen geloven, dat zo'n man op aarde
heeft rondgelopen.
ivL C. SCHRÖDER-VAN GOGH
Haarlem
I Stuur coupon in enveloppel
laan: Stoutenbeek-
1 Breestraat 82- Beverwijk. I
Naam
Adres
Woonplaats
(Van onze redactie economie)
HAARLEM. Iedere wijziging in het
fiscale regime veroorzaakt een stroom
van boekwerkjes om net publiek met de
veranderingen vertrouwd te maken. Heel
vaak ligt het onderwerp echter buiten de
interessesfeer van de meeste mensen.
Met de BTW ligt dat anders. De veran
dering van de omzetbelasting raakt de
gehele bevolking en is zo fundamenteel,
dat iedereen het naadje van de kous wil
weten.
Dat geldt vooral voor de winkeliers,
die door de fiscus de functie van ontvan
ger der belastingen is toegedacht. Dit
is een nevenfunctie, die de detaillisten
zwaar op de maag ligt, te meer daar
zij lange tijd niets met de OB van doen
hebben gehad, zodat zij zich toch al op
onbekend terrein begeven.
Er zijn reeds vele publikaties over de
BTW verschenen, maar velen weten toch
nog niet waar zij aan toe zijn. Mede
komt dat door onjuiste voorstelling over
de gang van zaken, hetgeen mede tot
uitdrukking komt in advertenties met
waarschuwingen over voor de deur staan
de prijsverhogingen, die vaak kant noch
(Van onze streekredactie)
BOLLENSTREEK. Het 22ste bloe
mencorso in de Bollenstreek zal op 29
april plaatshebben. Evenals het vorig jaar
zal de stoet uit Haarlem vertrekken en
via Bennebroek, Hillegom en Lisse in
Sassenheim arriveren. Over 14 dagen, op
vrijdag 29 november zullen de verschil
lende bollenhandelaren weer in de grote
zaal van Treslong in Hillegom bijeenko
men om een keuze te maken uit een 50-tal
ontwerpen van praalwagens, die zijn sa
mengesteld door de heer Jos van Driel.
„Blomalom"; dit is het motto, dat de
ontwerper aan het bloemencorso 1969
heeft gegeven. „Dit om in de stijl van
„flower-power" te blijven" zo zegt hij.
De route, die het corso zal volgen, zal
ongewijzigd blijven. Er wordt gestart aan
de Nassaulaan in Haarlem, de stoet trekt
gedurende twee uur door de stad en ver
volgt dan haar weg door de Bollenstreek.
In Sassenheim wordt een ander eindpunt
dan verleden jaar gekozen, een plaats
waar een waardige apotheose kan worden
opgevoerd.
Het Centraal Comité „Bloemencorso
Bollenstreek" is veranderd in een stich
ting. Directeur is de heer A. Wesselo,
1 voorzitter de heer S. Bonkenburg en le-
„Madame de Pompadour"een van-
de ontwerpen, die Jos van Driel
maakte voor het Bloemencorso 1969.
den de heren H. v.d. Voet, B. D. Arends
horst en W. van Ruiten. De heer Bonken
burg: „Een stichting is praktischer dan
een comité. Zij is ook veel gemakkelijker
bestuurbaar."
Het ziet er overigens naar uit, dat het
Bloemencorso Bollenstreek" eindelijk uit
de financiële zorgen komt. Het gemeente
bestuur van Haarlem is zo enthousiast
over het verloop van verleden jaar, dat
het een belane-ijke bijdrage in de kosten
heeft toegezegd.
Haarlem heeft overigens de 25.000 die
de tocht door de stad vorig jaar heeft ge
kost, er weer graag voor over. Vooral
door het mooie weer en het groot aantal
bezoekers was het evenement in de stad
een doorslaand succes.
De ontwerpen voor de praalwagens, die
dinsdag aan de pers werden getoond, zijn
over het algemeen abstract van vormge
ving, sommige echter tonen een speciale
voorstelling. De meeste van de ontwerpen
hebben de namen gekregen van de klein
kinderen van de heer Van Driel.
De opbouw van het Bloemencorso 1969
zal ditmaal niet plaatshebben in de hal
len van de HBG-veiling maar in die van
de Hobaho aan de Haven in Lisse. Aan
gezien deze hallen echter te klein zullen
zijn voor de reusachtige wagens, zal een
tent naast de veiling worden opgezet.
wal raken, maar wel de onrust doen toe
nemen.
A. E. Kluwer in Deventer heeft nu een
boekje van de drukpersen laten rollen
van de hand van de heer A. L. Lugt-
meijer, hoofdinspecteur-titulair van
s rijksbelastingen, onder de titel „BTW
geen probleem". Hierin wordt de niejjwe
omzetbelasting duidelijk uiteen gezet,
waarbij de behandelende onderwerpen
worden geïllustreerd met tal van voor
beelden.
Vaak zijn de antwoorden weggelaten en
apart onderop de betreffende pagina ver
meld. Bij het boekje wordt een strookje
geleverd, waarmee de lezer de antwoor
den kan bedekken en zichzelf kan contro
leren of hij de stof begrijpt. Voor velen
zal het boekje een welkome begeleiding
vormen bij het oplossen van de problemen
waarvoor zij zijn gesteld. De prijs be
draagt 6,50.
ADVERTENTIE
IJMUIDEN
en tel. 14864 - Garage Scheldestraat 87
Voor BEVERWIJK:
GARAGE BREESTRAAT 55
(Van een medewerker)
IJMUIDEN Vrijdag werden in IJ
muiden in totaal 1700 kisten vis aange
voerd. Bij de aanvoer waren: 345 kisten
tong en tarbot, 667 schol, 34 schar, 25
haring, 2 makreel, 115 schelvis. 146 wij
ting, 317 kabeljauw en gul en 49 diversen.
Prijzen, per kilogram, in guldens: gr.
tong 4.82-4.71, grm. tong 4.85-4.75, kim.
tong 6.76-6.54, kl. tong I 7.77-6.79. kl. tong
II 6.19-5.70, tarbot I 6-5.10.
Per 125 kilogram: gr. kabeljauw 176-84.
Per 50 kilogram: tarbotll 204-158, gr. en
grm. schol 66-63, kim. en kl. schoi I 60-56,
kl. schol II 47-29, schar 51 46, verse ha
ring 50-40, makreel 39, kl. schelvis II 27-
22, wijting 28-17, gr. gul 51-40, mid. gul
49-37, kl. gul 41-32.
Besommingen, in guldens. KW 94-3630,
148-10.880, 3-11.530, 35 15.050. 201-8350,
111-3180. 136-7670, 22-3070. 109 177-920.
Urk
In Urk werden vrijdag door vijfenvijf
tig vaartuigen aangevoerd: 32370 kg tong
(4.71-7.30), 3862 kg tarbot (2,39-6.04), 375
kg griet (1,50-1,78). 40.000 kg schol (0.54-
1,45). 14.000 kg kabeljauw (0.65-1,07), 1080
kg wijting (0,40-0,58). 510 kg schar (0,82-
0,94). 550 kg poon (0,86-1,04) en 10.000 kg
schelvis (0.39-0 50) Tussen haakjes de
prijzen per kilogram.
A