OECUMENISCH VREDESBERAAD DOOR SODEPAX IN PRAAG Japanse hulp voor Biafra EVANGELISCH POLITIEK BERAAD Experiment met fundamentele democratie I Ds. Buskes over Billy Graham Op zoek naar een kerkdak KABOUTERS Boom van Maria Lutherse kerk vraagt om andere handelspolitiek Situatie in Soedar wordt beter Nieuwe secretaris van Hervormde Wereldbond ZATERDAG 9 MEI 1970 Erbij „Met wapens voor massavernietiging bestaan er geen legitieme metho des meer om oorlog te voeren. Er is geen autoriteit, die de wettige mo gelijkheid heeft om een aanval op het gehele menselijke ras te beginnen". Dit verklaarde prof. Jan M. Lochman van de Comeniusfaculteit voor theologie in Praag op de oecumenische beraadslaging over christelijke zorg voor vrede, die in Praag is gehouden onder auspiciën van het comité voor gemeenschap, ontwikkeling en vrede (Sodepax). Vorige week heeft het hoofdbe stuur van het Humanistisch Ver bond gediscussieerd met de leden uit Amsterdam en verre omgeving. Het was de vierde van een serie van zes discussiedagen die gehou den worden in Assen, Deventer, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. De bedoeling van deze discussiedagen is om een direct contact mogelijk te maken tussen de leden en het hoofdbestuur. De bestaande tweejaarlijkse congres sen en de driemaandelijkse bijeen komsten van de verbondsraad zijn enerzijds voor het hoofdbestuur on voldoende om te weten wat er on der de leden leeft en anderzijds zijn ze voor de leden ontoereikend om directe invloed uit te kunnen oefenen op het beleid van het hoofdbestuur. Organisatie Maagdenhuisbezefing Lochman zei dat de traditionele theologische criteria voor een „recht vaardige oorlog", zoals die lang in acht zijn genomen door Rooms-katho- lieke en protestantse theologen, niet langer meer gelden. Hij betoogde dat nieuwe benaderingen nodig zijn op het „paradoxale moment dat geweldloos pacifisme en sociale revolutionaire ac tie beide toenemende steun ondervin den als vormen van christelijke be- betrokkenheid". Dit zijn volgens prof. Lochman de twee fundamentele gren zen, waar Sodepax staat. Een commentaar van dr. Henri de Riedmatten O.P., vertegenwoordiger van de Heilige Stoel bij het hoofdkwar tier van de Verenigde Naties in Genè- ve, gelezen bij zijn afwezigheid, verde digde de wettige verdediging van na ties, zolang als er nog geen wereld macht de kracht heeft om alle oorlo gen te beletten. Alexy S. Bouevsky, secretaris van het departement voor interkerkelijke relaties van het patriarchaat van Mos kou, hield hardnekkig vast aan het recht van de Russische Orthodoxe Kerk om zijn zegen te geven aan een be vrijdingsoorlog van een geheel volk dat onderdrukt wordt. Hij wees op het voorbeeld van de strijd tegen Hitler in de Tweede Wereldoorlog. Pater Gonzalo Castillo-Cardenas, secretaris van de Camillo Torres- stichting in Columbia, parafraseerde de beroemde zin van paus Paulus VI „Ontwikkeling is een nieuw woord voor vrede", door het woord „bevrij ding" in de plaats van „ontwikkeling" PROF. J. LOCHMAN In „Hervormd Nederland" heeft ds. Buskes enkele weken geleden een cri- tisch artikel geschreven over Billy Graham. Hij kreeg vele antwoorden, en de meeste waren niet vriendelijk. „Vrijwel allen", zo schrijft ds. Bus- DS. BUSKES kes, „hielden mij het woord van Jezus voor: „Oordeelt niet!" Terwijl ze zelf in hun brieven de felste oordelen over de kerk en de dominees uitspreken. Het meest sprekend was wel wat een dame mij schreef: „U moogt niet oor delen over Billy Graham laat u het oordeel maar aan God over terwijl de meeste dominees in ons land er niets van terecht brengen". Dat vrijwel allen die mij schreven zich tebuiten gaan aan de meest uit bundige lof op een man die uit Ame rika komt, enkele dagen via tv en ra dio tot miljoenen spreekt, zonder ook iets te weten van onze vragen, onze pro blemen, onze strijd, om dan weer te verdwijnen, terwijl ze geen goed woord over hebben voor honderden die in ons land jaren lang op eenzame posten aan het werk zijn, zit mij dwars. Ik ken in Amsterdam tientallen, die voor Billy Graham hosanna roepen, en alle Amsterdamse dominees hele maal niets vinden. Dat doet mij pijn, maar ik zal wel weer hun verontwaar diging opwekken, als ik zeg dat een grootscheepse actie a la Billy Graham heel wat gemakkelijker is dan jaren lang een gemeente bouwen en zich in een ontkerkelijkte volksbuurt voor evangelisatie inzetten. U krijgt het stadion dan toch maar niet vol, schreef iemand mij. Gelijk heeft hij. Ik heb er zelfs nooit over gedacht. Ik werk zo ongeveer 35 jaar in Amsterdam en wéét één ding heel zeker: als Billy Graham vijf jaar in Amsterdam werkt, kwamen zelfs zijn meest enthousiaste volgelingen van nu niet meer naar het stadion en zou hij met precies dezelfde moeilijkheden en teleurstellingen te kampen hebben als iedere dominee en iedere heilsofficier in Amsterdam". „Op zoek naar een kerkdak", zo luidt het thema van een landelijk oe cumenisch kontaktweekeinde voor ka tholieke en protestantse gemengd ver loofden en -gehuwden op 23 en 24 mei in het vormingscentrum Den Aler- dinck in Laag-Zuthem (bij Zwolle). Pater J. J. Burger uit Nijmegen spreekt onder meer over de ontwik kelingen in het denken en doen van de kerken ten aanzien van het kerke lijk gemengde huwelijk. te zetten. Hij zette uiteen dat buiten landse laboratoria, die medicijn produ ceren en in zijn land verspreiden, de prijs van geïmporteerde chemicaliën tot 4000 percent boven het kostenpeil hebben doen stijgen, één voorbeeld van een nieuwe, subtiele vorm van „totale oorlog". Egyptische landbouwdeskundigen hopen een oude wilde vijgenboom, die volgens een plaatselijke legende bijna tweeduizend jaar geleden tot schuil plaats heeft gediend aan het kind Je zus en zijn moeder Maria, enig nieuw leven in te blazen. De boom staat in Mataria, een voor stad van Caïro. Deze wilde vijgen boom, die bekend is als „Sjagaret Myriam" of Boom van Maria is reeds vele jaren levenloos en uitgedroogd. Volgens een plaatselijke legende is dat al eeuwen het geval, maar nu zal hij binnenkort döor het ministerie van Landbouw worden onderworpen aan een langdurig experiment. Enige tijd geleden is door de Syno dale Commissie der Evangelisch-Lu- therse Kerk aan de Raad van Kerken gevraagd, namens de bij deze Raad aangesloten kerken, bij regering en parlement aan te dringen op het voe ren van een handelspolitiek, die er op gericht is, steun te verlenen aan ont wikkelingslanden Dit is een uitvoering van het Syno de-besluit van 1969. Voorafgaande aan deze stap is er in de Lutherse Kerk een financiële actie gevoerd voor de ontwikkelingshulp, als gevolg waar van aan de Wereldraad van Kerken een belangrijke steun kon worden ge geven voor een ontwikkelingsproject in Noord-Kenya. Daarnaast zal geld gestuurd worden aan de John Knox Foyer in Genève, in verband met de wenselijkheid om de mentaliteit in de rijke landen te veranderen. In deze ontmoetingsplaats van deskundigen uit rijke en arme lan den wordt gezamenlijk gezocht naar mogelijkheden voor de ontwikkelings landen, en naar vormen, waarin men de rijke landen tot andere uitgangs punten bij bijvoorbeeld de handelspo litiek kan bewegen. Tenslotte wordt overwogen een belangrijk deel van het geld beschikbaar te stellen aan het Mozambique-instituut voor de finan ciering van een Nederlandse leraar. In totaal bracht de actie 165.000,- op, hetgeen voor deze kerk een zeer be hoorlijk bedrag is. Juist doordat deze financiële actie is „aangeslagen", wenst men een vol gende stap te doen, door als kerken ge zamenlijk bij de overheid aan te drin gen op een rechtvaardiger handelsbe leid. Er zullen geen aanbevelingen wor den gedaan hoe dat beleid zou moeten veranderen, omdat er door allerlei deskundigen rapporten genoeg over de ze materie geschreven zijn (zo geeft het rapport van de commissie-Pear- son uitgegeven door het ministerie van Buitenlandse Zaken met een aan beveling van de minister voor Ontwik kelingshulp, minister Udink duide lijke richtlijnen). Het gaat er dus niet om te vertellen hoe het moet gebeu ren, maar dat het moet gebeuren, en naar de Lutherse Kerk meent hebben de kerken het recht en de taak (volgens de besluiten van Uppsala), hierop namens haar leden aan te drin gen. Mr. Kodwo Ankrah, uit Ghana, die tot de Dienst van de Wereldraad van Kerken voor Vluchtelingen is toegetreden als Afrika-vluchtelingenofficier, een nieuwe functie. De afdeling Interkerkelijke hulp en werelddiakonaat van de Japanse Na tionale Christelijke Raad is op het ogenblik druk bezig met een actie ten gunste van slachtoffers van de in Ni geria gevoerde strijd rond „Biafra". De bedoeling is in de eerste aanleg ten minste 10 miljoen yen (omstreeks 100.000 gulden) bijeen te brengen voor hulp aan de naar schatting vijf mil joen Biafraanse vluchtelingen en ande ren, die nog lijden aan de gevolgen van de afscheidingsoorlog. Van de ter beschikking komende fondsen zullen vrachtwagens worden aangekocht. Ze zullen naar Nigeria worden verscheept ter verlichting van het nijpende tekort aan transportmid delen, dat de hulpverlening ernstig belemmert. Bovendien doen de Japan se vrachtauto's het niet slecht op de beschadigde wegen in het vroegere Biafraanse gebied. Ook tijdens de strijd Nigeria-Biafra droeg de Japanse Nationale Christe lijke Raad, in samenwerking met de Wereldraad van Kerken in Genève, actief bij aan de leniging van de nood van de slachtoffers. De situatie in Soedan schijnt zich langzaam maar zeker te hebben ge. wijzigd ten gunste van de verdrukte christenen in het zuiden. Er schijnt nu meer vrijheid te zijn voor deze groep. Het is hen bijvoorbeeld gelukt om met de hulp van buitenlandse fi- nanciële steun een achttal kerken weer te restaureren. Deze kerken waren tij dens de periode, waarin de christenen verdrukt werden, zeer ernstig bescha digd en ontdaan van alle inventaris. Men hoopt nu langzaam maar zeker weer tot normale verhoudingen te kun nen terugkeren, aldus het Algemeen Diakonaal Bureau van de Gerefor meerde Kerken. Dit zal uiteraard niet zo gemakke lijk gaan. Er zijn veel christenen, die de Soedan uitgevlucht zijn naar de omringende landen. Naar allerlei lan den zijn de Soedanezen gevlucht, voor namelijk naar Kongo-Kinsjasa, Oegan da en Liberia, terwijl er ook in Kenya een klein aantal zijn. Ongeveer 150.000 Soedanezen zijn gevlucht. In deze landen helpen de protestantse kerken op allerlei ma nier: voedselhulp, kledinghulp, onder dak, school, landbouw enzovoort Het Algemeen Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken heeft voor dit doel vorig jaar en dit jaar behoorlij- ke bedragen beschikbaar gesteld. Na melijk in 1969 150.000, in 1970 55.000 Daarnaast wordt steun gegeven in de vorm van beurzen voor Soedanese studenten die in Beiroet zijn gaan stu deren. Ds. Edmond Perret, (45 jaar), pre dikant van de kantonale protestantse kerk van Genève, is benoemd tot se cretaris-generaal van de Hervormde Wereldbond. Ds. Perret wordt de opvolger van dr. Marcel Pradervand, de huidige se cretaris-generaal, die op 31 oktober aftreedt na 22 jaar zijn functie te heb ben vervuld. Op de komende gemeen schappelijke assemblee in augustus in Nairobi zal de fusie plaatsvinden van de wereldbond van hervormde-gere- formeerde kerken, HWB, en de Inter nationale congregationalistische raad, ICR, tot een gezamenlijke confessio- nele organisatie, de hervormde we reldbond (presbyteriaans en congrega- tionalistisch). Ds. Perret wordt dus d« secretaris-generaal van de nieuwe bond, dr. Pradervand treedt zoals ge zegd af en de Engelse Nederlander dr. Fred Kraan, nu nog predikant-secre taris van de ICR, wordt een van de onder-secretarissen van de HWB. Op 19 november 1969 verscheen in Trouw een hoofdredaktionele nood kreet over de „verwarringen rondom de christelijke politiek". „Er is een duidelijke behoefte aan een open ge sprek over wat christendom voor poli tiek betekent. Daar willen veel meer mensen aan meedoen dan in de geka naliseerde organisaties mogelijk is. Wij kunnen veel meer krachten, veel meer zorgen, veel meer wensen, veel meer hoop tot hun recht laten komen". Voorgesteld werd een Evangelisch politieke problematiek en de relatie van evangelie en politiek enigermate tot een oplossing te brengen. Na een periode van uitvoerig beraad, waarin dr. J. Bruins Slot, de Raad van Kerken in Nederland, het Evan gelisatiecentrum van de Gereformeer de Kerken (Baarn), en het Oekume- nisch aktiecentrum (Driebergen) wa ren betrokken, is het volgende plan uit de bus gekomen. Onder auspiciën van de Raad van Kerken in Nederland wordt een Evan gelisch politiek beraad gehouden (de oorspronkelijk voorgestelde benaming Politiek Pastoraal Concilie is vervallen teneinde verwarring te voorkomen). Dit initiatief van de Raad van Ker ken houdt niet in dat de raad of de in de raad aanwezige kerken aan even- „Spel en ernst hoeven elkaar niet uit te sluiten. Integendeel, in het spel krijgt de diepste ernst een kans om. tot uiting te komen. Het „ludieke" optreden van Ka bouters en ook wel van Dolle Mina's brengt voor het voetlicht wat verhandelingen, manifesten, partijprogramrha's noch redevoe ringen in raad of Kamer voldoende duidelijk wisten te stellen. Onder het glimlachend cog van het pu bliek rijzen de vriendelijke kabou terstadjes van Oranje Vrijstaat als paddestoelen uit de grond een alternatieveeen betere, rechtvaar diger samenleving „spelend" in hun gedrag. Het lijkt natuurlijk nergens op en heel lang kan de overheid dit ver toon niet dulden. Maar de ernst van woonmisère, van bureaucratie en discriminatie zijn dan aan de dag gebracht. Met schaamte moe ten wij ons realiseren dat de eerste christenen door hun omgeving ook als kabouters werden beschouwd". (Uit het Algemeen Doopsgezind Weekblad). De congressen en de bijeenkomsten van de verbondsraad worden bezocht door gekozen afgevaardigden en de gewone leden hadden in de oude struc tuur dan ook geen mogelijkheden om hun standpunten zelf tegenover het hoofdbestuur naar voren te brengen. De behoefte aan een beter contact tussen de leden en het hoofdbestuur hangt samen met de wens van een aantal leden voor een meer critische opstelling van het Humanistisch Ver bond. Verder wensen de leden dat het Hu manistisch Verbond meer dan in het verleden partij kiest bij tal van maat schappelijke problemen. In de visie van deze leden heeft het Verbond zich ge durende de eerste twee decennia van haar bestaan zo sterk bezig gehouden met het streven naar gelijkberechtiging met de kerkgenootschappen dat er voor een meer critische opstelling in het maatschappelijk leven geen plaats was. De gelijkberechtiging is nu praktisch bereikt en de buitenkerkelijken worden in Nederland nauwelijks meer gediscri mineerd. Op dit terrein gaat het nog slechts om achterhoede gevechten, die op zichzelf trouwens van veel belang zijn. Het ontstaan van ruimte voor nieu we activiteiten loopt parallel met de overal in Nederland gevoelde behoefte om fundamentele uitgangspunten ter discussie te stellen. In het Humanis tisch Verbond spitst deze discussie zich niet zo zeer toe op de beginselen als wel op de wijze waarop men daar in het maatschappelijk leven als organi satie vorm aan geeft. Van een humanist mag men ver wachten dat hij maatschappelijk geën gageerd is en zich tegelijkertijd maat- schappijcritisch opstelt. De vraag is echter wat hierbij de rol van de or ganisatie, het Humanistisch Verbond, moet zijn. Er zijn op de discussieda gen tot nu toe twee visies naar voren gekomen. In de ene yiito la het de taak van het hoofdbestuur om de le den zo veel mogelijk te stimuleren en door middel van informatieverschaf fing in staat te stellen standpunten in te nemen. Volgens de andere visie is het daarnaast ook nog de taak van het hoofdbestuur om zelf standpunten te formuleren en uit te dragen. Het is deze problematiek die bij de discussiedagen centraal staat. De di recte aanleiding van deze discussie wordt gevormd door de critiek die een aantal leden op het hoofdbestuur heb ben geuit naar aanleiding van de ver klaring die het hoofdbestuur heeft afgelegd betreffende het justitieel in grijpen bij de Maagdenhuisbezetting. Sommigen zijn naar aanleiding van deze, overigens gematigde, verklaring uit het Verbond gestapt. De meest belangrijke standpunten die het Humanistisch Verbond naar buiten brengt worden voorbereid in de wetenschappelijke stichting Socrates. Het laatste rapport dat ruime aan dacht heeft getrokken handelt over echtscheiding. Binnenkort wordt een rapport voltooid over het abortusvraag stuk. Verder wordt door Socrates een na- j aarsconferentie voorbereid over het vraagstuk van het toenemende drug gebruik. Door deze activiteiten levert het Humanistisch Verbond een bijdrage aari de meningsvorming over deze be langrijke vraagstukken. Tijdens de tot nu toe gehouden dis- cissiedagen is naar voren gekomen dat een aantal leden deze activiteiten wel op prijs stelt maar vindt dat het niet bij de bepaling van standpunten moet blijven. Zij achten het noodzake lijk dat het hoofdbestuur door politieke activiteiten de maatschappelijke reali sering van deze standpunten bevordert. Daar tegenover staan weer leden die vrezen dat de politisering van de acti viteiten van het hoofdbestuur zal lei den tot ledenverlies omdat vele leden van het Humanistisch Verbond nu een maal iets anders verwachten dan van een politieke partij. De hier geschetste tegenstellingen lopen parallel met een generatiecon flict. Het Humanistisch Verbond telt vele oude leden die voor de tweede wereldoorlog misschien tot een avant garde gerekend konden worden, maar die nu een hoofdzakelijk conservatief element vormen. De meer progressie ve jongeren zijn de verdedigers van een critisch Humanistisch Verbond. De confrontatie van deze twee generaties en deze twee denkwijzen maakt de discussiedagen tot een boeiend schouw spel. Voor het hoofdbestuur is dit ex periment met de fundamentele demo cratie boeiend, maar het vergemakke lijkt de taak van het bestuur niet. Het is nu eenmaal gemakkelijker om met 15 mensen om de tafel te zitten dan met de ruim duizend die naar schat ting de discussiedagen bezoeken. tuele konklusies van het Epb zijn ge bonden. De uitvoering van het Epb wordt op gedragen aan het Evangelisatiecentrum der Gereformeerde keren en het Oeku- menisch aktiecentrum. Ter voorbereiding van het Epb wordt een adviesgroep opgericht die als eer ste taak heeft de te behandelen stof te ordenen en in handen te geven van werkgroepen die tijdig een beperkt aan tal pre-adviezen uitbrengen over de verschillende onderwerpen. De tweede taak van de adviesgroep zal zijn een zodanige groep van geïn teresseerden uit te nodigen dat een zin vol beraad mogelijk is. Het Epb zal zich in twee ronden afspelen. De eer ste ronde wordt op 23 en 24 september gehouden, de tweede waarschijnlijk op 21 en 22 december, beide keren bij Kerk en Wereld te Driebergen. Tijdig voor elke zitting worden de te behandelen pre-adviezen openbaar ge maakt. Verwacht mag worden dat tus sen het tijdstip van publikatie en dat van behandeling via de publiciteitsme dia en langs andere weg aandacht aan de pre-adviezen wordt geschonken. Deze reakties zullen zo goed mogelijk ook in de behandeling ter zitting wor den verwerkt. Ter afronding van het Epb verschijnt een publikatie waarin de pre-adviezen en de handelingen van de zittingen zijn opgenomen; deze publikatie dient als hulpmiddel om verdere gedachtenvor- ming in kerken en gemeenten op gang te brengen. Het doel van het Epb is de relatie tussen evangelie en politiek in de kon- krete situatie te onderzoeken, de chris tenen van hun politieke verantwoorde lijkheid bewust te maken (zie de laatste verkiezingen en de daarbij gebleken apathie van de kiezers), en de prio riteiten en middelen aan te wijzen (eventueel in alternatieve vorm) voor het politiek handelen van christenen. Het is niet de bedoeling de partijpoli tieke konstellatie in Nederland aan de orde te stellen; evenmin om een eens luidend en min of meer dwingend pro gramma naast andere programma's op tafel te leggen. Te zijner tijd verschijnen nadere me dedelingen over de samenstelling van de adviesgroep, over de werkgroepen en de hun toegewezen thema's over de deelnemers en de voortgang der werk zaamheden. Voorlopig zijn met de uitvoerende werkzaamheden belast: namens het Evangelisatiecentrum; ds. H. J. Bavinck; namens het Oekumenisch aktiecen trum: drs. Daniel de Lange; hoofd public relations: C. W. Cools- ma. De Horst 1, Driebergen, telefoon 03438-2241.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 14