„De Huisbewaarder" bij
Nieuw Rotterdams Toneel
GUUS HERMUS GRANDIOOS
IN PINTERS MEESTERWERK
Feest der
herkenning
Tossy Spiwakowsky: Zingende
viool in het Concertgebouw
Tamme discussies rond „die
jongens van Hilversum"
Publiek gehoor
over Utrechts
muziekcentrum
CHARLES OLSON
OVERLEDEN
Nederlanders in
arrest wegens
deviezensmokhel
TV vanavond
Velen met mij
en series
NOS krijgt meer
radio-zendtijd
TV dinsdag
Radio dinsdag
TV maandag
MAAN D A G
1970
ROTTERDAM Bijna tien jaar
na de eerste Nederlandse opvoering
(in oktober 1960 door het zuidelijke
gezelschap Ensemble) heeft het
Nieuw Rotterdams Toneel zaterdag'
avond Harold Pinters komedie „De
huisbewaarder" opnieuw ten tonele
gebracht en daarmee geestdriftige
reacties gewekt bij een publiek dat
de Rotterdamse schouwburg tot de
laatste plaats vulde. Het is aardig,
daarbij te bedenken dat verscheidene
recensenten destijds, ondanks alle lof
voor het stuk, van oordeel waren dat
het vermoedelijk weinig aantrekkelijk
zou blijken te zijn voor het grote pu
bliek omdat het zo moeilijk te ver
teren was. Volle zalen hebben toen
al bewezen hoe ongegrond die vrees
was; en nu, tien jaar later, wordt „De
huisbewaarder" niet alleen algemeen
als een meesterwerk van de heden
daagse toneelschrijfkunst beschouwd,
maar bovendien als een erkende trek
pleister voor schouwburgbezoekers!
A merikaanse auteur
Eeuwig conflict
Sterk gespeeld
Simon Koster
RADIO PH1LHARMONISCH ORKEST
MET ROMANTISCH PROGRAMMA
522 5 I S g
CONGRES LEVERDE WEINIG OP
Miskende componist
J. H. Moolenijzer
Motie en stellingen
Ditishetrecept:
Kaasfonduevan
Nederiandsekaas.
aaaaamaa/wvaaaaaaaaaaa/w
De nieuwe opvoering heeft in elk ge
val bevestigd dat het stuk met het volste
recht een meesterwerk wordt genoemd.
Het neemt nog altiid een heel belang
rijke plaats in Harold Pinters oeuvre in,
misschien wel vooral omdat Pinter, die
toen nog niet beroemd was, het zo spon
taan en reeht-uit-het-hart heeft kunnen
schrijven, zonder dat hij nog rekening
hoefde te houden met zijn litteraire en
dramatische reputatie of met de knappe
analisten van wat nu „de Pinter-stijl"
beet.
Bovendien is het stuk in die tien jaar
nog dichter bij ons gekomen, juist om
dat de na-apers van Pinter ons in die
tijd zoveel surrogaten hebben voorgezet
NEW YORK (A.P.) De Amerikaanse J
dichter, literatuur-criticus en de stichter
van een groep die bekend is als de „Black
Mountain Writers", is zaterdag in een zie
kenhuis in New York overleden. Hij is
59 jaar geworden.
Olson, die tot zijn overlijden gastdocent I
was aan de Universiteit van Connecticut,
heeft ongeveer vijftig boeken geschreven.
In de veertiger en vijftiger jaren was hij
hoofd van „Black Mountain College" in
North Carolina, een klein instituut dat
een aantal bekende schrijvers heeft opge
leverd wier stijl de invloed van Olson
weerspiegelt.
dat het opnieuw van het origineel een
soort „feest der herkenning" is gewor
den.
„De huisbewaarder" is eigenlijk een
tragedie in (vaak heel vermakelijke) ko
medie-vorm, de tragedie van de ondank
baarheid, het wanbegrip de zelfvernede
ring en het eeuwige conflict tussen egoïs
me en altruïsme.
Het is jammer dat in de overigens zo
voortreffelijke vertaling van Gerard van
het Reve de dubbele betekenis van de
Engelse titel „The caretaker" noodzake
lijkerwijs verloren moest gaan; want in
het woord „caretaker" zit behalve de be
tekenis van huisbewaarder of conciërge
ook nog die van oppasser, verzorger. En
terwijl de oude zwerver Davies in dit
stuk de baan van huisbewaarder krijgt
(maar niet vervult) is het de geeste
lijk onvolwaardige Aston die tegenover
hèm de functie van „caretaker" op zich
neemt door hem een slaapplaats, kleren
en eten te geven. Met schrijnende ironie
laat Pinter daarbij zien hoe al die goede
zorgen een averechts effect hebben, want
hoe meer goedheid Davies ten deel valt,
hoe meer hij verlangt en hoe ontvrede-
ner hij wordt.
Het wordt aan de toeschouwer overge
laten, daaruit algemene conclusies te
trekken; maar dat de schrijver wel de
gelijk een „moraal" op het oog had,
blijkt overduidelijk uit de aangrijpende
slotscène, waarin Davies na zijn eigen
sluwheid en brutaliteit zwaar te hebben
overschat jammerlijk 't huis uit wordt
gezet, omdat er aan het geduld en de
goedheid van de duor hem vernederde,
zelfs geminachte we1 doener tenslotte een
eind is gekomen.
Evenals aan de meeste andere stukken
van Pinter zitten er ook aan „De huis
bewaarder" raadselachtige aspecten.
Zo'n raadsel is bijvoorbeeld het karak
ter van Astons broer Mick en ook de re
gisseur Karl Guttmann (die, evenals in
1960, nu weer met de leiding van de op
voering was belast) blijkt daar nogal
Guus Hermus, Henk van Ulsen en
Bas ten Batenburg in Pinters „Huis
bewaarder" door het Nieuw Rotter
dams Toneel.
„De huisbewaarder" („The care
taker"), komedie van Harold Pinter.
Vertaald door G. K. van het Reve.
Wederopvoering door het Nieuw Rot
terdams Toneel op 10 januari in de
Rotterdamse Schouwburg. Regie: aKrl
Guttmann. Spelenden: Guus Hermus,
Henk van Ulsen en Bas ten Batenburg.
Decor: Frans Vossen.
wat moeite mee te hebben gehad. Is
Mick alleen maar een harde, pesterige,
economisch „geslaagde" vent met over-1
dreven ideeën, zoals Maxim Hamel hem I
destijds heel overtuigend speelde? Gutt-1
mann schijnt daarvan te zijn teruggeko
men, want nu liet b:j Bas ten Batenburg
een heel andere vertolking van de figuur
geven: meer als een man die er graag
op los fantaseert, rlie niet uit plagerij I
telkens een andere mening verkondigt I
maar in volle ernst, misschien eerder
uit innerlijke onzekerheid zichzelf voort- 1
durend tegenspreekt Er is voor deze
nieuwe opvatting veel te zeggen, maar
ze had m.i. nog sterker moeten worden
uitgespeeld dan Bas ten Batenburg het
deed; want blijkens zijn onlogisch gere
deneer en zijn wilde fantasieën zou Mick
door de schrijver ook wel bedoeld kun
nen zijn als geestelijk volstrekt on
evenwichtig, zij het niet onvolwaardig
zoals zijn broer Aston.
Het grandioze middelpunt van deze
nieuwe opvoering is weer de fascineren
de uitbeelding van de uitgekookte, werk
schuwe zwerver, die zijn recht op men
selijke waardigheid op slinkse wijze uit
buit en misbruikt, door Guus Hermus.
Een meesterlijke prestatie, waarin het
uitzonderlijk talent van Hermus prachtig
tot uiting komt en die, in vergelijking
met de opvoering van 1960, nog aan psy
chologische verdieping en plastische uit-1
drukkingskracht heeft gewonnen. Ook I
Henk van Ulsens vertolking van de zacht
moedige psychopaat Aston was weer
ontroerend, al klonk de prachtige mono-1
loog over zijn klinische behandeling deze I
keer wat bestudeerder dan vroeger. Uit
de regie van Guttmann sprak opnieuw
een fijn gevoel voor alle facetten van
de als altijd bij Pinteruiterst ge
laden dialoog en een grote zorg voor scè-
nische details. Er was een zeer sfeervol
decor van Frans Vossen.
wwwwvvwvwvvvwwwvvwvw
AMSTERDAM Het is niet altijd even
gemakkelijk om een programma samen te
stellen, dat in alle opzichten voldoet aan
de muzikale smaak van het publiek. Zelfs
niet voor een bekwame dirigent als Jean
Fournet, die bekend staat om zijn veel
zijdigheid. Met het Radio Philharmomsch
Orkest kan je „alles" spelen, dus daar ligt
ook het probleem niet; maar in dit geval
was het de solist die „moeilijkhedenver
oorzaakte.
Tossy Spiwakowsky, een wereldbe
roemde violist, die hier voor zover ik weet
voor het eerst optrad, had namelijk aan
gekondigd het vioolconcert van Carl Niel
sen te willen spelen. De verlangens van
een zo vermaarde violist, moeten natuur
lijk worden gerespecteerd en dus bouwde
Fournet daar een programma omheen, dat
in stijl verantwoord mag heten.
Carl Nielsen is een Deense componist
(1865—1931), die het nooit helemaal heeft
kunnen halen. Hij is een miskende-figuur,
maar zeker geen mislukte figuur, want de
Denen hebben voor hem een standbeeld
opgericht in Kopenhagen. Zijn muziek is
„laat-romantisch", maar hij experimen
teert graag met de tonale wetten en is
steeds zoekende naar rythmische novitei
ten. Zijn vioolconcert biedt de solist alle
kansen om zijn virtuositeit uit te leven,
maar er zijn ook voldoende breeduit ge
sponnen melodische passages. Spiwakows
ky maakte daar gretig gebruik van om
zijn prachtige Stradivarius te laten zin
gen.
Jean Fournet was begonnen met de
Ouverture „Manfred" van Schumann en
deze melancholieke muziek vormde een
passende inleiding. De „laat-romantiek"
van Nielsen sluit prachtig aan de op
„hoog-romantiek" van Schumann er
zijn vele overeenkomsten de meest
treffende was helaas, de on ver dragelijke
lengte van beide werken.
Mocht U uit dit relaas de indruk krij
gen, dat Spiwakowsky een veeleisende en
eigenzinnige man is, die coüte que coüte 't
vioolconcert van Nielsen wil spelen, dan
moet ik mij haasten u te zeggen, dat hij de
meest bescheiden solist is, die ik ooit het
podium zag betreden. Telkens opnieuw
trachtte hij Jean Fournet voor te laten
gaan om het applaus in ontvangst, te
nemen. Hij weigerde beslist om de hulde
te aanvaarden, die hem in alle opzichten
toekwam.
Jean Fournet heeft gedacht mis
schien kan ik het publiek na de pauze
verrassen met „Een pantoffeltje van bont
een balletsuite van Marcel Delannoy. Het
was een aardige gedachte, maar wij mis
ten de danseresjes en de sierlijke voetjes
om het pantoffeltje te passen. De muziek
van Delannoy (18981962) heeft alle
kwaliteiten van goede Franse balletmu
ziek, maar zonder de danseressen heeft
zij geen been om op te staan
Het concert met een programma dat
met zoveel zorg gekozen was, dreigde „de
mist in te gaan". Maar de muziek van
Georges Enesco bracht een opklaring, zijn
Roemeense Rhapsodie no. 1, is een brok
volksmuziek zonder pretenties en zonder
dubbele bodem. Je kunt er met volle teu
gen van genieten, want hier is een na
tuurtalent aan het woord een rasmuzi
kant, die meeslepende, vurige muziek wist
te schrijven, die alle harten verovert.
Onze somberheid verdween als sneeuw
voor de zon en zo konden wij toch nog
opgeruimd de reis naar huis aanvaarden.
UTRECHT De wethouder van open
bare werken in Utrecht de heer T. Harte-
veld heeft zaterdag tijdens een door de
Utrechtse jongeren georganiseerd open
baar gehoor verklaard dat de commissies
voor culturele zaken, verkeer en open
bare werken op 23 januari weer samen
zullen komen om te beraadslagen over
het standpunt ten aanzien van de even
tuele bebouwing van het Vredenburg
waarvoor de architecten H. Hertzberger
uit Amsterdam en ir. K. G. G. Spruit uit
Haarlem plannen hebben gemaakt.
In Utrecht zijn moeilijkheden ontstaan
rond het Vredenburg. Aan de orde is de
vraag wat op het eeuwenoude plein moet
gebeuren, de bouw van wat genoemd
wordt „een eerlijke concertzaal" of een
veel ruimte innemend muziekcentrum.
Het gemeentebestuur wil in ieder geval
de noord-zuid-west verbinding bewaren
en het Vredenburg bovendien nog als
plein herkenbaar houden.
Tijdens het openbaar gehoor heeft een
van de architecten, H. Hertzberger, met
nadruk verklaard dat het bestaande nu bij
de Provinciale Staten berustende bestem
mingsplan voor het Vredenburg een straf
keurslijf betekent voor een voor hem
aanvaardbaar ontwerp.
AMSTERDAM. Het onder het
motto „Wat bezielt die jongens in Hil
versum?" zaterdag door het Neder
lands Cultureel Contact in de RAI te
Amsterdam georganiseerde omroep-
discussiecongres, heeft weinig con-
structiefs opgeleverd. Behoudens en-
kele kleine ordeverstorinkjes door de
uit VPRO-medewerkers bestaande ac
tiegroep „De Gooise matras" is door
een deel van de rond 500 belangstel
lenden (onder wie vele bestuurders
en medewerkers uit de omroepwereld)
op meer of minder verhelderende
wijze betoogd, hoe de televisiemakers
het niet moeten doen.
Men wenste meer achtergrondinfo!'-
matie, minder geweld, meer inspraak,
betere programmamakers, en derge-
lijke, maar na bijna vijf uur discussië-
ren moest Milo Anstadt, die het con-
gres met een inleiding over de taak
J van de programmamaker had geopend
I tot de trieste slotsom komen, dat in
feite niemand een behoorlijk alterna-
tief had kunnen bieden. Dat alles
noopte Herman Wigbold, hoofd afde-
ling actualiteiten van de VARA-televi-
j sie ertoe op te merken, dat een pro
grammamaker er evenzeer verkeerd
aan doet om zich door het publiek
(„wat dat dan ook mag zijn") te la-
ten dicteren als zich van het publiek
1 niets aan te trekken. En Jan van Hil-
lo, programmamaker bij de NCRV,
wilde als forumlid nog wel kwijt, dat
naar zijn mening veel programma's
j worden gefabriceerd als een soort
onanie van de maker.
Aan beide kanten van de groene ta-
fel vond men het een droevige zaak,
i dat de televisie met het signaleren
van welke misstanden dan ook toch
heel wat minder bereikt dan men in
eerste instantie geneigd is te denken.
Herman Wigbold zei, dat als er ooit
in interviews wordt geknipt, zulks uit-
sluitend in het belang van de geïnter-
viewde zelf gebeurt om te voorkomen,
dat hij door het publiek vervelend
wordt gevonden. Jan van Hillo voeg-
de daar aan toe, dat heel wat meer
geïnterviewden voor aap zouden
staan, wanneer men de gesprekken
met hen onverkort zou uitzenden.
Milo Anstadt bleek zich terdege op
eventuele ongeregeldheden voorbereid
te hebben. Toen al na een paar minu-
tn de actiegroep „De Gooise ma
tras" zich rond zijn spreekgestoelte
had geschaard, trok hij een (speel
goed) pistool, haalde een zak eieren
en tomaten tevoorschijn en zei: ik
ben van plan om asm het woord te
blijven en zal mij daartoe tot het uiter
ste verdedigen". De actiegroep bleek
het overigens allemaal niet zo kwaad
te menen, doch wilde blijkens een
verspreid pamflet alleen maar wijzen
op de zinloosheid van dit congres, zo
als Gijs Stappershoef al eerder mid
dels een open brief aan de voorzitter,
drs. L. J. M. van de Laar had gedaan.
Om de intenties wat duidelijker te ma
ken, begaf de actiegroep zich voor het
forum op meegebrachte matrassen te
ruste.
Het congres heeft een door enkele
leerlingen van de school voor de jour
nalistiek ingediende motie aanvaard,
waarin het in de omroepwet genoem
de getalscriterium voor de bepaling
van de status op grond van het aantal
abonnees op het programmablad als
verwerpelijk moet worden beschouwd
en dient te worden vervangen door
een getalscriterium op basis van het
aantal betalende leden.
W\IVV\/WWVW\AA/VIAA/\AA/W\/\AAA/W\AAAAAIV\AAAAA
Een overigens nogal „lieve" actie
groep, die zich „De Gooise matras
noemde heeft zich zaterdagmiddag
op matrassen voor de forumtafel
neergevleid tijdens het discussie
congres. Hun siësta bracht uiter
aard weinig leven in de brouwerij.
Ter verdere stimulering van de dis
cussie formuleerde dr. J. Stappers,
verbonden aan het Instituut voor mas
sacommunicatie van de Katholieke
Universiteit te Nijmegen, onder meer
de volgende stellingen: „schokkende
programma's mogen alleen worden
gemaakt en uitgezonden ais dat opzet
telijk gebeurt" en „het grootste deel
van de moeilijkheden rond program
ma's wordt veroorzaakt door een ge
brek aan ervaring van de program
mamakers. In dezelfde mate zijn de
moeilijkheden een gevolg van een ge
brek aan ervaring in het televisiekij
ken bij het publiek".
ADVERTENTIE
ZALTBOMMEL Bij de Franse grens
post Tourcoing zijn dit weekend twee Ne
derlanders, uit Zaltbommel wegens de-
viezensmokkel gearresteerd. Zij zijn on
derdirecteur en directeur van een im
port-exportmaatschappij
Op de vraag of zij deviezen bij zich
hadden antwoordden zij ontkennend,
maar bij fouillering bleken zij 32.000 en
35.000 frank bij zich te hebben. Beiden
zijn ingesloten.
Caquelon Inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
gen. Binden mi
Nederland 1. Na fabel en nieuws
de VARA met Coronation street. Op
maat vult het tweede halve uur van
de tijd tot het journaal van acht. Mu
ziekjes en babbeltjes door gasten van
Letty Kosterman.
Acht uur het journaal met aanslui
tend de actualiteitenrubriek Achter
het Nieuws en Ironside, alweer een
Amerikaanse serie. Velen met mij
vraagt vervolgens de aandacht. Drs.
Marcel van Dam zal wijzen op ver
schillende misstanden en proberen op
lossingen daarvoor te bedenken. De
VARA-ombudsman dus in actie.
Ook van de VARA op deze avond
twee series Na Velen met mij duiken
we nl. in de problemen van de twee-
de-hands-autohandel met Ton Capel.
Na het laatste nieuws komen de stu
diehoofden nog aan bod en wel door
de Teleaccursus Statistiek, les veer
tien.
Nederland 2. Om te beginnen de fa
beltjeskrant, het journaal en Scala.
Daarna de NCRV, die van start gaat
met Coen Flinks verhalen over de
Scheepsjongens van Bontekoe. Alleen
op Weg beleeft tenslotte nog net voor
het tweede journaal zijn laatste af
levering. Aansluitend aan het journaal
opnieuw een serie. Het is Please Sir,
waarom de meeste Nederlanders har
telijk kunnen lachen.
In Tweekamp komen teams van de
Technische Hogeschool in Delft en van
de Rijksuniversiteit van Leiden tegen
elkaar uit onder voorzitterschap van
Kick Stockhuysen. Vijftig minuten zijn
daarna gereserveerd door Jan Fille-
kers en Ruud Keers, die met'samen
steller Kees van Maasdam hun Kijk-
kijk brengen. Aansluitend aan de ac
tualiteitenrubriek Hier en Nu volgt
nog een concert van Joodse liederen
ioor het Collegium Musicum Judai-
cum o.l.v. Chaim Storosum. Een aan
tal liederen uit de diaspora wordt ge
zongen. Nico Bogaart heeft de regie.
HILVERSUM. Met ingang van 1
mei zal de NOS meer radiozendtijd
krijgen. Het aantal uren per week
wordt voor de NOS gebracht van 58 op
ruim 69. Vermoedelijk gaat hier echter
drie uur af voor de nieuwe Evangeli
sche Omroep.
Het totaal aantal uren zendtijd per
week, verdeeld over de drie zenders,
blijft nog gehandhaafd op 299 uur, zo
dat de zendtijdvermeerdering voor de
NOS enigszins ten koste gaat van de
andere omroepen. Per 1 oktober wordt
echter een uitbreiding van de totale
zendtijd verwacht, wat dat tot gevolg
zal hebben, dat de zenders Hilversum 1
en 2 vroeger beginnen en Hilversum
3 's avonds iets langer in de lucht zal
zijn. Niet lang daarna zal opnieuw een
uitbreiding van de zendtijd nodig zijn,
omdat wordt verwacht, dat de TROS
nog in de loop van dit jaar de status
van B-omroep (250.000 leden) zal heb
ben bereikt. Deze omroep heeft dan
recht op een verdrievoudiging van de
radiozendtijd (thans 10'h uur) en een
verdubbeling van de televisiezendtijd
(thans 2"/2 uur).
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Lichte muz. 8.00 Nws. 8.11 Journaal.
8.20 Lichte muz (8.30 De Groente
man). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Uit
gebreide rep. of herh. 9.35 Waterstan-
den. 9.40 Oude Muziek. 10.00 Voor
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00
Nws.) 11.30 Rondom 12. (11.55 Beurs
berichten). Overheidsvoorl.: 12.30
Jitz. voor de landbouw. 12.40 Toppers
van toen. 13.00 Nws. 13.11 Journaal.
13.30 Spiegel van België. 14.00 Klein
chanson. 14.40 Jazz archief. 15.10 Ned.
16.03 Muzikale lezing. 16.25 Pianoreci-
tal. 16.45 Land der Muzen. 17.15 Jazz;
Spectrum. 17.55 Meded. 18.00 Nws.;
18.11 Journaal 18.25 Licht orkest. 18.50
Paris vous parle. 18.55 Voor kinderen.
19.00 Trefpunt. 19 30 Nws. 19.35 Van-
avond. 22.00 Gonk! 22.30 Nws. 22.40;
Meded. 22.42 Journaal. 22.55 Zin-tuig.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor. (7.30 Nws:
7.32 Actualiteiten). 8.00 Nws. 8.11 Te
Deum laudamus. 8 30 Nws. 8.32 Voor
de vrouw. (9.00 Gymn. voor de vrouw)
9.35 Schoolradio 10.00 Godsdienstige j
lezing. 10.15 Operafragmenten. 11.00
Nieuws. 11.03 Ferdinand Huyck. 11.25 i
Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Van;
twaalf tot twee (12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actuali
teiten. 13.00 Raden maar.14.001
14.30 Pizzicato. G6 00 Nws.) 17.00 So-
nia Garmers. 17.IC Voor kleuters. 17.15
Hai! 18.19 Uitz. K.V.P. 18.30 Nws..
18.41 Actualiteiten. 19.00 Licht ensem
ble. 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Le
zing. 20.00 Klass muz. 20.45 Uitge
schakeld? 21.00 Muz. voor strijkers.
21.30 Babel. 22.25 Overweging. 22 30
Nws. 22.40 De zingende kerk. 23.00 i
Kontekst. 23.30 lazz in Den Bosch.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Pepplaatjes. (10.00
Nws). 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke gevar.
visite. (12.00 Nws13.00 Nws. 13.03
Ekspres. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy
Becker Show. 15.00 Nws. 15.03 Dri'
draai. 16.00 Nws 16.03 Mix. (17.01
Nws.)
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40
Weerbericht, SOS-berichten v. schip
pers). 12.55 Buitenl. persoverzicht.
13.00 Nws. SOS-berichten voor schip
pers. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nws.) 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Pianomuz.
16.15 Voor oudere luisteraars. 17.00
Nws. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03
18.30 Franse les. 18.32 Gramm. muz.
18.35 Verkeerstips. 18.40 Lichte muz.
18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Zang. 19.00 Nws. 19.40 Amu-
niek. 20.00 Platen. 22.00 Nws. De Ze
ven Kunsten. 22.20 Gevar. muz. (23.00
Nws.) 23.40 Nws. 23.45 Ligging van
zeeschepen.
Nederland I
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Coronation Street.
Opmaat.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Achter het nieuws.
Ironside (film).
Velen met mij.
Zo goed als nieuw.
NOS: Journaal.
TELEAC: Statistiek - les 14.
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Scala.
NCRV: Scheepsjongen van
Bontekoe.
19.40 Alleen op weg.
19.55 STER: Reclame.
18.45
18.51
18.55
19.00
19.04
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.45
21.35
22.00
22.25
22.30
18.51
18.55
19.00
19.04
19.30
Nederland I
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: De rare Vogels.
19.30 Peyton Place (feuill.).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: The Survivors.
21.10 De Tom Jones Show.
22.00 VRO's Televizier.
22.50 NOS: Journaal.
22.55 TELEAC: Schaken voor
beginners - les 13 (herh.).
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Scala.
19.30 KRO: Kleur: Boven de wolken
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Kleine democratie bij
de dokter.
21.10 De derde man (speelfilm).
22.50 NOS: JournaaL
g V. LllClllO Z 14U.J-/*
w%AAA|WVW>AAAA«A#WWWVVWW>AAAA(rVWV^AA^fVVIAAAA#IA#MVVVW»l*»VI«#W*^A#VWVVVVVVWVVVWWW*AAA^VVWVVVWVW\