KLEUR OP PAPIER" in Felison Noordhollandse reiscollectie biedt gevarieerde aanblik Eva van Steenbergen schildert spontaan Het Oosten leed nederlaag tegen leider Watergraafsmeer ZWANENBURG IN DE IJMOND Kijkdag fietsen en brommers Boomwortels in Santpoortse riolen Geslaagden van GHAS in Velsen IJmuiden Beverwijk Heemskerk STOOK MET PETROLEUM CHEVRON DONDERDAG 19 FEBRUARI 1970 7 Goed niveau Alles gebeurt nu 'i - f VROLIJKE EXPOSITIE IN GALERIE BOUMANS Typisch vrouwelijk Uit de losse hand KOLEN OLIE LEEUWERIKLAAN 35 IJMUIDEN-0 - TEL. 1 54 04 Examens City Stadsschouwburg Luxor Kennemer theater Cinema Marquette BURGERLIJKE STAND HEEMSKERK 'OENDERSLOOT IJMUIDEN De derde „reis- tentoonstelling" van de Culturele Raad Noord-Holland heet „Kleur op papier". Ze is vorig jaar samenge steld om als educatieve expositie in zoveel mogelijk Noordhollandse ge meenten als een soort reizend „Open baar kunstbezit" te fungeren. De Stichting Comité voor de zomerpost- zegels stelde het geld ervoor beschik baar. In Felison is deze inderdaad leerzame en zeer gevarieerde expo sitie nu te zien. Het zijn 36 werken van bijna 36 verschillende kunste naars, een mooie gelegenheid om te kunnen constateren hoe veelvormig kunstuitingen kunnen zijn, zelfs als wordt gekozen met de beperking, dat die uitingen allemaal in kleur en op papier moeten zijn. De collectie is met zorg samengesteld. Ze laat zien dat er in onze provincie veel kunstenaars wonen met een gemiddeld heel goed niveau. De centra zijn Amster dam, Haarlem en Bergen en dat zijn ze al van ouds. Je komt hier dan ook veel bekende namen tegen, maar evengoed on bekende en de kwaliteiten hebben lang niet altijd met het al of niet bekend zijn te maken. Gelukkig maar, want het be wijst, dat er achter de gearriveerden al weer een nieuwe generatie aan het op komen is. Eva van Steenbergen is er zo een, een meisje van 24 uit Midwoud; Saul Belem, een jonge Haarlemmer; Jeroen Henne- man uit Amsterdam. Dit om er een paar te noemen tegenover figuren als Gerrit Benner, in Friesland in de vorige eeuw geboren, een Jaap Wagemaker, meer dan middelbaar op jaren. Tussen die uitersten komen dan nog veel andere namen voor. De generatieverschillen zitten overigens niet diep. Wat hier te zien is heeft bijna allemaal zijn wortels in de belangrijkste stromingen van de laatste halve eeuw en dan blijkt dat de jongste, Eva van Steen bergen, verder in de stijlgeschiedenis te ruggrijpt dan bijvoorbeeld de oudste, Ger rit Benner. De eerste wekt herinneringen op aan het blije realisme van Matisse, de tweede is bijna abstract in landschap pelijke verbeeldingen die in een paar stre pen raak worden uitgezet. Daartussenin zit dan bijvoorbeeld de Haarlemmer Kees Bierman, wiens werk te maken heeft met dat van de Stijl, maar er weer aan ontsnapt door een persoon lijke interpretatie van het begrip ruimte lijkheid. Het is niet zo'n wonder, dat generatie verschillen vervagen. Het overdragen van generatie op generatie, zoals dat vroeger op academies gebeurde, bestaat niet meer. Iedere kunstenaar neemt, dank zij de moderne communicatiemiddelen, deel aan een wereld, waarin alles gelijktijdig gebeurt. Het oudste en het nieuwste wor den gelijktijdig gepousseerd en de be- y' langstelling voor primitieve grottekenin gen overtreft zelfs de interesse die voor de jongste kunstuitingen bestaat. In dit tijdbestek gebeurt alles schijn baar opnieuw, want een grottekening zien betekent ook dit kunstwerk weer beleven in het „nu" en de invloeden ervan toet sen aan hedendaagse begrippen. Het eer ste wat men dan constateert is het oude wijze woord dat er „niets nieuws onder de zon is." Het moge misschien zelfs wel, dat woord vervolgende, „ijdel" zijn, maar het is een ij delheid, waar we niet meer buiten kunnen en waaraan zowel de kun stenaar als de toeschouwer „verslaafd" is. Een gelukkige verslaving overigens, die aantoont dat het nuttigheidsprincipe zich nog niet heeft meester kunnen maken van de kunst. En dat moet maar zo blij ven. Deze expositie gaan beschrijven is on mogelijk en namen noemen eigenlijk niet zo heel eerlijk, want de kwaliteitsver schillen zijn niet zo verschrikkelijk groot. Natuurlijk heb ik persoonlijke (en dus subjectieve) voorkeuren en die belijdende moet ik zeggen dat de aanwezige gouache van Lucebert boeit door een eigenzinnig expressionisme en dat de gekleurde teke ning van Ans Wortel mij weer eens het gevoel van een wat holle pathetiek geeft, die door eenvormigheid begint te verve len. Dat doen de absurde tekeningen van Je roen Henneman mij nu juist niet, even min als het fijnzinnig nieuw-figuratieve werk van Saul Belem. De maskerachtige koppen van Jan Sierhuis ken ik nu wel en ze boeien mij minder dan andere kop pen van Mon Wolters, hoewel de behoefte om gezichten cru te tekenen bij hem evenmin een schok oplevert als in het werk van Leo Dooper. Het is een mo deverschijnsel geworden om mensen als beesten af te beelden en zo langzamer hand zou ik wel weer eens kunstenaars aan bod willen zien komen, die de andere zijde van het mens-zijn aan ons willen openbaren. Meer schrijf ik er niet over. Het is on- BEVERWIJK Over „De kopieerlust des dagelijksen levens" schreef (meen ik) Busken Huet. Een wat dorre smaak laat die uitspraak op de tong achter. Meer een moralistische en „koninklijker" klank heeft het woord „Belangstelling voor al wat leeft". Zo ongeveer er tus sen vinden we „Wie 't kleine niet eert is het grote niet weerd", het motto, dat door Eva van Steenbergen wordt uitge speeld in haar etsen, gouaches en olie verven, die in Galerie Boumans te zien zijn. Wat zijn die „kleene dingen" waarnaar vanaf de Boerenbreugel zo veel schilders in ons land zo graag zijn blijven kijken. Bij Eva van Steenbergen is het bijvoor beeld de stuitbevalling van een van haar katten, spelen met poesjes, hospita met hond, een vliegenvanger met een kat, om eerst de „dierlijkheden" te noemen; een heel asiel bij elkaar geschilderd. Meer belangstelling nog krijgt de mens, met moeder-en-kind-schilderingen, een huis feestje, een kerstmaaltijd, een zilveren bruiloft, geliefden, nichten, bruidsparen en al die andere verschijningsvormen van de gemeenschap waarin mensen met an dere mensen communiceren. Het wordt allemaal op een blijde en speelse manier gedaan, met veel humor soms en (ook soms) met goedige spot. Het ziet er allemaal heel spontaan uit, met de losse hand gedaan en met niet zoveel bekommernis om de techniek. Of misschien toch de goede kijk erop, want die techniek wordt nergens overdreven benadrukt en dat is de beste manier voor Eva van Steenbergen om er mee om te gaan. Haar werk zou aan karakter inboe ten, als ze een gladschilderes zou wor den. Dan zouden vergelijkingen met „an tieken" als Bakker Korf onvermijdelijk zijn en kennelijk lijkt ze liever op een beminnelijke navolgelinge van een schil der, die het midden zou moeten houden tussen Matisse en onze Jan Sluyters, bei den uit hun optimistische perioden. Zo'n schilder bestaat niet, maar hij zou de leermeester van Eva hebben moeten zijn. Ik wil maar zeggen, het is een tikje fauvistisch, een tikje expressionistisch een beetje late Cobra en dat alles door een bril van gesponnen suiker gezien. Veel lichte kleuren, een compositie waar in het perspectief is opgedoekt om aan decorativiteit te winnen, veel penseel- schrift om zware vlakken te vermijden, kortom alles ongemeen vrouwelijk, een soort „Amsterdamse joffer" op de zin gende toer. Ik heb het allemaal met plezier beke ken, zou soms wel wat meer doorwerkt- heid wensen, maar niet te veel ervan en een palet met meer hartstocht dan sen timent. Het werk zou dan meer body krijgen, maar dat zal er met het stij gen der jaren wel inzitten. HEIN STEEHOUWER ADVERTENTIE HAARLEM. Zaterdag 21 februari houdt de Haarlemse politie in de Piters straat 12 (achter bureau Smedestraat) een kijkdag voor fietsen en brommers De openingstijden zijn van 9 tot 12.30 en van 14 tot 16.30 uur. Iedereen in de kring IJmuiden, Bever wijk, Bloemendaal, Heemstede en Hoofd dorp, die nog geen aangifte heeft ge daan van diefstal van zijn fiets of brom mer, kan zaterdag komen kijken. „Het café" van Ed. Dekker uit Alk maar, een gouache met een sterk sati rische inslag. begonnen werk om zoveel verschillende uitingen te kwalificeren en het beste is toch altijd nog maar de aanbeveling aan de lezer om zelf te gaan kijken. Het is de moeite waard. HEIN STEEHOUWER (Van een onzer verslaggeefsters) SANTPOORT De lozing van de huis riolering op het hoofdriool in de Brede- roodseweg tussen de percelen nummers 88 en 106 levert moeilijkheden op. Oor zaak: in dit riool gegroeide boomwortels. Gevolg: verstoppingen. Die boomwortels kunnen natuurlijk alleen maar welig in het riool tieren als dat riool niet zo best is. of liever gezegd zo slecht, dat de bo men er doorheen groeien. Maar de slechte gedeelten worden nu van gemeentewege vernieuwd. Aan de raad is een krediet van 47.300,gevraagd voor vernieuwing van rioolgedeelten in de Brederoodseweg, de Willem de Zwijgerlaan en de Midden- duinerweg vanaf de Willem de Zwijger laan tot de N.S.-spoorwegovergang. IJMUIDEN Van de Gemeentelijke Middelbare Handelsavondschool in Vel sen slaagden voor examens van de Neder landse Associatie voor Praktijkexamens de volgende kandidaten. Nederlandse handelscorrespondentie: C. van Dunnen, M. W. M. van Dijk, M. Th. Heiligers, G. J. de Jong, J. M. Korthou- wer en J. Woensdregt uit Velsen en J. van de Wel uit Wijk aan Zee. Boekhouden: G. F. Boon, H. C. J. Duur- loo, E. van Kan, P. D. Posthuma, F. W. Taag en J. Tuin uit Velsen. C. Albers, Th. van Rookhuizen en P. A. N. Kramer uit Beverwijk. M.B.A.: C. J. Smit uit Velsen en J. S. M. Maalman uit Heemskerk. AMSTERDAM (V.U.) Geslaagd voor m.o.-examen (B.) wiskunde I. Zuidema, Haarlem. (Van onze schaakmedewerker) HAAREM. Enkele onverwachte uit slagen in de hoofdklasse van de KNSB hebben de Amsterdamse club Water graafsmeer alleen op de eerste plaats ge bracht. De Amsterdammers deden In Haarlem tegen Het Oosten wat van hen werd verwacht, overwonnen Ree c.s. met 6Va-314 en constateerden met welge vallen dat de beide Philidors min of meer faalden. Watergraafsmeer was tegen de gere- nommerde kopborden van Het Oosten (Ree-Langeweg-Bouwmeester) niet opge wassen en moest hier Zllt punt prijsgeven. Maar wat al eerder bij Het Oosten is dui delijk geworden trad ook ditmaal over duidelijk aan het licht, de overige bezet ting haalt het hoofdklasse peil niet en mag dan individueel wel eens een suc cesje boeken maar mist toch duidelijk de vereiste inhoud om op dit niveau afdoen de slag te kunnen leveren. De grote verrassing van deze ronde was de 6-4 zege van hekkensluiter Rotter dam op het Leidse Philidor. De Leidse schaakploeg werd hierdoor naar het tweede plan verwezen, een positie waar in ook haar naamgenoot uit Leeuwarden terecht kan komen. Weliswaar leiden de Friezen met 4V2-3y2 tegen VASA/SC maar in beide afgebroken partijen zijn de beste kansen aan de Amsterdammers Een belangrijk duel voor de bezetting van één der laatste plaatsen was in Rot terdam de strijd tussen Charlois en Moer- wijk. Bij gelijke stand zijn nog 3 par tijen onbeslist gebleven. De kans dat ook de eindstand gelijk wordt is wel degelijk aanwezig hoewel Charlois op meer hoopt. In de eerste klasse bleef VHS in moei lijkheden nu het tegen Utrecht regelma tig tenonder ging. Zij het met grote moei te; ook het Gooise BSG kwam tot winst zodat de titel hier betwist zal worden tus sen Utrecht en BSG. Groningen kwam hier in veiligheid terwijl Het Witte Paard na een voorsprong op Zutphen ook op de EEN NIEUW oorlogsavontuur van een klein groepje verbeten soldaten vormt de basis voor de film „Vanuit de Ardennen naar de hel", die van vrijdag- tot en met zondagavond in City zal worden vertoond. Ditmaal zijn het drie Amerikaanse soldaten die uit een concentratiekamp aan de rand van Amsterdam ontsnappen, om vervolgens een Nederlandse ver zetsstrijder te ontmoeten, die hen weet te bewegen tot een overval op het hoofdkwartier van de Wehr- macht. Bovendien wordt een inge wikkelde list bedacht om een grote partij kostbare diamanten uit ons land te smokkelen. Enfin, uit alles blijkt dat het in Nederland gedurende de laatste oorlogsmaanden een avon tuurlijke boel is geweest, waarvoor Curd Jürgens zich opnieuw bereid verklaarde in dit opwindend geheel de verliezende Duitse generaal te spelen. PROFITEREND van de populariteit van de Cubaanse revolutieheld Che Gue vara bij een deel van de opstandige jeugd, maar tegelijk niet van plan een oudere, minder op omwentelingen gestel de generatie bioscoopbezoekers voor het hoofd te stoten, heeft Richard Fleischer met „Che" een film gemaakt waarin de ze figuur niet alleen als held, maar ook als misdadiger wordt uitgebeeld. Overi gens heeft men zich in deze filmbiografie in grote lijnen aan de historische feiten gehouden, zodat de bezoeker na afloop zelf mag kiezen bij welke categorie Che volgens hem moet worden ingedeeld. OMAR SHARIF, die de titelrol speelt, vertoont een verrassende gelijkenis met het massaal verspreide uiterlijk van de man, die eerst in de Cubaanse vrijheids oorlog en vervolgens hij de voorbereidin gen tot een revolutie in Zuid-Amerika werd betrokken en aldus het symbool is geworden voor de Latijns-Amerikaan se zelfstandigheidsbeweging. Wie al deze gebeurtenissen in een enigszins romanti serende verteltrant de revue nog eens wil zien passeren, zal zich bij deze les van Fleischer in recente historie stellig niet vervelen. Hij kan dan, behalve van de reeds genoemde typering van Sharif, ook nog genieten van een mooi volge houden Castro-figuur van Jack Palance. Deze film draait hier van maandag- tot en met woensdagavond. DIT INTERESSANTE weekprogram- ma wordt hedenavond begonnen met een wedervertoning van „Poel der ontucht" waarvoor men de veelbelovende slogan „Brutale bandeloosheid in een door sex beheerste wereld" heeft bedacht, in de matinee van zondag gevolgd door „Gen ghis Khan", een opwindend spektakel stuk met opnieuw Omar Sharif en James Mason over de bestormer van de Chinese muur, de historische schrik voor Oost en West. ONGEVEER TWINTIG jaar geleden toog eenieder naar de film die „je niet moest missen": „De man met de was sen beelden", toen nog een drie-dimensio naal geval, waarvoor het nodig was een gek groen en rood brilletje op te zetten. Thans maakt een hernieuwde visie van deze wassenbeeldenman van vrijdag- tot en met zondagavond in de Stadsschouw burg de dienst uit voor een gruwelpro- gramma. met een van de oudst bekende griezelrollen uit de historie van film en theater, ditmaal gespeeld door Vincent Price. DE DERDE DIMENSIE is er inmid dels uit verdwenen, zodat ook de brille- Een navrante scène uit de oorlogs film „Vanuit de Ardennen naar de hel", een herinnering aan bange dagen (City). tjes niet meer nodig zijn, maar voor het overige zijn het dezelfde berucht gewor den huiverscènes, zoals de afschuwelij ke achtervolging van Sue (Phyllis Kirk) door een verminkt, hinkend schepsel in mistige straatjes. Deze klassiek gewor den griezelhistorie wordt zondagmiddag afgewisseld met het andere uiterste, de klucht „De drie Stooges in het wilde wes ten", waarin dit trio zich voor een ver andering eens temidden van Indianen, bisonkudden en revolvermaniakken moet begeven. OOK IN BEVERWIJK zijn er kennelijk nog velen die behoefte hebben aan voor lichting over hun liefdeleven, zodat de di rectie van Luxor moest besluiten de Duit se instructiefilm in kleuren „Tech niek der liefdeskunst" voor een tweede week in dit theater vast te houden. De reeks vertoningen hiervan wordt alleen zondagmiddag even onderbroken voor de sensatiefilm „De bruut van de rimboe", een verhaal van „felle strijd, onmense lijke kracht en vreselijke martelingen" Wel uitsluitend voor de liefhebbers dus DIRECT NA de Velsense stadsschouw burg worden in het Kennemer theater de vertoningen voortgezet van de griezel film „De man met de wassenbeelden" en wel van zondag- tot en met woensdag avond. De inhoud van deze film kan hier boven reeds nader omschreven worden aangetroffen. OOK VOOR DE rest van de week kan er in dit programma verder geen lachje meer at omdat het allemaal bloed en sensatie is wat de klok slaat. Dit feest begint van donderdag- tot en met zater dagavond met „Laat ze maar schieten" een spannende western over een trein roof en de bloedige gevolgen daarvan, De nachtvoorstellingen van vrijdag en zaterdag laten vervolgens respectievelijk een tweede western „Johnny Yuma, de man zonder genade" en de Italiaanse gangsterfilm „Bloedbad in Rome". Ten slotte in de eerste matinee van zondag „Furie der Apachen", waarvan er op een dode indiaan bepaald niet wordt gekeken '■ZCr-ZWW'fö. Omar Sharif als Che Guevara in „Che", de enige filmacteur die ca pabel werd geacht deze rol van de bekende revolutieheld te vertolken. REGISSEUR TOM GRIES heeft met „Honderd geweren" een sterke en harde western gemaakt, die weliswaar nu eens niet in het „wilde westen" speelt, maar overigens alle kenmerken vertoont van Hollywoods geliefde avonturengenre, Plaats van handeling is het Mexico tij dens het tirannieke bewind van generaal Verduga, omstreeks 1912. EEN VAN DE idealen van deze dicta tor is het uitroeien van de onafhankelijke en opstandige stam van de Yaqui-india- nen en bij de uitvoering van deze opzet wordt hij ijverig terzijde gestaan door een Duitse militaire adviseur. Uiteraard worden deze bruten door enkele nobele figuren stevig in de wielen gereden, welk gegeven een boeiende film vol avontuur en sensatie heeft opgeleverd, die van he denavond tot en met zondagmiddag in dit theater zal worden vertoond. IN DE EERSTE matinee van zondag komt met „Winnetou, het grote opper hoofd" een populaire filmheld voor een uurtje naar Heemskerk terug, terwijl d:t weekprogramma dan verder tot en met dinsdagavond op kleurige en romantische wijze wordt rondgemaakt doormiddel van het bekende en geliefde filmverhaal „Sissi, de jonge keizerin". goede weg is. Zutphen zal zich niet meer kunnen redden. In de parallelgroep zal het Haagse DD zeer verrassend een ge lijkspel moeten toestaan aan Vlissingen waarvan het royaal winnende LSG (Lei den) zal profiteren om alleen de kop te nemen. Het Velser Kijk Uit, nogal ver zwakt achter de borden tegen Max Euwe /Morphy verloor met 6%-3% en verloor zo haar kans op de titel in 2B welke nu nog slechts betwist wordt door de Am- damse ploeg en HSG (Hilversum). De- gradatiezorgen hebben de Kijk Uiters niet nu het lot van SMB 2 (Nijmegen) vrijwel bezegeld is en het teleurstellende VVV (Alkmaar) nog altijd 4 punten ach terstand heeft met nog slechts twee duels in het vooruitzicht. De Noordhollandse Schaakbond had in de le klasse B de belangrijke wedstrijd BloemendaalRolland op het programma staan. Hoewel de schakers uit de Donke- relaan aanvankelijk goede posities op bouwden konden zij deze niet handhaven. Rolland nam het initiatief over en zege vierde met 6-4. Het kampioenschap kan de Haarlemmers nauwelijks meer ont gaan. Driehuis distancieerde zich in de 3e klasse B van de laatste plaats na een goede zege op DOS. Uitslagen NHSB: Promotiekl.: CastricumPat Mat 2-5 voorl. le kl„ afd. A: Witte Paard 2—Caïssa 6-4, afd. B: Bloemendaal—Rolland 4-6. 2e kl.. afd. A: WieringermeerKVT 3-4 vl., Magnus—Oppositie 2, Opp. n.o.; afd. B: Zaan streek—VVV 2 314-6li, Purmerend 2—Assendelft 4-4 vl., afd. C: VHS 4—Heemstede 2 314-7)4, Weenlnk 2—Oppositie 6-4, Castricum 2—Pat Mat 2 door Castr. gewonnen, Afd D: Pat Mat 3— VHS 3 5-5. VHS 3—Hoofddorp 314-614, Zandvoort Castricum 3 3-4 vl. 3e kl., afd. A: Caïssa 2—KTV 2 7-3, Aartswoud 2—Purmerend 2 414-514, afd. B: Westzaan—de Weyze 2 414-514, DriehulsDOS 6-4, Castricum 4—Witte Paard 3 4-6, afd. C: In deze afdeling heeft Vier Torens 2 zich uit de competitie te ruggetrokken. afd. D: HWP 2De Uil 2 6-4. 4e kl., afd. B: Zaanstreek 2Excelsior 2 314- 414, DOS 2—Purmerend 5 3-5, afd. C: De Pion 2—De Pion 4 5-3, Excelsior—SVS 2 5-3, Castri cum 6—Weenlnk 5 514-214 afd. D: SVS—Sant poort 3 ultg. tot 19 maart, SVS 3—MIOS 6-2. BloemendaalRolland: RotteveelTh. de Vries rem., Kas—6. Hoogeterp rem., Bomans—Hooge- nes 0-1, Boutelller—Dammers 0-1, Bolsesnbroek— Slootweg rem.. Strik—A. de Vries rem., van Wijk—Schaap rem., v. d. Leek—P. Hoogeterp 0-1, Lindenbeigh—de Ruiter rem., Veenendaal— Schippers 1-0. KNSB: Hoofdklasse: Het Oosten—Watergraafs meer 314-614, Philidor (Leiden)—Rotterdam 4-6, Charlois—Moerdijk 314-314 vl.. VAS/ASC— Phi lidor (Leeuwarden) 314-414 vl. le kl., afd A: Zutphen—Witte Paard 314-414 vl., Unltas—BSO 414-514. Utrecht—VHS 6-3 vl., Groningen—VVGA 6-2 vl., afd. B: DD 2—LSG 114-714 vl., SMB—DSC 5-5, Vlissingen—DD 4-5 vl„ VAS/ASC 2—Eindhoven 414-514. 2e kl.. afd. A: Esgoo 2—Staunton 4-6, Amers foort— HSC 4-4 vl., Pallas—Esgoo 314-314 vl., Sneek—Philidor 2 414-514, afd. B: HSG—VVV 7-3, SMB 2—De Dom 414-414 vl., ASV—BSG 2 6-3 vl.. Max Euwe/Morphy—Kijk Uit 614-314, afd. C: Wageningen—Voorschoten 4-4 vl., Philidor 2 —Rotterdam 2 414-514, Charlois 2—Spangen 4-6, Utstud—DD 3 414-514, afd. D: Lichttoren—Dor drecht 5-4 vl., Europoort—HCSV 6-4, Europoort 2—Max Euwe 7-3 Vlissingen 2—W. Steinitz 214- 714. Het Oosten—Watergraafsmeer: Ree—Zuidema 1-0, Langeweg—Hartoch rem., Bouwmeester—v. d. Weide 1-0, FaaseLenstra 0-1, de LangeVo gel 0-1, van Maanen—Timman 0-1, Sarlnk—Roos 0-1, S. Herfst—Plukker 0-1, J. Bonkenburg— Klein 0-1, S. Bonkenburg—van Haastert 1-6. Utrecht—VHS: van Oosten—Steijn 1-0, Verholt NIJdam rem., Perrenet—v. d. Tak 0-1, Kleboom —Brommer 1-0, Spanjaard—Verleur 1-0, de Haan —Mol 1-0, Jonkers—Eiserman afg., Hortenlus— Bommel rem., Keur—Spinhoven 0-1, Stegeman— Janssen 1-0. M Euwe/Morphy—Kijk Uit: Oudshoorn—Mit- tertreiner rem., Repko—Schelhaas 0-1, Mol— Boom 1-0, Holscher—Beenhakker 1-0. Oosterhout Pippel 1-0, Bijlsma—Haker 1-0, R. Bödicker— Stada 0-1, Waal—van Nieuwenhuizen Jr. 1-0, v. d. Vechtvan Maanen rem.. Brommer-van Nieu wenhuizen sr. rem. Hoofdklasse: Het Oosten-Watergraafsmeer 3!4 614; Philidor Leiden-Rotterdam 46; Charlois -Moerwijk 3', 4—314 voorl.; VAS/ASC-Philidor Leeuwarden 314414 voorl. IA: Groningen-VVGA 62 voorl.; Zutphen- Witte Paard 314414 voorl.; Unitas-BSG 414 514; Utrecht-VHS 6—3 voorl. II B: HSG-VVV 7—3; SMB li-De Dom 414—414 voorl.; ASV-BSGII 63 voorl.; Max Euwe Morphy-Kljk Uit 614—314 GEBOREN: Alexander L. z.v. W. G. Kleijne en C. G. M. Rozenheek; Indrig d.v. J. Mous en P. C. Neeft; Michel S. N. z.v. P. J. Fatels en G. G. K. Steeman; Andries C. z.v. A. Tip en E. T. Zandstra; Johanna E. d.v. A. W. G. van der Helm en C. J. A. M. van Teylingen; Boudewijn J. z.v. J. J. G. van Dijk en E. M. T. Havermans; Pa trick B. A. z.v. D. G. M. Grijpma en M. A. J. Dijkhuis; Charles L. z.v. C. L. Toepoel en W. Ras; Johannes C. z.v. C. A. van Lies hout en R. M. Bos; Mark z.v. A. G. R. Oote- man en I. M. Petrus; Johanna M. A. d.v. E. J. W. Aardenburg en J. A. Timmer; Mi randa M. d.v. H. Beukman en M. H. T. Bruijns; Paul J. z.v. D. J. de Moes en J. Wiersma; Erik z.v. J. Rentenaer en P. Janssen; Andreas J. z.v. W. Zonneveld en C. M. Timmer; Imke M. d.v. A. E. M. Maat man en H. P. C. Bakx; Claudia d.v. W. Leuckel en C. H. Koch; Marion d.v. J. F. Dijkhuizen en J. S. Böhm; Elisabeth J. d.v. G. J. van Hooff en J. Raspoort; Adrianus R. P. z.v. R. P. Schuijt en C. H. M. A. Voor- derhaak; Ewout C. z.v. D. J. Verkerk en T. W. Freling; Mirjam A. M. d.v. R. P. P. Kamminga en A. A. van Roon; Alexander W. A. z.v. W. Keemel en A. G. Das; Inge M. M. d.v. W. J. Beentjes en M. A. Zonne veld; Richard H. T. z.v. H. T. Kamp en C. J. Groot; Carla J. H. d.v. G. D. Bakker en L. J. Schneijder; Brigitte d.v. H. P. Zerr en E. J. van der Klift. ONDERTROUWD: A. G. Martens en M. M. F. Smit; H. G. Pas en C. G. Zoetbrood. GETROUWD: J. Kos en J. M. Zonneveld. OVERLEDEN: G. Schermer, 90 jaar; A. Castien, 82 jaar; J. Vrenegoor, 78 jaar; J. Verdonk, 72 jaar, weduwe van J. Duijn. ADVERTENTIE 'n Goede wasautomaat koopt U bij een ver trouwd adres Candy S 45. inh. 5 kg, 498.— Candy S 65. inh. 5 kg. 678,— incl. wasdemonstratie thuis Zanussi. Erres en Edy wasautomaten heeft Nieuwstraat - IJmuiden, tel 14654 Wij verzorgen de voordeligste, vakkundige aansluiting. De betaling kunt u regelen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 7