Het eerbiedwaardige uitstapje PANDA EN DE MEESTER WAKER ARMAN EN ILVA PGLLE, PELLI EN PIMGO m Agenda voor Haarlem en de IJmond Bolletje igestipt ID mxfijefftoewt/.' Iets koeler door Thomas Raugat i&rf WOENSDAG 25 FEBRUARI 1970 9 't-T -A V Haarlem en omstreken Bollenstreek Haarlemmermeer V elsen-lJ muiden Beverwijk Heemskerk «ol9e° Jk* •s ^0,9n, «tee i 4= «s l't ëx o.a WWWIAA^WUMMIMiyilWWWIMiyWWWyyWMWWWWWMMWW/MWWWWWWMWWWWWWMWWWWWWWWWWWWW Ik heb horen vertellen, dat bij dergelijke maaltijden de he ren officieren in Duitsland bijvoor beeld niet konden nalaten ten min ste één juffrouw uit te kleden om haar daarna geheel naakt midden op de tafel te zetten. Gelukkig heb ben de heren onze landgenoten die gewoonte niet, want wij zouden kou vatten. Al zijn wij aan tafel niet meer dan nauwelijks een paar duim van hen gescheiden, raken zij ons nooit aan. En als tegen middernacht de aardigheden dikwijls even schuin worden als de berg asama, toont geen enkel van hun gebaren ons, dat zij er zich rekenschap van geven, dat wij tot de sekse behoren waar de heren zich voor interesseren. Zij zoe ken eenvoudig een avond van onder houdende gesprekken met drie lieve jongedams, die zich goed kleden, geestig zijn en de vrijheid hebben om op aardige wijze te antwoorden En dat vinden zij bij hun familie of kennissen nooit. Het gevolg is, dat de juffrouwen geisha's, die het meest gevraagd worden niet de mooiste zijn zoals ik, maar helaas de geestigste, dat wil zeggen de snibbigste en kwaadspre- kerigste want die weten de amusan te aardigheden. Zij krijgen langza merhand een zekere vermaardheid en in Japan is de vermaardheid van lange duur, omdat er geen enkele re den is waarom zij zouden ophouden. Zij worden iedere avond uitgenodigd, jouw geishaya krijgt een deel van de vermaardheid en je profiteert ervan mee. Maar je bent er hen niet dank baar voor, want zij dragen de mooi ste japonnen, gedragen zich als doch ters van een shogun en permitteren zich de luxe van enorme fototoestel len. En je droogt uit van glimlachen de jaloezie. Dat is de reden waarom ik, aangezien ik niet beroemd ben, geen kans zag ooit een fototoestel machtig te worden! U dacht mis schien, dat de heren ons zo nu en dan geld geven met een meer intieme bedoeling. Dat komt niet voor, het is ons beroep niet en wij zouden er ons aanzien mee verspelen. Men kan de dames in twee catego rieën verdelen; zij die evenals wij, leven van een onafhankelijk beroep en de anderen die haar bestaan ver zekerd weten door hun onderwerping aan de heren. Deze laatste categorie omvat de getrouwde dames en de O-Joro-San. Ik heb eens horen ver tellen, dat de O-Joro-San in het bui tenland niet de hoogachting genie ten, die haar toekomt. Ik was juist bezig met een spelletje patience en was er zo verontwaardigd over, dat ik een hele speelkaart met overpein zingen volgeklad heb. Welk verschil is er eigenlijk tussen een getrouwde dame en een O-Joro-San? Geen van beiden hebben zij hun toekomst zelf gekozen; mijnheer haar vader heeft het zo beslist en er al het profijt van getrokken. De ene wordt geacht, om dat zij zich glimlachend onderwerpt aan een eerbiedwaardige echtgenoot, die vele malen per nacht verwisselt en de andere wordt geacht, als zij dezelfde plichten vervult bij een mijnheer, die zij evenmin gekozen heeft en die haar hele leven lang de zelfde blijft. Als je goed nadenkt is geen van die twee alternatieven zo veel verkieslijker boven het andere en ik herinner mij, dat ik als conclu sie neerschreef: „Ik ben liever gei sha". Ik ben tevreden dat ik een juf frouw geisha ben en ik dank mijn heer mijn vader, dat hij dat beroep voor mij gekozen heeft. Het is een geluk! Ik was elf jaar en een van de mooiste meisjes van de school in Fu- jisawa. Mijnheer mijn vader die bij een meubelmaker werkte, wenste geld te bezitten om zich voor eigen rekening te vestigen. Door bemidde ling van een agentschap leende hij vijfhonderd yen van de eerbiedwaar dige eigenaar van een mooie geisha ya op Enoshima en hij vertrouwde mij als onderpand aan die mijnheer toe; er was overeengekomen dat na verloop van vijftien jaar de schuld geannuleerd zou worden en dat ik dan vrij was. Mijnheer mijn vader heeft een grote winkel gekocht en ik kreeg les in litteratuur, dansen, mu ziek, de ceremonie van het theezet ten en goede manieren. Toen ben ik een juffrouw geisha geworden, wat woordelijk wil zeggen een kunstena res. Ik krijg toiletten, zakgeld en ik ga om met heren uit deftige stand. Ik ben veel gelukkiger en van betere stand dan de juffrouwen mijn zus ters die in het dorp gebleven zijn. Ik heb mij daar in de afgelopen winter rekenschap van kunnen geven, toen ik na een bronchitis enige dagen tot herstel van gezondheid bij mijn fa milie doorbracht; het hele dorp had een grenzeloze eerbied voor me. Dat neemt niet weg, dat ik telkens als ik naar Asakusa ga mijn dankge bed opzend in de tempel van me vrouw de godin Kvvannon. Stel u voor dat mijn vader pas zes jaar later geld nodig had gehad toen ik zeventien was; dan was ik te oud ge weest om het beroep van geisha te leren en mooi als ik was zou hij mij op dezelfde voorwaarden aan een j oroya toevertrouwd hebben, waar ik misschien een even eerbiedwaar dig maar lastiger en minder deftig beroep zou hebben uitgeoefend. U vraagt me nu misschien of de juf frouwen geisha's ook heren min naars hebben. Allicht! Het is in strijd met alle natuurwetten dat een jonge dame maagd blijft als zij de huwba re leeftijd heeft bereikt. Kuisheid is belachelijk en zij zou nog belache lijker zijn als zij niet zo moeilijk te bewaren was. Maar wij mogen van de heren onze minnaars geen ge schenken aannemen, behalve overbo dige prullen, wij hebben hen niet no dig om te leven. Sommigen verbergen haar gene genheid. Dat is een bewijs dat zij met minder fatsoenlijke heren om gaan en mevrouw de eigenares houdt daar niet van. Anderen trachten al koketterend te trouwen met oude, rijke heren, die weduwnaar zijn. Dat kwam vroeger heel dikwijls voor, tegenwoordig minder. Maar zij ver laten het beroep en worden „juffrou wen maintenées", hetgeen een soort huwelijk is. Van alle juffrouwen mijn gezellinnen behoor ik tot de verstan- digsten; ik heb een eerbiedwaardige vriend die ik al bijna een jaar trouw ben. Deze jonge man is heel aardig en ik heb een diep gevoel vóór hem. Hij is groot, sterk en teder. Hij heeft een mooie uniform, maar als wij sa men uitgaan zie ik hem helaas altijd in Europees kostuum. Hij is adelborst aan het opleidingsinstituut voor de marine te Yokosuka. Hij is twee jaar ouder dan ik, maar van ons beiden heb ik ongemerkt de meeste invloed omdat ik meer levenservaring heb. Het is nu al zes jaar dat ik incognito de gesprekken aanhoor der heren die komen dineren en dat maakt nie mand oud, daar kunt u van op aan. Terwijl hij nog nooit een maaltijd van uitsluitend dames heeft meegemaakt. Bijna iedere zondag als hij vrij is, maken wij samen een wandeling. On derweg praten wij helemaal niet te gen elkaar want in de trein moet hij doen alsof hij mij niet kent en als wij te voet verder gaan eisen de goe de manieren dat ik minstens drie passen achter hem blijf. Ik heb tijd in overvloed om te bewonderen, dat zijn jas zonder plooien zit, ik draag zijn fototoestel en zijn spoorboekje, dat alles maakt mij heel gelukkig! (Wordt vervolgd). WVAA^AAAAAAAAAAAAA/WWVWWV/WWWVAftAA/yWWVArtAAAlWWWWWWVWVlAAAAAftA/VWWWlAAAAAAA/VAAAAAA/UVAAAAA/ (c) tWitii "Toonder, TOONDER STUDIOS \\\vu>- H0-10Ö 40. Panda was erg achterdochtig geworden, toen hij Joris met het tafelzilver van tante Geraldine betrapte. „Wat ging je daarmee doen?" vroeg hij boos. „Ik dacht dat ik je kon vertrouwen!" „Foei, manneke!" sprak de aangesprokene berispend. „Ik begin zo lang zamerhand genoeg te krijgen van uw lelijke babbeltjes. Het komt niet te pas om een werkgever voor lelijkerd uit te maken. Nog één keer, en ik ontsla u! Ik bekeek dit zilver slechts om uit te vinden of het echt is. Want in dat geval is het hier veel t: slordig opgebcr- gen. Zulk kostbaar metaal kan makkelijk in verkeerde handen vallen, nietwaar? Maar wat zei u over tante's wandelritje? Moet ik sturen? Goed dan!" Met die woorden legde hij het dure bestek weg en stapte met Panda naar buiten. „Ik wil niet mee!" hoorden ze juist neef Teobald roepen. „Het is gevaarlijk! Straks ontploehword ik nog zieker! Laat me gaan, tante!" Maar de dame liet zich niet bepraten MIRRE PARAD!SONOOIT VAN GEHOORD. MAAR IN DE TUD WAARIN ZE LEEFDE SCHdNT ZE NOGAL WAT STOF LATEN OPWAAIEN VOORAL TOEN ZJJ op mysterieuze WO ze verdween JE KAN TOCH NIET EEUWIG MET DIE INKTVIS OP 06 HOOFD] BLIJVEN LOPEN EN DAAR HEBBEN WIJ NU ONZE VEREN VOOR 6EOFF6RD! KIETEL HEM ONDER Z'N VOETEN JA - MAAR WAAR ZIT HET BEGIN? HOUD MAAR OP'. IK KAN TÊ6EN KIETELEN! IK HEB HIER VOOR IEDERE VOET EEN VEER 3229-G 1685. Hoewel men zich aan boord van het filmschip nauwelijks kon voorstellen, ging het leven in de rest van de wereld gewoon door. Er waren stafvergaderingen met hoofdredacteuren, er waren ruzies op parkeerplaatsen, en er braken gevange nen uit. Dat laatste gebeurde in de ge vangenis van Allermoor, waar een aantal gevangenen langs een reeks lakens over de muur was gekomen. Daar de bewakers juist het hoogtepunt van de sjoelkampioenschappen bijwoon den, bleef de vlucht voorlopig onopge merkt. Maar lang kon dat niet duren, en de gevangenen begrepen dan ook, dat ze snel uit de buurt moesten komen. In de haven lag een zeilschip, merk waardig opgetuigd en kennelijk gereed voor vertrek. „Hiermee kunnen we vluchten", zei één van de gevangenen met schorre stem, want hij had kou gevat toen hij zich uit zijn verwarmde cel omlaag liet zakken „We hebben geluk." Nou, dat zou nog moeten blijken "VT w r NW. v-; MUZIEK Concertgebouw (L. Begijnestraat). Woensdag en donderdag 19.45 u.: Provinciaal jeugdconcert N.Ph.O. o.l.v. Henri Arends; soliste: Sylvia Marcovici, viool. De Ark (Nieuw Heiligland). Donderdag 20 u.: Optreden van Peter Koene. BIOSCOPEN Cinema Palace (Grote Houtstraat 111). 14, 19 en 21.15 u.: „De wet van het westen", 14 j. Donderdag 14, 19 en 21.15 u.: „Benjamin, het dagboek van een puber", 18 J. Frans Hals (Frans Halsplein). 19 en 21.15 u.: „Whisky-ratten", 18 j. Donderdag 19 en 21 15 u.: „Charro", 14 j. Lido (Houtplein). 14 en 20 u.: „Krakatau" 14 Donderdag 14 en 20 u.: „The bridge on the river Kwai", 14 j. Luxor (Grote Houtstraat 139) 14 en 20 u.: ,3ello, Dolly", a.l. Eembrandt (Grote Markt). 14, 19 en 21.15 u.: „Het oudste beroep van de wereld", 14 j. Don derdag 14, 19 en 21.15 u.: „Adalen 31", 18 j. Roxy (KI. Houtstraat 79). 14.30, 19 en 21.15 u.: „In de greep van immorelen", 18 J. Donderdag 14.30. 19 en 21.15 u.: „Ik geef me aan iedere man", 18 j. Studio (Grote Markt). 14.15. 19 en 21.15 u.: „Dagboek van een liefdespartner", 18 j. Donder dag 14.15, 19 en 21.15 u.: „Detective voor louche zaken", 14 j. tentoonstellingen Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62). Per manente tentoonstelling van werken uit de 17de eeuw waaronder Hals' meesterwerken. Dage lijks van 10 tot 17 uur. Zondags van 13 tot 17 uur. Bovendien ln het Prentenkabinet „Een keuze uit de collectie van Looy" Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79) Per manente tentoonstelling van oude religieuze kunst schilderijen, middeleeuwse beeldhouw werken handschriften en kunstnijverheid. Da gelijks behalve maandag geopend van 10 tot 12 30 uur en van 14 tot 17 uur' zondags van 14 tot 17 uur. Teylersmuseum (Spaame 16) Permanente ten toonstelling van schilderijen fossielen mine ralen en historische natuurkundige instrumen ten Geopend op werkdagen (beh. ma.) van 10 tot 16 uur: a eerste zondag van de maand van U tot 16 uur. Koudenhornkazerne (Koudenhom). Permanen te tentoonstelling van de stichting Meervoudig Amateur-Centrum Ruimtewaamemlng en on- derzoek (MACRO). Geopend maandag en vrijdag van 19.30 tot 22 uur. Dinsdag en vrijdag van 14 tot 1' uur. Zaterdag van 13 tot 17 uur. Museuro Kunstcentrum De Ark (Nieuw Hei ligland 1 rd.). Permanente expositie van voor namelijk Haarlemse kunstenaars. Bezichtiging van de gebrandschilderde ramen uit 1602. Dage lijks behalve dinsdag van 10 tot 20 uur. Van 20 tot 24 uur: klassiek grammofoonplatenprogram- ma. Galerie EUlders, (Haltestraat 77, Zandvoort). Expositie schilderijen van Victor van Lindfort en beelden van Eduard Verkade. Geopend van dinsdag tot en met zondag 13-17 uur. Tot en met 13 maart. Galerie Z(jlstraat, (Zijlstraat 31). Tentoonstel ling van tek. en aquarellen van Gerda Vosman; tek. gouaches en schilderijen van Nico G. Berk hout: olastieken van Gerard v. d. Leeden. Ge opend, dagelijks 12-17 u. (zo. 14.30-17 u.) Ma., wo., vrijd. 20-21.30 u. Tot en met 1 maart. Galerie-t, (Bakenessergracht 67). Expositie van schilderijen, tekeningen en grafieken van Alexandro Marcos, Geopend dagelijks van 11-17 uur zondags 14-18 uur. Tot en met 15 maart. Galerie Blokker, (Bronsteeweg 4a, Heemstede) Expositie grafieken van Ru van Rossum. Ge opend maandag 13-17 uur, dinsdag 9-12 uur, woensdag tot en met zaterdag 9-17.45 uur Tot en met 28 februari Raadhuis Bloemendaal, (Bloemendaalseweg). Expositie van gouaches en tekeningen van Fred van der Wal en olieverfschilderijtjes, etsen en litho's van Jan van Wensveen. Dagelijks van 14- 17 uur. Tot en met 1 maart DIVERSEN Waagtaveerne (hoek Damstraat-Spaarne). Da gelijks geopend van 10 tot 24 uur. Vrijdags en zaterdags tot 01 uur. Dagelijks weef- en spin- demonstraties (open podium). Vr. kunsttonen. Electric Centre (Bakenessergracht 10). Dage lijks behalve maandags geopend van 12 tot 17 en 19 tot 24 uur. Cabaret-Dancing Caramella (Zandvoort). Za terdag „The Hunks" Hotel Bouwes (Zandvoort). Zaterdag, zondag en zondagmatinee: Optreden van „The New Stars" Dolfirama, (Zandvoort naast Bouwes Palace), Dolüjueashowi woensdag, zaterdag en zondag 14 en 16 uur. Mobilartum. museum met old timers miniatuur trein- en racebanen. Woens dag zaterdag en zondag 11 tot 18 uur. Bowling dagelijks van 14 tot 01 uur. Bowling (hoek Orionweg-Delftlaan). Dagelijks 10 tot 01 uur: Bowling. Raadhuis Heemstede. Donderdag 20 u.: Raads vergadering. VOLKSUNIVERSITEIT A. II. Gerhard Mavosehool (Raaks). Donder dag 20 u.„Moderne huwelijksopvattingen ge zien vanuit psyeho-analytisch standpunt", lezing door J. W. Wildschut, zenuwarts. Frans Halsmuseum (Groot Heiligland). Don derdag 14 u.„De kunstschatten van het Frans Halsmuseum", door H. P. Baard. TENTOONSTELLINGEN Galerie het Klokgeveltje, (Hoofdstraat, Hille- gom). Expositie van werken van Jan Bazuin. DIVERSEN Treslong, (Hillegom). Dagelijks behalve maan dag: diner-dansant. De Duyvetil, (De Oase, Vogelenzangseweg). Vogel wie ben je, alles over het vogelleven. Zon dags van 11-15 uur. Nutsgebouw (v. d. Endelaan, HUlegom). Van daag 20 u.: „Op safari door Kenya, Tanzania en Uganda", lezing door Jan P. Strijbos. DIVERSEN De Rank (Nieuw-Vennep). Vandaag 19.30 u.: Leerlingenuitvoering Haarlemmermeerse muziek school BIOSCOPEN City Theater. Woensdag 20 u.: ,,Che!". Donder dag 20 u.„De wraak van het bloed". TENTOONSTELLINGEN Pieter Vermeulenmuseum. Cultureel Centrum, dagelijks (behalve zondags) 9.30 tot 12 uur en 14 tot 16 uur. Bedrijfsmuseum Hoogovens, Bessemerstraat, Velsen-Noord is dinsdag open van 12 tot 13.30 uur en donderdag van 12 tot 13.30 en van 20 tot 22 uur. Stadhuis, Plein 1945, IJmuiden, is alle werk dagen van 10 tot 12 uur te bezichtigen. Felison, Heldestraat 45, Umuiden-Oost, ten toonstelling „Kleur op papier", dagelijks van 14- 17 u. De expositie duurt tot 9 maart Bejaardencentrum „Velserhooft", Santpoort- Noord, van donderdag 19 tot en met zondag 28 februari expositie „Spaamwoude nu en dan"; de tentoonstelling is open op werkdagen van 9 tot 12 uur, van 14 tot 17 uur en van 19 tot 21 uur; zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur. BIOSCOPEN Kennemer Theater, (Zeestraat). 19 en 21.15 u.: „De man met de wassen beelden". j Luxor Theater, (Breestraat). 19 en 21.15 u.: „Techniek der liefdeskunst". TENTOONSTELLINGEN Galerie Boumans, (Breestraat 122). Expositie van etsen, schilderijen en gouaches van Eva van Steenbergen. Geopend tot en met 13 maart van dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur. Kennemer Oudheidkamer, (huize Scheybeeck, Velserweg). Geopend op dinsdag en donderdag van 14 tot 16.30 en van 19.30 tot 21.30 uur, op vrijdag van 14 tot 16.30 uur. Voor groepen op aanvraag bij P. Prins, Lijsterbeslaan 23, Bever wijk, tel. 02510 - 2 51 20. DIVERSEN Mater Amabilisschool (Schouwenaerstraat). 19.30-22 u.: Paint-in onder leiding van Ruud Co melisse. Stadskantoor (Pres. Kennedyplein) 20 u.: Openbare vergadering algemeen bestuur Regio naal Instituut openbaar voortgezet onderwijs Midden -Kennemerlan d MUZIEK Verenigingsgebouw De Vrljbureht (Vnjburg- laan). 20 u.: Concert door fanfarekorps St. Cae- cilia met drumband. ADVERTENTIE .ft e\e^03 vaó In Den Haag waren eens zes jonge hondjes. Het klinkt bijna als een sprookje, maar het is het allerminst. Eén van de hondjes werd met werp- pijltjes doorboord en op de hete ka chel gezet. Toen waren er nog maar vijf. Drie werden in de wasmachine verdronken. Toen waren er nog maar twee. Daarvan werd er één in de cen trifuge gestopt. Maar het kwam er door een nog niet opgehelderde oor zaak min of meer levend uit. Toen waren er nog maar anderhalf. Die lo geren nu samen met de moederhond bij de Dierenbescherming. Ik geeft het bericht z mder commen taar. Als lid van de familie Mens zou ik alleen kunnen reageren door het lidmaatschap op te zeggen. Wel wil ik er op wijzen dat dit gebeurde in een redelijk beschaafde stad, in een gezin waarin het bezit van een wasmachine op een zekere welstad wijst en het bezit van een hond met jongen op een zekere dierenliefde. De mens onderscheidt zich van de dieren door zijn vermogen om ludiek te kunnen doden. Moorden als amuse ment, kat en muis spelen. Maar er is verschil met de kat. De kat kan zich niet voorstellen dat de muis het spel letje niet leuk zou vinden. De mens kan dat wel. Toch doodt hij soms voor- zijn plezier. Hij ontleent dat plezier aan het lijden van zijn slachtoffers Wat zegt u? Zijn zulke mensen sadis ten? Goed. Noem mij dan ook maar een sadist. Want ik zou met het groot ste genoegen die hondenmoordenaars op de hete kachel zetten, ze met pijltjes doorboren en ze uitcentrifige- ren. Ik weet niet hoe dat met u is, maar uit het feit dat ik mijzelf in staat acht mensen aan te doen wat zij die ren aandoen le.d ik af dat de mens het grootste monster is dat de natuur totnogtoe heeft voortgebracht. Dat is geen reden om te wanhopen. Er zijn meer beesten geweest die het maar een paar miljoen jaar hebben uitge houden, omdat ze niet voldeden. Meestal was dat omdat ze te veel verbruikten of door een overmaat aan gewicht door hun knieën zakten. In de mens is echter teveel bereikt om hem zomaar af te schaffen. Langs de lijnen van de evolutie zal hij zich ont wikkelen tot een volmaakter wezen. Darwin heeft de weg al aangegeven. Hij wist alleen de richting nog niet. Ons schedeldak zal zakken en geen plaats meer bieden aan de overtollige hersenmassa die ons het denken be let. Ons gebit zal sterker worden en beter ingesteld zijn op het nuttigen van natuurlijk voedsel. Uit onze schrie le huidbeharing zal zich een warme pels ontwikkelen die alle toch al zo aangevochten kleding overbodig maakt. Onze platvoeten zullen weer grijpvingers krijgen. En als extra vei ligheid om ons aan de boomtakken vast te houden zullen we een lang ver loren lichaamsdeel, de staart, terug krijgen, Vreedzaam zullen we leven van wat nu nog dure delicatessen zijn: kastanjes en klappernoten. Maar zelfs dan zal één atavistisch trekje moeilijk te onderdrukken zijn. Als er een oud model mens voorbij komt gooien we hem een kokosnoot naar zijn kop. KEES STIP Het KNMI deelt mee: Boven Rusland bevindt zich nog steeds een hogedrukgebied dat de aanvoer van koude lucht naar Scandinavië en Oost-Europa in stand houdt. Ook boven de Atlantische Oceaan tussen de Azoren en IJsland ligt een hogedrukgebied. Tussen deze druksysternen in ligt een gebied met lagere barometerstanden, dat zich van IJs land via de Noordzee naar Italië uitstrekt. In de noordwestelijke luchtstroming om deze de pressie wordt onstabiele polaire lucht naar ons land gevoerd. De middagtemperaturen kunnen daardoor morgen lager worden dan vandaag. Vooruitzichten: Hier en daar enkele buien en vooral in het noorden daling van temperatuur met in de nacht waarschijnlijk op veel plaatsen lichte vorst. Voor vrijdag: Aantal uren zon: 0 tot 4; min. temp. van ongeveer normaal tot 4 graden onder normaal; max. temp. 0 tot 5 graden onder nor maal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 percent; kans op een geheel droog etmaal: 50 percent. WEERRAPPORTEN Maximum •n minimum- 00 a TJ 2 1 temperaturen bfnnen- en buitenland 33 Amsterdam licht bew. w 8 1 2 De Bilt zw. bew. w 8 1 5 Deelen half bew. w 8 0 4 Eelde zw. bew. zw 7 0 04 Eindhoven half bew. zw 8 1 2 Den Helder licht bew. wnw 6 3 1 Rotterdam licht bew. w 8 1 9 Twente geh. bew. zzw 8 2 1 Vlissingen licht bew. w 7 4 0.1 Z.-Limburg licht bew. zw 6' 1 2 Aberdeen half bew. wnw 6 0 0 Barcelona onbew. nno 18 4 0 Belgrado geh. bew. nw 4 -1 0 Berlijn mist zzo -1 -2 Bordeaux regenbui nw 12 8 0.4 Brussel licht bew. zw 5 -1 5 Frankfort regen z 7 1 0.J Geneve sneeuwbui z 7 -1 11 Grenoble zw. bew. w.st. 7 0 3 Helsinki sneeuw z -3 -5 5 Innsbruck sneeuw -1 -1 7 Kopenhagen sneeuw ozo -3 -3 1 Lissabon licht bew. n 21 10 0 Locarno onbew. w.st. 8 -1 4 Londen onbew. wzw 9 0 l Luxemburg zw. bew. w 3 0 5 Madrid half bew. w.st. 16 2 0 Malaga licht bew. nw 17 9 0 Mallorca zw. bew. ono 19 9 0 Munchen sneeuw wnw 3 0 1 Nice zw. bew. nnw 18 8 0 Oslo licht bew. w.st. -9 -21 0 Parijs regen w 9 1 5 Rome geh. bew. n 16 8 04 Stockholm half bew. w.st. -8 -16 3 Wenen sneeuw n 1 -3 2 Zurich zw. bew. zzw 1 1 21 DONDERDAG 26 FEBRUARI Zon op 7.33 uur; onder 18.13 uur Maan op uur; onder 8.46 uur HOOG EN LAAG WATER TE IJMUIDEN WOENSDAG 25 FEBRUARI 6.06 uui en 18.16 1.53 uur en 14.11 Hoog water Laag water uur <:ur DONDERDAG 26 FEBRUARi Hoog water Laag water 6.36 uur en 18.50 uur 2.21 uur er 14.43 uur Het hoog en laag water ce Zandvoort is 10 tot 15 minuten vroeger dan te IJmuiden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 9