TOPMODEL VERUSCHKA: DE MONA
LISA VAN HET ATOOMTIJDPERK
ROMANTISCHE MEISJESBOEKEN VAN
CISSY VAN MARXVELDT WEER „IN"
BIJ TIENERS EN TWENS VAN NU!
fiiïiw
Snelle Paasmenu's in
haasje repje-stijl
m
Elk moment van de dag is zij een andere vrouw
ZATERDAG 21 MAART 1970
'ür Erbij
27
(Van een medewerkster)
HET IS BIJNA niet te geloven,
maar meisjes in minirokken blijken
bijna net zo romantisch te zijn als
hun moeders. Meisjes, die meer
van brommers afweten dan van
petti-coats verslinden evenveel
boeken van Cissy van Marxveldt
als de bakvissen in de jaren twin
tig. De kleine in Hoorn geves
tigde uitgeversmaatschappij „West
Friesland" doet daar haar voordeel
mee, want sinds men in 1947 vlak
na de dood van de populaire
schrijfster voor een betrekkelijk
klein bedrag alle rechten van haar
erfgenamen kocht, raakte men
ruim een half miljoen van haar
meisjesromans aan de boekhandel
kwijt.
(Van een onzer verslaggeefsters)
DE HELE WERELD kent haar, maar
toch wordt ze een heel mysterieuze vrouw
genoemd. Fotomodel Veruschka, de Mona
Lisa van het atoomtijdperk, heeft met
haar halflange, goudblonde haren vaker
de voorpagina's van kranten en tijdschrif
ten gehaald dan De Gaulle, Jacky Onasszs
of Nixon. „Dat het niet zo is opgevallen,
komt", aldus haar echtgenoot, fotograaf en
manager Franco Rubartelli, „alleen maar
omdat zij op ieder moment van de dag er
anders uitziet".
tf
DAT IS DAN ook de reden waarom
de favoriete covergirl, die eigenlijk
gravin Von Lehndorf heet, zelfs haar
felste concurrenten Jean Shrimpton
en Twiggy met glans heeft overleefd.
In het meest schilderachtige straatje
van Rome, nog geen twee minuten
van het beroemde „Trappenplein", de
Piazza di Spagna, woont ze al jaren
met Rubartelli samen, de Italiaanse
modefotograaf, die haar ontdekte en
die nu ook haar eerste speelfilm heeft
gemaakt. Als ze uitgedost als een
Barbarella in een gifgroen broekpak
en een witte maxicape wel iets over
MET GEMAK ZELFS, want de tie
ners en twens van tegenwoordig zijn
dol op boeken waarin nog „verstolen
gelachen" wordt, tuinmannen diep
buigen en chauffeurs in livrei voort
durend tegen hun pet tikken, vooral
als een van de hoofdpersonen Dotje
heet. Vandaar dat Cissy's pos herdruk
te „Zomerzotheid" een goede kans
maakt om voor de zoveelste keer een
„bestseller" te worden.
DE 34-JARIGE MARTIN Lammes
van de Hoornse uitgeverij vindt het
niet eens zo verwonderlijk. Als deze
Noordhollandse boerderij bewoner,
comfortabel in trui en jersey broek
gekleed, een twintigtal Cissy van
Marxveldt-romans doorbladert zegt
hij: „Kijk eens, er zijn genoeg sex en
science fiction boeken, maar meisjes
hebben er vooral op een bepaalde leef
tijd gewoon behoefte aan om een boek
te lezen waarin zij zichzelf als hoofd
persoon in een ontluikende liefdesro
man kunnen terugvinden."
„Het doet er dan eigenlijk helemaal
niets toe of de heldinnen van het boek
voortdurend proestlachend op sofa's
neerploffen, verbaasd „Hoe prozaïsch,
oompje" uitroepen en aan hun vriend
je ietwat beschroomd vragen of de si
naasappel die hij wat langzaam op
peuzelt „hem wel bekomt". Neen het
wat plechtstatige taaltje waarin de
schoolmeestersdochter uit het Friese
Oranjewoud haar humoristische, maar
tegelijkertijd ook opvoedende avontu
ren te boek stelde, is geen bezwaar
voor het mini-dragende meisje van
vandaag".
DE ZUCHT NAAR romantiek is,
volgens Martin Lammes, bij de jeugd
veel groter dan men denkt. In deze
tijd waarin maanonderzoekingen niet
eens meer de voorpagina's van de
kranten halen, zoeken jongeren naar
zijn mening naar een compensatie
voor de ouderwetse gezelligheid die
zij missen.
Vandaar die plotselinge opleving
van de belangstelling voor het voor
oorlogse boek. Wat de meisjesromans
van Cissy van Marxveldt betreft, lag
dat niet eens zo aan de tv-serie „Joop
ter Heul" die ruim een jaar geleden
op de beeldbuis kwam, want haar door
de uitgeverij West Friesland her
drukte „Kwikzilver", „Puck van Hol
ten" en „Joop ter Heul" werden
toen al grif verkocht.
HET IS natuurlijk ook wel zo, be
kent Martin Lammes, dat moeders die
in de boekwinkel een weer opnieuw
uitgegeven roman van Cissy van
Marxveldt zien liggen, uit een soort
jeugdsentiment zo'n boek kopen, om
dat ze zeker weten dat hun dochter
er geen buil aan kan vallen. Cissy
zorgde nu eenmaal altijd voor frisse,
wat je noemt onbedorven literatuur.
Maar door het aanhoudende succes
weten wij nu ook wel zeker dat vooral
de Joop ter Heul's ook bij de meisjes
van vandaag in de smaak vallen, want
de tieners van tegenwoordig laten zich
echt geen bedillerig boek meer in de
handen stoppen, dat gaan ze gewoon
ruilen, aldus Lammes.
OVER HET LEVEN van de in 1889 in
Friesland als Stetske de Haan geboren
Cissy van Marxveldt verschijnt bin
nenkort bij de Haagse uitgeverij
„Kruseman" een boek dat voor het
grootste deel bestaat uit haar minder
bekende novellen en schetsen. De
auteur, de Wassenaarse Neerlandicus
dr. Tj. W. R. de Haan wil er, geholpen
door de twee zoons van de in 1947
door een hartaanval overleden schrijf
ster, mee aantonen dat haar werk
eigenlijk altijd ten onrechte is wegge
drukt in de hoek van de kinder- en da
mesbladliteratuur.
haar carrière wil vertellen, zegt ze:
„Ik ben beroemd geworden door zijn
camera". Veruschka gelooft ook wel
dat zij een groot deel van haar suc
ces aan een feilloos begrip voor wat
Franco Rubartelli wil, heeft te dan
ken.
DAARUIT BLIJKT ALWEER hoe
vreemd de dingen in het leven kunnen
lopen, want Veruschka's ouders, die
tot de oude Pruisische adel behoor
den, werden toen zij nog een kleuter
was, opgehangen, omdat ze bij de
aanslag op Hitier betrokken waren.
Franco's vader was een van de naas
te medewerkers van Mussolini.
OVER HAAR jeugd, waarin ze door
elkaar voortdurend afwisselende fami
lieleden werd grootgebracht, wil ze
liever niet praten. Alleen dat ze als
15-jarige schoolmeisje in een West-
duitse reclamestudio's al voor de ca
mera's stond. „Ik was zo slecht op
school, dat mijn familie mij ten einde
raad naar het buitenland stuurde. Zo
kwam ik min of meer zwervend in
New York terecht. Door heel veel
moeite kon ik een baantje als fotomo
del krijgen, maar erg veel succes had
ik als gravin Vera von Lehndorf niet.
IK GING WEER terug naar Euro
pa. En toen ik na een paar maanden
opeens op de artiestennaam Verusch
ka kwam, besloot ik nog een kans te
wagen. Het klinkt bijna ongelooflijk,
maar als Veruschka solliciteerde ik
bij hetzelfde bureau, zei dat ik niets
met ene Vera von Lehndorf had te ma
ken, werd door mijn vroegere directeur
niet eens herkend en was in een om
mezien de ster van New York. Kort
daarop werd ik door mijn bureau uit
gestuurd naar de boutique-shows in
Florence en toen ik er Franco Rubar
telli ontmoette, was mijn New Yorkse
impresario mij voor goed kwijt".
VERUSCHKA ,die met haar smalle
handen, haar expressieve gezicht en
haar fascinerende blauwe ogen het
verhaal vertelt, loopt, zelfs als ze al
leen maar opstaat om een sigaret te
pakken, als een panter door de ka
mer heen.
ALS FRANCO, DIE net binnenkomt,
het ziet, zegt hij geamuseerd: „Ve
ruschka kan overal acteren. Ik heb
haar gefilmd zoals ik de vrouw over
250 jaar voorstel. Als een voor mannen
bijna ongrijpbare fee, die over stra
ten langs kristallen huizen en over
diamanten bruggen zweeft in een we
reld, waar geen zorgen en geen ziek
ten meer zullen bestaan".
HOE MOOI het leven met Verusch
ka is, kunt u waarschijnlijk nog dit
jaar in de Nederlandse bioscopen gaan
zien, wanneer Rubartelli's film „Stop
Veruschka" in circulatie komt.
WILT U MET PASEN niet lang
in de keuken staan, maar wel
een feestelijke maaltijd op ta
fel brengen, dan kunt u het eerste
menu „haas(t)je rep je" klaarma
ken.
Het bereiden van de gerechten
uit het tweede menu vraagt wat
meer tijd.
De met een aangeduide gerech
ten zijn verder uitgewerkt.
Menu „met weinig tijd"
Gevulde tomaten
Rundvleessoep (uit blik)
Kiprollade met champignonsaus
Doperwten (uit diepvries of blik)
Bloemkool (uit blik)
Aardappelen
Vanille-ijs met abrikozensaus en
gehakte noten.
Menu ;,met veel tijd"
Lente-soezen*
Lichtgebonden kippesoep
Lendestuk met korst*
Witlofsla
Spinazie
Aardappelen
Paasgebak*
Koffie.
De recepten zijn aangegeven voor
4 personen.
De tomaten in het menu met
„weinig tijd" worden gevuld met
roerei; per tomaat wordt een half
ei gerekend. De tomaten worden
gegarneerd met een toefje peterseli
De kiprollade kunt u vers of
diepgevroren kopen.
De champignonsaus kunt u kant
en klaar in zakjes of in blik kopen.
De smaak kan verhoogd worden
door er wat koffiemelk of room en
witte wijn of citroensap aan toe te
voegen.
Het vanille-ijs kunt u kant en
klaar kopen, evenals de abrikozen
saus.
De kippesoep kan getrokken
worden van kippepoulet, maar u
kunt ook kippebouillontabletten ge
bruiken. Aan de soep kunnen twee
ontvelde en in stukjes gesneden to
maten als garnering worden toege
voegd.
De witlofsla wordt aangemaakt
met een slasausje van olie en azijn
en gegarneerd met gewassen en
fijngesneden peterselie.
De spinazie kan met een fijnge
maakt hardgekookt ei gegarneerd
worden.
LENTE-SOEZEN
Voor de soezen:
1 dl water, 50 g boter of marga
rine, 55 g bloem, 2 eieren, 2 g zout;
kunt u ook ongevulde soezen be
stellen.
VULLING
Van de slaolie, de azijn, de mayo
naise, peper, zout en mosterd(poe-
der) een slasausje maken. De prei
en de appel schoonmaken, wassen
en raspen. Het slasausje met de
groenten en de appel vermengen.
De soezen opensnijden en met het
slaatje vullen.
De soezen desgewenst met aspic
bestrijken en opdoen op slabladen.
LENDESTUK MET KORST
750 g. dikke lende, peper, zout,
.^AAAAAAAAAAAAAAA/VXAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/WIAAAAAAAAAAAAA/VNAAAAAAAAAAAAAAA/
yVVWWVWWWWVWWWWWWWWWWVWWVWWWVWWWWWWWVWWWWWVVWWWWWWWWW
Voor de vulling: 1 eetlepel sla
olie, 1 eetlepel azijn, Vi eetlepel
mayonaise, peper, zout, mosterd-
poeder), 1 kleine prei (ca. 50 g),
50 g winterwortel, 1 appel, (aspic).
SOEZEN
Het water en de boter of mar
garine samen aan de kook brengen.
De bloem met het zout ineens toe
voegen en zolang roeren totdat de
massa als een bal van de pan los
laat. Van het vuur af de eieren één
voor één toevoegen en circa 10 mi
nuten goed roeren. Het deeg met
een grote gladde spuitmond in sta
ven (4 a 5 cm) op een ingevet bak
blik spuiten. De soezen in een war
me oven van 200 C in ca. 20 minu
ten gaar en lichtbruin bakken en af
laten koelen. Bij de banketbakker
120 h boter of margarine, 150 g ge
raspte kaas, paneermeel.
Het vlees met peper en zout in
wrijven. De botor of margarine
lichtbruin laten worden. Het vlees
in een matig warme oven dicht
schroeien en onder regelmatig be
druipen in 30 minuten gaarbraden.
Bij braden bovenop moet de braad-
tijd 10 minuten langer zijn. Het
vlees, uitgezonderd de onderkant,
door de geraspte kaas en dan door
paneermeel wentelen. Het vlees te
rug in de oven plaatsen of in de
pan leggen, bedruipen en de korst
lichtbruin laten worden. Daarna het
vlees weer door de kaas en het pa
neermeel wentelen en de korst op
nieuw onder bedruipen lichtbruin
laten worden.
Het vlees aan tafel in dunne plak
ken snijden.
PAASGEBAK
voor het gebak:
3 eieren, 120 g suiker, 90 g bloem,
30 g maizena, zout;
voor vulling en garnering:
1 literblik perziken, 14 dl perzik-
sap, 2 g aardappelmeel (1 eetlepel
kirsch of marasquin), 25 g geroos
terde geschaafde amandelen, 'A 1
slagroom, 25 g suiker.
De eieren met de suiker zo lang
kloppen, totdat een dikke schuimi
ge massa verkregen is, die als een
lint van een lepel vloeit. De bloem
met de maizena en het zout zeven
en in gedeelten voorzichtig door het
suiker-eimengsel scheppen, totdat
er geen bloemdeeltjes meer te zien
zijn. Het beslag overdoen in een in
gevette springvorm (doorsnede 20
cm) en in een voorgewarmde oven
van 175 °C in 40 a 50 minuten gaar-
bakken. De taart op een rooster af
laten koelen en horizontaal door
midden snijden.
VULLING EN GARNERING
Ongeveer de helft van de perzi
ken kleinsnijden. Het sap binden
met het aangemengde aardappel
meel en af laten koelen. Ca. 1 eet
lepel van het gebonden vruchtesap
achterhouden; het overige sap met
de kleingesneden vruchten vermen
gen.
De taarthelften met kirsch of
marasquin besprenkelen. Eén
taarthelft met de vruchten bedek
ken, de andere helft erop leggen.
De slagroom met de suiker stijf-
slaan. De zijkanten van de taart
met slagroom bestrijken en door de
amandelen rollen. De bovenkant
van de taart dun met slagroom be
strijken. De achtergehouden perzi
ken hierop leggen.
De taart garneren met gespoten
slagroom. De vruchten glanzen met
het achtergehouden vruchtesap.
juuuuinnnnnnnnnnnrawwwwwi-i