Rijk gedetailleerd boek over
bombardement Rotterdam
Ongeschoolde historicus
Bedosan
Brandpunt geeft
nieuwe jongens
meer kansen
SPOELING IN MONTREUX DUNNER
Kans voor show van BBC
met Morecambe en Wise
LIKDOORNS
AAD WAGENAAR GEEFT LEZER
HET GEVOEL ERBIJ TE ZIJN
Cultureel paspoort
voor bejaarden in
Amsterdam
Limburgse fanfare
speelt in Paradiso
Koninginnedag
met volksstuk
TV
li»
TV vanavond
Radio vrijdag
TV vrijdag
DONDERDAG SO APRIL 1970
11
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM In een luttel aan
tal zinnen typeert journalist Aad
Wagenaar het gevoel van ongeloof,
onwetendheid, niet willen geloven,
dat zoveel Rotterdammers op de mor
gen van de tiende mei 1940 moet heb
ben overrompeld. Over de menselijke
kant van deze ramp gaat Wagenaars
„Rotterdam mei '40", dat woensdag
officieel aan het Rotterdamse ge
meentebestuur is aangeboden. Binrr-r?
het bestek van 380 bladzijden her
leeft de periode van vijf dagen: die
laatste, nog vrije dag op 9 mei, de
verschrikkelijke vier, die er op volg
den. Het is een verslag, dat is opge
bouwd uit tientallen fragmenten, de
meeste kort, een enkele wat langer.
Elk fragment geeft een situatie, een
beleving, een schildering. Het zouden
de flashes kunnen zijn voor een docu
mentaire film. Ze geven de lezer van
nu zo mogelijk na dertig jaar een
nog grotere betrokkenheid bij mei
1940, doordat hij de totaliteit van de
oorlog herbeleeft, er bij is op alle
fronten en op de vele plekken in de
stad, waar het gebeurde. Voor het
eerst eigenlijk ervaart hij ook de
spanning, waaronder officieren en
manschappen hebben gestaan in een
ongelijke, ondanks alle aanvankelijke
onmacht heroïsche strijd.
- I
C apitulatie
of eelt? voor slechts f285
weer lopen zonder pijn!
.OUDE HAP" MAAKT SPECIALS
Botdevard
Amerikaanse prijs voor
Nederlandse film
T ussenbalans
Kans voor Tsjechen
Alternatieve roos
Radio
„Het had geleken of de onrust in Eu
ropa die avond niet veel vat had op Rot
terdam. In de Groote Schouwburg in de
Aert van Nesstraat had men gegriezeld
bij het toneelstuk „Gaslicht". En in de
Tivolischouwburg op de Coolsingel lach
ten de mensen om de klucht „De Suiker
freule". Kasmagnete Deanne Durbin trok
de mensen naar Studio '32, waar ze speel
de in de film First Love. Het nieuwe Lu-
mière had de Nederlandse film „Ergens
in Nederland" met Lily Bouwmeester en
Jan de Hartog geprolongeerd. En Arena
had ook een ster, die prolongatie waard
was: Greta Garbo in „Ninotschka"Die
avond, aan het eind van een dag waarop
het 17 graden warm was geweest en on
bewolkt.
Die zorg voor het detail heeft Wage
naar in elke episode gehandhaafd. Hij
moet er vele tientallen gesprekken over
hebben gevoerd met mensen, die het zelf
hebben beleefd en alle personen in het
drama hebben gekend.
In de reconstructie achteraf komt Rot
terdam te voorschijn als een in feite
onbeschermde stad. Aan het hoofd van
die landverdediging stond kolonel P. W.
Scharroo. Wie leest hoe Rotterdam als
militair centrum in elkaar zat, krijgt
geen hoge dunk van het Nederlandse le
ger. De mannen waren veelal ongeoe
fend. „Gemiddeld had men in de weinige
tijd, die er sinds de opkomst beschikbaar
was geweest voor oefening, per man twee
schoten gelost. Het aantal treffers was
het turven niet waard geweest", schrijft
Wagenaar over de infanteristen.
Uitvoerig staat Wagenaar stil bij de
gang van zaken rondom de capitulatie.
De vraag of het bombardement misdaad
of mislukking was, laat hij onbeant
woord. Door het hele boek heen wordt de
Duitse legerleiding, die direct bij de aan
val op Rotterdam was betrokken, met
veel begrip beschreven en Wagenaar is
bereid hen het voordeel van de twijfel
te geven in de bepaling van de schuld
aan het bombardement. Hitier en Goe-
ring dragen wel volledige verantwoorde
lijkheid aan deze misdaad.
De lezer kan aanvankelijk enige be
reidheid opbrengen Wagenaar in die con
clusies te volgen. Tot hijzelf in zijn be
schrijving van de mensen tussen het
bombardement en de brand elk spoortje
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. Journalist Aad Wage
naar, schrijver van het boek „Rotter
dam mei '40" heeft dat zalig-veilige
gevoel van: „Het is klaar, het boek
is geschreven, het ei waarop ik bijna
twintig maanden heb gebroed is uitge
komen".
De vraag is nu aan de orde: hoe zal het
publiek het vinden? Want ook al is hij
een voortreffelijk journalist en een be
kwaam auteur, hij is geen geschoold his
toricus, zoals De Jong of Presser dat zijn.
Hij is Aad Wagenaar, 30 jaar, dagblad
journalist en wonende te Schiedam, meer
niet.
TOCH DEED HIJ in principe hetzelfde
soort werk als bijvoorbeeld De Jong,
die hij als een „bovenmeester in dit
soort werk" beschouwt. Vandaar dat hij
bijzonder trots is op het compliment dat
dr. De Jong hem geeft in zijn voor
woord van het boek. Hoewel het boek
officieel nog in de handel moet komen
is het duidelijk dat „Rotterdam mei '40"
een bijzonder boek is geworden.
HET BOEK VAN Wagenaar is zijn eer
steling. Zijn werkje „Schipper, mag ik
overvaren?" dat hij schreef naar aan
leiding van de opening van de Rotter
damse Metro (de historie van de oever
verbindingen) zou men een serieuze pre
lude op dat grote werk kunnen noemen.
EN HIJ HEEFT het zelf ook als een
groot werk beschouwd. Hij maakte ban
ge nachten mee vol wanhoop, omdat hij
dacht dat het niet meer zou gaan. Maar
even zovele blije ogenblikken, waarop
hij opnieuw geloofde, dat het hem zou
lukken het verhaal te schrijven dat nog
nooit geschreven was: de 144 uur voor,
tijdens en na het bombardement van
Rotterdam. Maar die stemmingen zijn
voorbij. Martin Ros, eindredacteur van
„Maatstaf" hoeft niet meer naar
ADVERTENTIES
Schiedam te reizen om Aad Wagenaar
op te „peppen". „Om", zoals Aad het
uitdrukt „lief op hem in te spreken".
Het hoeft niet meer. Het boek is uit, de
sherry kan worden rondgebracht.
AAD WERD OP 7 mei 1939 geboren.
Twee dagen vóór het bombardement
trok hij met vader en moeder vanuit
de Rotterdamse Josephstraat naar oma
in Schiedam. Vanaf zijn achttiende jaar
zit Aad in de journalistiek. Na tien jaar
bij het Vrije Volk gewerkt te hebben
is hij sinds kort in dienst van het Rot-
terdamsch Nieuwsblad.
WAT HIJ NU hoopt te publiceren als
schrijver? Wagenaar: „Ik zou met de
zelfde systematiek als ik met „Rotter
dam mei '40" heb gevolgd de waters
noodramp '53 in beeld willen brengen".
Maar voor hij op dat ei gaat broeden
moet het eerst worden gelegd.
I
Het eerste exemplaar van hel boek
„Rotterdam mei '40" van Aad Wage
naar, werd gistermorgen door de heer
D. H. Landwehr (A.P.), aan burge
meester W Thomassen overhandigd.
In het midden de schrijver van het
boek.
'van begrip wegschrijft door een gruwe
lijke detaillering van de ellende, die zo
veel Rotterdammers hebben ondergaan
Het boeiende van Wagenaars werk is.
dat het zelfs voor een generatie, die die
jaren niet, of niet bewust, heeft meege
maakt de tijdkloof overbrugt. Natuurlijk
zal het beeld hier en daar wat vertekend
misschien geromantiseerd, misschien ook
gedramatiseerd zijn. Maar nergens heeft
hij zijn verslag de overdreven woorden
gegeven. Het is steeds -een nuchter ver
haal.
AMSTERDAM. Amsterdam heeft
voor bejaarden en bepaalde categorieën
van gehandicapten een cultureel pas
poort in het leven geroepen voor thea
ter- en concertbezoeken.
Uit talloze beroepen door bejaarden en
organisaties van bejaarden op de ge
meente gedaan, was namelijk duidelijk
geworden, dat zij graag concerten en
uitvoeringen in theaters zouden bijwo
nen, maar dat hun inkomens ontoerei
kend waren om toegangsbewijzen, ver
voer en programma's te betalen. Ook
gehandicapten hadden zich tot het ge
meentebestuur gewend met verzoeken
om tegemoet te komen aan hun proble
men.
Bij het zoeken naar de oplossingen is
belangrijke medewerking ondervonden
van het Nederlands Theater Centrum,
de theaterdirecties en de Contactcom
missie Tijdsbesteding Bejaarden.
Naar Ottawa. Op 8 mei vertrekt de
55 man tellende kapel van de Koninklijke
Luchtmacht uit Nijmegen naar Canada
voor een toernee die duurt tot 26 mei,
In negen steden worden concerten gege
ven. Hoogtepunt is het optreden in Otta
wa, waar Juliana in de oorlogsjaren met
haar dochters woonde.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Brandpunt, voor
velen niet, dat het een KRO-prodnk-
tenrubriek van de televisie, al weten
tie is, zal er in het nieuwe wintersei
zoen wat anders gaan uitzien. De (oude)
jongens van Brandpunt, aan wie de
rubriek voor een groot deel zijn her
kenbaarheid heeft te danken, in casu
Ad Langebent, Aad van de Heuvel en
Ed van Westerloo zullen slechts een
maal per week in zogenaamde „spe
cials" te zien zijn. De „normale"
Brandpuntuitzendingen worden door
de „nieuwe" jongens van deze achter
grondinformatierubriek gemaakt en
gepresenteerd: Charl Schwietert, Fe
lix Huizinga, Han van der Meer.
„Maar we trekken niet zo'n strenge
scheidslijn hoor", zegt Brandpunt-eind
redacteur Jacques Grijpink, „We heb
ben de oude groep alleen vrij willen
maken voor onderwerpen, die veel
meer tijd voor uitdieping vragen. Bij
voorbeeld: wij willen toewerken
naar de verkiezingen in een aan
tal Brandpunt-specials, die zeer be
langrijke en essentiële problemen aan
de orde stellen. Denk eens aan „Waar
vindt de besluitvorming in Nederland
in feite plaats" en „Hoe werkt het de
mocratische stelsel, zoals wij dat in
ons land kennen?" en verder: onder
wijs, milieuverontreiniging, bevolkings
aanwas, leefbaarheid. Die onderwer
pen, waarbij we de medewerking zul
len vragen van wetenschapsmensen,
kunnen aangesneden worden in studio-
produkties, maar ook in reportages, in
terviews en gesprekken".
In het nieuwe winterseizoen zullen er
wekelijks twee Brandpuntuitzendingen
zijn: de „gewone" van bijna veertig
minuten lengte en de specials, waar
onder Grijpink ook „Vanavond in
Nieuwspoort" en „Brandpunt Buiten
spel", de aan de politiek en sport ge
wijde uitvloeisels van Brandpunt re
kent. Alle berichten over het verdwij
nen van Brandpunt Buitenspel ten spijt
zal deze wat rebelse sportrubriek blij
ven bestaan in de vorm. Zoals de kij
kers die tot nu toe gewend zijnmi
nus dan de presentatie door de „op
richters" Aad van de Heuvel en Ed
van Westerloo. Felix Huizinga zal zich
samen met Schwietert en van Der Meer
hoofdzakelijk met het buitenspel-zetten
van de sport bezighouden.
Voordat men besloten had om met
Brandpunt ook in de winter 1970-1971
toch weer op de (bijna) vertrouwde
koers te varen, heeft men bij de KRO
met vele ideeën gespeeld. „We dachten
eraan om Brandpunt Boulevard op
touw te zetten, een programma over
kunst, kleinkunst, underground te be
naderen op een wijze, zoals we in
Brandpunt Buitenspel met de sport
doen. Ik dacht dat er op dit vlak een
groot terrein braak ligt en ik dacht ook
dat als je er de mensen en de zendtijd
voor hebt, die de KRO tussen haakies
niet kan opbrengen, je een zeer succes
rijk programma kan maken.
We hebben in 't begin van dit seizoen
ook 'n proefuitzending van een uur ge
maakt, waarin we een vorm van totale
actualiteit (politiek, sport, kunst enz)
nastreefden. Nee, géén magazine, zo
als AVRO'S Televizier er een is. Maar
we hebben toch nog niet voor deze vorm
gekozen. Dat wil niet zeggen, dat we
het later misschien toch wel doen.
(Van onze correspondent)
BROEKHUIZENVORST. De fanfare
uit de Noord-Limburgse dorpjes Broek-
huizenvorst en Ooijen voert zaterdag in
„Paradiso" in Amsterdam het avantgar-
distische muziekwerk „Fluit en Fanfa
re" van de Amsterdamse componist Ber
nard van Beurden uit. Het stuk werd
speciaal voor het Noordlimburgse korps
geschreven. In kringen van musici bestaat
grote belangstelling voor deze première.
„Fluit en Fanfare" is niet in maten,
maar in perioden ingedeeld. Ook het no
tenschrift is ongewoon. Voorts wordt tij
dens de uitvoering gebruik gemaakt van
geluidsbanden met onder meer fragmen
ten uit de Negende Symfonie van Dvo
rak, uit „Romeo en Julia" van Tsjaikow-
ski en het vioolconcert van Beethoven.
Bernard van Beurden zal het stuk zelf in
leiden en dirigeren.
DEN HAAG The Gold Camera
Awards-jury van het U.S. Industrial Film
festival in Chicago reikt vandaag de onder
scheiding voor „creative excellence" in
documentaire films, uit aan Carillonfilms
in Rijswijk. De bekroonde film getiteld,
„Big talk about a small town" werd door
Ronnie Erend geproduceerd naar een idee
van Ted de Wit. De regie was van Han
Mook, de montage van Henk Stoffers, ter
wijl de camera werd gehanteerd door
Prosper de Keukeleire. De film licht alle
aspecten van industrievestiging in de ge
meente Smallingerland (Drachten) toe.
(Van onze rtv-medewerker)
MONTREUX. Woensdag, de laatste
dag waarop in Montreux de TV-program-
ma's worden getoond, heeft nog een ern
stige kandidaat opgeleverd: de BBC met
de Morecambe and Wise show. Een ty
pische Engelse show, vol visuele grapjes
en crosstalks, ongeveer in het genre van
de Johnny en Rijk shows, een vergelij
king die niet toevallig is, want Johnny
en Rijk ontlenen veel teksten aan de
tekstschrijvers van Morecambe and Wi
se (die net als zij, alleen de uitvoerders
zijn van andermans teksten, die het erg
goed doen, maar misschien toch met min
der uitstralende persoonlijkheid dan
Johnny en Rijk).
Er zaten echter ook technisch perfecte
grappen in, die Johnny en Rijk hen niet
nadoen, ook niet in Duitsland vrees ik,
zoals bijvoorbeeld van die monnik, die
achter het orgel gaat zitten, een van de
knoppen op het orgel uittrekt, de knop
laat schieten, pang, en boven het orgel
zien we dan de verschillende delen van
het glas-in-loodraam als bij een speelau
tomaat oplichten, terwijl rechts daarvan
de cijfers van de te zingen psalmen ver
springen Wordt het een Roos, of de
Chaplinprijs van Montreux voor de leuk
ste inzending? Ik heb geen idee.
De Journal de Montreux heeft ouder
gewoonte een aantal aanwezigen ge
vraagd, welke programma's zij de mees
te kans gaven. Elf mensen, geen door
snee, maar het is toch wel veelzeggend
dat de Tsjechen negen stemmen krijgen,
de Noren zes, en de Dusty Springfield
show samen met Benny Hill van de ITV
vier stemmen. Bob Rooyens valt dus in
de prijzen, als we op deze elf mensen
afgaan, en Kijkkijk met twee stemmen
behoort tot de eerste tien, waarover door
de jury in eerste instantie zal worden ge
praat.
Maar men had toen Morecambe and
Wise nog niet gezien, evenmin als de Ja
panse bijdrage, voor het eerst in Mon
treux, met een technisch perfecte film
waarin getekende Samoerai's een vrien
delijke rol spelen in het gewone leven,
erg goed gemaakt, maar toch geen dijen
kletser voor de Europeaan. Een aanmoe
digende eervolle vermelding zit er echter
altijd in.
Er zijn trouwens mensen die verwach
ten, dat de Tsjechen, met hun Duitse
produktie, niet alleen de Gouden Roos,
maar ook de Persprijs en de Prijs van
Montreux zullen krijgen. Dat lijkt me wat
veel van het al te goede
Ondertussen wordt de spoeling wel
steeds dunner. Een feit is, dat er bijna
twee maal zoveel mogelijkheden zijn als
vorig jaar.
Terwijl het peil van de officiële pro
gramma's duidelijk omhoog is gegaan, is
dat van de hors concours-inzendingen ge
daald.
Hadimassa sprong daaruit nog het
meest tevoorschijn („je merkt dat de
schrijvers ervan een eigen levensvisie
hebben, dat is het belangrijkste voor
tekstschrijvers", meende een van Enge-
lands bekendste tekstschrijvers Barry
Took).
Om het festival in de toekomst meer
body te geven, en ook het experiment,
dat op de toekomst gerichte televisie
(technisch en inhoudelijk) een grotere
kans te geven in Montreux, hebben enke
le Oostenrijkse en Nederlandse regis
seurs en TV-critici de actie „De alter
natieve roos" in leven geroepen, die zich
met enkele ideeën en voorstellen in het
Frans, Duits en Engels tot het festival
wendt. Gisteravond is daarover gediscus
sieerd.
Vandaag vanaf zeven uur 's ochtends
zijn de volgende zes programma's voor
een laatste inspectie door de jury her-
vertoond. De Dusty Springfield show van
Bob Rooyens (ARD); de Tsjechische en
de Noorse inzending; Benny Hill (ITV)
en de Morecambe and Wise-show (de
twee Engelse inzendingen) en Anne Ban
croft van CBS.
Getemperde verontwaardiging alom
over het ontbreken van Kijkkijk, maar
de mogelijkheid blijft bestaan dat Kijk
kijk de prijs van Montreux krijgt (al toe
gekend maar geheimzinnig verzegeld).
Integratie met de actualiteitenru
brieken van de radio? „Ja, tot op ze
kere hoogte ben ik daar voor", zegt
Grijpink." Je moet wel met je presen
tatoren en verslaggevers gescheiden
werken, omdat de arbeidsmethodes
nu eenmaal volkomen verschillen.
Maar je zou wel een gezamenlijke top
structuur kunnen ontwerpen, over een
gezamenlijke bureauredactie en een
gezamenlijke documentatiedienst moe
ten kunnen beschikken en.als daar
aanleiding toe bestaat, zouden de ra
dio- en televisie-actualiteitenrubrieken
elkaar het nieuwsballetje kunnen toe
spelen. Ik geef toe, dat het nu zo is, dat
kijkers naar Brandpunt nauwelijks be
seffen dat er ook nog een „Echo" van
de KRO-radio is".
Nederland 1. Vanavond ook feest in
de fabeltjeskrant. De TROS gaat na
het eerste journaal op de pop-toer
met de show Jamm, waarin onder
meer optreden The Wheel Drive, Eric
Charden, Taj Mahal en de groep Earth
and Fire. Robbie Dale grapt een en
ander weer aan elkaar.
Half acht is de tijd voor de Ge
trouwde Vrijgezel, met als ondertitel
Een vriend van de familie. Vervol
gens de laatste aflevering van de
reeks documentaires ter gelegenheid
van het natuurbeschermingsjaar ge
maakt door Paul Wallenburg. De aan
dacht wordt gevestigd op Pakistan,
waar door ongeremde jacht en ont
bossing de natuur geweld is aange
daan. Door een geldinzameling hoopt
men Pakistan weer groen te krijgen.
Het feest van de vér jaardag van
koningin Juliana wordt gevierd met
een grote show Menu Internationaal,
waarvoor zijn uitgenodigd de caba
retière Enny de Leeuwe, het Lowland
Trio met een mal liedje, de Belgische
zangeres Andrea Simons, het zigeu
nerorkest Egon Malescu, Detti Caso-
li, Koos Huisman, Les Shalom, Alfon-
se Marais, het Spaanse danspaar Ma-
risa y Juan Antonio en de combo van
Rudy van Houten.
Frans Henrichs brengt daarna de
finale van de quiz Wegwezen met de
toeters. Teleac werkt ook op deze dag
door en wel met de 15e les uit de cur
sus Bij leven en welzijn.
Nederland 2. Na de fabeltjeskrant
en het journaal brengt de NOS op het
tweede net een herhaling van het de-
filé op Soestdijk, dat wil zeggen een
samenvatting van de aardigste mo
menten daaruit. Daarna van Lewest
tot Gewest. Na het tweede journaal
een veertig minuten durende afleve
ring van Studio Sport, want de KNVB
laat op deze vrije donderdag een vol
ledig voetbalprogramma afwerken.
De rest van de avond kent dan nog
lijk in de serie les Saltimbanques een
uitvoering van het toneelstuk Janus
Tulp en het Straatmuzikantenfestival
in Laren.
Zo'n halve eeuw of langer geleden
kende ons land met tenten rondtrek
kende toneelgezelschappen, die heer
lijke volksstukken speelden. Vanavond
komen ze weer, de mannen van di
recteur Johan van der Griendt, die
met alle problemen van geldgebrek,
ruzie over de rolverdeling en zo meer
maar een stuk op de planken zette.
Dat stuk is dan Janus Tulp van Jus
tus van Maurik. De hoofdpersoon
natuurlijk gespeeld door de directeur
zelf is een barbier, die plotseling
een „rijke stinkerd" wordt en zijn goe
de eigenschappen kwijt raakt. In de
verschillende rollen zien we Guus
Verstraete, Karin Haage, Wim v.d.
mei, Jacques Commandeur, Lou Steen
bergen en Monique Smal. De regie is in
handen van Lou Steenbergen, die ook de
bewerking verzorgde.
Het straatmuzikantenfestival brengt
ons naar Laren, waar vandaag de
NOS haar feesttenten heeft opgesla
gen omdat de Dam te onzeker was.
Ageeth Scherphuis geeft commentaar
bij de finale van het feest, dat door de
NOS werd georganiseerd.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm muz. 8.00 Nws.
8.11 Radiojourn. 8.30 De groenteman.
9.00 Klass. en mod. muz. 9.35 Water
standen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws 11.30
Volksmuz. 11.55 Beursber. 12.00 Blik
op de wereld. 12.30 Overheidsvoorl.
12.40 Lichte gramm muz. 12.50 Praat
je. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.20
Mod. gramm. muz. 14.00 Ruimte. 15.00
Oude en mod. kamermuz 15.45 Toe-
rismo. 16.00 Gevar. progr. (16.00 Nws.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.20 Uitz.
VVD. 19.30 Nws.) 21.00 Amus. muziek
21.50 Rebelse liedjes 22.30 Nws. 22.40
Meded. 22.45 Actualiteiten. 23.05 Pret
tig weekend: licht gevar. pl. progr.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actuali
teiten. 7.50 Overweging. 8.00 Nws.
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00
Gymnastiek. 9.40 Schoolradio. 10.00
Aubade. 11.00 Nws. 11.03 Voor de zie
ken. 11.55 Communiqués. 12.00 Gevar.
progr. 12.22 Wij van het land. 12.26
Meded. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar.
14.05 Schoolradio. 14.30 Liedjesprogr.
14.55 Verz. pl. progr 16.00 Nws. 16 03
Disco-Drive-In. 17.15 Sportkompas.
17.45 Actualiteiten. 18.00 Klass. en se-
mi-klass. muz. 18.30 Nws. 18.41 Actua-
19.10 Veel gevr gew muz 19 40 Zen
ding en oecumene. 19.50 Lenteliedjes.
20.05 Hervormd wordt hervormd. 20.15
Licht pl. progr. 21.45 Hoorspel. 22.00
Opname22.30 Nws. 22.40 Tsjies
plies. 23.15 Toontje later. 23.45 Actua
liteiten. 23.55 Nws.
HILVERSUM UI
9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show.
10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 De Felix
Meurders Show 12.00 Nws. 12.03 Top-
30. 13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.03 Suzie
Cream Cheese. 15.00 Nws. 15.03 Muz.
Boetiek. 16.00 Nws. 17.00 Nws. 17.02
Radiojourn. 17.05 Gevar. pl. progr.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. 13.00
Nws. SOS-ber. voor schippers. 13.20
Concert. 14.00 Nws. 14.03 Concert.
16.00 Concert. 17.00 Nws. 17.15 Jazz-
muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de jeugd.
18.30 Lichte muz. 18.35 Wegwijs we
zen. 18.40 Lichte muz 19.00 Nws. 19.30
Ernstige muz. 19.45 Klass muz. 20.00
Concert. 22.00 Nws. T>.20 Gevar. muz.
23.00 Nws. 23.40 Nws
rl,-mr
Nederland I
18.45 De Fabeltjeskrant
18.51 STER. Reclame
18.55 NOS' Journaal
19.00 STER: Reclame
19.04 TROS: JAM
19.31 De getrouwde vrijgezel (serie)
19.55 STER: Reclame
20.00 NOS: Journaal
20.15 STER: Reclame
20.20 TROS: De dief van Washington
film)
21.10 Menu Internationaal
22.00 Wegwezen
22.30 Rhapsody in blue
22.55 NOS: Journaal
23.00 TELEAC: Bij leven en welzijn
les 15 (herh.).
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant
18.51 STER: Reclame
18.55 NOS: Journaal
19.00 STER: Reclame
19.04 NOS: Samenvatting rep.
défilé Soestdijk
19.30 Van gewest tot gewest
19.55 STER: Reclame
20.00 NOS. Journaal
20.15 STER: Reclame
20.20 NOS: Studio Sport
21.00 Les Saltimbanques
22.30 Straatmuzikantenfest. te Laren
23.00 Journaal.
Nederland I
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant
18.51 STER: Reclame
18.55 NOS: Journaal
19.00 STER: Reclame
19.04 VARA: Hier is Lucy (serie)
19.30 Achter het Nieuws speciaal
19.55 STER: Reclame
20.00 NOS: Journaal
20.15 STER Reclame
20.20 VARA: Maigret en de
zakkenroller (spel)
21.35 Hadimassa
22.10 In liefde bloeiende
(Henriëtte Roland Holst)
23.00 NOS: Journaal
23.05 TELEAC: Van molecuul tot
mens - les 15 (herh.)
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant
18.51 STER: Reclame
18.55 NOS: Journaal
19.00 STER: Reclame
19.04 NOS' Scala
19.30 NCRV Scheepjongens van
Bontekoe
19.39 De waaier van Sevilla
(familiefeuilleton)
19.55 STER: Reclame
20.00 NOS: Journaal
20.15 STER: Reclame
20.20 NCRV: Vierkamp
20.55 Farce Majeure
21.15 Hier en Nu
22.00 Onbestelbaar (spel)
22.50 AKV '70
23.00 NOS: Journaal.