Boeiende tentoonstelling in Toneelmuseum
TSJECHISCHE DECORS
MAKEN NIEUWSGIERIG
DAAROM
mag Durex
vrij verkocht
worden!
Vlaams volksleven
naar Ernest Claes
Regionale omroep
door dagbladpers
Durex is zo veilig
E> Durex the best there is
Dysenterie eist
zeker 25 levens
in Nicaragua
Schrijversavond
medisch comité
voor Vietnam
Negen Muzen
NOS-reportage in
Cannes bekroond
Andy Williams en
andere series
Cambodja-debat
via NOS-TY
Radio woensdag
13
TV-FEUILLETON VOOR KRO
TV vanavond
NDP-BESTUUR CONTRA NOS
TV dinsdag
TV woensdag
DINSDAG 12 MEI 1970
Vernieuwing
Ontwerpen
Voorbehoedmiddelen zijn heel gewoon
voor moderne mensen. En zo'n heel
gewoon voorbehoedmiddel is het Durex
condoom. Simpel en eenvoudig in 't
gebruik. U hebt er geen doktersrecept
voor nodig. Altijd en overal te krijgen,
wanneer u maar wilt. In de winkel of uit
de automaat. Even gemakkelijk als
een pakje sigaretten of een stukje zeep.
Maar u kunt er méér goede redenen
voor hebben om 't te kopen.
Durex is een wereld-bekend merk van
de London Rubber Company. In de
meest moderne laboratoria wordt de
kwaliteit van Durex voortdurend
gecontroleerd.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Wie herinnert
zich uit zijn middelbare school-
jaren niet de boeken van de
Vlaamse litterator Ernest Claes?
Verplichte lectuur voor het eind
examen, dat wel, maar tegelijker
tijd een bron van plezier om de be
levenissen van die Vlaamse Dik
Trom, „De Witte" en zijn dorpsge
noten. De Vlaamse televisie heeft
tot nu toe enorm druk bekeken af
leveringen gemaakt van een fa
miliefeuilleton, dat gebaseerd is op
de boeken van Ernest Claes. Regis
seur Maurits Balfoort zal er nog
acht maken De KRO heeft voor
lopig tien afleveringen gekocht en
zendt vanavond de eerste uit.
AMSTERDAM. De boeiende tentoon
stelling van het werk van de Tsjechische
decorontwerper Josef Svoboda, twee
jaar geleden in het Toneelmuseum te Am
sterdam gehouden, heeft zowel in als bui
ten de Nederlandse toneelkringen zoveel
aandacht en waardering gekregen, dat
de leiding van het museum daardoor werd
aangemoedigd nog wat meer van de Tsje
choslowaakse scenografie te laten zien
Dat gebeurt nu door een nieuwe tentoon
stelling, dagelijks geopend tot eind mei,
waarop het werk van meer dan twintig
ontwerpers uit het Tsjechische deel van
het land is vertegenwoordigd. (Slowaakse
ontwerpers zijn er dus, vreemd genoeg,
niet bij hoewel de Slowaakse hoofdstad
Bratislava toch ook een interessant cen
trum van toneelkuituur is.).
Scenografie is in Nederland een nog be
trekkelijk nieuw woord en trouwens ook
een tamelijk nieuw begrip. Het omvat
meer dan het traditionele terrein van de
cor- en kostuumontwerpers. Het is voort
gevloeid uit de nieuwere opvattingen om
trent de presentatie van een dramatisch
werk, waarbij vooral belichting maar
ook het gebruik van beweegbare onderde
len van de entourage een zo belangrijke
rol gaan spelen dat het meer statische be
grip „decor" er niet meer voor deugt. In
Tsjechoslowakije ,met zijn traditionele
liefde voor het toneel (Praag alleen heeft
een twintigtal theaters, elk met zijn eigen
vast gezelschap) is de toneelkunst zelf
allesbehalve traditioneel.
Vooral de nu vijftigjarige Svoboda
heeft de stoot gegeven tot de na-oorlogse
vernieuwing van het Tsjechische toneel
in scenografisch opzicht en hij is daarvoor
internationaal geëerd. Het is dan ook lo
gisch dat hij ook op deze nieuwe tentoon
stelling weer met een prachtige serie ont
werpen voor toneel- opera- en ballet-op-
voeringen is vertegenwoordigd. Maar
eigenlijk is het niet helemaal billijk, hem
en zijn collega's volledig de eer te ge
ven voor hun vindingrijke prestaties,
want die scenografische vernieuwingen
moeten toch voor een groot deel zijn ge-
inspireerd door de regisseurs van de op
voeringen waarvoor de ontwerpen heb
ben gediend. Het is jammer dat bij een
tentoonstelling als deze de verhouding
regisseur-scenograaf niet duidelijker kan
worden gemaakt, maar daarvoor zou een
omslachtige (en dan misschien toch nog
niet objectieve) analyse van het ontstaan
der afzonderlijke opvoeringen nodig zijn.
We moeten het dus maar aanvaarden
dat alle nadruk op de ontwerpers komt
te liggen en deze belonen de bezoeker
dan ook wel rijkelijk voor zijn aandacht.
Vrijwel alle tentoongestelde ontwerpen
in de vorm van aquarellen, tekenin
gen, maquettes en fotopanelen zijn r"ie
aandacht ruimschoots waard. Afgezien
van heel enkele nogal statische decors
vertoont het geëxposeerde werk telkens
weer een frappant gebruik van het licht
als een soort vierde dimensie van de to
neelruimte. Ook blijkt er een duidelijke
voorkeur voor decors waarvan sommige
of alle onderdelen bij open doek, ter on
dersteuning van het dramatische gebeu
ren, van plaats of vorm kunnen veran
deren. Dat daarbij vooral de sfeer van
het stuk, de geestelijke betekenis ervan,
de aard van de opvoering en de bewe
gingsmogelijkheden van de spelers moe
ten worden gediend, schijnt voor deze
Tsjechische scenografen vanzelfsprekend
te zijn; dit in tegenstelling tot sommige
Nederlandse decor- en kostuumontwer
pers, die hun werk nog wel eens als een
autonoom onderdeel van een opvoering
willen beschouwen.
Decorontwerp van Kvetoslav Bubenik
voor Smetana's „Duivelsmuur".
(onder meer een van dreiging vervulde
klassieke toneelbouw voor „Antigone" en
een verrassende nieuwe kijk op de „Drie-
stuiversopera"), een fascinerende spiegel -
constructie van Zbynek Kolar voor Ca-
peks „R.U.R.", 'n sprookjesachtig ontwerp
van Kvetoslav Bubenik voor Smetana's
„Duivelsmuur" en een indrukwekkende
trappenbouw voor Verdi's „Nabucco" van
Oldrich Simacek naast een geestig decor
van dezelfde ontwerper voor Janaceks
„Uitstapjes van meneer Broucek". Het is
opmerkelijk, dat, zoals uit dit alles blijkt,
de Tsjechische operagezelschappen niet
alleen in Praag maar ook in verscheidene
provinciesteden allerminst achteraan-
komen bij de scenografische modernise
ring van het repertoire.
Een bezoek aan deze tentoonstelling
zal menigeen wel nieuwsgierig maken
naar de opvoeringen waarvoor al die on
alledaagse ontwerpen zijn gemaakt. Het
is te hopen dat de Tsjechische gezelschap
pen die nieuwsgierigheid eens gauw ko
men bevredigen. Maar helaas zijn juist
de imposantste decors in de regel het
minst geschikt om ermee op tournee te
gaan!
SIMON KOSTER
ADVERTENTIE
fcMm n.v. Otjstjeesl
ADVERTENTIE
Rondom het altijd weer boeiende werk
van Josef Svoboda (die speciaal in opera
decors zijn fantasie de vrije loop schijnt
te kunnen laten) vindt men op deze nieu
we tentoonstelling heel originele ontwer
pen van de al wat oudere Jiri Prochazka
MANAGUA (AFP). De stad Grana
da in Nicaragua wordt geteisterd door
een dysenterie-epidemie, die vol eens of
ficiële mededelingen van zeker 25 men
sen het leven heeft geëist. In de zieken
huizen liggen enkele duizenden dysente-1
riepatiënten. Gisteren werden bijvoor
beeld in het gebied van Granada 95 ge
vallen van dysenterie gemeld.
Ook in het begin van dit jaar heeft
een dergelijke epidemie de dood van 43
mensen veroorzaakt in het Centraal Ame-
rikaanse land.
AMSTERDAM. —In navolging van de
Nederlandse musici, die op 20 februari
jl. in een van 's middags vier tot des
nachts vier durend concert ruim 8.000
gulden bijeenbrachten voor de Stichting
Medisch Comité Nederland-Vietnam, zal
op vrijdag 15 mei a.s. om 8 uur een aan
tal dichters en schrijvers een soortgelij
ke manifestatie houden in gebouw Fras-
cati in Amsterdam.
Tot de auteurs, die zich bereid hebben
verklaard uit eigen of vertaald werk in
proza of poëzie voor te lezen behoren:
Remco Campert, Hugo Claus, A. L. Con-
standse, J. Bernlef, H.V. ten Berge, God
fried van Benthem van den Bergh. Mies
Bouhuys, Miep Diekmann, Jan G. El-
burg, Jan de Groot, J. W. Holsbergen,
Marga Minkel, Adriaan Morriën, Harry
Mulisch, Cees Nooteboom, Sybren Polet,
A. de Swaan, Dolf Verspoor, Simon Vin
kenoog, Eduard Visser, Jacques Firmin
Vogelaar, Bert Voeten.
Arrabal. Het toneelprogramma in het
Holland Festival 1970 is uitgebreid
met de première van het nieuwste stuk
van Fernando Arrabal. „En zelfs de
bloemen werden geboeid", uit te bren
gen door toneelgroep Studio onder re
gie van Lodewijk de Boer. Na de pre
mière op 22 juni zal de voorstelling ge
durende twee weken in het kader van
het Holland Festival in Studio-theater
„De Brakke Grond" in Amsterdam
worden gespeeld.
Maurits Balfoort heeft de serie de
titel „Wij, heren van Zichem" gege
ven. Een soortgelijk boek is in het
oeuvre van Claes niet terug te vinden.
Balfoort heeft uit 25 boeken van Claes
60 personages gehaald en daarop zijn
hoofdpersonen gebaseerd. Dat bete
kende dat zijn bewerking van Claes'
boeken zeer ingrijpend was: Zeker 50'
percent van de tv-serie is „verzon
nen" en soms werden wel vier Claes-
types samengesmolten tot één tv-fi-
guur Maar Maurits Balfoort meent
dat deze veranderingen, nodig om het
beeld, dat Claes gaf van de arme
Vlaamse bevolking uit het begin van
deze eeuw, in televisie-vorm te gieten,
de geest van Claes niet in gevaar
I heeft gebracht.
„Wij, heren van Zichem" is een pa
nopticum van het Vlaamse volksleven,
zoals Claes die entte op zijn medemen
sen, op de burgers van zijn eigen ge
boortedorp Zichem, zoals hij die in
zijn jeugdjaren meemaakte. Uit de
boeken van Claes zijn de sociale
(mis-)toestanden uit die tijd nauwkeu-
fig te reconstrueren. De ellende werd
j veroorzaakt door de kloof tussen de
bezittende klasse en het proletariaat,
een kloof die door de taalbarrière
1 werd verbreed. Immers, de leidende
klasse sprak een cultuurtaal: het
Frans, de gewone man drukte zich in
het dialect uit.
Maurits Balfoort: „Ik heb daarom
j dat Zichemse volkstaaltje moeten
S handhaven, al geeft het ernstige moei-
lijkheden wat de verstaanbaarheid be
treft. Maar wil je de sociale armoe
van het Vlaanderen van vroeger
authentiek schetsen, dan moet je de
mensen hun eigen taal laten praten".
De KRO heeft besloten in verband
'i met het moeilijk verstaanbare de eer-
I ste twee afleveringen te ondertitelen.
De volgende afleveringen worden tel
kens door Balfoort ingeleid, waarbij
hij een uitleg geeft over de „moeilij-
ke" woorden. Het is trouwens gebleken
uit de reacties van zuidelijke Neder
landers, die met de Vlamingen „mee
kijken", dat het Zichems snel went.
In Zichem staat nog steeds het ge
boortehuis van Ernest Claes. Het is
nu een museum geworden, dat dank
zij de populaire tv-serie wel 2000 be-
zoekers per dag trekt. Uit de entree-
gelden van die bezoekers ontttrekt het
Claes-huis trouwens zijn bestaansmo
gelijkheid, omdat er van de overheid
geen centje subsidie wordt gegeven.
Het was trouwens aan Claes-minnaar
Jan van Hemelryck te danken, dat het
Claes-huis niet werd afgebroken voor
de aanleg van eenbenzinepomp.
Deze particulier, die de burgemeester
van het 5000 inwoners tellende Zichem
nog nooit in zijn museum heeft gezien,
heeft met zijn familie de Vlaamse
boerenwoning met liefdevolle hand te
ruggebracht in zijn originele staat,
zoals Claes die zelf als jongen heeft
meegemaakt.
Toch eert Zichem wel degelijk zijn
beroemde zoon: elk jaar wordt er na
melijk een „Witte" gekozen uit de
plaatselijke jeugd. Wie het best kan
klimmen, hollen, etc. mag voor één
jaar de „Witte" zijn. Balfoort' „Vorig
jaar was de Witte een zwartkop.
Maar voor mijn tv-serie had ik na
tuurlijk een helblonde jongen nodig.
Ik heb hem gekozen uit zestig kandi
daten: Alfons Exelmans".
CANNES De reportage van de
over de Maagdenhuisbezetting heeft op
het internationale concours voor TV-
actualiteitsprogramma's in Cannes de
speciale prijs van de jury gekregen.
Deze onderscheiding werd toegekend
wegens het „uitstekende verslag van
een belangrijke actuele gebeurtenis".
Op het concours dat onder auspiciën
van de Franse omroep van 7 tot 10 mei
werd gehouden, ging de grote prijs voor
rechtstreekse reportages naar „De in
stallatie van de Prins van Wales" van
de BBC. Het Amerikaanse bureau voor
Lucht- en Ruimtevaart (NASA) kreeg
van de jury een speciale vermelding
voor zijn technische prestaties ter ge
legenheid van de maanlandingen.
Aan het concours hebben 25 televisie
organisaties deelgenomen, met in totaal
36 reportages.
Nederland 1. Na de fabeltjeskrant en
het journaal een nieuwe serie. Bij wijze
van proef dan, want als Bruintje Beer
een succes wordt, denkt de KRO er wel
mee door te gaan. Heel korte verhaal
tjes over het dappere beertje dat zoveel
oudere kijkers nog zo goed kennen van
vroeger.
Dan Daktari tot de klok van acht uur.
In deze aflevering komt een broedende
struisvogel te sterven.
Aansluitend aan het journaal duiken
we voornamelijk in het parlementaire
nieuws, dank zij Vanavond in Nieuws
poort, waar Jacques Grijpink, Ad Lan-
gebent en Ed van Westerloo weer men
sen uit het nieuws ontvangen.
Het vermaak komt op deze dinsdag
avond van Andy Williams, wiens show
50 minuten in beslag neemt. Andy
ontvangt enkele gasten, onder wie Ray
Charles, Mama Elliott en the Creedence
Clearwater Revival.
Na het laatste nieuws nog de Teleac-
cursus Ruimtelijke Ordening en Olym-
pia's Tour door Nederland.
Nederland 2. Fabel, journaal en Scala
zijn de NOS-bijdragen van deze dins
dag. De AVRO komt daarna met een af
levering van Audubon Wildlife Theatre
over het wonder van de Scandinavische
natuur.
Direct na het tweede journaal de dub
bele aflevering van Peyton Place. Wat
doet in het volgende uur Willem Duys
in Voor de Vuist weg? Tenslotte Wibo
van der Linde met zijn vaste dinsdag
avondrubriek Televizier Magazine.
HILVERSUM. De NOS-televisie
zendt op woensdag 13 mei van 18.15
tot 18.45 uur via Nederland 1 een sa
menvatting uit van de debatten over
Cambodja die die dag in de Tweede
Kamer worden gehouden.
Verslaggever in het parlement is
Joop van Zijl. Het programma wordt
gepresenteerd door Joop van Os* die
tevens de eindredactie heeft.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.23 Stereo: Lichte gramm.muz. 7.33
Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00
Nws 8.11 Actualiteiten. 8.22 Stereo:
Lichte gramm. muz. 8.30 Praatje. 9.05
Stereo: Uit eigen huis. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte
gramm.muz. 10.50 Voor kleuters. 11.00
Nws. 11.03 Voor de vrouw. 12.00 Stereo
12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws.
13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Oude
kamermuz. 13.45 Gesproken portret.
14.00 Stereo: Lichte gramm.muz. 14.08
Hoorspel. 15.15 In de Toonzaal. 16.00
Nws. 16.03 Zestig minuten voor boven
de zestig. Oude liedjes. 17.20 Toerismo.
17.40 Stereo: Klass. muz. 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nws. 18.11 Actualitei
ten. Polietieke Partijen. 18.20 Uitz.
P.S.P. 18.30 Stereo: Klink Klaar. 19.30
Nws. 19.35 Buitenl. weekoverzicht.
19.45 Stereo: Licht vocaal en instru
mentaal ensemble. Stereo: Dansorkest.
20.40 Louis mag het zeggen (interview).
21.15 Stereo: Amus.muz. 21.45 Country
and Western muz. 22.00 Les in Jazz.
22.30 Nws. 22.38 Mededelingen. 22.43
Actualiteiten. 23.55 Stereo: Contrasten.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Klass. muz. 7.25 Horen en
zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en nu. 8.00
Nws. 8.11 Verz.pl.progr. 8.30 Nws. 9.00
Gymnastiek. 9.30 Voor de kleuters.
9.45 Muz. lezing. 10.15 Voor dp vrouw.
11.00 Nws. 11.03 Piek uur. 11.45 Actua
liteiten. 11.55. Mededelingen. 12.00 Ste
reo: Van twaalf tot twee. 12.22 Wij
van het land. 12.26 Mededelingen land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actuali
teiten. 13.00 Raden maar14.10 Ste
reo: Klass. orkestmuz. 15.00 In 't zil
ver. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor de
jeugd. 17.00 Stereo: Twien Popradio.
17.50 Overheidsvoorl. 18.00 Country en
Western rubriek. 18.30 Nws. 18.41 Hier
en nu. 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10
Lezing. 19.20 Reportage. 19.35 Geen on
derdaan maar burger. 19.50 Progr. voor
blinden en slechtzienden. 20.00 Stereo:
Jazzconcert. 22.30 Nws. 22.38 Cosa
NOStra. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Lichte muz. 10.00 Nws.
10.03 Mengelmuze. 11.30 Nws. 11.03]
Gospelsound. 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm
op. 13.00 Nws. 13.03 Radiojourn. 14.00
Nws. 14.03 Gimmick. 15.00 Nws. 15.03
Arbeidsvitaminen. 16.00 Nieuws. 16.03
Licht muz.progr. 17.00 Nws. 17.02 Ra
diojournaal.
18.51
18.55
19.00
19.04
19.08
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
22.00
22.55
23.00
23.30
18.51
18.55
19.00
19.04
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
22.10
23.00
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM In het jaarverslag van
de Nederlandse Dagbladpers (NDP)
maakt het bestuur van de vereniging
z(jn standpunt kenbaar over de regio
nale omroep. Het zegt: „Omdat de re
gionale uitzendingen zich voornamelijk
zullen beperken tot berichtgeving en
commentaar, hetgeen vanouds de taak
van de dagbladpers is, ook en soms in
het bijzonder wat de regio betreft, die-
de dagbladen in staat gesteld te
worden de verzorging van de regionale
omroepuitzendingen op zich te nemen.
Reclame in de regionale ether dient
voorlopig achterwege te blijven".
Inmiddels is gebleken dat omroep-
kringen sterk voorstander zijn de NOS
in te schakelen als regionale zendge
machtigde, waarbij part-time journalis
tieke krachten uit de regio zullen wor
den ingeschakeld en de reclame via de
Ster zal lopen. „Geen plaats derhalve",
aldus het jaarverslag van de NDP voor
de (regionale) dagbladen. Dit standpunt
van de NOS is voor de dagbladpers on
aanvaardbaar. In Amsterdam verscheen
medio 1969 het rapport van de stuur
groep over de mogelijkheid van een re
gionale omroep. Gedacht wordt aan pro
gramma's met overwegend journalis
tieke inslag onder verantwoordelijkheid
van een hoofdredacteur. De voor de re
gio representatieve stichting van artikel
47b omroepwet wordt unaniem geprefe
reerd. Als belangrijke en blijvende fi
nancieringsbron wordt de reclame ge
noemd, waarbij de Amsterdamse pers
organen behoorlijk dienen te worden ge
compenseerd, aldus het jaarverslag.
Bij de discussies over dit rapport in
een bijeenkomst met belanghebbenden
is van de zijde van de aanwezige plaat
selijke dagbladen allereerst gesteld dat
de lokale omroep geen zaak van over
heidsfinanciering en/of bemoeiing mag
zijn wil de persvrijheid geen geweld
worden aangedaan. Het hoofdbezwaar
van die dagbladen richt zich echter te
gen het feit dat de in de Amsterdamse
regio verschijnende onafhankelijke pers
organen, die een essentiële functie ver
vullen bij de gedifferentieerde voorlich
ting, die al genoeg overheidsconcurren-
tie ondervinden door de landelijke om-
roepreclame, door de voorgestelde wijze
van financiering nogmaals getroffen
zouden worden door overheidsconcur-
rentie op hun thuismarkt.
Op deze wijze wordt de last van de
lokale omroep gelegd op andere com
municatiemiddelen die hun onafhanke
lijkheid moeten bewaren door middel
van een commerciële bedrijfsvoering
waarbij tweederde van de inkomsten uit
de reclame komt. Door degenen die zich
beijveren voor lokale omroepen zal er
kend moeten worden, aldus het jaarver
slag, dat de lokale gemeenschap niet
gediend is met het scheppen van een
nieuw voorlichtingskanaal om de wille
van een gedifferentieerde voorlichting
ten koste van de al bestaande gediffe
rentieerde voorlichtingskanalen,
ibaizdgwverderende
minnnnnnnnnnnnnnnnnnn-imuimiimhiwwwwwwiw
Nederland I
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Bruintje Beer.
Daktari (film).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Vanavond in Nieuws
poort.
De Andy Williams-Show.
Wij, Heren van Zichem.
NOS: Journaal.
TELEAC: Ruimte Ordening.
NOS: Samenvatting van de
vandaag verreden etappe
Olympia's Tour van Nederland.
Nederland II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER- Reclame.
NOS: Scala.
AVRO- Het wonder der natuur
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER- Reclame.
AVRO: Peyton Place.
Voor de Vuist weg.
AVRO's Televizier.
NOS- Journaal.
Nederland I
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
17.00 NCRV: Voor de kinderen.
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 VARA: De groene tent (film).
19.30 IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Uitz. Stichting Socutera.
20.25 Uitz. P.P.R.
20.35 VARA: Het leven van
Hendrik VIII.
22.05 Ombudsman.
22.45 NOS: Journaal.
22.50 Samenvatting Tour door
Nederland.
Nederland H
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV- Scheepsjongens van
Bontekoe.
19.13 Eddy Ready Go.
19.55 STER- Reclame.
20.00 NOS Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV- De grote dag van
Berta Laube (film).
22.00 Gewijde muziek en zang
22.05 NOS: Journaal.
22.10 TELEAC: Spaanse les - les 15.
22.50 Kosmovisie - les 4 (herh.).