Het eerbiedwaardige
PANDA EN DE MEESTERWAKER
uitstapje
^=4
ARMAN EN EL VA
POLLE, PELLI EN PINGO
«gestipt
Agenda voor Haarlem en de IJmond
Op
iDooi zet door
1
K
m
door
Thomas Raugat
it
li
ZATERDAG 21 FEBRUARI 1970
10
Ml
X
'9
mrve
x
Haarlem en omstreken
Bollenstreek
Velsen-lJ muiden
Beverwijk
Heemskerk
Wijk aan Zee
Centrale Verwarming
Thermo Techniek Tensen
bs
ïs
ZAT
33 m
Kleh
Voor
V'
V:
De drie andere hoeden kostten
maar de helft van die prijs en ik
had genoeg om er rent je van te ko
pen. Maar ik had ze opzij gescho
ven, omdat ik ze niet goed genoeg
vond. Zij waren Taro-San onwaar
dig: heel klein en niet opzichtig ge
noeg. Otoku-San kreeg plotseling een
ingeving. Wij hadden onze retour
biljetten bij ons, die nog een zekere
waarde vertegenwoordigden. Het zou
jammer zijn de spoorkaartjes te ge
ven! Maar wij konden die van de
tram naar Fujisawa afstaan; daar
door zouden wij maar een uur moeten
lopen om het station te bereiken. De
tramkaartjes uit Tokio waren ook
niet noodzakelijk. De afstand van
het station Manseibashi naar het
huis van mijnheer mijn echtgenoot
is niet meer dan drie kwartier. Ik
bood mevrouw de verkoopster de
zes kaartjes aan, die ze wel wilde
aannemen in plaats van het ontbre
kende geld en ik liet het rode kalot
je zorgvuldig op Taro-Sans ïioofd
vastbinden.
Wij bekwamen een beetje van on
ze ontsteltenis. De nachtmerrie was
voorbij. Wat een geluk dat we die
hoed gevonden haddon! Mijn laatste
gebed tot mevrouw de Godin had
geholpen. Ik was dankbaar jegens
Otoku-San die op het vernuftige
denkbeeld gekomen was de retour
kaartjes te geven. Edelmoedig zei ik
haar dat zij de mooie Tanuki mee
naar huis mocht nemen.
Wat nu? Wij waren het hotel voor
bij gelopen en stonden vlak voor de
houten brug Na de doorgemaakte
emoties had niemand eetlust, wij
waren moe, wij hadden alles gezien
wat er te zien was en gekocht wat
er gekocht moest worden. De jonge
dames stelden -oor naar huis te gaan
we zouden toch al laat in de nacht
aankomen. Otoku-San was verplicht
die avond naar Tokio terug te ke
ren; er werd .huis op haar gewacht.
Het gebeurde mders dikwijls genoeg
dat zij 's nacht niet thuis kwam en
niemand maakte zich daar ongerust
over. Dat gebeurt zo: na het eten
om vijf uut 's avonds gaat men naar
vriendinnen <m nieuwtjes te horen
en te vertellen. Door de verplichte
beleefdheidsvormen zijn de zinnen
lang en het verhaal vordert dus naar
langzaam. Om zeven uur, de gewone
tijd om naar bed te gaan. is de
helft nog niet verteld. Dan blijven
de jonge meisjes de hele nacht door
in het donker onder elkaar op de
grote matras fluisteren. Er slaapt
er nooit meer dan één tegelijk. En
om vier uur 's morgens als ieder
een opstaat, is alles nog niet ver
teld. Dan moet je beloven 's avonds
terug te komen voor het vervolg.
Dus: als zij thuis niets verteld had,
zou niemand haar afwezigheid ge
merkt hebben. Maar sinds twee da
gen praatte iedereen over haar uit
stapje naar Enoshima en die nacht
zouden ze allen op haar wachten
onder de elektrischr lamp, mevrouw
haar grootmoeder, mevrouw haar
moeder, mejuffrouwen haar zusters
en zelfs de heren haar broertjes die
niet naar bed zouden willen. In een
kring knielend zouden de dames zit
ten naaien in afwachting van het
verhaal van haar avonturen en vol
geestdrift over de meegebrachte ge
schenken. Was dat misschien haar
stap op het erf? Neen, niets anders
dan het gesnurk van mijnheer haar
vader en de heren haar grote broers.
Zij voelde zich verplicht zo vlug mo
gelijk te vertrekken. Het was bijna
vier uur in de middag en zij had
zoveel te vertellen, dat als zij op
dat ogenblik al thuis was en begon
te praten, niemand die nacht een
oog dicht zou doen.
Voor mij was dat iets anders. Niets
noopte mij die avond naar Tokio te
rug te keren en mijnheer mijn echt
genoot zou op de gewone tijd even
gerust naar bed gaan als anders. Se
dert ik voor Taro-San moet zorgen
slaap ik dikwijls buitenshuis zonder
hem te waarschuwen en hij maakt
zich daarover niet ongerust. Hij is
niet rijk en zijn huis heeft geen bad
kamer. Vroeger ging ik iedere avond
na het eten met hem mee naar het
openbare bad. Nu ga ik meestal naar
een van de dames die in goede doen
zijn, mevrouw de verkoopster /an
gedroogde vis, mevrouw de verkoop
ster van manufacturen, mevrouw de
echtgenote van de zeer eerbiedwaar
dige mijnheer ambtenaar ter secre
tarie. Zij waarschuwen mij van te
voren op velke avond zij het bad
laten aansteken. Je ontmoet er al
tijd andere dames Het is beleefd
om er heen te gaan en je houdt op
die manier je stand op. Je gaat
om beurten in het eerbiedwaardige
warme bad, de oude het eerst. Het
is niet meer dan natuurlijk dat zij
het schoonste water krijgen na de
heren die eerst in het bad gaan.
Op die manier loopt Taro-San geen
kans om kou te vatten zoals in het
openbare bad en ik laat hem graag
aan de damse zien, die hem telkens
meer bewonderen Na het bad is het
niet beleefd om dadelijk weg te gaan
en maak je een praatje. In die tijd
valt Taro-San in slaap en wat dan?
Het is onmogelijk die arme lieveling
wakker te maken. Hij komt dan de
hele nacht niet meer in slaap.
De dames begrijpen me en ik
blijf bij hen slapen. Eerst sliep ik
naast een van haar, maar dat was
hinderlijk voor Taro-San. Nu krijg ik
de matras van het dienstmeisje, die
bij het dienstmeisje van een buur
vrouw slaapt. Zo ben ik niemand tot
last. In de eerste tijd trachtte ik ie
dere keer mijnheer mijn echtgenoot
te waarschuwen, maar dat was
moeilijk. Nu maakt hij zich met re
den niet ongerust meer als ik een
nacht wegblijf. Integendeel, hij is
er blij om, want nu kan hij naar
hartelust op zijn shakuhachi spelen.
Ik houd veel van die muziek, maar
ik kan er nooit naar luisteren, want
het geluid ervan windt Taro-San op.
Taro-San wordt heel vroeg wakker,
zodat ik voor het aanbreken van de
dag nog naar huis kan. Ik ga naast
mijnheer mijn echtgenoot liggen en
als hij er lust in heeft, kunnen wij
voordat het dienstmeisje opstaat, nog
een aangenaam half uurtje hebben.
Als ik er de gehele nacht was ge
weest, had hij niets meer gehad;
wij zouden de tijd slapend doorge
bracht hebben.
Er was dus niets tegen, dat Taro-
San die nacht op Enoshima bleef.
Hij was vermoeid door de zeelucht,
hij sliep. In de trein vatte hij mis
schien kou. Ik stelde er vooral prijs
op dat Taro-San de nacht in het ho
tel doorbracht. Dat hij zo jong al in
zo'n eerbiedwaardige plaats over
nacht had zou een eervolle bladzijde
aan zijn levensgeschiedenis toevoe
gen. Het zou een van de hoogtepun
ten van zijn bestaan zijn. Als hij
geen hoed gehad had, zou ik er an
ders over gedacht hebben, maar nu
na zoveel moeite mevrouw de Godin
hem in staat gesteld had een be
scheiden maar behoorlijke hoed te
vinden, had ik het recht niet Taro-
San die uitgezochte avond te ontne
men.
Ik herinnerde de jonge dames er
dan ook plechtig aan, dat mijnheer
de Heer ons verwachtte en dat het
ongepast was onze afspraak niet na
te komen. Ik drong er zelfs bij Oto
ku-San op aan met ons mee naar
het hotel te gaan en liet doorsche
meren dat zij er van het eerbied
waardige warme bad gebruik kon
maken, wat zo'n kalmerende uit
werking heeft.
(Wordt vervolgd).
TOONDER STUDIO'S
.Mi
37. Het was wel even een tegenvaller voor Joris,
dat tante Geraldine haar juwelen ging opbergen in een
geheime kluis, zonder dat hij laar bi' mocht zijn.
„Het vervelende van geheime kluizen is dat ze meestal
geheim zijn.prevelde hij. „Zij bevinden zich op
een verbogen plek en kunnen moeilijk geopend wor
den. Maar ik weet raad. Met di woorden boog
hij zich naar het sleutelgat om te zier waai de oude
dame haar brandkastje !M.d. Maar h.„ kreeg geen tijd
om veel te zien, want °c-tda kwam he~~ storen. „Wat
doe je daar, Joris?" vroeg die ,Jk eh.ik...."
stotterde de aangesprokene, „ik kijk naar neef. Hij
is niet te vertrouwen. Als ge me nu even met rust.
„Neef is daar helemaal niet!" riep Panda. „Hij staat
buiten. En hij is inderdaad niet te vertrouwen! Kijk
maar!" En hij voerde Joris naar een raam Daar was
Teobald zichtbaar bij de auto van zijn tante. Hij be
keek juist een soort wekker en zijn lachje was hele
maal niet prettig om te zien
ONZE AGNUS VERSTELT ZELFS HAAR KLEREN!
HANDENARBEID IS EEN GOEDE THERAPIE.
VROEGER HAD ZJJ WEL EENS LAST VAN
ANGSTDROMENMAAR NU HEEFT ZJJ RUST
Gevonden
inde razende
ontwikkeling van
ONZE EEUW, IS DIT HUIS
EEN VEILIGE HAVEN-
ZE HAD ANDERS
NOG GEEN TUD
OM DIE HURK VAN
haar te herstellen.
..WAAR ZU
VOOR ALLES
DE TUD
HEEFT
wacht EENS..
CUE ONTBREKENDE MOUW.
DIE VONDEN ILVA EN IK
BJJ DE KLOOF!
IK MAG M HU IS TOCH LeUK.„HlJ
DÊIE INKT- HEEFT AilEEN EEM
VIS NIET.'A STOMME PtAATS ÜIT-
66ZOCHT
-Z&r
J226-D
asaSBm
IK2AIÊ6N VEER
HALEN OMHEMTE
KIETELEN
WTïïl
lii|'H!llliii,nr
MUN6!
[ZOEK ER MAAR ïéti 1!^
vONS NEST
J
©PIB
De boekenweek zal dit jaar weinig
opwindend worden. Niet alleen omdai
de commissie met de lange naam die
hem organiseert bezig is haar laatste
adem uit te blazen, maar ook omdat
er, voor het eerst de uitvinding van
de boekdrukkunst, een duidelijk ver
schil van mening aan het licht is ge
treden tussen schrijvers en uitgevers
De Vereniging van Letterkundiaen
heeft een dringend beroep op alle
schrijvers gedaan om aan het evene
ment geen enkele medewerking te
velenen zolang er geen overeenstem
ming is bereikt met de uitaevers over
de door de vereniging opstelde eisen
Enkele van die eisen lianen op fi
nancieel terrein en het zal niemand
verbazen dat ze gericht zijn op het be
reiken van een hogere levensstandaard
voor de schrijvers Eenzijdige eisei
dus, waarover we alleen in redelijk
heid kunnen oordelen als we ook dt
andere partij gehoord hebben.
Een bevriende uitgever heeft mij
uitaelead waarom hij mij voor een
boek dat ik bij hem zou publiceren
niet meer dan 10 percent van de prijs
■oer verkocht exemplaar kon beta
len, wel te verstaan van de theoreti
sche prijs die een boek zou kosten als
het ingenaaid werd verkocht.
„Daar heb je al zoiets. Je be
taalt me voor ingenaaid en je ver
koopt me gebonden"
„Dat zijn extra kosten die ik in
jouw belang maak Niemand wil een
flridderboek dr,t nn twee keer lezen iv
elkaar valt. Als ik je innaaide kon je
je wel inzouten".
„We dwalen nu af naar details
maar het gaat om de grote lijn. Wie
heeft het boek geschreven? Ik. Als ik
dat niet had gedaan, kon je het niet
uitgeven".
„Op grona van deze redenering
zou je aanspraak kunnen maken op
100 percent Maar als ik het niet uit
gaf, zou niemand het lezen. Ik kan
dus met hetzelfde recht 100 percenl
eisen".
„Laten we dan fifty-fifty doen en
nergens meer over zeuren".
„Dat zou ik graa, willen maat
dat gaat niet. aten we niettemin aan
nemen dat ik er niet meer aan wii
verdienen dan jij Laten we uitgaan
van de bestaande tien percent Nu ga
ik alle andere mensen inschakelen zon
der wie je boek niet verkocht zou wor
den. Allereerst heb ik een adviseur die
manuscripten leest Als hij het jouwe
opzij schuift, geef ik het niet uit. Tien
percent voor hem. We gaan je kopi'
nu zetten en jij verbetert de drukproe
ven. Als de zetter ontzet door je ge
knoei, er de zethaak bij neergooit
komt er geen boek. Tien percent voor
de zetter. Maar gezet is nog niet ge
drukt. Tien perce"t voor de drukker
Losbladige boeken zijn nog minder in
trek dan losbandige. Tien percent
voor de binder. Tien percent voor de
acquisiteur die jou boek aan de boek
handelaar aanpraat. Tien voor hem
zelf. Tien voor de etaleur die je werk
smakelijk opstelt, tier voor de verko
per die de klant uitlegt waarom jouw
boek beter is dan een boek van W. F
Hermans. Tien wor mij, tien voor jou
dan zijn we precies op 100"
Dit betoog heeft mij versterkt in
mijn principiële weigering mee te
werken aan de boekenweek Als ze de
kosten daarvan óók nog doorbereke
nen, leg ik er geld bij.
KEES STIF
IAAAAAA/NAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA)\AAAAAAAAAAAAA/V\AAAAAAAAAAAAAAAAAA/WWWWUV\AAAAAAAAAAAAAAA/
1682. Al mocht de bootsman ook niets
meer zeggen over de kat aan boord, toch
was hij daarmee nog geen vriend van
Karo geworden. En toen de bootsman hem
per ongeluk voor de voeten liep piepte
de bootsman zeer verontwaardigd:
„Ga toch weg, enge poes".
Hij probeerde Karo een trap te geven,
maar die stoof weg, achtervolgd door de
nijdige bootsman. De man wist ongeluk
kigerwijs niet, dat deze scheepskat zoveel
avonturen had meegemaakt, dat hij nog
veel slimmer was geworden dan een ge
wone kat.
Daarom liep hij zonder meer door, toen
Karo eensklaps langzamer ging lopen.
en net op het moment dat hij toch die
schop wilde geven, schoof Karo een em
mer naar voren.
De bootsman schopte tegen de emmer,
bezeerde zich lelijk, en schreeuwde met
zijn hoge stemmetje:
„Ik krijg je wel, poezebeest".
Karo stak zijn tong uit.
■v 'M-. -v. V- 'V r'.
-V'-MM M f M M
'j 'V -rV
V «A
:r.": v.-
SCHOUWBURG
Stadsschouwburg, (Wilsonspleln). Zaterdag en
zondag 20.13 u.: Herman van Veen met: „Har
lekijn".
MUZIEK
Nieuwe Kerk, (Nwe. Kerkspleln). Zaterdag
20.15 u.: Concert door het Aerdenhouts vrou
wenkoor o.l.v. André Kaart.
BIOSCOPEN
Cinema Palace, (Gr. Houtstraat 111) 14, 19 en
21.15 u. tevens zondag 16.15 u.: „De wet van het
westen", 14 j.
Frans Hals, (Frans Halsplein) 19 en 21.15 u.
tevens zondag 14 u.: „Whisky ratten", 18 j. Za
terdagnachtvoorstelling 23.30 u.: „Iwo Jima", 18 j.
Lido, (Houtplein) 14 en 20 u.: „Krakatau", 14 j.
Zondag 11 u.: „Canada, het land der zwarte
beren", a.l.
Luxor, (Gr. Houtstraat 139) 14 en 20 u.: „Hello,
Dolly", a.l.
Rembrandt, (Gr. Markt) 14, 19 en 21.15 u. te
vens zondag 16.15 u.„Het oudste beroep van de
wereld", 14 j. Zondag 11 u.: „Elsa, dochter der
natuur", a.l.
Roxy, (KI. Houtstraat 79) 14.30, 19 en 21.15 u.
zondags 14, 16.15, 19 en 21.15 u.: „In de greep van
Immorelen", 18 j.
Studio, (Gr. Markt) 14.15, 19 en 21.15 u. zondag
14, 16.15, 19 en 21.15 u.: „Dagboek van een lief
despartner", 18 j. Zondag 11 u.: „Ave Maria", a.l.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62). Per
manente tentoonstelling van werken uit de 17de
eeuw waaronder Hals' meesterwerken. Dage
lijks van 10 tot 17 uur Zondags van 13 tot 17
uur. Bovendien In het Prentenkabinet ..Een
keuze uit de collectie van Looy"
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79) Per
manente tentoonstelling van oude religieuze
kunst schilderijen, middeleeuwse beeldhouw
werken handschriften en kunstnijverheid. Da
gelijks behalve maandag geopend van 10 tot
12 30 uur en van 14 tot 17 uur. Zondags van
14 tot 17 uur.
Teylersmuseum (Spaarne 16). Permanente ten
toonstelling van schilderijen, fossielen, mine
ralen en historische natuurkundige Instrumen
ten. Geopend op werkdagen (beh. ma.) van 10
tot 16 uur: de eerste zondag van de maand van
13 tot 16 uur.
Koudenhornkazerne (Koudenhom). Permanen
te tentoonstelling van de stichting Meervoudig
Amateur-Centrum Ruimtewaarneming en on
derzoek rMACRO). Geopend maandag en vrijdag
van 19.30 tot 22 uur. Dinsdag en vrijdag van 14
tot V uur. Zaterdag van 13 tot 17 uur.
Museum Kunstcentrum De Ark (Nieuw Hei
ligland 1 rd.). Permanente expositie van voor
namelijk Haarlemse kunstenaars. Bezichtiging
van de gebrandschilderde ramen uit 1602. Dage
lijks behalve dinsdag van io tot 20 uur. Van 20
tot 24 uur: klassiek grammofoonplatenprogram-
ma.
Galerie Eijlders, (Haltestraat 77, Zandvoort).
Expositie schilderijen van Victor van Lindfort
en beelden van Eduard Verkade. Geopend van
dinsdag tot en met zondag 13-17 uur.
Vleeshal (Gr. Markt), 2e wereldtentoonstelling
van de fotografie. Openingstijden maandag tot
en net zaterdag 10-17 uur. zondags 13-17 uur.
Tot en met 22 februari.
Vishal (Grote Markt). Inzending beeldende
kunsten Haarlems Interscholair Jeugdtoernoot
Openingstijden zie Vleeshal. Tot en met 25
februari
Galerie Zijlstraat, (Zijlstraat 31). Tentoonstel
ling van tek. en aquarellen van Gerda Vosman;
tek. gouaches en schilderijen van Nico G. Berk
hout: elastieken van Gerard v. d. Leeden Ge
opend, dagelijks 12-17 u. (zo. 14.30-17 u.) Ma.,
wo, vrijd. 20-21.30 u. Tot en met 1 maart.
Galerie-t, (Bakenessergracht 67). Expositie van
schilderijen, tekeningen en grafieken van
Alexandro Marcos, Geopend dagelijks van 11-17
uur zondags 14-18 uur. Tot en met 15 maart.
Galerie Blokker, (Bronsteeweg 4a, Heemstede)
Expositie grafieken van Ru van Rossum Ge
opend maandag 13-17 uur, dinsdag 9-12 uur,
woensdag tot en met zaterdag 9-17.45 uur Tot
en met 28 februari
Raadhuis Bloemen daal. (Bloemendaalseweg).
Expositie van gouaches en tekeningen van Fred
van der Wal en olieverfschilderijtjes, etsen en
litho's van Jan van Wensveen. Dagelijks van 14-
17 uur. Tot en met 1 maart.
DIVERSEN
Waagtaveerne (hoek Damstraat-Spaarne). Da
gelijks geopend van 10 tot 24 uur. Vrijdags en
zaterdags tot 01 uur. Dagelijks weef- en spin-
demonstraties (open podium). Vr. kunsttonen.
Maandag 20 u.: Politiek Cultureel Centrum: Vrij
willige Internationale Aktie.
Electric Centre (Bakenessergracht 10). Dage
lijks behalve maandags geopend van 12 tot 17 en
19 tot 24 uur. Tot en met zaterdag: Vietnam-
exposltie.
Cabaret-Dancing Caramella (Zandvoort). Za
terdag „The Hunks"
Hotel Bouwes (Zandvoort). Zaterdag, zondag
en zondagmatinee: Optreden van „The New
Stars"
Dolfirama, (Zandvoort naast Bouwes Palace),
Dolfijnenshow; woensdag, zaterdag en zondag
14 en 16 uur. Mobilarlum, museum met old
timers miniatuur trein- en racebanen. Woens
dag zaterdag en zondag 11 tot 18 uur. Bowling
dagelijks van 14 tot 01 uur.
Bowling (hoek Orionweg-Deiftlaan). Dagelijks
10 tot 01 uur: Bowling.
Stadsdoelen, (Gasthuisstraat). Zondag 19.30 u.:
„Volksdansen".
Teylersmuseum, (Spaarne 16). Maandag 20 u.:
Teyler stichting: De 80-jarige oorlog: nieuwe
ontwikkelingen in het geldwezen en in de pen
ningskunst, lezing door dr. H. Enno van Gelder.
VOLKSUNIVERSITEIT
A. H. Gerhardmavoschool, (Raaks). Maandag
20 u.: Vogels van dichtbij gezien, lezing door E.
Boeve.
Galerie het Klokgeveltje, (Hoofdstraat, Hille-
gom). Expositie van werken van Jan Bazuin.
DIVERSEN
Treslong, (Hillegom). Dagelijks behalve maan
dag: diner-dasant.
De Duyvetil, (De Oase, Vogelenzangseweg).
Vogel wie ben je, alles over het vogelleven. Zon
dags van 11-15 uur
BIOSCOPEN
City Theater, zaterdag 19 en 21.30 u. en zondag
19 en 21.30 u.: „Vanuit de Ardennen naar de
hel"; zondag 14.30 u.: „Djenghis Khan, de ver
overaar"; maandag 20 u.: „Che!".
Stadsschouwburg, zaterdag en zondag 20 u.:
„De man met de wassen beelden": zondag 14.30
u.: „De drie Stooges in het Wilde Westen".
MUZIEK EN DANS
Stadsschouwburg, maandag 20 u.: „Fiesta Gi-
tana", Spaanse dansen en Spaanse muziek, vrije
voorstelling Velser Kunstkring,
TENTOONSTELLINGEN
Pieter Vermeulenmuseum, Cultureel Centrum,
dagelijks (behalve zondags) 9.30 tot 12 uur en
14 tot 16 uur.
Bedrijfsmuseum Hoogovens, Bessemerstraat,
Velsen-Noord is dinsdag open van 12 tot 13.30
uur en donderdag van 12 tot 13.30 en van 20
tot 22 uur.
Stadhuis, Plein 1945, IJmuiden, is alle werk
dagen van 10 tot 12 uur te bezichtigen.
Felison, Heidestraat 45, IJmulden-Óost, ten
toonstelling „Kleur op papier", dagelijks van 14-
17 u. De expositie duurt tot 9 maart
Bejaardencentrum „Velserhooft", Santpoort-
Noord, van donderdag 19 tot en met zondag 28
februari expositie „Spaamwoude nu en dan"; de
tentoonstelling is open op werkdagen van 9 tot
12 uur, van 14 tot 17 uur en van 19 tot 21 uur;
zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur.
BIOSCOPEN
Kennemer Theater, (Zeestraat). 19 en 21.15 u.:
„Laat ze maar schieten", 23.30 u.: „Bloedbad in
Rome"; zondag 14.30 u.: „Furie der apachen",
16.30 u.: „Laat ze maar schieten",, 19 en 21.15 u.:
„De man met de wassen beelden".
Luxor Theater, (Breestraat). 19 en 21.15 u.:
„Techniek der liefdeskunst"; zondag 14.15 u.:
„De bruut van de rimboe", 16.30, 19 en 21.15 u.:
„Techniek der liefdeskunst".
TENTOONSTELLINGEN
Galerie Boumans, (Breestraat 122). Expositie
van etsen, schilderijen en gouaches van Eva van
Steenbergen. Geopend tot en met 13 maart van
dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur.
Kennemer Oudheidkamer, (huize Scheybeeck,
Velserweg. Geopend op dinsdag en donderdag
van 14 tot 16.30 en van 19.30 tot 21.30 uur, op
vrijdag van 14 tot 16.30 uur. Voor groepen op
aanvraag bij P. Prins, Lijsterbeslaan 23, Bever
wijk, tel. 02510 - 2 51 20.
DIVERSEN
De Slof, (Raamveld 2). 22-4 uur: feestavond
ontspanningsvereniging Tropenvrienden.
BIOSCOPEN
Cinema Marquette, (Ruijdaelstraat). 19 en 21.15
u.: „Honderd geweren"; zondag 14.15 u.: „Win-
netou, het grote opperhoofd", 16 u.: „Honderd
geweren", 19 en 21.15 u.: „Sissi, de jonge keizer
in".
Het K.N.M.I. deelt mee:
Een zeer actieve depressie, die vrijdag boven
de Noordzee lag, trok in de nacht naar de Duitse
Bocht, hetgeen aanleiding gaf tot stormwinden.
Vanmorgen was de wind weer gaan liggen, maar
boven de Britse eilanden nadert een nieuwe sto
ring die het weer in het weekeinde zal beïvloe-
den.
De dooi ls Inmiddels verder in Europa doorge
drongen. De vorstgrens liep vanmorgen van Joe
goslavië over Polen naar Zuid-Scandinavië. Bo
ven de oceaan dringt zachte lucht steeds verder
in noordoostelijke richting op. In Ierland en
Zuld-Engeland was het in de afgelopen nacht
11 graden boven nul.
VOORUITZICHTEN
Perioden met regen, plaatselijk ook sneeuw en
daling van temperatuur met kans op lichte
vorst tn de nacht.
VOOR MAANDAG
Aantal uren zon 1 tot 4; minimum tempera
tuur omstreeks normaal tot 3 graden boven
normaal; maximum temperatuur van ongeveer
normaal tot 3 graden onder normaal; kans
op een droge periode van minstens 12 uur 60
percent; kans op een geheel droog etmaa] 30
percent.
WEEMtAPPORTEN
M
Maximum-an minimum- e
lampara turan s
binnen- an buitenland ip
DIVERSEN
St. Odulphuskerk, (Odulfusstraat). 19.15 u.:
Installatie pastoor B. A. M. v. d. Steen.
Amsterdam
De Bilt
Deelen
Eelde
Eindhoven
Den Helder
tegen
regen
regen
half bew
regen
geh. bew.
Luchth. R'dam regen
Twente geh. bew
Vlissingen regen
Zd-Limburg regen
zw
zw
zw
wzw
z
wzw
zzw
zw
ozo
ADVERTENTIE
is 25.— per m3 te duur Beslist i
ZELFBOUW bespaart u 2300,U
wordt gesteund door een erkende vak.
man. die de gasaansluiting inregeling
en garantie/service op zich neemt
LAAT u de aanleg doen, dan besparen
wij u toch nog 20% op de gebruikelijke
prijs.
ROSPESLAAN 55
OVERVEEN TEL. 0 23-24 20 44
HOOG EN LAAG WATER TE IJMUIDflN
ZATERDAG 21 FEBRUARI
Hoog water 4.13 uur en 16.21
Laag
Aberdeen
Athene
Barcelona
Belgrado
Berlijn
Bordeaux
Brussel
Frankfort
Geneve
Grenoble
Helsinki
Innsbruck
Kopenhagen
Lissobn
Locamo
Londen
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorca
Munchen
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Stockholm
Wenen
Zurich
regen
licht bew
geh. bew.
geh bew
sneeuw
motregen
.egen
zw. bew
"egen
regen
licht bew
zw bew.
mist
on bew
licht bew.
i-egen
sneeuw
licht bew
on bew.
mist
zw. bew
half bew
sneeuw
regen
geh. bew
licht oew
zw bew.
sneeuw
w.st.
w.sct.
no
zo
zzw
w
zzo
zzw
w
O
O
w.st.
ono
nno
ozo
wzw
zzw
w.st.
nw
wzw
zw
nnw
nno
w
w.st.
ozo
wnw
N
<8
BS
6
3
0.2
6
3
0.3
5
2
2
4
1
6
6
2
2
6
3
3
6
3
1
5
3
9
6
3
2
6
3
2
2
-1
11
4
0.6
14
5
0
2
-5
0
4
1
4
11
9
9
7
2
3
7
2
6
7
2
11
5
2
1
-15
-24
0
4
-4
0.4
-2
-2
2
19
6
0
7
0
0
9
4
0
-2
3
17
0
18
6
0
18
4
0
7
-1
1
13
5
0
-6
-6
0.3
9
5
9
14
7
0
-4
-9
0
0
-2
4
5
1
8
water 12.13 uur en
uur
uur
ZONDAG 22 FEBRUARI
hoog water 4.42 uui en 16.50 uur
laag water 0.28 uur en 12.46 uur
MAANDAG 23 FEBRUARI
hoog water 5.10 uur en 17.15 uur
laag water 0.59 uur en 13.16 uur
Het hoog en laag water te Zandvoort is 10 tot
15 minuten vroeger dan te IJmuiden.
ZATERDAG 21 FEBRUARI
Zon op 7.44 uur; ondei 18.04 uur
Maan op 18.22 uur: onder 7 54 uur
ZONDAG 22 FEBRUARI
zon op 7.42 uur; onder 18.06 uur
maan op 19.34 uur; onder 8.04 uur
MAANDAG 23 FEBRUARI
zon op 7.40 uur; onder 18.08 uur
maan op 20.47 uur; onder 8.13 uur
MAANSTANDEN
Volle maan 21 februari 9.19 uur
TILB
(luiten
bedrijfs
zien dai
tie" vai
nieuwe
van de
Schoenf
Natui
ten in
voor de
uitzonde
zen. Vo
lijkhede
is meer
aanbod,
vdn een
dig te w
ging slu
komend
ren".
In he
omgevir
terwij k
se schot
veer ta<
trie zit
het geb
burg.
Natioi
schoenii
zonder
percent
voor ha
tekent i
land 33
produce
uit lere
verdeeld
sel ene:
schoeise
is een c
honderd
paar vi
markt,
in ons
Opme
nagenoe
en de i
laatste
anderd.
niet al
groei ge
bedroeg
was eei
Het aai
dustrie
met bij
12.000)
(van 20
van aai
gen mo<
ging in
tien pei
De g<
schoenf:
bedrijve
500 mar
men ov
re persi
die tus
dienst b
drijven
tale pei
ons lan
en 100 n
ste deel
heeft e
10 tot
kleinere
en daai
in ons 1
fabrieke
gereken
ven, me
Een t
ting du
trie. De
zich nii
landen
gemidd
België i
(Va
DEN
is giste
kering
voor A
van 1 j
jaar za
tot 6 pi
Om e
ze verl
de pre
van 1
De eer
uitgeke
De oir
10.8 milj
miljoen
Dow
757.46 (-
0.24
0.79!
93.50—93
133—134
-65 gl
115.70 (1