WERELDOORLOG IN OPERETTESFEER
Zwakke film van Kramer
over avontuur in een
Italiaans dorp
FILMS IN AMSTERDAM
Apollo 13 op
radio en TV
..DIE ENTFÜHRUNG
BLEEK
ONVOLDOENDE VOORBEREID
Vijftig Goya's
in Mauritshuis
Kom, zwartkijker
Fries verzet
verduidelijkt
Mr. Landré: „de
TROS belazert
niemand"
Première Mozart-opera in Scheveningen
mm
Onderzoek invloed
TV-programma's
op vredesgedachte
Tsjechische decors
in Toneelmuseum
TV vrijdag
ga naar
het postkantoor
en geef
uwTV aan
TV vanavond
Radio zaterdag
TV zaterdag
VRIJDAG 17 APRIL 1970
13
AMSTERDAM De laatste wereld
oorlog. waarvan we binnenkort het
einde voor de 25ste keer zullen gaan
herdenken, heeft in die kwarteeuw in
allerlei vormen en vermommingen
als stof voor ontelbare films moeten
dienen. Verwerkt in journaals, in
documentaires en in min of meer
sensationele speelfilms is de oorlog
voor allerlei functies gebruikt, voor
appèl op het wereldgeweten en als
afschrikwekkend voorbeeld van men
selijke ontaarding tot en met bio
scoopamusement van het meest du
bieuze soort toe. Er is heldenver
ering mee bedreven en politieke haat
mee gepredikt, er is een goedkoop
soort spanning aan ontleend en met
onmiskenbaar sadistisch genoegen is
er zelfs aan de gruwelijkse kanten
van het macabere gebeuren aandacht
besteed. Steeds stond natuurlijk bij
de makers van al die uiteenlopende
oorlogsfilms de bedoeling voorop de
oorlog te ontmaskeren en te ontluis
teren, maar de manier waarop dit ge
beurde, liet bijna steeds ruimte open
voor gerechtvaardigde twijfel aan al
die goede bedoelingen. Er viel ook na
de oorlog geld te verdienen aan de
oorlog en daar is op onbeperkte en
soms op de meest schaamteloze ma
nier gebruik van gemaakt.
JVas het wel zo erg
De val van Kramer
N achtvoorstellingen
Schuman-prijs voor
Denis de Rougemont
Italiaanse prijs voor
Nederlandse schrijver
PROGRAMMA.
TIJDEN GEWIJZIGD
ALS REACTIE OP
DE BERICHTEN
99
SCHEVENINGEN De voorstel
ling. van „Die Entführung aus dem
Serail" van W. A. Mozart door de
Nederlandse Opera Stichting, gister
avond in het Circustheater, was geen
opwindende aangelegenheid. Van de
grote emoties die leiden tot een ont
voering was niet veel te merken, nie
mand maakte zich erg zenuwachtig.
Er zijn enkele spaarzame uitzonderin
gen te noemen, waarin voor alle heime
lijke maar ook voor de minder verbor
gen attracties en deugden van de oorlog
geen plaats was, waarin de oorlog werd
teruggebracht tot een goor en bloedig
gebeuren, vol wrede willekeur en ano
niem sterven, een tijd van verwildering
en menselijke degradatie, waaraan geen
eer of heldendom viel te behalen. Ingmar
Bergman in „Skammen" bijvoorbeeld of
Jean-Luc Godart in „Les carabiniers" en
in meer ironische zin Richard Lester in
„How I won the war" of Richard Atten-
borough in het recente „Oh! what a
lovely war".
Direct na 1945 kwam die ontluisterende
visie uiteraard veelvuldiger voor, bijvoor
beeld in Italië met films als „Rome, open
stad" en „Païsa", maar al gauw na die
eerste periode van zelf-inkeer, ontstond
vooral bij de overwinnende landen een
steeds sterkere behoefte de werkelijkheid
te vergeten in luidruchtige victoriefilms
met de nadruk op eigen aandeel in de
uiteindelijke overwinning.
Wie nog herinneringen mocht hebben
behouden aan die bittere Italiaanse films
van kort na de oorlog, kan nu uit een
Amerikaanse film leren dat het allemaal
niet zo erg geweest is op dat Apennijnse
schiereiland met zijn operette-dictator
Benito Mussolini en dat zelfs voor een
klein bergdorp, Santa Vittoria geheten,
de grootste zorg in de oorlog geweest is
hoe men een voorraad Asti spumante
voor de Duitsers, die inmiddels van bond
genoten vijanden geworden waren, ver
borgen kon houden.
Robert Crichton schreef een hele ro
man over dit in wezen nietige en locale
incident en Hollywood zette er zijn twee
beste scenarioschrijvers, William Rose en
Ben Maddow, aan om dit gegeven dat in
de verte aan „.Whiskey galore" doet den
ken, voor de film te bewerken. Maar nog
merkwaardiger, Stanley Kramer werd be
reid gevonden zich aan dit lichtgewicht
amusement te vertillen.
Kramer is ooit nog wel eens regissem--
met-een-boodschap geweest. Dat was in
de tijd dat hij „The defiant ones" maakte
en „On the beach" er „Judgement at
Nuremberg", maar sindsdien heeft hij zien
tot het dure amusement bekeerd („It's
a mad, mad mad, mad world"), waartoe
ook het operette-achtige „The secret of
Santa Vittoria" gerekend kan worden.
Een film voor de VVV„ die de reislust
opwekt om dat schilderachtige Italië te
bezoeken met zijn argeloze wijndorpjes
waar de in het Amerikaans gestelde fas
cistische leuzen snel ondergekalkt wor
den als de Duce gearresteerd is. Twee
echte fascisten krijgen dan nog een trap
onder hun broek en dan trekken de niet
meer vriendelijke Duitsers binnen ea
wordt het grote probleem hoe men zon
der veel slachtoffers te maken de wijn-
voorraad voor de firma Cinzano kan
veilig stellen.
Anthony Quinn speelt natuurlijk de al
tijd dronken burgemeester van het plaats
je en Anna Magnani (uit „Rome, open
stad") is zijn bazige vrouw en iedereen
kruipt in het stof voor de Duitse bezet
ters, met wie gelukkig geen talenpro
bleem bestaat omdat iedereen, zij het met
verschillend accent, Amerikaans blijkt
te kunnen spreken Hardy Kruger speelt
de bezettende generaal Sepp von Prum,
die voelt dat hij wordt bedonderd maar
slechts twee gijzelaars laat mishandelen
om achter het geheim van de verstopte
wijnvoorraad te komen. Zo tussenbeide
dreigt hij een dorpeling te zullen doden,
maar dan gaat de gravin van het dorp,
in wie wij Virna Lisi herkennen, eenvou
dig als zij is, met hem naar bed en drijft
het gevaar over. Alles eindigt met een
Zorba-achtige dans van Anthony Quinn
ADVERTENTIE
(dan kijkt u véél prettiger)
/VWWWM/VWVWWWWW
Anthony Quinn als burgemeester Ha
lo Bombolini in „The secret of Santa
Vittoria", die in Tuschinski wordt
als de Duitsers voorgoed verdwenen zijn
en dat gebeurt op een plezierig melo
dietje van Ernest Gold dat op een lang
speelplaat van United Artists Records te
rug te vinden is. En als de film het nu
maar lang genoeg in Tuschinski uithoudt
waar hij deze week is ingezet, dan heeft
Amsterdam op de herdenkingsdagen be
gin mei tenminste iets om Wereldoorlog 2
te doen herinneren.
CHARLES BOOST
AMSTERDAM. Drie min of meer
belangrijke premières komen deze week
voor op de Amsterdamse bioscoopagen
da. Tuschinski zet „The secret of Santa
Vittoria" in, waarover elders op deze pa
gina meer; het gerestaureerde Nögge-
rath Theater is met de voorstellingen van
.,La fiancé du pirate" begonnen, het
filmdebuut van Nelly Kaplan die op de
Cinemanifestatie van Utrecht en Eindho
ven al de aandacht trok als een zeer aard
se liefdescomedie en Cineac Damrak
brengt „Het overspel", een Italiaanse
film die naar zijn titel beoordeeld mis
schien wel thuishoort in dit theater, voor
passanten, maar er zich naar inhoud en
vormgeving waarschijnlijk weinig op zijn
plaats zal voelen.
De Amerikaanse titel van deze Engels
sprekende co-productie luidt „One night
at dinner" en heeft te maken met het
slottafereel, waarin de vriedenkring rond
de schrijver Michel (Jean-Louis Trintig-
nant) aan tafel verenigd is en de liefdes
strategie voor de naaste toekomst wordt
vastgesteld. Want Michel's vrouw Nina
(Florinda Bolkan) heeft verhoudingen ge
had met de vrienden Max en Ric (Tony
Musante en Lino Capolicchio) die ook on
derling een relatie onderhouden en Michel
zelf is zijn vrouw ontrouw geweest met
Giovanni (Annie Girardot) en allen zitten
aan het slot van de film bijeen aan een
feestelijk diner om hun aller situatie te
bespreken.
Het gaat dus hier om een cynische lief.
descomedie, oorspronkelijk geschreven
voor het toneel, nu tot film bewerkt door
Giuseppe Patroni-Griffi, een naam, die
sommigen zich zullen herinneren van „II
mare", Patroni-Griffi's filmdebuut uit
'61. „One night at dinner" is zijn tweede
film en van opzet niet minder gecompli'
ceerd en duister als het weinig toeganke.
lijke „II mare". De verschillende onder
linge verhoudingen worden in niet-chro-
nologische volgorde behandeld en dit le
vert een bizar- en gewild-gecompliceerd
beeld „op van zeden en gewoonten in een
kleine kring van vrienden die met elkaar
verbonden zijn door hun lust om met de
liefde te experimenteren.
Van de nachtvoorstellingen in het week
end noemen we „Dr. Jekyll en M
Hyde" met Spencer Tracy en Ingrid
Bergman in Cineac Reg. Breestraat, „The
brig" van de gebroeders Mekas (Ameri
kaanse Underground-film) in Kriterion,
„Petulia" van Richard Lester in het
Leidseplein Theater en het Groot-Zeepi
raten Programma in de Old Time Movie
Club van De Uitkijk.
Het voortgezette Lenin-programma in
het Filmmuseum brengt ter afsluiting op
woensdag 22 april „Kino-Pravda 21 het
21ste door Dziga Vertov samengestelde
propagandistische journaal over leven en
dood van Lenin, verdeeld in drie delen:
Lenin gewond", „Ziekte en dood van
Lenin" en „Lenin is niet meer, maar zijn
kracht blijft". Dit 35 minuten durende do
cument wordt gevolgd door de speelfilm
„De communist" van Yuli Raizman, een
relaas van de bouw van de eerste electri-
sche centrale die tijdens Lenin's leven in
Zagora met veel moeite tot stand kwam
De film is van 1958 en is in kleur.
Op donderdag 23 april vindt dan de slot-
voorstelling plaats met „Verhalen over
BONN (AP). In Bonn kreeg woens
dagavond de Zwitserse schrijver en cul
tuurfilosoof Denis de Rougemont de „Ro
bert Schuman"-prijs. Deze prijs, groot
25.000 mark, wordt jaarlijks toegekend
door de „Freiherr von Stein" stichting.
De Rougemont, die zijn hele werk be
kroond zag, leidt sinds 1950 het „Euro
pees cultuur centrum" in Genève.
Zijn belangrijkste werken zijn „Euro
pa van mythe tot realiteit" en „De kan
sen van Europa".
ROME (AP. De jonge Nederlandse
schrijver Gerrit Krol heeft woendag in
Rome een prijs gekregen voor zijn boek
„Het gemillimeterde hoofd". De prijs
„Het nieuwe boek" geheten, wordt toe
gekend door de Italiaanse vereniging
voor culturele vooruitgang. De Italiaan
se student Enzo Marzo ontving dezelfde
prijs voor zijn essay „De andere stel
ling". Het is de derde maal, dat „Het
nieuwe boek" wordt uitgereikt.
Nederland I.
Op het eerste net volgt op de fabel
en het journaal een uitzending van de
Evangelische Omroep: de wonderen
van de schepping: zoals de ingebouw
de radar bij vleermuizen en de wer
king van het menselijk oor, oog en
hart.
Na het tweede journaal komt de
NCRV met de actualiteitenrubriek Hier
en Nu en de geliefde Studio Anno. Con
ny Vink zit in Australië en kan dus
niet meedoen. Wel zijn aanwezig An
neke Grönloh, Rita Hovink, Cisca Pe
ters, Ben Cramer en Rob de Nijs. Zij
zingen allerlei liedjes uit de Roaring
Twenties. Pirn en Teddy zorgen voor
het commentaar.
Farce Majeure krijgt twintig minu
ten om de draak te steken met politieke
en andere ernstige zaken alvorens de
schijnwerper wordt gericht op het Frie
se verzet tegen de Duitse bezetters.
Onder de titel „As t' nedich is" (als
het nodig is) wordt een beeld gegeven
van de houding van de Friezen tijdens
de tweede wereldoorlog. Het verzet
heeft nergens zo gebloeid als in deze
noordelijke provincie, waar duizenden
Lenin, deel 2" van Sergei Yutkevitch,
handelend over de laatste maanden van
Lenin's leven als hij in een rusthuis bui
ten Moskou verpleegd wordt en de be
handelende geneesheren hem ieder con
tact met de buitenwereld verbieden, een
maatregel die Lenin op alle mogelijke ma
nieren tracht te saboteren. Het program
ma wordt dan afgerond met „De 6de
uli" waarin de meest critieke periode in
het bestaan van de jonge Sovjetrepubliek
de julidagen van 1918,wordt behandeld.
Deze boeiende reconstructie van de histo
rie is in 1968 door Yuli Karasik gemaakt
en betekent dus een recent voorbeeld van
Russische geschiedschrijving per film.
CHARLES BOOST
HILVERSUM. In verband met
het gewijzigde tijdstip van de vermoe
delijke terugkeer van de Apollo 13 op
aarde heeft de NOS radio en televisie
haar programma's inzake de recht
streekse reportage van de landing ook
moeten wijzigen.
De televisieuitzending zal vandaag
om 18.00 uur op Nederland 2 beginnen.
Om 18.30 uur hoopt men verbinding te
krijgen met het bergingsschip. Ver
wacht wordt, dat de reportage tot on
geveer 21.00 uur zal duren. Het VARA-
programma van deze avond zal hierop
aansluiten.
Het ligt in de bedoeling om hoogte
punten van deze rechtstreekse repor
tage ook uit te zenden in de program
ma's van de Evangelische Omroep en
de NCRV op Nederland 1.
De NOS-radio begint de rechtstreek
se uitzending over de landing om on
geveer 17.15 uur via Hilversum 2. De
uitzending gaat in ieder geval door tot
20.00 uur. Eventueel wordt de repor
tage ook na dit tijdstip voortgezet.
en nog eens duizenden onderduikers
zijn verborgen. De verzetsman Pieter
Wybinga stelde het programma samen.
Laurie Langenach, Dini Damave en
Roel van Duyn, de paladijnen van de
menselijkheid nu, gingen met Leo Moen
Friesland in om een antwoord te zoe
ken op de vraag of het nodig is de
verzetsstrijd te blijven herdenken
Als dagsluiting zingt tenslotte het
groot IE koor Rotterdam enkele gees
telijke liederen. Na het laatste journaal
nog les 13 van de cursus van Mole
cuul tot Mens.
Nederland II. De Fabeltjeskrant, het
mrnaal en Scala vervallen in verband
iet de reportage van de Apollo 13.
die om 18.00 uur begint en tot ongeveer
19 uur zal duren. De VARA verzorgt
de rest van de avond met een gewijzigd
programma dat nog niet bekend is.
HTLVERSUM. De directeur van
de TROS, mr. J. M. Landré, is gister
avond voor de televisie ingegaan op de
circulerende berichten, als zouden
50.000 van de 250.000 TROS-leden geen
kijk- en luistergeld betalen of niet ge
abonneerd zijn op omroepbladen. Op
grond hiervan zou de TROS geen B-
omroep kunnen worden.
Mr. Landré vond het kwalijk, dat in
de pers gesuggereerd is, dat de TROS
met de opgave van het ledental zou
hebben geknoeid. „De TROS belazert
niemand", aldus de directeur.
Met name was mr. Landré niet te
spreken over de „schandalige sugges
tie", dat een Nederlandse regeringsac
countant zich zou hebben geleend voor
valse ledenopgaven. Hij vond het
voorts een vreemde zaak, dat op de
officiële aanvrage van de TROS bij
ministerie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk werk om zendtijduit
breiding geen enkel antwoord is ont
vangen. „Het antwoord hebben wij in
feite alleen maar uit de kranten moe
ten vernemen. Want die wisten te mel
den, dat er voor de TROS niet eerder
dan 1 april 1971 een kans op zendtijd
uitbreiding zou zijn".
Tenslotte toonde mr. Landré zich
ontstemd over het feit, dat toen men
bij het ministerie om namen vroeg
van TROS-leden, die niet zouden be
talen, botweg „neen" werd gezegd. Hij
liet weten, dat het bestuur zich van
daag schriftelijk tot minister dr. M. A.
M. Klompé heeft gewend over deze
kwestie. Over de inhoud van de brief
wilde hij zich niet uitlaten.
De solisten, speciaal de mannen: Ser
ge Maurer, als Belmonte en Richard
Vrooman, als Pedrillo, gingen er makke
lijk bij staan of zitten om hun arias te
zingen. In het parlando trachtten zij door
heel vlug te spreken de indruk te wekken
dat zij geagiteerd waren, maar daar ge
loofde niemand in. Zij waren trouwen niet
te verstaan.
Konstanze (Grit van Jüten) en Blond-
chen (Carol Malone), zongen niet alleen
veel mooier, maar zij waren ook veel
droeviger en ongelukkiger dan hun min
naars. Noel Mangin was een vervaarlij
ke eunuch, maar dat was alleen maar
uiterlijk. Zijn stem bezorgde Blondchen
echt geen kippenvel.
Pas in het derde bedrijf begonnen de ge
moederen los te komen en was er enige
ontroering te constateren bij de vrijla
ting van de ten dode opgeschreven gelief -
Grit van Jüten als Konstanze en
Serge Maurer als Belmonte.
den. Voordien was het een „onechte"
voorstelling.
Natuurlijk ligt het niet aan Mozart en
het Radio Kamerorkest treft ook geen
blaam. Vooral de houtblazers de hobo)
waren bijzonder goed op dreef. De muzi
kale leiding van Joachim Slothouwer was
in alle opzichten verantwoord en de regie
van Jan Bouws was uitstekend vakwerk.
Men zou kunnen aanvoeren, dat de de
cors van Nicolaas Wijnberg van hetzelfde
beton zijn vervaardigd als de Berlijnse
muur, maar daarom hoeft een voorstel
ling nog niet stil te staan, daar is over
heen te komen.
Ik geloof, dat er te weinig gerepeteerd
is en dat de voorstelling te snel in elkaar
gedraaid is. Ik ben ervan overtuigd dat
het in Amsterdam veel beter zal gaan.
Bovendien hebben wij daar het voordeel
naar Erna Spoorenberg en Ans Philippo
te mogen luisteren. En ik ben er ook van
overtuigd, dat Simon van der Geest een
betere Pedrillo is. De voorstellingen in
Amsterdam op 22, 24, 26 en 27 april ge.
ven de Opera Stichting de kans om re
vanche te nemen en dan zal er heel wat
meer te beleven zijn.
J. H. MOOLENIJZER
DEN HAAG. Minister Klompé
heeft drs L. Wecke uit Nijmegen op
dracht verleend de invloed te onder
zoeken van televisieprogramma's, die
vorig jaar speciaal voor de „vredes-
week" zijn uitgezonden
De opdracht werd verleend op advies
van de Commissie Studieopdrachten
Televisie. Het onderzoek heeft betrek
king op de „vrede«week". die van 21 tot
28 september vorig jaar werd georgani
seerd door het Interkerkelijk Vredes
beraad. De week stond in het teken van
de ontwikkelingshulp als mogelijkheid
om de wereldvrede te bevorderen. Door
beïnvloeding van de publieke opinie en
de politieke besluitvorming in ons land
werd toen getracht bij te dragen tot een
betere verhouding tussen ontwikke-
lings- en „rijke" landen.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.23 Weekeind. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws
8.11 Van de voorpagina. 8.15 Stereo:
Z. O. 135. (9.35 Waterstanden) 10.30
Stereo: Tango Rumba Orkest. 11.00
Nws. 11.03 Wegwijs: 11.10 Stereo: Licht
vocaal ensemble. 11.25 Oosteuropese
Kroniek. 11.45 Stereo: Fodens Motor
Works Band. 12.05 Oude gram. muz
12.30 Sportnws. 13.00 Nws. 13.11 Varia.
13.13 Actualiteiten. 13.23 Stereo: Jon-
gerenprogr. 14 35 Radio Jazz Magazi
ne. 15.00 Luisterprogr. 16.00 Nws. 16.03
Scan. 16.15 Stereo: Pianorecital. 16.35
Artistieke staalkaart. 17.10 De Scala.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11
Actualiteiten. 18.20 Uitz. 18.30 Finale
21.00 Stereo: Klass. en od. muz. 22.00
Stereo: Swing en Sweet; 22.30 Nws.
22.40 Mededelingen 22.45 Stereo: Licht
muz. progr. 23.15 Stereo: Licht gevar.
pl. progr. 23.55 Nws
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Klas. muz (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws; 7.32 Actualiteiten)
8.00 Nws. 8.11 Stereo: Liederen. 8.30
Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw
9.00 Theologische etherleergang. 9.35
Gymnastiek 9.45 Solistenkamer. 10.54
Kunst- en vliegwerk 11.00 Nws. 11.03
Lezing. 11.15 Solarium. 11.55 Medede
lingen. 12.00 Zonder grenzen 12.10 Uit
balans. 12.14 Marktberichten. 12.16
Overheidsvoorl 12.26 Mededelingen,
land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41
Actualiteiten 12.50 Buitenl commen
taar. 13.00 Vliegende schijven. (Om
13.22 Apollo 13 vertrek van de
maan). 14.00 P. M. (16.00 Nws). 16.30
Inzet. 17.00 HIRO-Magazine. 17.00 Re
portage Apollo. 20.00 Verz.pl.progr. 21.50
Zonder drempelvrees. 22.00 Stereo:
Muz. 22.25 Avondgebed. 22.30 Nws.
22.40 Stereo: Goal 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 EN 11.00
Nws). 12.00 Nws. 12.03 Skivatoon. 13.00
Nws. 13.03 Licht pl. progr. (14.00 en
15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Licht ge-
var. muz. progr. 17.00 Nws. 17.02 Sport-
DEN HAAG. Van 4 juli tot 13 sep
tember wordt in het Mauritshuis een ten
toonstelling gehouden van ongeveer vijf
tig schilderijen van de achttiende eeuwse
Spaanse schilder Goya. Het Prado in Ma
drid leent vier schilderijen uit, verder
komt er werk uit andere musea en verza
melingen in Spanje, Frankrijk. Engeland
Verenigde Staten, Praag, Boedapest,
Zwitserland
Het was onmogelijk de beroemdste
stukken uit het Prado te krijgen, zoals de
twee Maya's en de fusillade. Er zijn wel
verschillende beroemde portretten te
zien.
Tijdens de tentoonstelling zal het Mau
ritshuis gedurende vijf dagen van de
week van 10 uur 's morgens tot 10 uur
s avonds geopend zijn en in het weekein
de op normale bezoekuren.
De tentoonstelling, die geen bijzonder-
re aanleiding heeft, wordt georganiseerd
door dr. A. B. de Vries, directeur van
het Mauritshuis, in samenwerking met
de directie van het Louvre, waar de schil
derijen in de herfst te zien zijn. Voor
dr. De Vries is dit zijn laatste tentoonstel
ling eer hij met pensioen gaat.
AMSTERDAM Het succes van de in
1968 in het toneelmuseum gehouden ten
toonstelling van werken van de Tsjechi
sche scènograaf Josef Svoboda is aanlei
ding geweest nu ook het werk van andere
ontwerpers uit dit land te exposeren.
Decor- en kostuumontwerpen, maquettes
en fotopanelen geven een beeld van het
werk van een 25-tal Tsjechische ontwer
pers, dat van 17 april tot 31 mei a.s. te
zien zal zijn in het Amsterdamse Toneel
museum.
Ofschoon het grootste gedeelte van de
tentoongestelde schetsen voor het Natio
naal Theater of voor andere Praagse thea
ters werd vervaardigd, kan men tevens
een indruk krijgen van wat zich in de
provinciesteden als Brno, Olomouc, Liberec
enz. op theatergebied afspeelt. Een enkel
voorbeeld is in de expositie opgenomen van
het werk van Tsjechische decorontwerpen
voor toneel in het buitenland
Onze toneelrecensent Simon Koster zal
binnenkort op de betekenis van deze ex
positie ingaan.
show.
Nederland 1
18.45 De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.05 E O. Stof of bestemming?
19.35 Close Up
19.45 Muziekprogr.
19.55 Reclame
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek
20.45 Studio Anno.
21.40 Farce Majeure.
22.00 As 't Nedisch is (doe.)
22.40 Koorzang.
22.50 NOS: Journaal.
22.55 TELEAC' Van Molecuul tot
Mens - les 13.
Nederland II
18.00 Reportage Apollo 13.
21.00 Gewijzigd VARA-programma.
22.15 Achtpr het Nieuws.
22 55 Tournaal.
Nederland I
09.20 TELEAC: Spaanse les - les 12.
10.00 Van Molecuul tot mens les 14.
10.30 Bij leven en welzijn - les 14
11.00 Methodiek van de burger
schapsvorming - les 7.
11.30 Ruimtelijke ordening - les 8
12.00 Kosmovisie - les 1.
16.00 NOS Journaal.
16.02 KRO: Afspraak in Kopenhagen.
16.50 Oebele.
17.40 NOS: Rep. Eurovisie Zwem-
toernooi te Bussum.
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS': Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 KRO: Kopduel.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Zaterdagavondakkoorden
21.15 Brandpunt.
21.55 Cabaretaria.
22.40 Kopduel.
23.00 Epiloog.
23.05 NOS: Journaal.
23.10 Rep Apollo 13.
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: Julia's Time Trip.
19 40 Filmportret van de beeldende
kunstenaar Leon de Pas.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: High Chaparral.
21 10 Finale Amateur Variété
Talentenjacht.
22.00 Life and times of Lord
Mountbatten.
22.50 NOS: Journaal.