Huwelijksrechter Bressers van bisdom Den Bosch schaamt zich over de paus DE KERK IN HET MIDDEN Doopsel voor Wereldraad niet verplicht „Wie gescheiden is wordt nu in ons land als volwaardig r.k. bediend Schweitzerprijs uitgeloofd ZATERDAG 3 JANUARI 1970 Anders bedoeld? Hisforisch onderzoek Duitse kerkstrijd Niet: om te kwetsen Nu ruim baan voor de vrouwelijke predikant Nooit negatief - - p I l HHi Recreatie of evangtelie Veelzeggende preek Bekering der kerk Bijbel op proef Twee soorten mensen Religieuze reclame Argument Aanspraak Spel en kerk Kinderpraat 's-Hertogenbosch Waar tal van normen en vor men onder de katholieken van de Nederlandse kerk provincie de laatste jaren in beweging zijn gekomen, is het niet verwonderlijk dat er ook een discussie gaan de is over het huwelijk en met name over het verbre ken van een huwelijk. Formeel is het inderdaad nog wel zo, dat iedere katholiek die wil scheiden zijn ver zoek om nietig-verklaring van een huwelijk aan de kerkelijke rechtbank moet voorleggen en dat deze bij zijn beslissing de regels van het kerkelijk wetboek volgt, maar in de praktijk is met name de gedragslijn tegenover burgerlijk-gescheidenen in de loop van de laatste jaren aanmerkelijk versoepeld. In het bisdom Den Bosch evenwel is het duidelijk, dat met de komst van officiaal Bressers niet alleen de praktijk in bewe ging is geraakt, maar dat ook het principe is aangevat. PUNTEN VAN veranderde «?aktijk: het feit dat de bisschoppen van Ne derland de kennelijke ontwrichting van een huwelijk niet met gesloten ogen voorbij willen gaan en voorts dat katholieken die „uit elkaar zijn gegaan" niet meer (zoals vroeger) bui ten de kerk en de sacramenten worden gehouden. Punt van principe, in Den Bosch dan althans: heeft Christus in zijn uitspraak „Wat God gebonden heeft, dat kan de mens niet scheiden" misschien toch minder strak gedacht dan de kerk officieel lange tijd heeft gedaan en formeel nog altijd blijft doen? De huwelijksrechter in Nederlands beweeglijkste bisdom is officiaal Bres sers, een 31-jarige priester in grijs col bert, blauw overhemd en bruine das. Wanneer hij in de conferentiezaal van het bisschoppelijke paleis schuin te genover de Sint Janskathedraal zich over de nieuwe echtscheidingswet van minister Polak uitspreekt, zegt hij: „Het is goed dat de mensen met de realiteit leren leven. Scheiden ook als één van de partners er tegen is, moet mogelijk zijn. Ik geloof, dat wanneer het gehuwd zijn in geen enkel opzicht meer functioneert, het huwelijk in fei te zichzelf heeft ontbonden". Door de ramen schijnt flauw wat zonlicht naar binnen. Een paar stralen zorgen voor een bijna mystieke har monie tussen de strakke conferentie- tafel met moderne zwart kunstleren stoelen en een 17de-eeuws schilderij uit de Rubensschool, dat de kruisaf name voorstelt. OFFICIAAL Bressers, misschien de jongste man die in Nederland recht spreekt, glimlacht verontschuldigend, wanneer hij voorzichtig suggereert, dat Christus zijn uitspraak „Wat God ge bonden heeft, kan de mens niet schei den" wellicht anders heeft bedoeld, dan de tegenstanders van echtschei ding in de katholieke kerk veronder stellen. „Wanneer wij nu de oprechtheid als de belangrijkste evangelische levens houding zien, dan heeft onze kerk in het verleden talloze gewetensvolle ka tholieken onmenselijk zwaar belast. Pastoors hebben in het verleden on noemelijk veel leed berokkend, door dat ze te star aan letterlijke teksten vast hielden, maar wij kunnen het hen niet eens kwalijk nemen, omdat men in de kerkelijke hiërarchie toen nog niet menselijk over de echtschei ding durfde te denken". „Een gescheiden man of vrouw was tien, vijftien jaar geleden voor de katholieke kerk in Nederland nog een „outcast". Wie zijn huwelijk had laten ontbinden mocht niet meer biechten, kon de communie en de sacramenten niet meer ontvangen en had geen recht meer op een kerkelijke begrafenis. Ge lukkig is het niet meer zo; wie ge scheiden is wordt in Nederland als volwaardig katholiek bediend. Al zal de pastoor meestal wel willen weten of men nog oprecht gelovig is. Of dat zo is, moet ook aan het licht komen wanneer een gescheiden man of vrouw voor de tweede keer in de kerk wil trouwen. Een tweede huwelijksinzege- ROTTERDAM. Op verzoek van dr. J. P. van Dooren, archivaris van de Nederlandse Hervormde Kerk, is de historicus dr. G. van Roon begonnen aan een uitvoerig onderzoek naar de contacten die er voor en tijdens de tweede wereldoorlog waren tussen de hervormde kerk in ons land en de Duitse kerk in haar strijd met het na- tionaal-socialisme (Kirchenkampf 1933- 1945). Meer concreet gaat het om de vraag, in hoeverre hetgeen in de Duit se kerk gebeurde in ons land door drong en op welke wijze men hier heeft meegeleefd en daar daadwerke lijk blijk van heeft gegeven. Ten be hoeve van dit onderzoek vraagt de her vormde kerk overal uit het land brie ven, berichten in kerkelijke bladen en verder schriftelijke neerslag op, van waaruit dit meeleven (of niet-meele- ven) blijkt. Het is de bedoeling dat met dit nieu we materiaal, tezamen met het reeds aanwezige en blijvende collectie in het archief van de Nederlandse Her vormde Kerk wordt samengesteld. Ook inzage of verwijzing naar materiaal el ders, dat niet kan worden afgestaan, is voor dit onderzoek zeer interessant, evenals de namen en adressen van die genen, die persoonlijk contact hebben gehad met de Duitse kerkstrijd. Ieder een die medewerking kan verlenen, kan contact opnemen met de archivaris J. P. van Dooren, Javastraat 100 in Den Haag. ning mag nooit een plechtigheid voor de buren zijn". „SOMS KOMT het nog wel eens voor dat een man alleen maar nog eens in de kerk wil trouwen om zijn eerste echtgenote opzettelijk te kwet sen. Je komt daar pas achter als je met de mensen gaat praten. Neen, in de kerk kan je geen recht vanachter je katheder spreken. Alleen door een persoonlijk gesprek kom je te weten of een verzoek oprecht of huichelach tig is. Dat laatste komt overigens maar zelden voor. Van de honderd verzoe- Binnenkort kan in de gereformeerde kerken de intrede van de eerste vrou welijke predikant verwacht worden. De kerkordelijke bepalingen hiervoor zijn door de gereformeerde synode thans definitief vastgesteld. In laatste instantie ging het er nog om of vrou wen van het ambt ontheven moesten worden, wanneer zij trouwden. Ten slotte is bepaald, dat dit niet altijd hoeft en dat zij predikant kan blijven wanneer een kerkeraad tot de conclu sie komt, dat het gehuwd-zijn geen be lemmering vormt voor de vervulling van haar kerkelijke opdracht. De clas sis en de betrokken deputaten van de provinciale synode moeten hiermee echter akkoord gaan. Ook was er nogal wat bezwaar tegen de bepaling, dat aan vrouwelijke pre dikanten als regel een bijzondere op dracht zal worden gegeven. Men vond dit een beperking. De vorige synode stelde dit echter vast en wijziging zou betekenen, dat men opnieuw fiat zou moeten vragen aan de mindere verga deringen van de kerk en dat zou weer een uitstel van twee jaar tengevolge hebben. De eerste vrouwelijke predi kant zal, naar men aanneemt, mej. E. G. van Egmond te Baarn worden. Zij is staflid van het evangelisatiecen trum. ken om een tweede kerkelijke huwe lijksinzegening worden er gemiddeld maar twintig afgewezen". OFFICIAAL Bressers, enig kind van een Tilburgs echtpaar, maakte na zijn opleiding aan het seminarie een blik semcarrière toen bisschop Bekkers hem ais onderwijzer uiit een schoolklas weghaalde om hem kerkelijk recht te laten studeren. Nu is hij als het om ideologische problemen gaat de plaats vervanger van Bekkers' opvolger, bis schop Bluyssen. De jeugdige priester, die niet alleen over uittredingen, maar vooral ook over echtscheidingen een eigentijds oordeel vormen moet, is een man, die zegt uit te gaan van de realiteit. „Er wordt de laatste tijd nogal eens ten onrechte de indruk gewekt, dat het aantal echtscheidingen bij katho lieken sterk toeneemt. Het is niet waar, de katholieken halen alleen hun schade in". „Jaren geleden", zegt hij, „werd de scheiding tussen tafel en bed als een juridisch foefje voor katholieken inge voerd. Het voor de schijn ophouden van een huwelijk is gelukkig niet meer nodig nu de katholieke hoogwaardig heidsbekleders in Nederland op de jongste vergadering van het pastoraal concilie de omstandigheid dat twee mensen na verloop van tijd niet meer met elkaar overweg kunnen, als een bestaand feit accepteerden". „EEN KATHOLIEK echtpaar dat wil gaan scheiden zal daar niet door een pastoor vanaf worden gehouden, want de kerk erkent ieders persoon lijke verantwoordelijkheid. Maar mocht men met gewetensproblemen zitten, dan kan men bij de pastoor of bij katholieke Bureaus voor Huwe- lij ksaangelegenheden voor steun te recht. De begeleiding, die men dan probeert te geven mag op uitdrukke lijk bevel van de bisschop nooit nega tief tegenover scheiden en evenmin uit de hoogte zijn", aldus de officiaal van Den Bosch. „De gescheiden katholieken treedt men in Nederland niet meer met de wet in de hand tegemoet. Integendeel, er komt steeds meer begrip voor hun situatie. Misschien komt het daarom", zegt officiaal Bressers, „dat ik mij zo diep over paus Paulus schaam, omdat hij kortgeleden zei dat men de paar beschaafde landen in de wereld alleen kan herkennen doordat ze nog geen echtscheidingswet hebben (f V v- t Deze foto illustreert de omstandig heden, waaronder duizenden Sy- riërs, ontheemd uit Kuneitra door de juni-oorlog van 1967, nu leven. De kerkelijke hulporganisatie van de Wereldraad heeft om 200.000 dol lar gevraagd om schuilplaatsen van cementen blokken te bieden voor duizend gezinnen. De Syrische re gering wil 5.000 gezinnen, die nu in tenten leven, op deze manier helpen. Toen men aan de bekende evan gelist Billy Graham vroeg of hij meende dat god dood was, ant woordde hij: „Dat lijkt mij heel sterk, ik heb vanmorgen nog met Hem gesproken". Ik ben direkt bereid, zo begint ds. Overduin, voor een andere inrichting van de tweede dienst. Er is al heel wat geëxperimenteerd, tot nog toe hoor de ik niet veel van blijvend succes. Ik geloof niet dat het tot de direkte taak van de kerk behoort om voor recreatie te zorgen. De opdracht die Jezus ons gaf is: Woord en sacrament bedienen. Wie dit loslaat of verzwakt, breekt de kerk af en werkt de ver schraling van het geestelijk leven in de hand. In het buitenland hebben wij op dit gebied al genoeg waarschuwen de voorbeelden. Gemeenschap der hei ligen is niet iets algemeen-menselijks, maar specifiek christelijk. Ik vrees, zo gaat ds. Overduin verder, dat er van de specifieke christelijke dimensie niet veel terecht zal komen in de re creatie, niet omdat ik een spiritualis tische opvatting van het Evangelie hul dig, maar omdat ik nuchter met beide voeten op de grond wil staan. Als gewoonlijk toaren de mensen des morgens van huis gegaan om de kerk dienst bij te wonen. Tot hun verba zing vonden ze de kleine kapel geslo ten. Zij wachtten tot ver over tijd, dat de dienst anders begon, maar van de voorganger die boven de kapel woonde, geen spoor. Anders was hij er altijd om de mensen zelf te ontvangen. Zij begrepen er niets van. De deur was dicht en bleef dicht. Voor de avond dienst kwam in de regel maar een klein aantal mensen. Die avond ware ze er echter allemaal en als gewoonlijk stond de deur open voordat de eerste bezoeker er was. De voorganger stond aan de deur en verwelkomde iedereen. Hij reageer de niet op hun vragende blikken. Voor dat de dienst begon vroeg hij wie van morgen voor de gesloten deur gestaan had. Vele handen gingen omhoog. ,,Zo zal het ook zijn, als u Christus niet in uw hart hebt toegelaten. Eens zal de deur gesloten worden". Niemand van de aanwezigen heeft deze duidelijke preek uit Lucas 13 vergeten. De kerk is alle eeuwen door erop uit geweest om zoveel mogelijk mensen tot haar standpunt te bekeren. Maar is ze daarbij zelf wel bekeerd? De kerk heeft voortdurend iedereen opgeroepen om zijn of haar schuld voor God en en Zijn gemeente te belijden. Maar heeft iemand de kerk zelf wel eens haar schuld horen belijden? Ze was zelf heel vaak het slechste voorbeeld van de eigen leer. Daarom zal de bekering van de kerk het sleutelwoord voor haar eigen toekomst moeten we zen. Bekering is de terugkeer van het uitverkoren volk naar zijn Heer. Het is de terugkeer tot de Heer, die het vergeten had, terugkeer naar het land, waaruit het verdreven was, terugkeer naar zijn historische zending die het verwaarloosd had (De Open Poort) In Porto Rico kan een gezin tegen woordig voor 24 uur een Bijbel op proef krijgen. Daarna kan men beslissen of men hem houden wil of niet. Van de 2000 gezinnen, die van de mogelijkheid gebruik gemaakt hebben, gaven er wei nigen de Bijbel terug. De aktie is ge start door een firma die met het Bij belgenootschap samenwerkt. Een an dere vorm van bijbelverspreiding is de verkoop in warenhuizen. De omzet per jaar is 20.000 stuks. (De Open Deur-Onderweg) Aartsbisschop van Canterbury zei eens: „Er zijn twee soorten mensen, die nu al weten wat er van hen te recht komt. De communisten, zij ver wachten de heilstaat. De christenen, zij verwachten het koninkrijk van God De rest van de wereld bestaat uit be minnelijke prullen. Geboren in armoede. Leefde slechts 33 jaar. Leefde voornamelijk in de verborgenheid. Schreef nimmer een boek. Had nooit enige positie in het openbare leven. Werd gekruisigd met twee dieven. En NU, 2000 jaar later, behoren meer dan 950 miljoen mensen tot zijn volgelingen. (Advertentie in de Daily Mirror) Twee hengelaars op weg naar hun visplekjes hoorden zondagmorgen de kerkklokken luiden. De één zegt: „Ais we niet waren gaan vissen, dan zaten we nu in de kerk." De ander Voor de eerste keer heeft de Wereld raad van kerken een Afrikaans kerk genootschap tot het lidmaatschap toe gelaten, dat niet op een andere ma nier door missionarissen is gesticht. Deze „Kerk van Christus op Aarde" (3 miljoen leden) werd gesticht door de profeet Simon Kimbangu van Kon go, aldus schrijft L. van Gelder in „De Bazuin". Het toelaten van deze kerkelijke groe peringen werd in Wereldraadskringen beschouwd als het begin van een nieu we periode in de geschiedenis van die Wereldraad, die tot nu toe voorname lijk uit Orthodoxe en westers georiën teerde protestantse leden bestond. Nieu we aspirant-lidkerken worden in de Wereldraad beoordeeld door het cen trale comité en daarna wordt er door alle lid-kerken over gestemd. Als niet meer dan eenderde binnen zes maan den bezwaren heeft aangetekend, geldt de voordracht van het comité als aan genomen. Men zal in februari 1970, als het half jaar om in en het aantal bezwaren tegen de aspiranten onvol doende is gebleken, in de Wereldraad 235 leden tellen. De stichter van de „Kerk van Chris tus op Aarde", Simon Kimbangu, be gon in 1921 in Kongo met zijn predika ties. De Belgen, toen nog oppermach tig, zagen in hem een ernstive bedrei ging voor de zo goed geregelde kolonia le verhoudingen en zetten hem gevan gen: dertig jaar. Tot zijn dood in 1951. Zijn jongste zoon, nu bekend als Emi nentie Joseph Diangienda, volgde hem op en in 1956 werd de kerk officieel georganiseerd. Door en vanuit de kerk worden mo menteel ongeveer 300 scholen verzorgd Bij de toelating rezen bezwaren in het centrale comité van de zijde van de Orthodoxe aartsbisschop Wladimir van Berlijn en Midden-Europa: hij was tegen toelating omdat deze kerk het doopsel niet praktizeert. „Alleen ge- doopten kunnen, van ons stamdpunt gezien, christenen genoemd worden". Ook de Grieks-Orthodoxe aartsbisschop Conidis Parthenios-Aris van Cartha go was tegen, maar de Russisch-Or- thodoxe metropoliet Nikodim van Mos kou stemde vóór Hij was het eens met dr. Ernest Payne van Engeland, die opmerkte dat de Kimbangu-kerk aan alle voorwaarden voldeed en dat ook de Quakers en het Leger des Heils lid zijn hoewel deze twee de water-doop toch niet als wezenlijk beschouwen. Afrika-secretaris van Wereldraads missie- en evangelisatie-afdeling, de eerwaarde W. Henry Krane, bepleit te het belang van de aanwezigheid van deze kerk in de Wereldraad. Hij zei, dat de Kimbanguïsten in zouden brengen „de frisheid van een kerk die nog het karakter heeft van een bewe ging, bewust geïdentificeerd met de heilsgeschiedenis vanwege de opvallen de gelijkenis tussen zijn eigen geschie denis en hetgeen in de Bijbel wordt verhaald. Voor hen is liturgie nog gro tendeels het werk van het volk, niet iets dat voor het volk verricht wordt door professionals. Deze kerk is „black- power" in zijn meest verloste gestal te. Wanneer de tijJ rijp is, dat ook het rooms-katholieke kerkgenootschap om toelating tot de Wereldraad zal verzoe ken, zal ook binnen dit kerkgenoot schap de gedachte aanvaard moeten zijn, dat het niet nodig is gedoopt te zijn om „kerk" en zelfs „kerk van Christus" genoemd te worden, aldus De Bazuin. zegt: „Ik nietik zou vandaag niet kunnen, m'n vrouw is ziek." In het Vrijzinnig-Hervormde Kerk blad van Rotterdam wordt verteld over een dominee die in een kerk be halve de kerkeraad slechts één kerk ganger aantrof. Toen hij zijn preek begon met „gemeente"kwam er een stem uit de kerk: „Zegt u maar Post, dominee". Er is van dit ver haal ook een vrouwelijke versie. Dan gaat het over kerkdiensten waarin de enige kerkgangster bloost als de do minee „geliefde" zegt. Een man kwam thuis en zag zijn kinderen op de deurstoep staan, en vroeg wat ze daar uitvoerden. „Wij hebben kerkje gespeeld" antwoordden ze. De verbaasde vader informeerde verder en hij vernam: „We hebben gezongen, gebeden, gepreekt, en nu staan we buiten op de stoep om te gaan roken." (Herald of hope) Uit het blad ,Het Parool": Mijn neefje van vier heeft in de straat twee vriendjes die hij vaak bezoekt. Hij eet er ook wel eens mee. Het ene jochie is katholiek en het andere pro testant. Vorige week kwam hij thuis en zei: „Mam, wat gek hè? Bij Hans moet ik voor het eten zeggen: „Here zeven spijkers ame" en bij Bobby Wees gegroet Maria vol met garna- le." Ik ben kunstschilder. Mijn arbeids vreugde is aanmerkelijk groter dan mijn inkomen. Laatst moest mijn zoontje het ziekenhuis in om zijn amandelen te laten pellen. Eén et maal voor de operatie moest hij ge heel nuchter zijn. Die dag zei hij op het bezoekuur tegen mij: „Pap, u hebt zeker het ziekenfonds niet be taald, want ze geven mij hier niks te eten." Rik Valkenburg De Goethe-Stichting te Basel heeft voor de tweede maal de Albert Schweitzer Prijs (25.000 Zwitserse francs) uitgeloofd voor jonge Europe anen, die als individu of in groepsver band met onbaatzuchtige doeleinden een bijzondere dienst aan de mens heid hebben bewezen. De eerste keer, namelijk voor 1969, is de prijs onder meer toegekend aan een groep Franse padvinders, die in Perzië heeft meegeholpen aan de bouw van een dorp voor melaatsen, en aan een groep Westduitse jongeren, die een jaar lang in een Israëlische kib boets hebben gewerkt, omdat zij zich medeverantwoordelijk voelden voor de daden van Nazi-Duitsland. Naast deze prijs voor jongeren heeft de Goethe-Stichting voor 1970 een gou den Albert Schweitzer medaille ter be schikking gesteld voor die Europeaan van ongeacht welke leeftijd, die zich eveneens op onbaatzuchtige wijze ver dienstelijk voor de mensheid heeft ge maakt of nog steeds maakt. De Albert Schweitzer Prijs voor de jongeren is als volgt onderverdeeld: Tien prijzen van elk 1000 Zwitserse francs voor individuele personen en prijzen van 2500 tot 5000 francs (tot een totaal van 15000 franc) voor groe pen. De beoordeling van de kandida ten is in handen van een internatio nale jury. Kandidaatstelling kan ge schieden bij het Nederlandse lid van de jury, prof. dr. J. P. van Praag, Pr. Mariannelaan 195, Voorburg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 14