Consument vaak niet attent op de durende prijsstijgingen Wm Haar journaal MAXI, MIDI OF MINI? Samen 150 Ik houd van vorige eeuwen Tweeling Pieck „Ik ben meer avonturier dan mijn broer tekent zich het leven door ZWANENBURG PIT JAAR WERD LEVEN RUIM 2% DUURDER ANTON: HENRI STOOK MET PETROLEUM CHEVRON DONDERDAG 16 APRIL 1970 (van onze correspondent) DEN HAAG De duurte is dit jaar alweer met ruim 2 procent toege nomen. Hoewel het regeringsbeleid »r op is afgestemd dat de prijsstijgin gen dit jaar heel wat minder groot zullen zijn dan vorig jaar, is het prijs beleid inmiddels wat soepeler gewor den. Bepaalde kostenstijgingen, die de ondernemer van buitenaf krijgt opgedrongen, mogen worden doorbe rekend. Zoals bijvoorbeeld stijging van grondstoffenprijzen. Voor de con sument zijn, bij het geweldige aanbod op de markt, de prijzen toch al moei lijk bij te houden en voor hem is het al helemaal ondoenlijk te weten waarom ze omhoog gaan. BLIKJES EN POTJES SOEPEN EN SAUZEN HUISHOUDELIJK KCLEN - OLIE LEEUWERIKLAAN 35 IJMUIDEN-O - TEL. 1 54 04 K'JKI VERGELIJK! lEN ONTDEK BROODBELEG EN PAP MEELKOST INDISCHE KEUKEN KOEKJES EN SNOEP DE LENTE is nauwelijks vier weken oud of we worden al weer geconfronteerd met de wintermode 1970-1971. De Inter- contex, vakbeurs voor de confectie en de textiel in het Amsterdamse RAI-gebouw, waar ruim tachtig deelnemers exposeren, heeft ons er in ieder geval met de neus boven op gedrukt. Wat gaat het worden? Naar ons gevoel is de Nederlandse confectie er zelf nog niet al te zeker van. Voorlopig houdt zij het nog op de maxi, midi en mini, hoe wel de internationale tendens er al is om op de langere rok over te stappen. Vooral de Duitse confec tionairs laten zich in dezen niet on betuigd. Bij hen gaat de rok al tot iets over de knie. KARTON NAALDPRINSES SLIKKEN (Van onze correspondent) OVERVEEN In zestig jaar was een foto als hierbij staat afgedrukt niet gemaakt. Twee bekende broers op één plaattweelingen nog wel, maar ieder met een zo eigen levensgang, dat hun loopbanen elkaar maar zelden kruisten. Op ons initiatief kwamen zij, met hun "beider 75ste verjaardag op 19 april in het vooruitzicht, bij elkaar. Anton Pieck, tekenaar, uit Over- veen en Henri Pieck, architect, uit Den Haag. De vitale levenskrachtige meester van de fijnzinnige tekenpen, ar tistiek schepper van de Efteling, maar in binnen- en buitenland meer nog bekend om zijn „oude" prenten, was op ons verzoek onmiddellijk mee te reizen naar het huis van zijn broer, die zich op het ogenblik wat minder fit voelt. Dat leverde een ongedwongen reünie op van twee artiesten, die het beiden gemaakt hebben in het leven. „Zo Han, hoe is het met jou?" „Uitstekend, oude rover, hoe maak jij het?" Bevrijding Broers Anton (rechts) en Henri voor het eerst sinds jaren weer eens samen op de foto. Vergissing Grappig Hobby Bepaalde verhogingen worden aange kondigd: de melk wordt over een paar maanden duurder, het tarief voor autorij les mag omhoog, koffie en margarine zijn al een paar keer duurder geworden door prijsstijgingen op de wereldmarkt. Maar hoe het komt dat op een kaartje gordijn koord bij een warenhuis ineens een nieuw plakje zit met een tien cent hogere prijs, weet niemand. Evenmin als waaraan het ligt dat men de indruk krijgt dat textiel hier en daar wat duurder wordt. Zelfs voor zijn dagelijkse aankopen is het voor de consument duister wat er alle maal met de prijzen gaande is. Om hem wat op weg te helpen bij zijn prijbewust- zijn, hebben wij een aantal prijswijzigin gen geregistreerd uit de prijslijsten van de kruideniersbranche. Hetgeen beslist niet wil zeggen dat die branche de boosdoener is. Hetgeen evenmin wil zeggen dat de ge noemde merken ten onrechte of als enige hun prijzen hebben verhoogd. Doordat zij vaste of duidelijke adviesprijzen hebben, is bij hen na te gaan wat er gebeurd is sinds december vorig jaar. Met „eigen winkelmerken" volgt men de ontwikke lingen van die merkprijzen meestal ta melijk op de voet. Hieronder volgt het overzicht van de door ons in de eerste drie maanden van dit jaar in prijslijsten geconstateerde ver hogingen. Wij noemen alleen de hoogste en laagste bedragen van de verhogingen bij de betreffende merken. In centen en los van de hoeveelheden waarvoor de prijzen gelden. Dit overzicht wil zeggen: dit had u zelf kunnen zien als u heel goed had op gelet, en het is daarom zaak zo bewust mo gelijk naar prijzen te kijken, ook buiten de branche die wij als voorbeeld stellen. ANTON HUNINK worstsoorten, le verpastei, soepballetjes, gehaktballen, gou lash, hachee 4 tot 14 cent. SCHOP leverpastei 3 tot 6 cent. STRUIK gekookte kip 25 cent. UNOX leverpastei, worstjes, ham and porc, gehakt, ragoüt, rookworst, papri smac, soepballen 1 tot 30 cent. ZWANENBERG worst en worstjes zuurkoolspek, leverpastei, soepballetjes hamburgers 1 tot 20 cent. DEL MONTE zalm 20 cent. OUWEHAND diverse haringconser ven 3 tot 9 cent. HAK andijvie, kool, capucijners, bie ten 2 tot 10 cent. HERO andijvie, spruiten, wortelen en zuurkool duurder, bieten goedkoper tot 14 cent. L. P. UIJTTEWAAL bieten, zuurkool 4 tot 25 cent. HENGSTENBERG salades 15 cent tot 1,05. HENGSTENBERG Duitse tafelzuren 5 tot 50 cent. UIJTTEWAAL augurken 10 cent duur der, piccalilly en zilveruitjes 2 cent goed koper. FOOD FAIR diepvries bami-schijven, bitterballen, fricandellen, kroketten, nasi' schijven 6 cent. FRIONOR diepvries patates frites kabeljauw, schelvis, koolvis 3 tot 5 cent, GROKO diepvries kabeljauw 10 cent. OLA ijs vanille roomijstaart 15 cent. FLEISCHER alle soepen 2 cent. HEINZ gangbare soorten soep cent. HONIG kalfssoep en vermicelli soep 3 cent. UNOX vrijwel alle soorten soep 1 tot 3 cent. WISO soepen 5 tot 30 cent. ZAMEK alle soorten soepen 8 tot 12 cent. DURKEE kant en klaar sauzen goedkoper: 15 tot 40 cent. DUYVIS diverse sauzen en salata 2 tot 6 cent. FLEISCHER sauspoeder 2 tot cent. HEINZ worcestersaus 7 tot 10 cent, REMIA fritessaus 13 tot 18 cent. ZAMEK aroma en bouillonblokjes tot 9 cent. HUEGLI vegetarische bouillon 8 cent. GILDA - dorp, pastilles, toffees - 1 tot cent. KLENE - enkele dropsoorten - 1 tot 4 cent. VS-VAN SLOOTEN - droprollen - 1 cent. SMITH KENDON LTD. - glucosetablet- ten - 10 cent. VENCO - enige dropsoorten - 1 tot 25 cent. MELITTA - boterhamzakjes, invries- zakjes. Folie, keukenrollen, onderzetjes, weggooibakjes en -bestekken - 10 tot 25 cent. KOK - wasknijpers - 10 tot 25 cent. ERDAL - Kek droogschuim, spons ADVERTENTIE ADVERTENTIE de grote en moderne voorraad, voor de prijs en kwaliteitsbewuste klantenkring schoensmeer, wrijfwas, Vlido insekten- en plantenspray - 2 tot 10 cent. KORTMAN EN SCHULTE - Driehoek- zeep - 5 cent. CALVË - salades - 2 tot 4 cent. VAN DIJK - Sarina chocolademelange - 5 cent. WINGS - chocoladepasta - 10 cent. VENZ - chocoladehagel - 5 cent. HONINGFRUIT - Heidekoning - 20 tot 25 cent. REGINA - vrijwei alle soorten honing - 5 tot 35 cent. LASSIE - havermout - 2 cent. QUAKER OATS - 2 cent. 2 cent. LASSIE - div. soorten gort - 3 tot 4 cent. JOH. B. SCHOLTEN - div. soorten griesmeel 1 tot 2 cent. KING CORN - krentenbrood, rozijnen brood, krantenbollen - 3 cent. HONIG - bak- en cakemeel en cakemix - 2 tot 8 cent JOH. B. SCHOLTEN - div. soorten be- slagmix en ouwel - 2 tot 10 cent. DREI GLOCKEN - macaroni, spaghetti, noedels, vermicelli - 2 cent. HONIG - maizena, macaroni, spaghetti, noedels, vermicelli - 1 tot 4 cent. DUREYA maizena - 1 tot 2 cent. W. A. SCHOLTEN - aardappelmeel, sago - 2 tot 3 cent. CONIMEX - bami en nasi goreng kant en klaar - 2 tot 8 cent. UNOX - bami en nasi goreng - 8 cent. KOEN VISSER - bami en nasi goreng - 12 tot 33 cent. LASSIE - Surinaamse en toverrijst - 2 tot 4 cent. VAN SCHAARDENBURG EN CO. - div. soorten rijst - 3 tot 19 cent. CONIMEX - boemboe - 2 tot 16 cent. LUCULLLS - diverse ingrediënten, maaltijdpakketten en keukengerei - 1 tot 30 cent. Ook enkele verlagingen. NOBO - colads, klappers, speculaas, sprits, Veluwse koeken - 3 tot 5 cent. PATRIA - crackers, wafels, maisk, mok kasticks, café noir, div. sorteringen - 2 tot 60 cent. DROSTE - chocolaatjes en tabletten - 5 tot 25 cent. VAN HOUTEN - candy bars - 2 cent. VENZ - voorverpakte chocolaatjes - 5 cent. FAAM - div. soorten drop - 1 tot 5 cent. 'vwvwwwwwwwwwwwvwwwwtr Al met al, enige verwarring in het immer van geruchten gonzende mo dewereldje, temeer omdat men in ge nen dele zeker is hoe het publiek zal gaan reageren. De mogelijkheid is be paald niet uitgesloten, dat het over grote deel van de modebewuste vrou wen zal weigeren om op lang over te De fles als verpakkingsmiddel lijkt het onderspit te gaan delven tegen over de kartonnen verpakkingen. Bin nenkort zullen de AMC Melkprodukten NV in Uithoorn en Van Grieken Melk NV in Rijswijk, die beide reeds gerui me tijd ervaring met melk in karton nen verpakking hebben, ook vruchten limonade en vruchtensap in pakken van een liter op de markt brengen. Voordelen genoeg. U kende natuur lijk al de handige éénmalige portie verpakkingen, die u voornamelijk ge bruikt zult hebben op tochtjes, in de vakantie etc. Maar een literverpak king leent zich ook voor het normale huisgebruik. Dit produkt is niet zo onbeperkt houd baar als de limonade in de fles, door dat 't karton natuurlijk niet zo herme tisch kan worden afgesloten. Maar bij een snelle doorstroming en bij gekoeld serveren is een goede smaak te ga randeren. Overigens: niet alleen u, als consu ment, vindt baat bij de weggooiver- pakking, maar ook de detaillist en winkelier, die voortaan verlost zijn van het statiegeld en de retourembal- schakelen. Er gaat dan een soort „koopstaking" ontstaan, waarvan bij voorbeeld de Amsterdamse confectie fabriek W. Neugarten profijt zou trek ken, omdat zij onverstoorbaar mini's blijft maken. Welke zekerheid hebben wij dan wel? Eerlijkheid gebiedt het ons te zeggen: geen enkele. Voor de kleuren in de komende win ter gokt de confectie op een vrij som ber kleurengamma: mauve, aubergi ne, paars, roest- en donkerbruin, mos groen, antraciet en RAF-blauw. De belijning in de kleding zal lang en smal of kort en wijd worden. Wat de winterkleding zelf betreft zal men de introductie kunnen bele ven van de knitting-look met velours en andere stoffen. Op de Intercontex zag ik hiervan een beeldig ontwerp van Pierre d'Alby. Ook de poncho's keren na een aantal jaren weer in het modebeeld terug. Zij zullen veel wor den gedragen op jumpsuits, rokken en pantalons. Suède en leer blijven eveneens van de partij, met als goed kopere tegenhanger vistram. Opvallend bij een show van de mo degroep Torenwij ck was een paars, suède broekpak van Indiana van bij zonder fraaie snit. In de sector avond kleding toonde deze groep een aantal japonnen, die meer weg hadden van nachtkledij en bovendien waren ge maakt van daarvoor ongeschikte stof fen. Edoch, laat ons hopen dat wij eerst onze zomerjurkjes zullen kunnen ver slijten en wachten dan maar rustig af wat de najaarsshows ons gaan brengen. Wellicht krijgen wij dan meer zekerheid over wat ons de ko mende winter op modegebied te wach ten staat. BÉ TER MAAT Elk jaar hebben er in ons land ver kiezingen voor de titel van „Naald prinses" plaats. Via regionale voor rondes, waarin men uit kan blinken met eigen gemaakte kleding, kan men in de nationale finale komen, en uiteindelijk in de West-Europese om zo de titel „Naaldprinses van Euro pa" te verwerven. In Haarlem werden de regionale wedstrijden gehouden door de firma Ascot stoffen. De eerste prijs, een zig-zagnaaimachine werd behaald door mejuffrouw Tini Terluin, de tweede door mejuffrouw A. N. Salomons. Sa men zullen zij op 13 juni op de lan delijke finale verschijnen, waar de acht beste dames worden afgevaar digd naar de eindstrijd in Luzern op 18 juli. Als men op een bepaalde hoogte vliegt klappen de oren dicht. Iedereen kent dit verschijnsel wel. De remedie: een paar keer flink slikken. Of op een stukje kauwgom kauwen om het verschijnsel tegen te gaan. Baby's kunnen dat allemaal nog niet en daar om geeft een New Yorkse neus-, keel- en oorspecialist in de medische ru briek van Ladies Home Journal dit advies: geef baby's tijdens het opstij gen en landen van het vliegtuig de fles. Door het slikken tijdens het drin ken blijven de oortjes open. lage. WWVVWWWt/WVytA/\/VV\AAA#WVl>A/\A/W\/W\#VW\A#WWWWWWWWWWVV*/W%/W\/W\/VWVWV\AAAA/VVVVVVVWVW\A#VVWWWWl>WIAAA#l#l#l»WIA#WW>#IAAAAA#WV%AAA#W\/\AA/VW\/V\/VVVV\A/VVVW\/%/WWWV' .y.,v' MM Tot hun zeventiende waren ze onafschei delijk. Twee zoontjes van een marine-offi cier in Den Helder, die zelf meer uit blonk in het geschrevenen dan in het ge tekende beeld, maar allebei onmisken baar gezegend met het schilderstalent, dat in het geslacht Pieck in de zestiende en zeventiende eeuw al aan te wijzen is. Samen op de kleuterschool, samen op de lagere school. „Toen al", schreef eens de schooljuffrouw aan Anton, „was je ver zot op sprookjes, maar je wilde altijd eerst weten hoe het afliep". Voor het eerst scheidden hun wegen na de middelbare school toen Henri naar de academie voor beeldende kunsten in Am sterdam ging en Anton naar de overeen komstige tempel in Den Haag. Han zijn vaardige tekenhand leidde hem in de rich ting van de architectuur,, Anton zocht het meer in het picturale. Misschien is er sprake van gelijkna mige polen, die elkaar afstoten, maar bei de broers willen nu wel toegeven, dat zij hun uiteen gaan voelen als een bevrijding. „Altijd samen beschouwd te worden als die leuke tweeling die het zo aardig deed, dat kan wel eens drukkend worden". Er moet nog een diepere ondergrond zijn geweest, want de driekwart eeuw dat zij nu over de aardbol wandelen, fietsen, sporen en vliegen (aan auto's hebben zij een hekel, Anton heeft er geen) heeft steeds grotere verschillen tussen die twee te zien gegeven. In tegenstelling tot wat men geneigd is te denken, bleek de man die zijn fanta sie zo moeiteloos door de eeuwen laat zwerven, in lijfelijke zin het meest honk vast. Veertig jaren was Anton Pieck tekenle raar aan het Kennemer Lyceum, op twin tig passen afstand van zijn huis. „Dat was een kwestie van doelmatigheid". De vaste aanstelling als leraar gaf mij een stevige financiële ondergrond. Je weet toch maar nooit of je tekenwerk het blijft doen en mijn stijl veranderen om der wil le van de commercie weiger ik". „Zo kon ik vrij m'n gang gaan. Dat huis heb ik uitgekozen, omdat ik dan tus sen de lesuren door vlug weer naar mijn eigen tekentafel kon wippen. Ik teken al tijd, ook nu nog, van de ochtend tot de avond. Televisie heb ik niet. Voor dit he le jaar zit ik weer zo stikvol met werk, dat ik anders helemaal niet klaar kom, Ik moet nu al zoveel afwijzen." Henri daarentegen, die men als archi tect eerder een vaste standplaats zou toe dichten, leidde veel meer een avontuur lijk bestaan. „Ik ben eens een keer be noemd geweest aan een school in Vlissin- gen, maar toen het zover was dat ik er heen moest, was ik het eigenlijk alweer vergeten. Toen de rector schreef waar ik bleef, heb ik hem een telegram gestuurd: „Mijn sollicitatie naar Vlissingen, be rustte op vergissingen". „Zo werd mijn broer de brave school meester en ik de zwerver. Ik zat eens in Italië toen ik in Napels tot de slotsom kwam, dat ik net voldoende geld over had om of met de trein naar huis te gaan of de boot naar Egypte te nemen. Nou dan was je wel gek, zei ik tegen mezelf, als je niet naar Egypte ging. Ik moest er negen maanden tekeningen maken en verkopen voor ik de centjes bij elkaar had om het land weer uit te komen". Henri Pieck vond uiteindelijk een so- liede broodwinning in het tentoonstellings' wezen. Hij was de ontwerper van menig paviljoen op exposities in Luik, Parijs, Londen en Montreal. Van zijn werk in Den Haag herinnert hij zich de tentoon stellingen „de vrouw" en „de melkweg" in Houtrust. In een beperkt aantal col- lectionneursverzamelingen wordt boven dien een ereplaats ingenomen door zijn „Buchenwaldmap", de indrukwekkende vrucht van 3% jaar verblijf in het con centratiekamp, waarheen hij door ille gaal schrijfwerk werd verbannen. Prof. mr. R. P. Cleveringa spreekt in het voor woord van „Mijn dappere buurman in vleugel c van de Scheveningse gevange nis, later één der voormannen in de geheime onderlinge organisatie Buchen- wald". De alles relativerende humor van Henri Pieck zelf blijkt uit de opdracht, die hij schreef op het kaft van de map voor zijn broer: „Aan de enige man, die ik v r mijn geboorte gekend moet heb ben". Romanticus Anton uit zijn speelse geest in zijn tekeningen. „Ik hou van de vorige eeuwen. De wereld waar ik voor ben, is deze. Die fantasieloze gebouwen en die alles verwoestende wegenaanleg. Grappig dat de jeugd van nu mijn werk weer zo op prijs stelt. Twintig jaar geleden was romantiek een doodzonde en natuurlijk zijn er nog wel moderne kunstenaars die mij om mijn werk wel kunnen vergifti gen, maar mijn kerst- en nieuwjaars- jaarsikaarten en mijn kalenders gaan bij honderdduizende de wereld in. Ik zit nu alweer te tekenen voor de produktie van 1972. En dan de Efteling, dat is mijn hobby, dat doe ik al 20 jaar. Over het succes hoef ik u niets te vertellen, terwijl de fis cus tonnen toelegt op andere artistieke uitingen, is dit voor de belastingen een formidabele melkkoe. Gelukkig weten de kinderen daar niets van, die kunnen zich er heerlijk uitleven, weg van de gietijze ren speeltuin en de betonnen flat zonder zolder". In de achterkamer één hoog. tussen de naslagwerken waaraan hij zijn details controleert, Romeins glas van 2000 jaar oud, aardewerk van 1000 jar geleden en wardevol antiek meubilair, maakt An ton Pieck zijn tekeningen. In de voorka mer op dezelfde etage staat zijn zestig jaar oude etspers. Tussen deze cwee vas te punten in zijn bestaan vindt Anton Pieck de inspiratie voor de verre vluch ten van zijn geest, terug naar de oude tijd. Als hij de parkeerstroken langs het Malieveld ziet en de viaducten bij de Wittebrug, verzucht hij: „Ach ja, me neer, er zijn veel hunnen op de wereld".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 9