IJmuider Courant Noodkreet van de anatomen: jfoi Êmêbata g1 joctoiétmlaöet m mm S ■sgm Voor de snijlessen is per drie studenten één lijk nodig. Vroeger is dat nooit een probleem geweest, tegenwoordig komen alle universitei ten lichamen tekort 12 m Een gravure van Jan Wande laar (Leiden, 1747) die bewijst dat men in die tijd al een dui delijk inzicht had in de anato mie van spieren en skelet. Dit codicil krijgt de aspirant donor van eigen lichaam in te vullen en te tekenen. Hij kan er echter altijd weer af, desnoods zelfs postuum Een anatomische les van Mondino de Luzzi, daterend uit omstreeks 1315. Naar een houtgravure uit een medisch leerboek, uitgegeven in 1493 te Leipzig. Geen gesol Welvaartsinvloed Pro Deo Varkens Diepvries BAHPAFyS l OJAVLV5 intuiuv Galenus geeft snijles op een varken (Bazel, 1562) dat volgens zijn leer „dezelfde lichaamsinhoud als een mens heeft" Niet leuren Schijnbegrafenis NIJMEGEN „Veertig lijken per jaar in plaats van de vijftien waarover we nu kunnen beschik ken" dat is de, op het eerste oog wat macabere, wensdroom van drs. L. M. G. Geeraedts, verbonden aan het Anatomisch Instituut van de Katholieke Universiteit van Nij megen. In een artikel in het vak blad Medisch Contact heeft hy on langs voor de insiders een nood kreet geslaakt, maar nu wil hij in een gesprek dat wij met hem in zijn instituut hadden het nog wel eens dunnetjes over doen om „de leken te bereiken", want van hen moet hij het, in letterlijke zin, hebben. WILSBESCHIKKING Or «mi de wettelijke vooreebrlften ven de wilsbeschikking t» voldoen, wordt V verzocht de onderstaande tekst met de hand binnen het omlijnde gedeelte over te eohrijvcn (inkt of ball-point)ep bet onderste gedeelte van dit formulier. Ondergetekende (naas, voornamen) geboren tede .......(datum en jaar) verklaart hierbij dat het haar/zijn uitdrukkelijke wens ie dat sijn/haar stoffelijk oversohot bestemd wordt voor ontleding in het Anatomisch Laboratorium der Katholieke Universiteit te Kijmegen en dat het daarna aai worden begraven, of indien het van grote betekenie is voor de wetenschap in het anatomisch instituut zei worden bewaard. fILSBESCHIKKING Handtekening! Cedaan t. Adres: DE MEDISCHE studenten moeten na melijk in hun eerste studiejaar door daadwerkelijk snijwerk vertrouwd ra ken met het menselijk lichaam. Niet al leen om de drempelvrees te overwin nen die hen van leek tot aspirant-arts moet maken, maar ook omdat geen handboek zo indringend wegwijs maakt als de praktijk. Het grote probleem is echter dat er niet voldoende mense lijke lichamen ter beschikking staan om sectie op te plegen. Op drie stu denten is één lijk nodig en dat haalt men thans (en niet alleen in Nij megen» bij lange na niet. Het ge vaar zit er nu in dat menig student niet aan zijn broodnodige praktijker varing toekomt, of het slechts uit de „TE WEINIG LICHAMEN VOOR DE SNIJKAMER" tweede hand kan meemaken, kijkend over de schouders van zijn „gelukki ger" collega's. HOE IS DAT tekort ontstaan? Men zou immers aannemen dat bijvoor beeld de ontkerkelijking en in het al gemeen de „rationelere" aanpak van de laatste levensvragen, ook wel de schroom ten opzichte van het mense lijk lichaam zouden hebben weggeno men. In de praktijk echter bestaat er (deels door onbekendheid met wat de studenten nu eigenlijk met „je li chaam gaan uitspoken") een groot taboe. „Men is" aldus de heer Geeraedts, „nog steeds bang dat er met een stoffelijk overschot gesold zal worden". Dit idee wijst hij echter met klem van de hand. „Niets is minder waar. Wanneer studenten met een ontleding bezig zijn, is er altijd een wetenschappelijk medewerker bii onder wiens leiding de toekomstige artsen werken". DE TERUGLOOP in het aantal lij ken is echter voornamelijk afgezien van de altijd aanwezige schroom te wijten aan twee grote oorzaken. „In de eerste plaats" aldus drs. Gee raedts, „hebben we de enorme schaal vergroting sinds de tweede wereldoor log waardoor steeds groter aantallen studenten naar de universiteit stro men". Een duidelijk voorbeeld hiervan is op zich zelf ai het gigantische nieuw- bouwcomplex Heyendael aan de rand van Nijmegen, vaarin ook het Anato misch Instituut is ondergebracht. Ter wijl dus het aantal medische studen ten enorm is toegenomen is het aan tal beschikbare lijken ook absoluut ge zien teruggelopen en wel door (tweede oorzaak van het tekort) de toegenomen welvaart. Niet dat de mensen nu te zorgeloos zijn geworden of minder verantwoor delijkheid voor de medische weten schap willen voelen maar simpel om dat door die welvaart er minder zwerversen ander randfiguren zijn Voor de oorlog kon een burgemeester na de dood van een armlastige zon der familie dat lichaam gewoon toe wijzen aan een universiteit. En er wa ren toen veel armlastigen en zwer vers! Weliswaar wordt bijvoorbeeld wel een arm geamputeerd maar men zorgt daarbij dat de „boel niet door elkaar raakt". VELEN ZULLEN toch wel grieze len bij die gedachte maar „ik kan U verzekeren dat de sfeer bij de ontle dingen neutraal en wetenschappelijk is," aldus drs. Geeraedts „Net zoals men als donor bloed ter beschikking stelt, of „posthuum" bepaalde organen en hoornvlies voor transplantaties af staat, zou men ook aan het idee moe ten kunnen wennen, zijn héle lichaam ter beschikking te stellen. Men moet er het zeer positieve, humane van in zien en afkomen van het taboe", zo hoopt hij. JUIST OOK om het ideële van deze zaak is men er nog niet toe overge gaan, geld te geven aan de poten tiële donors. „Dat is nog nergens ter wereld het geval, zelfs niet in Amerika waar men wel geld geeft voor het af staan van bloed bijvoorbeeld. Daar naast voorziet men ook administra tieve problemen omdat wellicht be paalde figuren hun lichaam meerma len zouden gaan verkopen, terwijl ook moeilijkheden ontstaan doordat men te allen tijde zijn toezegging kan her roepen. „Dan zou men het geld weer moeten terugstorten wat voor sommi gen weer een bezwaar kan zijn zodat de vrijheid van het herroepen be dreigd wordt." HEEFT MEN WEL eens gedacht om lijken te „importeren?" „Welzeker, er is wel aan gedacht lichamen uit India te laten komen, maar we voelen daar toch wel sterk ethische be zwaren tegen. Vooralsnog gaan we er niet toe over, al hebben we wel een offerte uit dat land binnen gekregen," zo vertelt drs. Geeraedts. Wellicht is hij bevreesd voor sluikhandel? „In derdaad, zoals in Engeland waar cy nische lieden er tot in de 19e eeuw een gewoonte van maakten om in de nacht na een begrafenis het lijk op te delven en te verkopen." DAT HEEFT stof geleverd voor me nige gruwelfilm, waarin men bij maanlicht louche figuren met spade en houweel tussen de zerken kon zien scharrelen om een lichaam, liefst var een jonge maagd, aan de aarde te ont rukken om het vervolgens aan suspec te tweederangs heelmeesters te ver kwanselen. OP HET CONTINENT mede on der invloed van de napoleontische wet geving werden al gauw maatregelen getroffen om in de behoefte van de wetenschap te voorzien. Maar ook in de middeleeuwen heeft bijvoorbeeld de r.-k. kerk nooit haar stem verheven te gen lijkschouwing. Waarschijnlijk om dat het lichaam na het vertrek van de ziel letterlijk een ,,s' ffelijk over schot" van generlei waarde was ge worden. HET SCHOUWEN van lijken heeft Rembrandt in de 17e eeuw geïnspi reerd tot zijn wereldberoemde doek EN OOK ALS de familie wél bekend was met het overlijden van hun verre verwant, had men t gen zo'n toewij zing geen bezwaar. Dit vanwege de „besparing" op de begrafeniskosten Die vervielen dan immers geheel. De betreffende universiteit zorgde (en zorgt ook nu nog) voor de uiteinde lijke begrafenis of crematie van het stoffelijk overschot. Dat is na onge veer drie jaar gerekend van af het overlijden. HET LICHAAM wordt n.l. direct ge balsemd en verder in een vriesruim- te bewaard. Ook zorgt men dat de onderdelen van het lichaam in de loop van die drie jaren bij elkaar blijven. I „De Anatomische Les", waarop men een aantal deftige zwartgerokte heel meesters ziet rond het lichaam van een overledene van wie men hand en arm ontleedt. Zo is door de eeuwen heen de nieuwsgierigheid naar „wat er in zit" levend geweest. Merkwaar dig is daarbij dat men geruime tijd eigen waarnemingen minder vertrouw de dan de erkende wetenschappelijke werken. Zo had de grote geleerde Galenus in de tweede eeuw na Christus ge schreven dat het menselijk lichaam een vrijwel identieke inhoud had als dat van een varken. Nog generaties er na plachten geleerde medici daar door bij het openen van een mense lijk lichaam te constateren „dat déze organen een uitzondering vormden" op de heilige regels die van Galenus afkomstig waren. Op den duur bleken die uitzonderingen zo met elkaar over een te komen en zo talrijk te zijn dat men toch maar overging tot de stout moedige gedachte dat Galenus het dan wel fout zou hebben gehad. WANNEER MEN zich tegenwoordig bereid verklaart, zijn lichaam ter be schikking te stellen van wetenschap en onderwijs, dient men zich bij voor keur eerst in verbinding te stellen met zijn huisarts. Deze kan veel schroom en twijfel bij de aspirant wegnemen. Het blijft, ook voor de meest nuchtere mens, nu eenmaal een moeilijk punt zo reëel uit te gaan van de eigen dood die daarmee immers dui delijk onder de ogen komt De huisarts mag overigens niet gaan „leuren" bij zijn patiënten. Zelfs de suggestie er toe mag hij niet opweroen. Maar wei moet hij zo hoopt althans drs. Gee raedts te allen tijde over de parate gegevens beschikken om een patient die zijn bereidheid te kennen geeft, naar behoren in te lichten En dit hoeft niet alleen in het zicht van de naderende dood! Ook al is het aantal jeugdigen klein onder de aan bieders, het merendeel is toch hooguit van middelbare leeftijd van mensen dus die statistisch nog tientallen jaren voor de boeg hebben. VOOR VELEN zal overigens niet zo zeer het eigen bezwaar tegen sectie de doorslag geven („zelf ben ik er dan toch niet meer") ais wel de mogelijke tegenwerking van familie, die prijs stelt op een keurige begrafenis. Om in dit gerechtvaardigde emotionele as pect te gemoet te komen, wordt veel al een officiële begrafenisdienst ge houden volgens de levensbeschouwe lijke richting van de overledene maar zonder diens stoffelijke resten TENSLOTTE' wie zich voor dit ide- ele doel toch wel graag beschikbaar stelt kan bij de universiteit in Nijme gen een formulier aanvragën waarop hem alle gevens worden verstrekt. Ook wordt dan een codicil bijgesloten, dat naar behoren ingevuld als laatste wilsbeschikking geldt. Het blijft echter te allen tijde her roepbaar. Zelfs als de patiënt overle den is, kan zijn familie nog met een weigering komen. „In zo'n geval heb ben we genoeg piëteit om het codicil te laten vervallen" aldus drs. Gee- I»q örlfc JOHN ROOZEN j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13