Is oorlog een gerechtvaardigd middelt KINDEREN IN BIAFRA ZULLEN HET ANTWOORD NIET WETEN Tekst van de brief van paus Paulus Ojoekwoe: Genocide bewezen Telegrammen aan regering over Biafra De „Holland" sleept scheepsromp naar Oslo „DE SPAARNESTAD" nv Genocide Onduidelijk begrip Op een pleister over zijn voor hoofd staat de naam van het kind. Waarschuwing „Marktverkenning" V oedselvoorraden I „Amateurs" MOEILIJKHEDEN MET UW AUTO??? AUTOPOLIKLINIEK Statistieken A (Van onze speciale verslaggever) BIAFRA Een vuile pleister op hun onwaarschijnlijk grote voor hoofdjes, vlak boven twee verwonderd naar één punt starende oogjes^ is nog de enige aanduiding van hun identiteit. De naam, die er nauwelijks leesbaar op geschreven staat, is het laatste bewijs dat zij als menselijke wezens ter wereld zijn gekomen. Met die naam zijn zij als volwaardige burgers, met alle privileges van de conventie op de rechten van de mens, ingeschreven in een burgerlijke stand. Het is echter het laatste restje mense lijkheid dat deze uitgebluste en door ondervoeding wanstaltig geworden wezentjes is overgebleven. Zij hebben zoveel ellende beleefd dat hun jonge huidje als het gerimpelde vel van heel oude mensen om him zichtbare beenderen hangt. Hun zwarte kroeshaar is geel geworden. Het grijze haar van de kleuter. De rare bolle buikjes hebben meer vo lume dan de verschrompelde rest van hun lichaam: het naveltje naar buiten geperst, als in een wanhopige poging weer met de baarmoeder verbonden te worden. Zij zaten stil op de bevuilde rietmatten op de bedden van het zieken huis van Santa Anna in Awo-Omama in het hart van Biafra. De levende affiches voor de caritatieve hulpacties voor de slachtoffers van de gepatenteerde uithon gering door Nigerië. Oorlog wordt in onze, zich voor een groot deel christelijk noemende samenle^ ving, nog steeds gezien als een gerecht vaardigd middel om de nationale integri teit van staten te handhaven, wanneer alle andere pogingen om tot een verge lijk te komen zogenaamd hebben gefaald. Vraag echter niet naar de gerechtvaar digde oorzaak voor het feit dat zij moeten kreperen aan de kinderen in het getto van Warschau, in Oradour sur Glane, in My Lai en vraag het evenmin aan de stumpers in het noodziekenhuis van San ta Anna in Biafra. Zij zullen immers het antwoord schuldig moeten blijven, om dat hun vroegtijdige dood hun de kans ontneemt erover te leren nadenken. Het mysterie van de menselijke jungle sluit zich als het oerwoud over hun inderhaast gedolven graven. In Biafra zijn dat er nu al twee miljoen. GENOCIDE, de dreiging als volk door de andere stammen van federaal Nigerië te worden uitgeroeid, is voor de stam hoofden, de stamoudsten en de vertegen woordigers van de twintig provincies van oostelijk Nigerië bakermat van de Ibo's het argument geweest hun ge boortegrond uit te roepen tot de onaf hankelijke republiek Biafra. Directe aanleiding daartoe waren de pogroms die sedert mei 1966 tegen de ADVERTENTIE Ibo's, als de leidende elite van de federa tie werden gericht, door de in aantal hen verre overtreffende Haousa's van Noord- Nigerië. Feitelijk begonnen de moeilijk heden al in 1964 met een Haousa-mani- fest aan de regeringspartij in Noord- Nigerië: „De tijd is gekomen. Wij zullen deze intellectuele idioten tonen dat wi] aan de dageraad van ons leiderschap over de federatie staan. Onze enige tegenstan ders zijn de Ibo's. Zij hebben hun troe ven uitgespeeld, zij zullen verliezen". Tussen mei en september 1966 werden tenminste dertigduizend Ibo's vermoord. De pogroms waren het sein voor vieren eenhalf miljoen leden van de stam, die in alle delen van de federatie het lokale bestuur, het onderwijs en de handel in handen hadden, te vluchten naar hun ge boortegrond. Die massale vlucht ont wrichtte de gehele federatie, waardoor de excessen alleen maar groter werden. Twintigduizend Ibo's werden als gevolg daarvan op hun vlucht letterlijk afge maakt. Generaal Ojoekwoe heeft gezegd dat hij getracht heeft deze vluchtelingen te rug naar hun posten te zenden, omdat hij ervan overtuigd was dat de centrale rege ring in Lagos in staat zou zijn een einde aan de chaos te maken. „Daarmee heb ik duizenden de dood in gestuurd. Zij zijn gehavend teruggekomen, in de weten schap dat de centrale regering met bi] machte was hen als ethnische groep te beschermen. Van dat moment af, wist ik dat het mijn taak zou worden hun die bescherming te geven". HIJ ZEI verder: „Genocide is een on duidelijk begrip. Het is moeilijk te be wijzen, totdat de daad volledig is vol tooid. Om genocide te bewijzen, moet de gehele groep, waartegen deze volken- moord is gericht, dood zijn. Maar omdat niemand dit soort bewijs wenst, is de wil en het verlangen om genocide te be drijven al een misdaad". Volgens de Conventie van de Verenig de Naties over genocide, is er sprake van deze misdaad, wanneer de volgende da den worden bedreven met de bedoeling een nationale, ethnische, religieuze groep of ras te vernietigen: a. Het doden van leden van de groep. b. Het veroorzaken van ernstig lichame lijk of geestelijk letsel aan leden van de groep c Met opzet aan de groep levensomstan digheden opleggen, die gericht zijn op gehele of gedeeltelijke fysieke vernie tiging ervan, d. Maatregelen te nemen die geboorten binnen de groep beletten. e Kinderen met geweld uit de groep ver plaatsen naar een andere groep. Volgens generaal Ojoekwoe heeft de federatie Nigerië zich onomstotelijk schuldig gemaakt aan alle vijf hierboven omschreven misdaden. „Op dit momen in de geschiedenis van Biafra meen ik mij te mogen afvragen welk stadium van systematische moord bereikt moet zijn om van genocide te mogen spreken, het voldoende voor de kritici in de we reld dat er in mei 1966 drieduizend lbo mannen, vrouwen en kinderen zonder enige aanleiding werden vermoord? Zijn deze kritici overtuigd van genocide wan neer van mei tot oktober 1966 vijftig duizend zinloze moorden werden gepleegd tegen dit volk? Voldoet het aan de crite ria van genocide wanneer viereneenhalf miljoen vluchtelingen door een moorden de economische blokkade aan de honger dood worden prijsgegeven? Kunnen de verantwoordelijke staatslieden in de we reld geloven dat tegen het volk van Bia fra genocide wordt gepleegd, voordat dit volk geheel is uitgeroeid?" tigen, vallen de grootste aantallen slacht offers. Die worden bij tientallen geteld in de vele noodziekenhuizen en voedings centra van de missieposten. Voor zover de namen bekend zijn werden zij door gegeven aan de regering in Owerri. Aan de hand daarvan werden de statistieken samengesteld, die variëren van driehon derdvijftig tot duizend doden per dag. IN EEN communiqué is gisteren be kend gemaakt, dat de Nigeriaanse leider Gowon „alle buitenlandse regeringen, or ganisaties en personen heeft gewaar schuwd om zich onmiddellijk te onthou den van bemoeiingen met de binnenland se zaken van Nigerië, opdat het lijden van de bevolking in de enclaves die in handen zijn van de rebellen, niet ver lengd zal worden". Wat die organisaties betreft: in de kerstnacht hebben de gezamenlijke ker ken hun vijfduizendste vlucht naar uit stervend Biafra gezonden. Zeven-en-vijf- tig-duizend ton voedsel is in totaal door de Wereldraad van Kerken en de katho lieke Caritas vervoerd in ruim twintig maanden. Dat is ruim gerekend en volgens mi nimale maatstaven, aanvullend voedsel voor slechts tien weken voor zeven mil joen Biafranen geweest. Ongeveer het tiende deel dat nodig zou zijn om de ge hele Biafraanse bevolking te redden. Toch ging het hier om de grootste luchtbrug aller tijden, aanmerkelijk groter dan de Brits-Amerikaanse luchtbrug tijdens de blokkade van West-Berlijn in het begin van de vijftiger jaren. In totaal hebben de gezamenlijke ker ken, die samenwerken in de „Joint Church Aid" aan deze luchtbrug 125 mil joen dollar uitgegeven. Dat is precies het dubbele van het civiele staatsbudget van de Biafraanse republiek voor 1968. DIT BEDRAG was slechts voor een klein deel bijeengebracht door de kerken en hun gelovigen zelf. Het merendeel was afkomstig van regeringen, die, be schaamd door hun gebrek aan politieke daadkracht inzake het conflict in Biafra, hun geweten zuiverden door de kerken, als enige organisatie ter wereld die nog humanitaire hulp kon verlenen sedert het Rode Kruis zichzelf in zijn conventies met regeringen had verstikt, van fond sen te voorzien. Dit waren voornamelijk de regeringen van Ierland, de Scandinavische landen, Nederland en de V.S. De Verenigde Staten volgden een zon derling patroon. Elk chartervliegtuig van de gezamenlijke kerken, dat tenminste voor tachtig percent met Amerikaanse hulpgoederen was geladen, ontving 2.500 dollar. Het was tenslotte een vorm van marktverkenning NA HET neerschieten door Nigeriaan se straaljagers van een vliegtuig van het Internationale Rode Kruis, stopte deze or ganisatie op 9 juni vorig jaar. Deze grootste humanitaire organisatie ter we reld was daarna wel bereid dagvluchten door Nigerië gecontroleerd en gewaar borgd vanaf het vliegveld van Lagos naar Oeli te verzorgen. Daarvoor moest dat vliegveld geneutraliseerd worden. Daar kon h et Biafraanse staatshoofd, gene raal Ojoekwoe zich niet bij neerleggen, omdat dit zijn eigen kleine luchtmacht die overdag van Oeli moest opereren zou lamleggen. Dit was duidelijk de bedoe ling van Lagos en van het Rode Kruis. Sedertdien vloog het Rode Kruis niet meer. Het beschikt echter nog wel over vele duizenden tonnen voedsel dat voor Biafra ter beschikking werd gesteld. Het ligt te rotten op het eiland Fernando Po. De landen die dit voedsel hebben gege ven, eisten dat het nu aan de „Joint Church Aid" zou worden overhandigd. Het Rode Kruis ging daar uiterst traag mee te werk. Dat wekte vooral het ongeduld op van het Franse Rode Kruis, dat weigerde zich bij de beslissing van de internatio nale organisatie neer te leggen. En nor maal door ging met het evrlenen van hulp aan Biafra. De rode Kruisposten die nog in Biafra zijn, werden voornamelijk door Frans personeel draaiend gehouden, dat zijn voorraden van de „Joint Church Aid" kreeg. Daarom heerst in Biafra zelf gro te verbittering over het rode kruis. Men is ervan overtuigd dat het zich liet le nen voor de manipulaties van Nigerië. Dodelijk vermoeide werkers voor Cari tas, bemoeiden zich er liever niet mee. In het verleden hebben zij last genoeg gehad van de hooghartige houding van de professionals in de liefdadigheid die hen duidelijk als amateurs bekeken. Toch verzorgde een handvol dominees en paters, die zichzelf dilletanten weten, een levensmiddelenbedrijf met een om zet van tenminste driehonderdvijftig ton voedsel per nacht. Zeven uur nadat dit op het vliegveld Oeli was uitgeladen, werd het gedistribueerd over de tiental len voedingsplaatsen die door dezelfde paters en dominees werden gerund. Daar werd het voedsel gekookt en ook diezelf de dag uitgedeeld aan circa één miljoen hongerende mensen. Nu Oeli gisteren in handen van de Nigerianen is gevallen kan dit zelfs niet meer. HAARLEM. Het KNP heeft de vol gende vertaling verspreid van de brief, die paus Paulus vóór het Pastoraal Con cilie aan kardinaal Alfrink heeft gezon den: Mijnheer de kardinaal. In november 1966 wendden wij ons tot alle bisschoppen, tot de priesters, de reli gieuzen en de katholieken van Nederland met een boodschap waarin wij U verze kerden dat wij U zeer nabij zijn in gebed op een ogenblik dat van groot belang is voor het leven van de kerk in uw vader land, op een ogenblik dat vertegenwoor digers van de Nederlandse katholieken op uitnodiging van de Nederlandse bisschop pen en onder hun leiding bijeen zullen komen voor een diepgaande bestudering en overweging van de vraagstukken van het concilie om in de geest van dit con cilie door te dringen en de meest geëigen de wegen te vinden voor hun geestelijk en religieus leven en voor hun apostolische activiteiten teneinde deze een grotere sa menhang te geven en vruchtbaarder te maken. Wij hebben in deze boodschap gezegd hoezeer het initiatief van de Nederlandse katholieken geëngageerd en delicaat is juist voor haar nieuwheid en uniekheid. Maar van de andere kant hebben wij U gezegd hoeveel vertrouwen wij in U stel len, eerbiedwaardige broeder, door de Heilige Geest aangesteld om de kerk van God te besturen. Wij blijven hopen door Uw ruim initiatief en dank zij Uw gedul dige arbeid de geloofsschat trouw be waard zal blijven en dat wegen gevonden zullen worden om deze doeltreffender te verkondigen en beter aan te passen aan de mentaliteit van de mensen van deze tijd. Sindsdien zijn al vier zittingen van het pastoraal concilie gehouden en een vijfde is aangekondigd voor de maand januari. En ofschoon vaststaat dat geen enkele aanbeveling tot nog toe door het wettig gezag is goedgekeurd hebben wij kennis genomen van de ontwerprapporten welke door het episcopaat zijn vrijgegeven als basis voor discussie. Wij mogen u er geen geheim van maken dat bepaalde doctri naire stellingen die erin staan ons per plex doen staan. En die naar onze mening het ernstige voorbehoud verdienen. Uw versies van andere aard die ons evenwel niet ongegrond voorkomen, zijn in de pers geopperd namelijk het criterium van de representativiteit der Nederlandse katho lieken in deze plenaire zittingen. Tenslotte, wie aandacht besteedt aan de bedoelingen en doeleinden die aan deze zitting ten grondslag liggen, ontkomt niet aan de indruk dat in de ontwerprapporten de citaten uit de conciliedocumenten van het tweede Vaticaanse concilie en van andere meer recente akten van het kerke lijk leergezag uiterst zeldzaam zijn. Meer nog, de overwegingen en aanbevelingen die in deze ontwerpen staan, schijnen weinig in overeenstemming te zijn met de b.v. slecht aanslaan met starten 1 hoog benzineverbruik I problemen met meerdere carburators I wielbalans I WELK PROBLEEM OOK, KOM BIJ ONS Exclusief Elektro Techno Test en Diagnose Centrum Friese Varkenmarkt 2-10, Haarlem Telefoon 023-31 04 40 Wat zal er gebeuren als Nigerië heel Biafra weet te bezetten? „Als zij hun houding van nu handha ven, dan zullen zij fysiek elke nog leven- de Biafraan onder de duim moeten hou den .Biafranen zijn erg veelzijdig, zij werken hard en zijn, naar ik geloof, in staat om kansen te scheppen. Ik geloof dat als het hart van onze natie niet ver nietigd wordt, de Biafranen altijd op nieuw kunnen beginnen. Dat zal lang du ren en dat zal voor Afrika een grote ramp zijn. Ik denk dat het een enorme catastrofe zou zijn". STATISTIEKEN over de dagelijkse aantallen slachtoffers van de stelselma tige uithongering, die enigermate be trouwbaar geacht mogen worden, zijn moeilijk te krijgen. De Biafranen zijn echter altijd de administrateurs van Ni gerië geweest en doen hun uiterste best j een zo nauwkeurig mogelijke registratie I van de inwoners bij te houden. Dit was ondoenlijk door de grote aantallen vluch telingen, die heen en weer golven naar- mate het front zich bewoog. Onder deze vluchtelingen, die geen kans I krijgen zich langer dan korte tijd op de l zelfde plek in het naakte oerwoud te ves DEN HAAG. In Nederland worden momenteel verscheidene acties gevoerd ten bate van Biafra. Ook hebben ver scheidene organisaties en politieke groe peringen telegrammen verzonden naar de regering waarin er onder meer wordt aangedrongen dat Nederland Nigerië vraagt te voorkomen dat de Biafranen worden uitgemoord. Onder meer hebben op een humanitai re oplossing aangedrongen de vakcentra les, Zendingsraad, Joint Church Aid, ver scheidene kerken en jongerengroepen van politieke partijen. In de Tweede Kamer zijn aan minister Luns over de situatie in Biafra vragen gesteld. LAGOS (Reuter). Kolonel Robert Scott, defensie-adviseur van de Britse ho ge commissaris in Lagos, moet vandaag Nigerië verlaten. Dit is gisteravond door radio-Nigerië meegedeeld. (World Press Photo 69) genoemde documenten en akten. Wij den ken met name aan de 2 ontwerprapporten die zijn aangeboden als basis voor discus sie op de komende plenaire vergadering „naar een nieuw en vruchtbaar functione ren van de ambtsbediening" en „de reli gieuzen". Maar gij, eerbiedwaardige broeder, ziet toch wel stellig dat daarin verkeerde of dubbelzinnige uitdrukkingen staan? Haalt gij hier zelf geen gevaarlijke tendensen uit? Staat ons toe dat wij van onze kant hierbij nadrukkelijk enkele pastorale op merkingen maken. Ten eerste wat betreft het priesterambt: de doeleinden en de taak van de kerk worden beschreven alsof de wending van de kerk van louter aards karakter is. Ten tweede het priesterambt wordt op gevat alsof het door de christelijke ge meenschap wordt verleend. Ten derde de ontkoppeling van priester ambt en celibaat wordt voorgesteld als een soort gebod. Ten vierde men heeft kritiek dat alleen de man priester kan worden. Ten vijfde over de paus wordt op een wijze gesproken welke zijn ambt en zijn macht die hij van Christus zelf gekregen heeft, kleineert. Wat betreft het rapport over de reli gieuzen kan men er niet onderuit dat er bepaalde dubbelzinnigheden en doctrinai re gebreken in te ontdekken vallen, die als zij in de praktijk worden gebracht tot bedenkelijke gevolgen kunnen leiden. Wij begrijpen heel goed, eerbiedwaar dige broeder, in wat voor moeilijke situa tie Nederland zich bevindt, en welke ten densen zich op vier acute wijze manifes teren. Het is duidelijk dat de hiërarchie deze moeilijkheden niet schept maar ze op haar weg vindt en ze het hoofd moet bie den. Al zijn wij dan ook geschokt, wij mogen toch niet al het goede onderwaar deren dat op zovele gebieden in uw bis dommen gerealiseerd wordt. Geconfronteerd echter met het gevaar van afwijkingen die voor het geloof van de katholieken in Nederland zeer scha delijk zouden kunnen zijn, zijn wij in het besef van onze verantwoordelijkheid als herder van de hele kerk verplicht in alle openheid u de vraag voor te leggen: Wat kunnen wij naar Uw mening doen om U te hulp te komen, om Uw gezag te versterken, om U gemakkelijker de te genwoordige moeilijkheden van de kerk in Nederland te boven te komen? Staat U ons toe in afwachting van Uw antwoord op dit punt om bij de nadering van de komende plenaire zitting van het pasto raal concilie dat wij U twee richtlijnen geven. Het schijnt ons dat met het oog op bovengenoemde stromingen en om beter voor de geest te hebben het fundamen teel verschil tussen de geloofschap zelf en de manier waarop het uitgedrukt moet worden, Uw aandacht zich op de eerste plaats dient te richten op die punten die uw ambt als leermeester van de katho lieke leer betreffen: Uw plicht om onge schonden de inhoud van de openbaring waarvan de kerk de behoedster is door te geven. Ten tweede, wat juist het punt van het aan God gewijde celibaat betreft, schijnt de plicht van de katholieke hiërarchie in de huidige moeilijkheden in de kerk dui delijk uitgestippeld te zijn zulks in over eenstemming met de besluiten van het tweede Vaticaanse concilie. Allen moeten geïnspireerd worden tot respect en achting voor deze onvergete lijke schat van de Latijnse Kerk en de bisschoppen moeten duidelijk en beslist verkondigen dat de edelmoedige praktijk van de volmaakte kuisheid niet alleen mogelijk is, maar ook een bron van vreugde en heiligheid vormt. Tenslotte moeten veral de onmisbare voorwaarden duidelijk bekendgemaakt worden die no dig zijn voor de beleving ervan. Wijzelf hebben ook meer malen onze gedachten kenbaar gemaakt over de kwestie van het celibaat. Deze uitspra ken, waarbij wij ons gesterkt weten door de steun van zoveel broeders in het bis schopsambt, zijn geïnspireerd door het bewustzijn van onze verantwoordelijk heid jegens de kerk bij de uitvoering van de decreten van het concilie in het bewustzijn ook van onze verantwoorde lijkheid jegens de mensen van goede wil die inzien wat voor een voorbeeld en wat voor hoge bemoediging het voor ons vooral nu zoveel krachten aan het werk zijn om de moraal in het openbare leven en in het privéleven naar beneden te halen. Het is getuigenis aan de wereld die de Latijnse kerk geeft door haar priesters en haar aan goed gewijde zielen in het religieuze leven. Of het nu gaat om kwesties van geloof of om voorschriften, wij weten zeker, eerbiedwaardige broeder, de beste dienst die gij op dit moment Uw gelovigen kunt bewijzen is en vooral op de komende zitting van het pastoraal concilie een eer lijke volledige en onvoorwaardelijke in stemming te betuigen met de universele kerk waar het omstreden kwesties be treft. De goede zielen zullen dankbaar zijn dat gij ze hebt bevestigd in hun geloof en liefde voor de kerk en de opperherder die getuigen van Uw geloof en verdien sten zal U belonen overeenkomstig zijn beloften aan zijn goede en getrouwe dienstknechten. In deze geest verlenen wij U van ganser harte aan U allen, dierbare zonen van Nederland, een bij zondere en liefdevolle apostolische zegen. (Van onze correspondent)) TERSCHELLING De sleepboot „Holland" van de rederij Doeksen is er vanochtend in geslaagd vast te maken aan het losgeslagen casco, dat vier da gen heeft rondgedobberd op de Noordzee. De „Holland" sleept het casco nu naar Oslo. Het 6000 ton metende casco, dat door de Noorse sleepboot „Deni" van Vlissin- gen naar Oslo gesleept zou worden, sloeg donderdagmorgen los. Het werd pas gis termorgen teruggevonden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 9