WERNER SPRUIT, DE MAN VAN HET
KOMENDE TWEEDE BIJBEL-PALAVER
Mormonen (f 4.000.000 per dag) willen ons land bekeren
Werkgroep
Ka i ros
Open dag
bij de VU
„Vakantiegangers in zicht"
Jongerendag
in Haarlem
Muur van ongeloof en onverschilligheid
BI
m
Hulp voor YMCA
en YWCA
Niet over het
koningshuis''
Medische ethiek
Drs. A. J. van Duist
zendingspredikant
Cursusweken in
de zomer
ZATERDAG 28 MAART 1970
Erbij
18
CASTRICUM „Hoewel het eerste Palaver, dat in
1964 ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het
Nederlands Bijbelgenootschap in de Utrechtse Jaar
beurshallen werd gehouden destijds een groot succes
werd, een superbijbelfeest van de eerste orde, met
onder meer Mahalia Jackson als grote trekpleister,
willen wij aan het Tweede Palaver, dat op 2 januari
1971, weer in de Utrechtse Jaarbeurshallen gehouden
zal worden, toch een ander gezicht geven". Dit zegt
Werner Spruit uit Castricum, secretaris van de Stich
ting »Jeugd en Bijbel" en de grote coördinator van dit
Tweede Palaver, een diep-religieus man, die alles van
God en de bijbel verwacht, óók in deze tijd van degene
ratie, kerkelijk verval en omverwerpen van geestelijke
waarden.
Praatboek
Geen eenmanszaak
tr
(Van onze correspondent)
DEN HAAG De Raad van Apostelen van de Kerk van Jezus Christus
van de Heiligen der Laatste Dagen heeft de gelovigen in Nederland tijdens
een vorige week gehouden jaarvergadering aangespoord tot grotere zen
dingsactiviteit. En men kan er van op aan, dat de Nederlandse „Mor
monen" deze oproep zullen honoreren. Want in deze tijd, waarin veel
kerkgenootschappen wankelen in hun aards bestaan en moeite hebben
om in geestelijk zowel als materieel opzicht het hoofd boven water te
houden, bestrijden de „Latter Day Saints" de lauwheid en de halfheid
die hun een gruwel is, met opmerkelijke kracht. Zich in Gods naam grote
persoonlijke inzet en zware financiële offers getroostend leven zij naar
het evangelie. En ook voor buitenstaanders ontzagwekkend in de letter
lijke zin is de toewijding, waarmee zij gevolg geven aan hun vierde „ar
tikel des geloofs", dat spreekt van de noodzaak tot bekering.
Onvoorwaardelijk
Kroniek
Vervolging
Zending
WERNER SPRUIT zegt: „We zul
len met breekijzers moeten werken
om te zien wat er achter die muur
van ongeloof en onverschilligheid ten
opzichte van geloofszaken bij de jeugd
leeft. De ouderen hebben geen over
tuigingskracht meer. Er is een aver
sie tegen de bijbel en alleen de Heili
ge Geest kan de jeugd nog overtuigen.
Bij het komende Palaver in 1971 gaat
het er dus om: doe dit Boek weer
open. Daar zullen wij met man en
macht aan moeten werken. Er is dan
ook sprake van een bedrijf, een fa
briek zo men wil en wij zien daar als
werkgroep geenszins tegenop.
De jeugd van vandaag zoekt het in
amusement of mystiek (Boeddhisme).
En toch is het ook zó dat diezelfde
jeugd snakt naar de Heilige Geest. Ik
zelf ben destijds gegrepen door de
liefde tot God en de „regisseur van
dit tweede Palaver zal dan ook God
moeten zijn", zegt Spruit met over
tuiging. „Hoewel het Christendom op
de wereld van vandaag zo verdeeld
is, God en Christus blijven. Wij gaan
een Reveil tegemoet".
Spruit: „Voor dit tweede Palaver
gaan wij een „praatboek" samenstel
len waarin de Boodschap aan de jeugd
goed moet overkomen. Voor dit Praat
boek, dat in 150- a 200.000 exemplaren
zal verschijnen kregen wij ook mede
werking van katholieke zijde. De
Stichting „Jeugd en Bijbel", het Ne
derlands Bijbelgenootschap en de Ka
tholieke Bijbelstichting werken daar
bij intensief samen.
Alle jeugdleiders willen wij met dit
prachtboek bereiken teneinde de in
houd daarvan aan hun jeugdgroep
kenbaar te maken. Het is eenvoudige
theologische informatie, waarbij wij
zowel jeugdleiders als leraren willen
bereiken, maar óók directeuren van
bedrijven krijgen dit „nieuws"blad
onder ogen. Wat verder de externe
publiciteit betreft, denken wij ook aan
media als televisie, pers en radio, die
de belangstelling voor dit praatboek
eveneens moeten stimuleren.
Met deze gerichte publiciteit willen
wij ook sanatoria en jeugdhuizen be
reiken. De bedoeling is zes tv-uitzen-
dingen aan dit Palaver en praatboek
Onder voorzitterschap van prof.
dr. J. Verkuyl is een werkgroep ge
vormd, die zich onder andere ten doel
stelt het meeleven met het Christe
lijk Instituut voor Zuidelijk Afrika in
Nederland te bevorderen. Dit insti
tuut, waarvan ds. C. F. Beyers Naudé
directeur is, verwerpt de apartheids
ideologie en -praktijk op bijbelse
gronden en richt zich op verzoening
tussen de rassen in de huidige situa
tie in Zuid-Afrika. Zowel de Neder
landse Hervormde Kerk als de Gere
formeerde Kerken in ons land steu
nen het werk van dit instituut. De
werkgroep, die de stichtingsvorm
heeft gekozen, draagt de naam
KAIROS. Deze naam betekent: „N u
is het de tijd".
De faculteit der godgeleerdheid aan
de Vrije Universiteit wil door middel
van een open dag de mogelijkheid
scheppen haar aan het werk te zien.
Op deze wijze kan wellicht, zo meent
zij, de aandacht ook gevestigd wor
den op allerlei interessante aspecten
van het werk van de faculteit, met
name ook andere dan die welke zich
de laatste jaren toch al in veel belang
stelling mogen verheugen. Er zijn do-
centsgewijze samenkomsten in vier
secties tijdens deze op 11 april te hou
den dag: „Bijbelwetenschappen (drs.
Tj. Baarda), „Praktische theologie"
(prof. dr. J Firet), „Systematische
theologie" (prof. dr. H. M. Kuiterti.
„Godsdienstwetenschap" (prof. dr. D.
C. Mulder).
Inlichtingen over deze dag bij het
bureau pers en voorlichting VU, Tel.
020-482671, postbus 7161, Amsterdam-
Zuid.
te wijden. Pas als wij de jeugd weer
kunnen confronteren met de bijbel
kunnen wij dit Palaver geslaagd noe
men, want het is toch zo: alleen met
brood kunnen wij in deze welvaarts
staat niet leven, ook het Woord Gods
speelt daarbij een belangrijke rol.
Wij willen bijbels naar Indonesië en
Tsjecho-Slowakije zenden. Nü raakt 't
NBG per jaar zo'n 50.000 bijbels kwijt
aan Indonesië maar dat moeten er hon
derdduizend worden. Ook een Rooms-
katholieke-Protestantse bij bel vertaling
kost veel geld en voor dit alles willen
wij de jeugd laten collecteren. Vijftig
percent van de school- en clubjeugd.
zal daarvoor op pad moeten gaan en
375.000 ballpoints verkopen of pakjes
ansichtkaarten van tien stuks.
Met ingang van 15 maart is de werk
groep begonnen met randactiviteiten te
ontplooien, want dit Palaver gaat zeven
ton kosten. De inkomsten daarvoor
moeten hoofdzakelijk uit dit praatboek
komen, dat 7 juni gereed zal zijn en
dat wij er dan na de grote vakantie
door gaan drukken met praatakties en
geld ophalen.
Straks op 2 januari 1971 willen wij
in de Jaarbeurshallen aan 25.000 jonge
mensen een „kick" geven. We willen
de jeugd daar „obsederen" met visuele
en auditieve middelen. Drie orkesten en
pop-artiesten zullen er optreden en wij
zullen figuren van naam uit de amuse
mentssector vragen mede te werken.
Wij willen een film draaien met oor
logsfragmenten uit Vietnam. We willen
de jeugd tonen, wat God bedoeld heeft
met deze wereld en wat de mens ervan
gemaakt heeft.
Het eerste Palaver was een éénmans
zaak door Theo Rijks geïmproviseerd.
Dit tweede Palaver heeft een geheel
andere signatuur: er is hier sprake van
een hechte samenwerking in zeer groot
verband. Een werkgroep, die de inter
ne publiciteit zal verzorgen, zal kopie-
nieuws en thematisch materiaal moe
ten leveren voor jeugd- en clubbladen,
voor bladen van jeugdleiders en gods
dienstleraren.
De nationale dienst voor culturele
vorming van het katholieke jeugdwerk
in Utrecht zal er ook veel bemoeienis
mee hebben. Matthieu van den Heuvel
is daar de man voor.
Er zal zo'n miljoen uit moeten ko
men, wil dit tweede Palaver behoorlijk
uit de verf komen en slagen.
„Maar met vereende, gebundelde
krachten en Gods hulp zal dit waer-
achtig wel gaan", zo zegt Werner
Spruit tenslotte.
BEP ANDREAS
Church World Service heeft 15.000
dollar gezonden, zowel aan de wereld
alliantie van de YMCA als aan de in
ternationale YWCA voor administra
tieve en ondersteuningskosten voor hun
gebouwen in oost-Jeruzalem. De twee
moderne gebouwen, elk met een ac
commodatie voor zeventig betalende
gasten, zijn opgezet om hotelruimte
te scheppen voor christelijke toeristen
in het Heilig Land, die anders geen
onderkomen zouden kunnen vinden. In
beide gebouwen worden veel activitei
ten bedreven: in het YMCA-hotel vindt
men een van de weinige zwembaden
in het gebied, in het YWCA-hotel huis-
houdklassen voor vrouwen en meisjes.
„Protestanten vinden het luchtig
shocking" zegt Fons Jansen in
Woord en Dienst, waar hij allerlei
ervaringen uit zijn werk vertelt.
Hitier kwam aan de hemelpoort"
kan niet. Het mag wel als je zegt:
„Ik droomde dat Hitier aan de he
melpoort kwam." Grappen over
bijbelteksten worden door katholie
ken matig ontvangen, meestal door
gebrek aan kennis. Een voorzitter
van een protestantse club zei eens
tegen hem: „Grapjes over God
kan hier wel, maar niet over het
koningshuis."
Wanneer kerken de recreatie en re
creanten willen begeleiden, vraagt dat
meer dan alleen „zomerwerk". Na le
zing van het boekje „Vakantiegangers
in zicht" wordt die konsekwentie wel
duidelijk.
Dit „testament" van wika L. A. C.
van Ginkel, tot oktober 1969 directeur
van de sectie Rekreatiewerk van de
Bijbel Kiosk Vereniging, spreekt ook
klare taal over de vraag van dé va
kantiegangers en de niet-opgedrongen
dienst vanuit de kerken.
De BKW gaf het boekje uit ter in-
troduktie van de STIRK, de Stichting
ten dienste van het rekreatiewerk van
kerken. Het bevat een schets van de
nog jonge, maar stormachtige ontwik
keling van het „interkerkelijke re
kreatiewerk". Het geeft een grote hoe
veelheid praktische informaties. Het
stelt de vraag- en uitroeptekens ten
aanzien van uitgangspunten en toe
komstige ontwikkeling.
Voor ieder, die bij dit experiment
van een nieuw-kerk-zijn geïnteresseerd
is, betekent „Vakantiegangers in
zicht" een boeiende bundeling van ac
tuele gegevens.
Dit boekje kost ƒ3, en is bij aantal
len goedkoper. Voor 3,50 (incl. BTW
en verzendkosten) kunt U één exem
plaar bestellen bij BKV, „de Beuken
horst", Hoofdstraat 55 te Driebergen,
giro: 230703. In deze prijs is een klei
ne bijdrage aan het „goede doel" be
grepen.
De talrijke discussies, die momen
teel over de medische ethiek gevoerd
worden, zijn voor het Landelijk Cen
trum voor Gereformeerd Jeugdwerk
aanleiding geweest een nummer van
het blad Kwik aan centrale onderde
len van dit onderwerp te wijden.
Dit Kwiknummer „Een andere me
dische ethiek?" geeft informatie en
gespreksstof over de bestaande en de
door prof. dr. J. van den Berg voor
gestelde, nieuwe medische ethiek.
Door het bijeenbrengen van een
groot aantal citaten en achtergronds
informatie wordt bespreking van het
onderwerp voor gespreksgroepen mo
gelijk gemaakt. De citaten zijn ge
rangschikt rond de kopjes: „Medi
sche macht", „Medische macht en
ethiek" en „De dokter en de patient".
Dit Kwiknummer is verkrijgbaar
door storting van f 1,50 op gironum
mer 475060 t.n.v. Gereformeerd Jeugd
werk, Utrecht, onder vermelding van:
Kwik-medische ethiek.
Drs. A. J. van Duist is zondag 15
maart door prof. dr. H. Berkhof als
zendingspredikant van de Nederlandse
Hervormde Kerk bevestigd. Drs. Van
Duist was tot dusverre hoofd van de
afdeling Gesproken Woord bij de
NCRV. Het werk van drs. Van Duist
zal voor een belangrijk deel bestaan
uit het geven van voorlichting, vaak
via colleges aan universiteits- en theo
logische scholen. Na colleges in Brus
sel (protestantse faculteit) en Amster
dam (VU) volgt in de periode mei tot
en met augustus een toernee door In
donesië op verzoek van de kerken al
daar.
De Federatie van Vormingscentra,
De Horst 5, Driebergen, telef. 03438-
2516, heeft weer een lijst gepubliceerd
van cursusweken in de komende zo
mer. 49 weken voor gezinnen en alleen
staanden, voor ouderen en jongeren.
Ze worden gehouden in Den Aler-
dinck, Laag-Zuthem. Woodbrookers-
huis, Barchem, De Haaf, Bergen, He-
denesse, Cadzand. Kerk en Wereld,
Driebergen, De Keijenberg, Renkum,
De Klencke. Oosterhesselen, Oud-Poel
geest, Oegstgeest en De Vuurslag, Jop-
pe. De lijst is bij de federatie aan te
vragen.
Vorig jaar 12 oktober is in Over-
veen een geanimeerde interkerkelijke
jongerendag gehouden, die heeft ge
leid tot de oprichting van een .Inter
kerkelijke actiegroep in Noord-Holland.
Deze groep van 21 deelnemers-sters
uit diverse kerken stelt zich een radi
cale vernieuwing van de kerken ten
doel. De groep organiseert nu op zon
dag 12 april in het Concertgebouw te
Haarlem, van 10.00-16.30 uur een grote
provinciale interkerkelijke meeting,
met als hoofdthema: „MODERNE GE
LOOFSBELEVING".
In het gevarieerde programma voor
deze dag komen in „sprekershoeken"
onderwerpen aan de orde als: „Volle
dige geloofsbeleving", „Belastinghef
fing ten bate van ontwikkelingslanden"
„Intercommunie", en Politiek diako-
naat". Nadere bijzonderheden volgen
nog.
Voor de financiering heeft de groep
zich tot de plaatselijke gemeenten,
kerken, parochies enzovoorts gewend.
Het „College van overleg en advies
der samenwerkende kerken in Noord-
Holland", dat de rol van zoveel als
provinciale Raad van Kerken ver
vult, heeft in een brief dit verzoek
ondersteund.
Adres voor nadere inlichtingen:
Provinciale Interkerkelijke Actiegroep
in Noord-Holland (ter attentie van
wika J. Th. Pietersen), Kennemer-
park 33, Alkmaar; tel. 02200-18543.
De Heiligen der Laatste Dagen
dat zijn de lidmaten van deze kerk zelf
geloven ,dat door het verzoenings
werk van Jezus Christus alle mensen
zalig kunnen worden." Die overtuiging
willen zij van deur tot deur en van
hart tot hart uitdragen. Achtduizend
man sterk zijn zij in Nederland en zij
worden bijgestaan door een wisselend
aantal zendelingen uit Salt Lake City,
Utah, USA. Men kan hun komst ver
wachten.
Over de gehele westelijke wereld
verspreid heeft de Amerikaanse „engel
en profeet" Joseph Smith, die de kerk
op 6 april 1830 organiseerde, thans
2.800.000 volgelingen. Onvoorwaarde
lijk geloven zij, dat deze veertienjarige
boerenzoon uit Palmyra (staat New
York) door goddelijke kracht werd uit
verkoren toen hij in 1820, biddend in
een bos niet ver van de ouderlijke
woning, een visioen kreeg dat hem een
uitweg wees uit de verwarrende tegen
strijdigheden van de toen bestaande
kerkelijke organisaties. Volgens deze
leer verschenen aan Smith „God de
vader en diens zoon Jezus Christus,
zeggende dat hij zich bij geen van de
bestaande kerken moest aansluiten,
maar dat, indien hij getrouw zou zijn,
de oorspronkelijke door Jezus Chris
tus gestichte kerk, die door de afval
van de aarde was verdwenen, spoedig
zou worden hersteld."
In de volgende jaren kreeg deze Jo
seph Smith, van wie geleerden nog
steeds niet weten wat zij van hem
moeten denken, nog vele visioenen. Het
belangrijkste was dat van 1823 toen
hem een bondschapper uit de hemel
verscheen, Moroni genoemd, die hem
beval naar de in de buurt van Palmy
ra gelegen heuvel Cumorah te gaan.
Daar werd aan Joseph een heilige kro
niek getoond, die was gegraveerd op
gouden platen.
Vier jaar later kreeg hij toestem
ming de platen mee te nemen en ze
met behulp van een ter plaatse bijge
leverde bril, bestaande uit de in een
zilveren montuur gevatte stenen Urim
en Thummim, te lezen en te vertalen.
Dit boek van Mormon, genoemd naar
de oude Amerikaanse profeet en ge
schiedschrijver die de kroniek had bij
gehouden, bleek een geschiedenis te
bevatten van verschillende beschavin
gen in het oude Amerika tussen 2200
voor Christus en 420 na Christus.
Uit dit boek, waarvan de bijnaam
„Mormoon" afkomstig is, alsmede uit
de bijbel en uit twee andere geschrif
ten genoemd „Leer en verbonden" en
„De parel van grote waarde" putten
de Mormonen hun geloofsleer. De gou
den platen zijn volgens hun overtui
ging, na-dat Joseph Smith ze in het
Engels had vertaald, door de engel
Moroni meegenomen en weer opgebor
gen. Maar zeer tastbaar aanwezig op
aarde is nog steeds de kerk waartoe
zijn optreden de stoot gaf.
De eerste jaren waren vele an
dere kerkgenootschappen kunnen het
de Mormonen nazeggen niet gemak
kelijk. Vervolging, verguizing, haat en
hoon waren het lot van Joseph Smith
en de zijnen. En nadat hij samen met
zijn broer Hyrum in 1844 in een ge
vangenis was vermoord, trokken de
heiligen steeds verder westwaarts, tot
148 mannen, vrouwen en kinderen in
1847 de plaats bereiken, die thans als
het Rome van de Mormonen geldt, Salt
Lake City aan het grote Zoutmeer in
de staat Utah.
Hun toenmalige leider Brigham
Young, door de Mormonen geëerd als
een profeet, door critici afgeschilderd
als een geslepen zakenman, sprak daar
de wóórden: „Dit is de plaats", woor
den waarvan hij, in weerwil van zijn
profetische gaven, waarschijnlijk zelf
de gevolgen niet ten volle heeft kun
nen voorzien.
Want vandaag de dag heeft de kerk
van Jezus Christus van de Heiligen
der Laatste Dagen volgelingen in alle
staten van Noord-Amerika en in vele
landen daarbuiten. De kerk beheert
universiteiten, scholen voor alle soor
ten onderwijs, ziekenhuizen, bankcon
cerns, verzekeringsmaatsch appi j en,
een oliemaatschappij, kranten en tijd
schriften. Het belangrijkste dagblad in
het westen van de Verenigde Staten,
de Los Angeles Times, is voor het
grootste deel eigendom van de kerk,
evenals de Kennecott kopermijnen, de
Columbia grammofoonplatenmaat
schappij, vele prachtige hotels, een
veefokkerij, suikerfabrieken, boerde
rijen, een warenhuisconcern en het
machtige zendercomplex, dat vanuit
Salt Lake City 230 radio-uitzendin
gen per dag verzorgt.
Stralend middelpunt van dit alles is
de witgranieten tempel in Salt Lake
City, gebouwd in veertigjarige han
denarbeid en geflankeerd door het we
reldberoemde tabernakel-auditorium,
tehuis van het al even beroemde 375
stemmen sterke koor en het elfduizend
pijpen omvattende orgel.
Zeer sterk is de kerk in sociaal en
opvoedkundig werk. Becijferd is dat
de dwingende eis aan alle leden om
jaarlijks ééntiende van hun bruto-in-
komen af te staan, gevoegd bij de in
komsten uit de bezittingen en beleg
gingen, de kerk per dag vier miljoen
gulden oplevert. Maar bij het beschou
wen van dat bedrag mag niet vergeten
worden, dat volgens dezelfde statistie
ken honderdduizend behoeftige leden
worden ondersteund en dat enorme
sommen heengaan aan de stichting van
scholen en aan andere opvoedkundige
programma's in ontwikkelingslanden.
Eén enkel woord over het hardnek
kigste misverstand ten aanzien van
deze kerk: de „veelwijverij" is in 1890
onder druk van de Amerikaanse wet
gever afgeschaft. Het hebben van
meer vrouwen werd ingesteld door
Brigham Young, die bij 27 pioniersters
van zijn oorspronkelijke groep vijftig
kinderen verwekte, maar in de veer
tigjarige periode, waarin het meer
voudige huwelijk in deze kerk was
toegestaan, werd slechts drie percent
van de mannen tot deze „uitverkie-
zing" geroepen.
De gemiddeld 13.000 jonge mannen
en vrouwen, die jaarlijks als zendeling
de wereld intrekken, werken 1% tot
2Vz jaar zonder enige geldelijke ver
goeding. In principe bekostigen zij
zelf hun reis en verblijf, maar gaat
dat niet dan springen hun ouders bij
of de gemeente waaruit zij voort
komen.
Voor zij worden uitgezonden naar
het door de kerk vastgestelde „zen-
dingsveld" ontvangen zij twee maan
den onderricht aan één van de drie
zendingsscholen in Idaho, Hawaii of
Provo en het is ook daar dat zij de
taal leren van het land, waarheen zij
zullen gaan.
Daarnaast zijn zoals gezegd ook alle
lidmaten van de kerk geroepen ben
ding te bedrijven. In Nederland be
staan thans acht gemeenten, verenicd
in een ring, die onder leiding staat
van de in Voorschoten woonachtige
president J P Jongkees Zes gemeen
ten hebben een eigen kerk, voor die
in Delft wordt er dit voorjaar één in
gericht in het daarvoor aangekochte
pand Oranje Plantage 36.
Onder leiding van hun president, de
centrale-verwarmingstechnicus A. J.
Brouwer, voeren de gemeenteleden de
verbouwing zelf uit. Ook dat behoort
tot hun dienstbaarheid aan de kerk.
Want deel te hebben aan de mondiale
organisatie, die de Kerk van Jezus
Christus van de Heiligen der Laatste
Dagen heet, betekent meer dan een
geloof belijden. Het is een levens
wijze.