VAN DÖVERENS CIRCUSBOEKEN ONDER DE HAMER Boeiende tentoonstelling in het Tropenmuseum ZATERDAG 21 FEBRUARI 1970 Erbij AMSTERDAM Marokkoambacht en handel in een Arabische wereld". Dat is de titel van een tentoonstelling die tot het najaar in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam wordt gehouden. De collectie die wordt ge ëxposeerd is samengesteld uit twee bronnen. Ten eerste is er een uitgebreide verzameling nijverheidsprodukten en foto's bijeengebracht door mej. J. Powell en mevrouw G. Mandersloot. Vervolgens zijn in de tentoonstelling de gege vens verwerkt van dr. Jager Gerlings en zijn staf. Dr. Jager Gerlings is de nieuwe directeur van de museumafdeling Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek, die een studiereis naar Marokko heeft gemaakt. Gilden Bescherming Reclame De neus van de schoenen worden geborduurd. Leerlooien gebeurt nog zeer primitief. Koperslagers hebben altijd volop werk. ^yyyWyUVUWWWWWAA/UWUWAA/WirtflArtAAflAArtAAAA/WWVUWAMflAAA/WWrtAArt/WMArtAArt/WtfUWWWWWMflflWWyWWVyWWWWyWUVWWWWW/WWM/WWWAAA/WWM/W/W AMBACHT IN MAROKKO IS NOG SPRINGLEVEND DAT HET AMBACHT in Ma rokko nog springlevend is, bleek heel duidelijk uit het onderzoek. Ambachtslieden treft men er volop aan. Zij hebben een zeer grote vakkennis maar het ver velende voor de ontwikkeling van het land is dat de industrie niet om hen zit te springen. Een kwart miljoen man heeft op het ogenblik werk in het ambacht, in de industrie 140.000 man. De ambachtslieden vóór of in hun huisjes bezig te zien, is voor de toeristen ongetwijfeld uiter mate boeiend en levert het land ongetwijfeld broodnodige devie zen op, maar wil het land zich scharen in de (westerse) wel vaart dan zal het zijn ambachten grotendeels moeten prijsgeven. Vakmanschap is meesterschap. Dat meesterschap en het aanzien dat de meesters genoten, heeft in Marokko een zodanige knauw gekregen dat de nijverheid hoe mooi vaak nog haar produk- ten zijn en hoeveel decennia zij nog zal worden voortgezet zich nimmer meer in haar oude glorie zal herstellen. ZOALS ook Nederland in de middeleeuwen het homogene gil- densysteem kende, waardoor han delaars en ambachtslieden geslo ten groepen vormden en ieder een goed de kost kon verdienen, kwam ook in Marokko deze maatschappelijke orde voor. Dit veranderde echter toen in 1912 het Franse protectoraat in dit land werd gevestigd, waardoor het Westeuropese kapitalisme een stevige greep op deze Ara bische samenleving verwierf. Tot de klantenkring van de ambachtslieden behoorden de welgestelden, de ambtenaren en de militaire functionarissen. Het waren juist deze welgestelden die meer en meer belangstelling toonden voor de produkten, die het westen op de Marokkaanse markt afzette, hetgeen voor de ambachtslui een gevoelige klap in hun inkomsten betekende. Te gen deze concurrentie moesten zij zich teweer stellen; de eerste maatregel die zij namen, was het verlagen van de prijzen van hun artikelen. Ook de eens zo hoge kwali teitseisen werden verlaagd en BIJ DE VERMAARDE kunst- en antiek veiling van Sotheby's in Londen zal op 16 maart een unieke verzameling circuslittera tuur onder de hamer komen. Het is de collec tie van 2.000 werken, bijeengebracht door Jo van Doveren, de in 1968 overleden impresario en perschef van o.a. Hagenbeek, Sarrassani en Strassburger, die ook in ons blad enkele jaren een rubriek verzorgd heeft over het circusleven en vele prominenten van de piste. Als impresario heeft hij onder meer toparties ten als Marcel Marceau en Les Frères Jacques in ons land geïntroduceerd. ZIJN COLLECTIE circusboeken, affiches, fotoalbums en dergelijke geldt als uniek. Het oudste en meest waardevolle werk, „Trois dialogues de Part de sauter et voltiger en l'air", dateert van 1599 en bevat 88 houtsneden van trapezewerkers en acrobaten in actie. Andere interessante stukken zijn o.a. een ver handeling uit 1774 over buiksprekers en dierentemmers en een kinderboek uit 1850, uitgegeven in Amsterdam, met handgekleurde illustraties van artiesten en dieren uit circus Renz. De 2.000 stukken zullen, op verzoek van Van Doverens ervan, in één partij geveild worden. Meisjes van de Reguibatstam in feesttooi van handgesmede zilveren sieraden. tenslotte opgeheven. Hun pro dukten werden steeds vlugger afgewerkt, de grondstoffen wer den slechter. Een en ander had tot gevolg dat de ambachtslieden verarmden en met de dag minder in staat waren de concurrentie het hoofd te bieden. Wat erger was, velen raakten zelfs in een schuldpositie. Voorts raakte de eenheid in de verschillende wij ken, waarin een bepaald gilde was gehuisvest en waar geen man die een ander ambacht uit oefende, zich kon nestelen, ver loren. Als nu een ambachtsman het niet meer kon bolwerken, nam een toeristenwinkeltje zijn plaats in. OM TE voorkomen dat de am bachtslieden zouden verkomme ren, namen eerst het Franse pro tectoraat en later de Marokkaan se staat maatregelen voor de be scherming, vernieuwing en or ganisatie van het ambacht. Na de oorlog begon de staat met het bevorderen van ambachtscoöpe raties. Deze kregen vrijstelling van belasting, en konden gebruik maken van aan hen beschik baar gestelde huurvrije gebou wen. Ook deed de mechanisering zijn intreden. De staat neemt thans de eerste investeringen in machines voor zijn rekening en stelt ambtenaren als administra teurs en adviseurs beschikbaar. OM DE verkoop van Marok kaanse produkten te stimuleren, werd een typisch westers ele ment toegevoegd: de reclame. Dit om toeristen te trekken. Alle maatregelen ten spijt is echter maar een klein deel van de ambachtslieden lid van een coöperatie, hoewel er nu toch sprake is van een groei. Van de zestig coöperaties met 3800 leden was het aantal in 1968 uitge groeid tot 102 coöperaties met 8100 leden. AMBACHTEN worden in Ma rokko niet alleen door mannen beoefend, ook vrouwen hebben een belangrijk aandeel. Zij leg gen zich met name toe op tapijt- knopen en ander soort hand werk. Reeds van oudsher hielden vrouwen van gegoede families zich bezig met borduurwerk, wat dikwijls zeer kunstige resultaten opleverde. Alleen datgene wat zij niet voor zichzelf konden ge bruiken, werd verkocht. De vrouwen van elke stad en stam ontwikkelden hun eigen wijze van werken, kozen him eigen pa tronen en versieringen. Ook hierin is in feite de klad geko men en het knopen en weven is doorgaans nog uitsluitend be stemd voor de handel. OOK HIER heeft de regering ingegrepen omdat zij wil dat de Marokkaanse stoffen in het bui tenland een goede naam behou den. Zo heeft zij een aantal kwa liteitseisen gesteld. Toch kleeft er aan de overheidsbemoeiing ook iets negatiefs, want aange- Gelooid en geverfd leer wordt in het openbaar bjj opbod verkocht aan de leerbewerkers. zien de overheid ook de motie ven van de stoffen is gaan voor schrijven, treedt er qua artistici teit een verstarring op. HOEWEL ER in het ambacht het accent meer en meer op de commerciële en toeristische kant is komen te liggen, zouden we er de Marokkaanse ambachtsman toch allerminst ervan willen be schuldigen nog slechts fantasie loos handelswerk te leveren. De tentoonstelling in Amsterdam laat wel anders zien. Men treft er de hevig door de fabriek be concurreerde koperslager aan, geduldig zijn pannen en kannen in de gewenste vorm kloppend, de pottenbakker die zijn schijf laat tollen, de kleibroden draait en in de gewenste vormen kneedt. Men ziet er de lee"- looiers, die de huiden bewerken, een uitermate onwelriekend kar weitje; de houtbewerkers, tegel bakkers, stukwerkers, mozaïek makers en edelsmeden. BIJ AL die traditionele am bachten is de mens meestal de energiebron. Het is niet eens zo erg lang geleden dat de am bachtslieden moderne hulpmid delen gingen gebruiken. Vooral de elektriciteit wordt in de medinah, de oude stad, benut. De stempel- maker werkt er nu met elektri sche freesjes, de smid last zijn hekken en een enkele babouche- maker stikt met een machine zool en bovenleer aaneen. Maar toch arbeiden de meesten nog volgens de traditie die tweedui zend jaar geleden in de Arabi sche wereld de gewoonte was. Zo worden kammen nog van echt hoorn gemaakt, de huiden gelooid met plantaardige stoffen en wordt voor dit proces ook dui- vemest gebruikt die van straten en pleinen bijeen wordt ge veegd. OM MAROKKAANS, Ara bisch ambacht te zien biedt de expositie in het Tropenmuseum een interessant overzicht. Om echter de sfeer te proeven, de hitte van het land te voelen en onder te gaan in de nauwe straatjes van de oude Arabische wereld waar de auto is buiten gesloten en een paradijs voor voetgangers een hoogst mo dern streven zal men op rei* moeten. Een tripje naar Amster dam is als eerste aanzet op weg naar de Arabische wereld een inspirerend begin. FRANS KEIJSPER

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 23