NIEUW BOEK OVER REMBRANDT
Schrijver B. Haak rekent af
met „romantische nonsens
Misdaadverhaal als escape
JONGE LEVERT
Negen Muzen
Amusant taalboek
van Bert Japin
Vierde Rijtest op
9 december
Weens toneel en
studentencabaret
Programma over
DDR van AVRO
gaat niet door
9
S'ortcjens
TV dinsdag
DINSDAG 3 DECEMBER 196k
„En als u echt niets weet, Sinterklaas?"
Een platenbon is altijd raak
„Beste Sint, ik zoek graag zélf 'n plaat uit"
Een platenbon is altijd raak
Het kan niet missen met Sinterklaas:
Een platenbon is altijd raak
Opgeklutst
jm-v en
flpt v 1
Ja. natuurlijk
de énige
halfzachte
die toch
pittig is
Bizar
Heks
„Wat doet u in moeilijke gevallen, Sint?"
Een platenbon is altijd raak!
TV-vanavond
Radio-woensdag
TV woensdag
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. Hilton-Amsterdam
huisvestte gisteren twee beroemde Neder
landers: Rembrandt en Johan Cruijff De
laatste recipieerde er als bruidegom
naast zijn goud-blond gelokte Danny,
Rembrandt was er in de gedaante van
een vier kilogram zwaar boekwerk dat,
vooruitlopend op de viering van de drie
honderdste sterfdag van de meester,
door auteur en uitgever ten doop werd ge
houden.
Hoofdconservator van het Amsterdams
historisch museum, B. Haak, is de schrij
ver van „Rembrandt, zijn leven, zijn
werk en zijn tijd" in 350 pagina's en
600 illustraties. Uitgeverij Contact waag
de het, in samenwerking met de Neder
landse Boekenclub, deze „bijbel" op de
vaderlandse markt te brengen. Het initia
tief voor deze uitgave kwam van Harry
N. Abrams Inc. te New York.
De Haarlemse drukkerij Joh. Ensche
dé en Zonen Grafische Inrichting NV,
zorgde voor de druk, waarvan alleen de
boekenclub al tienduizend exemplaren af
neemt. Edities voor Engeland, Amerika,
Frankrijk, Italië, West-Duitsland en
Spanje zijn in voorbereiding: met Japan
en Joegoslavië wordt nog onderhandeld.
Toen beeldhouwer Royer in 1852 zijn
Rembrandt-monument op de voormalige
Botermarkt in de hoofdstad op de sokkel
zag hijsen kende men niet eens de ware
ADVERTENTIE
v.a. ƒ4.25
Sade De officier van justitie van Rome
heeft vandaag bevel gegeven tot inbe
slagname van het boek „De 120 dagen
van Sodom' van markies de Sade. De
uitgever is in staat van beschuldiging
gesteld wegens het uitgeven van een
obsceen werk en belediging van het
geloof.
Prijs. Op advies van de daartoe door hen
ingestelde beoordelingscommissie, be
staande uit de heren A. M. Deering,
A. G. Kloppers en H. L. Prenen, heb
ben Burgemeester en Wethouders van
Amsterdam besloten, de Albert van Dal-
sumprijs voor de beste rolprestatie door
een Nederlands acteur in een Neder
lands stuk gedurende het seizoen 1967-
1968 niet toe te kennen, omdat in dit
seizoen geen enkel stuk ten tonele is ge
bracht dat aan acteurs en actrices
de gelegenheid bood tot de creatie van
een duidelijke en opvallende rol en die
in hun spel gestalte te geven.
Prijs. De vierde en laatste grote Franse
litteratuurprijs van dit jaar de Prix
Interallié is aan de romancière
Christine Rivoyre toegekend voor haar
boek ,,Le petit Matin". Zoals de regle
menten van deze prijs voorschrijven, is
de bekroonde romancière van beroep
journaliste. Na eerst vijf jaar redactie
lid van ,.,Le Monde" te zijn geweest, is
ze sinds 1955 directrice van het maand
blad voor vrouwen „Marie-Claire".
DDR-filmers. De Oostduitse documentaire
filmers Heynowski en Scheumann ko
men niet naar Utrecht ter gelegenheid
van de filmweek in het kader van het
studium generale van de Rijksuniver
siteit, die van 5 tot en met 12 december
wordt gehouden. De Westberlijnse auto
riteiten hebben aan de Oostduitsers een
inreisvisum geweigerd. In de filmwegk
ter gelegenheid van het studium gene
rale beleven vijftien films hun Neder
landse première.
ADVERTENTIE
v.a. 4.25
yy
naam van de prins onzer schilders. Zo
blijkt uit een gedenkboekje uit die tijd,
en de kunsthistorici van die dagen ver
geleken een deel van Rembrandts oeuvre
met dat van Frans van Mieris. Nog steeds
wordt de meest romantische nonsens ver
kondigd aan de horden bezoekers, die
langs de Nachtwacht trekken, hoewel de
wetenschappelijke mist rond Rembrandt is
opgetrokken, aldus de auteur, die zijn
liefde voor deze kunst heeft opgedaan bij
de Amsterdamse schilderijenhandel Hoo-
gendijk. Omdat ae bekende Rembrandt-
studies een volkomen vertekend beeld van
de meester geven heeft de heer Haak,
een klinisch sober en nuchter vërhaal
over de schilder geschreven dat mikt op
het grote publiek. Elk in de tekst be
sproken werk is gereproduceerd; het
oorspronkelijk voorgenomen aantal illu
straties van 400 is uitgelopen tot 600.
Door deelneming van de Nederlandse
Boekenclub kon de prijs bij voorinteke
ning op 75 gulden worden gehouden. De
BTW zal na 1 ianuari nog een gulden of
drie op Rembrandts hoofd stapelen. De
boekenclub 250.000 leden die in de boek
winkels de weg niet weten en aan de
hand genomen moeten worden, aldus de
heer Kasander van de NBC kunnen
het werk kopen voor 59.20. Het machi
naal inplakken van de anderhalf miljoen
kleurenplaten van deze eerste druk moest
in het buitenland worden uitbesteed, om
dat het Nederlandse binderijpark niet
ADVERTENTIE
uJ-^ilver - cHorlcgea -
Gr. Houtstraat 6. Haarlam, Tal. 02500- 10616
over de geschikte appaiatuur beschikt.
Het lig in de verwachting dat vele bui
tenlandse drukorders van dit boek in ei
gen land zullen blijven.
(Van een medewerker)
HAARLEM. „Wie speelt moet zich
aan de regels houden" is de voornaamste
stelregel in Bert Japins populaire taal
boekje „Kennut zijn dat ik u kan?" De
schrijver vermaakt ons met de meest
lachwekkende denk- en stijlfouten die
door Nederlanders worden gemaakt. Ook
reclametekstschrijvers, die met hun
teksten vaak kostbare artikelen aanprij
zen, worden door hem op aanzienlijk
minder kostbaar Nederlands betrapt.
JAPIN houdt een pleidooi voor een le
vende spreek- en schrijftafel. Buitenland
se woorden die zijn ingeburgerd en nieu
we uitdrukkingen wil hij een plaats gun
nen in het „Algemeen Beschaafd" Dit
laatste noemt hij overigens liever „Alge
meen Nederlandse omgangstaal, om
dat de term „Algemeen Beschaafd" sug
gereert dat dialect spreken niet be
schaafd zou zijn. In verband daarmee
trekt hij van leer tegen het- superiori
teitsgevoel van Hollanders, wier „dialect
hij niet wil voortrekken bij dialecten met
de „sterke n" en „zachte g", respectie
velijk in Noordoost- en Zuidoost-Neder
land gesproken.
Nog twee eigenaardigheden krijgen ve
gen uit de pan: ae neiging om het grote-
stadsSialect, het platspreken, te over
compenseren door aanwensels als „Zor-
ry, meneer u kan mij nieten ,,'t is
net of er zuiker in de zoep zit" en het ge
bruiken van modetaal, woorden die vol
gens hem „ergens" niets betekenen
Een amusant en leerzaam boekje.
ADVERTENTIE
v.a. ƒ4.25
(Van onze cor-espondent)
HILVERSUM Jaarlijks kost het
verkeer ons land ongtveer drieduizend
doden, zestigduizend ernstig «.ewonden
en twee miljard gulden aan economi
sche schade. Het Verbord voor Veilig
Verkeer kan daar 2,5 miljoen gulden
tegenover stellen om acties te onder
nemen ter bevordering van de ver
keersveiligheid. De AVRO-celevisie
heeft in samenwerking met het Ver
bond en de KNAC twintigduizend gul
den aan productiekosten besteed om in
een nationale rijtest 4 5 miljoen kijkers
nog eens met de neus op fatale ver-
keersfouten te drukten. Dat gebeurt
op maandagavond 9 december van half
tien tot half elf.
Het is de vierde nationale 'iitest die
op deze wijze tot stand komt. De waar
dering voor deze programma's is bijna
acht van de tien te geven punten.
Dit keer bestaat de test uit vijf on
derdelen vragen over het starten in
de winter, een tekemilmpje met vijf
vragen, zoals het oprijden van vlucht
stroken, een tweede met vijf erkeers-
technische vragen, nog eens drie vra
gen over dingen als oliebiivullen en
eert anticipatietest.
De laatste is een soort speelfilmpje
geworden, men laat alle fouten zich
afspelen in het midden van het beeld.
Dat blijkt de kijker beter te kunnen
verwerken. De opnamen zijn gemaakt
in Rotterdams binnenstad
De stuntman van de KNAC, H.
Stemmer, die in de vorige test uit een
brandende auto sprong en met een
wagen te water ging. bestuurt nu een
tankauto van 55 ton, waarde f 120.000,
die de eigenaar uit Uithoorn met
angst in het hart en tegen een hoge
verzekering, aan de stuntman heeft
willen afstaan. Stemmer gaat met die
kolos even slippen.
fWWWWWWWWWVAAAAAAAAAAAAAAAfWWWVWWWW
DE LITTERAIRE EMANCIPATIE van het misdaadverhaal sinds de jaren dertig
van onze eeuw staat voor mij als een paal boven water en de trouwe lezer van
mijn beschouwingen over dit genre weet langzamerhand wel, dat ik nooit moe
wordt te wijzen op met name de belangstelling voor de mens in de misdaadsituatie,
die menig modern misdaadverhaal, dank zij de observatie van die mens en zijn
milieu, op een plan heeft geheven dat de lezer meer schenkt dan de „spanning
van het meepuzzelen aan een misdaadprobleem of het meebeleven van een myste
rieuze situatie. Dat neemt niet weg, dat ik me er zeer goed van bewust ben, dat
een groot deel, ook van de hedendaagse produktie aan misdaadverhalen, zijn af
stamming als loot van de boom der „escape"-litteratuur nooit geheel verloochent
en hetzij voortbordurend op het puzzelelement van het oude deductieverhaal,
hetzij op de spanningsfactor van de „mysterie-thriller" niet meer pretendeert
dan de lezer een paar uur aangenaam bezig te houden met de spanning die hij
voor zijn ontspanning meent nodig te hebben. Een ruime dosering van aan het
onwaarschijnlijke grenzende mysterieuze gebeurtenissen is nog altijd het hoofd
bestanddeel van een dergelijk menu, waarbij het dan geheel van het vertellers
talent van de schrijver afhangt, of hij de lezer nog zodanig weet te overtuigen,
dat deze bereid is die onwaarschijnlijke situatie als realiteit mee te beleven. Slaagt
de auteur daarin, dan moet men zeggen dat hij zich in ieder geval toch nog een
vaardig verteller heeft getoond wat natuurlijk een verdienste op zichzelf is.
HET PROCEDé van het klassieke de
ductieverhaal, opgeklutst met een nogal
gecompliceerde plot en onwaarschijnlijke
kantjes (alsmede enkele bizarre types,
zoals een vrijzieke juf naast een frigide
nudiste) benut bijvoorbeeld Ellery Queen
voor zijn escape-formule in The Golden
Goose (als Suikeroompje R.I.P. in de
Prismareeks). De ,kip met de gouden
eieren" uit dit verhaal is oom Slater
O'Shea, evenals zijn hele clan erfelijk
werkschuw en begiftigd met parasitair
talent, die in het verleden een rijke we
duwe heeft getrouwd en sinds haar dood
weelderig leeft van de vruchten van de
inspanning van haar eerste man. Slater
kan het waarderen dat een ongetrouwde
zuster en een paar jeugdige neven en
nichten met wie hij in zijn grote huis zit
opgescheept, het O'Shea-talent voor para
siteren bezitten en hem met verve weten
uit te buiten. Hij 'aat er echter tegenover
hen geen twijfel aan bestaan: zolang hij
leeft is hun kostje gekocht, maar na zijn
dood zal hij zijn vermogen tussen twin
tig verre verwanten laten versnipperen,
zodat het voor niemand enige zin heeft,
hem voortijdig uit dit aardse tranendal
ADVERTENTIE
v.»>>.-.v ..v
te doen vertrekken. Alle reden dus voor
de huisgenoten om oompje zorgzaam te
koesteren. Helaas echter wordt hij op een
kwade dag toch dood gevonden onder
omstandigheden die vergiftiging door
een der huisgenoten sterk aannemelijk
maken en men begint zich nu te beijve
ren om te ontdekken wie de kip met de
gouden eieren heeft geslacht. Motieven
te over, blijkt al spoedig, als het minzie
ke nichtje Prin met haar amant aan het
speuren slaat en daarbij Je officiële po
litie al gauw in de schaduw stelt. Aï die
motieven, plus het nogal originele moord-
middel (een medicijn voor diabetici)
geven de nodige verwikkelingen in dit
vrij amusante gezelschap en Queen hoeft
ervoor weten te zorgen dat het verhaal,
ondanks die vele complicaties en soms
bizarre situaties, geen gewrongen of
zelfs maar onwaarachtig aandoende ge
schiedenis is geworden. Het is geraffi
neerd opgezet en hoewel verre van een
zuiver fair-playverhaal is het toch een
deductieve detectivestory geworden, waar
in diverse „sleutels" en verrassende hoog
tepunten in een volgorde zijn geplaatst
die naar een behoorlijke climax leidt en
spanning onderweg garandeert. Die span
ning is trouwens en niet voor het ge
ringste deel eveneens gelegen in ie
verteltrant: licntvoetig en humoristisch
in zijn tekening van de weliswaar wat on
werkelijke karakters.
EVENEENS in het deductieve vlak,
maar veel minder doordacht van opzet,
en eveneens vol bizarre elementen, die
er echter veel meer „van buiten opge
plakt" zitten, is Patrick Quentins Puzzle
for Puppets (als Prismaboek: Het spel
van de marionetten). Een jong echtpaar,
dat, na een half jaar van scheiding, geen
hotelkamer kan vinden, krijgt een ka
mer aangeboden van een vrouw, die de
jonge echtgenote vaag bekend voorkomt.
Terwijl het echtpaar druk doende is,
zich te vermeien in de voorafspiegeling
van de vreugden die het bed hen na hun
lange scheiding zal schenken, gaat de te
lefoon en een lispelende man spreekt en
kele mysterieuze zinnen, waaruit intus
sen wel duidelijk wordt, dat de vrouw
die het echtpaar de kamer heeft afge
staan, contacten heeft zowel met de lis
pelaar als met een nicht van de jonge
vrouw. Een merkwaardige coïncidentie,
die niettemin van het bedlustige echtpaar
niet de aandacht krijgt die deze verdient,
tot de jongeman in een Turks bad 'ran
zijn kleren wordt beroofd en blijkt dat
een lispelaar in die Kleren is vertrokken.
Al spoedig wordt nu de nicht vermoord
onder omstandigheden die de echtgenjot
in een kwaad daglicht stellen, er duikt
een baardige, dronken criminoloog op
die. mèt een privé-detective, de jonge
echtgenoot belangeloos zijn diensten aan
biedt en met vereende krachten wordt
een spoor gevolgd dat via nog een lijk
van een jonge vrouw, naar een circus
leidt, waar een oude olifant en een trape
zewerkster worden bedreigd door een
paar moordenaars in clownscostuums.
Volgt een groteske ontmaskeringsepisode
in het circus, waarop de lezer dan ten
slotte verneemt hoe het allemaal heeft
gezeten en wat het, gezien alle turbulente
gebeurtenissen nogal magere, motief is
geweest waaruit alles is voortgekomen.
Een wild verhaal, al met al: onbelang
rijk, onintelligent en ongeloofwaardig.
Wel moet men toegeven dat het een ze
kere vaart bezit, die de aandacht toch
wel gevangen houdt, al weet de lezer ei
genlijk van tevoren dat d e ontknoping
weinig verrassing kan bieden. Wie zich
door die vaart wil <aten meeslepen, kan
er natuurlijk een paar uur ontspanning
aan beleven, maar nij moet toch wel met
een gevoel van teleurstelling achterblij
ven, al was het alleen maar omdat hij
zich realiseert hoezeer de schrijver de in
telligentie van hem, de lezer, heeft onder
schat.
DE TYPISCHE ingrediënten van de
mysterie-thriller bizarre personen en
motieven en vooral een intense, vaak
met kwasi-bovennatuurlijke elementen
geladen sfeer vindt men ruimschoots
voorhanden in de boeken van Josephine
Bell, een van de meesteressen in dit gen
re. Men behoeft maar iets van de basis
intrige van haar The Upfold Witch
(Moord bij Maanlicht in de Prismareeks)
na te vertellen, om het te bewijzen.
Twee agrarische inboorlingen in een
Engels dorpje, zien (natuurlijk in de
mist!) de gedaante opdoemen van een
jonge schrijver, die ene mrs. Wainwright,
verpakt in een deken, in de armen draagt
naar de inboorlingen menen: stom
dronken; naar later blijkt morsdood.
Daar mrs. Wainwright in het dorp te
boek staat als heks, zwijgen de mannen
uit angst voor magische gevolgen
over hun ontdekking, zodat pas tién jaar
na mrs. Wainwrights geheimzinnige ver
dwijning de rustende dokter Frost, die
haar huis gekocht heeft, in zijn kippen
hok haar schedelloze skeletresten vindt,
die echter voor Frost gelegenheid heeft
gehad ze aan de plaatselijke vertegen
woordiger van het wettig gezag „ter in
zage" te geven door een geheimzinnige
onbekende voor andere skeletdelen wor
den verruild.
Mysterie te over dus, als inleiding op
een speurtocht door Frost, zijn dochter
èn het wettig gezag, die de meest inge
wikkelde verhoudingen binnen de dorps
gemeenschap aan het licht brengt. Ver
houdingen en spanningen, bijgeloof, kort
om: verwikkelde verwikkelingen, die
bij het overwegen achteraf de be
oordelaar vervullen met enig scepticisme
en het gevoel, zich aan de vele motieven
over-eten te hebben. Ondanks dat scep
ticisme moet hij echter erkennen dat Jo
sephine Bell van dit in zich wat overla
den gegeven een zo sfeervolle thriller
heeft weten te maken, dat hij voortdu
rend geboeid het gebeuren heeft meebe
leefd en zich van de ene intrigerende sa
menloop van omstandigheden in de an
dere heeft laten meeslepen. En dat is
dan toch weer een omstandigheid die een
vaardig schrijverschap althans schrij
versvakmanschap verraadt Het is de al
of niet aanwezigheid van dat vakman
schap, dat ook in het zuivere ontspan
ningsgenre toch altijd weer de grens
blijkt te trekken tussen een goedkoop nie
mendalletje en een goed verteld verhaal.
Bert Japin
ADVERTENTIE
vanaf 14.25
HILVERSUM. De NCRV en de
NTS vanavond. Op het eerste net een
door Weners gespeeld toneelstuk op het
tweede net geestelijke stromingen in
„Denk-beeld" en studentencabaret.
Nederland I. Fabel, reclame en
nieuws. Dan de NCRV Ze begint met
Ted de Braak. De discjockey haalt
weer gasten naar zijn „Pick-up"-club.
Daarbij zijn Swiebertje, Christina Cün-
ne die een tweede langspeelplaat
met liederen van Theodorakis heeft ge
maakt the Blue Diamonds, het
Zaanse smartlappenduo An en Jan en
Peter Holtzer.
De rest van de tijd tot acht uur wordt
gevuld met „Tweekamp", waarin ploe
gen van de Rijksuniversiteit te
Groningen en van de Theologische
Hogeschool in Kampen elkaar ontmoe
ten.
Na het journaal actualiteiten in
„Hier en Nu" en dan een „represen
tatieve buitenlandse toneelvoorstelling
in de oorspronkelijke taal", zoals de
NCRV die eens per maand wil bren
gen. Het betreft in dit geval een op
voering van „De Alpenkoning en de
Mensenvijand", een komisch en roman
tisch sprookje van Ferdinand Raimund
opgevoerd door het Wiener Burgthea
ter. Onder regie van Rudolf Stein-
böck registreerde cineast Giinther An
ders deze opvoering, waaraan meewer
ken Attila Hörbiger, Paul Hörbiger, Al
ma Seidler, Christl Erber en Hugo
Göttschlich.
Het stuk gaat over een rijke man met
enkele dochters, die zich als een echte
mensenvijand gedraagt. Hij lijdt aan
vervolgingswaanzin en denkt dat ieder
een het gemunt heeft op zijn geld, zijn
leven, zijn dochters en zijn geluk. Op
zeker moment raakt hij zelfs slaags
met zijn huisknecht en dat doet de
emmer overlopen: hij neemt de benen
en verschanst zich in een klein hutje
ergens midden in het bos, waar geen
mens hem meer te zien krijgt. Hij
ziet trouwens zelf ook geen sterveling
meer. Wel kruist de Alpenkoning zijn
pad. Deze goede vriend weet, dat fa
milie van de mensenvijand treurt om
diens verdwijnen, vooal omdat een van
zijn dochters weigert te trouwen met
haar geliefde zolang haar vader niet
terug is. De alpenkoning neemt krasse
maatregelen om de mensen vijand te
dwingen naar huis terug te keren. Hij
is echter bikkelhard. Zelfs als zijn vier
vroegere vrouwen hem het leven zuur
komen maken en zijn hutje in brand
vliegt, wil hij nog niet weg De Alpen
koning lost uiteindelijk het drama toch
op.
Enkele geestelijke liederen worden
gezongen door the Young Credo Sin
gers uit Rotterdam, waarna Sextant
aandacht vraagt voor Hulp voor Jon
geren. Na het journaal volgt tenslotte
nog. een aflevering van de Teleaccursus
Noten en Tonen.
Nederland 2. Van de NTS na het fa
beltje en het nieuws „Scala", waar
in ditmaal behalve de gewone rubrie
ken ook de sport en Openbaar Kunst
bezit (weer over de Bauhaustentoon-
stelling) een plaatsje vinden.
Na het journaal de negende afleve
ring van „Dubbelganger". Peter Mur
phy krijgt het steeds moeilijker om
aannemelijk te maken, dat hij Wain
wright is. Zelfs zijn pseudo-vrouw Eva
kan hem moelijk helpen als zijn half
broer op de proppen komt. Hij is nog
wel vergezeld van een jongedame,
waarvoor de echte Mark indertijd veel
belangstelling aan de dag legde. Eva
vertelt het hem, maar Peter loopt
toch in de val. Bijna maakt een kogel
een einde a^n deze serie.
In „Denk-Beeld" gaat Jack van Belle
weer in op geestelijke stromingen in
onze samenleving. Hij vraagt zich af
of men zich door training inderdaad
een hogere vorm van bewustzijn kan
aanschaffen. Bovendien besteedt hij
aandacht aan de „Independent order
of Odd Fellows".
Het NTS-programma wordt voortge
zet met het maandelijkse programma
.Studentenhaver", waarin het Leids
Zoldercabaret, de Bleye Narren ofte
wel de Leyenaren en het TVSL-caba-
ret Als solist treedt op. Peter de Jong,
ook een figuur uit de studentenwe
reld Coos Mulder verzorgt de samen
stelling.
In de serie Verbinging met, waarin
Eurovisieuitzendingen worden vertoond
krijgen we hierna een aflevering te
zien van „the Good Old Days", een
programma uit het City of Varieties
Theatre in Leeds. Medewerkenden zijn
ditmaal de komieken Rikki Fulton en
Joe Church, de zangeres Sheila Sou
thern en de Nederlandse acrobaten-
groep Los Pepe's.
(Van onze oorrespondent)
DEN HAAG. De AVRO heeft gis
teren besloten een uitvoerige docu
mentaire over Oost-Duitsland, waar
aan al een halfjaar voorbereidend was
gewerkt, niet door te zetten. In het
Oosten stonden onder meer gesprekken
tussen Oost- en Westduitsers op het
schema en voorts een interview met
de atoomgeleerde Klaus Fuchs.
Volgens Siebe van der Zee heeft de
AVRO besloten het project af te ge
lasten. omdat de Oostduitsers gister
ochtend halden geëist, dat de AVRO
het tv-materiaal niet zou doorleveren
naar andere landen.
HILVERSUM 1.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord
7.15 Op het eerste gehoor. 8.00 Nws
8.11 Voor militairen. (8.30 Nws 9.00
Gymn. v.d. huisvr.) 9.35 waterstan
den. 9.40 Voor kleuters 9.55 Stereo:
Pianisten als componisten. 11.00 Nws.
11.02 Piek-Uur. 11.45 Actualiteiten.
12.00 Gevar. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededel. t.b.v. land- en
tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 Actualitei
ten. 13.00 Raden maar.13.15 Onder
nemend). 14.00 Klass. muz. 14.50 Ste
reo. Oude muz. 15.00 Hoorspel. 15.40
Stereo: Lichte muz. 16.00 Nws. 16.02 j
Stereo Voor de jeugd. 17.00 Sinter-
klaasliedjes. 17.15 Stereo. Elektronisch
orgelspel. 17.30 Stereo: Licht instrum.
kwartet. Overheidsvoorlichting. 17.50
Mens en samenleving. 18.00 Vocaal en
semble. 18.30 Nws. weerpraatje. 18.46
Actualiteiten. 19.00 Openbaar Kunst
bezit. 19.10 Gastcollege. 20.00 Concert-
gebouw orkest (Pauze: 20.50 Spelen
met taal) 22.00 Klankbeeld. 22.20 Sex-
tant, 22.30 Nws. 22.40 Stereo X, een
sprong in het duister. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. ochtendgymn. 7.20 Soc.
strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte muz.
(7.30 Van de voorpagina). 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.20 Stereo: Lichte
muz. (8.30 -Van alle markten thuis).
9.00 Stereo: Klass. muz. 9.05 Stereo:
klass. gewijde muz. 9.40 Schoolradio.
10.00 Plaatjes. 10.50 Voor kleuters. 11.00
Nws. 11.02 Voor de vrouw 11.40 Ste
reo: Klass. kamermuz. 12.00 Lichte or-
gelmuz. 12.21 Volt het platteland. 12.26
Mededel. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29
Lichte muz. 13.00 Nws. 13.11 Actuali
teiten. 13.25 Stereo: Pianotrio. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Voor kinde
ren. 15.00 Liederen. 15.35 Pianorecital.
16.00 Nws. 16.02 Stereo: Operettemuz.
16.50 Stereo. Tango Rumba Orkest.
17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelin
gen. 18.00 Nws. 18.16 Actualiteiten.
18.20 Uitz. C.P.N. 18.30 Sinterklaas-
progr. 19.00 Stereo: Popshow. 19.30
Nws. 19.35 Buitenl. weekoverzicht.
19.45 Pianorecital. 20.10 Stereo: Lied-
jesprogr. 20.40 Gesprek. 21.00 Bij Do-
rus op visite. 21.25 Country en Wes
tern muz. 21.45 De naakte aap (Des-
mond Morris). 22.15 Stereo: Nederl.
chansons 22.30 Nws 22.40 Actualitei-
3n. 22.55 Stereo: Muz. uit Noorwegen.
23.20 Jazz Magazine. 23.55 Nws.
HILVERSUM m.
9.00 Nws. 9.02 Vocale muziekjes.
10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze. 10.30
Big Band en Soft Dwing. 11.00 Nws.
11.03 Muziek-lezen. (12.00 Nws). 13.00
Nws. 13.03 Journaal. 13.06 Vrolijke pla
ten. (14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Ar
beidsvitaminen. 16.00 Nws. 16.03 Su-
oerclean Dreammachine. (17.00 Nws.
17.02 Journaal).
BRUSSEL
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. 12.40
Weerbericht. SOS-berichten voor de
shippers. 12.48 Gevar. muz. 12.55
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Tophits.
14.30 Waarom wij niet? 14.50 Koor-
:ang. (15.00 Nws). 15.15 Voor kinderen.
6.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09
lazz. 17.00 Nws. 17.15 Intern, koorcon-
:ours. 17.45 Zang en dans uit Oekraï-
re. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten.
18.30 Lekenmoraal en filosofie. 18.50
^Dortkroniek. 18.58 Taalwenken. 19 00
Jws. 19.40 Amusementsmuz. 19.45
3ond van Jonge en Grote gezinnen.
Nederland 1
11.00 NTS/NOT Schooltelevisie.
18.50 NTS: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 NCRV: lp kleur: Pick Up.
19.31 Studentenquiz.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek.
20.45 In kleur. Wiener Burgtheater.
22.15 Koorzang
22.20 NVSH: Sextant.
22.40 NTS: Journaal.
23.00 Teleac: Noten en tonen
(les 11 - herh.).
Nederland 2
18.50 NTS: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 Scala.
20.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NTS: Dubbelganger
20.45 Denk-Beeld.
21.35 Cabaretprogramma.
22.00 Variété-programma.
22.35 Journaal.
Nederland 1
11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie.
17.00 KRO: Voor kinderen.
18.50 NTS: De Fabeltjeskrant.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 NTS: Scala.
19.56 STER: Reclame.
20 00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 Uitz. V.V.D.
20.30 Socutera
20.35 NTS. Wet-strijd.
21.00 Speelfilm (14 jaar).
22.30 Journaal
22.35 In kleur Openbaar Kunstbezit
Nederland 2
18.50 NTS: De Fabeltjeskrant
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 KRO: MIK
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 KRO: Brandpunt
20.40 Film
21.30 Adviezenrubriek.
22.05 Volk in opstand (III).
22.35 NTS: Journaal.
'WUVArtAAAAAAAAAAA/VAAAAAAAAAAA/VAAAAAAftrt/UW^AAAAftAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
V