CUBY (BLIZZARDS) WIL ZIJN EIGEN PLATEN NIET HOREN... „HAIR "-K UUR HIELP: Geluidsbarrière doorbroken ZATERDAG 14 MAART 1970 Erbij Ik ben geen automaat: dubbeltje erin, kilo emoties eruit. Agressief Standaard Boudewijn Zwakke dagen Boerenkinkel (Van een onzer verslaggevers) Je kind (Van een onzer verslaggevers) TOEN IK OP 3 JANUARI van dit jaar, na de pre mière van Hair in Amsterdam schreef. „Nederlandse Hair nog niet goed ingespeeld", was het een te lieve zin voor de Hair-kwaliteit van dat ogenblik. Hair was toen doodgewoon een slecht stuk met acteurs die niet of nauwelijks konden zingen en met een geluidsinstal latie die volledig faalde. Waarom dan toch lief zijn? Omdat de mogelijkheid er in zat dat het allemaal een stuk beter zou worden. Het is helemaal niet belangrijk. Als dat geld doel wordt, hoeft het van mij alle maal niet meer, dan zoeken ze maar een ander". „Veel mensen Degrijpen van zo'n or kestje helemaal niks, we spelen nou ze ven jaar, dan mag het toch gerespec teerd worden als een volledig beroep Wat wij doen is net zo nuttig als wat een timmerman, een arts presteert. Je moet niet vergeten dat we elk jaar voor 150.000 mensen optreden, dan heb he toch een bepaalde functie. Maar de mensen zien dat niet, ze luisteren naar zo'n liedje dat een vent in een kerk zingt, met een groot orgel erachter, zo'n gebed, daar word je toch misselijk van. Zo'n vent kan daar toch niet achter staan: het is zo vreselijk slecht dat iemand ontzettend dom moet zijn, wil hij daar achter kunnen staan". „Niet dat die muziek van mij nou zaligmakend is, dat moet je relative ren. Blues is voor een minderheids groep. Maar de blues is de blues niet meer. Blues komt uit de Mississippi- delta, het werd gezongen door mensen die het slecht hadden, die met het zweet op de kop achter ezels aanploe- terden, maar nu zitten ze daar ook met een sigaar in de smoel op een tractor en kijken ze 's avonds kleurenteevee „VOOR MIJ IS blues nog steeds erg belangrijk, ik kan me uitdrukken in die muziek, als ik die muziek niet had, zou ik een vreselijk agressief mens zijn Op het toneel let ik nooit op mensen, ik ben dan vol emoties, je vraagt je af hoeveel mensen die emoties begrij- pen". „De teksten gaan vaak over me zelf, je vraagt je af waarom je eigenlijk nog leeft. Ik ben het leven maar gaan aanvaarden, maar als je heel jong bent stel je je het allemaal anders voor, veel idealer. Je denkt dan nog dat men sen verdraagzaam zijn. Ze hebben de pest aan lange haren, behalve als je bekend bent, als je op de teevee komt. Dan willen ze je graag kennen, dan verdragen ze die lange haren. In wezen is dat walgelijk. „Van die overdreven fans, die gil lend het toneel opvlogen, heb je tegen woordig niet meer. Het publiek is wat aandachtiger geworden. Maar hoeveel mensen letten op een tekst. Allerlei mensen zijn weg van Dylan. Bij hem is de tekst belangrijk, de mu ziek nauwelijks, maar zonder op de tekst te letten, vinden ze hem gewel dig, dat is toch snobisme." „Al m'n teksten maak ik zelf, vroe ger liet ik m'n Engels nog altijd cor rigeren, tegenwoordig niet meer, de producers in de studio geloven het nu zo ook wel." „WEET JE, vaak heb ik een soort nostalgiek gevoel, je denkt aan men sen die allerlei dingen hadden kunnen doen. Je krijgt dat sombere gevoel als je alleen in het bos loopt, dat doe ik vaak, ik ben graag alleen. En dan vind ik iedere mens een held, omdat hij nog met dit leven doorgaat. Want de wereld gaat snel naar de knoppen. De Chinezen en de Russen krijgen oorlog en dan is het echt gebeurd. Ik ben zelf in dienst geweest, het ging alle maal vrij snel, ik zat tussen allemaal aardige mensen, die weinig deden, na een tijd werd ons kamp opgeheven en was m'n dienst afgelopen. Achteraf had ik misschien dienst moeten wei geren. Maar je was nog jong, wat wist je er toen van. M'n moeder was toen ziek, ze kon al helemaal niet meer lo pen, dan wil je geen gedonder om die dienst." zo loopt. Je gaat een keer dood, en dan is het gebeurd. Voor mensen die in een leven na de dood geloven, is het dubbel zo beroerd: die lopen met een zware zak een berg op en don deren dan nog naar beneden. „ALLEEN DAT onverdraagzame van mensen accepteer ik niet. In een stad als Groningen zijn maar vier. vijf tenten waar je altijd in mag. In de andere moet je de standaarduit rusting van deze plastic produktie- maatschappij aan hebben: wit over hemd, strik, mooie broek. Ik heb het spul alleen aangehad toen ik niks over mezelf te vertellen had. Het wordt hier straks net zo als in Amerika, een vreselijk land. Ik vind er hier steeds minder aan, ik moet straks maar ver huizen naar een plekje^ op de wereld waar 't nog rustiger is." „Contact met andere artiesten heb ik weinig. Maar tegenover een wer kelijke goeie smartlap sta ik positief. Je moet dan wel in die smart gelo ven. Maar wat Heintje doet, is net zo iets als de kinderarbeid in de Engel se mijnen: je Krijgt er vervelende mensen door. Als je door bekendheid verandert, word je een bijzonder ver velende kerel, ik zou een hekel aan mezelf krijgen." „Wat heb je nog meer voor arties ten? The Cats, wat die doen is rust- huismuziek, het zijn jongelui van wie de platen door oudere mensen worden gekocht. Onbegrijpelijk dat ze een Edi son krijgen. Toen wij er eentje kre gen, vond je net leuk, het is een er kenning van je soort muziek. Ik zou die hele toestand nu weigeren, ik weet ook niet waar die Edison van ons is. Hij zal wel in een hoekje bij de ma nager op zolder staan." We kregen hem van Wim Sonne- veld, die man stond vreselijk slap te zeuren. Iedereen herinnert zich nog hoe Boudewijn de Groot tegen Sonne- veld uitviel. Ik heb hem ook in de ma ling genomen toen hij over Drente en kippen begon, maar dat heeft schijn baar niemand doorgehad. Ik ga nooit kijken naar zo'n man als Sonneveld die op het toneel grappen vertelt. Moppen in een café zijn leuker, dat is goeie volkskunst weet je wel." „BOUDEWIJN HEEFT trouwens ook even op een boerderijtje hier in Dren te gewoond. Maar hij kon niet tegen de stilte. De meeste mensen kunnen dat niet tegen de stilte. Je wordt dan met jezelf geconfronteerd, je maakt met jezelf kennis, en dat kan zo vre selijk tegenvallen. Hij is helemaal in de war weer vertrokken naar het westen". „In dat westen tussen de snobs en plastieboys zou ik hartstikke dood gaan. Alleen de prestatie geldt er. De hasj is er een heilige koe de een rookt dit, en het is geweldig, de ander dat, als je het niet doet, lever je geen pres tatie. Zie je, daar ben ik zat van. Die hasj is een middel om onder de troep uit te komen, en daar wordt het weer doel. Geld is ook een middel, een be taalmiddel, maar het wordt overal doel. Ik hoef geen nieuwe ijskast, ik ben vlug tevreden met m'n stapel pla ten, wat stoelen, een bed en een ka chel, want als je die niet hebt, verrek je bij dit weer in Drente." „Verder heb ik niks, de waterlei ding is al de hele winter bevroren, wc heb ik niet. Als ik even uit de broek moet, doe ik het voor de deur, voor grote dingen ga ik naar een café of hier naar Assen". „Als mensen naar het platteland gaan, willen ze altijd nog weer een stukje stad meenemen. Op het platte land moet je leren jezelf te amuseren. Ik ga vaak met de jongens van het dorp op stap naar een ander dorp ke gelen, heel gewoon, zit niks achter Ik leg graag een kaartje, pingpong af en toe, en praat 's avonds veel met Frans. Hij woont samen met zijn meisje op m'n boerderij. Gisteravond hebben we het toevallig over het hu welijk gehad, de man wil in principe toch meer vrouwen, en krijgt dan een soort schuldgevoel. Je ziet om je heen zoveel verhoudingen naar de knoppen gaan." „DAN GA JE, iedereen heeft wel es van die zwakke dagen, dat hij niet overtuigd is van zichzelf. Vaak denk ik: het is toch ook maar allemaal niks wat je doet. Eigen platen draai ik ook nooit: je zit dan weer met emoties van vroeger." „Achteraf word ik ook kwaad als ik merk dat mensen aan mijn emoties grof geld verdienen, d'r zijn mensen die je willen plukken en dan ga ik nog minder in mezelf geloven." „Ik heb me maar aangeleerd om minder egoïstisch te zijn, vroeger was ik vreselijk onverdraagzaam, ik moet erg lastig geweest zijn. Ik ging altijd alleen het bos in, ik ben graag alleen. Maar tegenwoordig word je in de maatschappij opgefokt, de mensen zijn niet meer rielekst. Mensen die je van vroeger kent, zijn nou hip, maar hebben geen rust meer. Het is alle maal zo plastic aan het worden in Ne derland. En als je mee wilt doen moet je drugs gehad hebben. Ik kan er niet toe komen, ik heb er lui met grote kwaliteiten door naar de psychiater zien verhuizen, in de gevangenis zien komen. Drugs helpen niet, je moet ge woon maar accepteren dat het leven „Ik zit nu wel te praten, maar pu bliciteit zegt me niet veel. Laatst heb ben we die toestand gehad met die foto voor de hoes van Apple Knocker Flophouse. Betekent: boerenkinkel lo gement. Phonogram had het allemaal mooi georganiseerd in een café in We- zup. Een stripteasedanseres op een tafel, de plaatselijke boeren er om heen, zo een foto voor de hoes. De burgemeester heeft het achteraf ver boden die foto +e publiceren, de VARA zit ook nog steeds met een filmpje er van, dat ze niet mogen draaien. Die burgemeester wou vast bekend wor den, hij zal nu de held in het dorp zijn, maar de boeren wisten van te voren precies wat er ging gebeuren, en ze vonden het prachtig". „Zo gauw als je in deze maatschap pij bekend bent en je verdient ook wat, dan tel je helemaal mee. Ik ken Cuby persoonlijk, zeggen de mensen dan. Als je maar wat verdient is het goed, geld is de enige maat. Ik ben in Groningen es om m'n haar uit een bar gegooid, toen de eigenaar merkte dat ik Cuby was, is hij 's avonds een pilsje komen brengen en is hij sorry gaan zeggen." jiiuuuuuMUWuui.ni.nririnnni i HET TONEEL staat vol appara tuur van de bluesband: Cuby en de Blizzards. „We hebben nog veel meer van dat spul, m'n boerderij in Grollo heeft es zo vol gestaan, dat ik op de versterkers lag te slapen". Cuby speelt intussen met een keisteentje, dat om zijn nek hangt. „Iedereen heeft z'n bij geloof, ik draag het altijd het is een stukje geboortegrond van me". DE HERNIEUWDE kennismaking was een prettige verrassing. De tent was niet half zo vol en hip als tijdens de première, maar er was twee keer zoveel stemming. Dat was minder te danken aan het wat onwennig kij kende „burgerpubliek" (dure bont mantels op de voorste rijen, jonge schoolmeisjes achterin en daartussen de middenstand) als wel aan de „tribe" op het podium, die met on waarschijnlijk veel energie en ge steund door een ja werkelijk voortreffelijke geluidsinstallatie een meeslepende show de zaal inslingerde. Daarbij kwam, dat de zangkwaliteit aanmerkelijk verbeterd was wat tot gevolg had dat nu zowel het dreunend jubelende Aquarius als het ontroeren de „How can people be so heartless" en „Frank Mills" erg goed overkwa men. DE VERBETERDE geluidsinstallatie was een ware verademing, niet alleen voor het publiek dat nu elk woord zon der noemenswaardige inspanning kon verstaan, maar ook voor de spelers die zich duidelijk vrijer over het toneel bewogen in de blijde wetenschap dat grappen als „The black are sent to Vietnam to help the white fight the yelllow who are treatened by the red" Scène uit de Amsterdamse „Hair" met een deel van de „tribe": Kwaliteit aanzienlijk verbeterd. ASSEN Cuby: „Je merkt ge woon dat allerlei mensen tegen me opkijken. Dat is toch helemaal niet nodig. Ik ben gewoon een zanger bij een bluesband, ik had ook toe vallig tegelzetter kunnen wezen, het is gewoon een beroep en ik hou niet van persoonsverheerlijking. Ik wil gewoon normaal doen, ik heb ook een fanclub gehad, maar daar lette ik nooit op. Het hoeft van mij allemaal niet, laat mij nou maar rustig zingen, verder niet. En dat zingen kan ik ook niet op com mando, daar zijn de emoties veel te groot voor. Ik kan een bepaald nummer niet elke avond brengen, daarvoor zit er veel van je zelf in, ik ben geen automaat, dubbeltje erin, kilo emoties eruit en dat pro beer je de mensen dan uit te leggen en dat lukt dan niet". Ik lijk op Iwan de Verschrikkelijke, zeggen ze. BEGIN er niet aan, aan Cuby en z'n Blizzards, daar komt niks uit, die zeg gen in een interview een soort pers communiqué op van drie anekdotes en dan klapt het dicht, zeiden kenners van het vaderlandse beatwezen. Toch maar naar Assen afspraak in theater De Kolk, Cuby zit er met zijn manager te kaarten. „Muskee", zegt hij somber als iemand die in zijn leven al duizen den keren Muskee heeft gezegd en er nu definitief zat van is. Cuby Harry Muskee loopt voorop naar de theaterzaal. Zijn haar (zwart ge verfd) groeit in de kruin weer blond uit. „In het begin is hij helemaal moei lijk", hadden weer andere ingewijden beloofd. Daarom als ijsbrekertje maar een vergeelde foto meegenomen: Cuby als kortharige vierjarige spelend met zijn nichtje de toekomstige zwemster Kleny Bimolt, die op de foto al duide lijke crawl-bewegingen maakt. Com mentaar van Cuby: „Als je het goed bekijkt toch maar een vreemd, raar ventje". CUBY: „Het hoeft allemaal niet Cuby en de Blizzards te blijven, iedereen die peil heeft, kan meedoen. Maar het peil in Nederland is nogal laag, er zijn maar weinig mensen die met ons mee kunnen spelen. Beatorkesten heb je ook niet veel meer, „het zal je kind maar wezen" loopt nu een keer beter. En de kosten van zo'n orkest zijn hoog, be lasting, vervoer, we hebben twee men sen in loondienst om alle apparatuur op te bouwen, dat moet er allemaal af voor je zelf iets verdient. Ik ben als liefhebber begonnen ben in wezen nog liefhebber, het kan net uit, ik kan er van rond komen, ik klaag echt niet, dat wil niet zeggen dat ik schatrijk ben. U zult begrijpen dat het mij bijzon der verheugt u nu te kunnen melden dat de Nederlandse Hair inderdaad aan de beterende hand is. En dat heb ik niet zo maar van horen zeggen. Ik ben afgelopen zondagavond zonder ver dere aansporing van de Hair-producen- ten ten tweede male naar de tent op het terrein van het Olympisch Sta dion getrokken. zodanig verstaanbaar waren dat erom gelachen kon worden. AL MET AL niets dan goeds over Hair deze keer, een musical die u, als u nog niet geweest bent, zeker moet gaan zien. Dat zeg ik niet ter meer dere eer en glorie van de producers en financiers, maar ter vermeerdering van het genot, de levenservaring en het „genuanceerd denken" van u, le zer. Want met Hair is het nu eenmaal net als met West Side Story destijds: het is een gemis als je het niet gezien hebt. FERRY TROMP

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 23