Foils Eickholt door verbod van „De Sade" getroffen Sovjet-maatregelen tegen redacties tijdschriften INDUSTRIETERREIN •fJLfV De Kleine Wereld 3 sDui Direct beschikbaar: (vlakbij Haarlem) D.A.T. WIL GETUIGEND TONEEL SPELEN IN „HOOISCHUREN EN NONNENCONVENTEN" Docenten Artibus betreuren sluiting Academie Utrecht Centraal Museum koopt zelfportret Moesman Japanse avond op KRO-televisie Fabeltjeskrant als poppenkast Anton Kamphoff krijgt Pierre Baylé-prijs TV woensdag i Ili TV vanavond Radio woensdag TV dinsdag DINSDAG II) MAART 1970 13 (Van onze correspondent) AMSTERDAM Drs. Fons Eick holt, neerlandicus en artistiek leider van het Dokumentair Aktueel Thea ter, kijkt droevig terug op de Bredase gebeurtenissen rond „Markies De Sade", waarvan de opvoering in het afgelopen weekeinde werd verboden. „Wat voor ons een experiment is, wordt nu in een troebele sfeer ge trokken. Gevolg: mensen gaan weet ik veel wat verwachten en worden teleurgesteld. Het blijft tenslotte stu dententoneel en van een sex- en geweldorgie is geen sprake". i In paperback-uitvoering Haarlems Dagblad IJmuider Courant Beverwijkse Courant Genet op de bres voor Bobby Seale Flexibel theater Bewustwording In Utrecht .S S s 2 a vèë_".3 Thérèse met hert IN SCHEVENINGEN TONEELSTUK GESCHRAPT In Hoorn 25ha; in Den Helder 26 ha; in Enkhuizen 13 ha; in Medemblik 7 ha. Goede verbindingen, uitstekende woningen beschikbaar, prettig leefklimaat. Prijzen van f 20.- tot f 35.-. 25% Investeringspremie mogelijk. Aanvragen voor inlichtingen die vertrouwelijk worden behandeld en uitvoerige documentatie- brochure bij Noord-Holland-Noord, Postbus 3007, Haarlem, telefoon 023 - 31 64 40. Noord-Holland-Noord Vlakbij Amsterdam Voor danskritiek Blazersensemble ook naar India De Sade leverde een verbod in Breda op en een proces-verbaal in Amsterdam. Dat laatste wordt nog onderzocht. „Zelfs als we veroordeeld worden tot een kwart je boete ga ik door tot de Hoge Raad", zegt Fons Eickholt. Hij is van theater be zeten en dat vooral op een literair-docu- mentaire wijze. De conclusie dat hij niet zozeer voorstander van actie- en agitatie- theater is en het publiek engagement op de achtergrond wil houden, blijkt juist. „Je kunt in DAT twee groepen onder scheiden. De mensen die vooral gericht zijn op de literaire documenten waar- bij ik zelf behoor en een politiek-maat- schappelijk gerichte groep, die op actuali teiten wil aansluiten met het doel bewust wording en actie. In die richting hebben we bijvoorbeeld een China-programma ge maakt voor de ASVA-week. Zoiets wordt in een maand tijds in elkaar geslagen. En dat zonder subsidie. Voor de Bijlmer meer komt nu een programma over wo nen. Maar om zoiets frequent te doen heb je een vast kader nodig. Je zou bij Verolme moeten gaan spelen met een programma over hem en zijn industrie. Vooruit kijken: waar gaat de actie ge beuren. En spelen, daar waar de mensen verzameld worden. Niet in de schouwbur gen afwachten, maar naar plaatsen waar de mensen al zijn: bijvoorbeeld Kasieno, Kargadoor, Paradiso, fabriekshallen zou den natuurlijk ideaal zijn, maar we zou den er bij Philips en Verolme ongetwij feld worden uitgegooid". Fons Eickholt, die de regie van De Sa de deed: „het ging de samenstellers en uitvoerders in de eerste plaats om de Ideeën van De Sade en niet de psycho- ftu In boekvorm door Jos Lodewijks Een keuze uit de gelijknamige rubriek die sinds 1948 in onze bladen ver schijnt. Prijs 3.64 p. stuk, afgehaald aan onze loketten. Wilt u het boekje per post gezonden hebben, maakt u dan 3,64 f 1, verzendkosten 4,64 over op post giro 273107 ten name van Haarlems Dagblad, Gr. Houtstraat 93 Haarlem. Vermeldt u dan op het biljet „De Kleine Wereld". Een speciale uitgave voor de abon nees van UTRECHT. In een telegram aan de minister van Onderwijs en Wetenschap pen hebben 27 van de 49 docenten van de Academie voor Beeldende Kunsten Artibus in Utrecht meegedeeld dat ze het betreuren, dat het bestuur van de acade mie de school zonder overleg met direc tie, docenten of studenten heeft gesloten. De docenten zijn van mening, dat het onderwijs, dat na de staking juist weer op gang was gekomen, hierdoor zeer wordt geschaad. Een eensluidend telegram is verzonden aan de wethouder van onderwijs in Utrecht en aan de voorzitter van het be tuur van Artibus, de heer J. A. Bou- meester. Het bestuur besloot zaterdag, de acade mie met ingang van maandag voor onbe paalde tijd te sluiten omdat „een aantal studenten de normale 'ang van het on derwijs bleef verstoren". Het actiecomité van de studenten dat dit overigens ont kent, zoekt nu naar een ruimte waar gastdocenten en eventueel ook docenten van Artibus die het met hen eens zijn, lessen kunnen geven zolang de academie gesloten blijft. NEW YORK. De Franse schrijver Jean Genet is maandag naar de Colum bia universiteit in New York gegaan, om te protesteren tegen de uitlevering van de voorzitter van de Zwarte Panter, Bobby Seale, aan Connecticut. Genet ver klaarde dat Seale wordt uitgeleverd om dat in de staat Connecticut de doodstraf nog steeds bestaat. logische figuur achter het werk. Daar om ook het fragmentarische karakter. Zijn atheïsme neemt in deze voorstelling een grote plaats in evenals zijn ideeën over misdaad en sex. En wel omdat de menselijke starheid daar het sterkst blijkt: immers al die denkbeelden, die als schokelement nog steeds blijken te werken, zijn al zo'n 200 jaar oud. Nog steeds worden ezelsprocessen gevoerd en zitten de grote misdadigers (zoals de Vietnam-moordenaars) niet gevangen, terwijl bloot taboe blijft en zogenaamde perversiteiten worden veroordeeld. De sa de is het vehikel waarmee de taboes wor den aangetoond". Jean-Luc Godard ziet alleen nog toekomst voor een socialistisch theater in zijn meest extreme vorm: aan de deur de huisvrouwen indoctrineren met teksten van Marx en Mao. Een vorm van agi tatietheater. Theater als middel- In hoe verre zoeken jullie met DAT naar nieu we vormen? „Ons uitgangspunt is wel de produktie- continuïteit geweest. Verder willen we alle theatermiddelen gebruiken, waarbij de stukken zelf worden geschreven en/of sa mengesteld. In eerste instantie is er „re dacteur" die een opzet maakt, die daarna door de hele groep wordt aangevuld, af gebroken en opgebouwd. Wat betreft de socialisering van het theater, we zijn in de Jordaan begonnen met een workshop over de „verkrotting". De besprekingen waren erg leuk, maar het aantal Jorda- ners dat mee deed was veel te weinig. En ik ben ongeschikt om de cafés af te lo pen op zoek naar meer mensen. Toch is die groepsbinding naar buiten erg belang rijk. Het is een van weinige manieren om het theater flexibel te houden." Van huis uit is D.AT. een volstrekt lit terair theater dat in 1962 starttte toen Fons Eickholt met een groep studiegeno ten in het Muiderslot een P. C. Hooft- programma bracht. Vele Utrechtse Neer landici zullen zich die dag nog herinneren. D.A.T. vervolgde toen met de theaterhap pening over een Nieuw Babyion waarbij filmprojectie en dia's werden ingevoerd. In diezelfde lijn zit ook de klucht van de molenaar, oorspronkelijk een deel van het programma Bredero in Lurelei. Maar in de Kargadoor wordt Bredero gecombi neerd met het engagement van de Black Panther, dat ten grondslag ligt aan een oratorium: een collage van tekst, dia's en muziek. „We worden tegenwoordig toch teveel op die actuele kant vastgeprikt", vindt Fons Eickholt. „De litterair-documentai- re zijde van DAT heeft een belangrijk pe- dagogisch-informerend karakter. Het is voor een deel een onderwijsproject. Die tegenstelling binnen DAT blijft overigens noodzakelijk voor de beweging. We heb ben er onze voortdurende verbreding en uitbreiding aan te danken. Nieuwe men sen, nieuwe impulsen. Zelf zou ik er het liefst een tijd mee stoppen, maar het is dag- en nachtwerk geworden. Daarom moet er ook subsidie komen. Van Am- FONS EICKHOLT sterdam krijgen we 25 mille voor een eenmalig project over de dood, de nieuwe obsceniteit: „Liever geen bloemen". Bij CRM loopt een aanvraag voor een pro gramma over de uitroeiing van de Zuid- amerikaanse Indianen. Het centrale the ma daarvan wordt machtsverhoudingen en culturen die elkaar vernietigen. En dan is er nog een workshop bezig met Anne Frank". Dat impliceert voor ons een afwijzen van geweld, maar niet een ontkenning daarvan. We zullen het ge weld in onszelf moeten herkennen en er kennen en ermee leren leven." Daarin zit een stuk taakomschrijving van DAT door Fons Eickholt gegenerali seerd als: „met de werkgroepen willen we de bewustwording plaats laten vinden via de creativiteit. Niet de problemen op lossen, maar ervaren. Tegelijkertijd kun je je door bezig te zijn beter distantië ren. Directe actie stimuleren zou inhou den dat ik de oplossing bij de hand heb. Maar door de creativiteit kunnen we ook een stuk machteloosheid opzetten in een passieve vorm van actie. DAT streeft mis schien vooral naar objectiviteit. Eigenlijk zouden we achter iedere titel een vraag teken moeten zetten." Vind je niet dat het spelen in De Kar gadoor, Kasieno en Paradiso eigenlijk water naar de zee dragen is? Het pu bliek daar weet het onderhand wel. Ze komen misschien alleen om hun eigen mening te horen bevestigen. „Ja, dat is een probleem. Het laatste wat we willen is een nieuwe in-crowd. De grote groep moeten we bereiken. Een vorm „met bloed voor de werklieden en poëzie voor de adel", zoals Shakespeare het stelt. Zo'n combinatie zou aanspre ken. Daarom ook het vormen van werk groepen buiten DAT zoals in de Jordaan. Daarom ook onze pogingen om in het noorden en zuiden des lands te spelen. We willen in hooischuren, nonnenconven- ten en parochiehuizen spelen. Dat zijn de plaatsen waar onze produkties optimaal effect sorteren." UTRECHT. Het Centraal Museum In Utrecht heeft voor zijn verzameling „Kunst na 1850" een werk van de Utrechtse surrealistische kunstenaar J. Moesman (geboren 1909) aangekocht. Het werk dateert uit 1935 en kan als een hoogtepunt uit het internationale surrealisme worden gekenmerkt. Het schilderij draagt de titel „zelfportret". AAA/WVIWMA/V/VA/WUVAAA/WWW /vwwwwvwvwwwww/wwww Nederland 1. Ook op de beste kijk- avond van de week de fabeltjeskrant en het journaal. De KRO vervolgt met een stuk lachwerk. „Geen zee te hoog" vertelt de historie van purser Backett. „Verslag op Dinsdag" vult de rest van het voorprogramma. Aansluitend aan het tweede journaal: Japan. In ver band met de opening van de wereld tentoonstelling in Osaka deze week waar ook Nederland uitgebreid ver tegenwoordigd is brengt de KRO een geheel Japanse avond. Aad van den Heuvel en Piet Kaart trokken er heen om daar beelden te vangen van het bedrijvige leven. Verder een show van de Japanse televisie zelf. Geen Amerikaanse gasten, maar puur Ja pans werk. Het is de bedoeling, dat we hierna ook nog een Japanse speel film te zien krijgen, maar het is op dit moment nog niet zeker of dit lukt en zo ja, wat voor film het zal zijn. Na het laatste nieuws terug naar Ne derland, waar de ruimtelijke ordening zo'n probleem is, dat er televisiecur sussen in worden gegeven. Nederland 2. Fabeltjeskrant, het journaal en Scala gaan vooraf aan Peyton Place. Acht uur: journaal, daarna deel tien van „De Overleven den". Dan Tom Jones in wiens pro gramma krakers als Little green app les, I'll never fall in love again (uit Promises promises) en de oude work- song Sixteen tons. Gasten zijn er ook: Paul Anka bijvoorbeeld, eens een piep jonge tienerster met zijn Diana, later componist van filmmuziek, Mary Hop kin van het Apple-label en een jeug dige komiek. Vijftig minuten show en dan actualiteiten met Televizier Ma gazine, nummer 24. (Van onze correspondent) DEN HAAG. Twee maanden lang, van 15 juni tot 15 augustus komt de Fabeltjeskrant naar de boulevard in Scheveningen. Onderhandelingen tus sen Chanowski Productions N.V., de EMWS en de gemeente hebben ertoe geleid dat het decor van de speelfilm de Fabeltjeskrant, die ongeveer in die tijd in première zal gaan, op de bou levard zal worden opgebouwd. Alle van de tv bekende dieren uit het Grote Dierenbos plus nog een aantal filmdieren zullen daar, bewegend en pratend, aanwezig zijn. Het decor is 27 meter lang en 12 meter breed. Als plaats voor deze nieuwe attrac tie wordt gedacht het einde van de strandpromenade in de buurt van het parkeerterrein van de autobussen. Dit is Thérèse Steinmetz met haar Gouden Hert, de eerste prijs die zij op het Europese songfestival in Roemenië heeft gewonnen met het zingen van een Nederlands en een Roemeens lied. Ze kwam gisteren vermoeid maar gelukkig, zoals dat heet, terug op Schiphol. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.23 Lichte gramm.muz. (7.30 Van de voor pagina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteit. 8.20 Lichte gramm.muz. (8.30 Praatje.) 9.00 Klass. orkestmuz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Voor de huis vrouw. 11.40 Mod. en klass. muz. 12.00 Klass. muz. 12.25 Walsen en marsen. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteit. 13.25 Licht orgelspel 13.45 Gesproken portret. 14.00 Operet- temuz. 15.15 Mod. muz. 16.00 Nws. 16.03 Nederl. chansons. 16.20 Muz. lezing. 16.50 Mod. muz. 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteit. 18.20 Uitz. van D'66. 18.30 Klink Klaar. 19.30 Nws., 19.35 Buitenl. weekoverzicht. 19.45 Stereo: Tango en Rumba Orkest. 20.10 Licht instrumentaal trio. 20.30 Stereo: Dansmuziek door dansorkest. 20.55 Gesprek. 21.15 Uit eigen huis. 21.45 Satirisch progr. 22.10 Country en Western muz. 22.30 Nws. 22.38 MededeL 22.43 Actualiteit. 22.55 Mod. muziek. 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Klass. muz. (7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteit.) 8.00 Nws. 8.11 Verz.pl.progr. (8.30 Nieuws. 9.00 Gymnastiek). 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Muz. lezing. 10.15 Voor de huis vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Piek uur. 11.45 Actualiteit. 11.55 Mededel. 12.00 Gevar. progr. (12.22 Wij van het land. 12.26 Mededel. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteit. 13.00 Raden maar) 14.15 Mod. orkestwerken. 15.00 In 't zilver. 16.00 Nws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00 Licht pl.progr.17.50 Overheids- voorl. Country and western rubriek. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteit. 19.00 Open baar Kunstbezit. 19.10 Doopdienst. 19.30 Kerk. 20.30 Mod. muz. 21.30 Rep. laatste ged. AjaxC.Z. Jena. 22.05 Uitz. staatkundige vorming Ne derlander. 22.20 Progr. voor blinden, en slechtzienden. 22.30 Nws. 22.38 Par- lementsoverzicht. 22.45 X, een sprong in het duister. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Licht vokale muz. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze. 11.00 Nw 11.03 Muz.-Lezen. (12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Actualiteit. 13.06 Vrolijk pl.progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Verz.pl.progr. 16.00 Nws. 16.03 Pl.pro- gramma. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteit. 17.05 Toppertips. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.00 Gevar. muz. (12.40 SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. SOS- berichten voor schippers. 13.20 Tafel- muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Concert. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Nederl. volksliederen (15.00 Nws.). 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Beursbe richten. 16.09 Pianomuz. 16.30 Etnische muz. 17.00 Nws. 17.15 Jazz 18.00 Nws. 18.03 Popm. 18.20 Lekenm. en -filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.58 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Gramm.muz. 19.45 Adviezen. 20.00 Operettemuz. 21.18 Muz. 22.00 Nws. 22.20 Gevar. muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws. MOSKOU. Een „supervisor" van lit teraire publikaties heeft bevestigd dat een aantal Sovjet-tijdschriften redactio nele mutaties hebben ondergaan omdat zij zijn afgeweken van de partijlijn. I. Vinnitsjenko, secretaris van het partij comité van de Moskouse schrijversver eniging, heeft te kennen gegeven dat de maatregel bedoeld is voor de „dikke tijd schriften", voornamelijk kunsttijdschrif ten. Er zijn ongeveer tien van die natio nale maandbladen in Moskou. Het litte raire Novy Mir is de belangrijkste. Qe vorige maand werd vernomen, dat de hoofdredacteur van Novy Mir, Alexan der Tvardovsky, ontslag had genomen om te protesteren tegen de gedwongen wij zigingen van zijn redactie, waarin con servatieven de meerderheid kregen. In de 12 jaar van zijn hoofdredacteurschap, heeft de 60-jarige Tvardovsky de reputa tie gekregen bereid te zijn litterair werk te publiceren dat de communistische ste reotiepe lijn volgt. De verklaring van Vinnitsjenko is za terdag gepubliceerd in Moskovskaya Pravda, het orgaan van de communisti sche partij in Moskou. Vinnitsjenko noemde geen enkel tijdschrift bij zijn naam. De ontslagname van Tvardovsky kan de eerste van vele blijken, aangezien in het verleden dit soort critiek tot grote zuive ringen heeft geleid onder liberale schrij vers en dichters. In juli verleden jaar zijn de dichter Jevgeny Jevtoesjenko, romanschrijver Vasily Axyonov en to neelschrijver Viktor Rozov weggezuiverd ADVERTENTIE van het maandblad Yoenost (Jeugd). Dit tijdschrift werd al lange tijd aangevallen door orthodoxe communisten, omdat het liberale werken publiceerde waarin cri tiek werd geleverd op maatschappelijke problemen in de Sovjet-Unie. Jevtoesjen ko, Axyonov en Rozov zijn bijzonder po pulair bij de jeugd. Maar tijdschriftredacteuren zijn niet de enige slachtoffers. Vorige week werd ver nomen dat een nieuw avant-garde toneel stuk door de dichter Andrei Voznesenky, getiteld „Let op je gezicht" wegens ideo logische tekortkomingen van het reper toire van het Taganka-theater genomen moest worden. Een speciale commissie van het ministerie voor Cultuur besloot na twee vóórvoorstellingen te hebben bij gewoond het stuk te schrappen. Directeur Joeri Lyoebimov van het Taganka-thea ter zou tevergeefs getracht hebben de be slissing ongedaan te maken. Lyoebimov is voortdurend aangevallen door conser vatieve toneelkringen voor andere avant- garde produkties in zijn theater. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. De Pierre Bayle- prijs van de Rotterdamse Kunststichting, ditmaal bestemd voor danskritiek, zal za terdag 21 maart in het Piccolotheater worden uitgereikt aan de 47-jarige Am sterdammer Anton Kamphoff. De heer Kamphoff, na de bevrijding bij de Parool-pers gekomen, is sinds 1963 chef van de kunstredactie van Het Parool. Verder publiceerde hij enige jaren be schouwingen in De Groene Amsterdam mer en in de inmiddels geliquideerde Danskroniek. Gedurende tien jaar sprak hij geregeld over dans in VARA's radio rubriek „Artistieke Staalkaart." De laat ste jaren presenteerde hij enkele bijzon dere dansprogramma's voor de AVRO-tv en schreef hij in opdracht scenario's voor een reeks tv-documentaires op kunstge bied. DEN HAAG. Het Nederlandse Bla zers Ensemble, dat ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling zal optreden in Japan, zal hieraan voorafgaand enkele concerten geven in Zuidoost-Azië. Staan de concerten in Japan onder leiding van Edo de Waart, in Zuidoost-Azië zal Hans Vonk, assistent-dirigent van het Concert gebouworkest, het ensemble leiden. Het ensemble vertrekt op 17 maart en zal in de daaropvolgende dagen concerten geven in Karachi, Lahore en Bangkok. Nederland I 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19 04 KRO: Kleur: Geen zee te hoog. 19.30 Verslag op dinsdag. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Japan. 20.40 Grand Musical Show. 21.35 's Nachts in de bus (Japanse film). 22.50 NOS: Journaal. 22.55 TELEAC: Ruimtelijke ordening les 3 (herh.). Nederland n 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Scala. 19.30 AVRO: Peyton Place. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal 20.15 STER: Reclame. 20.20 AVRO: The Survivors. 21.10 Kleur: Tom Jones. 22.00 AVRO's Televizier. 22.50 NOS: Journaal Nederland I 10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie. 17.00 KRO: Voor de kinderen. 18.45 NOS': De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Scala. 19.30 CVK-IKOR-RKK: Kenmerk. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 Uitz. V.V.D. 20.30 Kleur: Uitz. Stichting Socutera. 20.30 Singing in the rain (speelfilm) 22.15 Omroeporkest o.Lv. Zdenek Macal. 22.55 Journaal. Nederland II 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 KRO: MIK. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Politie New York (film) 20.45 Kleur: Papa Doe en Haïti. 21.35 Zelf Doen. 22.15 NOS: Journaal. 22.20 TELEAC: Spaanse les - les 7 23.00 Studeren - Geneeskunde (herh) WAMMIWMWWWWMA/WWWftMAAAWAIWWWWWW

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13