Het eerbiedwaardige
uitstapje
PANDA EN DE MEESTER WAKER
ARMAN EN ILVA
POLLE, PELLI EN PINGO
Agenda voor Haarlem en de IJmond
DE KASTEN-SPECIAUST
igestipt
il
iï
il
i
1 PRACHT SLAAPKAMERS
Kans op sneeuw
of ijzel
door
Thomas Raugat
WOENSDAG 18 FEBRUARI 1970
7
III §BfeH
Haarlem en omstreken
Bollenstreek
H aarlemmermeer
V elsen-lJ muiden
Beverwijk
*-c
W u zoem m
r EEN
JONGEDAME-
WAAROM ZOCHT
U HAAR
k HIER."?
tWVtfWVV\MAAAAAAAAA/WVAAAAAAftAAAAAft^WWVAAAArtAAAAAAAAAAAAAAA/WUWWWWWUWWWWV\AAAAA«AA/WW
Het ging schitterend. Otoku-San
moest aan haar cadeaus denken. Zij
bekeek de prentbriefkaarten nauw
keurig. Zij vertoonden allemaal het
uitzicht vanaf de tempel en ze wa
ren niet eens gekleurd. Zonder dat er
iets bijbetaald hoefde te worden gaf
mijnheer de eerbiedwaardige pries
ter er een slag op met een stuk gum
mi waarop de datum staat en de
naam van de tempel. Dat legaliseert
onze pelgrimstocht en is een mooie
herinnering. Otoku-San legde de
kaarten weer op hun plaats met de
eerbied die je aan heilige dingen ver
schuldigd bent, maar ze kocht er
geen. Wij gingen verder, langs een
terras waar verschillende tempels
staan, opgesierd door biljetjes die de
pelgrimgangers er als herinnering
hadden achtergelaten. Het panora
ma blijft mooi. Toen betraden we
een lange laan, die eerst stijgt en
daarna zachtjes naar de andere kant
van het eiland daalt, naar de tem
pels en de beroemde heilige potten.
Aan weerszijden bevinden zich klei
ne restaurants en bazars. Wij waren
warm van het klimmen en een beet
je moe. Mejuffrouw onze gastvrouw
stelde ons voor te knielen op de
mat onder de wimpels van de in
gang van een klein restaurant en zij
bestelde voor ieder van ons een be
ker geraspt ijs. Ik houd veel van ge
raspt ijs. Het is zo koud, dat het is
of je een stuk gloeiend kool inslikt.
Je moet ervan naar adem snakken.
Het schijnt goed voor de maag te
zijn. Dat is nu eens een verfrissing
die gezond is en niet zo flauw als
vanille-ijs en andere zoetigheden.
Het smaakt absoluut naar niets. Neer
geknield op de mat wuifden wij ons
koelte toe, terwijl wij ons lieten be
wonderen door de dames voorbij-
gangsters. Wij zagen er aantrekke
lijk uit, want af en toe keek iemand
nog eens om, om ons nog langer
te kunnen zien. Maar waarom schon
ken zij niet meer aandacht aan Ta-
ro-San? Hij was misschien niet ge
noeg te zien. Ik had wel zijn hoed
afgezet, maar zijn jurk was er toch
nog, die elegant en vooral nieuw was.
Om dat goed te laten uitkomen had
ik de rijgdraden laten zitten. De
jonge meisjes hadden die witte dra
den ook op haar kimono's laten zit
ten; zij verdwijnen in het gebruik
toch al veel te gauw.
Wij wandelden verder. De weg
daalde nu; dat was prettiger. De ba
zaars waren verleidelijk, maar wij
besloten nu niets te kopen. Wij moes
ten eerst de allermooiste winkel kie
zen. Daar zouden wij naar binnen
gaan als wij weer naar de beroemde
heilige grotten klommen.
Na een poosje hield de weg op
voor een kleine trap die loodrecht
daalde naar de voet der rotsen. Het
schouwspel was groots en angstaan
jagend. Voor ons de grote oceaan,
die zich tot vreemde landen uit
strekt. Wij liepen over de zoutige
rotsen, diep beneden ons, klotste de
zee zwart en schuimend met een so
noor geluid. Onze ogen traanden van
de wind, die ons vrolijk maakte. Ik
was bang voor Taro-Sans hoed, maar
het elastiek was sterk genoeg.
De heren en dames lieten zich op
de grootse rots fotograferen. Ik had
dat ook wel gewild, maar het kostte
vijf yen. Een genoegen voor miljo
nairs.
Voor de pret deden de jonge meis
jes alsof zij in zee wilden springen.
Niet al te dicht bij, daar waren ze
te bang voor. Zij lachten veel. Een
mijnheer die erbij stond zei schert
send, dat als zij zich wilden verdrin
ken er een andere plek was, even
uitgezocht als deze, die aan het eind
van het strand van Katase naar de
kant van de Kamakara. Ook daar
kun je niet meer uitkomen. De
plaats is beroemd en stiller, maar
bijzonder geschikt voor spaarzame
jonge meisjes, die dan de toegangs
prijs tot het eiland niet hoeven te be
talen. Een uitgave van zes sen om
ie te verdrinken, dat was wel wat
overdreven. Dat was een geestige en
grappige opmerking. En samen met
de mijnheer lachten wij hartelijk.
Wij bedankten hem ten zeerste voor
zijn goede raad en daarna gingen wij
verder naar de beroemde grotten die
zich in de nabijheid bevinden.
Men liet ons eerst vijf sen entree
betalen. De beroemde grot heeft veel
van een kleine spoorwegtunnel, maar
in plaats van rails is er wat zee
water. Men loopt op een vlondertje
en de wanden van de grot zijn be
dekt met kleine reclamebiljetten, die
de heren pelgrims er als aandenken
opgeplakt hebben. Achterin staat een
hele kleine, verlichte tempel met he
ren priesters die prentbnef kaart en
verkopen. Otoku-San bekeek alles
heel gelovig, maar kocht niets. Zij
had blijkbaar een ander plan.
Met een kaars in de hand, dron
gen wij door in een zwarte opening
die het verlengde van de grot vorm
de. Het was heel nauw, maar niet
angstwekkend; dit donkere hol had
veel van de straat in Tokio waar
wij wonen, in een winternacht. De
grond was zelfs nog vochtiger. De
jonge meisjes riepen de echo's op,
maar die wilden niet antwoorden.
De doorgang werd nog smaller en
lager. Ik was bang dat Taro-San zijn
hoed vuil zou maken of zijn hoofd
stoten. Ik dacht dat wij voor een
nieuwe deur zouden komen, waar we
weer zouden moeten betalen. Geen
sprake van, wij hadden het middel
punt van de aarde bereikt en ston
den voor een muur. Dat was het
eind van de grot en bijgevolg de
heiligste plaats van het eiland. Wij
bleven een ogenblik staan om tot
ons zelf in te keren en te bidden
namens ons zelf en namens de da
mes onze familieleden en vriendin
nen.
Dit was het einde van het eerste
gedeelte van het uitstapje. Wij had
den Enoshima gezien, en dat zou
voor ons tot in lengte van dagen
een roemvolle herinnering blijven.
Wij moesten nu aan de cadeautjes
denken. Deze gedachte nam ons he
lemaal in beslag en wij zetten er de
pas in. De keuze was belangrijk en
moeilijk, maar meeslepend. Wij tel
den ons geld. Mejuffrouw onze gast
vrouw had het minste geld. En zij
zou het meeste geld moeten hebben
om ons een mooie herinnering aan
te bieden. Maar als het nodig was
kon een van ons beiden haar wel
iets lenen. Wij traden de eerste de
beste winkel langs de weg binnen.
Het was wel niet die welke wij op
de heenweg hadden uitgezocht, maar
wij hadden zo'n haast iets te kopen.
Het gebouwtje was zeker minder
nieuw, maar de etalage was mooier
en dat vergoedde veel.
Wij lieten Otoku-San eerst kiezen
zonder haar te beïnvloeden. Voor de
heren haar broertjes moest zij na
tuurlijk een Tanuki meebrengen, de
gelukspop van de kleine jongens. Het
is een heilige dashond, godheid van
de tweede rang uit de mythologie,
die vele vrolijke avonturen heeft be
leefd. Men stelt hem soms voor in
een koets, getrokken door ratten.
Maar men vereert vooral zijn beel
tenis staande op zijn achterpoten. Op
zijn kop een brede platte hoed; in
zijn linkerpoot houdt hij een lampion
aan een bamboe en in zijn rechter
poot een vel papier of een fles sake.
Met een hoed en een kartonnen lam
pion van behoorlijke afmeting kost
te het fluwelen exemplaar dertig sen.
Zij zou er een kopen.
Otoku-San moest ook nog iets voor
de juffrouwen haar zusters uitzoeken.
Er was natuurlijk ook de mascotte
der jonge meisjes. Dat is een groep
je van geschilderd porselein, een lig
gende halfnaakte dame voorstellend,
die op het punt staat te bevallen.
(Wordt vervolgd).
34. „Durf die thee eens op te drinken!" riep Panda.
„Toe dan!" Neef Teobald keek twijfelend naar het
kopje dat hij nog in zijn hand hield, en toen naar
zijn tante. Maar die gaf hem weinig steun. „Doe nu
maar wat het kereltje zegt, neef!" sprak ze vermoeid.
„Dan houdt hij tenminste op met dat geschreeuw.
En bovendien heb ik geen dorst meer na al dit on
smakelijke gedoe." Dat vond de jongeling helemaal
niet zo leuk. Hij staarde nog eens verbleekt naar de
drank, en draafde toen plotseling naar de kamerdeur.
„Ik geloof dat ik de bel hoor gaan!" riep hij. „Even
kijken wie er is!" En met een flitsend-snelle beweging
gooide hij de inhoud van het kopje leeg in de pot van
een kamer-palm. Dat had meteen gevolgen. Hij was
nog niet uit het gezicht verdwenen, of de plant was al
helemaal verschrompeld en verflensd. „Ziet u dat!?"
riep Panda opgewonden. Zó sterk was dat vergif!"
ZJJ vertelde mj, dat
AFGELOPEN NACHT EEN
OVERSPANNEN MEISJE
BS HAAR OM HULP KWAM.
DAT MEISJE IS NU SPOOR
LOOS VERDWENEN EN ILVA
ZOEKÏ HAAR DENKELJJK.
LI HEBT UW VINGER
GEWOND. KOM MEE
DAN
ZULLEN
WE HET
EVEN
BEHAN
DELEN
GvAT H6B V £EN GLOEDNIEUWE
JE DAAR"? A UITVINDING, ZEEROB,
GÊWetDlö! MAAK «JE MOET OOK NOG EEN BRAAD
PAN UITVINDEN, WAARIN,
DE VIS METEEN
GEBAKKEN WORDT.'
EEN WATERFIETS, DIE
WEGSCHIET ALS JE Op DE
PEDALENTRAPT! HOE
VIND JE HEM y
=£5*-
-OH/-
©PIB
3223-A
1679. Even stond Bram versteld. Bij
het woord „bootsman" had hij zich altijd
een forse kerel met brede kaak en prie
mende ogen voorgesteld. Maar déze
bootsman had een hoofd dat op een dun
nekje heen en weer wiebelde, een akelig
hoedje met een deukje, en een oogverblin
dende paarse trui, die slecht kleurde bij
een streepjesbroek en gele handschoenen.
Zijn stem was pieperig:
De bootsman meldt zich, sir, aaie,
aaie".
„O, hou me vast", riep Bram, maar het
was al te laat, want hij rolde om van het
lachen. „Dat gekke schip.en zo'n
bootsman aaie, aaie,ik lach me
slaphet lijkt wel een film"
„Meneer", zei de bootsman waardig,
„ik begrijp uw vrolijkheid niet, want dit
is een film".
En daar stond Bram toch wel even van
te kijken.
SCHOUWBURG
Stadsschouwburg, (Wilsonsplein). Woensdag
20.15 u.: Nieuw Rotterdams Toneel met: „Twee
heren uit Verona". Donderdag 20.15 u.: Herman
van Veen met: „Harlekijn".
MUZIEK
Petrakerk, (Limburglaan, Heemstede), Don
derdag 20.15 u.: Heemsteedse Kunstkring: Con
cert door Theo Olof, viool en Janine Dacosta,
piano.
BIOSCOPEN
Cinema Palace, (Gr. Houtstraat 111) 14, 19 en
21.15 u.„Buona sera, mrs. Campbell", 14 J. Don
derdag 14, 19 en 21.15 u.: „De wet van het wes
ten", 14 j.
Frans Hals, (Frans Halsplein) 19 en 21.15 u.:
„Gladiatoren ln de aanval", 14 j. Donderdag 19
en 21.15 u.: „Whisky-ratten", 18 j.
Lido, (Houtplein) 14, 19 en 21.15 u.„De des
perados", 14 j. Donderdag 14 en 20 u.: „Kra-
katau", 14 j.
Luxor, (Gr. Houtstraat 139) 14 en 20 u.: „Hello,
Dolly", a.l.
Rembrandt, (Gr. Markt) 14, 19 en 21.15 u.:
„The scalphunters", 14 j. Donderdag 14, 19 en
21.15 u.: „Het oudste beroep van de wereld", 14 j.
Roxy, (KI. Houtstraat 79) 14.30, 19 en 21.15 u.:
„Spel der hartstochten", 18 j. Donderdag 14.30, 19
en -1.15 u.: „In de greep van lnmorelen", 18 j.
Studio, (Gr. Markt) 14.15, 19 en 21.15 u.: „De
vreemdeling", 18 j. Donderdag 14.15, 19 en 21.15
u.: „Dagboek van een liefdespartner", 18 j.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62). Per
manente tentoonstelling van werken uit de 17de
eeuw waaronder Hals' meesterwerken Dage
Hlks van 10 tol 17 uur Zondags van 13 tot 17
uur Bovendien ln het Prentenkabinet .Een
keuze uit de collectie van Looy"
Bisschoppelijk Mumeum (Jansstraat 79) Per
manente tentoonstelling van oude religieuze
kunst schilderijen middeleeuwse beeldhouw
werken handschriften en kunstnijverheid. Da
gelijks behalve maandag geopend van 10 tot
12 30 uur en van 14 tot 17 uur Zondags van
14 tot 17 uur.
Teyler&museum (Spaarna 16). Permanente ten
toonstelling van schilderijen, fossielen, mine
ralen en historische natuurkundige Instrumen
ten. Geopend op werkdagen (beh. ma.) van 10
tot 16 uur: de eerste zondag van de maand van
13 tot 16 uur.
Koudenhornkazerne (Koudenhorn). Permanen
te tentoonstelling van de stichting Meervoudig
Amateur-Centrum Rvtmtewaarneming en on
derzoek (MACRO). Geopend maandag en vrijdag
van 19.30 tot 22 uur. Dinsdag en vrijdag van 14
tot 17 uur. Zaterdag van 13 tot 17 uur.
Museum Kunstcentrum De Ark (Nieuw Hei
ligland 1 rd.). Permanente expositie van voor
namelijk Haarlemse kunstenaars Bezichtiging
van de gebrandschilderde ramen uit 1602. Dage
lijks behalve dinsdag van 10 tot 20 uur. Van 20
tot 24 uur: klassiek grammofoonplatenprogram-
ma.
Galerie Eijlders, (Haltestraat 77, Zandvoort).
Expositie schilderijen van Victor van Llndfort
en beelden van Eduard Verkade. Geopend van
dinsdag tot en met zondag 13-17 uur.
Vleeshal (Gr. Markt), 2e wereldtentoonstelling
van dt fotografie. Openingstijden maandag tot
en net zaterdag 10-17 uur. zondags 13-17 uur.
Tot en met 22 februari.
Vishal (Grote Markt). Inzending beeldende
kunsten Haarlems tnterscholair Jeugdtoemooi
Openingstijden zie Vleeshal. Tot en met 22
februari.
Galerie Zijlstraat, (Zijlstraat 31). Tentoonstel
ling van tek en aquarellen van Gerda Vosman;
tek. gouaches en schilderijen van Nico G. Berk
hout: elastieken van Gerard v. d. Leeden. Ge
opend, dagelijks 12-17 u. (zo. 14.30-17 u.) Ma.,
wo., vrijd. 20-21.30 u. Tot en met 1 maart.
Galerle-t, (Bakenessergracht 67). Expositie van
schilderijen, tekeningen en grafieken van
Alexandro Marcos, Geopend dagelijks van 11-17
uur. zondags 14-18 uur. Tot en met 16 maart.
Galerie Blokker, (Bronsteeweg 4a, Heemstede)
Expositie grafieken van Ru van Rossum. Ge-
ADVERTENTIE
MKAvne mg TOCH FfJA/
MOO/ TERUG
ld oA/S CBKKaRJE
Bedje
Grole Hot,1st, 158 - Te. "23 312981 modellen Kastm/
wordt vervolgd
opend maandag 13-17 uur, dinsdag 9-12 uur,
woensdag tot en met zaterdag 9-17.45 uur. Tot
en met 28 februari.
DIVERSEN
Waagtaveeme (hoek Damstraat-Spaame). Da
gelijks geopend van 10 tot 24 uur. Vrijdags en
zaterdags tot 01 uur. Dagelijks weef- en spin-
demonstratles (open podium). Vr. kunsttonen.
Electric Centre (Bakenessergracht 10). Dage
lijks behalve maandags geopend van 12 tot 17 en
19 tot 24 uur. Tot en met zaterdag; Vietnam-
expositie.
Cabaret-Dancing Caramella (Zandvoort). Za
terdag „The Hunks".
Hotel Bouwes (Zandvoort). Zaterdag, zondag
en zondagmatinee: Optreden van „The New
Stars"
Dolfirama, (Zandvoort naast Bouwes Palace).
Dolfijnenshow: woensdag, zaterdag en zondag
14 en 16 uur. Mobilarium. museum met old
timers miniatuur trein- en racebanen. Woens
dag zaterdag en zondag 11 tot 18 uur. Bowling
dagelijks van 14 tot 01 uur.
Bowling (hoek Orionweg-Delftlaan). Dagelijks
10 tot 01 uur: Bowling.
Raadhuis Bloemendaal, donderdag 14.15 u.:
Raadsvergadering.
VOLKSUNIVERSITEIT
A. H. Gerhardmavoschool, (Raaks). Donderdag
20 u.: Agressie, lezing door ds. H. J. Kater.
Frans Halsmuseum, (Gr. Heiligland). Donder
dag 14 u.: De kunstschatten van het Frans Hals
museum, lezing door H. P. Baard.
TENTOONSTELLINGEN
Galerie het Klokgeveltje, (Hoofdstraat, Hille-
gom). Expositie van werken van Jan Bazuin.
DIVERSEN
Treslong, (Hillegom). Dagelijks behalve maan
dag: diner-dansant.
De Duyvetil, (De Oase, Vogelenzangseweg).
Vogel wie ben je, alles over het vogelleven. Zon
dags van 11-15 uur
MUZIEK
Aula Technische School, (Hoofddorp). Woens
dag 20 u.: Concert N. Ph. O. o.l.v. Henri Arends.
BIOSCOPEN
City Theater, woensdag 20 u.: „Het gebeurde
ln het Westen"; donderdag 20 u.: „Poel der on
tucht".
TONEEL
Stadsschouwburg, donderdag 20 u.: „Een dag
uit de dood van verdomde Loewietje", door
Toneelgroep Centrum, voor Velser Kunstkring.
TENTOONSTELLINGEN
Pieter Vermeulenmuseum, Cultureel Centrum,
Dagelijks (behalve zondags) 9.30 tot 12 uur en
14 tot 16 uur.
Bedrijfsmuseum Hoogovens, Bessemerstraat,
Velsen-Noord is dinsdag open van 12 tot 13.30
uur en donderdag van 12 tot 13.30 en van 20
tot 22 uur.
Stadhuis, Plein 1945, IJmuiden, is alle werk
dagen van 10 tot 12 uur te bezichtigen.
Felison, Heidestraat 45, IJmuiden-Oost, ten
toonstelling „Kleur op papier" dagelijks van 14-
17 u.; de expositie duurt tot 9 maart.
BIOSCOPEN
Kennemer Theater, (Zeestraat). 19 en 21.15 u.:
„Carmilla".
Luxor Theater, (Breestraat). 19 en 21.15 u.:
„Techniek der liefdeskunst".
TENTOONSTELLINGEN
Galerie Boumans, (Breestraat 122). Expositie
van etsen, schilderijen en gouaches van Eva van
Steenbergen. Geopend tot en met 13 maart van
dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur.
Kennemer Oudheidkamer, (huize Scheybeeck,
Velserweg). Geopend op dinsdag en donderdag
van 14 tot 16.30 en van 19.30 tot 21.30 uur, op
vrijdag van 14 tot 16.30 uur. Voor groepen op
aanvraag bij P. Prins, Lijsterbeslaan 23, Bever
wijk, tel. 02510 - 2 51 20.
MAANSTANDEN
Volle maan 21 februari tf.19 uui
HOOG EN LAAG WATER TE IJMUIDFN
WOENSDAG 18 FEBRUARI
Hoog water 2.15 uur en 14.33 uur
Laag water 10.06 uur en 22.35 uur
DONDERDAG 19 FEBRUARI
Hoog water 3.02 uur en 15.15 uur
Laag water 10.56 uur en 23.17 uur
Het hoog en laag water te Zandvoort is 10 tot
15 minuten vroeger dan te IJmuiden.
De Navo-taptoe houdt er mee op.
Konden onze jongens het niet langer
meer bolwerken tegen het getreiter
van het geweldschuwe gespuis? Wis
en waarachtig wel. Wat losse flodders
en je zou ze zien hollen als een haas
die niet van hazepeper houdt. En het
kan nog sportiever ook. „Jij daar.
moeders mooiste! Zie je deze vuist
onder je slappe sikje? Dat is een
broertje van deze. Chauffeur, breng
meneer naar de stortplaats.
Maar daarmee verander je niets
aan het feit dat de aardigheid van de
taptoe er bij het publiek af begint te
raken. Taptoes en parades strelen de
volksziel niet langer. Ze strijken hem
tegen de haren in.
Ik heb de Arnhemse taptoe nooit
meegemaakt, en die van Delft ook
niet. Dat was niet nodig, want voor
dat hier nog werd jetaptoed heb ik
op het kasteel van Edinburgh de tap
toe gezien die een einde maakte aan
alle taptoes.
Uit het donker kwamen ze het kas
teelplein opgemarcheerd, een leger
macht van bontgeruite Schotten, met
een gedonder van trommels dat door
je borstkas dreunde, en een gekrijs
van doedelzakken dat door merg en
been ging. Angstaanjagend was het
juiste woord, en als je niet wist dat
de Schotten welwillend tegenover toe
risten staan, zou je verlamd door de
emotie weerloos blijven wachten tot je
onder de voet werd gestampt door de
bloedigste beatband van alle tijden.
Het afschuwelijk mooie van deze
doedelzakmuziek was dat ze geen en
kele twijfe l liet bestaan aan haar
doel: oerdriften op te wekken die door
niets meer te remmen zouden zijn,
voordat de laatste vijand verslagen op
het slagveld zou liggen. Het werkte zo
door op je eigen verbeelding, dat ik
daar urenlang xeb zitten sterven voor
Schotland. Met het grootste genoegen
had ik al zijn vijanden de hersens in
geslagen: de Engelsen, de Fransen,
de Duitsers allicht, maar evengoed de
Montenegrijnende Kirgiezen, de es
kimo's de Nederlanders en de Schot
ten zelf. Bij zo'n taptoe weet je waar
je aan toe bent.
Dat is niet het geval bij de show
business van de Nederlandse taptoes
die de populariteit van het krijgsbe
drijf willen verhogen door de indruk
te wekken dat de oorlog een operette
is. in het kwaadste geval met dode
lijke afloop. Het is toe te juichen dat
minister Den Toom daar zijn mede
werking niet langer aan wil geven, en
het is te betreuren dat hij het zo lang
heeft gedaan.
Natuurlijk is het verdwijnen van de
taptoe jammer voor de mensen die
onze strijdkrachten een warm hart
toedragen en die de band met de bur
gerij willen verstevigen door begrip te
wekken voor hun taak. Daarvoor zou
een nieuwe taptoe kunnen worden be
dacht die meer geïnspireerd is op de
moderne werkelijkheid. Men zou kun
nen beginnen met elementair bajonet-
vechten, een vak dat veel behendig
heid vereist. Altijd onder de ribben
steken, anders moet je met beide voe
ten boven op de vent gaan staan om
de bajonet er weer uit te krijgen. Zeer
spectaculair is ook de slag in het
kruis. De muziek is tegenwoordig op
het slagveld met de muziek mee,
maar het vocale element kan worden
verzorqd door krijgsgevangenen, die
met de nieuwe elektronische metho
den worden verhoord. Bombardemen
ten kunnen worden afgewisseld met
prijsrochelen door gifgaspatiënten. Na
palm veegt tenslotte het demonstra
tieterrein schoon. Schade aan kleding
bij het publiek wordt niet vergoed.
Maar wat geeft dat? Als de volksziel
maar geen schade lijdt.
Kees Stip
Het KNMI deelt mee: Het lagedrukgebied, dat
dinsdag over Engeland naar het zuidoosten
koerste, is over het noorden van Nederland naar
Noord-Duitsland getrokken, hetgeen met veel
wind en sneeuwval gepaard ging. Aan de achter
zijde van dit lagedrukgebied werd koude vries
lucht over het land gevoerd. De luchtdrukver-
schillen werden in de loop van woensdagochtend
snel kleiner, waardoor de wind afnam. Ten
zuidwesten van IJsland bevond zich woensdag
ochtend een diepe depressie. Het bijbehorende
warmtefront lag toen ruim 300 km ten westen
van Ierland. De oostwaarts verplaatsingssnelheid
van het frontensysteem is vrij groot, zodat ver
wacht moet worden dat de invloed hiervan in
ons land donderdag merkbaar zal zijn, in de
vorm van sneeuw of ijzel. Tussen genoemd^
depressies ligt een rug van hoge luchtdruk, die
in de nacht van woensdag op donderdag het
land zal passeren, waarbij tijdens opklaringen en
weinig wind plaatselijk weer matige vorst zal
optreden.
Voor vrijdag: Aantal uren zon: 1 tot 5: min.
temp. 0 tot 5 graden boven normaal; max. temp.
van ongeveer normaal tot 3 graden boven nor
maal; kans op een droge periode van minsten»
12 uur: 70 percent: kans op een geheel droog et
maal 40 percent.
WERKRAPPORTEN
Maximum
•n minlmum-
jl|
•3 fc
temperaturen
tl
binnen- en buitenland
cX
Amsterdam
geh. bew.
n
2
-4
2
De Bilt
geh. bew.
n
2
-4
Deelen driftsneeuw
nnw
-1
-5
4
Eelde driftsneeuw
nno
-2
-5
0.4
Eindhoven
geh. bew.
nnw
2
-3
4
Den Helder
zw. bew.
n
-1
-4
2
Rotterdam
sneeuwbui
n
4
-1
4
Twente
geh. bew.
nnw
-1
-2
3
Vlissingen
sneeuwbui
nnw
5
0
2
Z.-Limburg
geh. bew.
wnw
3
-2
1
Aberdeen
sneeuw
zzo
1
-2
3
Athene
onbew.
n
15
2
3
Barcelona
licht bew.
n
15
7
0
Belgrado
onbew.
zzo
-2
-10
0
Bordeaux
regenbui
wnw
11
3
13
Berlijn
sneeuw
o
-3
-6
0.7
Frankfort
regenbui
zw
1
-3
1.1
Geneve
sneeuwbui
nno
-0
-0
8
Grenoble
geh. bew.
w.st.
-1
5.5
Helsinki
onbew.
n
-16
-28
0
Innsbruck
sneeuw
w
1
-4
0.1
Kopenhagen
zw. bew.
ono
-5
-7
0
Lissabon
zw. bew.
n
17
8
0
Locarno
half bew.
w.st.
6
-3
0.1
Londen
onbew.
wzw
6
-0
3
Madrid
onbew.
w.st.
13
-2
0
Malaga
onbew.
no
17
3
0
Mallorca
mist
w.st.
15
2
0
Munchen
half bew
wzw
-1
-1
0
Nice
zw. bew.
w
10
4
0
Parijs
licht bew.
w
6
1
0.3
Oslo
onbew.
w.st.
-13
-25
0
Rome
licht bew.
w
6
1
0.3
Stockholm
onbew.
w.st.
-15
-25
0
Wenen
zw. bew.
w.st.
1
-9
0
Zurich
hagelbui
wzw
-2
-2
5
DONDERDAG 19 FEBRUARI
Zon op 7.48 uur; onder 18.01 uur
Maan op 15.56 uur; onder 7.27 uur