A WAR Negen deskundigen over de pop in 1969 en £970 ZATERDAG 10 JANUARI 1970 Erbij ^r 19 n I ■^hr iP; PHONOGRAM BOVEMA «IIIIPP DURECO INELCO NEGRAM POLYDOR Y fyWVV/WWWA/VWWVWWWWW'VWVV t/W VVWVWWWVWWWVVVV V BPPS VvVVVWWWWWVVVVVi^VVVVVVVVVVVV VWWWVWVVWV VWWVWWWW VV WVWWWVVVWV^VV v W<- 'yWWVWWWWWWW'W jrVVWWW i/VVVVWvWWWWWVWVW Johnny Cash: A Boy named Sue. Nina Simone: The woman of soul. Hoed af voor Bob Dylan. Barry Ryan J. Vincent Edward: Thanks. John en Yoko. i Komt de harde rock terug? Publiciteitsmanagers van in Holland gevestigde grammofoon- platenmaatschappijen hebben uit gebreid hun zegje gezegd over de popmuziek zoals die zich in 1969 ontwikkeld heeft. Ze voegen daarbij hun verwachtingen van het pop-front voor de komende twaalf maanden. BIJ C.N.R. in Leiden is Jos van Vliet (23) „promotor met de nadruk op de persactiviteiten". Hij dacht dat de meest overschatte groep van '69 de Motions is. („Ze zijn welis waar naar Amerika geweest, maar wat is daar zo spectaculair aan, en wat is er uit gekomen?"), en de meest onderschatte de Beatles: „het is een veeg teken dat hun laatste el pee geen topverkoop haalde. De pop muziek is ook in '69 weer sterk door de Beatles beïnvloed". Persoonlijk vindt hij de beste pla ten van het afgelopen jaar Proud Mary (Creedence Clearwater Revi val), Oh Happy Day (Edwin Haw- kins-Singers) en Venus (Shocking Blue), de LP's Born to Be en Back in Town (Melanie) en de twee de van Led Zeppelin. De „sound" van dit jaar was, zegt Jos, de „hard rock" van Led Zeppelin en Creeden ce Clearwater bijvoorbeeld. Hij voor ziet dat in 1970 de vernieuwde coun try en westernstijl doorzet en er zijn er meer die dat voorspellen. CNR is druk bezig Melanie voor twee weken naar Nederland te halen (februari). Als best verkochte platen geeft Van Vliet op „Omaatje lief' (Heintje) vier singles van Heintje, één van Gert en Hermien en verder David Alexander Winter („Oh Lady Mary") en Mireille Mathieu (En semble en Hinter den Kulissen von Paris). LP's: drie van Heintje en twee van het echtpaar Timmerman. Voorts Melanie (Back in Town en Born to Be), Mireille Mathieu (La Première étoile), en La Flute In- dienne. Mensen die een belofte voor dit jaar inhouden zijn de „Rowdies" uit Enschede en de Griekse in Utrecht wonende zangeres Dora Gianakopou- lou. KO KOOIJMAN (24) van CBS' pu blic relations in Haarlem noemt de groepen Byrds, Blood, Sweat en Tears, Al Kooper, Mike Bloomfield en de Nederlandse formaties Shuff les en Rivals veelbelovend. Bij de veelbelovende zangers en zangeres sen noemt hij: Johnny Cash, Simon en Garfunkel, Leonard Cohen, Joe Dassin (Les Champs élysées), Mar cel Amont, J. Vincent Edward („Thanks"), Digno Garcia, George Fame en als zangeressen Janis Jop- lin, Ann Burton, Anita Harris en Lau ra Nyro. Deze CBS-singles zijn de afgelopen maanden de toonbank overgevlogen: Chalala I need you (Shuffles), Battle Hymn of the Republic (Andy Willi ams), Barabajagal (Donovan) en de singles van Johnny en Rijk. Deze elpees verkochten erg goed: Nash ville Skyline (Dylan), Pavane (Louis van Dyke), de twee albums van Blood, Sweat en Tears, diverse LP's van Iwan Rebroff en The Gra duate en Bockends van Simon and Garfunkel. Kooijman meent dat „progressie ve pop" de sound van de komende twaalf maanden wordt: in 1969 ver schoof het geluid volgens hem van Soul en R en B naar underground. ANTON WITKAMP (28) werkt op de afdeling promotie, pers en publi citeit van Phonogram. De popmu ziek is zijn gebied. Hèt geluid van de afgelopen maanden vindt hij blues en hij verwacht dat dat ook dit jaar het geval zal zijn samen met C en W muziek. De best ver kochte singles bij Phonogram waren Hair (Zen), Jerushala'um (Rika Za- rai), Je t'aime (Birkin en Gains- bourg), The Fifth (Ekseption) en de lp's The Fifth, Pastorale (Liesbeth List), Beggars Banquet (Stones), Live at Dusseldorf (Cuby en Bliz zards) en Stand up van Jethro Tull. Groepen en vokalisten die je in de gaten moet houden zijn volgens Pho nograms 28-jarige PR'er de Bintangs Ekseption (voorlopig op dezelfde voet verder), Rob Hoeke, Cuby and the Blizzards en Sandy Coast. Buiten landse aandachttrekkers zouden Jethro Tull, David Bowie, Sir Doug las Quintet, Moody Blues en Spooky Tooth zijn. Als beste singles en LP's van 1969 noemt hij Honkey Tonk Woman (Stones), Need your love so bad (Fleetwood Mac) en Appleknockers Flophouse (Cuby en Blizzards), en de langspeelplaten Beggars Banquet (Stones), Astral Weeks (Van Morn- son) en Spooky Two (Spooky Tooth). BOVEMA (Heemstede) hoopt in 1970 de Beatles naar Nederland te halen. „We zijn nu echt bezig met serieuze pogingen", vertelt Karei Hille (24), die zich met de Bovema- promotion bezig houdt. De best-verkochte binnenlandse Bovema-singles zijn drie Cats-schij- ven: Lea, Scarlet Ribbons en Why. Ook de best verkochte binnenlandse elpees zijn er twee van de Cats: The Cats en Colour us gold. Buiten landse sucessen waren voor Bove- ma Get Back van de Beatles, The Ballad of John and Yoko en Blowin' in the wind van de Hollies (singles) en Abbey Road van de Beatles, Hol lies Sing Dylan van de Hollies en The Band van The Band. De beste singles die in '69 zijn uit gebracht, vindt Hille: „Je t'aime" (Serge Gainsbourg en Jane Birkin), Angel of the morning (Merrylee Rush) en Scarlet Ribbons (Cats). Wat be treft de Elpees vindt hij Idea (Bee Gees), Greatest Hits Volume 3 (Su- premes) en Abby Road (Beatles) de beste. De sound van't vervlogen jaar was volgens Karei Hille het „gevoelige werk", dat zelfs de sentimentele kant uitging en de Catssound (Cand- lelight-sound). Voor 1970 denkt hij aan Get Back van de Beatles, een rock-achtig nummer dat een grote hit werd. De Cats zijn wel het paradepaard je van Bovema. Ze kregen een Edi son voor hun elpee The Cats en goud voor hun singles Lea en Why. van Spooky Tooth (buitenland). In de sector elpees zijn Eight miles high (Golden Earring), Through the Eye (Sw. Soul Machine), Spooky Two (Spooky Tooth), Unhalf bricking (Fairport Convention) en The Funky Free (Free) het best verkocht. Toch heeft de Free de laatste maanden niet helemaal aan de hoge verwachtingen van Red Bullet voldaan. De muziek Eelco van Cuby and the Blizzards: Daverend gitaarwerk in de Ken- nemer Sporthal (10 mei). JERRY VOISIN (23), publiciteits- chef van Red Bullet (Hilversum) het 1% jaar oude promotionlabel van veelbelovende platen van andere maatschappijen ziet in 1970 hit kansen voor de Haagse groep Earth and Fire en de Engelse groep Yes. Het afgelopen jaar waren voor Red Bullet de best verkochte singles Spooky's Day Off van de Swinging Soul Machine, Where will I be van de Golden Earring (binnenland) en Callow la Vita van Raymond Frog- gatt. Saved by the bell van Robin Gibb en That was only yesterday zal in 1970 beïnvloed worden door Country and Western, voorspelt Jer ry, de „Hendrix-sound" komt niet meer terug. MARJAN DE RAAF (30) die de publiciteit voor Dureco in Amster dam verzorgt, vindt accordeonvirtu oos John Woodhouse de meest over schatte artiest van '69 en de Franse zanger Eric Charden de meest on derschatte. Hij wordt in februari „gepromoot" door Dureco. De best verkochte artiesten zijn voor de maatschappij The Merry- man („Big Bamboo"), Shocking Blue (Venus), Wilma (Een klomp met een zeiltje) en Ben Cramer. De bestver kochte LP's: Meine kleine Herzme- lodie (Wilma,) de Napoleon (draai orgel) en 20.000 van At Home (Shocking Blue). De drie beste singles en LP's vindt ze: Big Bamboo, Honkey Tonk Wo man en Je t'aime moi non plus, Ab bey Road (Beatles), de Amerikaan se Hair en de LP van Wilma. De sound van het afgelopen jaar was volgens Marjan van Dureco die van Shocking Blue: een beetje West- coast Country and Western. In 1970 gaat die groep meer in een blues stijl zingen. OVERSCHAT? „Lenny Kuhr en Mireille Mathieu." Onderschat? „Me lanie en Nilsson, die zijn te laat er kend en Ramses Shaffy". Dat vindt Pierre van Dam (32) die de publici teit verzorgt voor de firma Inelco in Amsterdam. De bestverkochte sing les van zijn firma zijn 2525 (Zager en Evans), Ain't got no, I got life (Ni na Simone, Connie Vinks Toeteraar, In the getto, Suspicious minds (Pres ley) en de langspelers „Hair" (Ame rikaanse versie), Glenn Miller ('n op leving), Jose Feliciano, Nina Simone („Nuff said"), Jim Reeves en „Fla ming Star" van Elvis Presley. Volgens hem was de sound van '69 de underground en de pop-country en westernmuziek. Voor 1970 verwacht hij dat filmmuziek terrein zal win nen en dat daarnaast soul, C en W en eventueel geïmproviseerde pop opera's gehandhaafd blijven. Voorts de ready-rock, Zuidamerikaans en Trinidad-rock. EVERT WILBRINK (21), public relationsverzorger bij Negram in Heemstede vindt Eight Miles High van de Golden Earring de slechtste elpee van deze eeuw. En met de Beatles moet het ook maar eens af gelopen zijn. Hij is daarentegen van mening dat de Incredible Stringband die hier waarschijnlijk in mei en au gustus komt optreden, wat meer aandacht verdient. Voor dit jaar ziet hij veel in de George Baker Selection, Fleetwood Mac (komt in maart naar Neder land) en Small Faces, Stooges (Elek tra) en de Bergense groep Turquoi se. Een zanger van een andere maat schappij die hij graag onder contract zou willen hebben is Bob Dylan. Down Man van Brainbox, Magie Lantern van Peter Tetteroo en Dawn van Chris Farlow zijn, naar Evert'* persoonlijke mening, de beste in 1969 uitgebrachte singles. Wat betreft de elpees: King Crimson van de gelijk namige groep, Then play on van Fleetwood Mac en Wee tarn en Bug huge van Incredible Stringband vindt hij de fijnste. De sound van 1969 werd volgen* Evert Wilbrink bepaald door keihar de gitaren (Jeff Back, Fleetwood Mac) en country en westerninvloe den (Buffalo Springfield, Byrds). Hij ziet het voor 1970 allemaal nog niet zo duidelijk, maar soul en klassieke Ek- seption-toestandjes gaan het voor hem niet meer maken. DE BEST verkochte buitenlandse Polydor artiest van het afgelopen jaar, zo vertelt Harry Knipschild (25) publiciteitsmanager van de Haagse platenmaatschappij is James Last. Van zijn elpee James Last op klom pen werden honderd vijftigduizend exemplaren verkocht. Ook de elpees Blind Faith van de gelijknamige groep en That's soul van verschillen de groepen werden grif gekocht door het Nederlandse publiek. De drie succesrijkste Nederlandse groepen en artiesten zijn voor Polydor de Golden Earring (Miracle mirror, On the double), Herman van Veen (Su zanne en eerste elpee) en de Swing ing Soul Machine (Spooky's day off). Veel verkochte buitenlandse singles waren: „Saved bij the bell" van Robin Gibb, „My special prayer' van Percy Sledge en Don't forget to remember" van de Bee Gees. Groepen die tegen verwachting niets hebben gedaan zijn de Engel se Yes en de Nederlandse Serpentine, Checkmate en Modesty Blaise. De beste Nederlandse singles van 1969 vindt hij Love is all I have to give van Checkmate en Venus van Shocking Blue. De beste buitenland se elpees zijn naar Harry's mening Then play on van Fleetwood Mac, Bob Dylans Nashville skyline en de eerste elpee van het New York rock en roll ensemble. Harry Knipschild vindt de sound van het afgelopen jaar „muzikaal en een progressieve (improviserende) jazz vertolking van popmuziek". In 1970 verwacht hij een terugkeer van het rampestampritme, beat en rock en roll. y ■■sw.-s/'.--/' Melanie: One of the Beautiful People. Shocking Blue: ZES in Amerika. Golden Earring: Voorgoed weg"? Diana Ross: Solocarrière.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 19