Bezoek van Prins Bernhard Eeuwenoude Boroboedoer zal worden gerestaureerd B rx BankMees Hope nv Vakbonden boos aan overleg over gebrek - RELIGIE, BRON VAN ERGERNIS - Het zal je band maar wezen... 0 xz* Gaat SYHB naar Den Helder? Twee unieke voordelen van de obligatierenterekening van Bank Mees Hope NV: Samenwerking vlees fabrieken ^GRATIS: door H. C. Moolenburgh I m.|. jf PRETVOGEL NO. 2 DONDERDAG 19 MAART 1970 (Van onze correspondent) DJAKARTA Prins Bernhard is bereid beschermheer te worden van het Comité Restauratie Boroboedoer. Hij zal zich actief voor de restauratie inzetten en pogingen doen, hiervoor gelden in Nederland in te zamelen. Het door de Indonesische minister van Verbindingen en Toerisme, drs. Seda, ingestelde comité wordt door hemzelf voorgezeten, het erevoor zitterschap wordt bekleed door sultan Hamengkoe Boewono IX. Het comité, dat zeventien leden telt, stelt zich ten doel zowel in binnen- als buitenland geld in te zamelen voor de noodzake lijke restauratie, die naar schatting acht miljoen dollar (28,8 miljoen gul den) zal vergen en acht jaren zal duren. Vragen van Kamerlid Hoge rente per maand vrij opneembaar. Hoge rente 7%. Het rentepercentage van deze rekening is gekoppeld aan het maandelijks rendement van 9 staatsobligaties. Over januari '69 bedroeg dat percentage 5 Vi Thans,over februari '70, 7%, f 2.000,- per maand vrij opneembaar. En geen opzegtermijn voor de aankoop van effecten of onroerend goed.Voor andere doeleinden geldt een opzeg termijn van 3 maanden. Minimale le storting 500,—. Daarna tenminste 100,— per keer. Bank Mees Hope NV kent nog meer voordelige spaarrekeningen: Spaardeposito: 4 Vl/o bij een opzegtermijn van 1 maand Termijnspaardeposito: 5%% bij een opzegtermijn van 6 maanden Termijnspaardeposito: 6%% bij een opzegtermijn van 12 maanden Termijnspaardeposito: T/o 24 maanden vast. Onze kantoren zullen u graag alle gewenste inlichtingen verschaffen. Waarin opgenomen N.V. De Kennemer Bankvereeniging. Hoofdkantoren: Amsterdam, Herengracht 548, tel. 020-220360; Rotterdam, Blaak 10, teL 010-114120. Bijbank: 's-Gravenhage, Kneuterdijk 13; tel. 070-184230. Kantoor Haarlem: Houtplein 8, tel. 023-315950 7 I HAARLEM ■TiV' uw bandenspecialist Nieuw hotel in Amsterdam DE IKOR-uitzending, waarin men F. Weinreb zal kunnen zien en hem zal kunnen horen vertellen over zijn religieuze inzichten, gaat toch door. Oorspronkelijk had men volgens pers berichten bij het IKOR echter als volgt gerede neerd: „Ons is gebleken dat F. Weinreb een „controversiële" figuur is. Hij wil iets religieus vertellen. Dit religieuze verhaal zou niet tot zijn recht komen vanwege de controversies. Daarom gaat het verhaal niet door". Aldus vrij vertaald het persbericht. 4 v*V4H -, :>«s4 4 ■M. W .-. w*m ii itMMM •V-N'* - *x-x<sn-;«*v« ^wuUWSlW^^W Met moderne hulpmiddelen worden de ongeveer 1200 jaar oude beelden van de reeds in de steigers staande Boroboedoer tijdelijk verwijderd om gerestaureerd te worden. Prins Bernhard bezocht vandaag het uit het jaar 800 daterende monument, de grootste boeddhistische tempel in Azië. Hij heeft zich ervan kunnen overtuigen, dat herstel dringend noodzakelijk is. De groot ste moeilijkheid is, dat de Boroboedoer op een kunstmatige heuvel is gebouwd, die door de inwerking van regen en grondwa ter geen stevig fundament meer is. Reeds vóór de oorlog is de Boroboedoer gerestaureerd door majoor Van Erp, die o.m. nieuwe betonvloeren heeft laten aan brengen. Deze vloeren hebben de druk van de Boroboedoer op de heuvel uiteraard verzwaard. Hoewel de toestand van het monument reeds vijf jaar geleden zorg baarde, zijn de restauratiewerkzaamheden slechts moeizaam op gang gekomen, vooral door gebrek aan een deskundige, efficiënte en gecoördineerde aanpak. Ook hebben rivaliteiten tussen de betrokken deskundi gen van de oudheidkundige dienst een rol gespeeld. Het eerste fonds dat de toen malige minister van Onderwijs en Cultuur beschikbaar stelde voor de restauratie zou bovendien gebruikt zijn voor de aanschaf fing van auto's voor de leden van het vroe gere comité De Unesco is in principe bereid 3,5 mil joen dollar (11,8 miljoen gulden) ter be schikking te stellen, maar heeft daaraan de uitdrukkelijke eis verbonden, dat de fondsen in eigen beheer blijven. Een voor Indonesië wellicht wat moeilijke eis, aan gezien men hiermee op gevoelige tenen trapt. Voor de Unesco heeft prof. Voute indertijd reeds een rapport opgesteld. Naar hij ons vertelde is het niet onmogelijk dat men de stenen van het monument met een kunststof zal bedekken om verdere ver wering tegen te gaan. Het zal ongetwijfeld een tijdrovende geschiedenis worden, om dat men elke steen, die tijdelijk verwijderd (Van een medewerker) DEN HAAG. Het socialistische Twee de-Kamerlid Egas heeft aan de minister van Verkeer en Waterstaat gevraagd wat er waar is van geruchten over een eventuele verplaatsing van het Staats- vissershavenbedrijf van IJmuiden naar Den Helder. Indien deze geruchten niet op feiten be rusten, vraagt de heer Egas of de minis ter dit dan wil uitspreken. Hebben deze geruchten echter wel een feitelijke basis, dan verzoekt de heer Egas de minister te willen motiveren waarom verplaatsing overwogen wordt. moet worden, dient te registreren. Hetzelf de geldt ook voor de Boeddha-beelden. Zoals bij vele zaken in Indonesië speelt ook hier de mystiek een grote rol. Zo was het bijzonder moeilijk een bodemonderzoek in te stellen, omdat de Boroboedoer op heilige grond zou staan. Voorts kan men horen, dat een in volle glorie herstelde Bo roboedoer het begin zou inluiden van een gouden eeuw voor Indonesië. Deze mys tieke uitleg zou wellicht tot meer spoed kunnen leiden. De Boroboedoer telt niet minder dan 504 Boeddha-beelden en 1432 klokvormige stoepa's, die voor 80 pet. nog hun originele plaatsen innemen. In Midden-Java is echter sprake van een „beeldenstorm". Diefstallen van his torische beelden komen de laatste tijd nog al eens voor. Van de eveneens bij Djocja gelegen Prambanan zijn drie beelden ge stolen en van de nabije Sewoe vier Boed dha-beelden, de enige die daar nog intact waren. De beelden worden aan buitenlan ders tegen grof geld verkocht en gaan dan voor Indonesië verloren. ADVERTENTIE ADVERTENTIE Alle bandentypen in voorraad. UBO banden vanaf f 24,92 (incl. B.T.W.) SM nv AT i Dr. dé Liefdestraat 14-16 Telefoon (023) 26 29 44 - 26 28 08 in mi UTRECHT. De drie vakbonden in de voedings- en genotmiddelenindustrie (de katholieke bond van personeel in agrarische, voedings- en genotmiddelen- bedrijven, de algemene bond van werk nemers in voedings- en genotmiddelen- bedrijven en de Nederlands christelijke bond van werknemers In voedings- en genotmiddelenbedrijven) zijn pijnlijk ver rast over de voorgenomen samenwer kingsplannen tussen de vleeswarenfa brie ken van het Akzo-concern en de Unile ver. Zij zijn op geen enkele wijze betrok ken bij de plannen om de banden tussen onder andere de in Oss gelegen bedrij ven Unox en Zwanenberg (respectieve lijk Unilever en Akzol nauwer aan te ha len, zo blijkt uit een commentaar van de drie vakbonden. Zij achten deze gang van zaken hoogst onbevredigend en onbegrijpelijk. Zij vin den de door de betrokken directies ge volgde procedure weinig elegant ten op zichte van het personeel aangezien slechts enkele uren voor de openbare be kendmaking de ondernemingsraden wer den ingelicht en het personeel pas daarna. De bonden wensen op geen enkele wijze verantwoording te dragen voor eventue le onrust in de betrokken bedrijven ten gevolge van dit plotselinge besluit. De drie werknemersorganisaties eisen over deze zaak op korte termijn een onder houd met de betrokken directies. Naar aanleiding van de kritiek van de vakbonden, delen de directies van Zwa nenberg en Unox mee, dat tot dusver het stadium nog niet gekomen was, dat het zin zou hebben gehad overleg met de vakbonden te beginnen. Zodra er uit zicht bestaat op de mogelijkheid van ver dere bundeling, zullen de vakbonden en andere betrokkenen zoals toegezegd bij het overleg worden betrokken. Ge hoopt wordt, dat dit op zeer korte ter mijn het geval zal zijn. AMSTERDAM. Dikker en Thijs N.V. zal in de loop van dit jaar in Amster dam een hotel met vijftig bedden ope nen. De naam wondt Alexander Hotel. Het wordt gevestigd op de 2de, 3de en 5de verdieping van het hoekpand Leidse- straat-Prinsengracht en vormt dan één geheel met het bestaande café-restaurant- en winkelbedrijf van Dikker en Thijs op de parterre en de eerste verdieping van het gebouw. ADVERTENTIE /'KOM MIJ i. OPHALEN Hiermee Is door deze omroepverenigingen een buiten gewoon interessant probleem aangesneden. Dat pro bleem luidt in al zijn eenvoud aldus: „Mag een contro versiële figuur iet» religieus zeggen, of mag hij dat niet?" Wat is eigenlijk een controversiële figuur? Iemand die in zijn omgeving tegenspraak oproept, wrevel, eventueel woede. Kortom iemand waar anderen zich terecht of ten onrechte aan ergeren. Ik kan de probleemstelling thans nog verder in het Nederlands opschrijven en zeggen: „Mag een mens aan wie anderen zich ergeren een reli gieus verhaal houden?" De omroepvereniging heeft deze vraag aldus beant woord: „Een mens die ergernis opwekt moet zijn mond houden". Daarom is deze omroepvereniging in goed gezelschap. Zij bevindt zich in het gezelschap van nie mand minder dan onze aloude dienst van de Hout en Plantsoenen in Haarlem, die op een bescheiden op merking van meneer Tamboer dat er goede bomen in de Hout gesloopt worden, zegt: „Meneer Tamboer weet nergens van, meneer Tamboer moet zijn mond houden". Kijk, dat vind ik goede klare wijn. IKOR zegt het sub tieler en daarom onbegrijpelijker maar in beide gevallen staat het principe voorop: „Hij die ergernis geeft houde zijn mond". In het geval van Hout en Plantsoenen sta ik achter deze houding. Hoge bomen geven ergernis en worden omgehakt Waarom zij overigens zo ergeren is een an dere zaak. Je hebt wel eens het gevoel dat de mens in deze tijd niet goed meer kan hebben dat er iets boven hem uitsteekt wat hij niet zelf gemaakt heeft. Maar toch: Bravo Hout en Plantsoenen, u komt er tenminste eerlijk voor uit. IN HET GEVAL van het IKOR zitten we echter mid den in de moeilijkheden. Deze omroepvereniging houdt zich beroepsmatig bezig met religieuze zaken. Religies zijn gesticht door figuren die met hun gehele eigen tijd overhoop lagen, figuren die een maximum aan ergernis verwekten. Als die figuren er niet geweest waren, dan was het IKOR er nu ook niet. En toch hul digt deze vereniging de stelling: „Wie ergernis geeft komt niet aan het woord". Wij moeten ons nu afvragen hoe het zou kunnen komen dat de grote godsdienststichters en het IKOR met elkaar in tegenspraak zijn komen te verkeren, waar om het kind tegen de ouders is opgestaan. Dit komt, omdat de grote godsdienststichters ergernis verwekten door hun leer. Ze leefden die leer en werden er vaak door vermoord. De omroepvereniging is echter geschrokken, omdat de ergernis die door F. Weinreb verwekt wordt blijkt te bestaan uit het feit, dat zijn naam in verband wordt gebracht met een zedendelict. Nou ook weer niet zo'n vreselijk delict. Het wordt in de papieren aangeduid met de mooie archaïsche uit drukking van „schennis van de eerbaarheid". Als ik zo iets lees dan voel ik me terug in de tijd van de Camera Obscura, waarin „een vrouw datgene moest verdedigen, wat haar liever was dan haar leven". Maar goed, het IKOR zit er mee. Niet dat deze omroepvereniging in haar persbericht zegt dat dit er achter zit, daar is zij te netjes voor en dat waardeer ik, maar daarmee is hun apologie zo vreemd uitgevallen. Dat dit zo is heb ik echter „uit doorgaans welingelichte kring vernomen" zoals dat heet. De vraagstelling wordt hiermee ingewikkelder, in teressanter en minder belachelijk. Ze luidt nu: „Mag een man, die ergernis verwekt om dat zijn naam in verband wordt gebracht met een zeden delict, over religieuze zaken praten, ja of nee?" (Nu ge heel afgezien van het feit of dit delict gepleegd is of niet). Met andere woorden: is het zo, dat de waarde van het geen iemand op religieus terrein beweert staat of valt met zijn handel en wandel? DIT PROBLEEM doet zich alleen op religieus terrein voor. In de wetenschap zal het de mensen een zorg zijn hoe iemands wandel is, als zijn berekeningen maar kloppen. Men heeft dat direct na de oorlog kunnen waarnemen in de run op de Duitse raketspecialisten. Hoe komt het dan dat wij op religieus terrein niet de zelfde houding aannemen? Is het omdat de zedenwetten stammen uit het religieuze terrein en is het omdat men vindt, dat als iemand zich specialist noemt op dit terrein, dat hij dan ook de wetten die op dat vlak heersen moet houden, evenals bijvoorbeeld een Röntgen-specialist zich houdt aan de wetten die hem door deze gevaarlijke stra ling worden gesteld? En toch blijft ook dan nog onze houding anders. Een Röntgen-specialist die dood gaat aan een beroepsziekte wordt gezien als een heldhaftig slachtoffer van zijn beroep, een priester die zich zedelijk vergist wordt meesmuilend nagekeken. Toch zou ik bij zonder graag willen weten of het IKOR in het bijzonder en de mensen in het algemeen, de houding aannemen, dat iemand die zedenwetten overtreden heeft zijn mond moet houden op religieus terrein. Dan zou dus alleen hij of zij die zonder zonden is iets mogen zeggen. Het zou er op neer komen dat er een grote stilte viel zowel in de ether als daarbuiten. Gooit men met deze houding niet het kind met het badwater weg? Men kan toch van een sinaasappel de inhoud eten en de schil laten liggen of eet men van een cocosnoot soms de bast? Moeten we dan ook niet datgene wat een mens overkomt in zijn leven en wat in zekere zin zijn schil is, losmaken van datgene wat hij aan eventuele waarheid doorgeeft? En ik meen, dat het IKOR aanvankelijk onjuist han delde. Die neemt bij voorbaat aan dat de mensen reli gieuze waarheid, verkondigd door een mens, en de mis schien door die mens ooit begane misstappen, door el kaar zullen halen en dat men ongeveer als volgt zal redeneren: „Wat die viezerd daar zegt zal wel niet waar zijn". De omroepvereniging ontneemt daarmee de men sen iets unieks, namelijk het recht om zelf te mogen onderscheiden tussen goed en kwaad. Dit leidt onder de adepten van zo'n omroepvereniging tot zedelijke luiheid en vadsigheid van denken en zal onder de lieve luiste raars en kijkers precies die eigenschap in de hand wer ken, waar men ze zo vaderlijk voor wenst te bescher men. Want wie niet helder èn zelfstandig de grens tussen goed en kwaad leert onderscheiden doch dat een ander voor zich laat doen heeft reeds een deel van zijn goeda zeden verloren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 19