Twee tovenaars van het witte doek JOSEF LANG VON STERNBERG: LEVEN TROUW AAN ILLUSIEFILM Jiri Trnka de grootste poppenfilmer Regionale omroepen alleen onder beheer van de NOS FILMS IN AMSTERDAM Tornaat staakt acties niet TV-camera voor werk in duister Hadimassa en Duits filmdrama COMPONISTEN TREDEN UIT GENOOTSCHAP Asta Nielsen gaat weer trouwen TV vanavond Radio zaterdag TV vrijdag TV zaterdag VRIJDAG 9 JANUARI 1970 13 Illusie van de werkelijkheid het vorige jaar rijn de cinematografie I twee filmkunstenaars ontvallen die maar het is allemaal m ij n werk, deze al bij hun leven legendarisch zijn ge- film". Om dan te vervolgen: „Boven de Sternberg en Mariene Dietrich Charles Boost BHI gas 5 i 8SS S&-' S a |Lr& 5 gss s5 g s.' VPRO CITEERT GEHEIM RAPPORT Veertien streek zenders Evolutie van de poppenfilm NTV GENEGEERD Ditis het recept: Kaasfonduevan Nederlandsekaas. Drop Out gezakt Nieuwe bioscoop Filmmuseum Charles Boost Na Notenkrakeractie J vwwwvwusft/vyvwwwv een mannelijk karakter als centrale fi guur en al dadelijk de voorkeur voor studiowerk verradend die Von Sternberg tot zijn laatste film zou blijven koesteren. In een interview in 1961 heeft Von Sternberg die voorkeur verklaard. Alleen in de studio heeft de filmmaker alles in AMSTERDAM Op het einde van werkelijkheid moet men de illusie van de werkelijkheid stellen. Als men alles filmt wat voor de camera komt, wordt dat een documentaire, geen kunst". Aan die stelregel is Von Sternberg zijn levenlang trouw gebleven. De dokken van New York werden in de Paramount- studio's geconstrueerd, het Duitse stadje worden, twee onvervangbare tove naars van het witte doek die ieder op eigen terrein een grote reputatie ver worven hebben: Josef von Stemberg, de in Wenen geboren Amerikaan en Jiri Trnka, de poppenfilmer uit Pil- sen, Tsjecho-Slowakije. Er is uiter aard weinig op te noemen wat deze I waarin professor Imanuel Rath naar de uiteenlopende filmmakers gemeen -Blauwe Engel" sluipt om er Lola te zouden hebben, hun werkterrein, so ciale achtergrond en idealen liggen te ver uiteen. En toch zou men beiden gelijkelijk als de grote illusionisten van het witte doek kunnen betitelen, omdat zij als weinig anderen bezeten waren door het scheppen van illusies van een schijnwereld, de één door middel van zijn creatie Mariene, de ander door zijn kunstig ontworpen poppen. Over de verhouding tussen Von Stern berg en de „star" in zeven van zijn films is on ..noemelijk veel geschreven en de filmer zelf heeft er ook nog een boekje over open gedaan in zijn memoires „Fun in a Chinese Laundry", waarin geen al te vleiende dingen over „Frau Rudolf Sieber, néé Maria Magdalena Dietrich, voorkomen. Maar zeker is dat Von Stern berg, al dan niet met medewerking van zijn actrice, een vrouwentype heeft ge creëerd dat jarenlang de wereld fasci neerde. Dat hijzelf niet zo verheugd was steeds weer in combinatie met Marlène te worden genoemd, als zou hij zonder haar niet bestaan hebben, laat zich be grijpen, vooral als men iets weet van deze trotse, eerzuchtige en gesloten man. Josef von Sternberg werd op 29 mei 1894 in Wenen geboren, maar vertrok I ontmoeten, werden op de „Ufa-Gelander" na zijn studies naar de VS, waar hij wat opgebouwd, de woestijn uit „Morocco" mee optische illusies tot stand te bren gen die zijn films tot onvergetelijke er varingen hebben gemaakt. Het werk dat in ieder van die kleine en grote meester werken ligt verdisconteerd, laat zich al leen maar raden. Met het uiterlijk van een goedige reus en met een hart dat kinderlijk bleef, heeft Trnka in de beslotenheid van zijn kleine studio die in het hartje van Praag lag, zwijgend en onopvallend zijn kun stenaarschap gediend. Een bescheiden man die misschien geen miljoenen, maar toch tienduizenden aan zich verplicht heeft door zijn poëtische sprookjes, door zijn verbeelding van het Schweik-verhaal en door het satirische „De hand", waaruit bleek dat ook politieke critiek per pop- penfilm mogelijk was. Men zal zijn grote, onhandige gestalte missen op de weinige festivals die hij bezocht en waar hij meestal als jurylid optrad. Opdat zijn eigen films niet altijd met de prijzen zouden gaan strijken. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAyV (Van onze correspondent) HILVERSUM. Een hoofdartikel in „Vrije Geluiden", het programma blad van de VPRO, heeft saillante punten bekend gemaakt uit een nog zeer geheim rapport aan minister Klompé van de commissie regionale omroep van de NOS. Hiermee heeft de schrijver van het artikel, de eindredacteur van „Vrije Geluiden" Jan Haasbroek, zich niet alleen het ongenoegen van het NOS- bestuur op de hals gehaald, maar ook de voor de VPRO in dat bestuur zit-, tende leden in verlegenheid gebracht. Het advies (van de NOS) aan de minister valt zeer gunstig voor die zelfde NOS uit. De kwintessens van het rapport is, dat de NOS een enorme vinger in de pap van de toekomstige regionale omroep moet hebben. De NOS moet als zendgemachtigde voor de regionale omroepen optreden; de mogelijkheid om buiten NOS-verband gionale omroep niet binnen de NOS een uitzondering blijven. Alvorens de minister dit laatste zou doen, zou ze dus eerst moeten bekijken of zo'n re gionale omroep miet binnen de NOS verwezenlijkt kan worden. In allen gevalle moet het technische dienst betoon toch door de NOS worden ver leend. HAARLEM. Standard Telephones en Cables, de Britse ITT, heeft een tv-camera op de markt gebracht, waarmee opnamen zijn te maken bij een extreem laag lichtniveau. Het licht van de sterren is al genoeg om 's nachts scherpe beelden te verkrij gen. Er kunnen scènes worden opge nomen, die het menselijk oog niet eens in staat is te zien. Controle bij nacht zal het voornaamste toepas singsgebied van deze ITT camera zijn. Men denke aan gevangenissen, haven- en fabrieksterreinen, spoor wegemplacementen, goederenopslag, kortom al die plaatsen waar nachte lijke activiteit door onbevoegden on gewenst is. Uiteraard zijn er ook po tentiële militaire toepassingen- Volgens dit advies zullen er ten hoogste veertien regio's in de zin van de omroepwet komen, waarvoor regi onale omroep gewenst is. Veertien re gio's zijn de elf provincies en de drie grote steden. De regionale omroep zal geen taken vervullen, die op het ter rein van de nationale omroep liggen. Er zal 7 jaar nodig zijn voor de door de NOS voorgestelde 14 omroepen wer ken. Gedacht wordt hierbij in eerste instantie aan radio. Reclame, ver zorgd door de STER moet mogelijk zijn en de opbrengsten moeten recht streeks ten goede komen aan de re gionale omroepen. Nederland zijn in het Uit Trnka's satirische film „De hand" I. Nadat de dieren terug grote dierenbos en de nieuwslezer het rode lampje bij de ca mera heeft zien uitflitsen gaat de VARA naar Bellevue in Amsterdam, ditmaal om Jan Blaaser te laten pra ten met kunstenaars. Dan het journaal en vervolgens de serie Department S, ondertitel De Man uit X. Vijf minuten met een verhaal van Simon Carmiggelt, door hemzelf voor gelezen, scheiden de wereld van Depart ment S van die van Koning Klant. Als deze consumentenrubriek ten einde is, wordt het VARA programma voortge zet met Hadimassa van Dimitri Fren- kel Frank, waaraan medewerken An- nemarie Oster, Wim de Bie en Kees van Kooten, Ton van Duinhoven en Ton Lensink, Achter het Nieuws sluit daar na de avond af. Nederland 2. Van de NOS de Fa beltjeskrant, het journaal en Scala. De NCRV gaat daarna verder met de Scheepsjongens van Bontekoe, en een reportage van het optreden van de be kende Engelse popgroep the Equals ter gelegenheid van het NCRV jubi leum in Hilversum. Twintig minuten met bekende klanken dus. Aansluitend aan het tweede journaal de actualiteitenrubriek Hier en Nu en liefhebberde in de filmindustrie, leger- voorlichtingsfilmpjes maakte tijdens de Eerste Wereldoorlog, om vervolgens eni ge jaren te gaan zwerven. Parijs, Praag, Berlijn en Londen werden bezocht en zijn zwerftocht eindigde in Hollywood, waar hij met grote moeite zijn eerste zelfstandige film, „The Salvation hun ters" maakte. Bij toeval zag Charlie Chaplin dit debuut, kocht de film aan was kunstmatig. Geen anekdote over Von Sternberg is zo hardnekkig geweest als het verhaal dat de filmer een pasja van Marrakesh ontmoette die vroeg in welk deel van zijn land die „Morocco"-film uit 1930 werd opgenomen, en die hem niet wilde geloven toen Von Sternberg naar waarheid antwoordde dat hij nog nooit een voet in Marocco had gezet. voor zijn eigen maatschappij, United Ar- r? - «niovvld tists en bracht hem zó uit dat Von Stern- \Ulgen WerelÜ bergs naam gemaakt was. Dat was in ,„25 Von Sternberg heeft zijn eigen wereld Twee jaar later bevestigde de filmer gebouwd of laten bouwen en er liefdes met Underworld" naar een oorspronke- geschiedenissen in laten afspelen die mo- lijk idee van Ben Hecht zijn beginnende gelijk hun oorsprong vonden in zijn ove- reputatie, een jaar later volgden „The rigens altijd ontkende gevoelens vooi last command" met Emil Jannings en Mariene Dietrich. Na zijn breuk met het The docks of New York" met George idool van miljoenen biscoopbezoekers in Bancroft. Het zijn sterke speelfilms met 1935. heeft de filmer geen film meer ge- maakt die m de schaduw van zijn vroe ger werk kon staan, al hebben sommige cinéfielen geprobeerd zijn laatste regie poging „Anatahan" uit 1953 tot meester werk uit te roepen. In ieder geval heeft Josef von Sternberg lang genoeg geleefd om de bewondering van zijn werk door een jonge generatie van filmliefhebbers mee te maken. Als reactie op het verre gaande realisme van het ogenblik bleek nieuwe waardering te zijn ontstaan voor een filmmaker die de illusie op het witte doek zo ver doordreef dat hij een ge schilderde wolk proefereerde boven een echte. De carrière van Jiri Trnka is heel wat rustiger en gelijkmatiger verlopen dan die van zijn Amerikaanse collega in de speelfilm, al zat ook deze vastgebakken aan zijn studio. Begonnen als illustrator van kinder boeken is Trnka via de tekenfilm ge ëvolueerd naar de poppenfilm, een genre waarin hij een meester zonder concurren tie werd. Vóór hem en na hem is het nooit een poppenmaker gelukt de dode gezichten van zijn scheppingen zo te be zielen als Trnka wist te bereiken met ogenschijnlijk eenvoudige middelen. Lichtval en camerabeweging hielpen hem Mariene Dietrich in haar gloriejaren als toen nieuw type „vamp". AMSTERDAM. De actiegroep „To maat" zal haar oppositie tegen het hui dige toneelbestel voorlopig niet staken. Ook niet na het beroep, dat de Nederland- J se Vereniging van Toneelkunstenaars gis teren op de deelnemers aan deze actie groep deed om alle activiteiten te sta-1 ken, die het de acteurs onmogelijk ma- ken hun normale werkzaamheden te ver richten. In een brief aan het bestuur van de NVT schrijft „Tomaat" dat zolang de to neelkunstenaars enerzijds een verandering van het toneel voorstaan en niettemin tegelijkertijd op de oude voet wensen door te gaan alle acties gerechtvaardigd zijn. De noodzakelijke verandering van het toneel wordt volgens de actiegroep door de toneelkunstenaars niet begrepen als een maatschappelijke structuurveran dering van een maatschappij, waarvan I het toneel deel uitmaakt. Zolang de ac teurs dit niet inzien, zal er actie moeten worden gevoerd. ADVERTENTIE Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. De Beatle John Lennon maakt binnen kort zijn debuut in de grafische kunst In een Londense kunstgalerij wordt in de komende week een tentoonstelling geopend met 14 lithografieën van Len non. Twaalf van deze prenten worden „erotisch" genoemd. De expositie gaat later naar Parijs en New York. AMSTERDAM. Het pakket van films dat op het einde van het vorige jaar in Amsterdam werd uitgebracht, heeft weinig veranderingen ondergaan. De grote premières zijn gebleven en al leen hier en daar zijn kleine correcties aangebracht als bleek dat het succes van de ingezette film beneden verwachting bleef. Zo is Studio K onverwacht overge stapt naar Costa Gravas' „Z", de recon structie van een politieke moord in Grie kenland, een film die in mei al in Kri- terion werd vertoond, maar die zojuist in Amerika tot beste film van 1968 is uitge roepen en op die basis misschien weer nieuwe belangstelling zal trekken. En Ci ty heeft in het verre verleden terugge grepen naar „Ben Hur" van William Wyler, een „blockbuster" uit '59 die sindsdien bekroond werd met een tiental Oscars en als overrompelend schouwspel nog altijd zijn mannetje staat. Maar James Bond nieuwste („On her Majesty's secret service") is gebleven in Tuschinski en de vier grote musicals die Amsterdam momenteel tot de muzikaal ste filmstad van het land maken, draaien lustig verder: „Hello, Dolly!" in het Rem- brandtplein Theater, „Sweet Charity" in Du Midi, „My fair lady" in Flora en „Sound of music" in Rialto. En enige goede „Amerikanen" zijn ook nog van de partij, zoals „Easy rider" (voor de 19de week in het Leidseplein Theater), „Mid night combow" in Corso (9de week) en „Jacht op Willy Boy" in Nöggerath. Cinétol is een maand van „de Zweed se film zonder Ingmar Bergman" begon' nen, zoals zijzelf het programma om schrijft. De bedoeling is enige Zweedse films te laten zien die nu eens niet door Bergman zijn gemaakt en om die moge lijkheid aan te tonen wordt deze week al gestart met vier films, achtereenvolgens „De kinderwagen" van Bo Widerberg uit '62, Mai Zetterling's Nachtspelen" uit '66 I love you, I love you" van Stig Björk- man uit '68 en „Lieve, lieve John" van Lars Magnus Lindgren uit '64. „Drop out" van Wim Verstappen heeft het maar twee weken in Alhambra uit gehouden en werd vorige week vervan gen door „La vie, l'amour, la mort" van Claude Lelouch. In een perscommuniqué analyseren Pim de la Parra en Wim Verstappen zelf de ze mislukking die ze enerzijds bagatelli seren, aan de andere kant ernstig genoeg nemen om er wat dieper op in te gaan. Het plotseling verdwijnen van „Drop out", zo verzekeren de makers, veroor zaakt geen financiële rampen. De uit breng van de film moge dan niet heel snugger zijn gebeurd, de financiering van de film was „redelijk slim", zo stelt het tweetal voldaan vast, erbij vermeldend dat de mensen die de film gezien hebben zich best geamuseerd schenen te hebben, alleen er bleven teveel stoelen leeg. De oorzaak? Pim en Wim geloven dat het mislukken te wijten is aan het verkeerde image van de film. Op het eerste gezicht ziet „Drop out" er uit alsof de film wel eens zou kunnen gaan over de democra tisering van het onderwijs, maar wie de film gaat zien, stelt bijna onthutst vast dat dit onderwerp eigenlijk niet aan de dan een show, getiteld Zing. Rita Ho- vink, Cisca Peters en Mieke Bos zin gen bekende melodieën, waarbij ze worden begeleid door Ad v.d. Hoed, klarinet en voorts enkele koren, zoals het Shell koor, het Gatea koor en Con Brio. Hoofdmoot van het NCRV program ma is de Duitse televisiefilm Bahn- übengang van Rainer Erler, die in Ne derland Schuldbekentenis gaat heten. Dit sociale drama maakt plaats voor de vrolijkheid van Farce Majeure, het satirische NCRV programma dat het nu al zo lang uithoudt. Daarna alleen nog maar een muzikale dagsluiting en wel met medewerking van de meis jeskoren Blue White Stars uit Den Haag en Romeko uit Rozenburg, die enkele geestelijke liederen zingen. orde komt. Waar het dan wel om ging in „Drop out" laten de makers in het mid den, tenzij men genoegen neemt met hun kwalificatie dat de film alleen maar een kluchtige geschiedenis wilde zijn. In ieder geval zegt het Scorpi o-duo in zijn persbericht dat het lering uit het geval heeft getrokken. In de toekomst zal meer tijd uitgetrokken worden voor de voorbereiding van een nieuwe produc tie, maar ook meer tijd voor de uitbreng van de film, „zodat de ware aard van het beest door kan sijpelen naar pers publiek". Waarvan acte! Inmiddels heeft Amsterdam er een nieuw „art house" bijgekregen, een thea tertje van 80 plaatsen dat zich Cine „D" noemt en in feite de omgebouwde foyer van het Theater Desmet aan de Plantage Middenlaan is. Een huiselijk theatertje met een bar achter een gordijn tijdens de voorstelling, van waaruit in de pauzes behalve dranken straks ook warme hap jes geserveerd kunnen worden. De pro jectoren voor Cine „D" staan in de cabi ne van de al bestaande bioscoop Desmet en via een ingenieus stelsel van telesco- pische spiegels wordt de projectie ver zorgd, wat een unicum mag heten. Op het ogenblik draait „De vrouw die voorbij kwam" van de Fransman Henri Colpi met Marina Vlady en Claude Rich, wat een vage aanwijzing voor een verdere programmering inhoudt. In zijn eerste voorstellingen in het nieuwe jaar besteedt het Nederlands Filmmuseum aandacht aan het feit dat 1970 het 75ste levensjaar van de cinéma- tografie inluidt. In verband daarmee is het programma van woensdag 14 januari gewijd aan het eerste begin, respectie velijk in de film „La naissance du ciné ma", een compilatiefilm uit '46 van Roger Leenhardt en „Paris 1900", een over zicht van de „belle époque", samenge steld uit foto's en filmdocumenten door Nicole Vedrès, twee onvervangbare do' cumentaires die het moeilijke begin en de sfeer van de tijd, waarin het filmen begon voor altijd hebben vastgelegd. Op de daarop volgende donderdag avond wordt Eisenstein als een van de allergrootste filmmakers gekarakteri seerd met fragmenten uit zijn werk, on der andere met zijn allereerste film, een jaar vóór „Potemkin" gemaakt, die „Statchka" heet en ontstaan is uit een samenwerking tussen de als filmer nog onervaren Eisenstein en een collectief van het Proletkult theater. Thema van dit 70 minuten durende experiment was de eensgezindheid van een verstoten mas sa. Behalve deze cinematografische pri meur vertoont het Filmmuseum op die avond nog journaalbeelden uit Eisen- steins bezoek aan Nederland in 1929 en een fotoverslag over de onvoltooide film van de Russische meester, „De weiden van Beshin". Alles bij elkaar een mooie inzet van het nieuwe jaar, waarin straks onder andere hommages aan de onlangs overleden filmmakers Josef von Stern berg en Jiri Trnka gebracht zullen wor den. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.23 Weekeind. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Van de voorpagnia. 8.15 Z.O. 135 (9.35 Waterstanden). 10.30 Stereo: Tan go Rumba Orkest 11.00 Nws. 11.03 Wegwijs. 11.10 Stereo: Uit eigen huis. 11.25 Oosteuropese Kroniek. 11.45 Amu- sem.muz. 12.05 Stereo: Amusem.muz. 12.30 Actuaal sportnws. 13.00 Nws. 13.11 Varia. 13.13 Actualiteiten. 13.23 Stereo: Jongerenprogr. 14.35 Radio Jazz Magazine. 15.00 Luisterprogr. 16.00 Nws. 16.03 Stereo- Scan 16.15. Stereo: Mod. muz. 16.35 Artistieke Staalkaart. 17.10 Opera-aria's. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending Binding Rechts. 18.30 Finale. (19.30 Nws). 21.00 Victor van Vriesland. 21.30 Stereo: Mod. en oude liederen. 21.55 Radio debat 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Rebelse liedjes. 23.15 Stereo: Licht progr 23.55 Nws. HILVERSUM 11 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Klass. muz. (7 30 Nws. 7.32 Actua liteiten). 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gew. muz. 8.30 Nws 8 32 Stereo: Voor de vrouw 9.00 Theologische etherleergang. 9.35 Gymnastiek. 9.45 Solistenkamer. 10.55 Kunst- en vliegwerk. 11.00 Nws. 11.03 Lezing 1115 Solarium. 11.55 Me dedelingen. 12.00 Zonder grenzen. 12.10 Praatje. 12.14 Marktberichten. 12.16 Werk en welzijn 12.26 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl. commen taar. 13.00 Gramm.pl.progrvoor onze militairen. 14.00 Stereo: P.M. (16.00 Nws.). 16.30 Inzet. 17.00 HIRO-Magazi- ne. 17.15 Gasten van de week. 17.30 Stereo: Lichte gramm.muz. 18.30 Nws. 19.30 Stereo: Sjook 20.00 Verz.pl.progr. 21.50 Gesprekken met kinderen. 22 00 De troubadour 22.25 avondgebed. 22 30 Nws. 22.40 Stereo: Goal.23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 en 11.00 Nws) 12 00 Nws 12.03 Skivatoon. 13.00 Nws. 13.03 Licht pl.progr. (14.00 en 15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Licht mu- ziekprogr. 17.00 Nws. 17.02 Sportshow. j BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Consumentenrubriek 12.30 Licht muz.progr. (12.40 SOS-be- richten schippers) 12.55 Buitenl. pers overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Gevar mu ziek. (14.00 en 15.00 Nws. 17.00 Nws.). 17.15 Jazzprogr 18.00 Nws. 18.03 Voor de jeugd. 18.30 Franse les. 19.32 Amu- sem.progr. 18 45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. 18 55 Grammmuz 19.00 Nieuws. 19.40 Popmuz. 20.00 Concert. 21.00 Sportinformatie. 22.00 Nws. 22.20 Popmuz. (23.00 Nws). 23.40 Nws. WWVWWWWWWWVWWWWWNAAA/WWVWWW, AMSTERDAM. Een veertiental com ponisten is uit het genootschap van Ne derlandse componisten getreden. Aan leiding hiertoe hebben zij gevonden in de onvoorwaardelijke veroordeling door het bestuur en de meerderheid van de leden van het genootschap tijdens de laatste ledenvergadering oo 20 december van de „notenkrakeractie" die op 17 november in het Concertgebouw te Amsterdam werd uitgevoerd. Een veertigtal leden van de actiegroep verstoorden toen de uitvoering van het Fluitconcert van Quantz door het Con certgebouworkest. Naar de mening van de uitgetreden componisten is het genoot schap met deze gedragslijn vervreemd van het wezenlijk belang van de compo nisten: vernieuwing van het muziekleven. Zij voelen zich op grond daarvan niet langer vertegenwoordigd door de vak bond, die het genootschap volgens hen pretendeert te zijn. De uitgetreden com ponisten zijn Louis Andriessen, Jan van Dijk, Will Eisma Jos Kunst, Reinbert de Leeuw, Misha Mengelberg, Peter Schat, Joep Straesser, Louis Toebosch, Jan van Vlijmen, Jo van den Booren, Simeon ten Holt, Hans Kox en Ton de Leeuwe. KOPENHAGEN (AP). De Deense ac trice Asta Nielsen, die eens door de hele wereld werd bewonderd als „Die Asta' in vele rollen in stomme films, heeft ver klaard dat zij volgende week zal trouwen „om aan 50 jaar eenzaamheid een einde te maken". Vorige week werd Asta 88 jaar. Zij zal trouwen met de 70-jarige kunst handelaar Christian Theede, die zij vijf jaar geleden heeft ontmoet. In 1912 trouwde zij met de Deense filmregisseur Urban Gad, maar het hu welijk was geen lang leven beschoren, evenmin als het Weede, met een Zweed se officier in 1919. „Nu ben ik 50 jaar alleen geweest, en dit huwelijk is echt niet overhaast. Wij weten wat we aan het doen zijn", aldus de oud-filmster. Nederland I 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 Bellevue. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 VARA: Department S. 21.10 S'imon Carmiggelt. 21.15 Koning Klant. 21.35 Hadimassa. 22.15 Achter het Nieuws. 22.55 Journaal. Nederland II 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Scala. 19.30 NCRV: Scheepsjongens van Bontekoe. 19.39 Filmrep. popgroep The Equals. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek. 20.45 Liedjesprogramma. 21.15 Schuldbekentenis. 22.25 Farce Majeure. 22.45 Koorzang. 22.55 NOS: Journaal. Nederland I cursus les 1. les 1. 09.20 TELEAC: Vamor a ver: Spaans - les 1. 10.00 Van Molekuul tot mens 10.30 Bij leven en welzijn - 11.00 Statistiek - les 14. 16.00 NOS: Journaal. 16.02 AVRO: Telescoop. 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 AVRO: Vaders tegen wil en dank (tv-serie). 19.30 Doebiedoe Special. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 AVRO: De Mounties-show. 21.20 Salto Mortale. 22.20 Poets. 22.40 AVRO's Televizier. 22.50 NOS: Journaal. Nederland II 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Scala. 19.30 XRO: Hij en Zij. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Brandpunt. 21.00 Rust noch duur (serie). 21.45 KRO-RKK: Riskante kerk. 22.25 KRO: Tot de dood ons scheidt (satirische komedie). 22.52 NOS: Journaal. fMMWVWVWVWWVWWWWWWWWVWVWVWWWWVIé

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13