Jan Cremer's Amerikaanse parodieën door Studio knap naar succes toegespeeld Puntige tekst in schelmse kluchten Televisie op school steeds belangrijker Zeventigjarige Kees Verwey hartelijk gehuldigd „OKLAHOMA MOTEL" EN „THE LATE LATE SHOW" „Gevraagd" voor de laatste maal JEANNETTE VAN DIJK: EEN VAN ONZE BESTE SOPRANEN Concertgebouworkest door Hans Vonk goed geleid IN FRANS HALSMUSEUM NU OOK MET VIDEO-RECORDERS TV vanavond Kom, zwartkijker ga naar het postkantoor en geef uwTVaan Radio dinsdag TV maandag TV dinsdag MAANDAG 20 APRIL 1970 AMSTERDAM Twee éénakters van Jan Cremer in één programma een premiere van Studio, zaterdag avond in het eigen theatertje De Brakke Grond. Een geknipte gelegen heid, het intieme rode zaaltje, gang spelonken erheen en met foyers, die aan de romans van Bordewijk doen denken. Een ongewone sfeer voor on gewoon toneel, zoals „Oklahoma Mo tel" en „The late late show" bleken te zijn. Geen toneelvernieuwing, wel het aanzetten van traditionele accen ten, waardoor een soort pop-sfeer ont stond. Eigentijds dus wel, maar met wortels in het verleden, zowel van het toneel als terug te vinden in de boeken van Jan Cremer. Maar dan meer gerijpt minder blufferig, vaak i gehuwd paar om elkaar écht te ontmoeten, geestig en doorlopend boeiend. Twee °™dat de samenleving een barrière tussen s j Ahen in heeft opgeworpen. In dit geval wordt downeske parodieën op de „Amen-i can way of life", waarachter toch wel veel dramatiek schuilging. Frustaties satirisch belicht (Van onze kunstredactie) HAARLEM In zijn „ware ge boortehuis", het Frans Halsmuseum, is vanmorgen de kunstschilder Kees Verwey gehuldigd wegens zijn zeven tigste verjaardag. Dat gebeurde in de kring van Verwey's vrienden, onder wie de dichter A. Roland Holst, de toneelspeler Albert van Dalsum en de beeldhouwster Charlotte van Pal- landt. Fascinerende Blomdahl Nederland i Het is niet zo, dat ik, na nu ook zijn een- acters te hebben gezien, Jan Cremer voor het literaire genie houd waarvoor an deren hem aanzien. Jan Cremer heeft echter wel gewonnen aan bondigheid en expressiviteit. Bovendien is er in deze een- acters niets meer terug te vinden van de puberale zelfverheerlijking uit zijn boe ken. „The late late show" was bij het studen tentoneel SARSTIN al eerder te zien en ls ook in Duitsland en Oostenrijk opge- Klemtonen goed gelegd die barrière voornamelijk gesymboliseerd dor de „spuitbussencultuur", die het Ame rikaanse huwelijk althans volgens Jan Cremer hult in een wolk van dodelijke frigiditeit en mannelijke onmacht. Die schijnt alleen te doorbreken te zijn door geforceerde in dit geval sadistisch getin te spelfantasieën, die in de plaats zijn getreden van werkelijk intermenselijk con tact. Ook in deze eenacter weer toneelmidde len als in de eerste, die er het karakter van een pop-klucht aan geven. In beide geval len is dat karakter versterkt door een wer kelijk uitmuntend decor, dat een uitsteken de nadruk op de intenties van de tekst legt. Beide decors, met als centrum een bed, zijn door Jan Cremer ontworpen. voerd. „Oklahoma Motel" beleefde zijn „we reldpremière". 't Verhaal is gauw verteld: een fabrikant van condooms, een bijzonder gefrustreerd type, arriveert op doorreis in 'n prairie-motel. Hij laat zich daar gruwe lijk afzetten door de eigenaar, die behalve logies en ontbijt ook animeermeisjes achter de hand heeft om zijn gasten te vermaken en zijn kassa te laten rinkelen. Rondom het bed van mr. Smith wordt een mini show met veel geschreeuw en weinig wol opgevoerd en de hele affaire eindigt met een enorme morele kater van mr. Smith. De tekst is geestig, vaak ook grof, maar In dit geval bijzonder functioneel. Het is een tekst als in een schelmenroman, al is mr. Smith in dit geval dan een anti-schelm, een zielige figuur, aan wie alles wordt onthouden wat „Turkish delight", het ani- meermeisje overdreven erotisch belooft te zijn in ruil voor een heleboel dollars. Zij Een groot deel van het succes van beide eenacters komt toe aan Kees van Iersel, die de clownerie beklemtoonde, in het spel een grote vaart heeft gebracht en alles heeft vermeden, wat de parodie zou kun nen schaden. Shireen Strooker en Marius Crans speel- Manus Crans en Shireen Strooker in „Oklahoma Motel". den in beide gevallen de hoofdrollen. Shi reen lekker schreeuwerig en met alle re gisters open, maar toch kennelijk wel meer toneelmatig en aan het cliché beantwoor dend dan Marius Crans, bij wie soms een ingeleefde dramatiek sterker aansprak, on danks zwakkere spelkwaliteiten dan zijn tegenspeelster zo uitbundig showde. Rudi Falkenhagen zette een kostelijke motelbaas neer, een typische „Goldoni- knecht" in pop-sfeer en dat bovendien in een aantal vermommingen. Als „invulfigu ren" voldeden Carola Gijsbers van Wijk, Jaap Hoogstra, Hugo Metsers en Jan tien de Schipper uitstekend. Die laatste is dan een van de twee naakte meisjes, die over geschoten is na de troubles rondom de aan deze eeneacters door het rijk te verstrek ken subsidie, waarover verscheidene ka merleden zijn gestruikeld. Wat het naakt betreft heeft die subsidie aan het lieve meisje niet meer mogelijk gemaakt dan 'n verschijningsduur van hooguit twee maal vijf seconden. Maar ja, de overheid subsi dieert de kunst nu eenmaal niet zo ruim als sommigen wel eens wensen. HEIN STEEHOUWER DEN HAAG De Nederlandse On derwijs Televisie begint het nieuwe schooljaar met 22b programma's, 30 meer dan thans. Het aantal scholen, dat een of meer televisietoestellen be zit is sinds vorig jaar gestegen van 1.000 tot thans 2.225. De NOT ver wacht, dat eind van dit kalenderjaar er ongeveer 3.000 scholen zullen zijn die aan de onderwijstelevisie deel nemen. Tevreden wordt geconstateerd dat mede op grond van overwegend positieve adviezen van onderwijsin- s pecteurs, steeds meer gemeentebe sturen er toe overgaan toestellen aan de scholen ter beschikking te stellen. De uitbreiding van programma's is vooral ten goede gekomen aan de middenklassen van het basisonderwijs Voor deze categorie zijn er de nieu we series: zingen, milieu-kennis, han denarbeid en godsdienstige vorming. Een primeur voor de hoogste klassen van het basisonderwijs is een actua liteitenrubriek, die verdeeld over het hele schooljaar 12 keer op het scherm zal verschijnen. Niet zonder trots kan de NOT mel den, dat een van de tekenlessen uit de serie „Kijk, als je tekent zie je meer" bekroond werd met de eerste prijs op het jaarlijkse concours voor educatieve televisieprogramma's, dat vorig jaar in Japan werd gehouden. Het programma-aanbod voor het het voortgezet onderwijs is vooral van belang voor de vakken biologie, En gels, Frans, geschiedenis, maatschap pijleer en goedsdienstonderwijs. Voor de lessen in maatschappijleer -n godsdienstige vorming staan series op het programma over o.a.: oorlog an vrede, verdraagzaamheid, jeugd criminaliteit, wetenschap en verant woordelijkheid, Latijns-Amerika, het Jodendom en de geschiedenis van de ïhristelijke kerk. Nederland 1. Na de fabel en het nieuws Letty Kosterman voor de derde maal met haar Lichtkrant. Achter het Nieuws volgt op het journaal en daar na komt meneer Ironside de goegemeen te opnieuw verbluffen met zijn speur zin. Een half uur vurige Spaanse klanken als Ironside los is en wel dank zij de flamencogroep Fiesta Gitana, die in Dronten in de Meerpaal het publiek tot extase bracht. Belangwekkend is onge twijfeld het derde en laatste deel van „Het Mannetjesdier" Naast Anne Cal- lerMarshall treedt nu als gastheer op de beroemde Paul Scofield. Aansluitend aan het laatste nieuws komt er een nieuwe Teleaccursus, waar over nogal wat te doen is geweest. Het is nl. de nascholing voor huisartsen. Ve le dokters voelen er niets voor in het openbaar met miljoenen medekijkers een herhalingsoefening te volgen. Het is er toch van gekomen. Misschien is het aantal meekijkers toch niet zo groot. Dat kan als de cursus goed is opgezet. Anders zou die meer kwaad dan goed doen. Nederland 2. Van de NOS de fabel, het journaal en Scala. Dan de NCRV, hetgeen wil zeggen enkele pagina's uit Johan Fabricius' de Scheepsjongens van Bontekoe. De Waaier van Sevilla be leeft zijn achtste aflevering. Na het journaal de laatste aflevering van Gevraagd. Godfried Bomans neemt afscheid van deze toch wel populair ge worden rubriek. Hij ontvangt als gas ten de malle econoom-cabaretartiest drs. P.. de cabaretier-tekstschrijver Ben Rowold en de schrijfster Harriet Free zer. Met z'n vieren zullen ze het hebben over het gebruik van de Nederlandse taal en ze zullen een proeve van be kwaamheid afleggen als „sprekert". De panelleden die de laatste twee seizoe nen in Gevraagd zijn opgetreden komen allemaal meedoen aan het spelletje: welke man is de beste sprekert. De actualiteitenrubriek Hier en Nu geeft de kijkers een goede gelegenheid om van de humor weer in de ernst van alledag te vervallen. Daarna de roman- AMSTERDAM. Het laatste concert van de C-serie in het Concertgebouw werd geleid door Hans Vonk. Bernard Haitink, die oorspronkelijk het concert zou dirigeren, was te zwaar belast door Theater Studio, première in De Brak ke Grond te Amsterdam. „Oklahoma Motel" en „The late late show" van Jan Cremer met in de hoofdrollen Shireen Stroker en Marius Crans. Regie Kees van Iersel. Decors Jan Cremer. Als in vulfiguren Carole Gijsbers van Wijk, Jaap Hoogstra, Hugo Metsers en Jan tien de Schipper. Muziekadviezen Mi- chiel de Ruyter. is in feite de schelm, geassisteerd door de motel-baas, die een expert in het oplichten is. De waarde van „Oklahoma Motel" schuilt in de clowneske uitwerking van de paro diërende tekst, het als black outs optreden van figuren uit de Amerikaanse samenle ving, zijdeur-in-zijdeur-uit en in het bij zonder puntig beklemtonen van de armza ligste aspecten van de „betaalde liefde". „The late late show" heeft ongeveer het zelfde thema, de onmogelijkheid van een ADVERTENTIE (dan kijkt u véél prettiger) Kees Verwey merkte op, dat hij zijn verjaardag eigenlijk had willen vieren door „alleen bij meneer Baard in zijn ka mer te zitten en een sigaartje te roken". Maar directeur Baard van het Frans Hals museum had een compromis bereikt. Slechts twintig personen zouden worden uitgenodigd voor een intieme bijeenkomst. Het werden er vele tientallen meer, die vanmorgen met goede wensen en cadeaus (o.a. een glazen pol met anemonen, direct gereed voor een Verwey-stilleven) naar het Frans Halsmuseum waren gekomen. I Burgemeester mr. dr. L. de Gou, die met wethouder D. Geluk het gemeentebestuur vertegenwoordigde, merkte o.a. op: „Het is belangrijk ook voor de jongeren om ge confronteerd te worden met iemand in on ze Haarlemse gemeenschap, die altijd on- I afhankelijk is gebleven en zich niet wil loos heeft laten meevoeren door allerlei I stromingen". Dr. De Gou zei te hopen, dat Verwey „nog lang in ons midden" mag I blijven wonen". Verwey herinnerde eraan dat de schil der Frans Hals op 84-jarige leeftijd in het gasthuis, nu het Frans Halsmuseum, werd opgenomen. Het was Verwey, alsof Frans Hals over drie eeuwen heen hem de hand reikte, nu „zijn zeventig-jarige rotgenoot vraagt om opgenomen te worden". Verwey bekende zich in Haarlem, waar hij sinds 40 jaar woont, altijd een „mal bleek spook" gevoeld te hebben. Hij herinnerde eraan hoe zijn leraar Boot, die aan het Klein Heiligland woonde, hem op kruistocht stuurde naar het Heiligland van Frans Hals. Op 17-jarige leeftijd, een „slungel achtige jongen in een zwart jasje", mocht Verwey het nog niet opengestelde museum I binnen, om een „kopietje te maken van een engelenfiguur van de 17e eeuwse schilder Maarten van Heemskerk". De engelenfiguur hing vlakbij de teke ning, die Kees Verwey het gemeentebe stuur aanbood ter gelegenheid van zijn verjaardag. Het is een portret van de Am sterdamse schilder Jan Peters. Het Frans Halsmuseum heeft ter gelegenheid van het feest een aquarel gekocht van de schilder, die te zien is op een tentoonstelling in het prentenkabinet. Deze expositie is samen gesteld uit wat het Frans Halsmuseum in de loop der jaren van Verwey heeft ver worven. Na afloop van de huldiging werd in een der zalen van het museum een film ver toond, die mej. Grotens uit Delft van Kees Verwey en diens werk heeft gemaakt. Kees Verwey (rechts) begroet de dichter A. Roland Holst („mijn oud ste broer', zei Verwey) op de ver jaardagsbijeenkomst in het Frans Halsmuseum. het werk dat hem in dit seizoen op de schouders wordt gelegd. Sinds 1 septem ber 1969 is Hans Vonk assistent-dirigent bij het Concertgebouw en het lag voor de hand, dat men hem heeft gèvraagd de lei ding over te nemen. Hij maakte 'n beschei den indruk iemand die vriendelijk vraagt: „Zoudt u zo goed willen zijn". Daar kom je niet ver mee als dirigent, maar zijn persoonlijk overwicht is blijkbaar toch ruim voldoende. De cantate Nr. 52 „Falsche Welt" van J. S. Bach werd gezongen door de so praan Jeanette van Dijck. Waarschijn lijk hoort men deze cantate niet dikwijls, omdat er bijzonder hoge technische eisen aan de zangeres gesteld worden. Men zou hoogsten kunnen zeggen dat Jeanette van Dijk's opvatting van de „Falsche Welt" aan de blijmoedige kant was. Zij was blijkbaar niet bang voor de schor pioenen en valse slangen waar Bach zo n groot respect voor heeft. Met de onberis pelijke inzet van het recitatief „Gott ist getreu" bewees zij tot de beste sopranen in ons land te behoren. Hans Henkemans heeft zijn „Elégies pour quatra flütes et orchestre" opge dragen aan de nagedachtenis van Pierre Monteux.Hij heeft dit werk voltooid in 1967, toen hij nog een zeer actief concert- pianist was, met een grote naam als Mo- zart-speler. Mozart hield niet van flui ten. dat is bekend, Henkemans blijkbaar wel. Zonder iets ten nadele te willen zeg gen van de andere houtblazers, kan men vaststellen dat de fluiten-groep van het Concertgebouworkest een uitmuntend ge heel vormt. Hubert Bahrwaser, Leo Oostdam, Paul Verhey en Hans van de Wyer, hebben Henkemans ongetwijfeld een van de ge lukkigste monenten van zijn leven be zorgd. Zij werden goed ondersteund door het orkest, dat „vanuit de verte" volgde; hetgeen een compliment inhoudt voor de orchestratie van Henkemans en de direc tie van Frans Vonk. V^/V/\AAAAAA/\AAA/tAIWWIAMI tiek en wel dank zij Charles Dickens' Dombey en zoon. Vandaag de laatste af levering, merkwaardig genoeg getiteld' Dombey en dochter Het laatste kwar tier van het NCRV programma: Buiten- gebeuren in Jeruzalem. Op een zondag ochtend wordt in de tuin van de Hei lige Grafkerk een kerkdienst gehouden door de heer J W v. d. Hoeven, evan gelist in Jeruzalem. Na het laatste nieuws nog de cursus Methodiek van de burgerschapsvorming, les zeven, voor namelijk over demonstraties e.d. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram. muz. 8.00 Nws. 8.11 Radioiourn. 8.20 Stereo: Lichte gram. muz (8.30 De groente man). 8.50 Morgenw. 9.00 Uitgebr report. 9.35 Waterstanden. .9.40 Muz 10.00 Voor de kleuters. 10 10 Arbeids vitaminen. (11.00 Nws.). 11.30 Progr. voor de vrouw. (11.55 Beursberich ten). 12.30 Overheidsvoorl. 12.40 Top pers van toen. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojournaal. 13.30 Spiegel van België 14.00 Stereo: Klein chanson. 14.40 Jazz. 15.10 Mathijs Vermeulen. 16.00 Nws. 16.03 Muz. :ezing. 16 23 Stereo: Popul. klass. liederen. 16.45 Kunstkro niek. 17.15 Stereo' Jazz Spectrum. 17.55 Mededelingen 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Internationale volksliedjes. 18.50 Paris vous parle, 18.55 Voor de kinderen 19.00 Tref punt. 19.30 Nieuws. 19.35 Van avond. 22.00 Gonk! 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen 22.40 Radiojour naal. 22.55 Kunstkroniek 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Klass. muz. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32 Actualiteiten). 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gew. muz 8.301 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw (9.00 Gymnastiek) 9.35 Schoolradio. 10.00 Goedsdienstige lezing. 10.15 Ste reo: Opera van Verdi 11.00 Nws. 11.03 Hoorspel. 11.27 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Stereo' Gevar. progr. (12.22 Wij van het land. 12.26 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 j Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Ra den maar 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.3' Pizzicato. (16.00 Nieuws). 17.00 Overheidsvoorl. 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Tien i jaar Kinderzangfestival. 17.45 Hai! j 18.19 K.V.P. 18.30 Nws. 18.41 Actua- i liteiten. 19.00 Licht orkest. 19.40 Con- ciliepostbus. 19.45 Lezing. 20.00 Mod. 1 orkestwerken. 20.45 Uitgeschakeld? 121.00 Klass. kamermuz. 21.30 Babel: i 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Parlementsoverzicht 22.45 Muz. lezing j 23.00 Kontest. 23.30 Stereo: Jazzmuz. I 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Licht pl. progr. (12.00 Nws). "3.00 Nws. 13.03 Ekspres. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy 1 Becker Show. 15.00 Nws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix (17.00 Nws.). Nederland I 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant STER: Reclame. NOS': Journaal. STER: Reclame. VARA: De Lichtkrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Achter het nieuws. Ironside (tv-film). Fiesta Gitana. Het mannetjesdier (eenakter). NOS: Journaal. TELE AC: Nascholing huisartsen - les 1. Nederland II NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Scala. NCRV: Scheepsjongens van Bontekoe De waaier van Sevilla. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Gevraagd. Actualiteitenrubriek. Dombey en Zoon. Buitengebeuren in Jeruzalem. NOS: Journaal. TELE AC: Methodiek van de burgerschansvorming - les 7 18.51 18.55 19.00 19.04 19.55 20.00 20.15 20.20 20.55 21.45 22.15 i 22.45 22.50 18.45 18.51 18.55 19.00 1904 19.30 19.39 1955 20.00 20.15 20.20 21.20 21.45 22.35 22.50 22.55 Na de pauze volgde een uitvoerig werk van de Zweedse componist Karl-Birger Blomdahl: „In de zaal der spiegels". Het is een compositie voor vijf solostemmen, koor en orkest, die negen sonnetten om vat uit „De man zonder weg" van Erik Lindegren. De uitstekende vertaling van prof. dr. P. M. Boer-denHoed en Ma rius Flothuis, maakte het mogelijk om begrip te vormen voor de bizarre beeld spraak van deze sombere en wonder baarlijke, surrealistische dichtkunst. De muziek van Blomdahl begint waar Mahler ophoudt, maar helaas de humor ontbreekt. Er is nergens een relativeren de glimlach te ontdekken en dat maakt het bijzonder moeilijk om deze muziek onafgebroken te blijven volgen. De in strumentatie van Blomdahl is vol van nieuwe vondsten en zijn toepassing van het spreekkoor is fascinerend. Het Groot Omroepkoor van de NOS en de solisten Jeanette van Dijck, Aafje Heynis, Rei- nier Schweppe, Max van Egmond en Pie- ter van den Berg, hebben zich met grote overgave van hun taak gekweten. Hans Vonk verdient een apart compliment voor de herschepping van deze gecom pliceerde compositie. J. H. MOOLENIJZER 10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 AVRO: Tobben voor Tokio. 19.30 Nederpop '70. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame, j 20.20 AVRO: Peyton Place. 21.05 Dit is Tom Jones. 21.55 AVRO's Televizier. 22.45 NOS: Journaal. j Nederland II 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. I 19.04 NOS: Scala. 19.30 KRO: Verslag op dinsdag 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. J 20.20 KRO: Werkende jeugd 70 21.10 De Wrekers (film). 22.00 David Frost-Show. 22.50 NOS: Journaal. 22.55 TELEAC' Ruimtelijke ordening naam

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 9