TOMATEN EN TONEEL Drs. W. Hogendoorn: niet tegen acteurs maar tegen het bestel TROS-Adam voorlopig zonder al te blote Eva JARENLANG SLEPENDE KWESTIE Beat niet in de kerk V - Uw toeverlaat bij GRIEP 1*1 Ui constructie- bankwerkers en machine bankwerkers Orson Welles in De derde man Margot Fonteyn en Nureyev naar Amsterdam Democratie en de patiënt HOOGOVENS IJMUIDEN .iedereen weet-Aspirine helpt. TV vanavond Radio woensdag TV dinsdag TV woensdag DINSDAG 13 JANUARI 1970 (Van onze correspondent) g;a s a TV-MAGAZINE VOOR GEMIDDELDE MAN LEIDEN Half oktober van het afgelopen jaar gaat de actiegroep „Tomaat", voornamelijk bestaand uit stu denten in de dramatische kunst en leerlingen van de toneelschool in Amsterdam, van start. Bij de voorstelling van de Nederlandse Comedie van Shakespeares „Storm vliegen de tomaten het toneel op. Het publiek reageert verbaasd. Enkele avonden later wordt in de Amsterdam se Schouwburg een opvoering van „De familie Tot" ver stoord. Op 23 oktober gaan in de Rotterdamse Schouw- burg enkele acteurs op de vuist met studenten, die eieren gooien tijdens de voorstelling. Er komen gesprekken op gang tussen acteurs, leiders van de gezelschappen en „protestanten". Maar een maand later, op 21 november, breekt de woede pas goed los bij de première van „Tol ler", het verhaal van een mislukte revolutionair in het Duitsland van na de eerste wereldoorlog. Rookbommen begeleiden de voorstelling. Ontsteltenis en opschudding in het vaderlandse toneelwereldje. Nieuwe generatie MUSICI IN ITALlë j Oprechte instelling Paus zwijgt I Idee van Van Iersel IN „GISELLE" nal«dBallet to 'lSrRai-cSrïcetorim.1 acteurs een gegarandeerd minimuminko- Mannenclubs Charles Boost Filmonderscheidingen ,Ik kan met het vernieuwingsstreven van de actie „Tomaat" meegaan", zegt drs. W. Hogendoorn, wetenschappelijk medewerker van de afdeling dramatur gie van de Leidse universiteit en leraar aan de Amsterdamse toneelschool. Zijn zwager is directeur van de Leidse schouw burg en zelf zit hij de sectie toneel van de culturele raad in Leiden voor. Be roepshalve, maar dat niet alleen, volgt hij de „Tomatanten" met grote belang stelling. Vlot redenerend legt hij uit, waartegen „Tomaat" zich keert. Een uitleg die be gint bij een jarenlang slepende ontevre denheid. Het Nederlands toneel is een gestagneerde zaak. Bij de leiding van de grote gezelschappen heerst een indolente mentaliteit, „Tomaat" heeft zich in de eerste plaats gericht tegen die mentali teit. De groep verwijt acteurs dat zij zon der maatschappelijke inzet spelen. Zij voeren, nog steeds volgens „Tomaat", maar willekeurig uit, wat er als reper toire is gekozen. Het toneel zou „gepo litiseerd" moeten worden. Daarmee wondt bedoeld, dat het voor al maatschappelijk interessante onder werpen zou moeten behandelen. men verschaffen en subsidies voor de verschillende produkties zouden voor de rest van het brood op de plank moeten zorgen. In de opzet van telkens in één produktie spelen, kunnen acteurs zich werkelijk betrokken voelen bij dat stuk. Natuurlijk zonder dat het een' „schnab bel" wordt. Ze moeten werkelijk binding hebben met de opvoering." Dat leidt weer naar de mentaliteit van de acteurs en de revolutionaire wensen van „Tomaat". In een directe koppeling aan een maatschappelijke revolutie ziet Hogendoorn niets. „Het toneel kan de maatschappij niet ingrijpend beïnvloeden. Daarvoor is het bereik veel te klein. Een revolutionair theater is nodig, maar je preekt voor ingewijden. Verder komt er geen hond. Dat is bewezen, je bekeert echt niemand". DRS. W. HOGENDOORN Verder stelt Hogendoorn vast: „Vol gens „Tomaat" gaat het er bij het toneel dus om op artistieke wijze gestalte te ge ven aan wat je maatschappelijk bezig houdt. Daarvan laat het toneel nweinig blijken. De grote gezelschappen brengen ADVERTENTIE Hoogovens Unroiden vraagt voor onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan zeer uiteenlopende werktuigkundige apparatuur en installaties. Goede theoretische opleiding en ruime ervaring. Leeftijd 25 tot 45 jaar. Plaatsing is zowel in dagdienst als in ploegendienst mogelijk. Aanvangssalaris 11.612,- per jaar, overeenkomend met bruto ca. 223,- per week in dagdienst en bruto ca. 264,- per week in ploegendienst. Schriftelijke sollicitaties onder nr. HF 20, te richten aan: Hoogovens IJ muiden. Personeelsafdeling, Hoofdkantoor 2. (Van onze correspondent) ROME. Beatmuziek in de kerk roept bepaalde instincten op en is wel heel ver verwijderd van wat de geest in de kerk behoort te zijn. Dit is de kern van een protest dat de aandacht kreeg in het tijd schrift „Italia Musica". Het protest was echter niet gevloeid uit de pen van een autoriteit in het Vaticaan. Een 40-tal mu sici hadden zich verontwaardigd tot de paus gericht, om beatmuziek in de katho lieke kerk te verbieden. De musici schaar den zich in dit protest onder de banier van de directeur van het conservatórium in Milaan, van diens collega in Bari en van de koorleiders van de kathedralen in Milaan en Bergamo. In het opzienbarende protest staat nog te lezen, dat geen enkele componist van Dan is er ae iactor puuiren.. uai von i naam door de kerkelijke autoriteiten ge- de grote schouwburgen vergrijst. In het raadpleegd werd, toen werd besloten beat- instituutstheater zit jong publiek. Je kunt1 1al" "™PT,TT1Pnt toe het niet los zien van het algemene jeugd- protest. Het huidige toneel is een stukje van onze verstarde samenleving. De Leidse wetenschapsman vindt veel j ruimte voor het experiment. Er is 16 miljoen uitgetrokken voor subsidies aan gezelschappen. Voor een kwart (binnen kort een half) miljoen mag er worden geëxperimenteerd. Daar zou iets aan ge daan moeten worden. Laboratoria krij gen toch ook geld voor experimenteel I werk?" Sceptisch staat de heer Hogendoorn te- I genover acties die zouden pleiten voor een eenzijdig experimenteel repertoire. Het lag wel een beetje voor de hand om de filmserie die onder de titel „Graham Greene en de film" door de KRO wordt uitgezonden, te besluiten met „The third man", een film die om verscheidene redenen de bekendste Greene-verfilming is geworden. Ont staan uit een hechte samenwerking tussen de schrijver en regisseur Carol Reed die al bij „The fallen idol" el- kaars kwaliteiten hadden leren ken nen, werd ditmaal niet van een be staand manuscript maar van een oor spronkelijk scenario van Greene uit gewerkt. Met als eerste gevolg een hechte eenheid tussen' handeling en filmverbeelding en een ontbreken van de vaak moeizame uitweidingen die onvermijdelijk aan een romanbewer king verbonden zijn. Het verhaal dat Greene schreef, speelt zich kort na de laatste oorlog in 1949 af in Wenen, een geha vende stad, die onder controle van de vier bezettende machten staat. Een ge val van zwarte handel in penicilline, toen een kostbaar en onontbeerlijk ge neesmiddel, brengt een mislukt Ameri kaans schrijver van wildwestromans, Holly Martins (Joseph Cotten), en de chef van de Britse bezettingstroepen (Trevor Howard) op het spoor van (Van onze correspondent) HILVERSUM De Nederlandse Adam, zoals de TROS hem aanstaande donderdagavond op de televisie pre senteert, zal weinig weghebben van de Amerikaanse Playboy. Het is een Adam, die niet behoort tot het elite- groepje van de sophisticated snobs, maar een Adam uit de grote grijze mannenmassa van ons land. Eva zal spaarzaam aanwezig zijn in dit TROS- mannenmagazine. „Maar", zo stelt sa mensteller Cees den Daas geruststel lend in het vooruitzicht, „we willen de sex en het vrouwelijk bloot er echt wel in volgende uitzendingen inbren gen. Maar voorzichtig gedoseerd, hoor. Bloot en sex ligt nu eenmaal moeilijk bij de TROS en dat is ons probleem". De Adam van de TROS idee van regisseur Lex de Rooi, die er al heel lang mee rondliep gaat meer de richting uit van magazines als het Duitse „M", het Franse „Adam" en het Engelse „Mayfair". Een beetje bloot anderhalve foto per nummer zit er wel in, maar verder zijn dez<e bladen gevuld met interessante man- nenonderwerpen als sport, autorijden, accessoires voor heren, enzovoort. Wat zit er in die eerste aflevering van Adam? Een vraaggesprek met Charles Aznavour; een theoloog geeft uitleg over de bijbelse figuur Adam, flitsen uit de nieuwe James Bond film, nieuwe auto's en dan verder het item „Oude jongens onder elkaar". achterhaalde bourgeois-toneelkunst, om de termen van „Tomaat" te hanteren. Hij licht toe: „Daar zit wel een kern van waarheid in. Ons toneel is in zekere zin een afspiegeling van het hoftheater van vroeger eeuwen". Waarom komt nu pas een protest los tegen deze gang van zaken? Drs. Hogendoorn: „Er is nu voor het eerst een generatie van dramaturgie- studenten die kunnen vergelijken met het nieuwe buitenlandse repertoire. Off- Broadway-groepen, Amerikaanse semi- profs, die optreden in het theater van de Amsterdamse universiteit Acteurs met een enorme inzet, die je vaak bij onze beroepsacteurs mist. Dan is er de factor publiek: dat van muziek in de kerken als experiment toe te laten. In het protest wordt gesuggereerd dat „ernstige reacties in de katholieke en in- tellectuele wereld" zouden kunnen optre- I den wanneer ook in de toekomst beatmu ziek in de kerken zal blijven klinken. De derde man Ze zijn symbolisch voor de grotere groe pen van Italiaanse zogenaamde goede ge lovigen, die het niet meer kunnen bijhou den op welke punten zijne heiligheid en zijn raadgevers in de kerkelijke evolutie nu wel voorthollen, stilstaan of achteruit lopen. Intussen heeft de vicaris van Rome, kardinaal Dell' Acqua incognito aan een jeugdmis deelgenomen, waarin derge lijke „zinneprikkelende" muziek ten geho re werd gebracht. De kardinaal sprak na afloop over de „juistheid van het ini tiatief en de stichtende deelname van de „+„„i „„„tmrp i jeugd aan de plechtigheid". De missen een eenzijdig experimen e P zuuen in deze vorm dan ook worden voort- Vier of vijf percent van de me^en gaat lezeti en de protesterende musici naar toneel. Ze zijn vooral geinteresse blijven jn de koude staan door het pause- in musicals en komedies. Slechts een j n fractie wil experiment. Eenzijdig expen- I uJKe iwlJBeu' I menteren betekent die vier of vijf per cent ook nog wegjagen. Een mentaliteit verander je niet zomaar." Na „Toller" en vooral na de rneuw- j aarsstunt in Amsterdam met valse kaar ten wordt aan de oprechtheid van „To maat" getwijfeld. Met nadruk zegt ech ter Hogendoorn: „Ik geloof aan hun op rechte instelling. Het is niet eenvoudig om je als enkeling in de schouwburg uit je anonimiteit te verheffen en een to maat te gooien naar het toneel. Het is ook heel moeilijk om een boze acteur, op dat moment niet geneigd tot praten, duidelijk te maken dat die tomaat niet tegen hem bedoeld was, maar tegen het bestel". Nogmaals met nadruk Ik heb ook gevoel voor het publiek, dat een ver stoorde voorstelling krijgt. Maar dat is niet zo vreselijk. Het resultaat is in elk geval, dat er over die schaduwkanten van het toneelbestel gepraat wordt. Daar om ben ik vóór die actie. Maar ik ben tegen ondoelmatige actie, tegen to matanten die niet willen praten, die wil len doorgaan met acties tot de chaos er op volgt. Zij zien dan de revolutie in de toekomst blinken: een nieuwe maatschap pij, waarbij het nieuwe theater als een foenix uit de as verrijst." Hogendoorn ziet ook bepaald met de uitsluitend politieke gebondenheid van het theater. „Bij de toestand rond „Tol- j Ier" waren de socialistische jeugd en de splintergroep van de Spartakisten betrok ken. Zij zien alles in revolutionair-socia- listische of anarchistische termen. Maar je mag toch niet vergeten, dat je te ma ken hebt met een publiek en acteurs, die uit alle richtingen komen". Zelf voelt Hogendoorn voor een idee van Kees van Iersel, de nog steeds be wierookte leider van de Toneelgroep Stu dio. Van Iersel heeft het idee gelanceerd om naar buitenlands voorbeeld vrije pro- duktiegroepen in te stellen. Acteurs krij gen dan telkens een contract voor één stuk. „Tomaat" heeft die gedachte over genomen. Je zou dan maanden aan een stuk kunnen werken. De overheid zou de ADVERTENTIE (Van onze correspondent) DEN HAAG. Margot Fonteyn en Ru- dolf Nureyev geven volgende maand twee voorstellingen in Nederland. Op zaterdag 21 en zondag 22 februari dansen zij de X.üff Orson Welles in Harry Lime, een duistere figuur, met wiens begrafenis de film opent, maar die later springlevend blijkt te zijn. De duistere intrige vol verrassende wendingen en onverwachte verwikke lingen past volkomen bij de naargees tige sfeer van een verarmde en ver woeste stad die niets van haar voor oorlogse charme schijnt overgehouden te hebben, een sfeer die door de me lancholieke begeleidingsmuziek van Anton Karas op zijn citer zo voortref felijk ondersteund wordt. Die muziek (het Harry Lime-thema) heeft er veel toe bijgedragen Carol Reed's „The third man" tot een van de onvergetelijke naoorlogse Engelse films te maken. Met Orson Welles als Harry Lime en met nog een keur van Oostenrijkse acteurs (Ernst Deutsch, Paul Hörbiger Erich Ponto en Sieg fried Breuer) die voor de „couleur lo cale" moesten zorgen, betekent „The third man" een waardige afsluiting van een ambitieus plan Graham Greene op het doek te brengen. Cees den Daas. „Waarom zonderen mannen zich af in gezelligheidsclubs als de hengelsportvereniging, de Ro tary, de soos? In elke aflevering van Adam nemen we zo'n mannenclub on der de loep: donderdag besteden we aandacht aan een Groninger visclub. Dan hebben we een portret van de voetballer-zakenman Theo van Dui- venbode. Salvador Dali toont met be hulp van vogelskeletten aan, dat Ur sula Andress de mooiste vrouw van de wereld is. We hebben ook wat mu ziek in deze aflevering: het Engelse zangeresjes Samantha Jones en de combo van Ben Webster". Nogmaals: wat is Adam? „Een zeer verstrooiend programma. We hebben veel korte items waardoor we niet diep kunnen graven. We blijven be wust aan de oppervlakte. Als het pro gramma aanslaat, zit het er in, dat we in het volgend seizoen doorgaan. Maar alles hangt er vnaf of het aanslaat, alles hangt er vanaf of het aanslaat, ken we nog wel de tweede uitzending, maar zakt die ook als een baksteen, dan bannen we Adam uit het omroep- paradijs". HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte mui. (7.30 Van de voorpagina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte muz (8.30 Van alle markten thuis 9.00 Stereo: Orkestmuz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Lichte muz. 10.50 Voor kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Liederen. 12.00 Stereo: Orkestmuz 12.10 Stereo: Lich te muz. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Licht orgelspel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Operettefragm. 15.15 In de Toonzaal. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederlandse Chansons. 16.20 Tsjechi sche muz. (lezing). 16.50 Stereo: Ra dio Kamerorkest. 17.10 Stereo: Liede ren. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Ac tualiteiten. 18.20 D'66. 18.30 Stereo: Klink Klaar zonder nonsens. 19.30 19.35 Buitenl. weekoverzicht. 19.45 Ste reo: Tango Rumba Orkest. 20.10 Ste reo: Promenade Orkest. 21.05 Gesprek. 21.25 Licht trio. 21 45 Nou, en.22.10 Country en Wester muz. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22 43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Mod. kamermuziek. 23.20 Jazz Magazine. 23 55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 711 Het levende woord. 7.16 Stereo: klass muz. (7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten) 8.00 Nws. 8.11 Ver zoekplaten. (8.30 Nws. 9.00 Gymn. voor de vrouw). 9.30 Voor kleuters. 9.45 Mizikale lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Piek uur. 11.45 Actuali teiten. 11.55 Meded. 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee. (12.22 Wij van het land 12.26 Meded. t.b.v land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualietiten. 13.00 Ra den maar.14.15 Stereo: orkest muz. 15.00 In 't zilver. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio. 17.50 Overheidsvoorl. O W Actuale onderwijsproblemen (II). 18.00 Strictly Country Style. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Hoog ovenschaaktoernooi (Wijk aan Zee). 19.03 Wereldvoedseltekort (discussie). 19.28 Stereo: Lichte muz 19.40 Enge- .and-Nederland. 21.35 Stereo: Lichte muz. 22.05 Geen onderdaan maar bur ger. 22.20 Voor blinden en slechtzien den. 22.30 Nws 22.40 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing! 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze. 11.00 Nws. 11.03 Muziek-lezen. (12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Journaal. 13.06 Zet 'm op. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Arbeids vitaminen. 16.00 Nws. 16.03 Gimmick. 17.00 Nws. 17.02 Journaal. 17.05 Top- poppology. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12 03 Gevar. muz. (12.40 Weerbericht, mededel. SOS-berichten voor de schippers i 12.55 Buitenl. pers overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Zo piepen de jongen 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Koorzang (15.00 Nws.). 15.15 Voor kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Mod. muz. 16.30 Spaan se volksmuz. 17 00 Nws. 17.15 Jazz- muz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.20 Lekenmoraal en filosofie. 18.50 Sport kroniek 18.58 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz 19.45 Adviezen. 20.00 Operette-fragmenten. 22.00 Nws. De ze ven kunsten. 22 20 Gevar. muz. (23.00 Nws). 23.40 Nws Nederland 1. Als de fabeltjeskrant door meneer de Uil is uitgelezen, gaat de AVRO verder met de achtste en laatste aflevering van de Rare Vogels, bod komt eerst de fabel, het journaal dinsdag. Dan het journaal en nu Strange Report is afgelopen in deze week dan de tweede aflevering van De Overlevenden. Voor het eerst een showprogramma op dinsdag en wel de Tom Jones show. Tom, die zelf o.m. I believe en Fly me to the moon brengt, ontvangt een groot aantal zeer beroemde gasten, zoals de fa meuze groep Brasil van Sergio Men- dez uit Brazilië en the Bee Gees uit Australië. Voorts twee vrouwelijke schoonheden, Lynn Redgrave )een zusje van Vanessa), en Tommy Jo nes en de Amerikaanse humorist Tom Conway. Het orkest staat zoals altijd onder leiding van Jack Parnell. Televisier en dan na het nieuws voor de leergierigen van Teleac de cur- Tot slot van de AVRO-avond nog i sus schaken voor beginners, les der- tien. Nederland 2. Alvorens de KRO aan bos komt eerst de fabel, het journaal en Scala. Om half acht een natuur- film, getiteld Boven de Wolken, een aflevering van de serie Survival over de bedreigde dierenwereld. Ditmaal werpen we een blik in het hooggele- gen gebied van de Andes in Bolivia, i waar allerlei bijzonder diersoorten voorkomen, die door de mens worden bedreigd, omdat die er jacht op maakt. Aansluitend aan het tweede jour naal een programma van Leo Akker- j mans: kleine democratie bij de dokter en in het ziekenhuis. De verhouding j tussen de artsen en hun patiënten is de laatste tijd onderwerp van gesprek, evenals de behandeling van patiënten in het ziekenhuis. In hoeverre tellen 1 we nog mee als we ziek zijn, vraagt Leo Akkermans zich af in dit program- ma over de werking van de democra- tie in het dagelijks leven. Ja, en dan opnieuw een film in de serie die gemaakt is naar verhalen 1 van Graham Greene. Nederland 1 10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS': De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: De rare Vogels. Peyton Place (feuill.). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: The Survivors. De Tom Jones Show. VRO's Televizier. NOS: Journaal. TELEAC: Schaken voor beginners - les 13 (herh.). 18.45 18.51 18.55 19.00 19.04 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 21.10 22.00 22.50 22.55 LONDEN (AP) De filmsterren Va nessa Redgrave en Gaggie Smith zijn gisteren door de Britse filmrecensenten gezamelijk uitgeroepen tot de beste ac trices van 1969 Miss Redgrave vooi haar rol van „Isadora Duncan" en Miss Smith voor haar rol in de film „The prime of miss Jean Brodie". John Schlesinger werd bij stemming gekozen tot de beste regisseur voor zijn film „Midnight cowboy" BRUSSEL. .Adalen 31" van de Zweedse producent Bo Widerberg is de jaarlijkse grote prijs van de Belgische filmrecensenten toegekend. Nederland II 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Scala. 19.30 KRO: Kleur: Boven de wolken 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Kleine democratie bij de dokter. 21.10 De derde man (speelfilm). 22.50 NOS: Journaal. Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. KRO: Voor de kinderen. NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Scala. CVK-IKOR-RKK: Kenmerk. NOS: Rep. voetbalwedstrijd EngelandNederland. Uitz. van D'66. Rep. voetbalwedstrijd EngelandNederland. Toonbeeld. Uitz. Stichting Socutera. STER: Reclame. NOS: Journaal. 20.30 20.40 21.30 22.10 22.25 22.30 Nederland H 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant, i 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 KRO: MIK. 1 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 120.20 KRO: Stage Coach (speelfilm) 21.54 Zelf doen. I 22.35 NOS: Journaal. 22.40 TELEAC: Spaanse les voor beginners - les 1. IIAfWtfWVAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAArtAAAAAAAWVWVWWV

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 7