„EEN VLO IN 'T OOR Daverende klucht van Feydeau gespeeld door Haagse Comedie JONGE LEVERT Onbekende kathedralen in Frankrijk VUURWERK Amusement voor groot publiek TV-vanavond Joris Ivens en hoofdfilm Indonesia calling Radio-dinsdag TV maandag TV dinsdag SSKSWIJ ONTVINGEN: MAANDAG 30 DECEMBER 1968 7 Wervelstorm DE GROOTSTE SORTERING VAN HAARLEM HET JAGERSHUIS LANGE VEERSTRAAT 26 HAARLEM - TEL. 1 08 35 Uitmuntend Simon Koster A. Boerma m Charles Boost (Van onze toneelcriticus) DEN HAAG. De kluchten en blijspe len van de Franse grootmeester Georges Feydeau, die zestig of zeventig jaar gele den de hele wereld veroverden maar daarna een halve eeuw lang het aankij ken niet waard werden geacht, beleven de laatste tijd een opmerkelijke renais sance. Overal in Europa worden Fey- deau's stukken weer van het stof der ja ren ontdaan en trekken ze opnieuw grote massa's naar de schouwburgen. Zo heb ben we in Nederland in enkele seizoenen tot vermaak van vele toeschouwers „Mijnheer gaat op jacht", „De methode Rabadier" en „De dame van Maxim" te zien gekregen, en in de landen om ons heen is het al niet anders. Blijkbaar is er overal nog een talrijk publiek dat in de schouwburg niet uitsluitend ernstige (en dat is tegenwoordig gewoonlijk deprime rende) kunst zoekt, maar ook luchtig amusement en in die behoefte kunnen de weinige h edendaagse blijspelschrij vers, die dat vak werkelijk beheersen, op lange na niet voorzien. HOE geweldig goed Feydeau het schijn baar luchthartige maar uiterst moeilijke vak van blijspelschrijver of laten we maar gerust zeggen: kluchtspelschrijver beheerste, kan men nu weer met ont zag constateren door de opvoering, die de Haagse Comedie sedert enige dagen geeft, van „Een vlo in 't oor" („La puce a 1'oreille"), een dolle grap uit 1907 van het destijds zo populaire laag-bij-de-grondse genre, maar die, als een staaltje van per fecte toneelschrijftechniek, sedertdien in dat genre zelden door anderen is geëve naard. Feydeau goochelt eenvoudig met mensen, situaties en intriges, en dat alles tenslotte keurig op z'n pootjes terecht komt en nog wel zo precies dat er geen speld tussen te krijgen is is nog ver bazingwekkender als men in het pro gramma de bekentenis van de schrijver leest, dat zijn stukken van a tot z ge ïmproviseerd zijn en hij voor geen enkel stuk ooit een schema heeft gemaakt. DE HANDELING van „Een vlo in 't oor" (een in onbruik geraakte zegs wijze, waarmee een plotselinge ongerust heid wordt bedoeld) is niet na te vertel len. Het gaat, zoals altijd bij Feydeau, om een hele reeks echtbreuk-plannen die stuk voor stuk mislukken. De hoofdper soon in het onderhavige geval is Victor- böëkênböëkënböêkënSöëkênl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboeken boekenboeken boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl Van de Nobelprijswinnares Pearl S. Buck is als Zwarte Beertje bij A. W. BRUNA Zoon in Utrecht verschenen „Nog staat de zon hoog"; de vertaling is van Ruud Schuursma. Onder redactie van Ad den Besten ver zorgt de Uitgeversmaatschappij HOL LAND in Haarlem boekjes onder de titel De Windroos, waarin dichters kunnen pu bliceren. Er zijn weer zes boekjes ver schenen: „Lessen in landschap" van L. Herberghs; „Het ritselt" van Jan van Harten; „Liedboek voor Kevin" van Maria de Groot; „Varen, groene veer" van M. Coenraads; „Op tegenspraak" van Peter Berger; „Tegen beter weten" van Jos van Hest. Andere gedichtenbun dels verschenen bij „Holland": „Binnen en buiten" van Mischa de Vreede en „Tussen groen en avond" van Piet van Veen. „Ik uw dichter", hoofdstuk uit de „immanente poëtica" van de dichters van '50, samengesteld door Ad den Bes ten en verschenen bij „Holland". De geschiedenis van de laatste tsaren familie is onder de titel „Nicolaas en Alexandra" beschreven door Robert K. Massie De Nederlandse uitgave (verta ling J. van Heerden) verscheen bij H. J. PARIS in Amsterdam. ADVERTENTIE Oscar. Voor de jaarlijkse filmcompetitie om de Academy awards of merit (de Oscars) te Hollywood zijn de Neder landse films „Vision of reality" van Ronnie Erends en „And they named it Holland" van Gerard Raukamp inge zonden. „Een vlo in 't oor" (La puce a l'oreille"), blijspel in drie bedrijven van Georges Feydeau Vertaald door Paul Rodenko. Première bij de Haagse Comedie op 21 december in de Ko ninklijke Schouwburg, Den Haag. Re gie: Ko van Dijk, in samenwerking met Wim van Rooij. Hoofdrollen: Kees Coolen, Myra WardGuido de Moor, Leo de Hartogh, Do van Stek. Decors: Hep van Delft. Kostuums: Has Noord- hoek Hegt. Emmanuel Chandebise, de trouwste echt genoot ter wereld, maar door zijn vrouw niettemin verdacht van ontrouw en bij gevolg door haar ongewild tot de spil ge maakt van een intrige die op een waan zinnige opeenstapeling van misverstan den en compromitterende ontmoetingen uitloopt. In deze wervelstorm van ko mische vergissingen worden de vrouw des huizes, haar beste vriendin, de man van de beste vriendin, de huisvriend, de huis dokter, de huisknecht en nog een paar anderen meegesleurd, en als kroon op alle dwaasheid komt er ook nog een knecht van een rendez-vous-hotel op de proppen, die een dubbelganger van de trouwe echtgenoot blijkt te zijn en daar door het kluwen misverstanden nog on ontwarbaarder maakt. Dat aan het slot deze kluwen niette min wordt ontward, en nog wel zó dat er een algemene verzoening op volgt, zal voor iedere argeloze toeschouwer van zelf spreken. Maar men mag toch wel eens bedenken dat Feydeau daarvoor be halve over een enorme dosis humor, over een vindingrijkheid en een gevoel voor timing en precisie moest beschikken die zo uniek waren (en het nog zijn), dat deze alleen de wederopvoering van zijn stukken de moeite waard maken. Dat daarbij de dubbelzinnigheden in de dia loog lang niet altijd van de fijnste soort zijn, moet men op de koop toenemen; zij tonen overigens duidelijk aan dat de hui dige vrijmoedige pre-oqcupatie met ero tiek op het toneel allerminst een nieuwig heid is. Ook in Feydeau's tijd liep het blijkbaar nogal nos met de Victoriaanse preutsheid. DE Haagse opvoering, uiterst vakkun dig door Ko van Dijk in samenwerking met Wim van Rooij geregisseerd, beant woordde vrijwel volledig aan de hoge eisen die Feydeau aan spelers en regie stelt. De dubbelrol van de brave echtge noot en diens alcoholische dubbelganger werd door Kees Coolen uitmuntend ver tolkt. Myra Ward speelde in fraaie stijl het achterdochtige vrouwtje en Do van Stek was volkomen op haar plaats als haar slimme vriendin. Leo de Hartogh was een pracht van een temperamentvol le Spanjaard, Eric van Ingen een koste lijke mallotige huisvriend en Carl van der Pas een juweel van een verwaande butler. Een heel aparte en oerkomische creatie was de man-met-een-gespleten-ge- hemelte van Guido de Moor. Als de dok ter deed Guus Verstraete vergeefse po gingen om tegenover de chaos enig ge zond verstand te stellen. Verder droegen Marijke Merckens, Dolf de Vries, Jacques Luyer, Annie Leenders, Gerard de Groot en Maria Stiegelis in kleinere rollen er toe bij, de opvoering tot een daverend lachsucces te maken. ADVERTENTIE ■m HAARLEM. Wist u dat Herodus An tipas, die een verkleedspel met Jezus Christus opvoerde en zijn concubine He- rodias, die het hoofd van Johannes de Doper eiste, als ballingen zijn gestorven in een stadje aan de voet van de Pyre neeën in het tegenwoordige Frank rijk. Het nest, waarheen keizer Caligula in het jaar 37 vier jaar na de kruisdood van Jezus de viervorst heenzond, heette toen Lugdunum Convenarum en nu Val- cabrère. Dat is een van de vele historische bij zonderheden die u tegenkomt in het boek „Onbekende kathedralen in Frankrijk", uitgekozen door professor F. van der Meer. Er zijn in Frankrijk zo'n 126 ka thedralen en daarvan behoren er rond zeventig tot de minder bekende. Van die zeventig worden er in dit boek twintig be schreven op een manier waarvan profes sor van der Meer een geheim recept heeft. Van elke kerk een paar bladzijden foto's en een paar bladzijden tekst, waar in een trefzeker portret wordt getekend, waarin alle lijnen worden doorgetrokken naar verbindingen in heden en verleden. In het recept past ook een eigen woord gebruik. Herodias wordt niet aangeduid als „bijzit", maar als „boel" van het Quislingvorstje Herodes. Men komt ook woorden tegen als „klinket" (valdeurtje) en „vogellijm" (woekerplant), alsook „pokaal" en „belfried", die zelfs in een oude Van Dale niet te vinden zijn. Er is maar één bezwaar aan te voeren tegen dit boek en dat is het niveau waar op de hooggeleerde zich beweegt. Het doet hem een zin schrijven als „Ieder van ons herinnert zich de eerste zin van Caesars Gallische Oorlog", enzovoort; het verklaart de afwezigheid van een verklaring voor buitenissige woorden, alsmede voor architecturale en termen. Wat zou zo'n boek niet aan waarde win nen met een opengewerkte tekening van een kerk waarin de voornaamste onder delen zijn aangegeven. Anderzijds staan er zoveel gelukkige vondsten in dit boek dat de lezer wel bereid zal zijn er enkele naslagwerken bij te pakken. De auteur noteert bij de Frans-Duitse co-produktie in de kathedraal van Reims een profeet Daniel met de trekken en de opgedraaide snor van Willem II. De ka thedraal van Verdun was volmaakt on bekend „vóór de granaat van 1916 het portaal „Van de Leeuw" onthulde, van daag staat zij „met een ster in de Gui de". Het is ook niet beneden de waardigheid van de hooggeleerde te vermelden dat de plaat die de herinnering bewaart aan de geboorte van de filosoof (in dit geval hadden wij liever wijsgeer gelezen) Di derot aan het verkeerde huis is aange bracht. Het juiste adres is een paar num mers verder aan hetzelfde plein, dat vroeger Place de Chambron heette, en nu zijn naam draagt". We houden op met het pikken van de krenten uit het brood. Het is een boek om te hebben en mee op reis te nemen. HILVERSUM. Op het eerste net een portret van cineast Joris Ivens, op het tweede net een hoofdfilm. Nederland 1. Het avondprogramma begint met de BTW-cursus van Teleac (de zevende les). Na de fabel, het journaal en de reclame het voorlaat ste deel van Rinaldo Rinaldini. We hebben gezien hoe de edelman einde lijk heeft afgerekend met zijn aarts vijand Cavalcanti. Er blijken echter ook hierna nog problemen te bestaan, want Cavalcanti had zij het niet veel vrienden. Een van hen pro beert Rinaldo zijn eerherstel door de neus te boren. Gelukkig is Rosalia er ook nog. „Kenmerk" van de kerken, dan de KRO. Na het journaal eerst Joop ter Heul, vierde aflevering. Joop maakt haar verloving bekend. Ze wil bij het toneel, waarvan Pa ter Heul niets wil weten. Nog een serie hierna en wel „Politie New York". Een zaak uit de politie dossiers. Er is een man vermoord. De politie verdenkt daar een marinier van. De vermoorde zou zijn meisje hebben lastig gevallen. Zowel de mari nier als het meisje beweert echter bij hoog en bij laag, dat dit een verzon nen verhaaltje is. Een vol uur krijgt tenslotte Hans Keiler toegemeten om het portret te tekenen van de Nederlandse filmer Joris Ivens, dat hieronder wordt be sproken. Aansluitend aan het laatste nieuws een herhaling van de BTW-cursus van Teleac. Nederland 2. Het fabeltje, het jour naal, de reclame en dan de VARA met Coronation Street. Koning Klant in de laatste minuten voor acht uur. Na het journaal de actualiteitenru briek „Achter het Nieuws" gevolgd door weer de consumentenrubriek Ko ning Klant. Tot slot de hoofdfilm „Kroniek van een Hofnar", van de Tsjechische fil mer Karei Zeman. De film speelt in de zeventiende eeuw, als er in Bohe- men een oorlog woedt. Een kleine man wordt daar het slachtoffer van. Een boerenknecht, zijn meisje en een vriend ondervinden dat aan den lijve, want ze worden gevangen gezet. Het drietal weet evenwel de wijk te nemen en beleeft dan tijdens de vlucht aller lei dolle avonturen. Zeman brengt Joris Ivens (Nederland één, vijf over half tien). DELFT. Met ingang van 1 januari 1969 is professor dr. ir. S. Duinker. direc teur van de n.v. optische industrie „De oude Delft" te Delft, benoemd tot presi dent-directeur. Met ingang van gelijke datum treedt professor dr. A. Brouwers als president-directeur af en aanvaardt de functie van president-commissaris. Scène uit „Kroniek van een hofnar" dat op een heel bijzondere manier in beeld. Hij kreeg voor de „Kroniek van een Hofnar" hoge onderscheidingen op filmfestivals. De film is nog be trekkelijk nieuw, hetgeen overigens niet zoveel uitmaakt, omdat het ver haal zich drie eeuwen geleden af speelt. (Van onze filmcriticus) AMSTERDAM. De KRO heeft er vandaag een filmdagje van gemaakt. Vanmiddag al vertoonde ze een heel oude en weinig bekende Chaplin uit 1916, „The adventurer" en sloot hierop aan met de vertoning van „Louisiana Story", een van de mooiste na-oorlog- se documentaires van de vader van de „factual film", Robert J. Flaherty. Een uitstekend „kinder"-programma, dat vele werkende ouderen tot hun spijt zullen hebben gemist. Voor die ouderen is dan ter com pensatie om 21.35 uur een filmportret van Joris Ivens te zien, gemaakt door Hans Keiler, een hommage tegelijk aan de onlangs zeventig jaar gewor den militante filmer, die bij die gele genheid een uitnodiging voor een be zoek aan Nederland kreeg van de KRO om zich hier door zijn vele oude en jonge vrienden te laten huldigen. Van dat spontane feest in de Am sterdamse Brakke Grond zijn opna men gemaakt die verwerkt zijn in Kellers film. Maar een van de grote attracties van deze uitzending zal on getwijfeld de integrale vertoning wor den van „Indonesia calling", de in besloten kringen veelvuldig gedraaide documentaire over het verzet van de Australische havenarbeiders in 1945 tegen het laden van Nederlandse sche pen op weg naar wat toen al de Repu bliek Indonesië heette. Het is vooral dit korte filmpje ge weest, waarmee Ivens, die destijds met een regeringsopdracht in Australië verbleef, zich van Den Haag ver vreemd heeft. Uitgezonden om als of ficieel contactman voor het filmwezen in het pas bevrijde Nederlands Oost- Indië op te treden, trof Ivens in Syd ney een situatie aan, die hem onmid dellijk aan de zijde van de saboterende havenarbeiders bracht, die met hun actie wilden verhinderen dat er een militaire actie tegen de zo juist uitge roepen Republiek zou worden onder nomen. Ivens bracht Den Haag op de hoog te van zijn veranderde instelling, die hem noopte de regeringsfunctie neer te leggen, en begon met uiterst be perkte middelen aan zijn politiek pam flet, dat sindsdien historische betekenis heeft gekregen. Een pikante bijzonderheid is nog, dat de oproerige tekst die Catherine Duncan voor Ivens film geschreven had, uitgesproken werd door de Aus tralische acteur Peter Finch, thans een veelgevraagd acteur in Engeland en Amerika. Naast het befaamde „Indonesia calling" zullen fragmenten uit Ivens' overige werk en een interview met de filmer het „onvoltooid portret", zoals Hans Keiler zijn fil noemt, tot een belangrijk document maken. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte muz. 8.00 Nws. 8.11 Oude lew. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw. 9.00 Gymn. 9.35 Waterstanden 3.40 Lichte orkestmuz. 10.00 Lezing. 10.15 Opera. 11.00 Nws. 11.02 Voor ie zieken. 11.55 Mededel. 12.00 Gevar. progr. 12.22 Wij van het land. 12.26 I Mededel. land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Mannen- koor. 14.30 Pizzicato. 16.00 Nws. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinderen. 18.00 Volksliedjesprogr. 18.19 Uitz. P.S.P. 18.30 Nws. 18.46 Actua- 'iteiten. 19.00 Geref. dienst. 20.00 Ope rette. 21.00 Zonder drempelvrees. 21.30 Verknipt. 22.30 Nws. 22.40 Mededel. 22.42 Die goeie ouwe radio. 23.50 Klas. gramm. muz. 23.58 Gebed. 24.00-00.02 j Klokgelui. 00.02 Gevar. pl. progr. 00.30 Nieuwjaarstoespraak. 00.45 Oude koormuz. 00.55 Metropole orkest. 1.30 Hik. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gramm. muz. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 J Lichte gramm. muz. 8.30 De groente man. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Licht progr. 9.40 Oude muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Opera. 11.55 Lezing. 12.00 j Opera. 12.26 Mededel. land-' en tuin- j bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting.j 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra- diojournaal. 13.30 Spiegel van België. 14.00 Nederl. muz. 15.00 Wijs. 15.05 Klas. muz. 15.30 Beiaardconcert. 15.40 Het verleden. 16.00 Nws. 16.02 Jazz Spectrum. 16.30 Kunstkroniek. 17.00 Lichte gramm. muz. 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Metropoleorkest. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.001 Klankbeeld. 19.30 Nws. 19.35 Gonk! 20.00 Gevar. progr. 22.30 Nws. 22.40 klass. muz. 23.00 Oudejaarsavondprogr. 24.00 Lichte gramm. muz. 00.30 Licht muz. progr- 01.00 Lichte gramm. muz. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Pow Pow. 12.00 Nws. 12.03 Zorro. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix. 17.00 Nws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. 12.40 SOS-ber. voor schippers. 12.48 Gevar. muz. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Licht muz. progr. 15.00 Nws. 15.03 Kamermuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Lichte muz. 16.15 Voor oudere luisteraars. i7.00 Nws. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol- daten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muz. 18.35 Ver- keerstips. 18.40 Lichte orkestmuz. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm. muz. 19.00 Nws. 19.40 Dans- muz. 20.00 Symfonische muz. 20.40 Boekbespreking. 21.00 Amus. progr. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuz. 23.00 Nws. 23.10-03.00 Amus. progr. (23.30 Nws.). j Nederland 1 15.00 KRO: Film. 15.20 De Flintstones. 15.45 Documentairefilm. 18.40 NTS: Teleac - BTW (les 7). 18.50 De Fabeltjeskrant. 18.56STER: Reclame. 19.00 NTS Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 KRO: Rinaldo Rinandini (feuil leton). 19.31 CVK IKOR-RKK: Kenmerk. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 KRO: Joop ter Heul (dl. 4). 21.10 Politie New York (feuilleton). 21.35 Documentaire Joris Ivens. 22.25 NTS: Journaal 22.50 Teleac - BT W(les 7, herh.). Nederland 2 18.50 NTS: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 VARA: Coronation Street, (feuilleton). 19.52 Koning Klant. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VARA: Achter het nieuws. 20.45 Koning Klant. 21.10 Film. 22.40 NTS: Journaal. Nederland 1 15.00 TROS: John Woodhouse. 15.28 Four Jacks and Jill. 15.43 Honey West (feuilleton). 16.05 Enrico Macias. 18.50 NTS: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 NCRV: Tweekamp. 19.31 Religieus programma. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NCRV: Musical. 22.20 In kleur: Waar zijn uw 28 mil joen gebleven? 22.55 NTS: Hartewens Concert. 23.45 Waar blijft de tijd. 00.00 Pauze. 00.15-01.30 Geprolongeerd 1968. Nederland 2 18.50 NTS: De Fabeltjeskrant. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 Scala. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NTS: Dubbelganger (feuilleton) 20.45 Denk-Beeld. 21.35 Filmreportage. 22.00 Dubbelspion (feuilleton). nen. ADVERTENTIE GOEDE, VEILIGE RU IN 1969

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7