Eerste Hartewensconcert: Combinatie klassiek-modern doet het nog steeds N.PH.O. HAD MOEITE MET RITME VAN LIESBETH LIST Festival agenda Land van Maas en Waal was weer troef" Verblijdend peil regionaal Jeugdorkest Bijzonder recital van pianiste Varda Nishry Festi(ge)~ valletjes HF-meningen en wensen WayenbergSilvo en Marcovici hoogtepunten RADIO PARADE EN HET HF m 'm MAANDAG 30 DECEMBER 1968 (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM Een tot en met de laatste zit- en staanplaats gevulde concertzaal heeft zaterdagavond genoten van het eerste Hartewensconcert met een keur aan keur aan binnen- en buitenlandse artiesten. Alle superlatieve clichés schieten te kort om de stem ming van de veertienhonderd aanwezigen en de pre staties van de solisten en het Noordhollands Philhar- monisch Orkest onder wondern te brengen. Vooral de wijze waarop het N.Ph.O. onder leiding van de grote animator van het festival, Henri Arends, zowel de monderne als klassieke muziek uit voerde verdient respect. „I erbeating' De Waag?PP Indringend Hoogtepunten AFSCHEID VAN BOUDEWIJN IN COORNHERTLYCEUM 95 HAARLEM Zanger Boudewijn de Groot heeft zondagmiddag af scheid genomen op een plaats waar aan voor hem als oud-leerling al lerlei herinneringen kleefden: het Coornhertlyceum in Haarlem. Het optreden met zijn nieuwe groep, het trio Kees Kranenburg, had plaats in het kader van het derde Hartewensfestival en volgde op dat van Rikkert Zuiderveld met zijn vrouw Elly Nieman. J. H. Moolenijzer - J. H. Moolenijzer Enkele moeilijkheden, de elektroni sche apparatuur viel uit en Liesbeth List staakte het zingen van één van haar liedjes, haalden het ritme van de avond er niet uit. Het merendeels jeug dige publiek was „in the mood" en ac cepteerde de enkele dissonanten. De presentatie van Pim Jacobs, wiens verschijning op het festival een tradi tie is geworden, was sympathiek en ongedwongen. Het eerste Hartewenconcert werd geopend met het imposante „Trumpet Voluntary" van Clarke of Purcell. Over de componist van dit stuk is men het niet eens. Caroline Kaart die als eerste de rij van solisten opende, viel een ovatie ten deel. Dit gold voor de meeste optredenden; de festivallers waren gul met applaus. Een van de MAANDAG 30 DECEMBER 10.30 uur, Frans Halsmuseum: Het internationaal bekende blazers ensemble „Het Danzi Kwintet". 11.00 uur, Coornhertlyceum: Slag werkgroep Amsterdam, bestaande uit leden van het Concertgebouw orkest en het Kunstmaandorkest. 14.00 uur, Electric Centre: Uitvoe ring resultaten Workshop Jazz. 16.30-17,30 uur: concert door Ned- ly Elstak Quartet. 14.00 uur, Aula R.-k. Schoolvereni ging: Non-stop volksdansbal o.l.v. Frits Meyer. 14.00 uur, Gebouw .St. Bavo: Work shop Folksong: Israëlische volks muziek; Country and Western; m.m.v. Jan Waas en Ben Davis. 14.30 uur, Tuinzaal Concertgebouw: Daniel Wayenberg, piano met de zangeres Caroline Kaart. 14.30 uur, Frans Halsmuseum: op treden van de 16-jarige violiste Silvia Marcovici, Roemeens won derkind. 14.30 uur, Coornhertlyceum: Won' Kyung Cho, de in New York woonachtige Koreaanse danser. N 16.00 uur, Frans Halsmuseum: Het Utrechts Studenten Beethoven Kwartet. 19.30 uur, Concertgebouw: Harte wensconcert II, presentatie Pim Jacobs met o.a. Vera Beths, Ruben Lifschitz, Christine Cunne, Joost luisel. Varda Nishry, Marcie-Cécile Moerdijk, Hans Dulfer's Heavy Soul Inc., Soul-Ensemble Euson Stax, Het Noordhollands Philhar- monisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Hier volgen een paar hartekreten van een festivalster, de 21-jarige Mar- greet Schoon uit Middelburg, die nu voor de derde keer het Hartewens Festival meemaakt. Zij merkt op dat het festival een ongeorganiseerdere indruk geeft. Met name vindt zij dat er een slechte controle bij de ingang van sommige zalen is. Gevraagd naar een vergelijking van de kwaliteit met die van drie jaar ge leden zegt zij: „Die is minder, je kunt merken, onder andere aan de uitvoe ring van het programmaboek, dat er minder geld is." De sociëteiten vallen bij haar wel in de smaak, al mist zij ,De Waag Taveerne". In vergelijking met de zaal van gebouw St. Bavo aan de Smedestraat, waar nu de workshop Folksong is ondergebracht, is de Waag veel gezelliger. Of zij als het festival, weer en op de zelfde basis wordt gehouden, voor de vierde keer zou komen, reageert zij positief. „Natuurlijk". De prijs vormt wel een bezwaar. „Zeventig gulden is voor scholieren een boel geld. Ik ken een aantal meisjes die graag zouden zijn gekomen, maar voor wie de prijs onoverkomelijk is". Het niet inschakelen van „De Waag" is voor de Haarlemse zanger Tony Roos, die als omroeper van Pa rade het festival meemaakt, ook een moeilijk verteerbaar punt. „In Haar lem is door „De Waag" veel talent op semi-professionele basis en van goede kwaliteit aanwezig, maar dat, door dat „De Waag" er niet bij is, ook niet kan optreden. De folksong is nu uitbesteed aan twee clubs op dat ge bied uit Amsterdam. begeleiders van de Haarlemse zange res Shirley, Thijs van Leer, sprong in toen de elektronische apparatuur het begaf voor het optreden van de zan gers. Hij zong en speelde op de piano om zo het hiaat te vullen. Van Shirley viel vooral de meeslepende uitvoering van „When the saints go marching in" in de smaak; de tv-camera's ston den te trillen op hun stellages. Eksep- tion zou hierna bewijzen dat het pla fond van de concertzaal heel wat kan hebben. Zij speelden een klassieke staalkaart van composities van Beet hoven op een wijze die de oren van de leden van het N.Ph.O. deed spitsen. Immers, zij hadden geweigerd samen met deze beatgroep op het fes tival klassieke werken te spelen. De orkestleden waren evenwel sportief ge noeg om voor de „verbeating" van Beethoven te applaudisseren. Liesbeth List begon haar optreden met een voor het orkest ritmisch moei lijk liedje. Na enkele maten onder brak zij het zingen om orkest en diri gent aanwijzingen te geven. Een nieu we poging mislukte echter ook. Het ging niet. Een groot succes bleek Johnny Silvo te zijn, wel bekend van optreden in de Waag. De Franse zangeres Barbara besloot het pro gramma voor de pauze. Op de aankondiging van Pim Jacobs dat de solo-cellist van het N.Ph.O. juist die dag zijn 65ste verjaardag vierde, reageerden de jongelui met het zingen van „Lang zal hij leven". Toen was het uit met de ongedwongenheid. Na de pauze werd namelijk een vijf tig minuten durende televisieopname gemaakt, bestemd voor uitzending op oudejaarsavond. Eens te meer bleek dat tv niet al leen in de huiskamers overheersend en indringend is, maar ook een stem pel op opnamen van uitvoeringen kan drukken. Door het afgemeten applaus op aanwijzing van een floormanager en de ampexstoppen, waarvoor tot twee keer toe het programma voor enige tijd onderbroken moest worden, dreigde de spontanëiteit verloren te gaan, maar gelukkig ging het toch anders. Na haar opkomst stemde de 16-jarige Roemeense violiste Silvia Marcovici haar viool. Toen zij daar mee klaar was, mocht zij daarvoor de dank van het publiek in ontvangst ne men. Haar optreden was een van de hoog tepunten van de avond, hetgeen ook gezegd kan worden van de traditione le gast Daniël Wayenberg en van John Williams, de wereldberoemde Austra lische gitarist. Voorts traden on de Rob Hoeke Rhythm and Blues Group en volgde er een tweede optreden van Ekseptinn met de sabeldans, Liesbeth List, Thérèse Steinmetz en Barbara Het N.Ph.O. besloot de avond met het voorspel tot de eerste akte uit Lohengrin van Wagner. Opgetogen trokken de festivallers laar hun slaapplaatsen. De financiële moeilijkheden, die het Hartewensfestival aanvankelijk dreig den te doen mislukken, is Henri Arends toch, mede dank zij de steun van de televisie, te boven gekomen, zodat de festival-gangers een uitstekend pro gramma geboden kon worden. Boudewijn de Groot zong voor een wel gevulde, maar niet overdreven volle zaal ondermeer enkele liedjes van zijn langspeelplaat „Voor de over levenden". Het hoogtepunt van zijn optreden was echter de vertolking van de vier door hemzelf en Lennart Nijgh gecomponeerde liedjes op een drieluik van Jeroen Bosch. De begeleiding van het trio Kees van Kranenburg, die in het begin niet sterk was, werd bij deze liedjes iets overtuigender. Voor het publiek lag het hoogtepunt van Boudewijns optreden bij het be kende „Land van Maas en Waal", dat enthousiast werd meegezongen. Toen Boudewijn werkelijk afscheid nam, dromden tientallen jongens en meisjes naar het podium, en het refrein van Naast de televisie en de radio die tijdens het drie dagen durende Harte wens Festival opnamen maken, is ook de Algemene Haarlemse Ziekenom roep „Radio Parade" met een ploeg van vijftien man(!) continu bezig met het opnemen van programma's. Soms op wel drie fronten tegelijk. Vanuit de centrale post in de St. Joannes de Deo rukken de ploegen in groepen van drie uit: een omroeper, een technicus en iemand die de micro foonopstelling verzorgt. De centrale in de Deo is altijd bereikbaar voor het verkrijgen van inlichtingen en ver voer. Bovendien wordt daar bepaald welke apparatuur de ploegen mogen meenemen. Het verzamelde materiaal zal in de komende weken door de medewerkers van Parade geschikt worden gemaakt voor uitzending. De hoeveelheid is van dien aard dat verscheidene program ma-onderdelen voorlopig stof genoeg hebben. „het Land van Maas en Waal" werd nog eens herhaald. Boudewijn plaatste terloops nog even de opmerking: „Toen ik dat twee jaar geleden zong op het eerste Harte wensfestival, was Heintje Davids er ook, terwijl zij afscheid nam, dus ik kom ook terug", maar hij legde niet uit. wat hij hiermee precies bedoelde. Rikkert Zuiderveld en Elly Nieman hadden in het begin enige moeilijkhe den met een onjuist afgestelde micro foon, maar toen deze verholpen wa ren, wisten zij de zaal zeer te boeien. Rikkert had bovendien zeer geestige verbindende teksten tussen de liedjes, waarvan natuurlijk „Vreemde vogels", het eerste succes van de twee, genoemd moet worden. Ondanks deze positieve geluiden was de middag op een niet nader te defi niëren wijze teleurstellend en doods, maar misschien kwam dat alleen door het teken van Boudewijns afscheid. m De Franse chansonnière Barbara begeleidde zichzelf aan de piano. HAARLEM De samenwerking, die dit jaar tot stand gekomen is tus sen het Hartewens Festival en Jeugd en Muziek Nederland, blijkt van bij zonder belang te zijn voor het actieve aandeel van de muzikale jeugd in dit verband. Zaterdagmiddag concerteer de het Regionaal Jeugd Orkest onder leiding van Ru Sevenhuysen in het Coornhert Lyceum en eerlijk gezegd waren wij stom verbaasd. Als rechtgeaarde Haarlemmers leef den wij in de veronderstelling, dat er maar één jeugdorkest bestond, name lijk het Haarlems Jeugd Orkest, maar nu werden wij opeens geconfron teerd met een orkest ergens uit het hoge noorden en waarachtig, die ble ken het ook te kunnen. Tegen Haar lem kunnen zij niet op dat is wel zo maar toch gaven zij een con cert waar wij met plezier en ontzag naar geluisterd hebben. Dirigent Ru Sevenhuysen, tevens landelijk secretaris van Jeugd en Mu ziek, verklaarde aan het begin van dit middagconcert, dat er een vijftiental jeugdorkesten in Nederland bestaan, die zich met volle overgave wijden aan het spelen en bestuderen van het sym fonische repertoire. Dit regionale orkest, dat is samen gesteld uit jongelui woonachtig in de Noordelijke provincies, repeteert al léén in de vakanties in een hotel in Hoogeveen en zij zullen dan ook onmiddellijk terugkeren naar het bar re noorden om de laatste dagen van de kerstvakantie te besteden aan het instuderen van een nieuw programma. De vijftig jonge orkestleden begon nen hun concert met een jeugdwerk van Mozart, een symfonie die in 1772 in Salzburg gecomponeerd werd. (Mo zart was toen zestien jaar). De stomme verbazing waaryan ik u Tientallen jongens en meisjes drom den naar voren toen Boudewijn de Groot met het laatste couplet van „Land van Maas en Waal" werkelijk afscheid nam. in het begin sprak ontstond al tijdens de eerste maten van deze symfonie, want het bleek dat deze orkestleden, nauwelijks de kinderschoenen ontwas sen, in staat zijn tot goede muzikale prestaties. Jammer dat er zo weinig publiek was, gelukkig werd de Haar lemse eer gered door onze wethouder van Kunstzaken, de heer D. J. A. Ge luk, die door zijn aanwezigheid het goede voorbeeld gaf aan de jeugd. Behalve naar Mozart mochten wij ook nog luisteren naar de Symfonia Piccola van Berend Giltay, die voor dit orkest is gecomponeerd. Voorts ga ven zij een briljante vertolking van het Concertino van Albrecht Rosen- stengel (1912) voor strijkorkest, piano- quatre mains en zes slagwerkers. Ten slotte volgde een vrolijke uitsmijter van Sullivan, een selectie uit de mu sical „De piraten van Penzance", waarvan de finale wegens uitbundig succes herhaald moest worden. HAARLEM. Zaterdagmorgen om half elf zaten na een opwindend ope ningsbal alweer tachtig jongens en meisjes op en om het podium van de tuinzaal van het Concertgebouw om te luisteren naar de Israëlische pianiste i'arda Nishry, die een recital gaf on der de titel van „Het dier in de muziek" Zij had een programma samengesteld van composities van Rameau, Daquin, Couperin, Scarlatti, Schumann, Mous- sorgsky, Liszt, Saint-Saëns, Debussy, Ravel, Dutilleux Ibert, Bartok en Cop land, die alle een bepaald dier of een /ogel tot onderwerp hadden. Robert Weeda, de bekende inleider /an de Belgische televisie, hield een geestige toespraak om Varda Nishry bij de festivaljeugd te introduceren. Om een beter overzicht over de mena gerie te krijgen die Varda voor haar jonge publiek zou laten optreden, deel de hij het programma in drie groepen in: de vroege composities uit de Ba- rok-periode, het romantische tijdperk, zn de modernen. Hij stelde voor om tussen de afzonderlijke stukjes maar niet te applaudiseren, maar daar wil de de pianiste niet van horen, zij had rr f imwT, I i blijkbaar wel behoefte aan een warm applaus, in de kille ochtendstond. De jeugd had hier begrip voor en bracht haar een spontaan applaus nog voor zij een noot had gespeeld. Na een toelichting op de toelichting van de pianiste zelf, begon zij met La Poule van Rameau, waarbij zij gees tig opmerkte dat het een kip met tem perament geweest moet zijn die Ra meau geïnspireerd heeft. Ook de be gaafde kat, die een fuga-thema voor Scarlatti had bedacht door op bedacht zame wijze over de toesten van z'n kla vecimbel te lopen, werd door de pianis te met ere genoemd. Van de romantici had Liszt het meeste succes met „Die Forelle nach Schubert". De grote virtuositeit die de pianiste hierbij ten toon spreidde wekte de oprechte bewondering van de toe hoorders, het was werkelijk bemoedi gend om te constateren dat de jeugdi ge luisteraars zich zonder voorbehoud tegoed deden aan de romantiek van Liszt. Dat er in de loop der eeuwen nog niet mveel veranderd is bleek wel uit het feit dat modernen als Ibert, Bartok 2n Copland, toch ook nog geïnspireerd werden door 'n ezeltje, een vlieg en de kat en de muis. Het succes van Varda Nishry was zo groot, dat zij twee toe giften moest spelen voordat haar pu bliek haar toestond om zich terug te ;rekken in de comfortabele warmte 'an haar hotelkamer. Het enthousias me van de jeugd was zeer begrijpelijk vele ouderen hadden er heel wat /oor over gehad om dit bijzondere re utal mee te maken. Iedere Hartewens-Festival-dag komt een door de deelnemers zelf geschreven en samenge steld en gestencild krantje Uit. 9 Enkele citaten daaruit: „Ik weet het toch eindelijk Pim Ja cobs is bovenop echt kaal. Tele visie is een aardig medium, maar het suggereert wel vaak wat er niét is". 9 Het diner van zondagavond, waarop een zangeres Ellen van Eijk zong en speelde, was als volgt samengesteld: gebonden soep, schnitzel, sperziebonen en gebakken aardappelen. 9 Een ander citaat uit het krantje over het eerste Hartewens-con- cert: „Liesbeth List werd Lies beth Mist". 9 Lunch: twee broodjes ham, en broodje kaas en een krentenbol. vvvvwvvwwwvwvwwvwvvwwwwwwwwuwvA/vvwvvvvvwvwvwvvvvvvvwvvvvvwuvvvvvvvw

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 4