PANDA EN HET VUUR VER VOER ARMAN EN ILVA POULE. PELLI EN PINGO PCi Agenda voor Haarlem en de IJmond m ngestipt De Kleine Wereld s Wasserij DUYN Koudegolf i? 1! DINSDAG 31 MAART 1970 8 Een rechter Tie-roman door R. van Gulik Bh J' "T: Haarlem en omstreken Bollenstreek V elsen-IJ muiden Beverwijk Haarlems Dagblad IJmuider Courant Beverwijkse Courant Heemskerk «I U 12) „Ik heb u ontboden, Tie, omdat ik hoorde dat u een groot gerechtelijk onderzoeker bent, en een trouwe die naar van ons. Ik deed het op deze ongebruikelijke wijze omdat het on derzoek dat ik u opdraag geheim moet blijven. Eergisteren tegen mid dernacht, bevond ik mij in het pavil joen dat op de buitenmuur is gebouwd en uitziet over de rivier. Ik was al leen". Ze wierp een nietsziende blik op het zilverige papier dat het hoge raam van latwerk bedekte. „Er stond een stralende maan aan de hemel, net als vanavond, en dus ging ik bij het raam staan om van het uitzicht te genieten. Maar ik nam eerst mijn halssnoer af en legde dat op de thee tafel, links van de ingang. Dat hals snoer is een Keizerlijk pronkstuk, Tie. Het bestaat uit vierentachtig onge woon grote parels, die volmaakt Pij elkaar passen. Vader gaf het aan moe der, en toen moeder gestorven was ging het halssnoer over op mij". De Derde Prinses zweeg even. Met neergeslagen ogen keek ze naar haar lange, blanke handen die ineengesla gen in haar schoot rustten. Ze ver volgde: „Ik had het halssnoer afgedaan, omdat ik eens een oorbel verloren heb toen ik uit datzelfde raam leun de. Ik weet niet hoelang ik daar heb gestaan, verzonken als-ik was in het bekoorlijke tafereel van de rivier. Maar toen ik me eindelijk omdraai de om terug te gaan, was het hals snoer verdwenen". Ze sloeg haar ogen op en keek de rechter strak aan. „Ik beval de paleisautoriteiten om terstond een diepgaand onderzoek in te stellen, zowel binnen als buiten het paleis. Tot nog toe hebben ze geen enkel spoor ontdekt. En overmorgen moet ik terugkeren naar de hoofd stad. Ik moet het halssnoer dan weer in mijn bezit hebben, want mijn va der wil het mij altijd zien dragen. Ik denk.nee, ik ben er zeker van dat de diefstal gepleegd is door iemand van buiten het paleis. Hij moet per boot gekomen zijn, de muur hebben beklommen en het halssnoer weggegrist terwijl ik mijn rug naar hem toestond. Van ieder die thuis hoort in dit deel van het paleis zijn de gangen grondig nagegaan. De dief moet dus van buiten zijn gekomen en daarom draag ik u dit onderzoek op, Tie. U zult het halssnoer in het strikste geheim opsporen. Niemand in of bui ten het paleis zal weten dat ik u deze taak heb toevertrouwd. Maar zodra u hebt gevonden, zult u uw incognito laten varen, hier in uw officiële hoe danigheid terugkeren en mij het hals snoer in alle openlijkheid ter hand stellen. Scheur de zoom van uw kraag open, Tie". De rechter scheurde de rechter kant van zijn kraagomslag los. De Prinses haalde een strak opgevouwen stuk geel papier uit haar mouw, stond op en schoof het in de voering van zijn gewaad. Ze was lang en hij rook de delicate geur van haar kap sel, dat tot zijn gezicht reikte. De Prinses ging weer zitten en hernam: „Het papier dat ik u net gegeven heb zal u in staat stellen om het Pa leis openlijk te betreden, zonder dat iemand u zal durven tegenhouden. U zult me het papier tegelijk met mijn halssnoer teruggeven". Een langzame glimlach plooide zich om haar mooie lippen en ze voegde er aan toe: „Ik leg mijn geluk in uw handen, Tie". Ze knikte ten teken dat het onder houd was afgelopen en nam haar haar boek weer op. RECHTER TIE boog diep en ging terug naar de kamer van de Eerste Hofdame. Het paneel gleed geruisloos achter hem dicht. De blanke hand van Vrouwe Hortensia rustte nog steeds op het kleine kussen. Terwijl hij opnieuw haar pols voelde werd er aan de deur geklopt. Haar doch ter schoof, zonder enig gerucht te maken, de grendel weg en liet twee hofdames binnen. De eerste droeg blad met schrijfgerei, de ander een bamboe mandje met een schoon nachtgewaad. De rechter liet de ten gere pols los, opende zijn artsendoos en haalde er een receptformulier uit. Hij wenkte de ene hofdame, koos een penseel van het blad en schreef snel zijn recept uit: een lichte dosis ephe- drine en een kalmerend middel. „Laat deze medicijn meteen ge reedmaken", zei hij tot Hortensia's dochter. „Ik neem aan dat het de patiëitt veel verlichting zal geven." Hij klapte de doos dicht en liep naar de deur. De jonge vrouw ging hem zwijgend voor de binnenplaats en de brug over, waarna ze hem verliet zonder hem zelfs goedendag te zeg gen. Aan de andere kant van de brug stond de zwaarlijvige eunuch op hem te wachten. „Het duurde tenminste niet lang, dokter", zei hij voldaan. Hij nam de rechter mee door de vele gangen van het gebouwencomplex van de Opper- eunuch naar de hoofdingang, waar de palankijn gereed stond. De rechter leunde behaaglijk ach terover in de zachte bekleding en liet heel het verbazende onderhoud nog eens aan zijn geest voorbijgaan. De Prinses had hem de naakte feiten ver teld, maar ook niets meer. De ach tergronden van deze merkwaardige diefstal hadden blijkbaar te maken met delicate zaken waarover ze niet in bijzonderheden kon of wilde tre den. Maar hij had duidelijk het ge voel dat wat zij ongezegd had gela ten veel belangrijker was dan de een voudige feiten van de zaak. Ze was ervan overtuigd dat de diefstal ge pleegd was door een buitenstaander, maar de dief moest natuurlijk een medeplichtige binnen het paleis heb ben gehad, want iemand hem van tevoren moeten vertellen dat de Prin ses op dat en dat uur in het pavil joen zou zijn. Bovendien had de dief op een of andere manier moeten we ten dat ze haar parelsnoer had af gedaan en op het hoektafeltje ge legd. Iemand moest haar vanuit een geschikte schuilhoek in het betreffen de deel van het paleis hebben bespied, moest hebben gezien dat de Prinses het snoer neerlegde en vervolgens 'n sein hebben gegeven aan de dief die in een klein bootje onder het pavil joen afwachtte. De rechter fronste zijn wenkbrau wen. Op het eerste gezicht leek het een uiterst riskant en onnodig gecom pliceerd plan. Zelfs aangenomen dat de Prinses er 'n gewoonte van maak te om tegen middernacht bij het raam van het paviljoen te staan, dan nog zou ze meestal vergezeld zijn van een of meer van haar hofdames. En de organisatoren van de diefstal kon den toch moeilijk iedere nacht dat er een heldere maan scheen een boot je onder het paviljoen hebben laten meren! Het lag voor de hand dat de pa- leiswallen dag en nacht door solda ten bewaakt werden en dat ze een boot op die plaats gauw in de gaten zouden hebben. Hoe meer hij er over dacht, hoe minder het hem be viel. Het leek allemaal wel erg ver gezocht. Eén ding was duidelijk: haar keuze was op hem gevallen omdat ze iemand in haar directe omgeving ver dacht van medeplichtigheid aan de diefstal. Daarom had ze een onder zoeker gewild die geen relaties in het Paleis had en van wie niemand in het Paleis zou weten dat hij bezig was het halssnoer op te sporen. Vandaar dat ze zo sterk de nadruk had ge legd op volstrekte geheimhouding. (Wordt vervolgd). 9. Professor Kalker vond het helemaal niet prettig dat iemand buiten tegen het raam van zijn labora torium tikte Hij was nu eenmaal bezig met een in gewikkelde proefneming, en daarbij kon hij niet ge stoord worden. „Nee, dank u!" riep hij dan ook. „Ik heb vandaag niets nodig, melkboer! Of bent u de postbode?" „Ik ben geen melkboer en geen postbo de!" riep Panda terug. „Ik ben Panda"! ,JPanda?" herhaalde de geleerde peinzend. „Merkwaardig. Die naam komt me bekend voor. Is dat geen merk van een chocoladereep? Maar ik lust geen chocolade dank u!" Nu werd Panda erg ongeduldig. „Ik ben geen Panda.eh .ik bedoel: ik ben Panda!" schreeuwde hij. „En ik kon u waarschuwen! U bent in gevaar!" Maar hij wist niet dat hij zelf nog meer in gevaar was. Door al dat geroep had hij niet ge - hoord dat Mustafed vlak achter hem was geslopen, en nu een zwaar stuk hout boven zijn hoofd hief IK DROOMDE PAT IK XAKTO WAS/ HET WAS ZO LEVENDI&A1AOF IK HET INERKEUJK MEE MAAKTE DAT W/AS GEEN DROOM, HET WAREN/ HERINNERINGEN. van xAi.TO.HJ gebruiktoe voor &N OF ANDER EXPERIMENT. EN IK HEB JE GERED// «VOEL SEEM KONT, MEER. HET IS VERBROKEN EINDELIJK BEN IK IN VEIU6H6lD^* VOOR DAT GRIEZELIGE VLIEGEN 2WAMMEN-5P00K! 3257-H HELP! BEN JE TOCH BINNEN? 5NIK.L ALTIJD ALS IK MET IEMAND WH PRATEN, WORDT HIJ 8AN6VOOR JA, IK BEN DAAR DOOR DAT RAAM 6E KOMEN ■r.piBl 1713. Voordat Bram iets kon zeggen of kon protesteren was de gulle gever van het Havenbestuur alweer verdwenen. Tutu glunderde van plezier over de hulde, die hem hier werd bewezen, maar Bram zei: „Ik weet eigenlijk niet of ik dit wel mag aannemen. vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvovvvvvwwwvvwwwwvwwwwwwwvwwwvwwvwwww „Maar het is ook niet voor jou, dat.is voor mij", zei Tutu. ,Jk weet toch niet.ik houd hier niet van.zei Bram. „maar ik ben er dol op", zei Tutu gre tig. „Twee kilo papegaaienzaad, dat kan ik niet laten lopen. En ik heb het eerlijk verdiend. Ik heb het gekregen. En jij moet het halen, Bram". „Op één laars?" vroeg Bram. „Daar staat je andere", zei Tutu en warempel.op een wonderbaarlijke ma nier was de tweede laars ineens weer teruggekomen. „Daar snap ik geen laars van", zei Bram. >V BIOSCOPEN Cinema Palace (Grote Houtstraat 111). 14. 19 •n 21.15 u.: „Wat deed jij toen het licht uit viel". 14 Frans Hals (Frans Halsplein). 14, 19 en 21.15 „The Italian job", a.l. Lldo (Houtplein). 14, 19 en 21.15 u.: „Butch Cassldy and the Sundance Kid", 14 j. INCASSO WEEKABONNEMENTEN De incasso van het abonnementsgeld Iedere week kost veel tijd en moeite, aan u en aan onze bezorgers. Er zijn twee mogelijkheden om het ongemak In dit opzicht te vermijden a. Overgang op een kwartaalabonne ment b. Betaling aan de bezorger voor een periode van 45 weken. U krijgt dan een door de bezorger onder tekend ontvangstbewijs. Misver stand over de betaling is daardoor uitgesloten. Het resultaat voor u 7 Minder geloop naar en gebel aan de deur; In uw wijk daardoor een vlottere bezorging. Voor de bezorger minder last Probeert u het eens. DE ADMINISTRATIE Luxor (Grote Houtstraat 139). 14. 19 en 21.15 u.: „The love bug", a.i Kembrandt (Grote Markt). 14, 19 en 21.15 u.: ..Midnight cowboy", 18 j. Dinsdag en woensdag i0.30 u.: „Sebastiaan". a i Rox.y (KI. Houtstraat 791 14.30, 19 en 21.16 u.: „Gedwongen tot het rosse leven", 18 J. Studio (Grote Markt). 14.15, 19 en 21.15 u.: „Easy Rider". 18 j. Dinsdag en woensdag 10.30 u.: „Sjors en SJimmie en de Gorilla", aJ. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 02). Per manente tentoonstelling van werken uit de 17de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Dage lijks van 10 tot 17 uur. Zondags van 13 tot 17 uur. Bovendien in het Prentenkabinet „Een keuze uit de collectie Van Looy". Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79). Per manente tentoonstelling van oude religieuze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouw werken. handschriften en kunstnijverheid. Da gelijks behalve maandag geopend van 10 tot 12.30 uur en van 14 tot 17 uur. Zondags van 14 tot 17 uur. Teylersmuseum (Spaame 16) Permanente ten toonstelling van schilderijen, fossielen, mine ralen en historische natuurkundige instrumen ten. Geopend op werkdagen (behalve maandags) van 10 tot 17 uur. De eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur. Kondenhornkazerne (Koudenhom). Perma nente tentoonstelling van de stichting Meervou dig Amateur-Centrum Ruimtewaameming en onderzoek (MACRO). Geopend maandag en vrij dag van 19.30 tot 22 uur. Dinsdag en vrijdag van 14 tot 17 uur. Zaterdag van 13 tot 17 uur. Museum Kunstcentrum De Ark (Nieuw Hei ligland 1 rd). Permanente expositie van voor namelijk Haarlemse kunstenaars. Bezichtiging van de gebrandschilderde ramen uit 1602. Dage lijks behalve dinsdag van 10 tot 20 uur. Van 20 tot 24 uur: klassiek grammofoonplatenpro- gramma. Vis- en Vleeshal (Grote Markt). Een keuze uit eigen bezit. Expositie van Amsterdamse impres sionisten tot nieuw figuratieven. Geopend van maandag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur, zondags van 13 tot 17 uur. Tot en met 19 april. Gemeentehuls Bloemendaal (Bloemendaalse- weg 158). Expositie van werken van Corrie Borst, Anne Hofte, Eva Mendlik en Hannie Meyer- de Heer. Dagelijks geopend van 14 tot 17 uur. Tot en met 5 april. Galerie Eylders (Haltestraat 77, Zandvoort). Expositie van Wim Jonker, beeldhouwer en Rob Claus, grafiek. Geopend dinsdag tot en met zondag van 13 tot 17 uur. Waagtaveerne (hoek Damstraat/Spaame). Ex positie leden van „Kunst zij ons doel". Geopend dinsdag, woensdag en vrijdag van 20 tot 22 uur en zateordag en zondag van 14 tot 17 uur. Tot en met 8 april. DIVERSEN Waagtaveerne (hoek Damstraat/Spaarnei. Da gelijks open podium; geopend van 10-24 uur. Vrijdags en zaterdags tot 01 uur. Dagelijks pen- tekenen, schilderen en sieraden maken Vrijdags kunstttonen; auditieprogramma. Electric Centre (Bakenessergracht 10) Dage lijks behalve maandags geopend van 12 tot 17 en van 19 tot 24 uur. Dolflrama (Zandvoort naast Bouwes Palace). Dolfijnenshow: woensdag, zaterdag en zondag 14 en 16 uur. Mobilarium, museum met old timers, miniatuur trein- en racebanen. Woens dag, zaterdag en zondag 11 tot 18 uur. Bowling dagelijks van 14 tot 01 uur. Bowling (hoek Orionweg/Delftlaan). Dagelijks 10 tot 01 uur: bowling Kathedraal St. Bavo (ing. Westergracht zijde). Dagelijks geopend voor bezichtiging van 9.30 tot 12 en 14 tot 16 30 uur. Poppentheater Merlijn (Hasselaerspleln). Dins dag en woensdag 14.30 u.: „De Toverhoed". TENTOONSTELLINGEN Galerie het Klok geveltje (Hoofdstraat, Hille- gom). Expositie van werken van Jan Bazuin. DIVERSEN Treslong (Hillegom). Dagelijks behalve maan dag: diner-dansant. Linnaeushof (Bennebroek). Recreatie en bloe- menshow. Dagelijks geopend van 9 tot 18 uur. ADVERTENTIE AMSTERDAMSEVAART 20 HAARLEM - TEL. 322462 Keukenhof (Lissej. Bloemenshow. Dagelijks geopend van 08 uur tot een half uur na zons ondergang Tuiipgarden (Vogelenzangseweg t.o. kerk, Vo gelenzang). Bloembollentuin met miniatuurland schap. Dagelijks van 8 tot 20 uur. Tulipshow (Vogelenzangseweg, Vogelenzang). Bloemenshow. Dagelijks van 8 tot 18.30 uur Raadhuis Noordwijkerbout. Dinsdag 20 u.: Raadsvergadering. BIOSCOPEN City Theater. Dinsdag en woensdag 20 u.: „Ri valen op leven en dood". TENTOONSTELLINGEN Pleter Verraeulenmuseum, Cultureel Centrum. Dagelijks (behalve zondags) 9 30 tot 12 uur en 14 tot 16 uur. Bedrijfsmuseum Hoogovens, Bessemerstraat, Velsen-Noord, is dinsdag open van 12 tot 13.30 uur en donderdags van 12 tot 13.30 en van 20 tot 22 uur. Stadhuis, Plein 1945, IJmuiden, is alle werk dagen van 10 tot 12 uur te bezichtigen. Fclison, Heidestraat 45, IJmulden-Oost. Expo sitie van schilderijen en tekeningen van Ipitsj. Dagelijks van 14 tot 17 uur. Tot 20 april. BIOSCOPEN Kennemer Theater (Zeestraat). 19 en 21.15 u.: „Ais de naakte wind der zee". Luxor Theater (Breestraat). 18.45 en 21.30 u.: „In dienst van Hare Majesteit", TENTOONSTELLINGEN Galerie Boumans (Breestraat 122). Expositie van Marry Hövig (kleuretsen). Geopend tot en met 18 april van dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur. Kennemer Oudheidkamer (huize Scheybeeck, Velserweg). Geopend op dinsdag en donderdag van 14 tot 16.30 en van 19.30 tot 21.30 uur. op Nu In boekvorm door Jos Lodewijke Een keuze uit de gelijknamige rubriek die ainds 1948 in onze bladen ver schijnt In paperback-uitvoering Prijs 3.64 p. stuk, afgehaald aan onze 'oketten. Wilt u het boekje per post gezonden hebben, maakt u dan 3,64 -f- 1, verzendkosten 4,64 over op post- liro 273107 ten name van Haarlems Jagblaü, Gi Houtstraat 93 Haarlem Vermeldt u dan op hel biljet „De Kleine Wereld" Een speciale uitgave voor de abon nees van Eén van de eigenaardigheden van deze eeuw is dat wij maar beroemd hoeven te worden om niet helemaal dood te gaan. Wij worden dan inge blikt. Het inblikken is eigenlijk al begonnen aan het eind van de vorige eeuw, toen Edison de fonograaf uitvond, een uit vinding waarvoor hij ten onrechte nooit een Edison heeft gekregen. Het apparaat heeft ons onder meer de ori ginele klanken overgeleverd waarmee de walskoning Johann Strauss zijn tijd genoten ten dans voerde. De fameuze Stehgeiger blijkt de meest erbarme lijke Schmiereviolist te zijn die ooit on- bekogeld op een podium heeft ge staan. Maar hij kon het zich veroor loven, want zijn walsen zijn met geen stoomwals kapot te krijgen. Vooral het inblikken van de mense lijke stem heeft in het begin een grote vlucht genomen. En de bewijzen lig gen er zwart op zwart dat de zangkunst na Caruso via de bas van Sjaljapin in een diepe put is geraakt waaruit nog maar zelden stemmen opstijgen die de minnaars van het bel canto tot handreiking noden. Met de woordkunst ging het daarentegen opwaarts. De be waarde toespraken van graaf Zeppe lin en keizer Wilhelm II, beiden toch hoogvliegers, verheffen zich niet bo ven het gebruikelijke bittertafelni veau. Maar in Italië wist Mussolini het proza op te stoten tot levensgevaar lijke hoogte. En Goebbels, de man met de mooiste lokstem aller tijden, plaveide zoetgevooisd de gladde weg waarop Hitier knauwend en knarsend zijn volk achter zijn zegekar kon span nen en ermee op hol slaan. Hitiers ingeblikte stem is tot zijn on zalige nagedachtenis zo vaak in hoor spelen en documentaires gebruikt, dat hij zich de moeite had kunnen sparen Europa ten koste van miljoenen men senlevens te veroveren. Hij had het van zijn auteursrechten kunnen kopen. Met de ontwikkeling van film, radio en televisie is het inblikken van men sen in woord en beeld zo gewoon ge worden dat bijna niemand zich meer realiseert wie van de optredenden nog in leven is en wie niet meer. Dat vind ik griezelig. Dit mengen van levenden en doden in de wereldether over schrijdt voor mijn gevoel de grenzen der welvoeglijkheid. En het wordt nog pijnlijker als er voor de prestaties van de deelnemers dezelfde maatstaven worden aangelegd. „De regie van dit zwakke stuk was zo slecht", schrijft een criticus, „dat zelfs een acteur als X er in de rol van dorpsidioot zijn draai niet kon vinden". Die critiek is juist. Maar slechts wei nigen weten nog dat X bij zijn leven een begenadigd toreelspeler was, wiens Hamletvertolking alle overige Hamletten voor dorpsidioot liet staan. Dat zo iemand in een slecht stuk zijn draai niet kan vinden, is te begrijpen. Maar dat is helaas de vorm waarin hij zich heeft laten inblikken. Voor de levenden rest alleen deze raad: als mén U inblikt, laat het dan als Hamlet zijn. Tenzij u de dorps idioot bent. KEES STIP. vrijdag van 14 tot 16.30 uur. Voor groepen op aanvraag by P Prins. Lijsterbeslaan 23. Bever wijk, tel. 02510-25120. BIOSCOPEN Cinema Marquette (Ruijsdaelstraat). 20 u.: „My fair lady". Het K.N.M.I. deelt mee: E depressie boven de Noordzee, die zeer lang zaam oostwaarts trekt, beheerst het weer in ons land. Een randstorlng veroorzaakte In de afge lopen nacht in vrijwel het gehele land regen. Dit regengebied wordt gevolgt door koude en onstabiele lucht waarin regen en hagelbuien voorkomen. Door een krachtig hogedrukgebied boven de Atlantische Oceaan wordt zeer kouds poollucht naar het zuiden getransporteerd. Het ziet er naar uit dat deze lucht ln de komende nacht ook Nederland zal bereiken, waarmee een nieuwe koudeperiode wordt ingeluid. VOORUITZICHTEN: Perioden met buien, mo gelijk met hagel of sneeuw, later weer daling van temperatuur. VOOR DONDERDAG: Aantal uren zon 1 tot 6; minimum temperatuur 0 tot 5 graden onder normaal: maximum temperatuur 1 tot 6 graden onder normaal; kans op een droge peridoe van minstens 12 uur 70 percent; kans op een geheel droog etmaal 40 percent. WERKRAPPORTEN 9 Maximum- an minimum* s tempera turan (S binnen- an buitenland Amsterdam geheel bew. zzw 9 5 2 De Bilt motregen z 9 4 8 Deelen regen w 8 4 13 Eelde regen z 9 5 5 Eindhoven regen w 10 4 13 Den Helder geh. bew. zzw 8 5 3 Rotterdam regen zw 9 5 5 Twente regen wzw 7 4 13 Vlissingen zwaar bew. zw 8 4 7 Zd.-Limburg regen zzw 10 6 1 Aberdeen zwaar bew. n 7 1 3 Athene onbewolkt zo 17 6 0 Barcelona licht bewolkt n 16 7 0 Belgrado zwaar bew. z 13 5 0 Berlijn zwaar bewolkt z 8 5 1 Bordeaux zwaar bew. zw 17 7 0.4 Brussel regen w 6 4 3 Frankfort motregen zzw 11 6 0.7 Genève regen w 13 6 3 Grenoble zwaar bew. w 14 7 0 Helsinki licht bew. wnw 1 -7 0.6 Innsbruck zwaar bew. wnw 12 0 0 Kopenhagen regen zo 1 1 1 Lissabon zwaar bew. wzw 14 12 2 Locarno regen wzw 14 7 3 Londen regen zw 12 3 1 Luxemburg regen wzw 7 4 3 Madrid half bewolkt wzw 16 4 1 Malaga licht bewolkt w 18 11 0 Mallorca licht bewolkt w.st. 16 6 0 München zwaar bew. z 11 1 0 Nice regen nnw 15 9 1 Oslo zwaarbewolkt w.st 3 -8 0 Parijs regen zw 12 6 2 Rome zwaar bewolkt zo 16 11 0 Stockholm geheel b~w n 1 -9 0 Wenen zwaar bew. zzw 14 3 0 Zürich zwaarbewolkt zw 12 4 0 WOENSDAG 1 APRIL Zon op 6.16 uur; onder 19.13 uur Maan op 4.40 uur; onder 12.50 uur HOOG EN LAAG WATER TE IJMUIDEN DINSDAG 31 MAART Hoog water 9.35 uur en 22.26 uur Laag water 4.48 uur en 17.36 uur WOENSDAG 1 APRIL Hoog water 11,14 uur en uur Laag water 6.14 uur en 19.23 uur Het hoog en laag water te Zandvoort ls 10 tot 15 minuten vroeger dan te IJmuiden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 8