Brazilië wordt nog steeds uit Rio geregeerd NIEMAND BELEEFT VEEL PLEZIER AAN FUTURISTISCHE HOOFDSTAD BRASILIA PARFUMEURS KRIJGEN HULP VAN EEN „GEUR-COMPUTER ZATERDAG 7 DECEMBER 1968 Erbij 15 Startschot Jaar 2000 Heerlijk Rio - -È. Schipbreuk ff Koepel parlementszaal op verlaten vlakte. RUIM TIEN JAAR geleden schreef de Braziliaanse regering een prijs vraag uit voor het ontwerpen van een nieuwe hoofdstad, Brasilia, die in het hart van het reusachtige land zou moeten liggen. Beroemde architecten uit alle delen van de wereld namen de uitdaging aan. Er is sindsdien veel geschreven over de futuristische stad, een architectonisch wonder dat tegelijkertijd het Braziliaanse binnenland zou moeten ontsluiten en zou moeten aantonen dat sociale gelijkheid voor alle bevolkingsgroepen een te ver wezenlijken ideaal is. Wij hebben onze correspondent in Latijns Amerika, dr. Hermann Gebhardt, die Brasilia-in-aan- bouw al eens bezocht, gevraagd opnieuw naar het hart van Brazilië te reizen. In bijgaand artikel doet hij verslag van zijn ervaringen in de hypermoderne stad, waar bijna niemand werkelijk gelukkig is en de krottenplaag vormen dreigt aan te nemen, die niet onderdoen voor de mate waarin andere grote steden in ontwikke lingslanden eraan lijden. (Van onze correspondent Herman Gebhardt) BRASILIA „Wie een woest gebied binnendringt met de roep om een sociale kruistocht, is een tijdgenoot van de toekomst" proclameerde onlangs de prefect van Brasilia, de hypermoderne superstad die midden in het oer woud van Brazilië ligt als de nieuwe hoofdstad van een am bitieus land. Wie nu na een tussenpoos van meerdere jaren weer rondkijkt in die „hoofdstad van de hoop", vraagt zich wel af of de „sociale kruistocht" geen schip breuk geleden heeft voordat hij werkelijk begonnen is. Maar hij twijfelt er niet meer aan, dat de verplaatsing van de hoofdstad officieel is Rio de Janeiro als zo danig afgedankt een onherroep- baar experiment geworden is. JUIST WAT dat laatste betreft is er lang een grote onzekerheid geweest. Deze berustte vooral op het feit dat de openbare bouwbedrijvigheid jaren achtereen stokte en de particuliere zich tot teleurstellend kleine plannen beperkte. Brazilië is een land van speculatie. Toen het particuliere kapi taal de belegging schuwde, scheen het er slecht voor te staan met het geloof aan de toekomst van 't architectonische plan-Brasilia. (Niet weinigen dachten aan het lot van de Amazonestad Ma- naos, die verviel toen de kunstmatige rubber werd uitgevonden en de dol- larstroom niet meer naar de rubber plantages vloeide). DEZE TWIJFELS zijn niet meer ge rechtvaardigd. Brazilië wordt nog al tijd vanuit Rio de Janeiro geregeerd. Maar sinds president-maarschalk Costa e Silva vorig jaar het startschot voor de nieuwe bouwgolf in Brasilia gaf, weet men, dat de hele regering zal verhuizen. Dat heeft men vaker ge hoord, doch het ministerie van Bui tenlandse Zaken maakt zich nu serieus gereed en heeft de buitenlandse vertegenwoordigingen een eis gesteld: ze moeten volgen. Zojuist is bijvoorbeeld de bouw van de Duitse ambassade in Brasilia be gonnen. 25.000 vierkante meter worden naar het plan van prof. ing. Hans Scharoun (de schepper van de Ber- lijnse Philharmonie, alleen grote bouw meesters zijn welkom in deze stad) met een huizencomplex bebouwd. Bij een grote ontvangst, die de Bra ziliaanse president kort geleden gaf ter ere van de Britse koningin die op bezoek was, werd het adembenemend mooie gebouw van het „itamarati" het ministerie van Buitenlandse Zaken aan de wereld geopenbaard. Niets maakt de sprong over een eeuw, die de bouw van Brasilia moest uit beelden, beter duidelijk, dan een ver gelijking tussen het oude en het nieuwe „itamarati". Het zijn twee werelden: het oude ministerie van Buitenlandse Zaken in Rio de Janeiro is ontstaan uit het paleis van een miljonair. Het heeft een kleine vijver met verlichte fonteinen en twee zwa nen erin. De omgeving wordt beheerst door twee rijen honderdjarige palmen. Men heeft het gevoel alsof men in 1850 aan het wandelen is. IN HET nieuwe, in Brasilia, krijgt men een voorproefje van het jaar 2000. Net als bij het paleis „Alvorada" leen zo is verklaarbaar, dat hij de kathedraal helemaal en de twee par lementsgebouwen half onderaards bouwt, maar hun kantoren in smalle hoogbouw onderbrengt. (Het zal veel tijd en moeite vergen om een kamer stuk van de twaalfde verdieping naar bijvoorbeeld de zittingszaal van de Senaat te brengen). BIJ MIJN bezoek zag ik een spook achtige parodie op het parlement. In de prachtige zittingszaal waren vijf tien mensen: een afgevaardigde stond bij de microfoon en sprak met wild bewegende handen. Naast hem om- laatste tijd sterk verbeterd. Er zijn één overheids- en twee particuliere busondernemingen. Nog onlangs werd de spoorlijn naar Sao Paulo geopend. De trein doet twee dagen over de 1250 kilometer en dient voorlopig slechts voor vrachtvervoer. De autobussen rijden in 19 tot 24 uur over de goede weg naar Sao Paulo en Rio. Een en kele reis kost bijna vijftig gulden. DE AMBTENAREN en diplomaten, die het heerlijke Rio de Janeiro moe ten verlaten, zijn echt bedroefd. Het Hoekje van presidentieel paleis in de nieuwe hoofdstad. (het „ochtendrood") van waaruit pre sident Kubitschek twaalf jaar geleden de grote omwenteling voor Brazilië door de bouw van de nieuwe hoofd stad proclameerde, wordt het ook door Oscar Niemeyer ontworpen ministerie van Buitenlandse Zaken door grote watervlakten omringd, zodat men er als over een brug binnengaat. Er bloeien gele, lila en rose water lelies. Vermetel gewelfde trappen zon der leuning leiden naar de eerste ver dieping, de grote ontvangst-vleugel, die plaats biedt aan vijfduizend men sen. Men kan ook over een auto-oprit direct aan de ene kant erin en aan de andere eruit rijden. Op de reus achtige terrassen tropische planten en abstrakte figuren, waaronder het skelet van een boom. Op een heel nieuwe manier zijn hout en steen ver werkt: een imponerend werkstuk. Beton vraagt om bochten. Voor Nie meyer is architectuur een vorm van poëzie, waarin het minder om de func tie dan om de schoonheid gaat. Al- helsden er twee elkaar. Niemand luis terde. De president en zes stenografen maakten een onvergetelijk beeld com pleet. De kathedraal is nog altijd in het beginstadium van de bouw. Maar over al wordt koortsachtig gebouwd. De rode aarde is omgewoeld. Een bouw maatschappij trekt het derde water woonhuis op: Venancio III. Deze koop woning kost tussen de 90.000 en 200.000 gulden. De belangrijkste woon worm is die in de zogenaamde „supervierkanten" die 48 of 96 woningen bevatten. Al leen vo< die blokken zijn er trottoirs. Verder is Brasilia een stad tegen de voetganger. „Wie geen auto rijdt, heeft het aan zichzelf te wijten" zegt men. De hoofdstraten zijn in twee etages boven elkaar gebouw in het be lang van de racende auto's. Maar men ziet er relatief weinig. De stad is voor 750.000 mensen aan gelegd en hetbergt er zowat 160.000. De vervoersmogelijkheden zijn de De meesten kunnen het echter niet. Zeker: ambtenaren trekken in wonin gen, die door de staat worden opge trokken en zakenlui hebben lelijke woningen gebouwd langs doorgaande wegen, maar de „man van de straat" kan geen eigen woning kopen. Zijn in komen is meestal lager dan het huur- peil in Brasilia. ZO HEEFT de bouw van de hyper moderne hoofdstad gelijktijdig geleid tot het ontstaan van wooncentra, die in groteske tegenspraak staan tot hun sociale funktie. Eerst woonden inge nieurs en bouwarbeiders in een grote barakkennederzetting, vijftien km van het stadscentrum verwijderd, in de zogenaamde „cidade livre", de „vrije stad". Zij moest worden afgebroken, als Brasilia „klaar" zou zijn. Maar zoals zo vaak bleek het priviso- rische definitief te zijn. Daarbij komen drie zogenaamde „satellietsteden" op een afstand van vijftien tot veertig kilometer met nu in totaal 180.000 be woners. Ze doen denken aan het wilde westen uit de pionierstijd. Nog grotesker is het ontstaan van achterbuurten in de onmiddellijke na bijheid van de nieuwe luxueuze ge bouwen. Grote, doodarme families trekken vanuit de noordelijke honger- zone in een opophoudelijke „binnen landse trek" naar de plaatsen waar ze op werk en brood hopen. Zij mis sen zelfs het geld, om in de satelliet steden onderdak te vinden. Dus „be zetten" ze bij hun zogenaamde „inva sie" een willekeurig stukje grond en Krottenwijken aan de huiten- kant van Brasilia. bouwen uit hout een optrekje, waar in ze zonder water, zonder licht, zon der een minimum aan hygiëne op el kaar geperst vegeteren. Bijna 60.000 mensen huizen zo in mensonwaardige toestand midden in de modernste hoofdstad van de wereld. Dit overwicht van de randbevolking in de „cidade livre", de „satellietsteden" en de zonder plan bezette zones van de „invasie" compromitteren de doel stelling van de hele onderneming. DE „IDEOLOGEN" van Brasilia, de schepper van het stadplan Lucio Costa en de al genoemde architect Oscar Niemeyer, wilden „in het hart van Brazilië" een „hoofdstad van het algemeen welzijn" scheppen. Zij wil den de klasseverschillen overwinnen. Inplaats daarvan ontstaat een conglo meraat van nederzettingen, waarin de afgrond tussen arm en rijk nog ster ker in het oog springt dan in de oude Braziliaanse steden. Men heeft de massa een plaats kaartje in de luxeklasse van het leven beloofd, en stopt ze op het tussendek. Het valt nog niet te overzien in hoe verre Brasilia zijn „functionele op gaaf", de uitoefening van de centrale regering van de bondsstaat, zal ver vullen. Maar de „sociale opgaaf", die hun bouwers zichzelf stelden, schijnt nu reeds schipbreuk te hebben ge leden. IMM^IVWWVWVVVWVVVVWVWVVtAMfVVtMVVMVWVVVWVVVVVVIWVWVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVMWWVWMI leven in Brasilia is geen lolletje. Nu pas worden er reusachtige „handels centra" (op 160.000 vierkante meter) met elk achthonderd zaken, super markets, restaurants en bioscopen (er zijn er vier) en hangende tuinen, gebouwd. Zij behoren praktisch nog tot een toekomstdroom. Voorlopig is er nau welijks afwisseling. Het sociale leven is exclusief. De „clubs", die vooral aan de kunstmatige stuwmeren liggen, zijn duur. (Men sprak over een entreegeld van duizend gulden en een maande lijkse bijdrage van 250 gulden.) Vijf jaar geleden was er nog slechts de rode aarde. Nu zijn er ook gras vlakten. Maar de bomen groeien arm zalig. De sterke wind stuift de rode aarde op en jaagt de zandstorm de huizen in. Het is een stad zonder scha duw. Iedereen klaagt over de muggen plaag. Zo is ook voor hen, die in Brasilia kunnen leven, de „hoofdstad van de hoop" den wonder met beper kingen. HAMBURG, (DaD). Vele mensen verbeelden zich, een goede neus te hebben. Maar nauwelijks 500 onder de 3,5 miljard bewoners van onze aarde beschikken inderdaad over een „abso luut" reukorgaan. Het zijn de parfu meurs, die in de laboratoria van de kosmetische industrie voor de geurar- rangementen verantwoordelijk zijn. Maar de meer dan tienduizend aan de wetenschap bekende verschillende reukstoffen kunnen zij ook niet alle kennen of zelfs maar herkennen. In de toekomst zullen zij echter hulp krijgen van een in de Duitse Bonds republiek ontwikkelde reuk-computer. EEN GOEDE parfumeur .beheerst' over het algemeen twee- k driehonderd reukstoffen. Daaruit componeert hij de heerlijke geuren voor huid- haar- en wasgoed-, meubel- en vloerverzor- gingsmiddelen, de dure parfums en de verschillende kostbare soorten toi letwater. In tegenstelling tot de nuch tere aanduidingen die chemici ge bruiken voor allerlei grondstoffen is de taal van de parfumeurs beeld- en bloemrijk. De daaruit ontstane be gripsmoeilijkheden brachten de chemi ci van een Hamburgse cosmeticafa- briek ertoe, de geurindrukken in een systeem te rangschikken door begrip pen als „waterig" en „droog", „vruch- tig" en „fris" te coderen en aldus een geurtaal te scheppen, die ook een computer begrijpt. Met de in de branche gebruikelijke namen plus de daarbij behorende eigenschappen van reukstoffen voedde dr. R. Randebrock in de vorm van getallen met 28 cijfers een speciale computer. Na succesvolle proeven met deze reukmachine vroeg hij patent aan op zijn procédé. Belangstellenden in binnen- en buitenland doen alle moei te, om de licentie te verwerven De Duitse chef-parfumeur Peters is over zijn elektronische „collega" waar mee hij thans reeds een jaar samen werkt, enthousiast. De computer levert niet alleen in zeer korte tijd gedetail leerde recepten voor elke gewenste geur, hij berekent tevens de optimale bijmenging van de geschikte reukstof fen èn de prijs voor het proef mengsel of 't eindprodukt. Omgekeerd geeft de machine ook uitkomst over de waar schijnlijke geur van een nieuwe samen stelling, als hij met de afzonderlijke componenten ervan en de mengverhou- dingen „gevoed" wordt. Zelfstandig nieuwe geuren creëren kan hij on danks zijn alle reukstoffen omvattende programma niet. Nieuwe geurcreaties blijven ook in de toekomst aan de vijf honderd „beroemde neuzen" voorbe houden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 15