WATZLAV
een politiek spro
Hans Croiset verlaat
Theater om zichzelf
Ringen voor 't Schaep
Kleurrijke Boccaccio
Nederlandse Opera
bij
Boeiende opvoering door
Nederlandse Comedie
Plannen voor
I alternatief
(muziekleven
NOS contra
Willem Duys
Radioprogramma
over de rol van
politieke partijen
THEATER" WIL AANBLIJVEN
i ijx!
Herman van Veen
maakt Duitse
TV-show
Lo van Hensber^er
gaat naar Globe
FEESTELIJK WERK VAN VON SUPPÊ
Radio dinsdag
TV maandag
TV dinsdag
SJ jfli'l :Jflli IJË
MAANDAG 16 MAART 1970
AMSTERDAM De Nederlandse
Comedie heeft zaterdagavond in de
Amsterdamse Stadsschouwburg haar
eerste voorstelling gegeven van
„Watzlav", een nieuw toneelspel van
de Poolse schrijver Slawomir Mrozek
Een mooi bewijs van activiteit ten
aanzien van de hedendaags toneel
schrijfkunst, want de wereldpremière
van dit stuk heeft nog maar pas een
maand geleden in Zürich plaats
gehad.
lliÉ
Beloofd land
Raadsels
(Van onze correspondent)
ARNHEM Hans Croiset, direc
teur van toneelgroep Theater, zal per
1 september 1971 zijn functie bij
Theater ter beschikking stellen. Naar
Croiset tijdens een persbijeenkomst
zaterdag meedeelde, houden zijn af
treden en het toneelplan, dat hij met
Carl van der Plas en Kommer 't Man
netje opstelden, geen verband met el
kaar. „De reden van mijn weggaan
bij Theater is eigenlijk heel simpel",
aldus Hans Croiset. „Ik heb het gevoel
dat ik leeggewerkt ben. Aan het eind
van het komend seizoen heb ik zes
jaar lang de functies van algemeen-
directeur, artistiek-leider, regisseur
en acteur vervuld. Achttien regies heb
ik dan bij Theater gedaan en minstens
Hearts of Soul
Acteurs stapten in
verkeerde trein
WWVWWWWWWWW»
Mrozek is in ons land vooral bekend
geworden door zijn toneelspel „Tango
geschreven in 1965. Sindsdien is hij van
Pools staatsburger staatloos emigrant ge
worden, want na zijn protest vanuit het
Westen tegen de bezetting van Tsjecho
Slowakije in 1968 is hij verbannen. Aan
zijn nieuwste toneelstuk, dat voluit
„Watzlav, of allemaal komedie" heet, kan
men duidelijk merken dat het uit die
persoonlijke ervaring is voortgekomen,
de hoofdpersoon is eveneens een man die
buiten zijn wil uit de onvrijheid van zijn
eigen land geraakt, maar daarna grote
moeite heeft om zich als vreemdeling in
een vrijere maatschappij te handhaven.
Watzlav spoelt aan de kust van die
vreemde wereld aan, nadat het schip,
waarop hij als gevangene werd vervoerd
in een storm is vergaan. Hij heeft grote
ambities om van de vrijheid ten eigen
bate te profiteren. Om dat ongestoord te
kunnen doen en niet aan zijn verleden
te worden herinnerd, weigert hij zelfs
zijn hulp aan een andere drenkeling.
Scrupules heeft hij dus niet; hij is tot
alles bereid, zowel tot zelfvernedering als
tot gesjacher en bedrog. Maar desondanks
valt het in de nieuwe wereld niet mee.
Het blijkt een nogal griezelige sprookjes
wereld te zijn, beheerst door een zekere
heer en mevrouw Vleermuis, die als vam
piers hun onderdanen het bloed uitzui
gen, terwijl de blinde Oedipus de moraal
predikt, maar als levend voorbeeld van
vadermoord en bloedschande het tegen
overgestelde bereikt. Een imposante heer
die „Het Genie" belichaamt, heeft via het
verstand een dochter, de rechtvaardig
heid, gebaard; maar deze wordt ertoe ver
leid, zich door middel van een pikante
strip-tease aan de meest biedende te ver
kopen. Een show, waarbij Watzlav fraaie
ethische principes declameert.
HILVERSUM Twee dagen vóór de
Statenverkiezingen, op maandag 16
maart, zendt de N.O.S -radio van 20.05
tot 22.10 uur via Hilversum I een thema
programma uit, dat gewijd zal zijn aan
de rol, die de politieke partijen in de
maatschappij spelen. In de uitzending,
die is getiteld „Tussen macht en on
macht", zal ook aandacht worden be
steed aan de actuele politieke situatie.
Dat zal gebeuren in een rechtstreeks
schakelprogramma tussen 5 plaatsen,
waar die avond belangrijke verkiezings
bijeenkomsten worden gehouden.
In het schakelcentrum zijn opgeno
men: het Beursgebouw in Leeuwarden,
waar leden van de AR, de CHU en de
KVP gezamenlijk met hun fractievoor
zitters, resp. de heren Biesheuvel, Melle-
ma en Schmelzer, vergaderen; het
Staargebouw in Maastricht, waar Drs.
Den Uyl van de PvdA spreekt; de stu
dentensociëteit Koinoonia in Rotterdam,
waar de heren Van der Louw (Nieuw
Links) en Jurgens (PPR) namens het
PAK zijn, en Krasnapolsky in Amster
dam, waar de VVD samenkomt met Mr.
Geertsema.
In de uitzending zijn flitsen en samen
vattingen van deze bijeenkomsten te ho-
Watzlav heeft niet lang nodig om te
ontdekken dat er in de vrije wereld met
boerenbedrog geld te verdienen valt. En
al gauw verrijkt hij zich ten koste van
het goedgelovige volk. Hij heeft er maar
kort plezier van, want het land wordt
bezet door „barbaren", die Het Genie
vermoorden en het daarna heilig verkla-
en als voorwendsel voor het terroriseren
Rudolf Lucieer als kind in Watzlav.
van de bevolking. Watzlav moet opnieuw
vluchten, even arm als hij gekomen is.
Hij gaat op zoek naar een ander beloofd in ware sprookjes kostuums van t rank
land, maar deze keer neemt hij een baby I Raven, de talrijke scènes in revuetempo
het Kind van de Rechtvaardigheid voorbij lieten trekken. De titelrol werd
met zich mee.
Dit politieke sprookje, boordevol fanta
sie, zwarte humor en bijtend sarcasme, is
door Mrozek in een hoogst originele to
neelvorm gegoten. Het is een vlotte reeks
van maar liefst 77 scènes, waarbij aller
lei onverwachte wendingen de plaats in
nemen van logische ontwikkelingen. Maar
onder dat uiterlijk van lichtvoetige
sprookjesfantasie, waaraan zelfs een beer
en een hondje te pas komen, bevat hét
stuk bittere kritiek op de samenleving
de vrije zowel als de onvrije die aan
passing aan haar morele en soms immo
rele wetten eist op straffe van de men
selijke ondergang. Daardoor is „Watzlav",
ofschoon er niet in gemoraliseerd wordt,
een leerzame sociale aanklacht en tege
lijk een onderhoudend en dikwijls ver
makelijk brok theater.
door Cor van Rijn heel knap vertolkt,
met alle nuances van sluwheid tot hulpe
loosheid als karakterfacetten van de man,
die onder alle omstandigheden bezorgd
is om zijn hachje. Maar ook de vele an
dere medewerkenden leverden fraaie
prestaties: Alex van Royen als de sinis
tere heer Vleermuis, Ellen Vogel als zijn
nemen van ïogiscne ontwiKKeimgeu. maai iuc ncci
onder dat uiterlijk van lichtvoetige ondoorgrondelijke, griezelige vrouw, Ru-
dolf Lucieer als hun voorlijk zoontje,
Paul Brandenburg en Wim Kouwenho-
ven als de domme boeren, Robert Sobels
als het verstandelijke genie, Agaath Meu-
lenbroek als de misleide en verleide
Rechtvaardigheid, Jan Retèl als Oedipus
en Will van Seist als de aanvoerder der
Barbaren. Zij allen hebben bijgedragen
tot een opvoering die tot de beste van
het seizoen mag worden gerekend.
SIMON KOSTER
ren. jsen siraiuie uumcic uumjauus w. AMSTERDAM. Ongeveer 350 musici,
een zilverige achterwand, ontworpen door conservatorium studenten, docenten
IXr, 4 Trnrm/lnn /IO aKctTOftp t O- IL. «-»!-» F»/-»rvist
De Duitse regisseur Heinz Engels, die
verleden jaar ook „Tango" bij de Neder
landse Comedie ten tonele bracht, heeft
dit nieuwe stuk van Mrozek een gave,
heldere vertoning gegeven, al bleef daarin
toch ook genoeg over dat, zoals de schrij
ver het wil, de toeschouwers raadsels op
geeft waarover ze thuis mogen na-pieke
ren. Een strakke donkere omlijsting en
CCll til V V.X IfeV. JA
Massimo Götz, vormden de abstracte to-
neelruimte, waarin de spelers, uitgedost
com
ponisten en musicologen hebben zich zon
dag in de Brakke Grond in Amsterdam be
raden over de huidige onbevredigende toe
stand van het muziekleven in Nederland
De bijeenkomst was belegd mede op initia
tief van de actiegroep Notenkraker van o.a.
Peter Schat en Jan van Vlijmen
Werkgroepen zullen zich bezighouden
met het formuleren van alternatieven voor
de uitvoeringspraktijk van de orkesten, het
gebruik van de verspreidingsmedia, het be
roeps- en schoolmuziekonderwijs, de over
heidsbemoeiing en de lichte muziek. De
werkgroepen groeperen zich rond Mis ja
I Mengelberg, Johannes Witteman, Konrad
één rol per jaar als acteur gespeeld. Boehmer, Joep Straesser, Rob Dubois, Sytze
Het is te veelomvattend. Het is mijn Smit en Aryette van Boxtel. De groepen
l,1 inmii mppr met rp£fie te £?aan I zullen op 23 mei rapport uitbrengen,
bedoeling mij meer met regie te gaan deze tweede vergadering zal tevens
Dezighouden, maar om daarvoor de een organisatie worden opgericht. Een co-
inspiratie en de ideeën op te doen heb I ordinatiegroep zal voorstellen voorbereiden
ik in de situaties zoals die gegroeid voor de meest effectieve organisatievorm
is niet voldoende de geleeenheid", waarin een op te richten beweging zal kun-
is, met voiaoencte ae geiegemiem funcüoneren Alle vakbonden en vere-
Op de vraag of het dan niet mogelijk nigingen van musici zal worden gevraagd
is bij Theater die regierichting in te zich uit te spreken over de noodzaak van
vvWVWVWWWVWWVWVWWW
(Van onze r.t.v.-redactrice)
AMSTERDAM. Cabaretier Her
man van Veen gaat in de voetsporen
treden van Rudi Carrell en Johnny en
Rijk, want ook hij gaat binnenkort
naar Duitsland om er een vijftig mi
nuten durende kleuren tv-show te ma
ken voor de Norddeutsche Rundfunk.
De NDR heeft Herman van Veen ge
heel de vrije hand gelaten bij het sa
menstellen van zijn show. Hij kiest zijn
eigen repertoire uit dat op het mo
ment in vertaling is, hij mag zijn eigen
artistieke technische staf meenemen
en hij heeft zelfs een Nederlandse re
gisseur mogen aanwijzen, die de ca
mera-regie voor zijn rekening zal ne
men. Dat is dan geworden:Theo Orde
man.
ren, terwijl ook de mogelijkheid bestaat,
dat de politici rechtstreeks op eikaars
opmerkingen zullen reageren. Commen
taar wordt eveneens geleverd door een
in de studio in Hilversum aanwezig pa
nel, dat bestaat uit de politicologen dr.
D. Boonstra van de Vrije Universiteit
in Amsterdam, mr. dr. Meuwissen van
de Gemeentelijke Universiteit van Am
sterdam en mr. dr. A. Zeegers, en de
politieke journalisten J- Vis (NRC) en
H. A. van Wijnen (Het Parool). Ge
spreksleider is Henk Enkelaar, parle
mentair redacteur van de N.O.S.-radio.
In het themaprogramma komen ver
der vooraf op de band opgenomen me
ningen en beschouwingen voor van ver
tegenwoordigers van alle politieke par
tijen in Nederland over de positie van
deze partijen
(Van onze correspondent)
DENHAAG Willem Duys heeft in
zijn radioprogramma „Muziek Mo
zaïek" van zondagmorgen via Hilver
sum 3 laten weten, dat the Hearts of
Soul op het Eurovisie-Songfestival te
Amsterdam hun „Waterman" op een
andere manier moeten presenteren
dan tijdens de nationale finale het ge
val was.
Volgens Duys zou een geheel nieuw
arrangement van het liedje zijn ge
maakt, terwijl slechts één van de meis
jes de compositie zou zingen. De an
dere twee zouden slechts op de achter
grond mogen meeneuriën.
Bij de NOS-persdienst antwoordde
men op deze uitlatingen met een:
„Daar is niets van waar. Waar die
nonsens vandaan komt, is ons totaal
onbekend. Op alle officiële papieren
staan The Hearts of Soul als solisten
genoteerd",
mij en
„Kijk, Particia zingt nu eenmaal een
toontje hoger dan de andere twee. Over
het optreden van the Hearts of Soul
is zelfs gesproken tijdens een vergade
ring van de EBU (European Broad
casting Union). Er zijn geen bezwaren.
Dat meeneuriën is helemaal onzin".
„Zoals het geheel in Den Haag is
gebracht, zo zal het ook zaterdag in
Amsterdam te horen zijn. Er is echter
wel een mogelijkheid, dat Patricia, die
nu eenmaal het hoogste zingt, iets naar
voren komt te staan met de micro
foon".
GRONINGEN. Doordat drie acteurs
van de toneelgroep „Centrum" de trein
naar Leeuwarden hadden genomen in-
plaats van naar Groningen is gisteravond
de voorstelling van de nieuwe versie van
het toneelstuk „Gered" van Edward
Bond in de Groninger stadsschouwburg
niet doorgegaan.
De driehonderd toeschouwers in de
schouwburg kregen omstreeks acht uur
het verzoek nog even geduld te oefenen
en later werd hun gevraagd vast koffie
te gaan drinken omdat de acteurs als
nog zouden arriveren. Dat bleek niet het
geval. Daarna werd het publiek naar huis
gestuurd. Aan de kassa kon men zijn geld
terughalen.
De misgestapte toneelspelers waren:
Mar ja Kok, John Peters en Cas Enklaar.
AMSTERDAM. Lo van Hensbergen,
acteur-regisseur bij de Nederlandse Co
medie, zal met ingang van 1 september
als acteur-regisseur verbonden zijn aan
het Zuidelijk Toneel Globe.
slaan en af te zien van de overige taken,
antwoordde Croiset: „Ik zie me niet al
leen als regisseur, maar wil wel dege
lijk mede het beleid bepalen. Zoals ik
me dat voorstel kan dat niet bij een re
gionaal gezelschap. Dat houdt in dat ik
naar een andere repertoirenoemer zou
willen zoeken dan de huidige die te groot
is. Mijn voorkeur gaat bijvoorbeeld uit
naar „Hendrik de Vierde", „Drie Konin
genavond", „Kabaal in ChiogeiaDat
zou een richting kunnen zijn. die echter
niet past in een Elk-wat-wils-repertoire.
Bovendien houd ik het niet meer vol al
leen maar te zorgen dat het gezelschap
op poten blijft. Theater loopt momenteel
gesmeerd. De administratieve kant gaat
uitstekend; het vormingswerk bij de
jeugd met de speciale programma's
slaat enorm aan. Het lopende seizoen
geeft een duidelijke stijging van de pu
blieke belangstelling te zien. Dat is na
al die jaren van veel werk verzetten vol
doening gevend, maar mijn taak in deze
zie ik als beëindigd. Voor mij komt dan
een radicale verandering van de muziek-
praktijk op grond van fundamentele maat
schappijkritiek.
Piet RomerJoes Odufré, Eli Asser, Adèle Bloemendaal, Harry Bannmken
Leen Jongewaard met hun Televizier-ring. Zij kregen de onderscheiding
omdat de kijkers-lezers de serie 't Schaep met Vijf Pooten het beste t.v.-
programma vonden. Het feit werd gevierd met een Jordanees feest m het
ICC-paviljoen in het Amsterdamse Vondelpark.
juWMMWUVWVW
HILVERSUM 1 402 M
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Stereo: Lichte gramm. muz. 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: j
Lichte gramm. muz. (8.30 De groen- j
teman). 8.50 Morgenw. 9.00 Uitgebr.
rep. of herh. 9.35 Waterstanden. 9.40
Muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar-
beidsvitaminen (11.00 Nieuws) 11.30
Rondom 12. (11.55 Beursberichten).
12.30 Uitz. v. d. landbouw. 12.40 Top
pers van toen. 13.00 Nws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 Muz. 14.00 Stereo.
Klein chanson. 14.45 Muz. 15.10 Stereo.
Scala. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Koor
zang. 16.25 Stereo: Gitaarrecital. 16.45
Kunstkroniek. 17.15 Stereo: Jazz Spec
trum. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws.
18.11 Radiojournaal. 18.25 Liedjes bij
de vleet. 18.50 Paris vous parle. 18.55
Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt.
19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.00 „O"-
een rondje radio. 22.30 Nws. 22.38
Mededelingen. 22.40 Journaal. 22.55
Signaal. 23.35 Horizon. 23.55 Nws.
HILVERSUM II 298 M.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Klass. muz. (7.25 Horen en zien;
7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten). 8.00 Nws.
8.11 Gew. muz. 8.30 Nws. 8.32 Ste
reo: Voor de huisvrouw. (9.00 Gymna
stiek) 9.35 Schoolradio. 10.00 Lezing.
1015 Operettemuz. 11.00 Nws. 11.03
Hoorspel. 11.27 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen. 12.00 Stereo: Gevar
progr. (12.22 Wij van het land; 12.26
Mededelingen land- en tuinbouw; 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar 14.00 Conciliepostbus. 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato. (16.00,
Nws.) 17.00 Overheidsvoorl. 17.10 Voor
de kinderen. 17.15 10 Jaar Kinder
zangfestival. 17.45 Hai!. 18.19 Uitz.
GPV.18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten.
19.00 Licht orkest. 19.40 Conciliepost
bus. 19.45 Lezing. 20.00 Kollage XIII.
21.15 Twee eenakters. 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nws. 22.38 Parlements-
overzicht. 22.45 Muz. lezing. 23.00 Kon
tekst. 23.30 Zingen over de dood.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep.
(10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Lichte
platen. (12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03
Ekspres. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy
Becker Show. 15.00 Nws. 15.03 Drie-
draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. (17.00 Nws).
BRUSSEL 324 M.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40
SOS-berichten voor de schippers) 12.55
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws.
SOS-berichten voor schippers. 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolra
dio. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Liederen. 16.15
Progr. oudere luisteraars. 17.00 Nws.
17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Pop-
muz. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30
Franse les. 18.32 Gramm. muz. 18.35
Wegwijs wezen. 18.40 Lichte muz.
18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken.
18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.40
Lichte muz. 19.45 Syndicale kroniek.
19.55 Lichte muz. 20.00 Gramm.pl.prog.
22.00 Nws. 22.20 Gevar. muz. (23.00
Nws). 23.40 Nws. 23.45 Ligging van
de zeeschepen.
Nederland I
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 VARA: Coronation Street
(feuilleton).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Uitz. Stichting Socutera.
20.25 VARA: Achter het nieuws.
20.50 Kleur: Sherlock Holmes.
21.40 Europa In.
22.15 Dief (eenakter)
22.40 Informatief programma.
23.00 NOS: Journaal
23.05 TELEAC: Methodiek van de
Burgerschapsvorming - les 3
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Scaia.
19.30 NCRV: Scheepsjongens van
Bontekoe.
19.39 Kleur: De waaier van Sevilla
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Tournaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Dombey en Zoon
20.45 Tweekamp.
21.10 Actualiteitenrubriek.
21.40 Met speciale opdracht.
22.30 Psalter.
22.40 NOS: Journaal.
22.45 TELEAC: Studeren - Tech
nische wetenschappen (herh.)
SCHEVENINGEN Drie weken na
„Die Walküre" komt de Nederlandse
Opera Stichting ons verrassen met
Boccaccio". Er is haast geen grotere
zie ik als beemcugcl. voor mij Komt uao i „nucLdtuu „1,.,...
de routine om een hoek kijken en dat is tegenstelling denkbaar De loodzv ai e
gevaarlijk. Nu heb ik nog de leeftijd (34) ernst van Wagner tegenover de lucht-
om wat nieuws aan te durven, waarbij
nog helemaal niet vaststaat wat dat moet
gaan worden."
hartige speelsheid van Franz von
Suppé. De verheven tragedie die zich
afspeelt in het rijk der Goden, tegen-
Hans Croiset heeft alle mensen van QVer oppervlakkige geneugten van
Si ÏZSSS middeleeuwse Florence. Wagner
bestuur unaniem uitgesproken voor een Liet zich inspireren door de Noorse
gezamenlijke voortzetting van de activi- heldenverhalen en Von Suppé door
na unnionihpr 1971 Dit. fiirlstinl 1 nil- /4n DnnomDrnno"
de vertellingen uit de „Decamerone"
Het heroïsme tegenover het erotisme,
maar u mag van beide houden, want
het zijn maar „onschuldige" opera's
Richard Wagner en Franz von Suppé
teiten na september 1971. Dit tijdstip
wordt in het plan van Croiset 't Man
netje Plas genoemd als datum waar
op het huidige toneelbestel „openge
gooid" moet worden. Vóór die datum
zouden de overheden zich moeten uit
spreken over subsidiëring van die groe--
pen toneelkunstenaars die gezamenlijk waren tijdgenoten drie jaar na de
plannen hebben ingediend. Theater wil première van „Die Walküre" ging de eer-
gehruik maken van de mogelijkheid dat ste voorstelling van „Boccaccio beide
bestaande gezelschappen kunnen blijven met groot succes. De Nederlandse Opera
voortbestaan. Overigens is het hoogst Stichting heeft er goed aan gedaan om
onzeker of het plan van het drietal het ons wat op te vrolijken met „Boccaccio",
zal halen by de verenigde toneelgezel- want „Die Walküre" zat ons nog zwaar in
schappen. I de benen.
Franz von Suppé was een groot man
in de Weense operettewereld, maar hij
heeft wel veel zorgen gehad, vandaar
waarschijnlijk dat hij zijn heil zocht in
de zorgeloosheid van zijn frivole helden
en heldinnen. Men kan zich natuurlijk
afvragen of het eigenlijk wel zin heeft
om zijn „Boccaccio" weer eens uit de kast
te halen en goed afgestoft op de planken
te zetten, maar zo iets vragen alleen de
mensen die de voorstelling niet gezien
hebben. Toegegeven de tekst van Zeil en
Genée betekent niet veel het is klink
klare nonsens. Enkele situaties en episo
des uit de Decamerone leverden de basis
voor het libretto, maar er is weinig over
gebleven van de elegante en lichtzinnige
verhalen.
Ik denk, dat Jan Cremer zich kleuren
blind lacht om de zogenaamde gewaagde
toespelingen, maar dat is een andere
zaak. Het gaat erom wat de regisseur er
van maakt, hoe er gezongen wordt en
vooral hoe daarbij geacteerd wordt.
Voorts is het van groot belang dat de
decors er goed uitzien en dat het ballet
goed danst. Maar ik kan u zeggen, dat
kunt u gerust aan de Nederlandse Opera
overlaten, want de voorstelling van „Boc
caccio" staat op een internationaal niveau.
Het decor van Max Bignes is verras
send mooi. Toen het doek opging, werd
er spontaan voor geapplaudisseerd. Het
Nationale Ballet zagen wij in topvorm en
de kostuums van Sophia Schröck waren
een lust voor het oog. De regisseur Kurt
Pscherer had een aantal geniale vondsten
en het koor en het Amsterdams Philhar-
monisch Orkest o.l.v. Franz Bauer-
Theussl waren zo goed als men maar
verlangen kan. De hele opvoering is in
alle opzichten volmaakt en u moet beslist
een van de opvoeringen in Amsterdam
gaan zien, al was het alleen maar om
het schaakballet en de dansers Anna-
Maria Lverina, Sonja Marchiolli, Hélène
Pex, Sylvester Campbell en Robert
Fisher.
De scène met de drie vrouwen die hun
liefdesbrieven voorlezen, is een juweel
van speelsheid en het lied van de kui
pers is tintelend van humor. Ik kan niet
alle namen noemen, maar ik moet een
uitzondering maken voor Peter-Christoph
Runge als Boccaccio, voor Erich Winkel-
mann, de kruidenier en zijn vrouw Elsa
Lioni en hun dochter Carol Malone. Gre-
tel Hartung als de kuipersvrouw en Willy
Caron als de kuiper waren een ton goud
waard. Er komen nog zes voorstellingen
in Amsterdam op 18, 20 en 22 maart en
18.45
18.51
18.55
19.00
19.04
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
22.10
22.55
23.00
18.51
18.55
19.00
19.04
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
22.00
22.50
22.55
Nederland 1
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Tobben voor Tokio
Peyton Place.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Kleur: The Survivors.
Voor de vuist weg.
AVRO's Televizier.
NOS: Journaal.
TELEAC: Ruimtelijke ordening
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Scala.
KRO: Geen zee te hoog.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Vanavond in Nieuwspoort
De Wrekers (film).
David Frost-show.
NOS: Journaal.
Kleur: Wereldkamp. IJshockey
te Stockholm
in Amsterdam op iö, zu en zz maan en »-
op 1, 3 en 6 april! J. H. MOOLENIJZER VVWWWMWWWWWWWVWWWWWWWWVWWWWWWWI