WILLY WALDEN De vleesgeworden sof Van kantoor naar Bühne tt Hoe is het ontstaan Mogelijk erkenning gewetensbezwaarden Spaanse jehova-getuige meer jaar in gevangenis dan tien Meerderheid Italianen tegen echtscheiding ■Haar journaal i HIP, HIPPER, HIPST HERMAN JAN JACOB KALDEWAAY WORDT 65 w$& Berenbaby's en barracuda's in Artis Internationale Visserijbeurs in Heist Bijna twee ton voor schilder TEL. 15000 ZATERDAG 28 MAART 1970 (Van onze correspondent) BUITENVELDERT Ex-kantoor klerk Herman Jan Jacob Kaldewaay wordt vijfenzestig. „Correspondent moderne talen, leuk werk". Voor die specificatie moet Herman Jan Jacob Kaldewaay tasten in de nevelen van zijn herinnering, want drieënveertig jaar geleden verruilde hij de kantoor kruk voor de Bühne, zoals dat heet. Herman Jan Jacob Kaldewaay heet sedert 1927 voor de mensheid Willy Walden. Rust M mm IP Ada Bakker verloor Examens Dit woord: BUUR Dit woord: BEZORGEN Dit woord: GODSVRUCHT Referendum TAXS 3000 TEL. 23000 /wwvww^™™w^«~wv^™«~WN/^~^/^~»~>~^~vvv~^/vv«~>/^~wvvw,,vvvw,~w«'WWWWW,~N'VVVWV~ fl I I I I n -3 I «4-« 0"f I Willy Walden: omdat zijn moeder de naam Wilhelmina droeg en een „Walden" in de familie had. „Mijn belastingconsu lent en de mensen van de bank spreken mij aan met „Meneer Kaldewaay", de rest zegt „meneer Walden." Veel mensen zullen Willy overdag niet aanroepen. Te midden van het grijze sta- pelwerk van Buitenveldert leeft „één van onze bekendste Nederlandse artiesten" in een vrijwel volkomen isolatie. In de grote, heel erg nette bungalow praat Willy Wal den zachtjes met tussenpozen, ruist zijn vrouw Aase Rasmussen tussen kamer en keuken en hijgt hond Lukke net iets min der vaak dan de klok tikt. Lukke is be langrijk in het leven van Herman Jan Jacob Kaldewaay. Aan de buitenmuur, naast de deur zit een mooi rond schildje geschroefd: „Hier woont Lukke." Lukke is Deens voor „ge luk". Denemarken is het tweede vader land van Willy Walden. Aase is er ge boren. Willy Walden, de muisgrijze, de stille, de kleine man tegenover Piet Muyselaar. Artiest bij toeval? Als ze hem eens met tomaten bestookten tijdens zijn „beurt" in de Sleewswijk-revue? „Ik zou ze ontwij ken. De jonge mensen, die zo iets doen, hebben hun volle verstand nog niet. Als ze zich zo willen afreageren, moeten ze het maar doen. Ze verwachten, als ik de kranteberichten goed heb gelezen, dat een toneelspeler helemaal de man is, die hij uitbeeldt. Hoe kan dat nou? Als iemand een Judas speelt of een booswicht, dan kan hij best in het dagelijks leven een aardige goede man zijn. Weet u wat ik een schande vind? Dat een toneelstuk van Jan Cremer, afschuwelijk, pornogra fisch, schunnig, subsidie krijgt. De men sen, die naar onze revue komen, moeten vermakelijkheidsbelasting betalen. Van die belasting gaat een deel op aan subsi die!" En Herman Jan Jacob Kaldewaay zwijgt weer. In een gesprek met hem gloeien nauwelijks emoties op. Alles ademt rust. Pornografie? „Ik ben er hele maal voor, dat pornografie moet worden vrijgegeven, maar dat betekent niet, dat pornografie in onze kunsttempels moet worden opgevoerd. Onze schouwburgen zie ik nog steeds als kunsttempels." Sedert 16 maart 1937, de dag waarop de dames Snip en Snap (de namen zijn uit een vooroorlogse strip van Jacques van Tol) werden geboren, is Walden be roemd. Had hij nooit toneelspeler willen worden? „Nee, ik geloof niet, dat ik daarvoor geschikt zou zijn. Hoewel Cor van der Lugt Melser Sr ooit heeft gezegd: „Aan jou gaat een groot toneelspeler verloren Een broos glimlachje gloort. Willy Wal- smi AMSTERDAM. In het berenhuis in Artis zijn vier bruine beren geboren. De berin Frieda heeft het leven geschonken aan een drieling; Els stelde zich tevreden met één baby. De jongen zijn begin ja nuari geboren. Sinds die tijd verblijven ze in een als kraamkamer ingericht nacht hok, waarin men pas dezer dagen voor zichtig is gaan kijken. De conservator van het Artis-aquarium, de heer F. de Graaf, is er in geslaagd en kele barracuda's te vangen en naar Artis op te sturen. Het zijn zeer roofzuchtige vissen die over een formidabel gebit be schikken. Zij bereiken een aanzienlijke lengte, soms wel van drie meter. Deze vis sen stonden nog altijd op de verlanglijst van het Artis-aquarium. Men heeft de nieuwe aanwinst in een bassin in de kleine zaal van het aquarium gehuisvest. WILLEMSTAD. De Nederlandse ten nisspeelster Ada Bakker heeft tijdens een internationaal toernooi in Willemstad in het damesenkelspel verloren van de En gelse Nell Truman: 1-6 2-6. AMSTERDAM. Geslaagd voor het kandidaatsexamen Frans aan de universi teit van Amsterdam J. J. Roodenburg te Santpoort. Er heeft vroeger in het Germaans een woord bura bestaan dat beteken de: woning, vertrek, huis. Het meer voud van dit verdwenen woord vin men nog terug in Groningse plaatsna men als Siddeburen en Pieterburen. Men neemt aan dat het werkwoord bouwen ermee verwant is. In het Noordnederlands is buur ook een bijvorm van gebuur, Middelneder lands ghebure dat zowel buurman als landman, dorpeling betekende Nu ver staat men onder buren hen die in el- kaars nabijheid, in dezelfde buurt wo nen. Misschien is buur hetzelfde woord als boer en was de boer vroe ger de inwonende landarbeider die tot het personeel behoorde. Het klinker- verschil zou dan te verklaren zijn uit het streven naar betekenisverschil tussen buur en boer. In het werkwoord bezorgen gaat na tuurlijk het zelfstandige naamwoord zorg schuil. In overeenstemming daar mee is de oudste betekenis: zorg dra gen voor. Vondel schrijft: „Indien t gemeen u roept, besorgt het als uw eygen". Een daarvan afgeleide bete kenis is: er voor zorgen dat iemand iets krijgt, dus: iemand iets verschaf fen. Men kan dus iemand recht bezor gen of een baantje be jrgen. Vandaar de betekenis: zorgen dat iets bij een bepaald iemand of op een bepaalde plaats komt. Dat is de gewone bete kenis in onze taal. Men kan een brief bezorgen en ziet wel eens het op schrift: Boodschappen hiernaast te bezorgen. Een verouderde betekenis is: voor iets vrezen. Die vindt men alleen nog terug in het deelwoord be zorgd: beangst, ongerust, bekommerd. Wanneer men net woord godsvrucht vergelijkt met net Duitse woord waar aan het is ontleend, wordt het vreem de tweede woorddeel onmiddellijk dui delijk. In het Duits luidt het namelijk qottesfurcht. dus: vrees, ontzag voor God Het Nederlandse godsvrucht is na 1600 opgekomen naast het toen al bestaande bijvoeglijke naamwoord godvruchtig, Middelnederlands gode- vruchtich: vroom Het Nederlandse en het Duitse woord zijn gevormd naar voorbeeld van het Latijnse timor dei. Grieks phobos cheou Naast godvruch tig kwam ook godvrucht (zonder s) als bijvoeglijk naamwoord voor. Gijs- brecht spreekt Willebrord aan met: godvruchte vader. In het Middelneder lands komen vruchtvrees en vrucht: bevreesd nog als zelfstandige woorden voor. Kenis is: er voor zorgen u», Willy Walden, Aase Rasmussen en een Deense krant den herstelt het snel. Omdat hij ernstig is. Dertig maart wordt hij vijfenzestig. De pensioengerechtigde leeftijd. „Ik houd er niet mee op. Een mens is net zo oud als hij zich voelt. Ik ben gezond." En als de Sleeswij k-revue stopt? Iets, waarvan in '69 sprake was. „Zo groot als nu, komt de revue nooit terug. Dat kan niet meer. In '69 waren er plannen voor een afscheidstournee. Overal waar we kwamen, waren de zalen uitverkocht. Wij zijn doorgegaan. Ook als Slees stopt, ga ik niet rusten. Misschien zouden Piet en ik dan onze act in cabaretvorm brengen." Ik ben de vleesgeworden sof, maar win altijd. Uiteindelijk. Piet is de man, die zich kwaad maakt-, woest wordt, de zaak in actie zet. Hij is meer toneelspe ler." Had het andersom gekund? „Nee, ik ben de kleine. Kijk eens naar Stan Lau rel en Oliver Hardy; wij zijn toch een soort Stan en Laurel. Stan is de kleine, de slimme. Half Watt en Johnny zijn ook kleiner dan Watt en Rijk. Het is een fy siek verschil. Over cabaret: „Je moet de grote drie buiten beschouwing laten. Zij vormen de establishment. Er is verheu gend veel jong talent. Herman van Veen, Seth Gaaikema, en Paul van Vliet, heel geweldig." En „Neêrlands Hoop in Bange Dagen?" Wie? Neêrlands Hoop in Nooit van gehoord. Ik ben altijd thuis." Politiek? „Het is duidelijk, dat deze wereld met Vietnam, rassendiscriminatie en verwildering van de zeden geen goeie tijd tegemoet gaat. Ik vraag me wel eens af, waar mijn kleinzoon voor opgroeit" En u speelt 's avonds sketches voor de hele familie. „Ja, de mensen willen lachen en zich ontspannen. Ik speel voor de hele familie. Er is veel veranderd. Ik kan nu rustig over de pil en anti-conceptie pra ten. Vijf jaar geleden kon dat niet. Je gaat mee. Ik wil niet schokken. Politiek op zich bedrijf ik niet." Leeft u niet langs de wereld heen? ,Nee, dat geloof ik niet." Willy Walden aarzelt, nog langer dan voorheen. „Het tv-nieuws zie ik altijd. Ik lees mijn kran ten." Op zijn blauwe blazer draagt Walden op 18 mei '69, dat was op Piets verjaardag gekregen. In Eindhoven. Je bent er trots op, omdat met dit lintje ons vak erkend werd. Mensen denken vaak, dat wij ons geld gemakkelijk verdienen en dat het een bandeloze zaak om ons heen is. Dat is niet waar. Ik moet maanden studeren voor een nieuw programma. Ik zou overi gens niets anders willen. Als ik met va kantie ben, begin ik na enige tijd 's avonds onrustig te worden. Je bent ge wend aan die vaste cadans." Is dat hoopje vleesgeworden sof uit da Sleeswijk Revue zo'n succes omdat Willy Walden eigenlijk de indruk maakt op het toneel verdwaald te zijn: de burgerman, die het trapje is opgeklommen? „Ik weet het niet. Nu u het zegt ik heb er nooit over nagedacht. Ja, dat is misschien wel zo. Als die doorbraak in '37 niet was ge komen met Snip en Snap, ach ja dan dan had ik moeten wachten. Ik zou graag nog eens in een musical willen staan, dat is een vaste wens van mij. Het publiek is kritischer geworden in de laatste jaren. Flauwekul, zoals Piet en ik vroeger wel brachten, kunnen we niet meer verko pen." (Van onze correspondent) BARCELONA De Spaanse re gering heeft besloten aan het parle ment een wetsvoorstel voor te leggen om eindelijk een oplossing te vinden voor een onrecht dat al meer dan tien jaar duurt. Het gaat om de dienst weigeraars op grond van gewetens bezwaren, voornamelijk de on geveer 150 Jehova-getuigen die om deze reden in de verschillende mili taire gevangenissen van Spanje ver blijven. In het Spanje van generaal Franco is de dienstweigering van gewetensbezwaar den iets wat men eenvoudig niet had voorzien. Het leger had bij de keuring wel de mogelijkheid om een recruut af te wijzen op psychologische gronden. Een zekere houding van tolerantie tegen over andersdenkenden is in Spanje een geheel nieuw idee dat door de autoritei ten schoorvoetend wordt aangenomen. Hoe moeilijk het is om deze tegenzin te overwinnen blijkt wel uit het feit dat een krijgsraad, die in 1960 een dienstwei geraar veroordeelde, toen al klaagde over het gebrek aan overeenkomstige wets voorschriften zonder overigens enig re sultaat te bereiken. Deze militaire rech ters toonden zich humaner dan de opstel lers van de militaire wetten. Zij verklaar den in hun vonnis: „Wij willen bij dit geval, dat zich zeker zal herhalen, aante kenen, dat het nuttig zou zijn een voor stel aan de regering te richten, opdat men naar een wettelijke oplossing zoekt waar die momenteel niet bestaat. Want hoewel het waar is dat deze krijgsraad een vonnis heeft geveld dat volgens de raad het meest overeenkomt met het hui dige militaire recht, is het ook waar dat, zodra dit vonnis is uitgevoerd, de wette lijke situatie nog steeds dezelfde zal zijn. Het is duidelijk dat men eenzelfde per soon niet aan een ononderbroken serie van vonnissen kan onderwerpen, een der gelijke, onrechtvaardige oplossing kan niet samengaan met een goed strafrecht." Niettemin bleef de toestand van 1960 tot 1970 geheel onveranderd. Niemand weet dit beter dan de Jehova-getuigen en onder hen niemand meer dan de 32-jarige Catalaan Alberto Contijoeh, die al sinds 1959 in de militaire gevangenis van Cadiz onderworpen wordt aan juist diezelfde „onrechtvaardige serie van vonnissen" die de genoemde krijgsraad betreurt. Maar zijn militaire rechters hadden geen keus. Iedere keer dat Contijoeh zijn ge vangenisstraf heeft uitgezeten en op grond van zijn godsdienstige overtuigin gen blijft weigeren om zich aan de dienst te onderwerpen, wordt hij opnieuw aan geklaagd en moeten de rechters opnieuw, met de onrechtvaardige wet in de hand, hem tot gevangenisstraf veroordelen. Het probleem begon eigenlijk pas een goede tien jaar geleden toen de bewe ging van de Jehova-getuigen haar eerste bekeringen in Spanje behaalde. Momen teel zijn er een negenduizend aanhangers van deze geloofsbelijdenis in Spanje, van wie natuurlijk slechts een klein aantal in de dienstplichtige leeftijd. Veel zou het Spaanse leger er dus niet bij ver liezen door hun vrijstelling te verlenen. In november vorig jaar werd er een nieuwe dienstplichtwet aangenomen die voor het eerst een mogelijkheid aangaf om het probleem op te lossen. De wet stelt namelijk dat een dienstweigeraar gerehabiliteerd is „zodra hij zijn dienst plicht, óf zodra hij de straf die hem is opgelegd heeft vervuld". Zo is het dus mogelijk om de dienstweigeraars met één enkel vonnis „af te doen". Nu heeft de regering aan het parlement een wet voorgelegd waardoor het leger de dienstweigeraars in speciale eenheden zal kunnen indelen (naar men aanneemt, zonder enige verplichting om wapens op te nemen) voor een diensttijd „tot en met drie jaren". Dat wil zeggen, op zijn minst het dub bele en in sommige gevallen zelfs het driedubbele van de normale diensttijd. Het staat nog te bezien of deze oplos sing voldoende zal zijn voor de kwestie van de Jehova-getuigen, die immers om het even welke taak in het leger weige ren. Maar de goede wil van de regering blijkt uit een andere paragraaf in het wetsvoorstel waardoor men gratie wil verlenen aan de huidige veroordeelden. De 150 gevangen Jehova-getuigen zul len dus, bij aanneming van de wet en nadat hun godsdienstige gewetensbe- bezwaren „nauwkeurig zijn onderzocht en bewezen", de rest van hun straffen kwijtgescholden krijgen. ROME Terwjjl de kansen op een volksstemming over de echtscheidings kwestie in Italië groeien, is het resultaat van een twaalf jaar lang gevoerde enquête bekend geworden over dit thema. De uit slag van het onderzoek is dat de meer derheid van 61 percent van de Italianen zich tegen de echtscheiding zal uitspreken. Dertig percent zou al voorstemmen, de (Van een verslaggever) IJMUIDEN. Van 1 tot 8 april wordt In Heist de derde internationale Visserij - beurs gehouden. De beurs wordt woens dagmiddag om half drie geopend door de heer De Bruyker, namens het Belgische ministerie van Landbouw en Visserij, in het centrum De Speelman aan de Rams kapellestraat (65). Zaterdag 4 april om tien uur houdt de heer A. van Maele, bedrijfsdirecteur GB- SM grootwarenhuizen, een lezing over de, """tj* "'"y 'j distributie-aspecten van voorverpakte vis. I een „lintje „Ik ben ridder in de orde van Ir W Vyncke wetenschappelijk medewer- Oranje Nassau. Trots. „Ja. Ik heb hem ker van het Belgische Rijksstation voor Zeevisserij, zal vervolgens de wetenschap pelijke aspecten van de voorverpakte vis onder de loep nemen. In de middag, aan vangende drie uur, spreekt de heer Nieu wenhuyse, voorzitter NW, over regle mentering en keuring vis. Het 1oei;ang van de viskleinhandel zal worden belicht door de heer Van Roose, secretaris van de Be drijf sraad voor de zeevisserij. Kredietwe zen voor de viskleinhandel zal worden be handeld door de heer Vandenbroecke, di recteur van het Beroepskrediet De alge meen secretaris van de Centrale levens- middelenbedrijven, de heer Martsboom, neemt de vestigingswetperspectieven voor de vishandel voor zijn rekening. (Van onze sportredactie) ROTTERDAM. In Rotterdam reikte de directeur van de nationale sporttota- lisator Muilenberg, de eerste prijs van toto 29 uit. De winnaar was de 35-jarige huisschilder P. de Jager uit Rotterdam, die een cheque ter waarde van 178.584,15 in ontvangst mocht nemen. Voor de Rotterdammer betekende dit Maandagmiddag 6 april, aanvangende I de derde keer dat hij een prijs in de halfdrie spreekt over het verbruik van toto won. Na tweemaal bij elkaar 40 gul- naliarie, spreeK 11 v»oKBon crpwnnnpn leverde hem het ndiiui ie, Bjji 1 vis de heer Van Hal, secretaris-generaal van de Propagandavereniging voor meer visverbruik. Vervolgens komen aan het woord- de heer Peterman, directeur van de Universitaire restaurants Alma over het collectief verbruik van vis en de heer Van Roose, secretaris van de Bedrijf sraad voor de visserij over de toestand en vooruitzictv ten van het verbruik van vis. De beurs biedt diverse attracties, zoals voorverkoop speciale postzegel „Jeugdfi latelie", een internationale zeehengelwed- strijd (zaterdag 4 april) en alle dagen vis- proeven. Secretaris mr. G. Callant, Kursaalstraat 84, 8390 in Heist, tel. 050 - 51788, verstrekt alle verdere gewenste inlichtingen. den te hebben gewonnen leverde hem het lukraak invullen van toto 29 deze grote prijs op. De voetbalvereniging Oldi, waarvan de heer De Jager lid is, zal de prijswinnaar de komende drie weken in het eerste elf tal moeten missen. Gisteren vertrok de winnaar met zijn gezin naar Majorca om daar van een rustige vakantie te kun nen genieten. Over het kleine fortuin dat de heer De Jager won zijn in de afgelopen zenuw achtige weken nog geen plannen gemaakt. De familie heeft zich wel een huis en een caravan aangeschaft en zal nog nader be kijken wat er met de rest van de prijs zal worden gedaan. DE HEER H. v.d. HUURE, Neptu- nusstraat 25 zw. in Haarlem-Noord, betwijfelt of het wel juist is dat het woord „hippie" van het Engelse woord voor heupen (hips) is afgeleid, zoals op 17 maart in deze rubriek stond. Hij meent dat het woord van veel oudere oorsprong is, uit de tijd voor de tweede wereldoorlog toen men nog aan de jitterbug deed en het woord „hep" hetzelfde betekende als tegen woordig „in" of „erbij zijn." In het bebop- en beatniktijdperk van de ia- ren vijftig werd „hep" tot „hip" en een hippe figuur een „hipster," meent de heer Van der Huure. „Vervolgens kwam het woord weer in zwang, na een tijd in onbruik te zijn geraakt, met de opkomst van de psychedelica," schrijft hij. De heer Van der Huure vraagt zich nu af of hij gelijk heeft. Wie weet er meer van? DE AMSTERDAMSE KINDER ARTS Ph. H. Fiedeldij Dop wil niet van „flatneurose" horen, omdat neu rose een conflict is tussen geweten en het driftleven, en vrouwen op flats zich alleen maar vervelen en daarom humeurig worden. De arts zei dit op een bijeenkomst met leden van aller lei vrouwenverenigingen. Daar werd natuurlijk over de mogelijkheden en onmogelijkheden voor de werkende vrouw gesproken. De directeur van een uitzendbureau kwam met het voor stel tot de oprichting van een stich ting waarin vrouwenverenigingen en het bedrijfsleven kunnen samenwer ken op het gebied van arbeidsmoge lijkheden voor (getrouwde) vrouwen. IN PARIJS SCHITTERT Zizi Jean- maire, de danseres met „de mooiste benen van de wereld," in een oogver blindende revue. Het Franse week blad „Elle" heeft eens uitgerekend wat er allemaal aan de entourage te pas komt. Veertig danseressen en naaktmodellen, twaalf dansers en vijf tien musici, veertien nieuwe chansons en zeventien balletten, acht dékorbou- wers en vier kostuumontwerpers, vijf komponisten en vier acteurs, kilome ters glinsterende strass, tientallen me ters vosse- en panterbont, twee win kels vol pluimen en een vele meters brede verlichte trap van eenendertig treden vormen de aankleding van een drie uur durende show, kosten drie en een half miljoen francs. Yves Saint- Laurent zorgde voor de vaak verbluf fende kostuums. *VWVWWWWWWVWWVWWWWWWW\ IN DE ENGELSE plaats Stretton on Dunsmore staat Pam Porter iedere werkdag 's morgens om vier uur op om een lange autorit te maken. Ze doet dat in haar eigen achttientons vrachtwagen met oplegger, waarmee ze transporten door heel Engeland ver zorgt. Pam is altijd al gek op autorijden geweest. Ze was chauffeuse in een vrouwenhulpkorps, rijschoolinstructri- ce, en in dienstbetrekking bij een transportbedrijf met een tweedehands tientonnertje. Nu rijdt ze vijf dagen per week, legt honderden kilometers af en is waarschijnlijk Engelands enige beroeps-vrachtrijdster. Haar man is werkzaam bij de spoorwegen. „Als we uitgaan is het geen probleem wie er rijdt, dat doen we om beurten," aldus Pam. De deftige douarière van vroeger had haar lorgnon, iets minder def tige dames mochten het wel met een bril aan een kettinkje doen. Datzelfde idee nu in moderne uit voering van de Parijse couturier Louis Féraud. rest zou niet stemmen of het niet weten. Het resultaat van het sinds 1947 gevoerde onderzoek komt overeen met opvattingen die men in Italië dikwijls hoort. Volgens deze mening heeft de meerderheid van de Italianen de echtscheiding nooit gewild en wil men het ook nu nog niet. Zo was in 1947 naar alle waarschijnlijkheid 68 per cent tegen en 28 percent voor scheiding. Uit de statistieken blijkt dat de ver schillende bevolkingsgroepen en leeftijden weliswaar andere resultaten te zien geven. De meeste voorstanders van de echtschei dingsmogelijkheid vindt men onder de 16- tot 34-jarigen. Hier is 28 percent ervoor. Onder de 55-jarigen en ouder is dat niet meer dan 14,2 percent. Van de Italianen die niet alleen lagere school hebben, is 13,8 percent voor de scheiding en 53 percent tegen. Van de academisch gevormden wil 37,7 percent de mogelijkheid van scheiding hebben en is 30,6 percent ertegen. Het de komende weken door kabinets formateur Rumor te vormen kabinet neemt naar alle waarschijnlijkheid in haar pro gramma op dat de intussen in de Senaat aangelande wet op de echtscheiding ge woon verder zal worden behandeld. Maar de Christen-Democratische Partij heeft kans gezien de andere coalitiegeno ten ertoe over te halen hun stem te geven voor een wetsontwerp, dat het referendum over de kwestie mogelijk maakt. Hiermee is de stemming in de senaat enigszins te vergelijken met de Eerste Kamer al bij voorbaat teniet gedaan. Tot echtschei- dingsmogelijkheden zal het dan ook in Italië binnen een onafzienbare periode be slist niet komen. ADVERTENTIE IJMUIDEN en Tel. 14864 - Garage Scheldestraat 87 Voor BEVERWIJK: Garage Breestraat 55

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 11