Het eerbiedwaardige
PANDA EN DE MEESTER WAKER
uitstapje
=-1
ARMAN EN ILVA
POLLE, PELLI EN PINGC)
i\
voor Haarlem en de IJmond
lekker zitten in moderne
H stoelen en banken van...
interieurs
ngestipt
Het blijft koud
door
Thomas Raugat
VRIJDAG 6 MAART 1970
13
i
oeiWAT IS DE 6 RON Dj
HIER ZACHT!7
ZO, Die 6AAT ER
NIET MEER AF!
MAAR NU ZIT
DE BOOM WS!
yu 'ivi
169 i.
Haarlem en omstreken
Bollenstreek
H aurlemmermeer
Velsen-lJ muiden
Beverwijk
Heemskerk
Haarlem, Wagenweg 1, Tel,312172-Hoek Wagenweg-Houtplein, parkeren voorde deur!
LID GOED WONEN
o.s
o.t
WVVVWWWUVVWVWWWWWWWw*^'wWWWWW\AAAArtAAAy\/WW»A/\AAAA/\/\A/W\AAA/W\AAAAA/WWWWWW\/\/VWWWVAA<WWW\/WWW\A
Toen had ik een plotselinge inge
ving. Op de kakemono die daar recht
voor mij hing. zag ik een reusach
tig fototoestel verschijnen, blinkend
en nieuw, trillend als op het witte
doek van de bioscoop en omgeven
door wolken en licht. Zonder na te
denken en de voorgeschreven tijd
nauwelijks af te wachten, boog ik
diep. En terwijl mijn gezicht tegen
mijn handen op de mat lag, fluisterde
ik eenvoudig deze woorden: „achten
zeventig yen vijftig." i
Dat was duur, dat was zelfs heel
duur. Maar het was de prijs van het
fototoestel Kodak no. drie bis. Ik heb
het in een etalage gezien: het is vrij
groot en prachtig vernikkeld. Na de
voorgeschreven tijd boog zij, wat be
tekende dat zij er mee akkoord ging
en verzocht mij hier te wachten waar
zij mij een eerbiedwaardig diner zou
opdienen. Met één woord gaf zij mij
te kennen dat het geschenk tachtig
yen zou bedragen. In orde,
dat dekte tenminste de portokosten.
Zij verdween en liet mij in gedach
ten achter. Ik stelde vast dat ik heel
naïef geweest was. Mevrouw de ei-
eigenares had een onbeperkte vol
macht. Als ik twintig yen meer ge
vraagd had, had ik het toestel no.
vier kunnen kopen dat zwaarder is,
maar niet groter dan een prentbrief
kaart. Dat is heel vermakelijk. Je
kunt aan al je vriendinnen en zelfs
aan je zelf je portret op een open
briefkaart en over de post toezenden.
Op de achterkant schrijf je achte
loos, dat het portret is genomen met
je nieuwe toestel.
Wat een indruk moet dat op je
vriendinnen en op de heren van het
postkantoor maken!
Toen dacht ik aan mijnheer de
vreemdeling. Als het een van de an
dere heren geweest was zou ik min
der ontroerd zijn. Het houdt je toch
wel even bezig als je zo maar zon
der enige voorbereiding en eigenlijk
bij toeval een huwelijksnacht moet
doorbrengen met een mijnheer, die
daarvoor speciaal uit het andere ein
de der wereld is overgekomen. In het
openbare leven was al gebleken dat
hij abnormale manieren had. Hoe
zou dat dan wel in de intimiteit zijn?
Ik voelde een onbestemde vrees. Ik
had over de heren vreemdelingen
twee tegenstrijdige inlichtingen. De
eerste kwam van de vriendin van een
vriendin van mejuffrouw Kleine-
Pruim, die toevallig in Yokohama in
aanraking was gekomen met een
Schotse matroos.
Die mensen voeden zich bijna uit
sluitend met rauw rundervlees, het
geen hun een enorme hoeveelheid
bloed geeft; bijgevolg zijn zij in de
liefde van een verschrikkelijke, maar
aangename hartstochtelijkheid. Wij
waren er allen zeer van onder de
indruk.
De tweede inlichting was afkomstig
van mejuffrouw Kleine-Schildpad die
de vorige maand aan een feestmaal
tijd een zeer rijke mijnheer uit Tokio
moest bedienen, die elk jaar voor za
ken naar Europa gaat. Die mijnheer
heeft haar, om haar te onderrichten
veel bijzonderheden verteld over de
gewoonten in die landen. Het schijnt
dat de heren daarginds er een onre
delijke afkeer van hebben naakte da
mes te benaderen.
Dat is ook de reden dat zij zo wei
nig kinderen hebben. Hun ziekelijk
gebrek hindert hen geweldig en zij
trachten zich er met merkwaardige
middelen van te genezen. Zij ver
vaardigen bijvoorbeeld naakte da
mes van marmer, die tweemaal zo
groot zijn als in werkelijkheid. En
die stellen zij op de meest in het
oog lopende plaatsen in hun openba
re tuinen ten toon.
Dat is om de ogen van hun kleine
jongens die in de lanen aan het rol
schaatsen zijn, er aan te wennen en
om hen te trainen later zonder vrees
te trouwen.
Iets anders. Het schijnt dat de da
mes in Europa om de twee uur van
japon verwisselen en dat de japon
nen hoe langer hoe dieper uitgesne
den zijn tegen dat het nacht wordt.
Wanneer zij bijvoorbeeld aan het
avondmaal van mijnheer haar echt
genoot op eerbiedwaardige wijze de
thee in zijn schaal rijst gieten, ver-
oorlooft haar japon hem de bovenste
helft van haar borsten te zien, of
als hij de andere kant verkiest haar
hele rug. Dat is om mijnheer de echt
genoot eraan te wennen haar straks
bekijken. Overigens is hij er nog
steeds bang voor, want gewoonlijk
draait hij het licht uit. Dat alles is
heel uitzonderlijk. Hier is dat heel
anders. Zowel naakt als gekleed kun
nen wij altijd de plotselinge aanval
van een mijnheer verwachten. Maar
in de vreemde landen is alles moge
lijk. Dat verklaart ook waarom zij
zo ontzettend veel prentbriefkaarten
drukken, alle eender gemerkt met
„Salon de Paris," dat de Duitse bo
ten genoodzaakt zijn het overschot bij
ons in te voeren. Deze kaarten stel
len allemaal zeer mooie en zeer naak
te dames voor, die er met behulp
van een grote spiegel in slagen tege
lijk hun voor- en achterzijde te la
ten zien. Daarginds zijn zij bestemd
om aan hun kleine zoontjes te geven
als zij zich op school goed hebben
gedragen. Hier op Enoshima verza
melen wij ze allemaal. Ik heb drieën
vijftig verschillende en twaalf mooie
dubbele om te ruilen. Maar wij ver
zamelen die kaarten niet met het
zelfde doel als zij. Het is zo grappig
om te zien hoe die vreemde dames
geschapen zijn. Haar haar is zo geel
als stro en haar huid vooral is zo
wonderlijk roze, precies als het vlees
van een kreeft.
Mevrouw de eigenares bracht mij
beleefd de eerbiedwaardige thee en
een gelakt schaaltje gevuld met So-
ba, dat ik haastig opat. Ik dacht
opnieuw over mijn fototoestel. Ik zag
mij zitten temidden van mijn vrien
dinnen. Ik wikkelde het toestel voor
zichtig uit het vloeipapier, had moei
lijkheden met het openen en legde uit
hoe 't diafragma zich uitzette en weer
inkromp alsof het van gummi was.
Daarna liet ik ze in de zoeker be
wonderen hoe alles klein wordt. Om
stilte verzoekend, plaatste ik het toe
stel in een porseleinen compoteschaal
om het geluid van de veer beter te
laten horen. En nadat ik de lens, die
zo groot als een horloge is, voor mijn
vriendinnen in de zon had laten schit
teren, poetste ik het objectief met
mijn beste rijstpoeder op.
Deze aangename gedachten vervul
den mij, toen ik de eetzaal weer bin
nentrad. Ik vond er alles zo veran
derd, dat ik dacht het verkeerde ver
trek te zijn binnengegaan. Behalve
mijnheer de vreemdeling die on
schuldig voorgaf alsof hij nergens
van af wist, jubelden alle heren uit
bundig en vrolijk.
Hun nachtmerrie was geëindigd en
dat nog wel op de gelukkigste wij
ze. Op het ogenblik dat ik binnen
trad, was mijnheer de professor Ka-
mei klaarblijkelijk juist bezig de
mijnheer uit Azabu zijn compliment
te maken over zijn initiatief en deze
laatste liet weer sake aanrukken;
vervolgens als een bescheiden gast
heer, knielde hij neer in een hoek
om met mejuffrouw Kleine-Blauwe
regen op nederige wijze „alle vogels
vliegen" te spelen. Mijnheer de pro
fessor wilde Kappore nog eens la
ten uitvoeren en wenste in ons mid
den te dansen. De gesprekken waren
ook veranderd. Er werd over de
vrouwen gesproken! Want mijnheer
Yamaguchi die tegenover mejuf
frouw Kleine-Pruim zat neergehurkt,
vertelde haar tot in de kleinste bij
zonderheden tot welke buitensporig
heden mevrouw zijn echtgenote in
staat was; en zij was uit beleefd
heid verplicht onophoudelijk kreten
van bewondering te slaken.
(Wordt vervolgd)
"WWWWWV\AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/V/WVW\AAAAAA/WWAAAAAAAAftAAAAAAAAA/Ny
J&rthliT f, V
48. De klap, waarmee neef Teobald in zijn ontem
bare auto het politiebureau binnen reed, was door het
hele dorp te horen. Het voertuig was door en buiten
muur geschoten en krakend tegen het bureau van de
commissaris tot stilstand gekomen. Het valt te begrij
pen dat de hoge politieman daar helemaal niet over
te spreken was. „Naam en adres!" riep hij bars uit
de lamp, waar hij in geworpen was. „Dit wordt een
bekeuring van jewelste! Het rijden met ondeugdelijke
remmen is zwaar strafbaar!" „Maar die remmen zijn
heus goed!" protesteerde de jongeling. „Ik heb alleen
maa'r de rem-olie weg laten loehde rem-olie is
weg dat is alles!" „Dat is genoeg!" baste de com
missaris. „Ik zal je een bon sturen, die niet door je
brievenbus kan vanwege de grootte!" Teobald gaf
knarsetandend zijn naam en adres op, liet de auto
weer op de straat trekken en van rem-olie voorzien,
en reed weg nadat hij nieuwe kleren had gekocht.
„Bah!" gromde hij kwaad. „Dat is nu de zoveelste
aanslag op tante, waar ik zelf het slachtoffer van
word! Ik heb er genoeg van. De volgende keer is de
laatste! Ik móet en zal haar erfenis hebben!"
f NEE MM AM. DAT 2JN
KRANTENFOTO'S VA Ni
MJJZELF
DE GELIJKENIS IS
OPVALLEND-DIE DAM E
WAS ZEKER. EEN
VOOROUDER VAN U?
IK
WAS
DIE
VROUW,
ARMAN
VAN a
HOE KAN DAT
DIT ZON KRANTEN
KNIPSELS UIT DE
TWINTIGSTE eeuw!.'
JA-DAT
WAS Z-JJ!
3237-C
1693. Precies op hetzelfde ogenblik her
haalde zich in omgekeerde volgorde, wat
zich even tevoren had afgespeeld.
„Actie!" riep de regisseur.
„Enteren," riep de Wenkbrauw, en
daar gingen ze weer, springend van
schip tot schip, langs, over en onder el
kaar. Het ging alles nog verwarder dan
eerst, en ze schreeuwden harder, want
daar hadden ze nu ervaring mee opge
daan.
Verbijsterd keek de camera dit alles
van bovenuit aan. Hij zag hoe de matro
zen, zonder elkaar te raken, weer op hun
eigen schip terecht kwamen. En hoewel
hij in geschiedenis nooit sterk was ge
weest wist hij wel zeker, dat er nog nooit
ter wereld een zeeslag was geleverd
waarbij men eikaars schip bezette en
aan vechten niet meer toekwam.
Huilend gooide de cameraman zijn
kostbare toestel overboord. Dit was het
einde van een eervolle loopbaan.
SCHOUWBURG
Stadsschouwburg, (Wilsonsplein). Vandaag en
morgen 20.15 u.: Fons Jansen „3x Andermaal".
Haarloheim, (Smedestraat 23). Zaterdag 20.30
u.: Cabaret „Wobbewaf" van Jos Brink.
MUZIEK
Concertgebouw, (L. Begijnestraat). Vandaag
19.30 u.: Sluitingsconcert Interscholaire.
BIOSCOPEN
Cinema Palace, (Gr. Houtstraat 111) 14. 19 en
21.15 u.: ..Villa voor vrije liefde", 18 j.
Frans Hals, (Frans Halsplein) 19 en 21.15 u.:
„De piraat van de zeven zeeën", 14 j. Vrijdag en
zaterdag nachtvoorstelling 23.30 u.: „Tobroek",
18 j.
Lido, (Houtplein) 14 en 20 u.: „The bridge on
the river Kwai", 14 j.
Luxor, (Gr. Houtstraat 139) 14 en 20 u.: „Hello,
Dolly", a.l.
Rembrandt, (Gr. Markt) 14, 19 en 21.15 u.:
„Vuilspel", 18 j.
Roxy, (KI. Houtstraat 79) 14.30, 19 en 21.15 u.:
„De sexzoekers", 18 j.
Studio, (Gr. Markt) 14.15, 19 en 21.15 u.: „Al
Capone", 18 j.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62). Per
manente tentoonstelling van werken uit de 17de
eeuw waaronder Hals' meesterwerken. Dage
lijks van 10 tot 17 uur. Zondags van 13 tot 17
uur. Bovendien in het Prentenkabinet „Een
keuze uit de collectie Van Looy"
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79) Per
manente tentoonstelling van oude religieuze
kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouw
werken, handschriften en kunstnijverheid. Da
gelijks behalve maandag geopend van 10 tot
12.30 uur en van 14 tot 17 uur. Zondags van
14 tot 17 uur.
Teylersmuseum (Spaame 16). Permanente ten
toonstelling van schilderijen, fosielen, mine
ralen en historische natuurkundige instrumen
ten. Geopend op werkdagen (behalve maandags)
van 10 tot 16 uur. De eerste zondag van de
maand van 13 tot 16 uur.
Koudenhornkazerne (Koudenhom). Permanen
te tentoonstelling van de stichting Meervoudig
Amaeur-Centrum Ruimtewaarneming en on
derzoek (MACRO). Geopend maandag en vrijdag
van 19.30 tot 22 uur. Dinsdag en vrijdag van 14
tot 17 uur. Zaterdag van 13 tot 17 uur.
Museum Kunstcentrum De Ark (Nieuw Hei
ligland 1 rd). Permanente expositie van voor
namelijk Haarlemse kunstenaars. Bezichtiging
van de gebrandschilderde ramen uit 1602. Dage
lijks behalve dinsdag van 10 tot 20 uur. Van 20
tot 24 uur: klassiek grammofoonplatenprogram-
ma.
Galerie Eijlders (Haltestraat 77, Zanavoort).
Expositie schilderijen van Victor van Lindfort
en oeelden van Eduard Verkade. Geopend van
dinsdag tot en met zondag 13-17 uur. Tot en met
13 maart.
Galerle-t (Bakenessergracht 67). Expositie van
schilderijen, tekeningen en grafieken van
Alexandro Marcos. Geopend dagelijks van 11-17
uur. Zondags 14-18 uur. Tot en met 15 maart.
Hoofmanstraat 26 (Haarlem): Huisexpositie
van tekeningen en schilderijen uit het nagelaten
werk van Freek Souwer. Dagelijks van 10-17 en
zondags 13-17 uur. Tot en met 15 maart
Het Oude Slot, (Ir. Lelylaan). Expositie van
tekeningen en industriële ontwerpen van Rij varr
Alpen en Angela van der Burght. Geopend
maandag tot en met vrijdag van 9-17.30 uur. Van
6 tot en met 27 maart.
DIVERSEN
Waagtaveerne (hoek Damstraat-Spaarne). Da
gelijks geopend van 10 tot 24 uur. Vrijdags en
zaterdags tot 01 uur. Dagelijks weef- en spin-
demonstraties (open podium). Vrijdag kunst-
tonen.
Electric Centre (Bakenessergracht 10) Dage
lijks behalve maandags geopend van 12 tot 17
19 tot 24 uur. Zaterdag 0.30 u.: Instant Compo-
serspool; jazzconcert.
Cabaret-Dancing Caramella (Zandvoort). Za
terdag „The Hunks".
Hotel Bouwes (Zandvoort). Zaterdag, zondag
en zondagmatinee: Optreden van .The New
Stars"
Dolfirama (Zandvoort naast Bouwes Palace).
Dolfijnenshow: woensdag, zaterdag en zondag
14 en 16 uur. Mobilarium, museum met old
timers, miniatuur trein- en racebanen Woens
dag, zaterdag en zondag 11 tot 18 uur Bowling
dagelijks van 14 tot 01 uur.
Bowling (hoek Orionweg-Delftlaan) Dagelijks
10 tot 01 uur: Bowling.
Kennemer Sporthal, (Van Riebeecklaan). Bloe
mententoonstelling „Lenteflora" en Haarlemse
Voorjaarsbeurs. Dagelijks van 10-17 en 19-23 uur
zondags 13-17 uur. Van 6 tot en met 15 maart.
Poppentheater (Vierlijn, (Hasselaersplein). Za
terdag 14.30 u.: „Prins Dadeltje".
TENTOONSTELLINGEN
Galerie het Klokgeveltje (Hoofdstraat, Hille-
gom). Expositie van werken van Jan Bazuin.
MUZIEK
Gebouw Rehoboth. (Lisse). Vandaag 20 u.: Uit
voering mond-accordeonver. „Kunst en Volhar
ding".
DIVERSEN
Treslong Hillegom i. Dagelijks behalve maan
dag: diner-dansant.
l)e Duyventil (De Oase. Vogelenzangsewegi
Vogel wie ben je. alles over het vogedeven.
Zondags van 11-15 uur
DIVERSEN
Cultureel Centrum, (Badhoevedorp). Vandaag
19.30 u.: Leerlingenuitvoering Haarlemmermeerse
Muziekschool.
BIOSCOPEN
City Theater, vrijdag 20 u. en zaterdag 19 en
21.30 u.: „Barabbas de verschrikkelijke".
Stadsschouwburg, vrijdag en zaterdag 20 u.:
„Vernietigingscommando's".
TENTOONSTELLINGEN
Pieter Vermeulenmuseum. Cultureel Centrum.
Dagelijks (behalve zondags) 9.30 tot 12 uur en
14 tot 16 uur.
Bedrijfsmuseum Hoogovens, Bessemerstraat
Velsen-Noord is dinsdags open van 12 tot 13.30
uur en donderdags van 12 tot 13.30 en can 20
tot 12 uur.
Stadhuis, Plein 1945, IJmuiden, is alle werk
dagen van 10 tot 12 uur te bezichtigen.
Felisou, Heidestraat 45, Umuiden-Oost, ten
toonstelling „Kleur op papier" Dagelijks van
14-17 uur. De expositie duurt tot 9 maart.
BIOSCOPEN
Kennemer Theater, (Zeestraat). 19 en 21.15 u.:
„Ik... een mannequin", 23.30 u.: „De bloedige
wraak van Ringo".
Luxor Theater, (Breestraat). 19 en 21 15 u.:
„Spionnen achter het front"
TENTOONSTELLINGEN
Galerie Bnumans, (Breestraat). Expositie van
etsen, schilderijen en gouaches van Eva van
Steenbergen. Geopend tot en met 13 maart van
dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur.
Kennemer Oudheidkamer, (huize Scheybeeck.
Velserweg). Geopend op dinsdag en donderdag
van 14 tot 16.30 en van 19.30 tot 21.30 uur, op
vrijdag van 14 tot 16.30 uur. Voor groepen op
aanvraag bij P. Prins. Lijsterbeslaan 23. Bever
wijk, tel. 02510 - 2 51 20.
DIVERSEN
Miero-Theater, (huize Scheybeeck, Velserweg).
20.30 u.: film „Duivelse uitvinding".
BIOSCOPEN
Cinema Marquette, (Ruijsdaelstraat). 20 u
„De terugkeer van Dracula".
DIVERSEN
De Vrijburcht, (Vrijburglaan 2). 20 u.: toneel
avond Vriendenkring.
ADVERTENTIE
In Schaarsbergen is een sergeant ge
degradeerd omdat hij met een anti-
bomspeld de onderofficiersmess is bin
nengewandeld. Als een anti-bomspeld
nu nog een afweerwapen tegen bom
men was, maar nee, het was een speld
die bedoeld was om aan de atoombom
de doodsteek te geven. En dat druist
in tegen elke vorm van krijgstucht.
De sergeant had trouwens nog meer
onkrijgstuchtelijks op zijn geweten,
want dearaderen doe je zo maar niet.
Het is een van de zwaarste militaire
straffen.
Degradaties zoals ze in de boeken
worden beschreven vormen een hart
verscheurend schouwspel. De te de
graderen persoon degradandus zou
hij aan de universiteit heten, maar
daar promoveren ze alleen maar)
wordt voor het front van de troep
geleid, waar een oude adjudant hem
de rangonderscheidingstekenen van
het uniform rukt. Deze zijn van tevo
ren dooiy de fourier losgetornd en weer
losjes vastgenaaid, om mislukking te
voorkomen.
Het eigenlijke moment van de de
gradatie is voor de troep te vreselijk
om aan te zien. Daarom krijgen die
jongens bevel rechtsomkeert te ma
ken. Ze mogen pas weer kijken als het
afgelopen is. Het is zoiets als een
striptease waarbij je als toeschouwer
wordt geblinddoekt Begrijpelijk dat
ze dat bij een krijgsmacht niet meer
aandurven. De sergeant is daarom ad
ministratief in rang verlaagd en als
soldaat bij een ander onderdeel ge
plaatst.
Toch is het jammer dat het show
element zo uit de militaire folklore
begint te verdwijnen. Het zou de moei
te waard zijn geweest om die sergeant
met zijn losse strepen de kans te ge
ven zijn degradatie op losse schroeven
te zetten. Bijvoorbeeld doordat hij,
vóórdat de troep hem zijn achterfront
toont, aan de adjudant zou vragen:
„Waarvoor doet u dat nu eigenlijk?"
De adjudant, op deze afwijking van
het protokol niet voorbereid, zou dan
zeggen:
„Nou nog mooier. Hebben ze je dat
nog niet duidelijk gemaakt?"
„Nee adjudant. Ik begrijp niet
waarom wij atoombommen moeten
hebben."
„Omdat de tegenpartij ze heeft."
„Waarom heeft de tegenpartij ze?"
„Omdat wij ze hebben."
„En als wij ze nu eens afschaffen?"
„Dan verovert de tegenpartij ons
land."
„Met atoombommen?"
„Dat hoeft dan niet eens meer. Ge
woon met zijn leger."
„Is zijn leger dan sterker dan het
onze?"
„Waarschijnlijk wel."
Dan moeten we ons leger verster
ken met het geld dat we nu uitgeven
aan atoombommen."
„In dat geval gooit hij er zijn
atoombommen op."
..Ons leger verliest dus altijd? Dan
moeten we de atoombomen handha
ven en het leger afschaffen."
Een diepe denkrimpel doorgroeft het
gelaat van de adjudant. Dan is het zijn
beurt om van het protocol af te wijken.
Hij roept tegen de troep: „Ingerukt
mars!"
KEES STIP
Het K.N.M.I. deelt mee:
De kern van een lagedrukgebied lag van
morgen boven de Oostzee. Rond de depressie
komt uitgebreide sneeuwval voor. In ons land
kwamen slechts enkele sneeuw- en hagelbuien
voor. De lagedrukkem trekt verder in de rich
ting van Zuid-Noorwegen en zal ook het komen
de etmaal een onstabiele noordwestelijke stro
ming in stand houden. Het blijft te koud voor
de tijd van het jaar.
VOORUITZICHTEN: Plaatselijk neerslag en
iets minder koud.
VOOR ZONDAG: Aantal uren zoo 1 tot
minimum temperatuur omstreeks normaal: maxi
mum temperatuur van ongeveer normaal tot
3 graden onder normaal: kans op een droge
periode van minstens 12 uur 70 percent: kans
op een geheel droog etmaal 40 percent.
WEEREAPPORTEN
Maximum- en minimum- c
temperaturen
binnen- en buitenland
Amsterdam sneeuwbui wnw
De Bilt sneeuwbui w
Deelen sneeuwbui w
Eelde sneeuwbui w
Eindhoven sneeuwbui w
Den Helder hagelbui wnw
Rotterdam sneeuwbui wnw
Twente sneeuw w
Vlissingen zwaar bew. wnw
Zd.-Limburg geh. bew. w
Aberdeen sneeuwbui wnw
Barcelona regen n
Belgrado zwaar bew. z
Berlijn sneeuw w
Bordeaux licht bew. wzw
Brussel sneeuwbui wzw
Frankfort zwaar bew. wzw
Genève mist w
Grenoble sneeuw w
Helsinki geheel bewolkt zo
Innsbrück zwaar bew w.st.
Kopenhagen sneeuw nnw
Locamo licht bewolkt zzo
Londen regen w
Luxemburg sneeuw w
Madrid onbewolkt w.st.
Malaga onbewolk' nw
Mallorca licht bewolkt ono
Miinchen zwaar bew. wzw
Nice zwaar bew nw
Oslo sneeuw n
Parijs zwaar bew. w
Rome half bewolkt w
Stockholm geheel bew. ozo
Wenen geheel bewolkt w
Zfirich zwaar bewolkt zzo
V
if
m
w ft
n z
- ft
S
S3
Cn
3
0
0.1
4
-1
0.1
4
-1
0.1
3
1
0.1
4
-2
O.i,
4
1
0.1
4
0
0.2
2
0
0.1
4
1
3
-1
0.1
2
-5
0
15
5
8
13
2
0
1
-1
6
9
-3
0.1
4
-2
1
1
0
0.1
3
-7
1
0
-5
2
3
-I
5
1
-5
0
1
0
6
10
-1
0
1
-4
0.1
1
-3
1
14
-1
0
20
11
0
15
5
0
-2
-3
1
13
5
0
1
-1
0.4
3
-4
0
12
9
2
0
9
2
0
0
0
-3
1
ZATERDAG 7 MAART
Zon op 7.14 uur; onder 18.30 uur
Maan op 7.10 uur: onder 18.25 uur
MAANSTANDEN
Nieuwe maan 7 maart 18.43 uur
Eerste kwartier 14 maart 22.16 uur
Volle maan 23 maart 2.53 uur
Laatste kwartier30 maart 12.05 uur
HOOG EN LAAG WATER TE IJMUIDEN
VRIJDAG MAART
Hoog water 2.32 uur en 14.52 uur
Laag water 10.32 uur en 23.01 uur
ZATERDAG 7 MAART
Hoog water 3.22 uur en 15.39 uur
Laag water 11.24 uur en 23.51 uur
Het hoog en laag water te Zandvoort li 10 tot
15 minuten vroeger dan te IJmuiden.