REINDERT DE LEEUW over het orkestbestel: Raad voor de Kunst moet voor de oppositie spreken" Indonesische journalisten zagen „Indisch a.b.c.' kleur- bekennen sussen ri vel la en rivella Expositie van internationale kunsthandel Elke schouwburg heeft kleine zaal nodig Kritiek BBK op kunstaankopen voor scholen Schurkencomedie „Peau de Banane" TV vanavond José Feliciano in Midweek BOYCOT TEGEN BOEKENWEEK OPGESCHORT Radio donderdag TV woensdag TV donderdag 12 WOENSDAG 4 MAART 1970 13 I _a 3 S l_Sg ^5 S SI S 5 i si a sa g. g ags a as; sg - g s s 59 WEERZIEN ZONDER WROK (Van onze correspondent) UTRECHT Herstructurering van het orkestbestel. 't Moet er eens van komen, en omdat kunst in deze kwestie een overheidszaak is, is het zinvol te vragen of de regering van plan is iets te doen. Het antwoord luidt, dat in Den Haag een kleine stap is ondernomen. Naar aanleiding van het rapport van de commissie-Scholten over herziening van de salarissen van Neder landse orkestleden, heeft minister Klompé van C.R.M. gevraagd of de Raad voor de Kunst bereid is de kwestie in studie te nemen en daarover rapport uit te brengen. De raad heeft daartoe uit haar midden een werkcommissie samengesteld die tot nu toe nog niet één keer bijeen is geweest. Lid van deze commissie is Reinbert de Leeuw, 31 jaar, pianist en belangrijk com ponist van de Nederlandse avantgarde, die zich zowel op het officiële vlak, in de Raad voor de Kunst, als het onofficiële vlak, als Notenkraker, actief bemoeit met het muziekbeleid in ons land. Raad met lange tenen Geblokkeerd altp RIVELLA thuis, op Uw gezondheid! Twee plannen Er gebeurt wel iets ACTIE IN DEN HAAG IN AMSTERDAMS HISTORISCH MUSEUM ERIK VAN DER DONK VAN THEATER: AAAAAMWWtA/WWWWMAASVWV nSVWWVWVWWWWNSWW 99 Is de Raad voor de Kunst de meest aangewezen instantie om de herstruc turering van het orkestwezen onder de loep te nemen? „Ik ben 't helemaal niet eens met de manier waarop de raad werkt en is sa mengesteld. De raad zoekt nu naar nieu we vormen voor zichzelf en dat is hard nodig. Persoonlijk geloof ik dat de kri tiek juist is, waarin de raad wordt ver weten, dat hij samengesteld is uit verte genwoordigers van gevestigde organisa ties, die alle hun eigen belangen verde digen. Het werk van de raad draait steeds weer uit op het afwegen van die belangen van die speciale organisaties. En dat is helemaal niet goed. Ik moet een beetje uitkijken met wat ik zeg, hoewel mij niets liever is dan volledige openheid, maar die jongens van de raad hebben altijd zulke lange tenen dat.nou ja, ik geloof gewoon dat de Raad voor de Kunst in dienst moet staan van de niet geïnstitutioneerde mensen en zaken, dus niet in dienst van schouwburgen, orkesten, balletgroepen enz. Die zijn gevestigd en kunnen der halve langs directe wegen opkomen voor hun eigen belangen. De raad moet vooral een spreekbuis worden voor de oppositionele groepen. De wetswijziging die inhoudt dat de Raad voor de Kunst geheel openbaar wordt, is goed. Maar daarmee is de sa menstelling nog niet veranderd. Alleen belangen van gevestigde groepen wor den verdedigd. Daardoor kan de raad zich nooit in dienst stellen van het ont wikkelen van een nieuwe visie. En dat feit zal ook het werk van onze pas inge stelde commissie ongetwijfeld ernstig bemoeilijken." Reinbert de Leeuw gaat voort: „eigen lijk is natuurlijk de volgorde Commis sie-Scholten Commissie herstructure ring helemaal fout. Dat had beter an dersom kunnen zijn. Als de conclusies van de Commissie-Scholten worden over genomen, en de minister doet dat inder daad, wordt de situatie weer voor jaren geblokkeerd. Er is een belangrijke stroming gaande in de muziekwereld, die inderdaad zegt en beseft dat we de zaken anders moe ten aanpakken. Maar bij velen over heerst de angst een bepaalde verworven positie te verliezen. Daarom zijn ze bang voor verandering of om mee te werken aan verandering. Vandaar dat ze gemaakte plannen tot niets laten leiden en ze zelfs de discussie laten verzanden. Wat dat betreft, zijn ze op toneelgebied verder. Al weten ze daar weer niet altijd waar ze naar toe moeten." Wat zijn De Leeuws eigen ideeën over herstructurering? Reinbert de Leeuw: „Allereerst moet er een situatie worden gecreëerd, waar in een democratisering tot stand komt, die iedereen in staat stelt mee te praten. Nu is 't zo, dat er enige mensen zijn, die zich terdege op de situatie hebben be- ADVERTENTIE PüüMiatuurljjke Rivella voor ledereen die niet alleen een JFrlsdranV wil maar een échte frisse drankl Zonder kleurstoffen en conserveermiddelen, lékker omdat het zo zuiver hl U mag kleur bekennen: Rood etiket: voor de liefhebbers van een zachte, milde smaak. Blauw etiket (zonder suiker): een pittige drank voor ledereen die „de slanke Ujn" eerbiedigt WWM ■iW/'i zonnen. Dat is goed, maar 't moet wel zo zijn, dat die de discussie op gang brengen en 't moet beslist niet zo zijn, dat hun ideeën zonder meer aanvaard en gerealiseerd worden. Want iedereen die bij de zaak betrokken is, dient mee te praten om de ideeën uit te kristalli seren." „Er bestaan in principe", aldus Rein bert de Leeuw, „twee plannen. Volgens het Plan-Heuwekemeijer moeten we ko men tot enige grote orkestkernen, die de mogelijkheid openen een totale produk- tie te brengen, dus niet alleen het geijk te repertoire, maar ook van de allermo dernste én de oude muziek. Deze kernen zullen dus ook snecialisten moeten be vatten en ze zouden in meer delen te splitsen zijn, zodat ze meer uitvoeringen al of niet van verschillende aard, op één avond kunnen geven. Dan is er het Plan-Ton de Leeuw: het plan van het mobiele ensemble. Een na deel daarvan vind ik, dat de musici dan gedwongen worden altijd avantgardisti- sche muziek te spelen. Dat is ook niet goed. Dat kan ook niet. Dat zie je bij voorbeeld aan het Nederlands Blazers ensemble onder leiding van Edo de Waart. Die jongens staan met hart en ziel achter het avantgardisme, maar spelen ook veel andere muziek en doen het allebei even goed. Nee.het ideaalmoeilijk na tuurlijk. Voor mij is het de wijze waar op het nieuwe bestel tot stand komt. De manier zelf dus. De nieuwe ensembles moeten niet geformeerd worden, ze moe ten uit zichzelf ontstaan. Er moet ik spreek nog steeds over het ideaal vrije keuze zijn voor de toekomstige mu sici inzake wat en waar ze willen spe len. De ensembles zouden moeten ont staan uit zelfselectie. Hij, jij en ik willen graag dat en dat spelen, nou, dat doen we. Na een jaar kan er weer wat anders gebeuren, kan ieder weer wat anders gaan doen. Het is, ik weet 't, een basis idee, een ideaal. Maar je kunt niet alleen idealen heb ben, je moet ook wat doen. Zorgen, dat je niet in een isolement raakt. Gelukkig kan ik ook zeggen: er gebeurt iets. „Re constructie" is geweest. En de samen werking van het Amsterdams Strijk- (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. De BBK in Den Haag heeft ontdekt, dat op het ministerie van onderwijs en wetenschappen „een potje" bestaat voor de aankoop van kunstzinnige wandversieringen voor de middelbare scholen van Nederland. In het potje zit elk jaar ongeveer honderdduizend gul den. Een actie-comité van de Haagse BBK heeft zich „enigszins verbaasd" over de manier waarop die aankopen tot stand komen. Het wil de BBK-leden op wekken bij het ministerie te vragen waar ze werk kunnen verkopen. De chef van de afdeling bijzondere ta ken van de directie AVO en VWO van het ministerie, W. C. J. de Haas, be heert het budget. Hij heeft volgens de BBK-ers twaalf jaar geleden de kunst schilder Jan van Heel als deskundige gemachtigd deze aankopen te doen. Vol gens de BBK zou het werk vrijwel al leen van bij de galerie Het Kunstcen trum in Den Haag afkomstig zijn. De afdeling voorlichting van het mini sterie van onderwijs en wetenschappen meent, dat de actie van de BBK een „wat overtrokken verhaaltje" is. Het is waar dat Van Heel als deskundige is aangetrokken, maar men voegt eraan toe, dat ook anderen werken hebben aan gekocht. Dit gebeurt wanneer men werk wil kopen van kunstenaars, die in andere streken dan de Haagse gevestigd zijn. Zo hebben musea-directeuren als De Wilde en De Lorm dat wel eens gedaan. De voorlichtingsdienst wijst er verder op, dat het moeilijk is een deskundige te vinden voor deze „karig beloonde vrije tijdsbesteding", die bovendien een kunste- naardeskundige in moeilijkheden met collega's kan brengen. In ieder geval is het streven er op gericht, dat het werk in alle delen van het land wordt aange kocht. Het feit, dat de BBK meent dat Van Heel uitsluitend werk koopt in het Haag se Kunstcentrum, berust volgens de voor lichtingsdienst op een misverstand. Het aangekochte werk wordt ingelijst door een lijstenmaker van dit Kunstcentrum, waardoor de indruk kan worden gewekt, dat ook het werk zelf uit die galerie stamt. Reinbert de Leeuw, lid van de Com missie herziening orkestbestel. kwartet en het Nederlands Blazersen semble, die bijvoorbeeld een Charles Ives-avond op hun repertoire hebben. Er gebeurt echt wel wat. Er leeft ook veel bij de orkestleden. Maar de autoritaire verhoudingen binnen de orkesten heb ben zo'n angstsfeer gekweekt, dat geen orkestlid het meer in z'n hoofd haalt te zeggen wat-ie denkt. Dan loopt-ie goed kans ontslagen te worden. Het is moeilijk een opening te krijgen. Iedereen die aan een discussie deel neemt, dient over dezelfde informatie te beschikken en iedereen dient vrijuit te kunnen spreken. En alles moet in het openbaar. Pas dan kunnen we op de juis te manier gaan praten over herstructu rering van het orkestbestel." Aldus Reinbert de Leeuw, een Noten kraker, die als z'n belangrijkste compo sitie beschouwt zijn bijdrage aan de ope- ia „Reconstructie". „Daarin werkte ik samen met andere componisten. Juist die samenwerking is voor mij zo gewich tig." AMSTERDAM. Op 26 maart zal prinses Beatrix in de Lutherse Kerk op het Spui de tentoonstelling „Kunsthande laar en verzamelaar" officieel openen. Deze expositie, verzorgd door de interna tionale vereniging van kunsthandelaren, de CINOA, zal van 27 maart tot 1 juni worden gehouden in het Amsterdams Historisch Museum aan de Kalverstraat. Het wordt de vierde niet commerciële manifestatie van de Confédération Inter nationale des négociants en oeuvres d'art, die eerder exposeerde in het Rijksmu seum te Amsterdam (1936), in het Lou vre te Parijs (1954), en in het Victoria and Albert Museum te Londen (1962). Onder de 250 inzendingen bevinden zich 75 schilderijen van Duitse, Engelse, Fran se, Hollandse, Italiaanse, Spaanse en Vlaamse meesters. (Van onze correspondent) HILVERSUM. Tien Indonesische journalisten werden gisteren gecon fronteerd met het verleden van het eigen land, zoals dat uit de documen- ten en interviews is opgebouwd in de VARA-serie „Indisch A.B.C.Niet al- leen dat zij deze documentaires bij- zonder gunstig beoordeelden, zij voor- spelden ook een bijzonder goede ont- vangst wanneer „Indisch A.B.C." in Tn- donesië zou worden uitgezonden zo- als in de Bondsrépubliek is gebeurd met „De Bezetting", wel met dit ver- schil, dat Nederland nu niet het be zette land is maar de kolonialistische „bezetter". Het was een weerzien zonder wrok, wel met door de Nederlandse colle- ga's gedeelde verbazing over het voor- oorlogse onbegrip en hilariteit waar het kolonialistische onderwijs en de voorlichting aan de orde kwamen. De journalisten zijn zeven maanden in Nederland, in het kader van het Nederlands-Indonesisch ontwikke- lingsverdrag. Het programma omvat onder meer een spoedcursus Neder- lands, voor een enkeling overigens niet nodig, studie op de school voor journalistiek, bezoeken aan bedrijven en instellingen en een korte stage bij j een dagblad of tijdschrift. De ervaringen tot dusver zijn bij- zonder positief, wat in niet geringe mate kan bijdragen aan de menings- vorming via de pers in Indonesië over Nederland. Voorlopig heeft de Franse regisseur Marcel Ophüls alleen nog maar zijn naam gemeen met zijn beroemde va der die als maker van „La ronde" en „Le plaisir" „Madame D" en „Lola Montès" de filmhistorie is ingegaan. Marcel zal zich nog moeten bewijzen al heeft hij enige niet onverdienstelijke filmcomedies op zijn naam staan, zo als zijn aandeel aan de episodenfilm „L'amour a vingt ans" en zijn schur kencomedie „Peau de banane" die vanavond op uw scherm te zien zal zijn. Hoofdpersonen in deze vrolijke ge schiedenis over bedriegers die op hun beurt weer bedrogen worden, zijn Jeanne Moreau en Jean-Paul Belmon- do, die eens getrouwd zijn geweest, uit elkaar zijn gegaan, maar weer een hecht duo vormen, nu het er om gaat twee zwendelaars betaald te zetten voor het bedrog, waarvan destijds Jeanne's vader het slachtoffer is geworden. Zij stellen een waterdichte list op, waar een van de beide onbetrouwbare za kenlui met open ogen intrapt, en waar door hij enige honderdduizenden francs lichter gemaakt kan worden en vervol gens wenden zij zich naar hun tweede slachtoffer, voor wie zij weer een an dere wraakneming in petto hebben. Be- roepsschurken doorkruisen de plannen en tussen het voormalige echtpaar is het wederzijdse vertrouwen ook niet al te groot, zodat zich allerlei neven intriges én dreigende mislukkingen van de oorspronkelijke plannen voordoen. Maar dat houdt de spanning en de hu mor er in wat deze vlotte comedie ten goede komt die in haar humor niet verder gaat dan het laten uitglijden of het zelf uitglijden over een duidelijk voor dit doel neergelegde zichtbare bananeschil. CHARLES BOOST Nederland 1. Vandaag voetbaldag meneer de Uil en zijn fabel moeten er zelfs voor wijken. Feyenoord speelt namelijk voor de kwartfinale in de strijd om de Europacup voor lands kampioenen tegen de Oost Duitse voet balvereniging Vorwarts. De wedstrijd begint om vier uur en duurt tot kwart voor zes. Omdat vele kijkers tegen die tijd nog niet thuis zijn, gaat de NTS om zes uur beginnen aan een herha ling. Niemand behoeft dan de uitslag nog te weten, zodat de spanning ook in de herhaling blijft. Als „ijs en weder" de voetbalenthou siasten wil dienen, hetgeen op het mo ment dat wij dit schrijven nog steeds niet zeker is. Halfacht is de beeldband doorge draaid (zonder pauze) en kunnen we direct beginnen aan Kenmerk, de we kelijkse actualiteitenrubriek voor d e kerken. Daarna in dit NOS program ma het journaal, de zendtijd voor de politieke pariijen vandaag de ARP een Socuterafilm over het werk van het Leger des Heils en om goed half negen de hoofdfilm. Het is een Frans produkt uit 1963, namelijk Peau de ba nane (de Avonturiers) van Marcel Op- huls met in de hoofdrollen Jeanne Moreau, Jean Paul Belmondo, Claude Brasseur en Gert Fröbe. Daarna zorgen de heren Dake (op de achtergrond) en Brugsma (als voor zitter) ervoor, dat enkele Nederlandse journalisten weer een goede gespreks partner krijgen voor Persoonlijk. Tenslotte voor het laatste nieuws nog beelden van de wereldkampioenschap pen kunstrijden op de schaats, die in het Joegoslavische Ljubljana worden gehouden. Jean Smits en Frans Hoek stra die ook de Europese titelstrijd in Leningrad versloegen zijn erbij om commentaar te geven. Nederland 2. In verband met de be langrijke voetbalwedstrijd komt het kinderprogramma van de VARA voor deze ene keer op het tweede net. De fabel komt niet op het eerste, wel op het tweede net, zodat menige vader zijn voetbalreportage even zal moeten onderbreken om de knop om te zetten. Daarna het journaal en verder een 'praatprogramma. De VARA begint met Midweek. Jan Blaaser ontvangt na het journaal ver volgens in Studio Bellevue allerlei kun- stenaahs, waarna Jan Lenferink en Frits Moll met Dit is het Begin een programma brengen, waaraan hard is gewerkt om aan te tonen, dat werken zinloos is. Dit is het Begin is een strijd baar programma, dat past in de rij waarin dat andere door alternatieve studenten verstoorde - ook thuis hoor de. Sterk contrast: de Hiro verzorgt na dit VARA-programma 20 minuten, waarin o.m. aan de orde komen het werk van de American Field Service (die jonge Nederlanders naar Amerika haalt) en blind schaken. Aansluitend aan 't laatste journaal volgt Teleac dan nog met de zesde les in de cursus Spaans en de vijfde uitzending in de serie Studeren, waarin deze keer de sociaal-culturele wetenschappen aan de orde zijn. WVWWWVWWWVWWWVWWWWVAIWWVWWWVWWWVWWWWWWWWWWIAIWWWVVVlAAAAn^VWVWWWW^ (Van onze correspondent) ARNHEM. „Vergeet niet dat de to neelspeler het publiek nodig heeft. Dat gedoe over het geweld doen aan je artis tieke geweten is wel erg mooi, maar zon der publiek wordt het toneel helemaal een luxe instelling, die overeind wordt gehouden door de subsidiegevers. Mis schien is dit een compromishouding, maar om de mensen terug te krijgen in de schouwburg moeten we eens gaan denken aan wat zij willen. In geen van de acties wordt met een woord gerept over het publiek". Aan het woord is ac teur Erik van der Donk, sinds tien jaar verbonden aan toneelgroep „Theater". Van der Donk maakt deel uit van de problemen van dit gezelschap komen overeen met die van de toneelgroep Cen trum, dat Noord-Holland en Utrecht als speelgebied heeft. Van der Donk zegt: „We moeten beseffen dat de Nederlan der wel degelijk van het drama, de the aterhandeling, houdt. Wat er echter aan schort is dat de handeling niet altijd wordt aangepast aan de ruimte waarin gespeeld moet worden. De waarde van toneelvoorstellingen is maar zeer be trekkelijk als er niet voldoende ruimte is voor verschillend geaarde produktie voor een verschillend geaard publiek. Want het is zonneklaar dat er in grote lijnen twee publieken zijn. Aan de ene kant zitten de mensen die een blijspel of een groots gemonteerde produktie wen sen. aan de andere kant wat ik het klei ne zaal-publiek zou willen noemen. Als regionaal gezelschap moet je aan beide wensen kunnen voldoen. Dat is de essen tie van ons voortbestaan." Erik van der Donk bepleit kleine zaal- produkties voor nieuw en experimenteel werk. Het publiek kan het leren kennen en de acteurs kunnen research doen. „Op die manier krijgen de impulsen, die bin nen de groep ontstaan ook de kansen om wortel te schieten", aldus Van der Donk. „Bij „Theater" zijn we al bezig deze lijn uit te stippelen. Het grote struikel blok wordt gevormd door de subsidie voorwaarden. We zijn nu aan 365 speel avonden per seizoen gebonden. Kwalijke gevolgen: te veel premières en tal van doublures. Deze voorwaarden maken het bijvoorbeeld volstrekt onmogelijk om speciale programma's verder uit te bou wen. Eigenlijk zou er een driejarenplan uitgevoerd moeten worden". Belangrijk daarbij is, dat schouwburgen niet alleen een grote zaal maar ook een kleine zou den moeten hebben. Dat een kleine zaal in de Haarlemse stadsschouwburg ont breekt is begrijpelijk omdat het gebouw al vijftig jaar oud is. Maar ook nieuwe schouwburgen in het speelgebied van „Theater" missen vaak een kleinere ruimte." Heeft een schouwburg ook een kleine zaal, zoals in Eindhoven, dan be vordert dat de doorstroming van het pu bliek", zegt de Theater-acteur. Van der Donk's principe luidt: „Ik wil er sterk de nadruk op leggen dat je over structuurveranderingen kan praten wat je wil, maar dat de zaken binnen het en semble moeten worden ingevuld. Ik ben bepaald een voorstander van de gezel schapsvorm. Een mentaliteitsverande ring moet van binnenuit worden ge kweekt. De acteurs maken de mentali teit van een gezelschap. De directie kan daar hoogstens leiding aan geven." AMSTERDAM. De Vereniging van Letterkundigen heeft de boycot tegen de van 4 tot 11 april te houden Boekenweek voorlopig opgeschort. Dit was het resul taat van een eerste bijeenkomst dinsdag avond in Amsterdam tussen de bestuurs- delegatie van de Koninklijke Nederland se Uitgeversbond enerzijds en een dele gatie uit de VVL en het actiecomité „Schrijversprotest" anderzijds over het conflict tussen partijen. Aangezien de de legatie van de KNUB over voldoende mandaat beschikte om namens een be langrijke groep uitgevers te onderhande len stelden de auteurs, dat aan de meest principiële eis was voldaan. Niettemin stelden zij dat het represen tatieve mandaat in de volgende vergade ring expliciet zou moeten blijken en te vens dat de boycot onvoorwaardelijk zal worden hervat ten aanzien van de boekenmarkt in de RAI in dit najaar, als niet voor 1 juni op essentiële punten overeenstemming wordt bereikt. Dit bete kent, dat de boycot tegen de Boeken week momenteel is opgeschort, aldus een door de uitgever Stenfert Kroese en de voorzitter van de VVL, dr. Garmt Stui veling, ondertekend communiqué. AMSTERDAM. De Chr. Oratorium vereniging „Amsterdam-Noord" zal vrij dag 20 maart 's avonds 20.00 uur in de Westerkerk aan de Westermarkt in Am sterdam een uitvoering geven van de „Lukas Passion" van G. Ph. Telemann, met medewerking -an Karin Ostar, so praan, Else de Graaf, alt, Arjan Blan ken, tenor, Reinier Schweppe, tenor, Chris Verhoog, bas, Marijke Smit-Sibin- ga, clavecimbel, Aukje Broers, orgel, Jan Hesmerg, viooL Henri Couder de Beauregard, hobo en Jan v.d. Berg, fluit; voorts leden van het Noordhollands Philharmonische Orkest. Het geheel staat onder leiding van Wil lem Wiesehahn. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20. Lichte gramm.muz. 8.00 Nws. 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Lichte gramm.muz. (8.30 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Oude-, klass. en mod. muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom. 12 (11.55 Beursberichten). 12.30 Mod. platteland. 12.35 Sportre- vue. 13.00 Nws .13.11 Radiojourn. 13.30 Klass. muz. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Van vier tot vijf. 17.00 Lichte gramm. 17.30 „O" een rond je radio. 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitz. C.P.N. 18.30 Licht instrumentaal ensemble. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Licht in strumentaal ensemble. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Licht muz.progr. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel 19.50 Memo: 20.05 Klass. en mod. ka- mermuz. 21.45 Oude Spaanse muz. 22.00 Cabaretprogr. 22.30 Nws. 22.38 Mededel. 22.40 Radiojourn. 22.55 Tout a toi. 23.20 Causerie met graanm.pl. 23.55 Nws. HILVERSUM n 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. (7.30 Nws. 7.32 Actua liteit. 7.50 Overweging. 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek). 10.00 Pedagogische lezing. 10.20 Muz. 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.54 Bericht Vasten- aktie. 11.55 Mededel. 12.00 Gevar. progr. (12.26 Mededel. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteit). 14.00 The Kilima Hawaiians Show. 14.30 Mod. muz. 15.00 Hervormde mid- dagdienst. 15.30 Meer over minder. 17.45 Hier en nu. 18.00 Muz. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteit. 19.00 Spektrum. 19.15 Leger des Heils. 19.30 Oude muz. 21.00 Hoorspel. 20.23 Lichte gramm.muz. 20.30 Gevar. progr. (22.20 Avondover denking. 22.30 Nws. 22.38 Parlementair dagoverzicht). 23.55 Nws. HILVERSUM Hl. 9.00 Nws. 9.02 Muz. 10.00 Nws. 10.03 Muz. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Pop-Slick. 13.00 Nws. 13.03 Actualitei ten. 13.08 Licht muz.progr. 14.00 Nws. 1603 Popmagazine. 17.00 Nws. 17.02 BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40 SOS-berichten voor schippers). 1'2.55 Buitenlands persoverz. 13.00 Nieuws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muz. 16.15 Progr. oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.33 Lichte muz. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40 Gramm. muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm.muz. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 19.45 Politieke uitz. 19.55 Gramm.muz. 20.00 Openbaar Kunstbe zit. 20.10 Boekbespreking. 20.25 Gramm muz. 20.30 Hoorspel. 21.19 Amusem.- concert. 21.40 Klankbeeld. 22.00 Nws. 22.20 Gevar. muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws. Nederland I 15.55 NOS: Rep. voetbalwedstrijd Vorwarts BerlinFeijenoord te Oost-Berlijn. 18.00 Herh. voetbalwedstrijd. 19.30 CVK-IKOR-RKK: Kenmerk. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 Uitz. A.R.P. 20.30 Uitz. Stichting Socutera. 20.35 Peau de Banane (film). 22.10 Persoonlijk. 22.35 Kleur: Rep. wereldkamp. kunstrijden te Ljubljana. 23.10 STER: Reclame. 23.15 NOS: JoumaaL Nederland II 17.00 VARA: Voor de kinderen. 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 VARA: Midweek. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 VARA: Bellevue. 21.00 Discussieprogr. 22.05 HIRO: HIRO-Magazine. 22.25 NOS: Journaal. 22.30 TELEAC: Spaanse les - les 6 23.10 Studeren - Sociaal-culturele wetenschappen (herh.). Nederland I 10.45 en 14.00 NOS-NOT: School televisie. 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 TROS: JAM. 19.31 De getrouwde vrijgezel. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: JoumaaL 20.15 STER: Reclame. 20.20 TROS: TROS-Toto. 20.40 Melanie. 21.05 Een ideale echtgenoot (spel). 22.50 NOS: Journaal 22.55 TELEAC: Bij leven en welzijn (les 8) (herh.) Nederland U 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Scala. 19.30 Van gewest tot gewest. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 VPRO: Portret van Carel Willink. 20.40 The Cocoanuts (film). 21.50 Muziek voor Vietnam. 22.20 CVK-IKOR: Rep. discussie avond in Cambridge. 22.50 NOS: Journaal, AAA/\I\AAAAAAAAAAA/W\A/W/VAAAAAA/I/VWWWWIAAAAAAA

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13