NU HET GETIJ KEERT
Airport en Patton: laatste
dure Hollywood-productiesj
Overvolle
cliché-film
TV-journaal vanaf
1 april in kleur
FILMS IN AMSTERDAM
CEGELS
TROS ontslaat
Karei Prior
KOOT PIANO's
rd.
NIEUWE FACILITEITEN
HAMMOND
Russische film
gaat op Texel
in première
Wij ontvingen
Ook Acro klaagt
over houding PTT
Omroep 2000 nog
niet failliet
„Goede vrijdag"
in film en show
TV zaterdag
TV vanavond
Radio zaterdag
TV vrijdag
Alphenaar
VRIJDAG 27 MAART 1970
13
PHILICORDA
van 995,—
e.a. tot 17.000,-
Goedkoop heldendom
Arti-medaille voor
schilder J. Sjollema
Bond-festival
ZIJLWEG 57 - HAARLEM
Telefoon 31 45 01
KRUISWEG 47-49
HAARLEM
*TEL. 023-320244
AMSTERDAM In een vorige be
schouwing hebben we gewezen op
een veranderende produktiepolitiek
bij de grote Hollywoodfirma's die ge
schrokken zijn zowel van het succes
van een goedkope film als „Easy
rider" als van de sof die sommige
kostbare ondernemingen als „Star" en
„Dr. Doolittle" te incasseren hebben
gekregen. Het risico van omvangrijke,
kostbare produkties, meestal vallend
in het genre van de musical of de
oorlogsfilm is te groot geworden om
erbij in leven te kunnen blijven en
een radicale breuk van Hollywood
met films die in de kosten van enige
tientallen miljoenen dollars dreigen
te vallen, lijkt dan ook onvermijde
lijk. Men zal zich dus moeten haasten
om nog een mammoetproduktie onder
ogen te krijgen, hoewel Amsterdam
deze week nog twee kansen biedt.
JMMVVVVVWVVtfMWWVWWVVW
Tuschinski vertoont er om te beginnen
„Airport" en iedereen die de dikke, maar
niet dure Amerikaanse paperback waar
naar de film gemaakt is, zelfs maar in
handen heeft genomen, weet dat er heel
wat in zo'n verfilming aan de orde moet
komen van lang niet alledaagse dingen.
Een enkele blik in de roman van Arthur
Hailey is dan al voldoende om de aard
van die gebeurtenissen door te krijgen
om dan verder de noodzaak te verliezen
door te lezen. Want de bij de lezers ge
introduceerde hoofdfiguur, vliegveld-ma
nager Mel Bakersfeld die tijdens een
noodweer van sneeuw en ij zei en met
alle moeilijkheden die een internationale
luchthaven meebrengt, door zijn vrouw
aan de telefoon doorgezaagd wordt over
het feit dat hij zijn werk laat voorgaan
op zijn huiselijke verplichtingen, is een
te bekende figuur (in de populaire litte
ratuur èn in de film) om nog erg ge
ïnteresseerd te raken in zijn verdere be
levenissen. Hij heeft natuurlijk een beeld
schone secretaresse die hem veel beter
begrijpt dan de frivole en naar uitgange
tjes hunkerende echtgenote en hij is de
Robert Culp en Nathalie Wood in
„Bod en Carol en Ted en Alice".
leidende figuur, de superman die overal
is, waar gevaar dreigt of complicaties
kunnen optreden.
In de film wordt deze held door Burt
Lancaster bekwaam en met het nodige
overwicht gespeeld en hij heeft al zijn
duidelijk aanwezige energie nodig om de
vele malheurs die op Lincoln Interna
tional Airport binnen 12 nachtelijke uren
plaatsvinden, het hoofd te bieden. Een
vliegende sneeuwstorm, die het uitzicht
belemmert, een geland vliegtuig dat vast
is komen te zitten in de opgewaaide
sneeuw en een startbaan blokkeert, een
verstekelinge die gearresteerd wordt en
er een gewoonte van blijkt te maken,
ondanks haar hoge leeftijd, voor niets te
vliegen, moeilijkheden met de onwillige
piloot Demerest (Dean Martin) die een
vlucht naar Rome moet maken en een
verhouding heeft met de stewardess, te
veel om op te sommen. Tot overmaat van
ramp komen allerlei aanwijzingen binnen
die erop wijzen dat in het vliegtuig naar
Rome een man met een tijdbom zit die
zich hoog verzekerd heeft om op die ma-
Een vloed van premières valt op de
paasagenda van de Amsterdamse biosco
pen te signaleren. Over „Patton" In Flora
en „Airfield" in Tuschinski schreven we
al. „Patton". voor zover krijgshaftig,
wordt geneutraliseerd door „Oh! What
a lovely war" in het Leidseplein Theater,
een verfilming door Richard Attenbo-
rough van de bekende oorlogssatire van
Joan Littlewood. Haar ironische, revue
achtige behandeling van de Eerste We
reldoorlog met zijn pathetische oproepen
en in de modder van Vlaanderen verstik
te idealen, komt in de filmbewerking
misschien minder hard aan dan detijds
op het toneel, maar blijkt niettemin een
krachtig anti-oorlogwapen te zijn geble
ven. Veel beroemdheden van het Engelse
toneel en de film, velen met „Sir" voor
hun naam, doen mee, maar het zijn
meestal ondergeschikte rollen waaruit
slechts de bereidheid van deze beroemd
heden blijkt om in de film te demonstre
ren tegen valse voorstellingen over oor
log, patriottisme en heldenmoed.
Een vermakelijke liefdeskomedie die
een onthullende kijk geeft op de veran
derde zeden en gewoontes in de Ameri
kaanse samenleving is „Bob Carol
Ted Alice", de namen van twee echt
paren die bijzonder bevriend met elkaar
zijn en door omstandigheden verleid wor
den eikaars wederzijdse huwelijkstrouw
op de proef te stellen. De film begint
ADVERTENTIE
einenl
met een kostelijke scène in een nieuw
society-instituut, geen schoonheidssalon,
maar een modern „Kurort" waar de duur
betalende gasten van beiderlei kunne
onder leiding moeten leren open en vrien
delijk tegen elkaar te zijn en waar alles
is toegestaan, behalve fysiek geweld. De
heilzame werking die van zo'n week du
rende kuur heeft op een der echtparen
is dan aanleiding tot allerlei huwelijks-
experimenten die uiteindelijk zonder dat
er brokken worden gemaakt, tot aller te
vredenheid worden opgelost. De film van
Paul Mazursky met onder meer Nathalie
Wood en Robert Culp (.van „Dubbel
spion") draait deze week in het Rem
brandtplein Theater.
Veel vrolijkheid ook in Du Midi, waar
de legendarische Mr. Chips in de figuur
van Peter O'Toole terugkeert in musical-
vorm, wat even wennen is en in ieder ge
val een heel andere „Goodbye Mr. Chips"
oplevert dan dertig jaar geleden (met
Robert Donat als de eeuwige leraarsfi
guur). En „Kogels voor Gringo" in Cineac
Damrak ziet er naar zijn titel grimmiger
uit dan de film van Don Siegel in feite
blijkt te zijn. De oorspronkelijke titel is
dan ook „Two mules for sister Sarah"
en dat slaat op Shirley McLaine die, als
non vermomd, meedoet de Fransen uit
Mexico te verdrijven die daar het bewind
van Maximiliaan van Oostenrijk rond
1870 in stand proberen te houden. Zij
dwingt Clint Eastwood (vandaar de
„Gringo" in de titel!), een ruige cowboy
met haar mee te doen en dat levert na
tuurlijk allerlei pikante en ook wel avon
tuurlijke situaties op die eindigen met
de sinds Peckinpah's „The wild bunch"
populair geworden eindafslachting, waar
bij duizenden doden vallen. Maar
voor het zover is, is er toch ook nog wel
wat amusement. Over „Zabriskie point
van Antonioni, die nu in Kriterion
schreven we al vorige week. Een film om
niet te missen al zal ieder achteraf zijn
bezwaren tegen de hier en daar wat ge
maniëreerde intermezzi kunnen hebben.
En voor de Godard-fans is dan einde
lijk in Cinétol „La chinoise", een collage
van allerlei beschouwingen over doel en
vorm vsn hedendaags communisme,
waarbij Mao veelvuldig wordt aangegre-
pen en letterlijk (boekenplanken vol
„rode boekjes") en figuurlijk alom tegen
woordig is in de film.
Godard heeft een eenvoudige vorm ge
vonden om veel theoretische beschouwin
gen en discussies te verwerken. Hij zet
vijf jongelui, jongens en meisjes, bij el
kaar in een leegstaande villa en laat hen
elkaar indoctrineren. Er wondt in allerlei
vormen gecommuniceerd, pratend, voor
lezend, tekstën schrijvend op deuren en
muren en op het eind heeft de toeschou
wer een verward, maar niet oninteres
sant pamflet van anderhalf uur op aan
gename wijze voorgeschoteld gekregen.
Er is, ondanks de eenvoudige opzet, toch
nog heel wat variatie in de beelden (ach
ter de camera Raoul Coutard) en hier
en daar breekt een humor en zelfspot
door die men niet zo gauw achter Godard
gezocht zou hebben.
Met „Peter Pan" van Walt Disney terug
in Plaza en met de nieuwe Funès, „Vrie
zen we dood dan vriezen we dood" in
City kan er moeilijk anders dan over
een zeer gevarieerd paasprogramma in
Amsterdam gesproken worden.
CHARLES BOOST
nier zijn vrouw uit de financiële moei
lijkheden te helpen.
Met de moeilijkheden op die vlucht
naar Rome beleeft de film dan nog een
verlaat hoogtepunt, culminerend in een I
gesprek tussen gezagvoerder Dean Mar- i
tin en de passagier met de bom (Van
Heflin), een gesprek, waarin tevergeefs
getracht wordt de man van zijn waan
zinnig voornemen af te brengen.
Met een gat in de romp, een dodelijk
gewonde stewardess en nerveuze passa
giers keert het vliegtuig terug naar het
New Yorkse vliegveld, waar het onder
de moeilijkst denkbare omstandigheden
moet landen. Waarmee dan eindelijk alle
moeilijkheden van die nacht voor Burt
Lancaster ten einde zijn. Regisseur Geor
ge Seaton doet zijn best uit de veelheid
van problemen waarmee de moderne
luchtvaart tot het opwindendste bedrijf
van deze tijd wordt gemaakt, een enigs
zins overzichtelijke film te maken, maar
verder dan wat sensationele cliché-situa
ties komt hij niet en het enige wat na
afloop vaststaat, is dat het een dure pro-
duktie is geweest, waarvan velen zullen
moeten getuigen: „voor mij hoeft het
niet."
Van eenzelfde formaat, maar meer op
de werkelijkheid afgestemd, is „Patton",
een verfilming door Franklin J. Schaffner
van de krijgsvërrichtingen van deze
schilderachtige Amerikaanse genraal uit
de Tweede Wereldoorlog. Uit deze film
vol krijgsverrichtingen Noord-Afrika,
Normandië, Siegfriedlijn en Bastogne
komt een ruwe en impulsieve, maar goed
hartige vuurvreter-moderne-stijl voor
den dag die de vraag oproept of het nu
nog wel de tijd is om aan dit soort hel
denvereringen te doen. Hoewel Schaffner
zijn regie en de acteur George C.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Met ingang van
I april is het televisiejournaal in kleur
te zien. Vanaf die datum heeft het
NOS-joumaal de studio in Santbergen
vaarwel gezegd voor gloednieuwe
voorzieningen in kleurenstudio-5 in
het omroepkwartier. Het grote voor-
deel van het nieuwe onderkomen is,
dat alle faciliteiten nu samen zijn ge
trokken en dat in feite het enige, dat
ontbreekt de redactie van het journaal
is, die voorlopig nog in de engbehuis-
j de barak aan de Emmastraat zal moe-
I ten blijven.
Na I april zal het zwart-wit niet
helemaal afgezworen worden. Van het
totale journaal zal 80 percent in kleur
zijn. Geen kleur krijgen voorlopig de
beelden van Hans van der Werff, de
Haagse journaalredacteur, en het
weerbericht. Zowel De Bilt als Den
Haag is nog niet met kleurencame-
ra's uitgerust. Ook zullen wel vele
uit het Oostblok aangekochte beelden
nog zwart-wit zijn. De middagbulle
tins op zaterdag en zondag zullen ook
geen kleur krijgen, omdat het niet
verantwoord is voor die paar minuten
een technische ploeg van twintig man
op de been te brengen. De eigen re
portages van het NOS-joumaal zullen
op 'n enkele „haastklus" na uitsluitend
in kleur zijn. De nieuwe studio is uit
gerust met vier kleurencamera's en
twee kleurampex-apparaten.
Hoofdredacteur Dick Simons van het
NOS-journaal: „Waarom wij met het
Journaal in kleur zijn overgegaan?
Omdat in feite alle nieuwagentschap-
pen ter wereld hun werk in kleur af
leveren. Voorts brengt de BBC al ge
ruime tijd het nieuws in kleur en is
Duitsland ons met kleurenbulletins net
Scott in zijn spel als Patton trachten de
zaken zo genuanceerd mogelijk voor te
stellen en de persoon zelf te relativeren,
blijft er altijd nog een goed stuk „hel
dendom" in zo'n film zitten, die niet bij
iedereen goed zal vallen. Maar, zoals ge
zegd, het genre sterft uit en als een der
laatste Mohicanen mag Patton, wat mij
betreft, voor veel dollars nog eenmaal in j
het zonnetje worden gezet.
CHARLES BOOST
DEN BURG Op 25 april gaat in het
City-theater te Den Burg een Russische
speelfilm in première, getiteld „Het Ge
kruiste Eiland". Het is het verhaal van de
opstand van de gevangenomen Georgiers
op Texel, welke strijd gevoerd werd in
april en mei 1945. Zij bonden samen met de
verzetstrijders de strijd aan tegen de Duit
sers. In het raam van de feestelijkheden
rond de 25-jarige bevrijding heeft de re
gisseur Tabbukashvili, zelf een Georgier,
Texel uitgekozen als plaats van de pre
mière.
AMSTERDAM De Arti-medaille 1970
is uitgereikt aan de Amsterdamse kunst
schilder J. Sjollema bij de opening van de
voorjaarssalon van Arti et Amicitiae. Sjol
lema kreeg de medaille voor zijn gehele
oeuvre, en meer speciaal voor zijn voor de
voorjaarssalon ingezonden werk.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. De toneelgroep Cen
trum brengt in april een Bond-festival in
„De Kleine Komedie". Vanaf 4 april elke
zaterdag tot en met maandag: „Gered'
Op 28, 29 en 30 april „Smalle weg naar
het verre Noorden". Beide stukken zijn
van Edward Bond. De regie is van Peter
Oosthoek.
UITGEVERIJ TEN HAVE-AMSTER-
DAM. Charlotte van Beuningen: „Een
nieuwe wereld voor onze kleinkinderen".
J. J. ROMEN ZONEN-ROERMOND.
Drs. H. J. Brouwer: „Pastorale begelei
dingen van Bejaarden". Dr. Herman
Docx: „Intercommunie, van Lund tot Uu-
sala".
AMSTERDAM. Het bestuur van
de Academische Radio Omroep is te
leurgesteld, dat de PTT geen techni
sche gegevens beschikbaar wil stellen
over de mogelijkheden van radio- en
televisiezendmogelijkheden. Het be
stuur deelt dit mee naar aanleiding
van de recent door prof. dr. J. L. Bor
dewij k geuite critiek over deze zelfde
materie.
De ACRO herinnert er thans aan,
dat zij drie jaar geleden een plan in
diende voor een aantal locale en re
gionale radiozenders ten behoeve on
der andere van het onderwijs aan de
Nederlandse universiteiten en hoge
scholen. Aan de minister van Verkeer
en Waterstaat werd gevraagd of dit
plan technisch realiseerbaar was. On
danks herhaald aandringen, tot bij de
minister-president toe, is een antwoord
op deze vraag aan de ACRO nog
steeds niet gegeven.
De ACRO stelt: „Het is verbijsterend
dat over de technische mogelijkheden
nauwelijks in het openbaar, ook niet
in het parlement op enig niveau van
gedachten kan worden gewisseld met
de PTT. Dit is vooral een gevaar met
het oog op de noodzakelijke democra
tische controle op de Nederlandse
massacommunicatiemedia. De oorzaak
van de algemene onwetendheid ligt bij
het ministerie van Verkeer en Water
staat en bij de PTT, die reeds nu
richting willen geven aan toekomstige
ontwikkelingen."
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. De TROS heeft
Karei Prior, hoofd van de televisie
afdeling, nu ontslagen, nadat hij enige
weken geleden reeds „wegens ernstige
fouten" was ontheven uit zijn functie.
Dit ontslag, aldus TROS-directeur
mr. Landré, kan men op staande voet
beschouwen. Verder wilde mr. Landré
over de redenen van dit ontslag en of
deze redenen haalbaar zouden zijn bij
het gewestelijk arbeidsbureau niets
mededelen.
„Het is niet zo", wilde mr. Landré
wel vertellen, „dat het ontslag geba
seerd is op de gevangenisstraf, die
Prior op dit moment in Veenhuizen
uitzit wegens een veroordeling voor
rijden onder invloed." Men kan echter
aannemen dat .deze straf indirect wel
iets met het ontslag te maken heeft.
Wel zou Prior de TROS-lei'ding onjuist
hebben voorgelicht over de duur van
de straf. Toen men hem op een werk
vergadering verwachtte, verscheen hij
niet, omdat hij nog steeds niet uit
Veenhuizen is ontslagen. De TROS, die
al lang op een reden wachtte om Prior
te kunnen ontslaan, heeft hoogst
waarschijnlijk de beëindiging van het
dienstverband met Prior gebaseerd op
werkverzuim.
drie dagen voor (start op 29 maart).
De overgang van zwart-wit naar kleur
is trouwens nauwelijks kostenverzwa-
rend geweest. Als u weet, dat bijna
elke omroepbegroting zo'n jaarlijkse
stijging van zeven a acht percent te
zien geeft en de joumaalbegroting
daarvan met 7,9 percent verhoging
niet vanaf wijkt.
De heer Simons is met zijn mede
werkers zeer tevreden over deze op
lossing, die overigens „interim" heet,
omdat er over (waarschijnlijk vele)
jaren een compleet nieuwscentrum in
het omroepkwartier zal worden ge
bouwd, waar ook het journaal zijn de
finitieve huisvesting zal krijgen.
(Van onze correspondent)
ARNHEM. De rechtbank in Am-
hem heeft gisteren het verzoek van
de AMRO-bank in Nijmegen de Stich
ting Omroep 2000 failliet te verklaren
nog niet ontvankelijk verklaard. De
rechtbank wil nader worden geïnfor
meerd over details en heeft haar be
slissing uitgesteld tot volgende week
donderdag 2 april.
De AMRO-bank wil de gelden terug
die ten onrechte op de rekening van
de Stichting Omroep 2000 zijn bijge
schreven. De gemeente Nijmegen had
35.000 gulden gestort bij het filiaal
van de AMRO-bank in Nijmegen om
te worden doorgegeven aan de stich
ting Open Jeugdwerk Nijmegen, maar
abusievelijk maakte de bank het be
drag over op de rekening van de Om
roep 2000.
Het bestuur van deze omroep was
blijde verrast door deze subsidie en
ging over tot uitkering van de gelden
aan met de stichting verwante organi
saties te weten de ASVA-Amsterdam,
die daarmee de boetes betaalde van
veroordeelde Maagdenhuisbezetters, de
Bond Van Dienstweigeraars en de
Oranje Vrijstaat (Kabouter-beweging
van Roel van Duyn). De AMRO-bank
(raadsman mr. H. M, Muller) verwijt
de Omroep 2000 dat deze onrechtma
tig een aan een andere instantie toe
komende subsidie heeft besteed. In
dien de Omroep 2000 weigert het be
drag terug te betalen dan gedraagt het
bestuur daarvan zich als een lichaam
dat volgens de wetgeving failliet dient
te worden verklaard.
Omdat voor een faillietverklaring
twee crediteuren noodzakelijk zijn le
verde mr. Muller bij de rechtbank een
vordering in van een reclame-adviseur.
Het bestuur van de Omroep 2000 be
twistte echter deze vordering. ,De re
clamejongens hebben ons pro deo ge
adviseerd", aldus het verweer.
ADVERTENTIE
KLEINE PIANO'S (ook voor huur)
BECHSTEIN - FÖRSTER PLEYEL
IBACH - en andere.
Christus. Douglas Squires ook al
een man uit de showbusiness ver
zorgt de choreografie. Show uit Ame
rika komt vervolgens opdraven in de
gedaante van Bonanza.
Brandpunt gaat vooraf aan een twee
tal goede Vrijdagprogramma's, die de
KRO ten besluite van deze avond uit
zendt. Het is eerst Het andere Naakt,
een programma van Guus van Hemert
en Marinus Huybregts over het men
selijke naakt in de kunst van klassieke
held tot de mens aan het kruis. Het
andere programma is de Kruisweg,
een korte impressie van de Kruisweg,
die Paus Paulus vanavond in Rome sa
men met de gelovigen uit deze stad
heeft gebeden.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. I
7.23 Weekeind: 7.54 Deze dag. 8.00
Nws. 8.11 Van. de voorpagina. 8.15
Stereo: Z.O. 135. (9.35 Waterstanden).
10.30 Werkgeven en -nemen. 11.00 1
Nws. 11.01 Wegwijs. 11.10 Jazz- en
amusementsmuz. 11.25 Afrikaanse Kro
niek. 11.45 Kennismaking jonge ar
tiesten. 12.05 Stereo: Gitaarrecital.
12.30 Sportnws. 13.00 Nws. 13.11 Baria.
13.13 Actualiteiten. 13.23 Stereo: Jon-
gerenprogr. 14.35 Radio Jazz Magazi
ne. 15.00 Luisterprogr. 16.00 Nws.
16.03 Stereo: Scan. 16.15 Harmonie-
orkest. 16.35 Artistieke Staalkaart.
17 10 Stereo: Klass. muz. 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nws. 18.11 Actualitei
ten. 18.20 Nws. 21.00 Stereo: Jazz-trio.
21.15 Hoorspel. 22.00 Stereo: Amusem.
muz. 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen.
22.45 Liedjesprogram. 23.15 Stereo: Lui
Luisteren. 23.55 Nws. 24.00 Paasnacht-
dienst.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
716 Stereo: Klass. muz. (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten).
8.00 Nws. 8.11 Stereo: Muz. 8.30 Nws.
8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. 9.00
Theologische Etherleergang. 9.35 Gym
nastiek. 9.45 Solistenkamer. 10.54 In
formatie over aktuele tentoonstellin
gen. 11.00 Nws. 11.03 Lezing. 11.15 So-
farium. 11.55 Mededelingen. 12.00 Zon
der grenzen. 12.10 Lezing. 12.14 Markt-
berichten 12.16 Overheidsvoorl. 12.26
Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl.
commentaar. 13.00 Verz. pl. progr.
14.00 Stereo: P.M. (16.00 Nws.) 16.30 1
Inzet. 17.00 HIRO-Magazine. 1715 Gas-
ten van de week, 17.30 Stereo: Zesne-
genplus. 18.19 Uitz. C.H.U. 18.30 Nws. j
18 41 Actualiteiten 19.00 Exodus. 19.30
Stereo: Sjook. 20.00 Stereo: Klass en
mod. muziek. 21.00 Paasviering. 22.30
Nws. 22.40 Stereo: Goal23.55 Nws.
HILVERSUM Hl
9 00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 en 11.00
Nws). 12.00 Nws. 12.03 Skivatoon. 13.00 1
Nws. 13.03 Licht pl. progr. (14.00 en
15 00 Nws.) 16.00 Nws 16..03 Lichte
muz. 17.00 Nws. 17.02 Hier en NU.
BRUSSEL 324
12.00 Nws. 12.03 Consumentenrubr.
12.30 Gevar. muz. (12.40 SOS-berich-
ten voor schippers). 12.55 Buiteni.
persoverzicht. 13.00 SOS-berichten voor
de schippers. 13.20 Gevar. progr. (14.00
en 15.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.15 Jazz-
muz. 18.00 Nws. 18.03 Jeugdprogr
18.30 Franse taalwenken. 18.32 Gevar.
progr. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taai-
wenken. 1855 Gram. muz. 19.00 Nws.
19.40 Gevar. muz. 21.00 Sportinforma-
tie. 22.00 Nws. 22.20 Amusementsmuz
23.00 Nws. 23.10 Liederenrecital. 23.40
Nws.
Nederland 1. Na de verhalen uit het
praathuis en het nieuws een program
ma van de AVRO. Om te beginnen een
natuurfilm uit de serie Audubon Wild
life Theatre. De rest van de tijd tot
acht uur is bestemd voor AVRO's Om
budsmannen, het team Ilse Wessel en
Jaap van Meekren, oftewel Info.
Na het journaal van acht uur een te
levisiespel van Manya Starr, getiteld
Color me German, of in het Nederlands
Het Bezoek. In deze Duits-Amerikaan-
se coproduktie wordt een schrijnend
probleem belicht, namelijk dat van de
na de oorlog in Duitsland geboren
kleurlingen. Het waren de kinderen,
waarmee de meisjes bleven zitten, die
de verbroedering met de negerbe
vrijders te letterlijk hadden genomen.
Duitsland kent veel van deze kinde
ren. Ze zijn inmiddels opgegroeid tot
volwassenen en velen hebben zelf al
kinderen. Om te zeggen, dat ze out
cast zijn is wellicht te overdreven,
maar veel kansen hebben de meesten
toch niet gekregen. Ze mochten al blij
zijn als ze van hun moeder een rede
lijke opvoeding kregen. Meestentijds
was de vader onbekend.
Eigenlijk de gehele AVRO avond
staat in het teken van het zwart-zijn.
Gedurende bijna anderhalf uur kunnen
we namelijk kijken op deze Goede
Vrijdag naar Trumpets of the Lord,
een verfilming van de Broadway-musi
cal van die titel. Een echte musical
is het niet. In een dorpskerkje houden
enkele negerpredikanten samen met
hun gelovigen een dienst, waarin ze
verhalen uit de bijbel vertellen. Ook
het lijdensverhaal wordt uitgebeeld.
Trumpets of the Lord is als verzame
ling ritmische preken beroemd gewor
den. Vorig jaar Pasen hebben velen
de film gezien.ze zijn onder de in
druk gekomen van de geweldige ex
pressie van de gelovigen in de kerk,
die als het ware het hele gebeuren
deed herleven.
Ook op deze vrijdag wordt het
avondprogramma besloten met het
laatste nieuws en de Teleaccursus: de
elfde les uit de serie van Molecuul tot
Mens.
Nederland 2. Voorafgaande aan de
Stockholm met de wedstrijd Rusland—
Tsjechoslowakije in het kader van de
competitie om de wereldtitel ijshockey.
Na de fabel en het journaal komt
Frans terug tot half acht. Half acht de
KRO met de vrolijke serie Hij en Zij.
Na het journaal een produktie van
de BBC, getiteld Jezus. The Young Ge
neration, eigenlijk alleen maar bekend
als moderne popgroep, zingt en speelt
veertien songs over het leven van
Nederland I
18.50 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.55 Journaal.
18.58 AVRO: Het wonder der natuur.
19.25 Info.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 AVRO: Het Bezoek (film).
21.30 Kleur: Trumpets of the Lord.
22.50 NOS: Journaal.
22.55 TELE AC: Van molecuul tot
mens - les 11 herh.
Nederland II
18.15 NOS: Wereldkamp. ijshockey.
18.50 De Fabeltjeskrant.
18.55 Journaal.
19.00 Wereldkamp. ijshockey.
19.30 Kleur: Hij en Zij.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 KRO-RKK: Jezus (liederen).
21.05 Bonanza (film).
21.55 Brandpunt.
22.35 Het andere naakt.
22.50 Eurovisie.
23.00 NOS: Journaal.
Nederland I
16.00 NOS: Journaal.
16.02 NCRV: Zeskamp - show.
16.55 Voor de kinderen.
18.45 NOS': De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV: Scheepsjongens van
Bontekoe.
19.13 Met Swiep op avontuur.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Dombey en Zoon.
20.45 Tweekamp.
21.10 Kleur: Nathan en Tabileth.
22.10 Actualiteitenrubriek.
22.35 Psalter voor de stille zaterdag.
22.50 NOS: Journaal.
23.00 KRO-RKK: Paasnaehtwake in
de St. Adelbertabdij te
Egmond-Binnen.
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Scala.
19.30 VARA: Kleur: De jonge onder
zoekers.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Ironside.
22.10 Toneelimprovisaties.
22.50 Achter het nieuws.
23.15 NOS: Journaal.
ifVVWWWVVIA/WVfWWWWVWVWWWWWWVWWWVWWWWVWWWWWWVWWWWVWWyWWWWWWVWWVVWW\ftWVWWWVWWVWWWWWVWVWWWM»
HAARLEM DEN HAAG - DELFT