DE MENS EN ZIJN BED Van de wieg tot het graf twee onafscheidelijke bondgenoten m Een derde van ons leven brengen wij, hoe dan ook, onder de dekens door... ■h i VU Erbij ZATERDAG 28 MAART 1970 (Van een onzer redacteuren) „PROFECTO ENIM VITA VIGILIA: Leven is wakker zijn", was een van de stelregels van de Romeinse schrijver Plinius de Oude (23-79 na Christus). Misschien dat de meeste Romeinen daarom altijd voor dag en dauw opstonden. Maar zelfs de zogeheten kort-slapers brachten (en brengen nog steeds) toch rond een derde deel van hun leven horizontaal door en bij de meesten gebeurt dit in bed. Het bed is onverbrekelijk ver bonden met ons leven. Guy de Maupassant noemde het bed in zijn gelijk namig boek „de poort van het leven, maar ook de deur die achter alles gesloten wordt; kraam- en doodsbed staan aan het begin en het einde van ons leven". De historie van het bed houdt nauw verband met de zeden, gewoonten, kunstzinnige, sociale, hygiënische en seksuele opvattingen van een bepaalde tijd, terwijl heel vaak hoogte- en dieptepunten van ons leven zich in de beslotenheid van de slaapkamer afspelen. Spiegels Vluchtoord Ongedierte Voorslapers Liefde Ondergeschoven lira g§ wmMmÊÊmmm Doodsbed Klapbed Een middeleeuws draagbed. Superbed twwA/vnArt/wuvwvvwvnn/vvvwwvwvvwi/vvvNft/vwvuwwvvvvvwvv^^ ten, dan waren het net rechthoekige houten dozen Ook erg geliefd, vooral in de noordelijke Nederlanden waren de al koof bedden, in het zuiden het Franse bed met veel stof. Burgers sliepen in hoge bedsteden ook wel „coetsbedden" genoemd, waar men met een trapleer in moest klimmen. Overigens, op oude schilderijen en poppenhuizen kan men duidelijk zien welke vorm het bed ook had dat het bed het centrale punt was waar omheen het familieleven zich afspeel de. DE MEESTE MENSEN gaan naar bed om te slapen, maar a) heel vroeg in de geschiedenis der mensheid ont dekte men dat het bed nog tot heel wat meer kan dienen dan slapen, uitzieken of liefde bedrijven. Zo deden de Romeinen het meeste werk liggend op hun lectus: stoelen of zetels kwamen bij hen bijna niet voor. Na zijn overwinning op de Perzen hield Alexander de Grote een audiën tie op een gouden rustbed. Lodewijk dp Vrome gebruikte bii rechtzittingen een statiebed. En de Franse koningen in de 14de eeuw ontvingen hun minis ters halt liegend op hun bed in alle waardigheid en majesteit waarna zij op een andere slaapstee, het „lit de justice", rechtspraken. HEEL WAT mensen gaan naar bed om de werkelijkheid te ontvluchten. In tijden van crises is het bed een ge liefkoosde plaats om zich terug te trekken en de loop der gebeurtenissen af te wachten. Joseph P. Fanning, een beddenfabrikant zei eens in het Amerikaanse weekblad „Time" (12 december 1947) dat hij de enorme verkoop van bedden verklaarde door dat de mensheid, .huiselijke en inter nationale complicaties ontvlucht in het „veilige bed". Moeilijkbeden ontvluchtte ook gene raal Baldomero Esperarto, ,de her tog der overwinning" in de carlisten- oorlog. Wanneer er iets mis ging kroop hij in bed. Goethe kroop, toen de Franse schrijfster Madame De Stael Weimar bezocht, en hij haar niet wilde ontmoeten, in bed. Madame wilde kostte wat kostte toch de Duitse schrijver spreken en Goethe moest haar aan zijn sponde ontvangen. Gabriele d'Annunzio, de Italiaanse dichter en politicus, gebruikte zijn bed om inspiratie te vinden voor zijn werk. Ook Churchill begaf zich, com pleet met sigaar, vaak te bed wan neer hij dien over een probleem wilde nadenken. De Franse schilder Fantin- La tour werkte met jas aan, sjaal om, hoed op en handschoenen aan in bed. De beroemde Engelse dagboekschrij ver Samuel Pepys las in bed, maakte er ruzie met zijn vrouw, hield er zijn geldzaken bij, maakte muziek of liet zijn haar kammen door zijn kamer meisje Debb. Hij maakte zich zelfs vrolijk om de wandluizen die hem ge zelschap hielden. door moeder Natuur geschonken, be houden" Door de weinige hygiëne, de weelderig met damast en satijn bekle de statiebedden, de donzen dekens had ongedierte als vlooien en luizen vrij spel in de bedden. DE STATIEBEDDEN in het paleis van koningin Victoria waren een waar dorac voor wandluizen. Tijdens de regering van deze vorstin adver teerde een bekende firma, dat zij de eer genoot, „bugdestroyers to Her Majesty" (koninklijke ongedierte - ver delgers) te zijn. Tot aan het einde van de negentiende eeuw kwam men in Londen advertenties tegen van ,bug traps": van tenen gevlochten valletjes" voor luizen, die nu nog in het Museum of Pestology in Londen te zien zijn. Had de cimex lectuala- rius (wandluis) zich tegoed gedaan aan het bloed der slapers dan kroop hij tussen de spleten van de mandjes om daar zijn roes uit te slapen. 'sOch- IN FRANKRIJK overheerste de stoffeerder lange tijd de meubelma ker. Het bed zelf was nauwelijks te zien onder de overvloed van vaak kostbare stoffen. Vooral bij de rijken, die goud noch zilverdraad spaarden en onder hun bedhemels kleurige schilderingen lieten aanbrengen. Lo dewijk XIV had vierhonderddertien bedden in zijn paleis in Versailles, die alle een naam hadden naar de hemel- tableaus. Zo was er de „Sabijnse maagdenroof" de Roof van Perse- fone" of de „Triomf van Venus". On der de laatste sliep madame De Main- tenon korte tijd, maar al spoedig ver veelde deze opwindende schildering haar en liet zij deze vervangen door „Abrahams offer" waaronder zij de Franse koning haar gunsten bewees. Van de 25 soorten bedden die het pa leis telde was het lit aux colonnes, het zuilenbed, het meest geliefd. Dit bed met zijn rechthoekige hemel en rond om sluitende gordijnen bood de mees te beschutting in de tochtige, slecht verwarmde vertrekken en tegen in kijk. Toen Lodewijk XV regeerde verving men veel schilderingen aan de bedhemel door spiegels „mi- roirs indiscrets" die vaak naar beneden vielen, waarbij de slapers ernstig ge wond konden raken. In die tijd nam het bed in het gezel schapsleven een grote plaats in. het slachtoffer. De sterfte in het kraambed was zo groot doordat het daar krioelde van ongedierte en men doodsbang was voor frisse lucht. De deuren en ramen bleven pot dicht, ook wanneer er tientallen men sen in de kraamkamer aanwezig wa ren. Een vorstin aan het Franse hof kon niet alleen bevallen. Haar gehele hofhouding moest erbij aanwezig zijn. Toen Lodewijk XV werd geboren was het kraamvertrek gevuld met twee honderd mensen, die de tijd kortten met dansen. De enige hygiënische maatregel was. dat een lakei aan de deur moest ietten of de adem of de geur van de binnenkomende gasten geen hinder voor het kraamvertrek opleverde. TOEN HET koninklijke kind op het punt stond geboren te worden, wer den de gasten hierop door de verlos kundige attent gemaakt. Na de ge boorte werd de baby getoond, zodat iedereen het geslacht kon vaststellen. Deze maatregelen nam men nadat, kort na de geboorte van James Fran cis Stuart in Engeland, wilde geruch ten circuleerden dat deze Stuart geen echte Stuart was, maar een in een beddepan naar binnen gesmokkelde baby. Het gebeurde inderdaad wel dat bij een koninklijke miskraam snel naar een plaatsvervangertje werd ge zocht als troonopvolger, om politieke redenen. OVER HET BED en de liefde zijn boeken vol geschreven. Waarschijn lijk is er na zoveel eeuwen nog maar weinig nieuws te vermelden over „het bed der verleiding" of het „liefdes nestje". Veel vorstelijke huwelijken JHHT' I Jan Steen: slaapkamerscene. Over de „bedding" van de tienja rige prinses Mary Stuart van Enge land en de 14-jarige prins Willem III van Oranje zijn vellen vol geschre ven. Het formele huwelijk werd in de kamer van de Engelse vorstin geslo ten waar een blauwfluwelen parade bed stond. De jonge prins kwam in nachthemd op pantoffels binnen, gaf zijn twee neven, de prinsen van Wales een kus en zei hen goedenacht. Daar na kuste hij de prinses driemaal en ging naast haar liggen ten aanschou- we van alle groten van Engeland en tends werden de luizenvalletjes naar de tuin gebracht, uitgeschud en het ongedierte met de voet vertrapt. Hindoes van een kaste, die het do den van ieder levend wezen verbood, hadden het moeilijker. Maar hierop vonden slimme lieden iets. Rijke Hindoes huurden arme mensen, die 's avonds tegen betaling enkele uren in hun van wandluizen vergeven bed den gingen liggen. Hadden de cimex zich tegoed gedaan aan deze plaats vervangers, dan gingen de eigenaars zelf naar bed en konden ongestoord slapen. BEDDEN hebben de vreemdste vormen gehad. In de zeventiende eeuw bijvoorbeeld waren de bedden van de burgerij in ons land een voudige houten staketsels met vier stijlen. Waren de bedgordijnen geslo- Iedereen vond wel argumenten om op de vreemdste tijden naar bed te gaan. Saint Simons' vrouw ontving de dag na haar huwelijk toute France" op bed. Bij vele huwelijken brachten niet alleen de bruid, maar ook haar moeder en zusters de huwelijksrecep tie op bed door. Mademoiselle De Fontanges, een van de favorieten van Lodewijk XIV, ontving ter gelegen heid van het feit dat zij de titel gra vin had gekregen, de gelukwensen voor haar horizontale verdiensten op bed. Ook haar beschermer kwam haar feliciteren temidden van een waarderend publiek. HET KRAAMBED en het doods bed staan nu aan het begin en einde van ons leven maar vroeger was dit anders. Toen sloeg de dood heel vaak in het kraambed zijn slag en werden moeder of kind, dikwijls ook beiden, werden in bed of liever na het bed voltrokken, ten overstaan van de gehele hofhouding. Toen Mary Tudor, zuster van Hen drik VIII van Engeland, werd uitge huwelijkt aan de veel oudere weduw naar koning Lodewijk Xn van Frank rijk, vond de formele huwelijksvol trekking in Londen plaats. Bij afwe zigheid van de Franse koning stapte Louis de Longueville, gehuld in een nachthemd met purperen kousen, naast de bekoorlijke zestienjarige Mary in bed. Hij moest de kous van zijn rechterbeen afstropen e n met zijn ontblote been onder het laken het been van Mary aanraken. Het huwe lijk werd hiermee voltrokken ver klaard. Deze symbolische handeling werd een „bedding" genoemd. ONGEDIERTE vond in vroeger tij den altijd een heerlijk onderkomen in de bedden. Vooral in tijden dat men niet zo luchtig gekleed als thans naar bed ging. De manier waarop bijvoor beeld de Romeinse naar bed ging moet voor vele echtgenoten een Arare remedie tegen de liefde zijn geweest, een „remedia amoris" om met Ovidius te spreken. Zij hield in bed al haar kleren aan haar beha (ma- millare), corset (capetum), en len- denschort plus een of twee tunieken; in koude nachten óók haar mantel. Maar ook haar man ontkleedde zich nauwelijks. Hij deed slechts zijn man tel uit. In de middeleeuwen kwam het te genovergestelde voor Op veel afbeel dingen kan men zien dat slapers geen nachtkleding droegen. Zij wikkelden zich naakt in hun lakens en bonden een doek om het hoofd Priesters lie ten vrouwen zelfs beloven dat zij zon der toestemming van haar echtgeno ten niet in een nachthemd zouden slapen. IN LATER EEUWEN ging men steeds gekleder naar bed Nachtkou sen- en sokken en de slaapmuts ble ven attributen die zich tot ver in de negentiende eeuw handhaafden. In 1866 adviseerde „The Englishwoman's Domestic Magazine" jonge meisjes zelfs om met hun corsetten aan te gaan slapen. Zij konden op deze ma nier hun aantrekkelijke vormen, ciV - .,\*N van de vier afgevaardigden van de Staten van Holland. Na drie kwartier mocht de prins uit bed komen en kreeg hij geknield de zegen van de koning van Engeland, die hem daar na naar zijn slaapkamer bracht, waar bleek dat Prins Willem alleen een van zijn pantoffels kwijt was geraakt. OVER HET sterfbed van verschil lende beroemdheden is veel bewaard gebleven. De verzameling beroemde laatste woorden is talrijk, al is het de vraag of de stervenden er enig idee van hadden dat de later geciteerde woorden hun laatste zouden zijn. Veel stierven met de naam van hun gelief de op de lippen. Lord Chesterfield bleef heer tot het laatste moment toen hij zei „Laat een stoel voor Dayrolles brengen". Adam Smith zei „Ik geloof dat wij ons gesprek ergens anders moeten voortzetten" en Oscar Wilde „Ik sterf zoals ik geleefd heb. boven mijn stand". Lady Mary Wortley Mon tagu stierf berustend en zei alleen: „Het was allemaal heel interessant" en de grote Franse geschied- en let terkundige Joseph-Ernst Renau zei: „Ik heb mijn taak volbracht, ik sterf gelukkig. Hemel en aarde blijven be staan" IN DE MYTHOLOGIE en in de mis daad speelde het bed eveneens een grote rol. Toen Odysseus terugkeerde van zijn zwerftochten kende zijn vrouw Penelope hem niet meer en moest hij zijn identiteit bewijzen door hun huwelijksbed te beschrijven, dat hij zelf had gemaakt. In dezelfde my thologie komt de herbergier van Pro crustes voor, die de nare gewoonte had kleine reizigers uit te rekken op een zeer lang bed en grote reizigers in een te klein bed te stoppen, waarna hij hun uitstekende ledematen afhak te. Deze „heer" werd op zijn eigen manier door Theseus gedood in het korte bed. EEN EVEN moorddadig bed had den in de zeventiende eeuw de Engel se herbergier Jarman en zijn vrouw, eigenaars van de „inn" De Ooievaar in Colebrook. Zij hadden een bed vastgespijkerd op een valluik dat ge opend kor worden in de keuken Mid den in de nacht maakte Jarman het luik los. Zo viel de slaper in een vat kokende vloeistof en verbrandde le vend. De Jarmans hebben op deze ma nier zestig gasten van het leven en hun bezittingen beroofd, voordat men hen greep en ophing. Veel uitvinders hebben zich op het bed geworpen, vooral nadat in het begin van de negentiende eeuw de springveren matras zijn entree maak te. Op de Londense wereldtentoonstel ling in 1851 werden allerlei bedvond- sten getoond waaronder een bed van Robert Watson Savage. Dit bed had de grootste belangstelling omdat het een oplossing bood voor de moeilijk heden waar de meeste mensen mee worstelen: het opstaan. Eerst rinkel de er een ingebouwde wekker. Hielp dit niet dan ging automatisch de ma tras omhoog to* een hoek van 45 gra den, nadat een soort robot de lakens had weggetrokken. In 1900 kwamen voor de eerste maal bedkasten, piano's die een bed verborgen en bedden-met-wasgemak voor. Uit de Verenigde Staten kwam de matras, die men doormidden kon delen na een echtelijke ruzie. Men ging treincoupé's als slaapwagens in richten. Het eerste slaaprijtuig was in 1857 voor koning Napoleon Hl. ge bouwd door de Parijs-Orleans spoor weg. In 1876 maakte het treinslapen een grote sprong door de oprichting van de Compagnie Internationale des Wagon Lits in Brussel. In de oudheid kende men reeds het draagbed en de draagstoel. Kardinaal Richelieu ging toen hij oud en invalide was in zijn eigen enorme bed. gedragen door zes sterke mannen, op reis. De vrouwen van lichte zeden die de Romeinse le gers begeleidden, lieten dubbele bed den meedragen totdat keizer Domi- tianus dit verbood. TENSLOTTE nog iets over wat men het fraaiste bed ter wereld noemt. Het werd in 1959 door de firma Slum- berland getoond. Het meubelstuk kost te liefst ƒ25.000, maar daan/oor had men dan ook wel iets. Het had twee matrassen, die elk ir> iedere gewenste stand gefixeerd konden worden, ter wijl ook de temperatuur afzonderlijk regelbaar was De nachtkastjes bevat ten aan de manzijde een telefoon een scheerapparaat en een bandrecorder voor het dicteren van brieven en op drachten. Zijn echtgenote had een zil veren theeservies, een automatische theemachine en een massage-appa raat in haar kastje In ieder kastje zat ook een radiotoestel en aan het voeteneinde stond een televisietoe stel. Via een schakelbord kon men contact houden met de overige ka mers en de verlichting, de televisie en de gordijnen bedienen De lakens en slopen waren zoals op ieder bed, maar de sprei was van nerts. De firma vond. hoe vreemd het klinkt, heel wat kopers voor haar superbed en dit terwijl miljoenen men sen op onze aardbol nog geen bed heb ben en slapen op de grond, gehuld in dierenvellen. bij een vuurtje of in houtas. (Gegevens o.a. ontleend aan het door Carla Catalani vlot en goed gedocumenteerd geschreven boekje „het Bed" een nieuwe uitgave van C. A. J. van Dishoeck te Bussum).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 19