DRIE CONCERTEN OP EEN DAG
IN DE RENAISSANCEZAAL
FESTI(GE)
VALLETJES
HOTEL AUGUSTA
Beatrix
„WIDENS ROEM"
„OUDEJAARSAVOND DIENST"
OP NIEUWJAARSMORGEN
Fam. W. W. BERKHOF
„VICO"
DEKKERS KAJUIT
ROSE EBBINGE
BEETSTRA's Bakkerij
P. KALIS
F. G. KRAS
Danzikwintet, Sylvia Marcovici en Beethoven-kwartet
Bloemsierk u rist
P. ONRUST en ZOON
N.V. VEREENIGDE
SCHEEPSAGENTUREN
AUTOBEDRIJF GROEN
D. HAASNOOT ZOON
EBERHARD's
textielmode
K. Visser Zn.
„DE BRUINVIS"
Automobielbedrijf
W. IMMERS
Violiste
A mateurs
Ds. G. TOORNVLIET
Ds. G. TOORNVLIET
DINSDAG 31 DECEMBER 1968
M Kloos.
v. d. BERG
D. C. SW AG ER MAN
N.V. Visconservenfabriek
W. J. VAN ES
en echtgenote
HAARLEM. Diegenen onder de
festivalbezoekers, die er een gewoonte
van gemaakt hebben de concerten in
het Frans Hals Museum te bezoeken,
hebben maandag kunnen genieten van
een drietal kamermuziekconcerten van
hoog gehalte, 's Ochtends speelde het
Danzi-kwintet werken van Danzi,
Reicha en enkele 20ste-eeuwse compo
nisten. 's Middags hoorde men eerst de
Roemeense violiste Sylvia Marcovici,
daarna het Utrechts Studenten Beet
hoven Kwartet. Ik zal de drie concer
ten in de volgorde, waarin ze gegeven
werden, behandelen.
ALLEREERST dus het Danzi-kwin
tet. Dit kwintet, bestaande uit Frans
Vester, fluit, Koen van Slogteren,
hobo, Piet Honingh, klarinet, Brian
Pollard, fagot en Adriaan van Wou
denberg. hoorn, heeft in de tien jaar,
dat het bestaat, een grote naam gekre
gen. Een geweldige eenheid en toch de
mogelijkheid tot individuele ontplooi
ing voor elk der leden, kenmerkt het
spel van dit ensemble, dat op prachtige
wijze propaganda maakt, zowel voor
oude als voor hedendaagse muziek.
De werken, die men deze ochtend
kon horen, werden stuk voor stuk in
geleid door Frans Vester, die het na
deel van het praten over muziek wist
op te vangen met de nodige humor.
Het kwintet opus 67 nr. 2 van Danzi,
dat deze in 1824 en dus twee jaar voor
zijn dood componeerde, is een voor
beeld van luchtige, onschuldige speel-
muziek. Vier korte delen, een klassie
ke ontwikkeling van de thema's. Voeg
daarbij een flitsende uitvoering en
men begrijpt, dat de bezoekers, die be
zorgd de hedendaagse muziek tegemoet
zagen, volledig tevreden waren. Men
kon slechts concluderen, dat het zó en
niet anders gespeeld behoort te wor
den.
Een geestige Inleiding maakte het
publiek bekend met de componist An
ton Reicha. Deze Tsjech, die een groot
deel van zijn leven in Parijs door
bracht en daar les gaf aan het conser
vatorium, heeft veel geëxperimenteerd
met de verschillende blaasinstrumen
ten en was één der eersten, die zag,
welke mogelijkheden die instrumen
ten hebben. Het Danzi-kwintet speelde
van hem twee Andantes voor althobo
en begeleidend blaaskwartet. Prachtig
spel van Koen van Slogteren, goede
aansluiting met het kwartet, wat wil
men nog meer?
Toen was de beurt aan componisten
van deze eeuw. Drie gematigd moder
nen, te weten Malipiero, Barber en
Seiber, ieder vertegenwoordigd met
een werk uit de late jaren vijftig.
Ricardo Malipiero. geboren in 1914,
schreef zijn Musica da Camera in 1958.
Het is een virtuoos kwintet, melodi
sche momenten worden afgewisseld
met puntige klankcombinaties en stil
le momenten naast uitbarstingen van
geweld zorgen voor mooie tegenstel
lingen. Ik zal mij vooral de laatste
twee delen blijven herinneren. Het Al
legro molto vanwege zijn ontspannen
sfeer en zijn ongecompliceerde kort
heid, het Moderato, misschien het
geslaagde deel van het Kwintet, van
wege de knappe vertolking.
Samuel Barber mag het Danzi-kwin
tet uiterst dankbaar zijn. Het speelde
zijn Summermusic opus 31, daterend
uit 1956, schijnheilige filmmuziek, die
gered werd door de uitvoering.
Het laatste werk en de twee toegif
ten brachten het publiek ertoe drie
maal een ovationeel applaus aan te
heffen. Matyas Seiber, Hongaar van
geboorte, maar wonend in Londen,
schreef in 1958 een blaaskwintet onder
de titel Permutazione a cinque. Deze
titel slaat op de geraffineerde varia
ties. waarmee hij experimenteert. Het
resultaat is een springlevend, kort
werkje, waarih de motiefjes heen en
weer gaan tussen de spelers en soms
een draaibeweging suggereren.
Als toegiften kreeg men eerst een
Allegretto, daarna een om zijn virtuo
ze capriolen gevreesd Allegro van Jo
sef Haydn te horen. De vrees was
overbodig, het klonk moeiteloos en het
samenspel sloot als een bus.
OM HALF DRIE 's middags was de
beurt aan de Roemeense violiste Syl
via Marcovici. Een belangrijke oorzaak
van de grote toeloop van publiek zal
ongetwijfeld haar vertolking van het
derde deel van het vioolconcert van
Tsjaikovsky op het eerste Hartewens-
concert zijn geweest. Bij die vluchtige
kennismaking met haar hoorde men
een violiste met een grote toon, een
hartstochtelijk temperament en een
zelfverzekerde manier van optreden.
Het programma, dat een aantal wer
ken bevatte, die men het beste kan
karakteriseren met de termen onder
houdend doch oppervlakkig, gaf een
goede indruk van de capaciteiten van
de soliste.
Een met volmaakte rust gespeelde
Sonate van Purcell opende het pro
gramma. Luisterend naar deze muziek
en letterlijk in de ban van de klank
van haar viool bedacht ik, hoe absurd
het eigenlijk is, de ervaring, die men
heeft onder woorden te moeten bren
gen. Daarbij zou critiek strafbaar moe
ten zijn.
In de eerste Sonate voor viool en
piano van Ludwig v. Beethoven sloeg
voor Sylvia Marcovici „het uur der
waarheid". Geen enkele componist ont
maskert zoveel musici als Beethoven.
Vanmiddag werd de waarheid een
paar maal zeer dicht benaderd. Met
haar techniek, haar muzikaliteit en
haar inzet was Sylvia Marcovici in
staat om van bijvoorbeeld het lyrische
thema uit het derde deel een godde
lijk stuk muziek te maken.
Er klonken drie werken van Roe
meense componisten. Een ongedwon
gen Sonatina van Paul Constantinescu,
een geestige Bagatella van Ion Scarla-
tescu, een volksmelodie vol mooie ef
fecten en een als toegift gespeelde
Ballade van Ciprian Porumbescu, ont
roerende, serene muziek.
Tussen die eerste twee nummers en
het laatste nummer toonde Sylvia
Marcovici haar technisch kunnen in
de Introduction en Tarantella van de
Sarasate en vier Preluden van Sjosta-
kovitsj. Veredelde showmuziek, vol
bravoure uitgevoerd.
Als eindindruk zou ik willen geven:
géén bijzonder programma, maar zo
overweldigend uitgevoerd, dat iedere
critiek bij voorbaat belachelijk'is.
DE TWEEDE HELFT van de mid
dag stond ter beschikking van het
Utrechts Studenten Beethoven Kwar
tet, naar deze componist genoemd, hoe
wel de roep van de Beethoven Bewe
ging nog niet tot Utrecht doorgedron
gen is. Dit kwartet, bestaande uit Phi
lip Treffers en Herman Emsbroek,
viool, B. Blomhert, altviool en Pieter-
voor iedereen in het Frans Hals - theater te Haarlem.
AANVANG 7.00 UUR N.M.
Spreker:
radio - predikant te Bloemendaal.
dienst voor iedereen in de Begijnhofkapel bij de Jansstraat te Haarlem.
AANVANG 11.00 UUR 's MORGENS.
Spreker:
radio - predikant te Bloemendaal.
Na de dienst ontmoeting met de luisteraars.
In het Festivalkrant je stond:
„Liesbeth List werd Liesbeth
Mist".
In onze krant stond, dat het
NPhO Liesbeth niet had kunnen
bijhouden. Het was natuurlijk
zo, dat het haar niet kon bij
houden, omdat Liesbeth het or-
kiest niet kon bijhouden en da£
kwam omdat ze geivoon het
ritme niet kon bijhouden waar
door de zaak de mist inging.
Op die twee concerten merk je
pas wat een decor doet als de
televisie er is maar vooral wat
het doet als zij er niet is.
Pim Jacobs zei dat Mozart op
het klavier simpel lijkt. Wij
hoorden: klaversimpel.
Aan het eind van het tweede
concert was het „Community
with Coby" tot in het twaalfde
maand van het jaar.
Als alles nóg een nacht door
gaat, hebben we het Harte-
wensfestival 1969 ook meteen
gehad.
De jeugdige Roemeense violiste Sil
via Marcovici tijdens haar optreden
in het Frans Halsmuseum.
Willem de Neeve, cello, allen ama
teurs, is vijf jaar geleden opgericht en
oogstte in zijn bestaan reeds veel suc-
es. Het recenseren van amateur-en
sembles wordt wel eens moeilijk ge
vonden. Ik geloof echter, dat iedereen
en het kwartet zelf het meest erbij
gebaat is, wanneer steeds dezelfde
normen worden gehanteerd. Ik zal dit
in onderstaande beschouwing dan ook
doen.
Gabriëli, een componist uit de late
zestiende eeuw, schreef in zijn leven
veel werken voor koor, maar daar
naast muziek voor strijkers. Daarvan
hoorden we drie Canzonen. In de vijf
jaar, dat deze strijkers samenspelen
hebben zij een hoge mate van zeker
heid in hun spel weten te krijgen en
zijn zij erin geslaagd, zich in de into
natie zodanig aan elkaar aan ta pas
sen, dat de zuiverheid weinig te wen
sen over laat. Wat ik in Gabriëli miste,
was echter durf. Het is mode om een
oud met een jonger werk te combi
neren. Misschien heeft men daarbij de
vergissing gemaakt het oudere werk
te onderschatten. Gabriëli is mijns in
ziens alleen haalbaar, wanneer men
er flink tegenaan gaat. Dat was niet
genoeg het geval en daardoor bleef het
wat vlak.
Veel beter was het tweede strijk
kwartet opus 17 van Bartok. Dit ma
gistrale werk, bestaande uit een snel
middendeel, voorafgegaan door een
rustig moderato en gevolgd door een
weemoedig adagio, is zeer moeilijk
voor de spelers. Dat het snelle deel
voldoende accuratesse en Schwung had
en de langzame delen inderdaad de
spanning kregen, waarom ze vragen,
is een knappe prestatie.
Of Beethoven op het programma was
gezet vanwege de nöam van het kwar
tet, weet ik niet, maar men had een
betere keuze kunnen doen. De span
ning, die Bartok kenmerkte, ontbrak
hier en dat was daarom zo teleurstel
lend, omdat dit kwartet het moet heb
ben van de sterke tegenstelling tussen
het in zich zelf gekeerde begin en het
jubelende einde.
Resumerend kan ik zeggen: een goed
kwartet, een knap optreden, waarin
met Beethoven helaas duidelijk te
hoog was gegrepen. Einde van een ge
slaagde Festival-dag in de sfeervolle,
maar qua akoestiek zo miserabele Re
naissance zaal.
^OOUSPOEDIQ
Hagelingerweg 54 Santpoort
Poeliersbedrijf
Grahamstraat 4 - Tel. 1 18 03
Reis- en Passagebureau
Kanaalstraat 71 - IJmuiden Tel. 19106
Marktplein - VVV - kantoor
wenst al zijn klanten en kennissen een
VOORSPOEDIG 1969
Planetenweg 206 - Telefoon 10244
en 13440
G. T. VAN BLADEREN
Zelfbediening
Kruidenierswaren Zuivelprodukten
Frisdranken Prima wijnsortering
De la Reystraat 11, hoek Bloemstraat
wenst alle clientèle een voorspoedig
nieuwjaar
BLOEMSIERKUNST
Kennemerlaan 171
wenst u een
VOORSPOEDIG
NIEUWJAAR
ORANJESTRAAT - IJMUIDEN
Schilderbedrijf
2e Havenstraat 3 - IJmuiden - Tel. 15323
en echtgenote
Textielhandel
Pres. Steynstraat 47 - 49
Middenhavenstraat 18 IJmuiden
Cepheusstraat 21 - IJmuider»
Brandstoffenhandel
Kantoor: Stationsplein 3
IJmuiden TeL 14928
MARKTPLEIN - IJMUIDEN
voll. gedipl. schoonheidsspecialiste-
esthéticienne
Venusstraat 39 Tel. 11040
Hotel - Café - Restaurant
Visseringstraat 1 - IJmuiden
Casembrootstraat 22 IJmuiden-O.
Tel. 15512
Aardappelen - groenten en fruit
Trompstraat 71 - Tel. 14561
Vishandel
Velserduinweg 111 - IJmuiden-O.
Austin dealer gemeente Velsen
Van Dalenlaan 17 Santpoort
Telefoon 02560-8550
Kennemerlaan 56-58 Telefoon 16083
privé-adres Orionweg 39
wensen clientèle, begunstigers,
vrienden, familie en bekenden een
Voorspoedig 1969
Industriestraat 57, Tel. 16255-10097 en 11961.
Het Bestuur van de
IJmuidense Accordeonvereniging